Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Nintendo heeft gedurende november in de Verenigde Staten in totaal meer dan 3,6 miljoen spelcomputers verkocht. Nog nooit verkocht een fabrikant in een maand buiten december in de VS zo veel machines.

De Nintendo Wii ging in de maand november meer dan twee miljoen keer over de toonbank. Dat is een nieuw record in de VS, want nog nooit verkocht een console zo goed in een maand, de traditionele topmaand december buiten beschouwing gelaten. Ook de handheld van Nintendo, de DS, verkocht goed. Voor deze machine rinkelde de winkelkassa in november ruim anderhalf miljoen maal.

Wii met WiimoteIn totaal zijn er in de Verenigde Staten nu 15,4 miljoen exemplaren van de Nintendo Wii verkocht; voor de DS staat de teller inmiddels op bijna 24,6 miljoen. Volgens een sales- en marketingmedewerker van Nintendo is dit succes onder meer te danken aan de benadering van Nintendo. De consoles en handhelds zijn bedoeld voor de hele familie en richten zich niet langer enkel op gamers, maar dienen om 'compleet entertainment' te bieden, aldus Nintendo. Vooralsnog lijkt deze benadering de consolefabrikant geen windeieren te leggen.

De wereldwijde recessie lijkt de Amerikaanse markt voor games nog weinig te doen, want in de maand november besteedde de Amerikaanse gameconsument in totaal bijna drie miljard dollar. Volgens onderzoeksbureau NPD Group is dat tien procent meer ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Nintendo had met zijn record een fiks aandeel in de omzet, maar ook de Xbox 360 met 836.000 verkochte exemplaren en het spel Gears of War 2, dat 1,6 miljoen keer uit het schap werd gepakt, droegen flink aan de hoge novemberomzet bij.

Ondanks de goede cijfers van de maand november klinken er geluiden dat de gamessector wel degelijk door de wereldwijde financile crisis zal worden geraakt. Zo kondigde uitgever Electronic Arts eerder aan dat het mensen gaat ontslaan en games gaat uitstellen of schrappen. Ook ontwikkelstudio Factor 5 moest concessies doen en heeft zijn werknemers zelfs al geadviseerd om naar een andere baan uit te kijken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Sony heeft helemaal geen probleem.

Met de PlayStation 3 gaat het zeker niet onaardig. Wat ik begrijp is dat ze begin volgend jaar winst gaan maken op de hardware (zelfs met een prijsverlaging die er dan aan gaat komen). En qua software zit het bij Sony ook erg goed. Er komen heel veel nieuwe 1st party games uit het komende jaar en dat is zeer gunstig. Daarnaast heeft Sony ook nog een PlayStation 2 en een PlayStation Portable in de markt die allemaal nog steeds goed verkopen.

Het succes van Nintendo evenaren ze niet, daar ben ik het mee eens. Maar ik denk wel dat Sony erg tevreden is en gestaag aan het PlayStation 3 merk bouwt. De Xbox 360 is end of life en Microsoft verdient er nog steeds heel weinig mee. Verder probeert Microsoft in alles Sony na te doen (oude PlayStation merk) en of dat op lange termijn zo verstandig is. De Microsoft EyeToy, Singstar en Buzz varianten scoren allemaal zeer slecht in de media.

Hoe dan ook... Nintendo is spekkoper en de lachende derde deze generatie.
"Sony heeft helemaal geen probleem."
haha, daarom maken ze zoveel minder winst als normaal en gaan ze heel veel mensen ontslaan?
Ik doelde op de PlayStation entertainment divisie. Excuses.
Ja, op die fiets kan ik ook postings aanpassen; punt blijft dat o.a geheel Sony zwaar in de sh** zit, daar kan zo'n post met 'n +1 geen argument tegenin stellen.

Laat staan dat de meeste posters in deze categorie goede argumentatie geven. 8)7

Ik geef gn goede argumentatie maar das' met "goede" reden..

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 13 december 2008 22:40]

Er ontbreekt nog n zinnetje aan je betoog:

"2009 gaat HET jaar van de PS3 worden" :+
Dat zou leuk zijn maar ik denk gewoon weer het jaar van Nintendo. Wel denk ik dat Microsoft zijn kruit dit jaar heeft verschoten en Sony zich op volgend jaar richt waar ze met (ik vermoed 299,00 EURO) winst gaan maken op de hardware.

Daarnaast bouwt Sony gestaag aan het PlayStation 3 platform. Ze voegen stap voor stap nieuwe functionaliteit toe (Dual Shock 3, DivX, nieuwe firmware updates met verbeterde mogelijkheden) maar behouden wel hun solide basis.

Ik denk dat dit een zeer verstandige manier van zaken doen is. De tijd moet het uitwijzen maar als ze zo heel de lifespan van de console doorgaan heb ik er veel vertrouwen in. En qua games zit het ook echt wel goed.

Je moet ook niet vergeten dat de meeste games nu voor de Xbox 360 ontwikkeld worden (Direct X) en worden geport naar de PlayStation. Het is voor Sony dus belangrijk om veel 1st party titels uit te brengen die de kracht van de console laten zien. Qua exclusieve titels is het nu een stuk minder maar dat komt doordat Microsoft bijna alle games "koopt". En dat kost veel geld en Sony besteed dat ergens anders.
De hardwarekosten van de PS3 waren initieel veel te hoog. Dat ding kostte twee keer de verkoopprijs om te maken.
Op Tnet heeft wel eens een artikel gestaan over redesigns waarmee de kosten omlaag werden gebracht. Best interessant als je iets over hardware/systeemontwerp wil lezen.

Toch denk ik dat Sony met een heel ambitieus ontwerp wel goed heeft gegokt. Een console-generatie moet een jaar of 6 mee, en om zo'n periode te overleven moet je met een extreem snel apparaat komen t.t.v. de introductie. Anders wordt je gaandeweg door de evolutie van PC hardware compleet voor paal gezet, en dat is niet goed voor je reputatie of verkopen. Dus moet je versneld met een nieuwe console komen, maar dat vinden gamers weer niet zo fijn. PS2 games spelen op je PS3 is toch niet waarvoor je die PS3 hebt gekocht, en om heel snel allemaal nieuwe games moeten kopen is ook niet alles.

En Nintendo, die hebben het geweld gewoon ontweken door een heel andere koers te kiezen met de Wii. Nog het slimst van de drie :)
De game sector gaat zeker een flinke klap krijgen games zijn en blijven nu eenmaal een luxe artiekel en dus als het financieel moeilijk wordt dan zullen er minder games verkocht gaan worden.

Voor Nintendo is deze crisis zeker initieel alleen maar goed nieuws het betekend dat veel mensen die dan toch een spel computer voor de kerst willen kopen eerder een goedkopere versie kopen dan een dure Xbox of PS3... en dus is de record verkoop van Nintendo niet echt gek het is eerder een teken dat de crisis ook in amerika erg dicht bij is.

Wat ik me af vraag is of de PS3 deze crisis zal overleven, het is de duurste spelcomputer en is nog steeds de minst verkochte in absolute aantallen, het is ook de spelcomputer die het meest kost om te produceeren en het gaat toch al tijden niet echt lekker met Sony en de de markten waarin zij zich in begeven. Het zou me niets verbazen als ze de stekker er uit trekken bij Sony of de spelcomputer tak in de verkoop doen.
een goedkopere versie kopen dan een dure Xbox of PS3 doen.
De Wii is wereldwijd duurder dan de 360 Arcade.
Bijna 50% van de verkochte 360's in de VS is een Arcade.

Je theorie van de goedkoopste gaat toch niet helemaal op.

@Joentje

De cijfers gaan toch over november? En toen ik vanmiddag op de kalender keek was dat pas 2 weken geleden dus volgens mij valt dat ook onder "sinds kort".

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 12 december 2008 19:26]

Dat is pas sinds kort zo dat ms de prijzen van de xbox verlaagd heeft
En de games en de randapparatuur van Xbox360 vind ik toch een flink stuk duurder. Dus daar...
Dat van de PS3 vraag ik me ook af, ook omdat ik laatste tijd geen reclames over ps3 en games zie op TV maar juist de combo Ps3 en Blu ray films

Ik krijg het idee dat ze de ps3 wat meer richting de movie kijkers willen drukken om de verkoop te stimuleren.

Alleen zullen mensen die hem voor de BR speler kopen, minder of geen spellen kopen denk ik.
Ik denk niet dat Sony eruit stapt, of het PS merk verkoopt.
Het is dan tot op heden de minst verkochte console; wat betreft de software-verkopen is de console redelijk goed voor Sony Entertainment.
Ze zijn behoorlijk aan de weg aan het timmeren met de first / second party titels en die brengen ook behoorlijk wat geld in het laadje.

Verder zal de PS3 de crisis wel overleven, ik neem ook aan dat ze het productie-proces inmiddels beter geoptimatliseert hebben en kosten-efficienter hebben gemaakt.
En de mensen die er een aangeschaft hebben, hebben meestal ook wel het budget om de games te kopen.
lekkere economische recessie :+
De consument merkt op dit moment nog niets van de recessie, het zijn op dit moment vooral de bedrijven, de werkgevers die de klappen opvangen. De eerste ontslagen vallen pas aan het eind van het jaar, en begin volgend jaar.

En de meeste mensen zijn gewoon zo "dom" dat ze pas hun uitgave patroon aanpassen nadat hun geld op is ipv er voor.

Je zal zien dat het er over 12 maanden toch echt anders voor staat.

@Jiriki
En hoe noem je het als bedrijven geen geld meer uitgeven? 8)7

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 12 december 2008 19:23]

Dan zou het geen recessie zijn.

Het is een recessie als mensen hun geld niet meer uitgeven. Zo schrijft en schreeuwt de media op dit moment mensen toe hun geld maar op zak te houden vanwege de naderende recessie.

Het resultaat? Een recessie, en dan kunnen de 1 vandaag-en en nova's weer claimen dat allemaal aan te hebben zien komen. Een self fulfilling prophecy noemen ze dat.

De VS breekt dit vaak het eerst, omdat de mensen daar gewoon zijn alvast op krediet het geld van hun volgende salaris alvast op te maken. Aan games en consoles bijvoorbeeld.
Recessie zit inderdaad voornamelijk in de hoofden. Ik zit hier bij een grote duitse retailer die geld genoeg heeft en de kerstinkopen gaan ook prima (ze verkopen ook wii's...). Toch zetten ze investeringen op een laag pitje vanwege de 'recessie'. Kerstinkopen gaan goed, restaurants zitten vol, dus op straat bij de burger zie ik het echt niet. Zolang mensen hun baan hebben en die niet op het spel komt te staan, geven ze geld uit aan de gewonere dingen. Huis en auto wordt nu even uitgesteld met vervelende gevolgen, maar eten, uitgaan en plezier (o.a. computerspellen) zal men gewoon blijven doen.
Klopt, decemberverkopen doen niet onder voor 2007.

De pijn zit vooral in de bedrijven in de industriele keten. In de vorige cyclus waren ze rijkelijk laat om in de kosten te snijden, nu willen veel bedrijven lering daaruit trekken door extra snel en extra hard in te grijpen. Het gevolg is dat veel industriele bedrijven de inkoop van materialen behoorlijk terugdraaien om eerst hun voorraden tot het absolute minimum op te gebruiken.
Vooral bij de toeleveranciers zijn er dus problemen, want die krijgen nauwelijks orders. Twee voorbeelden: Corus (staal) draait verschrikkelijk slecht. NXP (halfgeleiders) idem.

De keerzijde is dat er ook een extreem snelle opleving kan komen vanwege de lage voorraadniveaus. Als dan de orders van eindgebruikers maar een klein beetje meevallen, moeten ineens alle zijlen bij om aan de benodigde materialen te komen.

Dit is het scenario van een V-vormige dip. Hard omlaag, straks even hard omhoog.
Mensen blijven meer thuis en dan willen ze wel iets te doen hebben.
24,6 miljoen R4DS cardreaders verkocht :+
Heb zojuist ook 4 stuks hiervan gekocht, van de DSTT. Allemaal voor mijn familie-leden (niet voor mezelf). Erg handig en heel goedkoop via Dealextreme. Vind het niet gek wat die verkopen betreft, de DS en de Wii zijn gewoon geinige apparaten. In huis liggen twee DS'en en een Wii (van me broertje en zusje) en speel er soms ook wel eens mee.

En die DSTT kaartjes spaart klauwen vol met geld uit _/-\o_
Ja en maakt het uiteindelijk toch duurder om consoles te kopen, want waar denk je dat Nintendo zijn geld uit haalt? Niet uit het produceren van consoles maar uit de verkoop van games ervoor.
En als daar uiteindelijk minder geld in wordt gemaakt doordat iedereen zo goedkoop zn games wil spelen worden de consoles uiteindelijk ook duurder. Keep up the good work!
hoewel ze het richten op vooral families, is de mijne toch niet zo te spreken over het zwaaien met een of ander wit "dingske" . Maar ik vind dit wel een heel mooie prestatie. Dit bedrijf heeft precies naar de markt geluisterd en kan nu de vruchten ervan plukken
Niet iedereen vind het leuk, denk dat mijn moeder en vader het ook niet zo snel zouden doen.
Maar flink wat mensen die ik ken hebben een Wii aangeschaft. Moet zeggen, zelf zou ik ook wel een willen hebben!

Lijkt me leuk om op te spelen.


Wel netjes dat Nintendo nog steeds records aan het breken is ermee!
Uiteraard zijn er mensen die niks moeten van de Wii. Ieder z'n meug.
Maar zoals altijd is het relatief: nog veel minder mensen hebben het op met de (games en human interface) van de Xbox360 of PS3.

Wat betreft de "koopexplosie" van games (en o.a. ook Nintendo consoles dus) in deze economische recessie, ik denk dat het een vorm van escapisme is. In de jaren 1930 heerste ook een algehele economische malaise in Amerika, en wie floreerde er juist toen: de bioscoop en de illegale drankleverancier ;)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 12 december 2008 17:57]

Leuk voor Nintendo, maar voor de echte gamers betekent het alleen maar dat er meer crapgames op de markt komen omdat daar het echte geld mee te verdienen is.
En de grote games d uitkomen worden alleen maar steeds makkelijker en simpeler omdat 'het grote publiek' het ook moet kunnen spelen.

Ik vrees voor The Decline of Video Gaming...
Daar heb je gelijk en dat gamen over het algemeen stukken achteruit gaat is mij ook wel eens opgevallen. Zo ik genoot van games, 20 jaar geleden zo moeilijk is het nu om nog een beetje een aardige game te vinden. Toen kon je met 2 games per jaar toe, nu heb je met games per week niet eens voldoende omdat er gewoon geen klap meer aan is. Het is allemaal zo saai, standaard en uitgemolken en iets nieuws lijkt er niet te komen.
Sorry hoor, maar jullie moeten eens even dimmen met die onzin. Echte gamers, pffff. In de C64 en Amiga tijd was er juist een enorme diversiteit aan games omdat je niet een team zo groot als het inwoneraantal van Texel nodig had.

En de reden dat je nu van ie "crapgames" hebt omdat die grote developers niet van de schapen-formule durven afstappen. Hulde aan de developers die dat wel durven doen, maar de meesten komen ook uit de C64/Amiga/Spectrum tijd (Lionhead, Rockstar).

De Wii heeft tenminste innovatie naar de tafel gebracht waardoor veel mensen op kunnen gamen en makkelijker spellen voor kunnen maken. Ik denk dat de Wii nog veel meer potentie heeft dan de meeste grijsbruin getinte fps met teveel blooming op de andere consoles.
Ik denk dat Nintendo met al dat geld best wel eens gek kan gaan doen met de next-gen consoles. Als ik Sony of MS was zou ik goed op letten op de ontwikkelingen daar.

Ninento kan nu niet mee komen voor de "traditionele gamer" die wel van wat (grafisch) geweld houd, maar dat kan best eens over zijn met de volgende generatie consoles :9

HD Zelda O+
Het gaat zo goed met nintendo omdat ze zich op andere dingen zijn gan richten dan graphics, waarom zouden ze in godsnaam weer teruggaan? Ja, ze kunnen nu wat meer R&D in de volgende consoles stoppen maar ze zullen vooral investeren in meer/betere games dan in bijzonder krachtige consoles.
Mogen ze wel eens mee beginnen dan. Afgezien van dat handje vol games dat nog te pruimen is is het verder huilen met de pet op. Wii music is zelfs 1st party en is ook al droevig, al moet ik toegeven dat ik er maar een minuut of 10 mee gespeeld heb maar indrukwekkend was het zeker niet. Verder ken ik inderdaad ook veel mensen die "ff ge-wii'd" hebben bij iemand en vervolgens zo'n ding halen om Wii sports, dit na een week of 2 zat zijn en het ding stof laten verzamelen.

Desalniettemin knap van nintendo. Ik ben er wel nog steeds van overtuigd dat dit puur en alleen door Wii sports komt, dat trekt de mensen echt. Verder helpt kunstmatig voorraden klein houden ook erg goed om de hype op gang te houden :)
het "stof laten verzamelen" is een algemene eigenschap van consoles met uitzondering van de nintendo ds.
Ik denk toch dat Nintendo met de volgende console de HD kant op gaat. Zeker omdat HD steeds meer mainstream gaat worden.
Ik verwacht ook wel HD, maar nintendo zal opnieuw duidelijk achterblijven met de power van de xbox 720 en de PS4 (tenzij sony en microsoft ook de weg van nintendo gaan volgen offcourse).
Waarom zouden ze? Als nog 3 keer zoveel consoles verkopen als Microsoft? De meeste tv hebben ook geen HD , volgens mij, en Nintendo weet dat ook (Microsoft ook, want de meeste games zijn ook niet 1080 want worden daar naar ge-upscale-d)
Als ik kijk naar de basisschool van mijn kinderen, dan zijn ze ook in Nederland over de toonbank gevlogen. Ik weet van meerdere ouders die een Wii hebben aangeschaft.
En jochie klaagde al dat alle kinderen uit zijn klas een Wii van de Sint hadden gekregen, behalve hij. Als je in Sinterklaas gelooft is dat wel erg oneerlijk...

@ Max|IA: ik moet zeggen, ik ben ook nog niet enorm onder de indruk. Gelukkig was de onze zeer voordelig.

[Reactie gewijzigd door torp op 12 december 2008 15:08]

In de eeerste week van december gaan ze trouwens lekker door in de VS
500k Wii
300k Xbox 360
140k PS3
Als de verkopen nog wat oplopen voor kerst dan pakken ze dat recordje nog wel een keer.
Factor 5 is ook verantwoordelijk voor de Star Wars: Rogue leader serie.
Jammer dat zo'n sterke ontwikkelaar op de fles gaat.
Ik vind het niet echt gek. Sinterklaas heeft er hier ook twee gebracht voor de kids.En af en toe speel ik er zelf ook op (als de kids in bed liggen) :) :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True