Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Mede dankzij de laatste prijsdaling heeft Microsoft inmiddels ruim 25 miljoen exemplaren van de Xbox 360 verkocht. Daarmee zijn er nu meer exemplaren van de nieuwe console verkocht dan van de originele Xbox.

Originele XboxMicrosoft liet aan MCV UK weten dat er meer dan 25 miljoen stuks van de nieuwe console zijn verkocht, het aantal waar de originele Xbox op bleef steken. Microsoft maakte half november bekend dat het dacht in december de grens van 25 miljoen te passeren, maar de recente prijsverlaging van de console heeft er blijkbaar voor gezorgd dat de grens nu al is gepasseerd. Microsoft wist de 25 miljoen exemplaren van de Xbox 360 in precies drie jaar te slijten, de console verscheen op 22 november 2005 op de Noord-Amerikaanse markt. In Europa is de console sinds 2 december 2005 te koop.

Van de 25 miljoen Xbox 360's die Microsoft heeft verkocht zijn er 7 miljoen afgezet in de Emea-regio, waarbij vooral de verkoop in Rusland, Duitsland en Frankrijk sinds de prijsdaling is toegenomen, aldus Chris Lewis, bij Microsoft verantwoordelijk voor de verkoop in deze regio. Het concern liet eerder weten dat het geen verdere prijsdalingen voor de Xbox 360 in petto heeft.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Dit is natuurlijk niet erg onverwachts. De Xbox1 is nooit een heel groot succes geweest, mede doordat de PS2 toen zo sterk was. De Xbox 360, daarentegen, is toch wel een bescheiden succes te noemen. En volgens mij wordt dat wederom veroorzaakt door de grootste directe concurrent, de Playstation 3. Ten tijden van de vorige generatie lag het zwaartepunt in de machtsverhoudingen bij Sony. Simpel. Nu wijzen veel tekenen er echter op dat het tij is gekeerd. Het is Microsoft die met de RPG's en de exclusives aan de haal gaat. Niet Sony.

Persoonlijk vind ik het ook onbegrijpelijk dat Sony niet meegaat in de agressieve prijsstelling van Microsoft. Volgens mij wordt de Xbox 360 nu simpelweg meer verkocht vanwege de erg gunstige prijs, waardoor er meer exclusives naar de 360 komen en minder naar de PS3, waardoor er weer meer 360's dan PS3's worden verkocht, waardoor..... You get the point.

Want het argument van de vermeende technologische superioriteit wordt ook steeds dunner. Sony blijft het daar maar op spelen, maar zeker in het begin was het gewoonweg onjuist. Pas rond deze tijd zijn de graphics een beetje gelijkgetrokken of valt de vergelijking iets in het voordeel van de PS3 uit. Maar daar hebben we dan wel 2(!!!) jaar op moeten wachten. Alle spellen die daarvoor zijn uitgebracht zien er stuk voor stuk minder of maximaal even goed uit als de Xbox 360 versie. Tel daarbij op dat de gamelineup van MS gewoonweg een stuk indrukwekkender is en je krijgt toch wel een vrij somber plaatje.

Laten we hopen dat de strategie van Sony toch aanslaat, of dat ze (liefst nog voor kerst) van koers veranderen, want niemand is gebaat bij Microsoft als oppermachtige speler in de hardcore gamemarkt. We weten allemaal dat je aan MS als monopolist geen goede hebt.
Ik denk dat de strategie van Sony in Europa wel redelijk aanslaat, de PS3 verkoopt zelfs nu de x360 bijna gratis wordt weggegeven nog steeds erg goed.

Dat de gamelineup van de x360 beter is dan de PS3 ben ik het niet mee eens. MS doet geen enkele moeite om ook maar een beetje originaliteit of innovatie te brengen. Het grootste deel van de recente toppers zijn weinig vernieuwende sequels of ports/remakes van pc-games. Net als Sony verliezen ze meer en meer exclusives dus gooien ze met geld voor exclusieve DLC voor bestaande games. Juist ja, nog meer van hetzelfde. Tenslotte bieden ze minder en minder vertier voor de hardcore gamer: Fable 2 biedt geen enkele uitdaging, Halo Wars is RTS van 10 jaar terug en Gears of War 2 is zo oppervlakkig als wat door steeds dezelfde gameplay te recycleren. Meer games en meer sequels is dus niet per sé hetzelfde als een betere gamelinup!
@LB06
1/success xb360 te danken aan ps3 ?
Ms heeft een totaal verschillend profiel aangenomen. het succes is louter aan MS te danken , niet door het falen van...
Goede keuzes maken en vooral anders denken maken een verschil.
Nintendo deed hetzelfde met de Wii en is nu eigenlijk de nieuwe ps2 aan't worden.

2/Sony kan zich met ps3 geen prijsdaling veroorloven. Ze verliezen nu al te veel.
Het zou ook zinloos zijn dit nu te proberen. Sony draait hoop en al belange nog niet zo slecht.
Beter zou zijn het te doen wanneer ze echt aantrekkelijker worden. Met deze ..meer goede games aub Sony...

3/Forget xMas...
Volgend jaar dan maar weer eens uitkijjken... _/-\o_
De diode van een Blu ray speler kost 8 Euro (http://www.gamesoul.com/n...es-cost-lessps3-price-cut). De kosten van een specifieke blu ray tray zijn die van een nieuwe spuit/giet matrijs (eenmalig) en de basis materialen die je ook hebt bij elke dvd speler. Dat maakt het verschil niet echt. MS maakt gewoon enorme verliezen op hun hardware om dat vervolgens in theorie terug te winnen met de verkoop van games en hun Live abonnementen. Of ms ook daadwerkelijk winst maakt met hun entertainment divisie is helaas niet nauwkeurig na te gaan. De entertainment divisie waar de 360 onder valt bestaat uit zoveel onderdelen dat daar niet echt een conclusie aan te verbinden is. Gelukkig kijken de meeste (game) websites niet veel verder dan hun neus lang is, en zal elke 360 fan bevredigende cijfers vinden als hij/zij dat allen wil horen.

De entertainment divisie van ms bestaat in ieder geval uit de volgende onderdelen:
* Xbox 360 console en games
* Xbox Live
* Zune
* Mediaroom
* consumenten hardware en software (denk aan muizen, keyboards, windows onecare, office voor mac!!!! en soortgelijke producten)
* Windows Mobile software (voor je telefoon inderdaad)
* Windows Embedded (gps, netbook, "slimme" fotolijstjes enz..
* Windows Automotive (Auto en misschien ook motor?)
* Surface (dat is die nieuwe tafel met touchscreen, google zelf maar eens, grappig ding)

Zoals je ziet kan er zo gegoocheld en geschoven worden met geld binnen deze divisie dat met het kleinste beetje winst elk product dat hierbij staat, inclusief de 360, opeens zeer winstgevend lijkt. Of dat echt de realiteit is valt zonder de boeken helaas niet te achterhalen.

Dat de gespecialiseerde versies van Windows sinds de introductie van de originele Xbox opeens onder dit vallen, en niet onder de logischere " Windows" groep is natuurlijk wel merkwaardig te noemen.

[Reactie gewijzigd door Gazz79 op 25 november 2008 13:34]

betreft 360 hardware verlies
1/juist voor het grote hardwareverlies in 2007. (terugnames en garantieverlenging)

Ondertussen (2008)wordt de 360 al veel goedkoper gemaakt. (het moederbord zit in de 3de of 4de generatie). Ik vermoed dat de verliezen (enkel op HW) een stuk lager liggen.
bewijs ligt toch" ergens" in de gepublceerde cijfers 360 sales division. kbedoel hiermee dat niet alles op Zune ed divisies (waar trouwens verlies was) kan geschreven worden
http://news.softpedia.com...-360-Division-90247.shtml
Jammer dat Ms zijn 360Hardwarecijfers niet publiceerd.
En dat kan sony precies het zelfde.

Verder mag je ons uitleggen waarom je een X360 kan kopen voor net geen ¤200,- en dat de PS3 nogsteeds bij lange na daar niet in de buurt zit ondanks dat ze volgens jou max ¤8,- extra kosten hebben.

(antwoord: de 360 verkoopt meer games per verkochte console, de hardware van de 360 is goedkoper)
die cell processor is natuurlijk ook niet uit de lucht komen vallen en zal vast ook wel een aandeel in de kosten hebben. Microsoft heeft hier volgens mij minder kosten aan
De cell processor is inderdaad niet gratis. Betrouwbare cijfers over de kosten ervan ontbreken helaas. Schattingen bij de launch van de PS3 waren dat de cell ongeveer 11% van de kosten van de PS3 bedroeg, maar dat waren slechts schattingen. Wie weet hoeveel ze er wel of niet naast zaten. Linkje in ieder geval: http://www.tgdaily.com/content/view/29792/118/

De 360 word inderdaad veel goedkoper gemaakt, maar dat betekend niet dat dit niet met de PS3 is gebeurd. Dankzij de enorme kennis op het gebied van hardware zullen ook zij 7 mijls stappen hebben genomen.
Ik zei dat de diode slechts 8 Euro kostte, niet dat ze slechts 8 Euro extra kosten hebben. Dat MS ervoor kiest om hun console veel goedkoper te verkopen dan de PS3 is hun keus, Sony is absoluut niet verplicht hun te volgen. Daarnaast is de organisatie structuur van Sony computer entertainment redelijk transparant (op blu ray na die een beetje schommelt tussen dat en de film divisie). Sony kan dus niet precies hetzelfde, of doen dat in ieder geval niet.

Meer games verkopen per console is overigens niet zaligmakend. Winst op elk verkocht product (zoals Nintendo met hun Wii) is zaligmakend. Je kan nog zoveel games verkopen, maar als je daar honderden miljoenen aan development en marketing tegen over moet zetten, is het ook nog maar de vraag wat daar van over blijft. Daarnaast is piraterij op de 360 ook niet mis, en groeit dat cijfer steeds meer op de 360.

[Reactie gewijzigd door Gazz79 op 25 november 2008 13:59]

Daarnaast is piraterij op de 360 ook niet mis, en groeit dat cijfer steeds meer op de 360.
Bron? Want het enige dat ik weet is dat er inderdaad piraterij is op de xbox, maar ik heb nog nooit cijfers gezien.
Net geen ¤200?
Ik heb pas een Arcade gekocht voor ¤150 hoor :)
we hebben het over een echte xbox.. niet een kreupele versie ;)
Ook die kun je nu kopen voor ¤199 (¤ 239 minus de cashback actie van ¤40,00 voor een 60Gb Xbox).
Urko ik heb beide consoles in mijn bezit de Xbox heb ik al 3X op moeten sturen dus ik mag wel stellen dat ik weet waar ik het over heb. Kwa games hoor je mij niet klagen dat zit bij beiden wel goed maar kwa kwaliteit loopt de xbox achter op de PS3 daar moet MS wat aan gaan doen. Waarom ik MS arrogant vind is hoe ze de markt willen domineren en dan praat ik niet alleen over de console strijd maar ook hoe ze met Internet explorer, MSN omzijn gegaan en hoe ze kleinere bedrijven aanpakken door ze op te kopen en ervoor zorgen dat dit produkt niet op de markt komt zodat zij die markt kunnen domineren. De Xbox360 wilden ze persé voor de PS3 op de markt brengen tenkoste van de kwaliteit en wij als consument waren hier zwaar de dupe van en ik weet zeker dat MS hiervan op de hoogte was maar gewoon dit risico wilde nemen om zoveel mogelijk gamers af te snoepen van Sony. Ik ben geen fanboy want naast deze consoles heb ik ook de Wii, DS een PC en een PSP waarvan ik Xbox toch de minste vind.
En hoeveel van de 25miljoen exemplaren hebben er problemen? (gehad)

Dit bedoel ik niet als Flame ofzo, maar dat vraag ik me echt af want ik vind het schandalig.

Om die reden heb ik zelf nog steeds geen 360 gekocht.


edit: 1 op de 4 hoorde ik trouwens laatst ergens, dus dat is zo'n 6miljoen 360's, niet te geloven eigenlijk xD.

[Reactie gewijzigd door KoffieNT op 25 november 2008 13:38]

Er bestaan geen betrouwbare openbare cijfers over: MS claimt een klein percentage (ik meen dat ze wel eens iets van 4% hebben genoemd) terwijl er in het geruchtencircuit o.b.v. zowel compleet giswerk als reële inschattingen (o.b.v. polls en berichtgeving van toeleveranciers) percentages worden genoemd die tussen de 15 en 50% liggen. Niemand die het echte percentage kent behalve de boekhouders van Microsoft. :)
Man waar maak je je druk over. Je krijgt drie jaar garantie, als dat niet genoeg is om je zover te krijgen om Gears of War 2 te spelen, dan ben je gewoon geen gamer, punt uit. 40% van de huwelijken lopen ook uit op een scheiding, dus trouwen zit er voor jou zeker ook niet in?
Rustig maar, geen paniek Rocco...het is maar een 'mening'.

edit: trouwens niet eigenlijk, gewoon keiharde feiten..


Anyway:

Gears Of War is trouwens niet mijn soort game, maar dat terzijde.

Ik kan heel slecht tegen het feit dat Microsoft een console heeft gemaakt die totaal niet userproof was (is?).
Een vriend van me heeft nu al 3x een andere xbox gekregen waar hij elke keer minimaal 2 weken op moest wachten. En 3x schijnt dus mee te vallen zie en hoor ik..

Ik ben sowieso redelijk ongeduldig met dingen, dus gewoon om frustratie te voorkomen koop ik zo'n xbox (nog) niet.


Trouwen zien we ter zijner tijd wel :).

[Reactie gewijzigd door KoffieNT op 25 november 2008 14:04]

Tja, en ik heb een launch console en nog nooit een rrod dus :) Het is allemaal subjectief. Niemand weet precieze cijfers over uitval, jij dus ook niet :)

Enneh:

"Ik kan heel slecht tegen het feit dat Microsoft een console heeft gemaakt die totaal niet userproof was (is?). "

Right... Denk je niet dat ze dat goed hebben opgelost met 3 jaar garantie + gratis reparatie?
Ok nice :). Dan behoor je niet tot "1 op de 4".

Ik ben gewoon bang dat ik die problemen wel krijg en daarom voorkom ik gewoon liever een hoop frustratie. (daarnaast heb ik gewoon mn pctje om op te gamen+binnenkort een 42" Plasma :D)
Right... Denk je niet dat ze dat goed hebben opgelost met 3 jaar garantie + gratis reparatie?
Ze hadden beter moeten kijken naar de launchconsole. Liever uitstellen en goed doen dan PER SE afmaken en een potentieel probleem krijgende console op de markt brengen.
En dan een keer een aardige garantie oplossing bedenken waardoor sommige mensen denken: Oh, dat is toch wel nice van meneer Bill.

Beter voorkomen dan oplossen toch?...

[Reactie gewijzigd door KoffieNT op 25 november 2008 14:35]

Daar ben ik het ook wel mee eens MAAR het is een commercieel bedrijf die commerciele praatjes houdt, commerciele producten verkoopt en commerciele acties uitvoert. Ze wilde denk ik liever, ondanks dat de console niet perfect was, meer marktaandeel hebben. Dat is opzich slecht voor ons maar juist om deze reden hebben ze de 3 jaar garantie gegeven omdat ze zelf ook wel wisten dat ze fout bezig waren.

Verder om de statistieken levend te houden: heb mijn Pro 20GB 360 sinds launch december 2005 en hij is bij in april R.I.P. gegaan voor de eerste keer. Na aanmelden binnen 1,5 week weer terug en draait tot nu toe nog zonder problemen (sinds april/mei).

Qua hardware misschien niet het meest stabiele ding ooit gemaakt maar de games zijn goed, Xbox Live is goed en de ondersteuning ook. Dus behalve dat heb ik weinig te klagen :)
Is er al meer bekend over de toekomst van Xbox360? Gaan ze een nieuw of aangepast model uitbrengen (zie PS2 Slimline)? Of werken ze al aan de opvolger van? Bij sommige mensen speelt dit mee om nu nog een Xbox360 te kopen.
nieuwe moederborden waarin geen aparte CPU en GPU meer zitten maar deze samen geïntergreerd zitten in één chip. denk dat er qua uiterlijk niks zal veranderen.
Ze zullen ongetwijfeld bezig zijn met een opvolger, maar dan zal het niet een simpele specs-update zijn maar een hele innovatieve opvolger net zoals de WII dat was.
1080P is momenteel het maximum, e 360 kan dat leveren. Ze kunnen het allemaal weet iets mooier maken, maar dat zal dan niet veel verschillen. Ik zelf verwacht pas nieuwe consoles in 2012.
Er wordt al lang en breed uit aan de opvolger gewerkt. Deze zal volledig backwards compatible zijn en bestaande xbox360 games van hogere resoluties voorzien. Allemaal 1080P.

Als je dit mee laat spelen in de aankoop van een game console kun je blijven wachten. Men is vaak bij de ontwikkeling van een console al weer bezig met de opvolger.
Ik vraag me af hoe je dit bedoeld. Bestaande games van hogere resoluties voorzien. Als die games native geen 1080P ondersteunen zullen ze dus geupscaled moeten worden en wordt het dus 1080i. Zelfde als wat de X360 op dit moment zelf ook kan dus.
Ze kunnen de resolutie in het spel zelf verhogen, doormiddel van een simpele update. Er hoeft dan niks geupscaled te worden.
De XBOX360 upscaled nu ook al naar 1080p.
Ik vraag me af hoeveel verlies Microsoft op de XBox 360 hardware draait, met zo'n groot prjsverschil tussen de XBox 360 en de PS3?
De Xbox360 werd voor de prijsverlaging niet meer met verlies verkocht (misschien nu weer met een klein beetje verlies) maar zoals Engessa al laat zien verkoopt MS verre weg de meeste spellen per console (in de spellen zit de winst).

Iets van 7 (oude cijfers waarschijnlijk) versus 3.5 voor de PS3 en nog ietsjes minder voor de WII per console.

MS heeft het dus goed aangepakt en pakt nu momenteel (misschien wel) de meeste winst van de huidige consoles. (/me rekent de PS2 even niet mee dus)
MS maakt het meeste winst qua game verkopen, maar de Wii is overall de winnaar, omdat Nintendo nooit verlies leed op de verkoop van de console.
Weinig. Een gemiddelde xbox 360 koper koopt iets van 9 spellen in het eerste jaar heb ik ergens gelezen en daar maakt Microsoft de winst op. Licentie kosten zijn iets van 25 euro voor een full price spel dus reken de inkomsten maar uit.
MS krijgt ongeveer 6-7 dollar per full price xbox 360 spel.
De PS3 is duurder door de Blu-ray speler.
Het moederbord, CPU en GPU zijn allemaal duurder dan bij de xbox. Bluray en Wifi komt er nog eens bij. (de Bluray drive al flink verouderd btw) Sony maakt hier zwaar verlies op en verkoopt niet zoveel spellen per console. Daarom zullen we niet snel een prijsverlaging zien.
Dat gezeik de hele tijd over een prijsverlaging. Jullie zijn een stelletje krenten.
Ondertussen wel dure mobieltjes aanschaffen met abbo waar elke dag onzinnige gesprekken en sms-jes worden verstuurd wat klauwen met geld kost en tegelijkertijd worden ze binnen een halfjaar omgeruild voor een nieuwer model.

Das pas triest als je vergelijkt dat een PS3 zeker 10 jaar meegaat. Zie PS2. Elke prijs heeft z'n waarde en dat is bij de PS3 ongetwijfeld gerechtvaardigd.
maar ook met een duur mobieltje aanschaffen zal je als verstandig persoon kijken naar de functies van de telefoon en die afzetten tegen de prijs.

stel, je ziet 2 vergelijkbare telefoons waarbij er een 100 euro kost en de andere 200 euro. beide telefoons bieden globaal gezien dezelfde funtionaliteit, dan kopen mensen over het algemeen toch de goedkoopste.

heeft volgens mij ook meer met gezond verstand te maken dan krentenkakkerij
Wat je nu zegt slaat als een tang op een varken. Telefoons vergelijken met 100 euro prijsverschil voor dezelfde functionaliteit is hetzelfde als een Ferrari vergelijken met een Fiat Panda want het doel is precies hetzelfde.

Daarnaast suggereer je dat mensen die duurdere goederen kopen in plaats van de goedkopere geen gezond verstand zouden hebben...nogal een gewaagde uitspraak
daar kan ik het niet mee eens zijn. ik denk zelf dat de doelstellingen bij het ontwerpen van een Ferrari toch wel wat anders zijn dan bij het ontwerpen van een fiat panda.
(ook al zijn het allebei eigenlijk fiat's ;) )

daarnaast zijn er ook wel een aantal overduidelijke verschillen te vinden tussen een fiat panda en een Ferrari.

In mijn voorbeeld is telefoon nr.2 dubbel zo duur, die prijs heb ik overigens bewust zo neergezet.
nogal een gewaagde uitspraak
dat is jou uitspraak en niet wat ik ermee bedoelde. ik bedoelde dat als je de meerprijs niet kan spiegelen aan de meerwaarde het niet logisch is om de duurdere te kopen.
Spreek voor jezelf vriend. Genoeg mensen zoals mij die niet meedoen met die troep maar gewoon gratis MSN'en en Skypen mocht er zo nodig gebeld worden. Verder sluit ik me aan bij ShortShifter...
k vraag me af hoeveel verlies Microsoft op de XBox 360 hardware draait, met zo'n groot prjsverschil tussen de XBox 360 en de PS3?
Het lijkt mij sterk dat ze daadwerkelijk verlies draaien op de verkoop van de 360 en het prijsverschil tussen de Xbox en PS3 heeft natuurlijk niks te maken met de productiekosten/verscheepkosten.

[Reactie gewijzigd door _Scenix op 25 november 2008 12:23]

Het lijkt mij sterk dat ze daadwerkelijk verlies draaien op de verkoop van de 360
Waarom lijkt jou dat sterk? De winst zit 'm in de games, accessoires en de live gold abonnementen, niet in de console zelf. Je koopt (normaal gezien) maar 1 keer een console, maar je blijft wel games kopen. Het is dus gunstig om de console zo goedkoop mogelijk op de markt te zetten om mensen over te halen 'm te kopen. Consoles worden bijna altijd, zeker in hun begindagen, met verlies verkocht. Productiekosten gaan na verloop van tijd naar beneden, maar de prijzen meestal ook.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 november 2008 15:13]

Ik ben nog altijd kwaad over het feit dat Microsoft met de komst van de 360 vrijwel per direct stopte met de ondersteuning (lees:spellen ontwikkelen) voor de oude xbox.

Voor een PS2 wordt nog altijd volop ontwikkeld, dit ondanks de komst van de PS3.
Komt omdat nvidia geen beeldkaarten meer wou produceren voor de zwarte xbox.
Variant van de Geforce 3 dacht ik maar ik kan mis zijn.
Is dat wel zo? Volgens Peter Moore heeft Microsoft de XBox snel vervangen door de XBox 360 omdat de ingebouwde harddisk te duur was en de vraag ernaar veel te groot was. Dit was economisch dusdanig ongunstig dat ze er wel mee moesten stoppen.

Bron: http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3169979

Edit: Link gerepareerd.

[Reactie gewijzigd door yade op 26 november 2008 08:54]

@yade,

je link werkt niet en het punt van het niet meer ondersteunen door middel van het uitbrengen van games voor de originele Xbox worden niet door dat argument verklaard.
het is gewoon belachelijk dat je bij het uitbrengen van een nieuwe console al je trouwe klanten in de kou laat staan en per direct stopt met het leveren van nieuwe content.
Tja, dat is een strategie.

En tot nu toe legt die strategie MS geen windeieren.

Sony heeft er voor gekozen om de PS2 aan te houden, en zo de kosten voor hun PS3 te dekken. Sony kon dit doen omdat de PS2 winstgevend was, maar bij MS was dit niet zo. En het zou dom zijn geweest om 2 verliesgevende consoles aan te houden.

MS heeft overigens wel nog een tijd software voor de Xbox1 uitgebracht.

We zullen pas over een jaartje of 3 kunnen zeggen wie de beste strategie heeft gehad (Ninty buiten beschouwing latend). Op vorige week verkocht de 360 wereldwijd bijna 2:1 tov de PS3 dus zo slecht heeft MS het niet aangepakt.

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 25 november 2008 18:47]

je kunt het idd strategie noemen.
ik denk echter niet dat je kan stellen dat de verkoop aantallen over 1 week een strategie geslaagd kunnen maken of niet.
ik denk dat je zeker als je het hebt over grote namen je lange termijn moet denken.
microsoft heeft enorme naamsbekendheid maar een echt goede naam hebben ze niet.
zeker niet kwa klant vriendelijkheid.
de huidige strategie van MS doet daar zeker geen goed aan.
de 360 word gereleased voor dat hij deugdelijk is en met mankementen op de markt gegooid.
en de oude Xbox word niet meer voorzien van titels.
als je wil kijken wat de meest geslaagde strategie is moet je kijken over de lange termijn en over de verkoop van het aantal consoles en natuurlijk de uiteindelijke totale omzet en winst.
en dan moet je bij sony de ps2 daar in mee nemen.
zonder uitspraken te doen over welke console beter is zou ik mijn geld op sony zetten in dit geval.
En hou zou dat van invloed zijn op bestaande consoles?

Je kunt wel stellen dat MS de oude Xbox als platform per direct heeft opgegeven. Nieuwe spellen zijn er al een hele tijd niet/mondjesmaat voor te krijgen.

Zelf vind ik dat niet erg, want de oude Xbox is nog erg waardevol als Mediacenter met XBMC. Geniet er nog steeds dagelijks van.
Het gaat niet om de zwarte doos zelf, maar de games.. ze forcen je wel naar een nieuwe console op die manier.
net zoals ze de support van xp wouden opzeggen en iederen vista wouden opdwingen. beetje het MS beleid overal in
vergeet niet dat ontwikkelen voor de Xbox 1 een behoorlijke kostenpost is..

Met de 360 kunnen spellen veel sneller cros platform ontwikkeld worden met behulp van Xna.

Hierbij komt ook nog eens bij dat spelletjes gem, boven de 30 euro moeten opbrengen, en jij dit niet wilt betalen voor slecht beeld kwaliteit, en lange load tijden.


Ook komt er nog eens bij dat de meeste Xbox 1 systemen onderhand wel zijn overleden aan verkeerde mods :P

ook was er geen Arcade ding voor xbox1 .... en hdd was maar 20gb.
niet echt veel om vol te gooien.


Ding is ook snel afgeschreven omdat deze zo snel te hacken was en spellen in overvloed op p2p sites te vinden waren zodat ze er helemaal nix meer aan verdiende.
Met de 360 kunnen spellen veel sneller cros platform ontwikkeld worden met behulp van Xna
Onzinargument, vrijwel geen enkele title developer maakt gebruik van XNA, en ontwikkelt gewoon op de "oude" manier in C++. Bovendien is Xbox 360 development (of eigenlijk next-gen development in het algemeen) een stuk duurder, door de extra detail in content.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 november 2008 12:19]

gewoon c++, okee en jij gaat mij uitleggen dat ze gewoon simpel c++ code kloppen en geen gebruik maken van XDK releases..

XnA is ook gewoon c++ alleen beetje veel lompere libraries.
Deze libraries zijn met XNA uitwisselbaar, met XDK niet.

Hierdoor moesten veel games van pc naar xbox geport worden en visa versa


wat heel veel mensen trouwens vergeten is dat mensen die een licentie hebben op de oude ps2, wel willen overstappen naar een nieuwe development kit maar dit niet kunnen betalen.

Zelfs de oude PSX Yarozee machines ( Debug consoles van playstation 1 ) kosten op ebay nog steeds een vermogen.

[Reactie gewijzigd door shadow_tj op 25 november 2008 12:38]

Je hebt echt geen idee waar je het over hebt he?

-De XDK (Xbox Development Kit) biedt een set met libraries en tools die in C++ gebruikt worden.
-XNA is een framework voor homebrew en XBLA ontwikkeling in C#. Het wordt bij de professionele ontwikkelaars bijna niet gebruikt.
-Xbox en PC ontwikkeling is makkelijk te porten omdat voor beiden in C++ ontwikkeld kan worden en de libraries (DirectX, XDK) veel op elkaar lijken.
-Devkits zijn redelijk duur, maar vergeleken met de kosten van een enkele programmeur is het al gauw een schijntje. Voor professionele ontwikkelaars zijn die devkits maar een klein bedrag op de totale rekening van een game.
-PS Yaroze zijn zo duur omdat het homebrew kits zijn, voor amateurontwikkelaars. Het heeft echter niets met de officiele devkits te maken.
XNA Framework is een versie van .NET Compact Framework 2.0. Je kan dus alleen 100% managed code gebruiken.
(half waar je kan wel zeker unmanaged code gebruiken zelfs .net bytecode schrijven inline in je code als je dat graag wilt, er zijn echter wel wat quircks in het Compact Framework (geen generational garbage collection) wat professionele ontwikkelaars nog tegen houd om in managed talen code te schrijven voor de Xbox360 (dan bedoel ik niet direct XNA).

Wel beginnen de eerste games te komen die in volledige managed talen gemaakt zijn, maar dit zijn vaak B-titels (grafisch net ietsjes minder).
.net bytecode is nog steeds managed.
Ik kan hier nog wel op reageren maar Snoitkever heeft alles al gezegd :). Maar ter aanvulling, een gemiddelde programmeur kost per jaar $100k+. Een devkit kost 1 keer ~$10k. Devkits hebben trouwens wel life-long guarantees, dus een devkit gaat mee totdat het platform EOL is (en natuurlijk gaan ze weleens stuk, maar dan krijg je iig bij MS en Sony gratis een nieuwe). Stel je ontwikkelt 6 jaar voor 1 platform, dan kost een programmeur dus 6 ton maar een devkit nog steeds maar 10k. En dan heeft niet eens iedere programmeur een devkit nodig én zijn er daarnaast ook véél goedkopere testkits, (van ~$2k als ik me niet vergis). Die kosten zijn dus echt marginaal. Niet voor de hobbyist die even zo'n kit wil kopen, maar wel voor een bedrijf dat een tonnen- tot miljoenenbudget heeft.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 november 2008 14:13]

Er zijn nog een aantal games uitgekomen op de xbox 1 in 2006, oa Black, Fifa, Hitman.

Maar het is toch logisch dat als een nieuwe console gereleased word dat alle energie dan die kant op gaat?
Tot aan eind 2006 heb je gewoon nog games kunnen krijgen voor de xbox1, ik denk aan GUN, Marvell Ultimate Alliance, Mortal Kombat 7, Call of duty 3, black, en Madden. De 360 was toen al een jaar op de markt.

Als je een beetje zoekt kun je overigens nog genoeg accesoires nieuw in plastic(controllers, lightgun, DVD-kit) vinden.

Na december 2006 gingen ze in de UK trouwens nog gewoon door met verkopen tot de voorraden opwaren, terwijl ze in nederland gewoon per direct uit de schappen verdwenen.

Overigens is de xbox niet de eerste console met een kort leven(denk maar aan de saturn en de dreamcast van sega, de Amiga CD32, de 3DO of de Jaguar van Atari.
Vorig jaar zijn er nog 4 (officiele) games uitgekomen voor de Dreamcast en dit jaar 2! Dus zo'n kort leven heeft ie ook weer niet gehad! :+
Sterker nog, ik lees hier en daar nog dat er zelfs een game voor de SNES uit kwam dit jaar. Als je zo gaat tellen...
Nintendo dropte NES support pas in 2007 dus het kan maar zo! :+
bron:
http://www.destructoid.co...s-nes-support-49596.phtml
"Voor een PS2 wordt nog altijd volop ontwikkeld, dit ondanks de komst van de PS3."

Het aanbod van nieuwe PS2 games is nog maar een fractie (5-10 procent) van wat het ooit was.. volop ontwikkeld is dus niet juist.
Need for Speed Undercover Racing Action 4,8 nov 19, 2008
Sonic Unleashed Platformer 7,0 nov 18, 2008
Call of Duty: World at War - Final Fronts Shooter 4,5 nov 18, 2008
Dragon Ball Z: Infinite World Fighting 3,5 nov 18, 2008
Dynasty Warriors 6 Action 3,5 nov 17, 2008
Madagascar: Escape 2 Africa Platformer 4,5 nov 14, 2008
Rock University Presents The Naked Brothers Band: The Video Game Music 2,0 nov 13, 2008
NBA 2K9 Sports 7,0 nov 12, 2008
Quantum of Solace Shooter 7,8 nov 11, 2008
King of Fighters Collection: The Orochi Saga Fighting 7,8 nov 11, 2008
Guitar Hero World Tour (Complete Guitar Game) Music 7,9 nov 10, 2008
Guitar Hero World Tour (Complete Band Game) Music 7,9 nov 10, 2008
Guitar Hero World Tour Music 7,9 nov 10, 2008
WWE SmackDown vs. Raw 2009 Wrestling 7,0 nov 8, 2008
Ben 10: Alien Force -- The Game Action 4,0 nov 7, 2008
AC/DC Live: Rock Band Track Pack Music 5,5 nov 7, 2008
Are You Smarter Than A 5th Grader? Make the Grade! Trivia 3,8 nov 3, 2008
MotoGP 08 Racing 5,0 okt 30, 2008
Crash: Mind Over Mutant Platformer 6,9 okt 27, 2008
Spider-Man: Web of Shadows - Amazing Allies Edition Action 7,0 okt 24, 2008
NBA Live 09 Sports 5,5 okt 23, 2008
NBA '09: The Inside Sports 4,9 okt 17, 2008
Tiger Woods PGA Tour 09 Sports 6,0 okt 16, 2008
FIFA Soccer 09 Sports 7,1 okt 14, 2008
SingStar Legends Music 7,5 okt 14, 2008
SingStar Country Music 7,4 okt 14, 2008
Dance Dance Revolution X Music Action 5,4 sep 24, 2008
LEGO Batman: The Videogame Action 7,7 sep 24, 2008
SingStar Pop Vol. 2 Music 6,8 sep 23, 2008

Volgens mij komen er nog best wel een paar uit op de PS2... waaronder ook de nextgen games zoals NFS: undercover COD Fifa09 etc.
Beter gedaan dan bij de Xbox.
Haal daar de makkelijke ports, uitbreidingen van bestaande spellen en goedkopere varianten van populaire games eens af. Dan blijft er bijna niets over. Er worden nog wel games uitgestampt, maar van ontwikkeling is nagenoeg geen sprake meer. Cooler_King heeft in mijn ogen daarom wel gelijk dat de ontwikkeling een schaduw is van wat het ooit was.
schaduw of niet; er wordt door ontwikkeld.

dat was 't punt niet. Of dit om 10 of om 100 spellen per maand ging, maar om feit dat er nog steeds spellen voor uit komen. dat was aanleiding
Wordt dan kwaad op alle spelontwikkelaars. EA etc. maken toch ook geen spellen meer voor de originele xbox?
Op zich ook wel logisch, de PS2 is nog gewoon te koop.
Zou wat wezen dat er geen nieuwe spellen uitkomen terwijl die wel nog nieuw in de winkel te koop is.

Denk dat Sony hier bewust voor heeft gekozen, om de periode dat de PS3 betaalbaar wordt te overbruggen. Nadeel is wel, dat het succes van de PS2 nu de verkoop van de PS3 afremt, omdat met toch de nieuwste / mooiste spellen wil spelen.

De Xbox360 is nauwelijks iets duurder dan de PS2 momenteel, dus de keuze lijkt me snel gemaakt. Met de Decembermaand op komst, denk ik dat de verkoop van de Xbox360 nog flink omhoog gaat. Voor de prijs van een PS3, kan je eerstgenoemde kopen met gelijk een paar spellen erbij.

De PS3 is wel de completere console misschien bij aanschaf, maar zolang BluRay niet DE standaard is tov de DVD, denk ik toch dat de meeste mensen naar de prijs bij aankoop kijken.
Maar dit zijn allemaal geen games die door Sony zelf ontwikkeld zijn (disclaimer: alleen even snel gescanned).

Verder ook geen bijzondere titels alleen ports.

Je kunt MS moeilijk de schuld geven dat andere partijen niet meer voor de x1 gingen ontwikkelen.

Verder snap ik wel dat de X360 veel succesvoller is, het apparaat is veel completer en bied allerlij opties die de concurrentie niet bied (vooral via het online kanaal, denk aan het pas gereleasde community games channel) ook zijn er gewoon veel meer goede spellen voor de 360 dan dat er eerst voor de x1 zijn uitgekomen.
Ik weet niet of je wel of niet MS de schult kunt geven hiervan.
Als zij geen games meer gaan certifiseren voor de XBOX dan is het snel af gelopen.
Want ik kan mij niet voor stellen dat gezien het feit dat nu pas er net zoveel 360s zijn verkocht er binnen heel korte tijd geen bases meer was om games uit te bregen voor de oude xbox.
Dus ik denk zeker dat MS hier een hand in heeft gehad.
NFS: Undercover, COD, Fifa09.

- next-gen games zei je?

Laat me niet lachen, je hebt undercover waarschijnlijk niet eens gespeeld. De game is namelijk alles behalve next-gen. COD is ook zeker geen next-gen game meer. COD5:WaW is het meer een old-gen game aangezien de WOII-battles voor de zoveelste keer aan het licht worden gebracht in een eindeloos herhalende serie. Fifa 09 is misschien nog wel jouw slechtste voorbeeld. Hoe kun je een game, welke zich al jarenlang baseert op een oud principe en nooit wat nieuws doet (behalve stats updaten en graphics oppoetsen), in Godsnaam next-gen noemen. :o

[Reactie gewijzigd door Jilke op 25 november 2008 19:12]

Ja als er nieuwe console uitkomt met nog overtreffende gfx's, ja dan spreekt men terug van next-gen.
Toen de 8bit console uitkwam in 1976, sprak met mss ook van next-gen.
Nu zitten we in de 7de generatie, die is begonnen in 2004
Niet echt de schuld van MS maar in de eerste plaats van de gamestudios. Men heeft wss deze keuze gemaakt wegens de iets mindere populariteit van de xbox, daarnaast is de verkoop van de console ook een stuk sneller stilgevallen, zeker in vergelijking met de PS2. Daarnaast heeft de PS2 nog altijd een enorme afzetmarkt.
Euh nee, de gamestudio's treffen hier geen blaam. Support van MS werd bijna per direct opgezegd, en alle in-stock games en hardware werden gerecalled. Op zich ook niet zo gek, de Xbox was voor MS een verliesdraaiende operatie die wat hun betreft beter zo snel mogelijk kon stoppen. Ingecalculeerde weliswaar, ter voorbereiding op de Xbox 360, vandaar dat het na de invoer van de 360 zo snel ging met de oude Xbox.
Dat zou ik vreemd vinden, als de stock nog verkocht wordt krijgen ze tenminste iets van hun geld terug. Of hadden ze die nodig als RMA voorraad?
Gebeurde bij laptops bij bedrijven ook. Oude laptops (buiten leaseperiode) werden vernietigd om potentiële klanten voor de nieuwe exemplaren niet te verliezen.
Hoe het nu gebeurd weet ik niet meer.
Als een gamer een X1 koopt zal hij die periode geen X360 kopen. Dus verlies van potentiële x360 klant.
Games worden vooral ontwikkeld door andere bedrijven. Microsoft Studios heeft niet zo heel veel games
Er worden ook nog steeds Playstation 2's verkocht... Zelfs na de launch van de ps3 had de ps2 betere verkopen dus daarom is het wel logisch om nog door de ontwikkelen

En precies zoals Patriot zegt het zijn wel vooral ports en multi platform games
@Jahrastafari

Ze moesten natuurlijk wel he. Het lukte gewoon niet met de xbox. Enige reden dat er nog wat voor de PS2 komt is omdat het wel een success-story is geworden. Bij elke console wordt uiteindelijk de figuurlijke stekker eruit getrokken als het nodig is. Dit staat helemaal los van of het MS, Sony of Nintendo is.

Mensen projecteren resultaten uit het verleden onterecht op de toekomst. Nu al zijn veel mensen aan het roepen dat de PS3 langer mee gaat dan bv de 360 omdat de PS2 ook langer mee ging. In werkelijkheid gaat een console net zo lang mee als dat hij populair is. De console waarop de meeste harware/software voor wordt verkocht gaat dus het langst mee. Onafhankelijk van specs, merknaam of wat dan ook.

[Reactie gewijzigd door SeamusXanthus op 25 november 2008 12:25]

nieuws: Playstation 2 blijkt nog altijd populairder dan Playstation 3

Zolang ze nog meer PS2's dan PS3's verkopen zouden ze ook wel gek zijn om de PS2 te laten vallen.
Dat is een kant van het verhaal, maar volgens mij heeft Sony nog vrij lang de PS1 ondersteund, terwijl de PS2 toen allang de grote hit was.

Het zijn gewoon keuzes en van Sony kun je verwachtten dat de PS3 nog een tijdje onderteund zal worden wanneer de PS4 er al is.

Hoe MS dat gaat doen met de opvolger van de 360?

Verder kent de PS2 vooral een groei in de opkomende economieen en is de PS3 wel degelijk populairder dan de PS2 in de "gevestigde" landen.
Helemaal mee eens. Dat is dé reden dat ik de 360 nu niet koop. Als een console nieuw uit is, kost het te veel voor mij. Nu hij goedkoper is geworden kan ik het aanschaffen maar ben bang dat hetzelfde gebeurt als met de Xbox1, dat er vrij snel niks meer voor uitkomt en dus voor niks geld heb uitgegeven.
Er zijn dus 25miljoen XBox 360en verkocht in een periode van drie jaar. Maar in wat voor periode werden er 25 miljoen XBox verkocht dan? Meer dan drie jaar?
15 november 2001 uitgebracht in Noord-Amerika, 22 februari 2002 in Japan en op 14 maart 2002 werd de Europese markt betreden.
Tot ongeveer ergens in 2006 dus maximaal 4 jaar.
"Daarmee zijn er nu meer exemplaren van de nieuwe console verkocht dan van de originele Xbox."

Daaruit maak ik op dat de originele Xbox niet eens aan de 25 miljoen stuks gekomen is...
Ja, zo kan je het natuurlijk ook lezen. Ik dacht zelf dat iets in de trant van 25 miljoen + 1 bedoelde...
Hoeveel van deze computers zijn door mensen gekocht waarvan de oude kapot is gegaan na de garantieperiode en ze niet met een lading onspeelbare games willen blijven zitten?
Niet veel omdat Microsoft 3 jaar garantie geeft op de RROD.
Denk dat Gerwin ook de club bedoelt die zo lame geweest is om het ding voortijdig om te bouwen ;)
Wikipedia schrijft dat de spelcomputer gereleased op 14 maart 2005. Dat houd dus in dat de garantie 14 maart 2008 verlopen is voor iedereen die hem tussen 14 maart 2005 en november 2005 gekocht heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True