Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Volgens marktanalisten maakt Nintendo zes dollar winst op elke verkochte Wii. Bovendien weet het Japanse bedrijf per Wii meer eigen games te verkopen dan Sony bij de Playstation 3 en Microsoft bij de Xbox 360.

Wii met WiimoteHet vermoeden bestaat al langer dat Nintendo winst maakt op elke Wii die het bedrijf verkoopt. Hoeveel winst de Japanners op de Wii maken is evenwel niet bekend: Nintendo laat zich er niet over uit. De marktanalisten van Macquarie Securities hebben echter berekend dat elke verkochte Wii Nintendo 6 dollar oplevert. Daarmee doet Nintendo het beter dan de concurrentie. Sony zou verlies maken op elke verkochte Playstation 3, terwijl Microsoft inmiddels quitte lijkt te spelen bij de levering van de Xbox 360 doordat het de productiekosten van deze spelconsole flink heeft weten te verlagen. De console van Nintendo verkoopt bovendien beduidend beter dan die van de concurrenten. Er zijn tot nu toe 35 miljoen Wii's verkocht, tegenover 13 miljoen exemplaren van de Playstation 3 en 23 miljoen stuks van de Xbox 360.

Ook op softwaregebied is Nintendo succesvol: het concern verkoopt meer eigen games aan bezitters van de Wii. Zestig procent van alle verkochte Wii-games is afkomstig van Nintendo zelf. Bij de Xbox 360 komt dertig procent van de verkochte games bij Microsoft vandaan, en bij de Playstation 3 is zelfs slechts vijftien procent van Sony afkomstig. Ook in aantallen lijkt Nintendo het beter te doen. Dezelfde analisten verwachten dat er dit jaar 220 miljoen games voor de Wii verkocht worden, tegenover 120 miljoen voor de PS3 en 125 miljoen voor de Xbox 360. Bovendien maakt Nintendo meer winst per verkochte game. Games voor de Wii zijn gemiddeld tien euro goedkoper dan die voor de PS3 en de Xbox 360, maar Nintendo zou wel een bruto winstmarge van 65% op de verkoop van games halen, terwijl de concurrentie het moet doen met marges die variëren van 50 tot 60%. Hoe het komt dat Nintendo een hogere winstmarge op games maakt, verklaren de analisten niet.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Nintendo heeft een console die minder high-tech is als de andere consoles (ik noem ze expres geen concurrenten, want dat schijnen ze niet te zijn 8)7 ), heeft een verkoopprijs die de consument acceptabel vindt, maar eigenlijk absurd hoog is vergeleken met de andere consoles. Dat ze dus winst maken op de console is dus duidelijk (was het volgens mij vanaf het begin al).

Dat ze ook op de games een hogere marge verdienen is ook niet echt gek. De games voor de Wii zijn goedkoper om te ontwikkelen dan voor een PS3 of Xbox360. Het zal wel niet helemaal in verhouding zijn (voorbeeld: xbox360 game is 2 keer mooier maar niet 2 keer duurder om te maken), maar goedkoper zullen ze zijn.

Vervolgens vragen ze er bijna net zoveel voor als de next gen games en voila: Nintendo heeft een (financieel gezien) zeer succesvol product.
De Wii is niet minder high-tech dan een XBOX360 of PS3, tenzij jij resolutie als high-tech ziet. Het gebruik van beweging en richting is ook high-tech.

Als je de verkochte consoles van sony en MS bij elkaar optelt zitten ze maar 1 miljoen hoger dan Nintendo. 36 om 35 miljoen. Dat is dus een marktaandeel van bijna 50%. Maar ook op het gebied van games steken ze de loef met de concurrentie: 245 miljoen tegen 220 miljoen verkochte games.

Je kunt dus ook de conclusie trekken dat Sony en Microsoft samen nog maar net de concurrentie met de Wii aankunnen.

De grote kracht van de Wii zit juist in de korte games die je met meerdere mensen kunt spelen. Weleens Mario Galaxy World gespeeld? Ook voor zo'n spel heb je een aardig groot team nodig.

Aan de andere kant: De PS3 en de Xbox360 verschillen ook weer niet zoveel van elkaar en veel spellen komen dan ook uit voor beide platformen. Dan kun je ook concluderen dat de kosten gehalveerd worden. En dan wordt de game vaak ook nog eens geport naar de PC. En de games welke wel naar de Wii worden overgezet zoals Need For Speed maken niet gebruik van de unieke mogelijkheden van de Wii. Mario Kart gebruikt de wii remote zelf voor het sturen, terwijl nfs helaas alleen het kruisje gebruikt.

Nintendo is juist degene die revolutionair bezig is. Zij hebben gewoon de manier waarop je games speelt veranderd. De PS3 en xbox360 zijn alleen maar verbeterde versies van hun vorige generatie. Vertel mij wat zij dan effectief hebben veranderd..

Heb je enig idee hoeveel gezinnen vrijdag (Sinterklaas) en met de Kerstdagen de Wii te voorschijn halen ipv van de bordspellen zoals monopoly en mens erger je niet?

Nintendo houd juist de arcade-achtige look bij games aan om het familie karakters van de games extra te benadrukken. Zo vind ik Tennis op de Wii stukken leuker dan top Spin op de 360.
Nou nou wat is de Wii high-tech: true de controls zijn leuk maar verre van nauwkeurig (het is nog steeds wachten op de Wiimote Plus). De hardware stamt uit de vorige eeuw en het ding speelt niet eens DVD films af. Online is super lowbudget low tech (totaal onvergelijkbaar met PS3 (Home) en Xbox360 Live). En de graphics zijn low en geen HD. Én het ding heeft geen goede Dolby sound support en ga zo maar door. Ook ontbeert het mediafunctionaliteit en loopt het nu al tegen problemen aan met de beperkte storagecapaciteit. En ontbreken thirdy-party AAA titels.

Ik heb zelf een Wii en het is een leuk apparaat, maar de Wii als high-tech zien is echt je reinste onzin. Misschien bedoel je meer iets als high-quality?

Ik begin er al spijt van te krijgen dat ik een Wii heb gekocht want wat een fanboys hangen erbij rond zeg die totaal niet kritisch kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 2 december 2008 12:25]

De Wii is er na maanden stofhappen uit gebonjourd. Een hele stapel games, accessoires inclusief de Wii-Fit springplank, een zogenoemde HD kabel erbij, afijn de hele rataplan dus. Waar ik bij aanschaf al bang voor was kwam natuurlijk gewoon uit: Leuk voor twee weken en dan is het nieuwtje van de beweging eraf en doen we er niks meer mee.

Mijn ervaring: Brakke graphics, zeker op een full HD televisie. Flauwe spelletjes (kwestie van smaak en doelgroep uiteraard maar zelfs dochterlief van 7 konden ze niet boeien, Resident Evil op de Wii is om te huilen). Vrij goedkoop van bouw.

We hebben het apparaat goed kunnen verkopen, mede dankzij de tijd van het jaar en hebben dat geld gebruikt om een PS3 te kopen. Het pakket met Little Big Planet.

Mijn ervaring: Wow. Hele mooie graphics, zeker na de Wii gewend te zijn. Geluid is fantastisch. Mediacenter functionaliteit. Verzin het maar, het kan allemaal. Die paar games die we hebben zijn stuk voor stuk juweeltjes en die 7 jarige prul hier speelt nog altijd erg graag Little Big Planet. (is trouwens ook de eerste game sinds lange tijd die mij spontaan liet lachen zodra ik voor het eerst opstartte)

Conclusie: De Wii is marketingtechnisch gezien een geweldige machine, nieuwe manier van controls bedienen, ten opzichte van andere consoles goedkoop te noemen en speelt wat meer in op het familiegevoel. De PS3 daarentegen is absoluut superieur aan de Wii qua nagenoeg alles maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan, wat eigenlijk niet eens zo'n hele sloot meer is dan wat voor de Wii betaald moet worden. Nieuwe Wii kost ongeveer 250 Euro, de laatste versie PS3 met game ongeveer 400 Euro (beiden na wat zoeken vast wat goedkoper te vinden). Voor de 150 Euro extra krijg je zo'n pakket aan betere hardware, graphics en functionaliteit dat je bijna kunt stellen dat de PS3 zeker meer waar levert voor het betaalde geld.

Misschien dat de PS4 later ook wel dat motioncontrolled in zich krijgt naast de reguliere controls maar zal Nintendo vast wel gepatenteerd hebben. Dan misschien een Wii Second Edition met wél goede graphics om de HD televisies van nu aan te sturen en naast het huidige aanbod ook wat serieuzere games en wellicht de mogelijkheid om 'gewoon' te gamen met 'gewone' controllers..?

Ik heb de XBOX360 express niet meegenomen. Ik heb er geen ervaring mee dus ga ik er ook niet mee vergelijken. Lijkt me redelijk.

[Reactie gewijzigd door sleezball op 2 december 2008 12:50]

Als je de Xbox overigens wel mee wilt nemen, die is goedkoper dan de wii, zeker met de huidige cashback actie. Tov de PS3 mis je idd BD funcionaliteit maar daar staat wel het prettigere prijskaartje tegenover en hij is goed te gebruiken als media center extender. Uiteindelijk koop je het apparaat voor de games en eerlijk is eerlijk, van alle huidige consoles scoort de 360 daar veruit het beste mee. Niet moeilijk, het ding was er ook een jaar eerder. Zeker als je op een budget gamed en het niet erg vind om spul van vorig jaar aan te raken kun je op marktplaats en budgetbakken je lol niet op. Bij de PS3 zijn de verlagingen van de prijzen nog maar net begonnen en waar Nintendo mee bezig is, geen flauw idee. Zelda van TWEE JAAR TERUG vragen ze nog steeds de volle mep voor. Alsmede Mario Galaxy dat ze dit jaar wederom aanprijzen als nieuwe game. Waar zijn de player's choice series?
Tsja dat Nintende succesvol heeft er mee te maken dat ze op een heel ander publiek mikken. De PS3 en XBox360 zijn toch meer op "echte" gamers gericht, terwijl Nintendo op een breder publiek mikt; de "casuals". Vooral de Wii fit, maar ook spellen als Sports spelen hierop in. Ook het fitness thema (computeren is ineens niet nerdy maar gezond) spreekt een breder publiek aan. En juist dit publiek let niet zo op de laatste cent, waardoor er iets grotere marges zijn qua prijs.
Het grappige is dat ik altijd (waarschijnlijk samen met alle andere "echte" gamers) de Wii altijd heb gezien als een hype.... maar ongelofelijk maar waar duurt de hype nog voort.

Het knappe hiervan is dat door de Wii, gamen meer mainstream geworden is en dat er eigenlijk een nieuwe markt is ontstaan: dat van de casual gamer... en dat blijkt een uiterst lucratieve markt te zijn, als je ziet dat er 35 mln. Wiis verkocht zijn en het dak nog niet is bereikt.
Maar een lucratieve markt is niet voor iedereen interessant: dat merk je dan ook aan de third party support voor de Wii... vrijwel nihil.

Nintendo heeft bijna een monopoly op de casual gaming markt en ik ga er dan ook vanuit dat ze heel veel meer winst maken dan de $6 per Wii uit het artikel.

Dus zeker de hardware markt is in handen van Nintendo, zelfs kijkend naar de totale game markt.

Maar hoe zit het met de software. Als we kijken naar de top 10 best verkochte games van 2008. Komen daarin games voor de Wii voor? Games die in de miljoenen hebben verkocht kan iedereen hier wel noemen, maar zitten daar games van de Wii bij?
Logisch dat third parties naar de X360 en PS3 gaan.
Misschien heeft Nintendo wel geen andere keuze dan een langzamer en goedkoper apparaat te ontwikkelen: Nintendo is alleen maar Nintendo en ontwikkelt spelcomputers en games.

Vergelijk dit eens met:

Microsoft: een softwaremonopolist met vele tientallen miljarden omzet. Mag verlies maken op gamesdivisie omdat de rest van de divisies dit verlies kunnen opvangen. Er is dus zeer veel geld beschikbaar om snelle hardware met verlies te kunnen verkopen en een enorm ontwikkelbudget.

Sony is een enorm bedrijf met eveneens tientallen miljarden omzet per jaar. Zelfde verhaal als MS, alleen bezit Sony de halve filmindustrie. Er is dus budget om de Blue Ray erdoor te drukken en eveneens een enorm budget om consoles met verlies te verkopen.

Nou daar heb je Nintendo: tien miljard omzet per jaar? Misschien iets meer. Dit bedrijf heeft niet de luxe om consoles met verlies te verkopen, dit zal ten koste gaan van het budget van de volgende console. Vroeger waren er alleen Sega en Nintendo, twee bedrijven in hetzelfde schuitje en geen onderdeel van een enorme moedermaatschappij om de gemaakte kosten mee op te vangen.

Kortom: ik denk dat Nintendo niet de luxe heeft om zeer geavanceerde consoles te ontwikkelen en deze vervolgens met verlies te verkopen. Dan is het snel over..
Daar heb je denk ik zeker gelijk in.
De visie van de gemiddelde gamer, en in mijn ervaring zover helaas daarmee ook de gemiddelde tweaker (zie 2 posts hieronder?), komt niet verder dan 'Wii = console, dus Wii, 360 en PS3 zijn vergelijkbaar' - iets wat, zeker gegeven de hardware eigenschappen, meestal ten nadele van de Wii eindigd.

Dat in tegenstelling tot de visie van Nintendo die zich realiseren dat zij een bedrijf zijn welke specomputers maken en hierin winst behoren te maken als ze als consolebouwer willen blijven bestaan.

Als daarmee de gebruikelijke groep (zgn Hardcore Gamers - de primaire 360 en PS3 doelgroep) minder interessant geworden is door heftige concurrentie, is een andere groep misschien meer interessant om aan te spreken, wat dan ook gedaan is.
Dat ze vervolgens niet het door ons verwachtte traject van groter, krachtiger, sneller, mooier, duurder, volgen, maar gaan voor een strategisch en economisch slimme koers, is mijnsinziens eerder een teken van slimme bedrijfsvoering dan een intentie hebben de middelvinger op te steken naar de 'hardcore gamers'.
(zucht)

Dat gezegd hebbende ben ik het niet helemaal oneens met de 'kritiek' die wordt geuit over de 'gimmick' factor van de Wii, controls en veel van de games, maar vanuit (Nintendo's) zakelijk oogpunt maakt dat echt geen bal uit, als de verkopen hoog blijven en consumenten (blijkbaar zeer) tevreden zijn met het aanbod.

Sterker nog, we hadden misschien helemaal geen volgende Nintendo console gehad, afgezien van de handhelds, als ze wel hadden geprobeert direct met MS en Sony te wedijveren in system specs. Zoals je al schreef, Nintendo kan zich dat soort gevaarlijke bedrijfsvoering gewoon niet verantwoorden.

Trouwens, zo kijkende naar gemiddelde winst, doet Sony het lang niet zo goed als je zou denken. Winst zit bij hen ook 'maar' rond de 4.7miljard dollar, ongeveer gelijk aan Nintendo. Dat ten opzichte van Microsoft die gebruikelijk bijna 15 miljard dollar winst maken per kwartaal. :)
Wel is het zo dat Sony een andere markt en strategie erop na houdt. Wederom niet echt vergelijkbaar. Het blijft een complex zootje.
Er zijn tot nu toe 35 miljoen Wii's verkocht, tegenover 13 miljoen exemplaren van de Playstation 3 en 23 miljoen stuks van de Xbox 360.
Tsja, wat is 2 miljoen stuks nou :+
nieuws: Verkoopcijfers Xbox 360 overstijgen die van Xbox

En ik heb het wel gehad met deze berekeningen c.q. uit de duim gezogen onzin.
De ene maand maakt MS winst, de volgende maand speelt Sony quitte , dan maakt MS weer verlies, maakt Nintendo winst... shall I continue?

Overigens niet alleen bij consoles, ook andere gadgets zijn regelmatig onderwerp van deze 'berekeningen' die een maand later weer helemaal niet waar bleken te zijn :+

[Reactie gewijzigd door SH4D3H op 2 december 2008 11:59]

Ik denk dat ze wel iets meer winst dan $6 winst maken op de console. Het is in feite niets meer dan een 'geupgrade' Gamecube, enkel de Wiimote had hoge ontwikkelingskosten. Als Microsoft al winst maakt op hun Xbox360 dan maakt de Wii zeker meer winst want veel goedkopere hardware.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 2 december 2008 11:25]

Weet jij zo zeker de microsoft winst maakt op de 360 dan? Het is een bekend gegeven dat het bij consoles vaak voorkomt dat de winst enkel op games wordt gehaald en niet op het apparaat zelf.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.gamez.nl/xbox-...box-360---aldus-bach.html

Microsoft maakt dit jaar voor het eerst winst met de Xbox, gameverkopen meegerekend. Nitendo maakt zelfs winst op de console alleen, dat is wel degelijk een prestatie.
om winst te draaien moet je console wel winst maken. Als die 360 alleen maar verlies lijdt dan zullen ze nooit winst maken. Er wordt ook in het bericht gezegd dat door de nieuwe productieprocessen de consoles goedkoper gemaakt kunnen worden. Het kan dus zijn (wat volgensmij ook zo was) dat de eerste 360 verlies leden maar de nieuwere revisies wel winst maken.
Hoezo? Ze kunnen perfect verlies maken op de console en toch netoot winst hebben door de hoge marges op spellen.
Het gaat over de 360 zelf niet over de spellen.
Als je de spellen erbij neemt maakt zelfs de ps3 winst.
Nee, het bericht (en ook het bericht waar doeternietoe naar linkt) gaan over de Xbox divisie van Microsoft. Niet over de machine zelf. Het wordt algemeen aangenomen dat van de consoles de Wii de enige is die met winst wordt verkocht en dat kan me ik me ook best indenken als je kijkt naar de hardware van de verschillende machines en de verkoopprijzen.

Zoals multimediacar aangeeft, het 'klassieke' model is dat de console een loss leader is en het geld met de spellen (eigen uitgaves + licentie fees die je van de andere fabrikanten krijgt) winst maakt.
De Wii is geen 'geupgrade' Gamecube. Van de huidige generatie consoles lijkt de Wii imo zelfs het minst op z'n voorganger. En dan heb ik het over zowel het uiterlijk als de bediening, het online aspect en de interface. De Xbox 360 en de PS3 bevatten t.o.v. hun voorganger misschien technische verbeteringen en veranderingen, maar het zijn veel meer dan de Wii evoluties van hun voorganger.
De productie- en ontwikkelingskosten van het uiterlijk, het online aspect (wat totaal NIETS voorstelt in vergelijking met de PS3 (Home) en Xbox360 Live) en de interface liggen stukken lager dan de rest. Dus je argument slaat geen hout. De Wii lijkt juist het meest op z'n voorgangers: het enige echt nieuwe is de besturing.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 2 december 2008 12:03]

Er wordt door de mensen boven je dan ook op het hardware aspect gedoeld. Niet de 'look and feel' van de Wii.
Duidelijk N-fanboy prietpraat (ik was ook zo) maar als we naar de technische kant van de machines kijken hebben ze hierboven gelijk. Kwa architectuur en gebruikte chips verschillen de cube en de wii bijzonder weinig van elkaar. Is ook meteen een reden waarom elke cubegame er op kan draaien, er is bijna geen emulatie nodig (waardoor ik het ook best knap vind dat ik Xbox games op me 360 kan draaien terwijl dat technisch een compleet andere bak is). Hoe de boel toegepast wordt is een ander verhaal maar hier wordt even naar de technische kant gekeken :)
De bediening even buiten beeld gelaten, blijft de hardware in de Wii praktisch dezelfde als in de gamecube.
Het verbaast me dat mensen dit blijven zeggen terwijl Nintendo nog steeds geen specificaties heeft vrijgegeven van de hardware van de Wii. De enige overzichten die je op het Internet tegenkomt zijn niet meer dan inschattingen die nog voor de introductie van de Wii zijn gemaakt.

Iedere uitspraak over de gelijkheid van de componenten van de Wii en de Gamecube is dus zinloos. We weten er immers niets over.
Als je van mening bent dat de Wii het meest vernieuwend is omdat de interface het meest vernieuwend is kun je dat maar beter niet op tweakers zeggen.
Blijft een eindeloze discussie omdat de veel mensen hier alleen maar kijken naar wat er aan de binnenkant zit...
De PS3 en Xbox360 zijn ook ''geupgrade versies'' van hun vorige consoles dus vind dit nogal een schuine opmerking :/
Maar de wii word vaak grappend een gamecube 1.5 genoemd. Waar wel iets voor te zeggen valt. De inhoud van de console was niet erg drastisch verandert. De wii is een gamecube met andere controls en 1.5 meer snelheid.

[Reactie gewijzigd door outcast within op 2 december 2008 11:40]

offtopic:
1.5 meer snelheid? Is dat net zoveel als 1.5 meer melk? Of 1.5 meer geld?


Ik dacht dat nintendo vanaf het begin al winst maakte op de Wii, zo rond de 25 dollar ofzo. Zal eens even kijken of ik het linkje kan vinden.

EDIT:
Linkje gevonden:

Nintendo-maakt-rond-de-50-euro-winst-per-wii

(Het is dus 50 euro zelfs)

[Reactie gewijzigd door Erkel op 2 december 2008 12:37]

In het artikel staat dan ook 6 dollar. Als de Wii in de VS 250 Dollar kost en hier 250 euro (afronden voor het makkelijke) dan kan het best dat ze hier idd 50 euro winst maken.
Kan wel beteken dat de marge in de VS kleiner is.
Hetzelfde zal gelden voor zowel de PS3 als de Xb360. De marges zijn hier groter omdat ze een gunstige wisselkoers aanhouden.
De Xbox 1 had een Pentium 3, de 360 heeft een Triple Core Power PC. De 1 had een Nvidia kaart, de 360 een custom ATI kaart.

De PS2 had een 300Mhz EE, de PS3 heeft een 8-Core Cell processor, en de Videokaarten zijn ook hier helemaal niet te vergelijken.

Dat zijn niet gewoon geupgrade versies ;)

De architectuur van de Wii is wel vergelijkbaar met de Gamecube, alleen allemaal net even wat verser. Nintendo heeft zijn geld gestopt in een nieuwe besturing, en niet in gepimpte hardware. Tot nu toe heeft ze dat geen windeieren gelegd.

[Reactie gewijzigd door PWM op 2 december 2008 11:42]

toch niet ...

de xbox en de 360 zijn totaal verschillende machines ... het enige dat overeenkomt is dat in beide gevallen ATI de videokaart aanlevert, maar verder zijn het totaal verschillende machines qua architectuur en design.

bij de wii is er echt een kleine upgrade gedaan aan de chips die in de gamecube zaten, en hebben ze vandaaruit de wii opgebouwd. Zowel de CPU als de GPU zijn dezelfde chips, met een kleine aanpassing, daarom ook dat de graphics op de wii niet zoveel beter zijn dan op de gamecube.

Het enige wat bij nintendo's console écht verschillend is met de voorganger is de input (controller dus).
In de xbox zat een nVidia gpu.

Kwam de cpu van de Wii niet ook bij IBM vandaan? Was dat dan bij de eerste ook al zo?
Jep, zowel in de Cube als in de Wii zit een PowerPC CPU (Gecko geloof ik). :)
In de Gamecube zit een Gekko cpu. De processor in de Nintendo Wii is afgeleid van de Gekko cpu. Beide zijn inderdaad PowerPC processor van IBM.
de xbox en de 360 zijn totaal verschillende machines ... het enige dat overeenkomt is dat in beide gevallen ATI de videokaart aanlevert
Werkelijk? Ik kan mij anders heel goed herinneren dat MS eerst met nVidia in zee ging en er niet tevreden mee was en nu ATi gebruikt. Er is zelfs een bericht hier geweest dan een hoge man van MS een GC kado kreeg ofzo omdat daar een ATi in zit, en geen nVidia.

hier voor verandering van nVidia naar ATi: nieuws: Microsoft oppert ATi als GPU-leverancier Xbox2
En nog 1: nieuws: ATi gaat videochip voor Microsoft Xbox 2 leveren
Die berichten gaan over de "Xbox2", die we nu onder de naam Xbox360 kennen.

De eerste Xbox had een nVidia-GPU die afgeleid is van de GeForce3 (of eigenlijk andersom). Tijdens de shelflife van de eerste Xbox is er geen verandering in CPU of GPU-leverancier geweest.
De xbox360 draait op 3x powerpc core, dus niet AMD, noch Intel
Hij heb het over de eerste Xbox, die draaide op een Intel Celeron (PIII tijd) op 733MHz. ;)
De PS3 is totaal andere hardware (CELL), en de Xbox360 is ook een totaal ander systeem (van intel celeron -> powerPC) en beide systemen zijn multicore ipv singlecore. De Wii is nog steeds PowerPC architectuur, enkel de grafische chip is anders.
i.d.d., raar verhaal. Xbox 360 adviesprijs is ongeveer 150 euro. Als ze daarmee quitte spelen, is het vreemd dat de Wii met oudere hardware en een adviesprijs van 250 slechts $6 winst oplevert. (Amerikaanse adviesprijzen zijn respectievelijk $200 en $250 zover ik weet).
De xbox zit aan aan een tweede revisie qua interne hardware en is daarbij telkens goedkoper aan het worden qua productiekosten.

De Wii kan door toekomstige revisies ook de kosten nog verlagen of de winst per console verhogen.
De Xdoos360 is inmiddels wel 'n paar revisies verder hoor.. (3e bouwjaar al.)

De wii was kaal al winst gevend op ¤ 249,-- laat staan nu..
$ 6,-- voor december 2006 is 'n realistische inschatting, inmiddels lijkt 't mij dat er zowel energie- als productiekosten verlagende processen zijn doorgevoerd. Het lijkt me dus niet vreemd wanneer er nog meer winst wiordt uitgetrokken momenteel.

Dat Nintendo van alles & nog wat aan gratis reparaties voor kleine dingetjes uitvoert zegt mij genoeg.

Even 'n tip voor diegenen die denken dat je op NL-se "games site's" snel de nieuwtjes vinden; das' dus niet zo..
& analisten geloof ik al helemaal niet meer.
Die gasten zaten er sowieso flink naast voor de wii-release & nu maken ze regelmatig nog verkeerde inschattingen.

Ik kan me opeens weer herinneren waarom die $6,-- ooit realistisch was. Er was 'n bedrijf dat probeerde in te schatten voor hoeveel geld ze hardware inkochten, assemblage & verschepingskosten erboven op + wii sports. & toen kwamen ze op $ 6,-- p./st. uit.
Maar dat was dus 'n inschatting over 2006/begin 2007 ;)
oudere hardware hoeft toch ook niet altijd goedkoper te zijn?
kijk bijvoorbeeld naar prijzen van pc-geheugen. het meest gangbare spul is meestal het goedkoopst. de xbox heeft ook vrij gangbare hardware volgens mij
Hoewel ik zeer betwijfel dat Microsoft quitte speelt met de 360 arcade, worden er bij de Wii vaak wel wat zaken over het hoofd gezien. Er zijn toch wel wat zaken die de console wat prijziger maken. Het gaat tenslotte niet alleen over de CPU/GPU. De Wii heeft ten opzichte van de 360 Arcade bijvoorbeeld Bluetooth, Wifi en 512MB Flash geheugen. De controller is duurder om te fabriceren, vanwege de gyroscopen, speaker en de losse nunchuk. Ook de verlichte slot-in DVD drive die ook kleine discs ondersteunt zal een stuk prijziger zijn dan de drives van de 360 of de Gamecube.

Overigens lijkt het mij wel erg sterk dat Nintendo slechts $6 winst per console pakt.
2.1 miljard is best aardig maar hoeveel is er uitgegeven voor onderzoek? of hebben ze dat al in de prijs meegenomen?
Winst per console bereken je door de kosten om het te produceren en aan de man te brengen af te zetten tegen het geld dat je ervoor krijgt.
Jaarwinst kan je vervolgens gaan afzetten tegen andere zaken zoals onderzoek etc.
Hoe het komt dat Nintendo een hogere winstmarge op games maakt, verklaren de analisten niet.
Dat lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk. Ze hebben alles in eigen beheer, en belangrijker natuurlijk, de teams zijn veel kleiner. Een spel als Gears of War, Little Big Planet, Halo 3 of andere "next-gen" toppers maken gebruik van teams bestaande uit honderden mensen, die vaak ook nog eens langer bezig zijn.

De gemiddelde Wii titel zit veel eenvoudiger in elkaar. Zelfs een spel als Zelda word door een relatief klein team gemaakt, en kosten als Voice Actors (ja, die kosten geld) hoeven vaak niet gemaakt te worden, aangezien er geen stemmen bij zitten. Dat drukt de kosten nogal :)

De verkochte aantallen consoles over de gehele breedte, en het aantal verkochte games wat hier word genoemd, gaat in tegen alles wat er nu bekend is. Ben benieuwd wat hun bronnen zijn.

[Reactie gewijzigd door PWM op 2 december 2008 11:29]

En, je ziet ook dat de games onder elkaar niet wezenlijk verschillen. Nintendo heeft de afgelopen jaren een portfolio van assets opgebouwd die ze per spel slechts marginaal op hoeven te poetsen (als ze dat al doen). Dat scheelt wel even dan die miljarden polygonen die andere ontwikkelaars elke keer opnieuw (moeten) opbouwen, bijvoorbeeld.
De verklaring is gewoon dat Nintendo concepten eindeloos herkouwt. De mariokarten zijn bijvoorbeeld qua game bijna allemaal hetzelfde. En door de beperkte hardware hoeft er ook minder vormgegeven te worden.
NIntendo "bezuinigt" nogal op hun games vergeleken met MS en Sony. Een game als Zelda had geen gesproken stemmen, de orchestrale soundtracks waren MIDI-files en kleinere taalgebieden kregen ook geen ondertitels. Zelfs Super Mario Galaxy, een game met kinderen als zeer belangrijke doelgroep, was niet in het Nederlands te spelen. Vergelijk dat 'ns met Sony-titels als Uncharted en Heavenly Sword die door Sony helemaal nagesynchroniseerd en ondertiteld werden. MS liet een game als Viva Pinata ook helemaal vernederlandsen. Nintendo houdt liever het geld in de eigen zak als het erop aankomt.
Mis ik hier iets?

Paar weken terug stond er een bericht dat de X360 de meeste games per console verkocht.

Volgens deze cijfers verkoopt de wii er dit jaar 220milj. (=220/35 = 6,3 per wii) de PS3 er 120 milj. ( =9.2 per ps3) en de x360 er 125 milj ( = 5,4 per x360).

Dus dit jaar verkoopt de PS3 dus de meeste games per console, of zijn dit alleen de cijfers van de non-thrid-party-games?

Als de percentages van thrid-party worden meegeteld ( volgens dit artikel, 40 % wii, 70%xbox en 85% sony). Dan kom ik op nog vreemdere cijfers. Per wii worden dan 10,4 games verkocht, 61,5??? per PS3 en 18.1 per X360.
Als ik jou verkochte aantallen aanhoudt kom ik op:
360: 5.2 (23,7m consoles)
Ps3: 6.8 (17, 3m consoles)
Wii: 5.7 (38.2m consoles)

En ik vermoed dat jou aangegeven aantal verkochte ps3 games niet kan kloppen. Zeker aangezien er consequent meer games per console voor 360 en wii verkocht worden. Denk dat het ps3 getal ca 85m moet zijn en dan kom je op 4,8 a 4,9 die onlangs hier in het nieuws voorbij kwamen)
Die $6 winst op een Wii kan nooit kloppen. Nintendo maakte al winst op de Gamecube toen die voor $100 in de schappen lag. De Wii gebruikt bijna dezelfde hardware als de Wii. De CPU is hetzelfde, maar 50% sneller. (729 Mhz PowerPC, vergelijkbaar met de processors die Apple in 2002 in de eMac stopte) De GPU is ook 50% sneller. De hoeveelheid RAM-geheugen is bijna verdubbeld, maar dan hebben we het nog steeds over slechts 88MB. De enige echte toevoegingen zijn de controllers, WiFi en 512MB flash geheugen.

Het lijkt me heel, heel erg sterk als een console met zulke lage specs geen hogere winstmarge heeft. De hardware in de Wii had tenslotte in 2002 gemaakt kunnen zijn maar wordt nog steeds verkocht voor een prijskaartje van 2008.
Dan kan het ook zijn dat Nintendo flink genaait word.

Ook zijn de hardware kosten niet de enige kosten.
- Licenties op patenten.
- Milieuvriendelijke materialen, daar is de laatste tijd veel om te doen geweest, weekmakers enzo.
- etc. etc.
Die kosten heeft MS ook bij de Xbox 360. Als MS een technisch veel geavanceerdere Xbox 360 met winst kan verkopen voor 150-200 euro, dan lukt het Nintendo nog veel beter met een console met een achterhaalde CPU/GPU, veel minder geheugen, een hogere verkoopprijs en veel hogere produktieaantallen.
Ik zou Greenpeace niet als betrouwbare bron aanhalen. Die lopen wel vaker claims te maken die vervolgens niet waar zijn.
Wat te denken van de "standby" stand van de Wii die altijd nog rond de 30 watt verstookt. Dit wordt gebruikt om updates op te kunnen halen bijvoorbeeld. Wanneer er minder als 2 uur per dag wordt gegamed verbruikt de Wii toch nog de meeste stroom. Niet te vergeten dat wanneer dat ding begint te knipperen dat zwaar irritant is.
Wii verbruikt 9 watt standy met wiiconnect 24h, zonder update slechts 1watt. Complete bs wat jij aanhaalt.

standby_______verbruik gamen
wii: 1-9W ________ 16-19W
ps3: 35W ________ 137-142W
360 16W ________ 76-83W

Bron

[Reactie gewijzigd door sjekneck op 2 december 2008 17:12]

Volgens mij moeten het deze getalletjes zijn. Voor de standby stand.

ps3 1,9 watt
xbox 360 2,5 watt
wii 1,3 watt met Connect24 aan ligt het verbruik op 9,6 watt.

bron: http://tweakers.mobi/nieuws/46446
Je zegt het al: de enige echte toevoegingen zijn de controllers...
Het is niet alleen een beetje hardware aanpassen etc. Wat te denken van onderzoeken, etc?
Hoe het komt dat Nintendo een hogere winstmarge op games maakt, verklaren de analisten niet.
De games kost waarschijnlijk minder om te maken dan die voor de PS3 en Xbox. De Wii is veel minder krachtig, dat wilt zeggen dat hij veel minder aan kan. Dus de ontwikkelaar voor Wii games kan zijn games niet volproppen met mooie grafische effecten en andere dingen waar hij veel kracht voor moet hebben. Resultaat: de ontwikkelaar heeft gewoon minder tijd nodig om een succesvolle game te maken.
De mensen verwachten ook niet dat de Wii dat allemaal doet. Verder houden ze de prijzen van de games goedkoper dan die van de concurrentie en dat geeft en dat zal de verkoop ten goede komen (ofwel ¤50 betalen voor een pas nieuw spel van de Wii of ¤60 voor een van de PS3).

Althans mijn redenering.

Ik vind nog steeds dat Nintendo een zeer mooie verkoopstrategie heeft met de Wii. Ze lijken goedkoper met de console en de games maar in het echt maken ze veel meer winst.
De mensen redeneren immers een spel kost gemiddeld ¤60 en niet een PS3 spel kost gem ¤60 en een Wii game ¤50. In die eerste redenatie is de Wii game inderdaad dan goedkoop.

Ze gaan echter wel iets moeten bedenken voor de recente prijsverlaging van de Xbox. Alhoewel... Ze hebben altijd al op een andere soort persoon gemikt met de Wii. Vaak is het bij de gamer kiezen tussen een Xbox of PS3. Mensen die een Wii hebben, hebben niet te kiezen, want er is geen gelijkwaardig alternatief.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 2 december 2008 12:19]

Nintendo heeft altijd al de strategie gehad met de Gamecube om sowieso winst te maken. Er werd ook gedacht door marktanalysten dat Nintendo slechts 25¤ per aparaat kwijt was aan productiekosten op de helft van zijn levenscyclus.

Met de E3 voor de introductie van de Wii werd ook al door oplettende journalisten opgemerkt (en foto's van gemaakt) dat alle Wii's gewoon een gamecube achter zich verstop hadden. Als we hiernaast zetten dat toen Mario Galaxy daar al goed op draaide, zal de Wii zelf niet bewust geupgrade zijn, maar eerder omdat het goedkoper is (zoals nu ook sdram duurder is dan ddram). Kortom de Wii zal zeker goedkoper zijn dan de GC al was, enkel patenten voor het hele bewegingsconcept zal wel enigzins er bovenop komen en de paar kleine hardwarematige uitbreidingen zoals Wifi.

Later zijn er nog zelfs wat beloofde uitbreidingen er uit gelaten zoals dvd-playback. Nintendo's uitspraken daarover waren zeer helder "kostenbesparing". Dus toen ze er achter kwamen dat ze flink gingen scoren hebben ze meteen hun best gedaan de kosten te drukken en de marges direct te verhogen. Het eerste idee van prijs zou 200¤ zijn, Nintendo beweert dat de winkels zoals Walmart echter druk hadden uitgevoerd deze voor meer te verkopen. Leg die verklaring eens naast dat er enkele consolewinkels in het begin geen Wii verkochten voor de te lage marges (en andere problemen) dan kun je helemaal nagaan wat de winstmarge is.

Die 6$ is dus echt heel ver van de realiteit en verklaart de enorme winst dan ook niet die Nintendo heeft gemaakt. Het aantal consoles x 6$ en de relatief zwakke software sales per console. De xbox360 doet het beter, zelfs de ps3 op dat gebied.

[Reactie gewijzigd door AYCE op 2 december 2008 15:31]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True