Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties
Submitter: MClaeys

Diverse kopers van Microsofts bewegingscontroller Kinect klagen dat ze last hebben van een 'red ring of death' als ze de controller op hun Xbox 360 aansluiten. Microsoft ontkent dat er een verband is tussen Kinect en de beruchte rrod.

Xbox 360-bezitters die Kinect aanschaften, klagen bij de BBC dat de Kinect-controller een red ring of death veroorzaakt. Ook op internetfora klagen gebruikers dat het probleem optreedt, kort nadat de Kinect-controller was aangesloten. Vooral oudere modellen lijken kwetsbaar. Microsoft ontkent dat de problemen worden veroorzaakt door Kinect; het zou om toeval gaan.

Bij een rrod lichten drie van de vier leds rond de aan-uitknop rood op, ten teken dat de console stuk is en ter reparatie moet worden opgestuurd. De problemen worden veroorzaakt door inefficiënte koeling, waardoor de console te heet kan worden met schade als gevolg. De rrod-problemen hingen lange tijd als een donkere wolk boven de Xbox 360. De laatste jaren was het rustiger, mede omdat Microsoft een nieuwe versie van de 360 introduceerde, die beter wordt gekoeld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

Ik mag hopen dat het geen verband heeft, anders ken ik de mijne straks ook weg gooien.
We zullen het zien ;) . Wel weer lastig dat ze zo in het nieuws staan trouwens.
Als je 8 miljoen Kinect controllers aansluit aan 8 miljoen Xbox'en dan zullen er ongetwijfeld wel een aantal aan brakke oude Xbox'en worden aangesloten.
Waarschijnlijk zou bij enkele miljoen oude types Xbox er in de afgelopen 2 maanden er sowieso wel ettellijke duizenden zijn overleden. Dat er dan een kinect aan hangt zou dus gewoon toeval kunnen zijn.

Ook zullen er wel flink wat oude Xbox'en eenstuk intensiever / langduriger gebruikt worden als voor de Kinect door de nieuwe games en interactieve mogelijkehden die via kinect bestuurd kunne worden.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 6 januari 2011 14:11]

Het is al jaren bekend waar het probleem van de RROD lag, maar dat is door M$ nooit gefixt, zelfs niet in de slim.
In de slim is het originele probleem juist wl opgelost! Het probleem was namelijk dat de soldeerverbinding tussen de GPU en CPU brak werdt (expansie en krimp door koud/warm worden van de Xbox) en daardoor los contact ontstaat waardoor het grootste deel van de RROD's ontstond. De slim heeft echter de CPU en GPU in 1 chip zitten waardoor de kans op een RROD nihil wordt. Ook hangt zoals hieronder gezegt de fan direct boven de GPU/CPU.

Wel even wat onderzoek doen voordat je zomaar wat blaat!
de slim sluit ook zichzelf af als hij te warm aan het worden is, ook om dat te vermijden
Dat probleem is echter niet te vermijden zolang dat soldeer brak is. Als 'ie minder warm wordt vertraagt het de RROD maar omdat het soldeer langzaam losgewrikt wordt, zullen de vroegere Xbox's het ook met betere koeling het opgeven. Met goede koeling win je misschien wel genoeg tijd om de gehele verwachtte levensduur van de Xbox eruit te halen. Hetzelfde zag je bij NVidia-GPU's van met name de 8000-serie, de kaarten met de grootste temperatuursverschillen gaven het als eerste op maar ook de koelere kaarten geven het inmiddels steeds vaker op.

Zowel die videokaarten als de Xbox met RROD zijn trouwens te fixen door ze in de oven te stoppen. :) (alleen het stuk dat tegen de hitte kan natuurlijk, bij de Xbox zul je hem misschien wel helemaal moeten strippen, bij videokaarten is het minder ingrijpend)

[Reactie gewijzigd door bwerg op 6 januari 2011 19:36]

Wat moet MS in de slim aanpassen dan? De fan hangt nu direct boven de cpu/gpu koeling.
Sorry, maar: 'Diverse kopers van Microsofts bewegingscontroller Kinect klagen dat ze last hebben van een 'red ring of death' als ze de controller op hun Xbox 360 aansluiten.' Dus als ze kinect aansluiten een rrod, dus geen rrod als ze hem niet aansluiten. Lijkt me logisch dat het probleem dan toch bij kinect ligt?
Nee, dat hoeft helemaal niet.
Stel dat je bij je Kinect een spel kreeg die meer van je systeem eist.
Of stel dat de USB-electronica (of electronica verderop in de keten) heter wordt na 't aansluite van de Kinect, omdat er meer data verwerkt moet worden of omdat die verwerking nu op een andere plaats plaatsheeft.
Dan ligt 't niet aan de connect.
Heb zelf ook een xBox 360 Kinect staan, wel het laatste type, maar dit probleem doet zich bij mij niet voor.
Ook niet na intensief gebruik van de Kinect.

Misschien is dit een probleem met oudere xBoxen?.
Brakke oude XBoxen... nou, als er iets het meest heeft gefaald qua hardware bij mij thuis dan is het de xbox wel, zowel de eerdere als de wat latere versie waar dit zou zijn opgelost. Ik vind het echt ongelooflijk, maar het blijft verkopen dus dan hoef je het ook niet al teveel aan te passen.
Ik heb er een stuk of 6 versleten* en mijn broer 4. In heel mijn leven nog nooit zo'n brak product gezien op vlak van hardware kwaliteit. Uren heb ik waarschijnlijk aan de telefoon gehangen al of niet in wacht. Gelukkig hebben ze een fanbase die klaarblijkelijk alles slikt van dergelijke problemen, maar voor mij hoefde het echt na een tijdje niet meer. Ik was het zo beu.

Maar ik zie ook niet direct een verband tussen RROD's en een kinect. Mij lijkt het gewoon dat die oudere modellen gewoon sowieso de geest zouden hebben geven wat eigenlijk meer regel is dan uitzondering bij die modellen.

* zelf een speciaal kastje (en waar gaan we dan eigenlijk naartoe mensen ?) gekocht zodat het ding voldoende airflow zou hebben / trouwens warmte lijkt mij geen probleem te zijn want er is enkele beglazing en geen isolatie in die kamer.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 6 januari 2011 13:23]

Dus nadat de 5e kapot ging heb je toch nog een 6e gekocht en pas daarna kwam je tot de conclusie dat het misschien een brak product is?
Je bent in ieder geval een volhouder.

Overigens heeft mijn xbox hier sinds maandag ook problemen mee, maar zonder het aansluiten van Kinect, maar juist na het installeren van de laatste update.

@Hieronder: Goed punt, had ik niet aan gedacht.

[Reactie gewijzigd door Prefect op 6 januari 2011 13:50]

De kapotte Xbox'en worden gratis vervangen door Microsoft!
Dus hij heeft er zeer waarschijnlijk niet 6 gekocht. :-)
Kijk elke fabriaktn heeft in elk product wel eens bugs erin., en deze is wat ernsitger. maarja. De slim is uit dus dat scheelt weer :P
Daarbij is er nogal verschil tussen een softwarematige bug of hardwarematige schade. Hardwarematige schade gaat bij massaproducten altijd optreden, en voor je kan zeggen dat er een productiefout (zoals te slechte koeling) in zit moet je wel even wat meer uitzoeken dan n nieuwsartikel. Een softwarematige fout is bijna per direct een bug ofwel een fout, en als het vaker/langer voorkomt is het gewoon 100% zeker een fout, al wil dat niet altijd zeggen dat het een ramp is.

Ik wil hierbij geen uitspraak doen of dit wel of geen hardwarematige fout is, maar ik denk niet dat het direct op basis van "klagende gebruikers" te zeggen is, zonder dat je weet hoe veel het er zijn en wat precies de klachten zijn (ik heb niets met consoles dus als iemand er meer vanaf weet, doe een uitspraak, maar goed onderbouwd). Bij android lijkt het me gezien de aantallen en duur van de klachten inmiddels wl duidelijk.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 6 januari 2011 19:29]

Het in het artikel gemelde probleem bestond ook al zonder Kinect.
Dat is dus al bekend.
Het artikel toont niks anders dan dat het probleem zich ook voordoet bij Xbox'en waaraan een Kinect.

De SMS bug werd door Google een half jaar genegeerd terwijl deze toch vrij duidelijk bekend was. Met oudjaar weer veel voorbeelden van gezien in de vriendengroep (3 van de 4 android gebruikers hadden een SMS naar de verkeerde persoon beantwoord. 1 zelfs 2 keer)
Het sturen van foute SMS'jes is meestal vrij onschuldig maar kan toch incidenteel tot hele vervelende complicaties leiden. bovendien gaat het effectief om gigantische aantallen.
Ik herinner me nog iets over schijfjes die vol krassen uit de xbox kwamen. MS heeft toen lang volgehouden dat niet aan de xbox lag maar aan het gebruik ervan.
We zullen zien of ze de bewering dat het niet aan de kinect ligt later moeten bijstellen.

Wat mij betreft heeft MS een slechte naam in het omgaan met technische problemen van hun produkten. Ik kan me best voorstellen dat kinect het rrod probleem verergert.

[Reactie gewijzigd door jpk op 6 januari 2011 14:47]

laat maar

[Reactie gewijzigd door 80466 op 7 januari 2011 10:03]

Blahblah. Beetje last van slecht selectief geheugen hai. Hoe lang heeft MS wel niet het rrod probleem genegeerd en gebagataliseerd. Daar moest heel wat druk en aandacht in de media aan te pas komen wou men alles serieus nemen en kosteloos vervangen. Heeft zeker 4/5 maanden geduurt eer er iets van serieuze maatregelen en schoorvoetende excuses aan te pas kwamen.

[Reactie gewijzigd door Davedullens op 6 januari 2011 14:03]

Er wordt nog niks genegeerd want er is nog niks om te negeren. Er is slechts wat kretelogie van een paar mensen met een rrod waar meerdere logische verklaringen voor kunnen zijn.
Zelf schat ik in dat veel gebruikers ineens door de aanschaf van de kinect veel meer gebruiken maken van hun oude Xbox'je en dat zeker de ouden Xbox'en die al bekende overhittingproblemen hebben daar niet meer goed tegen kunnen
Hah! dan lag het toch niet aan mij dat ik mijn moeder smste ipv mijn vriendin :+
Waren die android gebruikers misschien bezopen? :P
Ik heb het nog nooit gemerkt zelf en ik werk bij een mobiele operator waar ik een beetje de go to guy ben geweest voor android problemen de laatste tijd, maar ook daar heb ik er nog nooit van gehoord, dus volgens mij overdrijf je flink.
Aan de andere kant wat dit rrod probleem betreft is dit ook nog niet aangetoond inderdaad. Ik kan me echter ook voorstellen dat de xbox het zwaarder krijgt omdat kinect ook in het dashboard aan staat om te kijken of je misschien zwaait, waardoor een oude xbox misschien net dat laatste duwtje krijgt.
Gelukkig heb ik zelf nu pas een xbox gekocht en heb dus een slim :P.
ik denk toch ook niet dat het verband houd. Ik heb een oude xbox van bij de release, getest met kinect (geleend) en kan het niet reproduceren, nochtans heeft deze xbox al eens rrod gehad en loopt hij op zijn laatste benen.
Op mijn 2 jaar oude xbox ook geen probleem.
Het kan dus wel toeval zijn, then again, mijn 2 xboxen zijn niet echt een referentie wegens de kleine schaal van de test
Lekker krom zeg, bij Andriod is het aangetoont dat het door SMS kwam. Hier is niks aangetoont!
weg gooien?
gewoon repareren!
2 handdoeken er om heen en 40 min aan laten staan: klaar een nieuw gebakken xbox.
(dit werkt in 8/10 gevallen)
Kan iemand misschien ook uitleggen hoe het mogelijk is dat zoiets kan helpen? Ik heb zelf geen Xbox, laat staan eentje met een RROD, maar ik vind dit idee wel dusdanig interessant dat ik het mechanisme achter zo'n reparatie wil weten. :)
En of het ook uberhaupt echt werkt! :)
Het probleem achter de RROD, voor zover ik het altijd begrepen heb, is dat door de hitte het mainboard kromtrekt, wat na verloop van tijd ervoor zorgt dat de soldeerpunten breken en dus niet meer goed contact maken.

De fix die stardidi voorstelt zorgt er voor dat het ZO heet wordt binnen de xbox dat de soldeerpunten weer smelten en dus weer contact maken. Of zoiets :)
Dit is inderdaad het idee achter de fix ook behoud je je gerantie nog omdat ze niks aan kunnen tonen, handig als je iets wil proberen en alsnog op wil kunnen sturen.
of als je garantie verlopen is natuurlijk
Ik gok er op dat hij definitief stuk gaat als je dat flikt en je onder de garantie een nieuwe krijgt. Beetje smerig als je het mij vraagt, maar goed.

Wel vreemd dat het apparaat zichzelf blijkbaar niet uitschakelt als het te heet wordt.

[Reactie gewijzigd door Punksmurf op 6 januari 2011 15:48]

Misschien is het verband dat de controller veel cpu power vraag en oudere consules dan te heet worden.
Waarschijnlijk wordt dit dan veroorzaakt door die 10% extra resources die de kinect pakt van de 360, net dat beetje om een paar modellen die onder bepaalde omstandigheden hebben gestaan over het randje te duwen. Waarschijnlijk oudere modellen, in hele droge ruimtes die te warm zijn oid. (Droge lucht kan minder energie opnemen)
Waarschijnlijk wordt dit dan veroorzaakt door die 10% extra resources die de kinect pakt van de 360, net dat beetje om een paar modellen die onder bepaalde omstandigheden hebben gestaan over het randje te duwen. Waarschijnlijk oudere modellen, in hele droge ruimtes die te warm zijn oid. (Droge lucht kan minder energie opnemen)
De oudere modellen (voor het Jasper, Opus, en Falcon? moederbord), die nog geen enkele rrod fix hebben gehad zijn sowieso een keer aan de beurt. Als je weinig speelt op je xbox, kan het zijn dat de videokaart/cpu van je xbox telkens nt niet heet genoeg is geworden voor een rrod. Kinect, met 10% extra resources, en mogelijk ook meer speeltijd (nieuwe features proberen) kunnen zulke oudere modellen net over het randje duwen.

Maarja, zolang je garantie sticker nog goed zit, repareert Microsoft deze gewoon gratis voor je. Anders even een x-clamp fixje uitvoeren, wat niet al te technisch is voor de gemiddelde tweaker hier denk ik zo. ;)

[Reactie gewijzigd door KirovAir op 6 januari 2011 12:07]

[Sarcasme]
Heb je helemaal gelijk in, Microsoft wist al toen de Xbox 360 uit kwam dat er ook een Kinect zou komen. Daarom hebben ze voor gezorgd dat alle Xboxen maar op 90% van de resources draaien, voor als de klant later een Kinect aanschaft dat deze zonder problemen werkt...
[/Sarcasme]

OT: Natuurlijk is het een lul verhaal wat je neerzet. Oude Xboxen draaien ook gewoon op 100% resources. Spellen makers willen namelijk altijd het uiterste uit de Xbox 360 (of een andere console) halen en gaan dus niet proberen om minder dan 100% resources te gebruiken. Voor de Kinect spellen moeten de makers alleen rekening houden dat de spellen maar 90% resources max krijgen, aangezien er 10% naar de kinect gaat. Het is dus niet zo dat met de Kinect de resources in eens op 110% komen te liggen en dat daarom de RROD komt.
gaat het niet meer om het stroomverbruik? heb er geen verstand van, maar kan me voorstellen dat het net zo werkt als met USB: veel devices trekken stroom via de USB en daar moet je voeding harder voor werken (== warmer van worden)

maar geen idee of het kinect gebeuren de stroomvoorziening ook zo geregeld heeft :)
De voeding van een xbox ligt buiten het apparaat met een stekker van een meter ofzo eraan, dus dat lijkt me sterk.

Wat Eppo zegt klopt trouwens ook niet, want de 360 reserveert standaard 1 thread van 1 van de 3 cores voor OS taken, als de kinect zijn processing op die thread uitvoert (wat heel goed zou kunnen) dan betekent het aansluiten van een Kinect wel degeljik een hogere CPU belasting dan voorheen, de OS thread voert verder namelijk bijna niks uit. Komt nog bij dat xbox normaliter ook helemaal niet continu op 100% staat te stampen tijdens het spelen, de CPU belasting piekt en daalt net als op elke andere computer, en bepaalde threads van bepaalde cores zullen zelfs het grootste gedeelte van de tijd in idle staan. Als een kinect vervolgens continu een x aantal procent extra belasting toevoegt dan wordt je xbox wel degelijk warmer.
De kinect heeft voor de oude xbox modelen een aparte stroomvoorziening.
Ah het stond al onder mij :)

[Reactie gewijzigd door hndrk op 6 januari 2011 13:00]

Euhm dat klopt niet helemaal wat je daar zegt de xbox guide heeft altijd al een bepaald deel aan resources van de machine gegeten. Nu met de kinect komt daar nog een extra deel bij wat idd voor meer belasting kan zorgen.
Ik denk dat er eerder gedoeld wordt op de extra prik die de controller afneemt. dus 100% resource belasting op je systeem door je spel en dan nog een stuk randapparatuur dat wat extra energie wegneemt.
Humm dan kan het droge winter weer een oorzaak zijn :P

Maar toch maar even die stapel games en apparaten van mijn xbox halen voor dat die ook over verhit. Mag die weer eventjes ademen :P
Kan zijn dat de voeding idd wat aan de krappe kant en dat het daarom gebeurd. Daar schijnbaar alleen oudere modellen het doen. Je zou het moeten proberen per chipset en per evt. uitvoering zoals Arcade, Elite. Oudere Arcade types zouden dan minder last moeten hebben ivm geen (dacht ik) HDD.

[Reactie gewijzigd door bonus op 6 januari 2011 12:39]

Voor de oudere xboxen moet je kinect met een aparte voeding aansluiten. Dus die zorgt niet voor extra belasting op de voeding.
Vooral oudere modellen lijken kwetsbaar.
Nou dan moet het toch aan koeling liggen als de voeding het niet is.

Ik vraag me af of het dan in de toekomst nog erger gaat worden. Ik bedoel daarmee dat de resolutie van de Kinect nu maar half gebruikt wordt. Het schijnt dat ze dat nog willen gaan opvoeren maar gaven zelf al aan dat het dan erg krap wordt kwa bandbreedte. Maar 2 x zoveel data betekent ook 2 x zoveel verwerken waardoor de processor het nog drukker krijgt ergo warmer wordt :( Als hij het dan nu net trekt...

[Reactie gewijzigd door bonus op 6 januari 2011 13:11]

Wat ik zelf denk dat het geval is:

Het gaat om vooral eerste generatie, mischien dat die mensen niet meer veel speelden of relatief weinig maar als gevolg van de Kinect wel veel zijn gaan spelen (vooraal langere sessies). En het is juist dan dat het probleem naar voren komt omdat hoelanger de XBox aan staat hoe groter de warmte ontwikkeling (tot een bepaald punt natuurlijk).

De Kinect kan bijna het probleem niet verzoorzaken want bij de oude consoles hoeft de XBox geen voeding te leveren. De kinect heeft zelf voeding en is alleen aangesloten via de USB poort.

De USB poort trekt niet enorm veel energie dat hij daarom te warm wordt. Of het zou hoogstends een software fout kunnen zijn wat het probleem veroorzaakt.
"De Kinect kan bijna het probleem niet verzoorzaken want bij de oude consoles hoeft de XBox geen voeding te leveren."

dat klopt, maar de processor van de xbox 360 moet met kinect wel 10% sneller draaien, wat meer stroom vreet en ook warmer word, zo vergezocht vind ik het niet dat de kinect in bepaalde gevallen net genoeg is om een deel nog net over die grens heen te duwen dat ze oververhitten.
Nee, de Xbox verbruikt maximaal 10% van zijn processor capaciteit voor de Kinect wanneer alle features gebrukt worden. Dus dat betekend dat spellen 10% capaciteit hebben in dat geval, ergo, het blijft gewoon in balans alleen het doel van de capaciteit is nu verdeeld.

Zoals jij het steld betekend dat ze de processor hebben moeten opvoeren, dit is niet het geval.
ik lees 10% processorkracht als wat kinect zelf neemt aan rekenkracht, en dat de rest van de processor beschikbaar is voor je game die je dan speelt, maar je kan het ook omgekeerd lezen ja...

mijn punt blijft echter wel, stel dat een game zonder kinect 90% rekenkracht neemt, dan neemt diezelfde game met kinect dus 10% meer vermogen...

in mijn denkwereld is een toename van 90% naar 100% belasting een toename van 10% en zal er daardoor een toename zijn in warmteontwikkeling en stroomverbruik, P = U x I, maar het kan zijn dat ik die 10% wat kinect gebruikt verkeerd interpreteer, dat zal ik niet ontkennen ;)
De verklaring die gegeven is, is op zich wel erg logisch. De oudere modellen werden al erg warm en produceerde een hoop decibelletjes. Nou kan ik me voorstellen dat de Kinect voor extra belasting zorgt waar destijds geen rekening mee gehouden is.

Persoonlijk denk ik dat dit met de vorige en huidige batch Xbox modellen er sowieso geen probleem zal zijn. Wat ik wel fout vind, is dat Microsoft lekker aan het ontkennen is ipv het probleem wel te zoeken.
En dat weet jij hoe precies?

Ze zullen het natuurlijk ontkennen. Maar ondertussen zullen ze ook wel (volgens mij) onderzoeken of er daadwerkelijk geen probleem is.
Omdat ik de eerste generatie ook heb gehad, en nu de 1na laatste (degene voor het nieuwe model)

Deze is een stuk stiller, en die eerste maakte gewoon 2x zoveel geluid en werd ook erg warm.
Ik had ongeveer een jaar geleden een xbox aangeschaft, nooit problemen gehad.
Op launch day de Kinect opgehaald en direct na aansluiten een red ring of death.
Was natuurlijk behoorlijk balen maar ik heb hem opgestuurd en in een week had ik de xdoos ook alweer terug.

Dus het was even lastig maar de snelle service maakte voor mij veel goed.
Als ik dat zo lees lijkt het me niet on aannemelijk dat er op een of andere manier Kinect problemen veroorzaakt op (sommige) XBox 360.

Het lijkt me niet reel dat mensen hier "schreeuwen" dat er niets aan de hand is zonder achtergrond kennis te hebben.

Het nu Microsoft plicht om te onderzoeken of er ene samenhang is tussen de RROD en Kinect.
Ik ben zelf niet in bezit van een Xbox, maar word er ook vermeld wat er nu eigenlijk kapot was?
Nee, want doorgaans krijg je een andere (refurbished) Xbox terug. Het enige wat ze eerst doen, is hooguit kijken of je klacht gegrond is en niet veroorzaakt is door jezelf.

Jouw kapotte gaan ze dan rustig repareren, en als die gemaakt is wordt die naar de eigenaar van de volgende kapotte Xbox gestuurd.
Ik denk niet dat het toeval is. Die Kinect is gewoon een extra belasting op de CPU van 360 omdat het ding geen zelfstandige CPU unit aan boord heeft.
Logisch dat de oude modellen er veel meer last van hebben ivm de gare koeling en slechte montage CPU.

[Reactie gewijzigd door Deem op 6 januari 2011 11:54]

Ik heb zelf mijn xbox bijvoorbeeld nooit in een kastje verstopt maar altijd boven op het tv-meubel naast mijn televisie. Heb dan ook al die jaren nog geen rrod gehad terwijl de xbox toch redelijk vaak aanstaat. Inmiddels wel een nieuwe xbox gekocht met een jasper- chipset vorig jaar en vorige maand ook kinect maar loopt allemaal als een zonnetje.

Zat nu echter te kijken of ik dan toch mijn xbox in een meubeltje kon wegzetten ivm aanschaf grotere tv binnenkort. Als ik dit zo lees dan denk ik dat ik hem toch maar bovenop mijn tv-meubel laat staan.

Hoop dat het geen verband heeft en ik uiteindelijk toch kan investeren in een nieuwe tv en de xbox eens weg kan stoppen :)
Waarschijnlijk zijn de modellen die al langer in gebruik zijn ondertussen ook gevuld met behoorlijk wat stof.

Heb laatst de schijf van mijn Playstation vergroot en daarbij ontdekte ik dat er redelijk wat stof naast de s-ata connector zat. Lijkt mij dan ook redelijk mogelijk dat de Xbox hier op den duur ook last van heeft.
ik had een launch 360, was al 2x gerepareerd voor een rrod. Deed het nu al 2 jaren weer zonder problemen. Weken nadat ik een kinect aangeschaft heb ik een rrod.
Vond het zelf ook erg toevallig.

Heb mijn xbox zelf proberen te fixen en was aan de binnenkant (tot mijn verbazing) helemaal stof vrij....

Tja, heb nu gewoon een nieuwe slim gekocht