Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties
Submitter: painkill

Microsoft is door Californische consumenten aangeklaagd wegens het op de markt brengen van spelcomputers waarvan het bedrijf vooraf al wist dat er problemen mee waren. Dit zou tot een zeer hoge uitval hebben geleid.

Xbox 360 - Red Ring of DeathDe 'class action'-rechtszaak komt voort uit een aantal artikelen waaruit zou blijken dat Microsoft al voor de lancering van de Xbox 360 op de hoogte was van problemen met de console. De fouten in het ontwerp zorgden voor onder meer het probleem dat inmiddels bekend staat als de 'red ring of death'. De enige manier om dat te verhelpen is om de console terug te sturen naar Microsoft, waarna de gebruiker een nieuw of gerepareerd exemplaar krijgt thuisgestuurd.

Volgens de aanklagers heeft Microsoft het bestaan van de problemen met opzet verzwegen om zijn concurrentiepositie ten opzichte van Nintendo en Sony niet in gevaar te brengen, zo meldt Dailygamesnews.com. Als de aanklagers door de rechter in het gelijk worden gesteld, heeft dat mogelijk grote gevolgen voor Microsoft. De aanklagers eisen dat Microsoft alle winst die het behaald heeft uit verkopen van de Xbox 360 opgeeft. Bovendien zou de fabrikant een terugbetalingsprogramma moeten opstarten voor consumenten in Californië. Microsoft heeft nog niet publiekelijk gereageerd op de rechtszaak.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

De aanklagers eisen dat Microsoft alle winst die het behaald heeft uit verkopen van de Xbox 360 opgeeft.
Moeten de consumenten dan Microsoft gaan betalen? De winst die behaald werd met de Xbox360 is namelijk negatief aangezien ze de units onder kostprijs verkochten. De games vallen neem ik aan buiten deze totaalpost aangezien het hier over hardware gaat.

Overigens vind ik dit vrij kinderachtig, Microsoft heeft de garantie verlengt voor de mogelijke problemen en alle consoles worden gerepareerd of vervangen. Het is niet zo dat ze de units niet in reparatie willen nemen.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 17 oktober 2008 09:02]

Ik snap niet dat mensen zo denken, als ik veel geld uitgeef aan een product. Of dat nu een computer, telefoon of een console is, dan verwacht ik dat dit naar behoren werkt. Natuurlijk kan het dan voorkomen dat je pech hebt en een apparaat hebt wat niet goed werkt of kapot gaat. Daar heb je dan garantie voor.
Maar het is niet de bedoeling dan een bedrijf maar snel snel een product op de markt gooit om zo zijn concurrenten voor te zijn, en zich achter de garantie verschuilt omdat 30% van de verkochte producten kapot gaat.
Daarnaast krijg je als je je xbox opstuurt (of wordt afgehaald) een gerepareerd exemplaar of een nieuwe terug. Ik zou daar dus zeker niet tevreden mee zijn, ik wil of mijn eigen gerepareerde product of een nieuwe als dit nog binnen de garantie valt.
Daarboven op ben je je product ook nog eens een week of meer kwijt, ook daar heb ik niet zoveel geld voor betaald........
Waar het mij om gaat is dat ik dus absoluut niet snap dan de consumenten dit pikken (tot nu dan), voor mij zeer zeker geen xbox meer, nu niet en in de toekomst ook niet......

@ hiostu

Ja daar heb je idd gelijk in, deze rechtzaak (en dan met name de eis) is inderdaad overdreven, maar het is toch the US of A en daar heb je snel dit soort acties. Het ging mij meer om de reactie die je altijd hoort: "maar ze regelen de garantie toch goed" en " ze hebben de garantie periode verlengt''
Dat mag geen reden zijn voor welk bedrijf dan ook om zooi te leveren....

[Reactie gewijzigd door Markofnikoff op 17 oktober 2008 09:27]

Kijk ik kan me heel goed voorstellen dat je niet tevreden bent over het product, maar dan ga je gewoon na 2 reparaties aangeven dat het product niet deugelijk is en dat je je geld terug wilt. Dat kan je ook zelf regelen via je rechtsbijstand zoals je dat met alle producten doet.

Ik vind alleen zo'n class action waarin geeist wordt dat al de winst die gemaakt zou zijn op een product afgegeven moet worden erg kinderachtig. Dat lijkt mij meer op zelfverrijking dan op een vergoeding...

@Update

Eens. Ik heb een aantal keer slechte ervaringen met wat producenten/winkels gehad, maar dat regel ik daarmee zelf en koop gewoon nooit meer iets van die producent/winkel.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 17 oktober 2008 09:32]

Met een class-action suit laat je iedereen die in hetzelfde schuitje zit als jij meedingen naar de vergoeding. Als het dus echt zelfverrijking was, hadden ze er geen class-action van gemaakt lijkt me.

Maar ik vind het juist goed dat dit gebeurt. Als ze in het gelijk worden gesteld, betekent dat dat bedrijven hun producten niet op de markt mogen dumpen ten bate van marktaandeel, wanneer het product zelf nog niet deugdelijk is. Maw, dit zou een stijging van de kwaliteit van de op de markt komende producten kunnen betekenen. MS kan dan zeggen: de kosten die wij maken zijn hoger, dus de prijs gaat omhoog, maar dan krijg je weer zoiets als concurrentie waarmee men dan toch weer de prijzenoorlog aangaat.
Maar ik vind het juist goed dat dit gebeurt. Als ze in het gelijk worden gesteld, betekent dat dat bedrijven hun producten niet op de markt mogen dumpen ten bate van marktaandeel, wanneer het product zelf nog niet deugdelijk is.
Ik denk niet dat dit het effect van zo'n class action zal zijn.
Denk je dat ze echt nog aan je verdienen als je de console 2x laat ophalen door DHL en afleveren, controleren, evt repareren of vervange. Dan moet je erg veel spellen kopen, willen ze dat nog terug verdienen
Het is redelijk algemeen bekend dat consoles in de eerste levensjaren//maanden onder kostprijs verkocht worden. Sony doet dat ook met de playstation. Het geld wordt voornamelijk verdient met de licentie opbrengste van spellen...

Link voor artikel:
nieuws: Kostprijs Xbox 360 Premium 525 dollar

Dus zo'n loze opmerking was het niet....

[Reactie gewijzigd door hiostu op 17 oktober 2008 09:06]

Alleen nintendo had het met de huidige generatie consoles zo goed geregeld dat hun gelijk winst maakte op de consoles zelf. Bij deze markt komt de winst meestal van de spelletjes en is het console min of meer een weggevertje.
Dan heb je duidelijk weinig kaas gegeten van het hardware productie proces. |:(
Naast de investeringen voor het fysieke design, R&D, OS ontwikkeling, lokalisatie kosten etc heb je een gigantisch aantal kosten die per console terugkomen zoals testen, licenties, logestiek, verpakking en natuurlijk de garantie etc etc

Grove schatting exclusief BTW + Import belasting
- Mainboard $20
- DVD Drive $15
- Memory $10
- CPU $15
- GPU $15
- Cooling etc $ 5
- Power supply $2
- Connectors / cables $4
- Overige componenten $8
- Casing $10
- Assemblage $2
- Licenties (HDMI etc) $5
- Box / packaging $4
- Logistics $3
- Controller p. stuk $5

Daar is garantie en uitval (+2%) nog niet eens bij gerekend.

Jij denkt zeker ook dat er 500% winst gemaakt wordt op grafische kaarten :S
Dude, concurrentie is moordend in deze business...

[Reactie gewijzigd door kalechinees op 17 oktober 2008 09:24]

De kostprijs is de TOTALE prijs die het kost om iets te maken en te leveren. Dat is dus inclusief materiaal, productie, inkoop onderdelen, transport, administratie enzovoort enzovoort. Als je tegen kostprijs levert speel je precies quitte. Bij de Xbox divisie van Microsoft is dat niet het geval, die maken al jaren verlies. Dus ja, hij wordt onder de kostprijs verkocht. "Kostprijs" is alleen voor sommige mensen een moeilijk begrip, dat blijkt wel uit jouw reactie. Als je zegt 'dan reken ik ... niet mee' dan zit je dus fout want die kosten maken wel degelijk deel uit van de kostprijs. Daarbij denk ik ook nog dat er alleen aan materiaal, productie van de behuizing en ingekochte onderdelen echt wel meer dan 50 euro in een Xbox zit dus zelfs als je al die andere kosten niet meeneemt heb jij het al fout.
Volgens mij snap je het niet echt,Laten we even de cijfers van de Xbox divisie er bij pakken.

De Xbox divisie bestaat nu 8 jaar, dit jaar hebben ze de eerste keer quitte gespeeld,dit betekent dat ze 7 jaar lang verlies maakte.
Dit komt grotendeels door de hoge kost prijs van de Xbox/Xbox360. de reden waarom ze winst hebben gemaakt dit jaar is door de goede verkoop van software onder hun eigen naam. op het moment maken ze op iedere xbox 360 die verkocht word ongeveer 50 euro verlies.(Dit is als je van de duurste SKU uitgaat)

Ik hoop dat dit het wat duidelijker voor je maakt en dat Microsoft totaal geen winst heeft gemaakt met de Xbox 360

[Reactie gewijzigd door TeGek op 17 oktober 2008 09:29]

De kostprijs bestaat uit veel

- Research voor de nieuwe console (hoge kost)
- Ontwikkelingskosten (opzetten productielijnen, medewerkers, materialen, ...)
- Marketingkosten


Het zou me eerder verbazen als het initieel onder de 50¤ zou liggen. De onderdelen die in de consoles gebruikt worden zijn meestal ook vrij nieuw en ontwikkeld met het oog op de console, dus nog geen massaproductie op dat moment.
Overigens vind ik dit vrij kinderachtig, Microsoft heeft de garantie verlengt voor de mogelijke problemen en alle consoles worden gerepareerd of vervangen. Het is niet zo dat ze de units niet in reparatie willen nemen.
Dat kan makkelijk zo zijn, maar alstie kapot is, is dat toch een hoop gezeur en je zit enkele dagen / weken zonder.
gezeur ja, je moet zelf bellen naar microsoft, die sturen je per mail / post een tnt sticker voor op de doos waar het apparaat inzit, en na ongeveer 2 / 3 weken heb je een gerepareerde xbox terug.

Voor een laptop ben je gemiddeld zo'n 2 tot 3 weken langer bezig.

het valt allemaal best mee.
in tegen stelling van sommige anderen vind ik het wel een goede zaak dat bedrijven die niet deugdelijke producten op de markt zetten hierop aangesproken worden.
of je nu wel of niet een verlengde garantie periode krijgt je koopt geen console om hem weer in te moeten leveren voor reparatie.
zolang het apparaat werkt is het een mooi apparaat wat doet waar het voor gemaakt is.
maar als ik alleen al in mijn directe omgeving mensen ken die al 5 maal een ROD hebben gehad dan kan je stellen dat het product niet is zoals het zou moeten zijn.
verder ga ik er bij een dergelijke aanschaf ook van uit dat je langer met het product vooruit kan als de garantie periode.
van de mensen die een nog niet al te recente 360 hebben en die de mazzel hebben gehad dat ze geen ROD hebben hoeven te aanschouwen voorspeld dat niet al te veel positiefs voor de nabije toekomst.
al met al denk ik dat ze de consument een product hebben geleverd welke niet aan de minimaal te verwachten kwaliteit eisen voldoet.
De aanklagers eisen dat Microsoft alle winst die het behaald heeft uit verkopen van de Xbox 360 opgeeft.
dit lijkt me heel moeilijk uit te rekenen.
ze hebben door eerder de console uit te geven een stuk marktaandeel veroverd waarmee dus ook winst gemaakt gaat worden welke ze bij het later uitbrengen niet zouden hebben gehad.
dat is denk ik het stukje ten koste van de consument behaalde winst waar ze voor aangesproken worden
Het is dan ook zeer raar dat sommige mensen al 3 jaar met hun xbox doen zonder enige vorm van problemen. Geloof je nou zelf dat je somaar 5x een RROD kan krijgen zonder enige aanleiding of oorzaak van de eindgebruiker?

Ik ken genoeg mensen die een xbox hebben en er al 3 jaar mee doen en dan heb je de uitschieters die er in slagen om een product 6x stuk te maken. Dat is iets meer dan toeval of een foutief productie process das gewoon slordig met je hardware omgaan.

Zeker na de nieuwe falcon chipset, nieuwe heatpipes, nieuwe cd rom drives, is het stuk beter. En denk hier is aan als de Elite serie minder dan 1% kapot gaat. En een hoger prijskaartje heeft denk je dat die uitval misschien komt omdat de mensne die er wel zakcentje voor neerleggen misschien normaal en voorzichtiger mee omgaan?

3x is maximale wat ik menselijk mogenlijk aan microsoft kan toerekenen. Zelfs dat zou al veels te hoog zijn Maar 5x droom verder totaal de schuld van de eindgebruiker.
Het betreffende artikel geeft geen énkel bewijs en is 100% gebasseerd op een veronderstelling/aanname. Zelfs het vervolgartikel over een ontslagen xbox360-tester dat simplistisch werd gelinkt aan het eerste artikel als zijnde 'het geleverde bewijs' was te treurig voor woorden.

Hieruit blijkt maar weer eens het gevaar van slechte journalistiek dat klakkeloos op vele sites wordt overgenomen met smakelijke koppen. Het menselijk brein heeft de beperking om 'te bezwijken' voor de herhaling: vaak hetzelfde lezen maakt de informatie automatisch een feit.

Zelfs op een site als tweakers waarvan je toch mag aannemen dat de gemiddelde bezoeker redelijk intelligent is, is het nu al een feit dat MS van de defecten afwist, zonder dat er enig bewijs is geleverd. Dat deze belangrijke link blijkbaar niet meer nodig hoeft te zijn is vreemd en toch ook zeker beangstigend.

[Reactie gewijzigd door AlbertTCB op 17 oktober 2008 09:40]

Je kan veel zeggen maar over wel of niet deugelijk artikelen die op het net staan.
Je kan mij echter niet aan het verstand brengen dat je tijdens het testen geen enkel probleem tegen komt, als vervolgens in de praktijk >30% van de producten uit valt!
Dan hebt je dus bewust of onbewust zeer slecht getest! In beide gevallen heeft het tot gevolg gehad dat er onacceptabel veel producten uitvalt. Hierdoor kan ik niet anders concluderen dat het probleem verwijtbaar is. Bij zulke hoge uitvallen heb je of iets veranderd aan het productie proces ten opzichte van de pre productie modellen en moet je dat testen wat de gevolgen daarvan zijn.
Of je hebt de producten getest op een wijze die kennelijk niet representatief is voor het "normale" gebruik.
Hoewel inderdaad het checken van bronnen vaak achterwege gelaten wordt (wat overigens ook geldt voor het nieuws dat de NOS uitzendt) is in dit geval duidelijk genoeg dat het niet om een aanname gaat maar om het feit dat een aantal personen een classaction suit zijn begonnen op básis van een aanname waar dit artikel verder weinig mee van doen heeft. De auteur neemt niets aan maar vermeldt wat anderen aannemen

Feit: Er wordt een rechtzaak gestart tegen ms (overigens is dit eigenlijk ook een aanname)
Aanname door aanklagers: MS heeft niet deugdelijke apparatuur willens en wetens op de markt gezet
Dat is nu precies het probleem, de bewijsvoering. Als Microsoft idd willens en wetens zo gehandeld heeft, zullen ze er alles aan doen en gedaan hebben om het verborgen te houden. Het is dan de vraag hoeveel "bewijs" de aanklagers boven tafel kunnen krijgen en overtuigend aannemelijk kunnen maken dat MS zo gehandelt heeft, zodat de rechter daar in mee kan gaan.

Vind het iig een goede zaak dat dit soort praktijken eens aan de tand worden gevoelt. Heb het gevoel dat dit soort kwalijke praktijken vaker voorkomen.
Nee, ik denk dat jij het concept van een rechtzaak niet begrijpt. Het is pas een feit dat Microsoft van de defecten afwist wanneer de rechter dat bepaald heeft. Wat de 'gemiddelde bezoeker', zoals jij die noemt, echter wel veronderstelt, net als de mensen die de class-action suit aangespannen hebben, is dat er waarschijnlijk genoeg indicaties zijn dat MS er inderdaad op voorhand van af wist -- genoeg, in ieder geval, om een rechtzaak te beginnen.
True mensen veroorden microsoft al voordat het veroordeeld is. En dat mag natuurlijk helemaal niet.
Ik vind prima dat ze aangeklaagd worden. Willens en wetens een defectief product op de markt brengen is nu eenmaal uit den boze.

Overigens zijn velen hier weer vergeten dat Microsoft dit probleem heel lang glashard ontkend heeft. Het was eerst niet waar, toen kwam het omdat mensen hun Xbox op een schokkerig platform hadden staan, etc. Pas toen er foto's begonnen te circuleren waarop duidelijk bleek dat bepaalde kussentjes om de laser heen (zodat je discs dus niet krassen!) gewoon fysiek ontbraken, gaven de 'bean-counters' @ MS eindelijk toe dat ze fout zaten.

Het gaat ook niet aan om te zeggen dat je toch garantie hebt. Als je weet dat je product niet goed werkt, of zeer waarschijnlijk problemen gaat vertonen (en je weet zelfs welke problemen), dan is er sprake van kwade opzet. En dat mag m.i. zeer hard afgestrafd worden. Zo hard, dat ze zich wel een tweede keer zullen bedenken om het nog een keer te flikken. Dat klinkt hard, maar is wel de enige methode om bedrijven in het morele gareel te houden. Doe je dat niet, dan brengt dadelijk ook, zeg, Samsung LCD schermen uit die van een 'iets mindere' kwaliteit zijn, maar waarvan ze hopen er wel mee weg te komen, en het X aantal mensen waarbij het fout gaat dan maar via de garantie af te schepen. They're playing the numbers, zogezegd. Ze gaan ervan uit dat een X aantal klanten wel zal denken dat het hun eigen schuld is, of gewoon een nieuw (of ander) apparaat koopt; of het probleem gewoon voor lief neemt, enz.

In juridische termen zou je ook kunnen stellen dat Microsoft een onrechtmatige daad begaat door moedwillig iets te verkopen waarvan ze weten dat het niet alleen zelf stuk kan gaan, maar hetgeen ook je duur-gekochte spelletjes-discs vernielt. Leuk dat je dan een 'refurbished' Xbox terugkrijgt (terwijl je eigenlijk gewoon een nieuwe wil, of je eigen gerepareerde apparaat), maar naar je software schade kun je fluiten.

Aanpakken, dus.
Leuk dat jij hun veroordeel terwijl er geen zaak is geweest dat is tegen de wet. Je mag zoiets helemaal niet somaar claimen zonder bewijs en veroordeling. Ook al zijn ze fout jij bent nu geen haar beter.
Leuk dat jij hun veroordeel terwijl er geen zaak is geweest dat is tegen de wet. Je mag zoiets helemaal niet somaar claimen zonder bewijs en veroordeling. Ook al zijn ze fout jij bent nu geen haar beter.
LOL. Je mag natuurlijk altijd zoiets claimen ten overstaan van een rechter. Als je eerst je zaak bewezen zou moeten hebben voordat je een rechtzaak begint om je claim te bewijzen... :)

Het is uiteindelijk aan de rechter om te bepalen of ie de claim ook gegrond acht.
Hoe kan je spullen nu op de markt brengen terwijl je weet dat het defect is? Dan gooi je je naam/reputatie ten grabbel en de klanten komen toch terug om garantie te verhalen.

Lijkt mij een verlies/verlies situatie
Blijkbaar bewijst de praktijk toch dat het anders is, kijk maar naar de omzet/winst die MS op dit moment maakt met zijn entertainment divisie.

Daarnaast denk ik dat deze rechtzaak een beetje kansloos is.

Er nergens harde bewijzen dat MS moedwillig slechte consoles op de markt heeft gezet. Er is een boekje geschreven door een journalist op basis van verhalen van een helpdeskmedewerker.
En daarin wordt gesteld dat het waarschijnlijk is dat MS wist dat er een grote kans op uitval was.

Al met al een hoop vaagheden en aannames om een rechtzaak op te baseren. Daarnaast heet MS de garantie verlengt van 1 jaar (in US) naar 3 jaar, en een goedwerkend reparatieprogramma lopen waarbij klanten ook nog eens gecompenseerd worden door een maand live te geven.
(over de waarde van die compensatie valt te discussieren).

Al met al valt moedwilligheid slecht te bewijzen, en is er een goede oplossing geboden, weinig kans op winst naar mijn mening.
De aanklagers eisen dat Microsoft alle winst die het behaald heeft uit verkopen van de Xbox 360 opgeeft.
Dat zal niet veel zijn. Ze worden tegen kostprijs verkocht. De winst wordt op de diensten, accesoires en software behaald.

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 17 oktober 2008 09:46]

@yzf1kr:
Er nergens harde bewijzen dat MS moedwillig slechte consoles op de markt heeft gezet. Er is een boekje geschreven door een journalist op basis van verhalen van een helpdeskmedewerker.
En daarin wordt gesteld dat het waarschijnlijk is dat MS wist dat er een grote kans op uitval was.
Daar heb je het mis. Het grootste "bewijs" is misschien zelfs wel dat Microsoft publiekelijk zelf heeft toegegeven dat het fout had gehandeld in de kwaliteit van hun XBox360 consoles. Op 5 Juli 2007 kwamen ze *om dat goed te maken* met het "reddingsplan" om 1 miljard dollar te reserveren voor het omruilen van defecte consoles tot 3 jaar na de aankoop. Let wel: dit is allemaal door MS publiek bekendgemaakt.
http://www.microsoft.com/...5WarrantyExtentionPR.mspx

En jouw "verhalen van een helpdeskmedewerker" is in werkelijkheid een ingenieur die gewerkt heeft aan de produktieontwikkeling. Hij (en anderen) zal best opgeroepen worden als expert witness. Meer info

Tel daarbij de de communicatie en testrapporten over uitval op die normaal gemaakt worden gedurende de produktieontwikkeling door andere ingenieurs. Ook bij de aanleverende partners van onderdelen zoals IBM en ATi zullen rapporten zijn over de yields.
Tel daarbij ook nog eens de bevestigende statements op van een aantal general managers en game division executives van Microsoft over de hardware/productieproblemen van deze console.
Het punt is dat de ontwikkeling van vele kritieke elementen meer tijd nodig had gehad en daar voldoende signalen voor waren, maar dat het management daar geen oren naar had. De XBox360 moest en zou op datum X uitkomen, ook al zou die halfgaar zijn.
Er is dus genoeg belastend materiaal voor "moedwillig handelen".
Dat zal niet veel zijn. Ze worden tegen kostprijs verkocht. De winst wordt op de diensten, accesoires en software behaald.
Microsoft draait al sinds November 2006 quite op de XBox360 hardware. Hun Entertainment and Devices Division die de XBox360 en de Zune maakt, had in de afsluiting van het fiscaal jaar in Juni 2008 op een omzet van USD 8.14 miljard een winst gemaakt van USD 426 miljoen. Erg mooie cijfers lijkt me. En die cijfers kennen de aanklagers natuurlijk ook ;)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 17 oktober 2008 10:53]

Sorry dat ik niet in mijn eigen post antwoord maar anders wordt het een beetje onleesbaar.

Je schrijft een mooi verhaal bij elkaar, maar geen enkel van de door jouw genoemde zaken zijn een bewijs voor het op de markt zetten van een product waarbij SOP of SOS, al lang bekend is dat het niet aan de verwachte eisen zal voldoen.
@yzf1kr:
[...]
Daar heb je het mis. Het grootste "bewijs" is misschien zelfs wel dat Microsoft publiekelijk zelf heeft toegegeven dat het fout had gehandeld in de kwaliteit van hun XBox360 consoles. Op 5 Juli 2007 kwamen ze *om dat goed te maken* met het "reddingsplan" om 1 miljard dollar te reserveren voor het omruilen van defecte consoles tot 3 jaar na de aankoop. Let wel: dit is allemaal door MS publiek bekendgemaakt.
http://www.microsoft.com/...5WarrantyExtentionPR.mspx
Zoals iemand anders al melde, dit is geen bewijs dat ze het vooraf wisten.
En jouw "verhalen van een helpdeskmedewerker" is in werkelijkheid een ingenieur die gewerkt heeft aan de produktieontwikkeling. Hij (en anderen) zal best opgeroepen worden als expert witness. Meer info
Leuke link, en een geloofwaardig verhaal, maar hier staat nergens dat het een "ingenieur" is die naar buiten is gekomen met het nieuws. (losstaand van het feit dat een engineer niet het zelfde is als een ingenieur).
Het enige wat bekend is dat er een helpdeskmedewerker (waarvan de naam wel bekend is) heeft gemeld dat er een "ingenieur" aan de bel getrokken heeft.

Ook staat nergens dat MS willens en wetens een fout product op de markt heeft gezet, ik lees hier meer een normaal startup/ramp-up process dat fout loopt, en waarbij de ommunicatie kanalen niet werken. Iets wat ik zelf in de praktijk helaas ook al regelmatig heb gezien, met soortgelijke desastrueze gevolgen.

[off-topic]
Daarnaast moet je je eens verdiepen in de term "expert witness", dit is hier totaal verkeerd gebruikt. Een "expert wittness" is wat wij in nederland een onafhankelijke deskundige noemen. Onafhankelijk zijn deze mensen niet, en als ze deskundig waren hadden ze nu niet de rechtzaak aan hun broek.

Daarnaast moet je je afvragen of je als engineer wel wil getuigen, want je carriere kan je wel vergeten. En je streeft niet een of ander nobel doel na waar je mensenlevens mee red.
Tel daarbij de de communicatie en testrapporten over uitval op die normaal gemaakt worden gedurende de produktieontwikkeling door andere ingenieurs. Ook bij de aanleverende partners van onderdelen zoals IBM en ATi zullen rapporten zijn over de yields.
Die cummunicatie is niet openbaar, dus er is ook niet bekend wat er in staat. Daarnaast is het een punt van discussie over hoe goed of slecht die cijfers zijn.
En zelfs als alle cijfers op tafel zouden komen, dan kan MS alleen maar beschuldigd worden van het verkeerd interpreteren van hun eigen cijfers.
Tel daarbij ook nog eens de bevestigende statements op van een aantal general managers en game division executives van Microsoft over de hardware/productieproblemen van deze console.
Zie allereerste andwoord: Problemen achteraf ja, vooraf bekend niet te bewijzen.
Het punt is dat de ontwikkeling van vele kritieke elementen meer tijd nodig had gehad en daar voldoende signalen voor waren, maar dat het management daar geen oren naar had. De XBox360 moest en zou op datum X uitkomen, ook al zou die halfgaar zijn.
Hier is nergens hard bewijs voor, dit zijn maar aannames, en van horen zeggen.
En de kans is klein dat er ergens een offiele communicatie van een CEO opduikt waarin keihard beweerd wordt dat ze kosten wat kost een sleht produkt op de markt gaan zetten.
Microsoft draait al sinds November 2006 quite op de XBox360 hardware. Hun Entertainment and Devices Division die de XBox360 en de Zune maakt, had in de afsluiting van het fiscaal jaar in Juni 2008 op een omzet van USD 8.14 miljard een winst gemaakt van USD 426 miljoen. Erg mooie cijfers lijkt me. En die cijfers kennen de aanklagers natuurlijk ook ;)
Uit het artikel: "De aanklagers eisen dat Microsoft alle winst die het behaald heeft uit verkopen van de Xbox 360 opgeeft."

Dit is uit de verkopen van de SKU's dus niet de hele divisie. En iedereen weet dat MS de SKU's met weinig to geen winst verkoopt. Aan de rest van de divisie kunnen ze ook niet komen, want met de software en diensten is weinig tot niets mis.


Kortom, ik begrijp waar je naat toe wil. Maar is geen keihard bewijs te vinden.
Wat ik uit het door jouw link lees is niets meer dan een grove inshattingsfout, en slechte communicatie, en daar kan je de rehtzaak niet op winnen..

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 17 oktober 2008 14:39]

Daar heb je het mis. Het grootste "bewijs" is misschien zelfs wel dat Microsoft publiekelijk zelf heeft toegegeven dat het fout had gehandeld in de kwaliteit van hun XBox360 consoles. Op 5 Juli 2007 kwamen ze *om dat goed te maken* met het "reddingsplan" om 1 miljard dollar te reserveren voor het omruilen van defecte consoles tot 3 jaar na de aankoop. Let wel: dit is allemaal door MS publiek bekendgemaakt.
http://www.microsoft.com/...5WarrantyExtentionPR.mspx
Sorry, maar aangeven dat ze er achter zijn gekomen dat er een hoog percentage uitval is, is niet hetzelde als toegeven dat ze wisten dat het product niet deugelijk was toen het uitgebracht werd.
Het is waar dat MS vaak een hoop problemen heeft in hun OS, maar vergeet niet dat ze met nagenoeg oneindige combinaties van hardware en software te maken krijgen. Een OS als Linux of OSx werkt met een hoop programma's/hardware niet in vergelijking met windows. Want geloof maar als dat ook allemaal zou werken op de andere OS'en dat daar ook opeens een hoop fouten aan het licht zullen komen, domweg omdat het allemaal zo gecompliceerd is en je te maken hebt met zoveel onbekende factoren (lees hard-/software).
Nu ben ik ook geen windows fan maarja je moet roeien met de riemen die je hebt en de meeste software die ik gebruik (spellen) werken veelal alleen op windows... En ik ben het met je eens dat het allemaal beter kan, maar ik word zo moe van de mensen die een beetje hersenloos MS lopen te bashen terwijl het eigenlijk een stuk complexer is dan het lijkt...

En dan maar weer ontoppic...
Het lijkt me idd moeilijk te bewijzen dat MS de consoles moedwillig met mankementen op de markt heeft gebracht zoals andere posts ook al aangeven... En al zou dat het geval zijn en de aanklagers krijgen gelijk hebben ze nog weinig als ze de winst krijgen die MS op de xbox 360 (dus echt alleen puur op dat kastje waar je al je dvd'tjes in duwt) aangezien, als je de nieuwsberichten een beetje gevolgd hebt en zoals ook al weer ruim wordt aangegeven in andere posts, zou weten dat er bijzonder weinig zo niet verlies (in de meeste gevallen verlies in de eerste jaren) wordt gemaakt op de consoles zelf.
Verder vind ik het wel netjes hoe MS het verder heeft aangepakt, garantie verlengd met 200%! en kosteloze verzendingen. Het blijft altijd vervelend aangezien je idd je console weer voor een tijd kwijt bent maar dat is met alles wat binnen de garantie de geest geeft. Jammergenoeg zitten er bij elk product rotte appels tussen en bij het ene product meer dan bij andere.
Ook is het zo dat de console voor zover ik weet minimaal 1 revision heeft ondergaan waarbij de koeling een leuke upgrade heeft gekregen wat de problemen zou moeten verminderen... Nu weet ik niet hoe het zit met de uitval van de console die nu van de band rollen maar ik neem aan dat MS er wel degelijk wat aan gedaan heeft om de uitval te minimaliseren. Want wees redelijk wat wint MS ermee als je console kapot gaat? Het kost hun alleen maar meer om de console te laten versturen en te laten onderzoeken/repareren met het risico dat het niet meer te fixen is en ze je dus gratis een andere console geven waardoor de proctiekosten voor jou oude console ook weggegooid geld is.

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 18 oktober 2008 01:11]

Ik heb ooit een jvc dv-camera gekocht ergens in 1999. 4000gulden (en dat was toen heeeel veel geld!) Dat ding heeft het NOOIT goed gedaan. Al na een week viel hij regelmatig uit en af en toe bleek het achteraf opgenomen materiaal plots blauw scherm te zijn :((. Man man wat heb ik me geergerd aan dat apparaat.
Maar dat was zo'n beetje hetzelfde. Ben er achteraf pas achtergekomen dat JVC heel goed wist dat er problemen waren met bepaalde techniek/componenten maar toch maar gewoon verkopen. Schandalig maar dat boeit die bedrijven niet. Alleen ben ik heel pricipieel ... nooit meer iets van dat merk voor mij!
http://jvc-class-action.blogspot.com/2004_04_01_archive.html
Dit is toch helemaal niet te vergelijken met de situatie van MS/xbox360? JVC heeft klanten laten betalen voor reparaties die de problemen niet op bleken te lossen! MS repareerd netjes jouw xbox360 wanneer dat ding in de (verlengde!) garantie periode stuk gaat.

Microsoft heeft 2 miljard uitgetrokken voor deze reparatie acties en hebben dus al behoorlijk wat extra kosten moeten maken door hun misser...

Ik begrijp niet waarom die mensen denken dat ze recht hebben op meer...maarja, bij MS is veel geld te halen...maar Balmer kennende geeft hij het geld liever uit aan een leger advocaten :D Veel kans geef ik ze niet.
Zitten we toch met 1 probleem. In NL heb je (tot vervelens toe al besproken in andere topics) garantie voor de duur dat verwacht mag worden dat een product meegaat. 3 jaar vind ik wat krapjes. Bovendien stuurt MS je standaard (terwijl dat niet mag volgens EU regels) een 'refurbished' console retour waar je heel de historie niet van kent. En dat is een probleem. Als je na 6 maanden een RROD hebt, je je console inlevert en vervolgens een bijna 3 jaar oud apparaat terugkrijgt dan heeft dat wel impact op de termijn dat je opnieuw problemen kunt verwachten.
Je vindt 3 jaar krapjes voor een spelconsole waarvan om de 2 jaar een van de fabrikanten met een nieuwe, betere versie op de markt komt
Ik vind 3 jaar best veel. Op een stomme frigo krijg je maar 2 jaar, terwijl die dingen gekocht worden om 10 jaar mee te gaan :[
Een "frigo" is een belgisch ding. Op een koelkast of een vriezer heb je in Nederland wel zo'n 5-10 jaar wettelijke garantie, juist om dezelfde reden - te verwachten levensduur.
De term economische levensduur is iets wat is vastgelegd, maar niet door Microsoft. Op het moment dat je het niet eens bent met de termijn van die economische levensduur van een bepaald soort apparaat, zou ik als eerste aankloppen bij diegene die die duur bepaalt. Denk dat het handig is om dan even contact op te nemen met de consumentenautoriteit en te vragen waarom die termijn op 3 jaar ligt.
De aanklagers eisen dat Microsoft alle winst die het behaald heeft uit verkopen van de Xbox 360 opgeeft. Bovendien zou de fabrikant een terugbetalingsprogramma moeten opstarten voor consumenten in Californië.
Nou, zo winstgevend is de Xbox-divisie ook weer niet, zeker niet in het begin van de 360.

En met 'opgeven' wordt hier bedoeld dat ze de winst dus in moeten leveren (als ik het bronartikel lees). Ze moeten dus de winst inleveren *EN* een terugbetaling doen? Aangezien de winst voortkomt uit het geld wat de consumenten hebben gegeven en dus terugbetalen, zou dit dubbel op zijn.

Ik snap sowieso het probleem niet. We kunnen wel weer zeggen "only in America", maar wat voor 'n schade hebben consumenten geleden dat ze zo gecompenseerd wensen te worden? Het is maar een spelletjesconsole. Het enige wat MS verplicht is, is om een goede console te leveren, en *nu* kunnen ze dat ook.

Waarom eisen ze niet een werkende console, in plaats van bloed?

[Reactie gewijzigd door 19339 op 17 oktober 2008 09:07]

Omdat sommigen al 3 keer om een werkende console hebben gevraagt maar dat hij iedere keer weer stuk gaat.
Je betaald een boel geld en dat wil je graag een deugdelijk product.
Plus je bent iedere keer weer veel tijd nodig om dat ding weer op te sturen, je hebt er op dat moment niets aan. Ik vind het niet meer dan normaal dat je een fabriekant gaat aanspreken als ze bewust een ondeugdelijk product op de markt zetten en het meerendeel van de ellende bij de consument legt.
winst? volgens mij waren de 360 consoles zeker in het begin met flink verlies verkocht. Geld moest op de software worden verdient.
Ik begrijp eigenlijk niet hoe het zo erg fout heeft kunnen gaan. Van wat ik hoorde zijn de gerepareerde versies over het algemeen alleen voorzien van een groter koelblok (omdat het probleem oververhitting was). Als ze nou dat gelijk hadden gedaan of een betere airflow in hun console zal dat hele probleem er hoogstwaarschijnlijk niet eens zijn geweest....
Betere koeling?
Dat ding maakt nu al een vreselijk veel lawaai als ze dat nog harder laten draaien dan is het helemaal niet meer te harden bij dat ding!
Hij heeft het over een groter coolbok dat is passieve cooling. Airflow is lucht circulatie. Ps3 fanboy?
je hebt altijd mensen die wel om iets een rechtszaak starten, misschien moeten er boetes komen voor rechtszaken waar de eis niet goed onderbouwd is.

Het doel van deze zaak lijkt me duidelijk, stinkend rijk worden.
Boete voor zinloze rechtszaak is over het algemeen niet nodig, de verliezer betaalt de proceskosten, dat kan al flink oplopen.
Zeg, laten we de zaken niet omdraaien.

Het is natuurlijk van de zotten dat een miljardenbedrijf zoals MS, willens en wetens een gebrekkig product op de markt zet. Stel je voor dat ieder bedrijf er zo betrekkelijk makkelijk over zou denken dan zou iedere consument per dag steeds meer tijd kwijt zijn aan het terugsturen/ophalen van producten, installeren etc. etc. Dat mag en kan niet het uitgangspunt zijn van een bedrijf.

Helemaal een toonaangevend bedrijf zoals MS heeft zich niet in te laten met dit soort praktijken omdat andere bedrijven daar vast een voorbeeld aan gaan nemen.
Jij als persoon claimed nu iets wat totaal niet bewezen is, je doet een aannamen loopt als de koeien er achteraan. Dat is iets wat jij als persoon niet kan maken. IPV microsoft.
Nee dat doe ik niet. Hoewel dat wel zo lijkt als je alleen mijn post leest en niet alle voorgaande reacties.

Ik reageerde op een algemene tendens hier dat MS niet veel te verwijten viel áls zij inderdaad willens en wetens een gebrekkig product op de markt zouden brengen (ongeacht of het nu bewezen is of niet). Daar ben ik het pertinent mee oneens vanwege de voorbeeldfunctie en macht die van zo een bedrijf uitgaat (of Philips, of Sony, of McDonald of whatever, elk willekeurig, gigantisch bedrijf)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Squash.Cryeth op 30 oktober 2008 12:08]

uhm.. dit is gewoon normaal tegenwoordig.. je mag blij zijn als je iets koopt dat het al meteen werkt, en helemaal blij zijn als het dan ook nog lang blijft werken..
In een utopia heb je helemaal gelijk, maar als je realistisch bent dan weer je dat het gewoon normale gang van zaken is... natuurlijk komt er ook bij dat de consument zo goedkoop mogelijk het apparaat wil hebben, en die lage prijs zal toch ergens vandaan moeten komen...
Dat is klinklare onzin. We hebben wat dat betreft redelijk uitgebreide wetgeving op dit vlak waar duidelijk in omschreven staat waar producten aan moeten voldoen en wat de rechten van consumenten zijn.

We leven hier niet in de derde wereld zeg, waar bedrijven de regels (die zelfs daar gelden) consequent aan hun laars lappen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True