Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Sony heeft op de CES een futuristische 3d-headset getoond. Het 3d-effect wordt bereikt doordat voor elk oog een klein beeldscherm is geplaatst, zodat flikkerende beelden tot het verleden behoren. De headset bevat ook een koptelefoon.

Tijdens de persconferentie die Sony op de CES gaf, presenteerde executive deputy president Hiroshi Yoshioka een prototype van de headset, die door de Japanners voorlopig Headman gedoopt is. Veel details over het prototype liet Yoshioka niet los. De headset bevat twee kleine monitoren, voor elk oog één, waarmee het 3d-effect bereikt wordt. Daardoor hoeven niet langer via een en dezelfde monitor twee beelden te worden weergegeven, die met een vaste frequentie afgewisseld worden: dat kan voor ghosting zorgen en kan bij actieve shutter-brillen een flikkerend beeld opleveren. De Headman bevat bovendien een koptelefoon.

Hoewel de Headman niet voor een specifieke toepassing is ontwikkeld, was Yoshioka met name enthousiast over het effect van de Headman bij het spelen van games. De topman beweerde dat hij met het toestel veel betere scores kon halen in Sony's Gran Turismo 5, dat vlak voor de jaarwisseling op de markt verscheen. Yoshioka liet niet los of het prototype in productie genomen wordt. Volgens de topman verblijft de Headman nog 'in the labs'. Ondanks de experimentele fase waarin het product zich bevindt, is de Headman werkend te zien op de beursvloer.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Leuk om te zien dat Sony 3D aangrijpt om een oud concent opnieuw leven in te blazen.
In 1997 had Sony onder de naam glasstron ook pogingen gedaan om zulke videobrillen te verkopen. Dit hebben ze op allerlei manieren proberen aan de man te krijgen:
  • marketing om dit te kopen in combinatie met draagbare DVD speler
  • Getracht om 'virtual reality' te creeeren op PC spellen, waar je zo'n bril opzet en het beeld meebeweegd met de beweging van je hoofd
  • Nog een poging gedaan om een 'semi tv bril' te maken waarbij 1 oog tv te zien krijgt en 1 oog nog steeds uit de bril kan kijken om te zien waar je loopt.
Alle pogingen om Sony Glasstron succesvol te maken draaiten echter op niets uit en de hele merknaam "Glasstron" ging al snel de ijskast in.

13 jaar later hebben deze ijskast blijkbaar opnieuw open getrokken. Ook al is er nu een nieuwe markt waar ze dit kunnen voor proberen verkopen (3D belevingen zijn zowieso met een bril en mogelijk zal deze bril het 3D effect accurater kunnen weergeven).

Ik vind het dapper dat Sony zo ijverig hun concept aan de man probeert te krijgen, maar ik vrees er -net als 13 jaar geleden- voor dat dit in grote mate gaat aanslagen.
uhm.. de glasstron was in japan een behoorlijk succes...
Niet mee eens, technische ontwikkelingen hebben niet stil gestaan en wat toen niet werkte kan nu wel goed gaan. Apple had de Newton als eerste "tablet" de newton in 1993. tamelijk geflopt.

Voila een jaar of 20 later de iPad........ die doet het aardig zou ik zo zeggen.

Dat gezegd hebbende: het model ziet er groot en zwaar uit, en er moet natuurlijk wel genoeg content zijn, maar de tijd lijkt er inmiddels rijp voor.
Lijkt me echt cool om eens een uurtje mee te gamen, maar ik zie me nog niet elke dag op die manier tv-kijken.
gewoon dagelijks TV-kijken zal waarschijnlijk nooit in 3D gaan, domweg omdat de behoefte dan heel anders is, vaak is TV-kijken ook een vorm van 'bewegend behang'...
nieuwszendingen, documentaires, comedy-series, cartoons, videoclips hebben natuurlijk geen enkele meerwaarde als ze 3D zijn.
Mogelijk vormen sport-uitzendingen nog een uitzondering, al heb ik daarvan nog geen goede 3D-innovatieve toepassingen gezien, waarbij 3D werkelijk bijdraagt aan de 'sportbeleving'... maar ik denk dat dat een kwestie van tijd is.


3D is wl erg interessant bij films die mensen met een zeer hoge concentratie willen kijken en ook bereid zijn onder optimale en gecontroleerde omstandigheden te kijken, maar het aandeel van zulk een wijze films te kijken in de algehele tijd die mensen met TV-kijken doorbrengen is relatief klein..
wl gaat er relatief veel geld in om, omdat juist zulke filmkijkers vaak veel meer geld uitgeven aan de 'perfecte set', mensen daarvoor ook bereid zijn duurdere hardware aan te schaffen en veel meer op de 'extra A-kwaliteit letten.

Toch lijkt me deze '3D-Headset' een nadeel te kennen dat je de 'gezamelijke' filmkijk'-ervaring mist.. de afstand tot het beeld relatief klein is en je dus ook een 'ruimtelijk lichaamsgevoel' verliest mogelijk daardoor.
daarom lijkt het me eerder een device dat voor gaming toegepast kan worden.

Op termijn kan het device mogelijk ook verder ontwikkeld worden als een 'mobiel' device' waarbij het 3D-effect minder belangrijk is als misschiend e mogelijkheid 'beelden' realtime te combineren met je eigen 'view'...
een soort van instant 'Augmented reality-device
Dat dacht men ook van kleuren tv's.

Ik moet wel een beetje aan dit denken, over 20 jaar ligt iedereen met zo'n ding op bed, en krijg je via een apparaat voeding/vocht in je lichaam gespoten. Robots bewegen je armen en benen en hoofd, zodat je spieren niet teveel verslappen.

Ik vind zoiets als die bril wel gaaf. Alleen ik zou t liever in mn zonnebril ingebouwd willen zien met braincontrol, dat ik op straat of where ever ik hem kan bedienen. En natuurlijk de transparantie kan instellen.

Maar voor bijvoorbeeld savonds in bed als mn vriendin ligt te slapen dat ik dan nog een mooie film/serie/docu kan checken, of in 3D plants vs zombies, ipv de iPad. :D

[Reactie gewijzigd door SeenD op 6 januari 2011 12:17]

Nee, dat heeft men nooit gedacht over kleuren tv's.
Je durft wel hele stellige en nergens op gebaseerde statements te weerleggen. Jaren geleden zeiden mensen zoals jij ook dat journaals en normale tv-programma's geen enkele meerwaarde in HD hadden. Kijk nu maar eens hoe het ervoor staat. Ik vind het bijvoorbeeld heel erg fijn om het journaal in HD te bekijken.

Zelfde geldt voor jouw 3D-statement over documentaires, cartoons en videoclips bijvoorbeeld. Jaren geleden, als klein kind, heb ik een 3D documentaire gezien over de oceaan (met name vissen). Adembenemend. Ook nu zie ik er juist heel veel voordelen van als je documentaires met welk onderwerp dan ook in 3D kan kijken en dan met name documentaires over de natuur, dieren, architectuur en wat dacht je van wetenschap?

Zelfde geldt voor cartoons en videoclips. Ik heb Toy Story 3 en Up in 3D gezien en dat was super. Uiteraard moet het 3D effect goed gemplenteerd worden, maar dat spreekt voor alles. Een slechte transfer van een oude film op Blu-ray heeft ook weinig nut.

Uiteraard heb je wel gelijk dat als de tv lekker op de achtergrond aanstaat en er niet actief gekeken wordt, het geen nut heeft, maar dat geldt voor het hele beeld in het geheel. Als ik aan het koken ben heb ik ook weleens een docu of het journaal op de achtergrond om af en toe even snel een blik te werpen als ik iets interessants hoor.

Daarnaast ben ik het wel met je eens dat het niet gezellig is om met het hele gezin met een dergelijke 3D-bril op te zitten. Maar daarom vind ik persoonlijk de huidige 3D-implementatie in tv's ook iets wat ik sowieso oversla. Ik vind het niet interessant om brilletjes nodig te hebben om 3D te zien en nog zeer afhankelijk te zijn van content. Pas als 3D content zonder speciale bril en ook binnen bepaalde grenzen redelijk onafhankelijk is van de kijkhoek, begin ik het interessant worden.

Maar om nu te zeggen dat veel toepassingen geen toekomst hebben? Nou nee...
eventjes ter verduidelijking, ik zeg nergens dat "3D geen toekomst heeft"...
wl probeer ik te onderbouwen (en dus is het niet zo aardig dat je me beschuldigt 'nergens op gebaseerde' dingen te stellen, ik prober juist mn mening uitgebreid uit te leggen) dat ik het "dagelijkse TV-kijken" geen meerwaarde in 3D vind hebben, en darom vermoed dat dit nooit in 3D zal gaan...
Juist dat wat je daarna zlf k erkent, notabene.

Ik stel wl dat ik het geconcentreerd kijken van speelfilms in 3D meerwaarde vind hebben (en dus dat je Toy Story 3 en Up hebt gekeken in 3D is niet iets dat ik ontken, integendeel, dat valt allemaal onder het kijken van speelfilms... evenals langere documentaire films, zoals bv de 3d Imax films waaraan ikzelf heb meegewerkt voor de release, ik werk zelf namelijk in die branche)...

waar ik het met "dagelijks TV-kijken" over heb is datgene wat voor 80-90% van de gebruikerstijd geldt die consumenten aan Televisie besteden... namelijk momenten waarin ze eerder _niet_ vol geconcentreerd in gecontroleerde omstandigheden voor hun televisie zitten om n specifieke zending gericht te kijken...
maar momenten waarop mensen makkelijk zappen, eventjes een comedy-serie meepikken om wat te lachen of de televisie op de achtergrond aanstaat en videoclips op een muziekzender of nieuws op een nieuwszender toont.


Punt is nu juist dat veel Publiciteit rondom 3D gericht is op een zekere indruk alsof de meerderheid der consumenten vor een enorm groot deel van de tijd hun televisie daarvoor gebruikt ... maar dat is allang niet meer zo (dat was mischien zo in de begintijd van de televisie, toen ieder er 'speciaal' voor ging zitten, maar ook het aanbod aan uitzendingen en beeldinformatie relatief gering was).

Hooguit is het wel zo dat commercieel gezien momenteel er veel geld omgaat bij mensen die heel gericht dure en grote beeldschermen aanschaffen, en ook in de markt voor bv Blu-ray discs gaat best wel veel geld om, mensen zijn bereid daar relatief veel geld voor uit te geven...
Alhoewel het me ook opvalt dat er een behoorlijke deel van die groep is die voor daadwerkelijk 'consumeren' van zulke speelfilms en het 'kijken' veel minder tijd hebben en dus een deel van hun filmcollectie bv niet eens gekeken hebben (tot een bekende van mij die wel een groot beeldbeeldscherm en HD-beamer heeft en een enorme collectie, terwijl de films die hij wl bekeken heeft vaak screeners zijn die hij op zn PC monitor bekeek).

Op dit moment is in de wereld rondom 3D de 'commercie' behoorlijk leidinggevend en die creert deels ook een 'Hype'..
Imho is het sterk de vraag hoeveel en welk gedeelte van die 'hype' cht blijvend is en ook structureel invloed gaat hebben op consumptie-gedrag...
Ik sluit zeker niet uit dat er voor 3D-toepasingen wl een markt zal blijven (zeker games en speelfilms, mogelijk ook sport-registratie, en waarschijnlijk ook wat kleinere specifieke 'toepassings-bereiken, mischien computer-OS-toepassingen/mobiele devices) maar tevens heb ik duidelijke twijfels of in de algemene 'audiovisuele informatiestroom' die de moderne mens tot zich neemt (nieuws, muziek en andere informatie via televisie) 3D iets aan 'meerwaarde' biedt

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 7 januari 2011 13:48]

Kom nou: je had 40 jaar geleden waarschijnlijk hetzelfde geroepen van kleurenTV.
Natuurlijk levert 3D wel wat extra op! Je installatie is toch ook stereo.
In principe zou ik alles in 3D willen zien, misschien met uitzondering van de reclames die ze dan vast in je gezicht laten springen........

Alleen, nu is het nog veel te duur, het werkt slecht en er is vrijwel geen content, dus computerspelletjes zijn momenteel de beste mogelijkheid. Die speel je ook vaak alleen, waardoor het contact met de rest van de wereld van minder belang is, of zelfs stoort.
Je moet het vergelijken met een koptelefoon versus een dure installatie: veel kwaliteit voor weinig geld, maar toch niet echt comfortabel.

Die afstadn is denk ik geen probleem: ook daar de koptelefoon analoog: niemand klaagt dat het stereobeeld matig is omdat de beide geluidsbronnen maar 30 cm uit elkaar staan, dat gaat hier ook zo werken: de beelden komen voor je gevoel van ver.
Over gamen gesproken: dan wil je er een sensor in hebben die bewegingen van je hoofd registreerd, zodat je lekker rond kan kijken door je hoofd te draaien.

Dan nog de nieuwe controllers van Razer Sixense er bij om je handbewegingen over te brengen...
Dat er hier niemand over Vuzix spreekt! Die heeft dit soort dingen, mt sensoren.
Was ook mijn gedachte, maar volgens mij heeft Vuzix nog geen brillen met 3D ondersteuning.

OT: Ik ben benieuwd naar de resolutie van die bril!
Jawel hoor, bijvoorbeeld deze ondersteund 3D. Gebruikt volgens mij 2 VGA kabels.
En dat in de fantastisch hoge 640x480 resolutie ! :)
In het filmpje werd gesproken over een resolutie van 1280*720. Je ziet op het filmpje ook een soort van lens oid... misch dat het scherm wat groter is, en dat er door middel van lenzen een effect wordt gecreerd dat het recht voor je ogen zit.

trouwens, misschien nog wel een leuk detail... de man in het filmpje heeft het ook over OLED ;).
Yep, dat hebben ze wel, namelijk de VR920, ik heb er hier 1 liggen.. heb zelfs hier nog een Forte VFX1 (ook van de mensen van Vuzix) liggen.. De tracking van de VR920 heeft in iedergeval wel een verbetering nodig..
Inderdaad, ik heb ook een VR920 en de tracking is wat brak. Je moet m steeds opnieuw calibreren enzo. Verder wel een erg cool ding. :)
Nee ik ook niet. Misschien leuk omdat het kan, maar hoe is het in de praktijk??
720p is wel een nette resolutie, ben benieuwd hoe groot die schermpjes in die bril zijn.

Maar toch zie ik mezelf dit niet zo snel gebruiken, ik vind het vaak wel prettig om wat omgeving te hebben en niet alleen een scherm en donker te zien. Zeker als je met meerdere een film wil kijken is het zo ongezellig als iedereen met zijn eigen scherm op zijn hoofd compleet afgezonderd zit.
meer foto's vindt je op Engadget
Ik zie dit meer als een device voor aan een console. Heb je ook het probleem van headtracking meteen getackeld.

Voor tv kijken denk ik ook niet dat ik het zou gebruiken.
Zou het ze deze keer wel lukken? Zie dit soort dingen al jaren op de markt zonder verkoopsucces. Het kijkt ook zo rottig als je samen met vrienden een filmpje wilt zien...
Niet als je 'm combineert met de Kinect-chatroom... dan zie worden je vrienden (en hun irritante bewegingen) netjes geintegreerd in de film die je zit te kijken.

Kunnen ze er tch nog voorlangs lopen, nt als het spannend wordt...
Hmm, wat is de kijkhoek, en iets minder belangrijk, de resolutie? Dit lijkt niet bepaald vernieuwend.
Kijkhoek? Volgens mij ga je dat ding niet scheef op je hoofd zetten dus kijkhoek lijkt me niet belangrijk gezien je toch altijd recht op de schermpjes kijkt. Resolutie is 720p zoals al ergens is aangehaald hier.

Verder zie ik mezelf ook niet bepaald rondlopen met dit ding. :') Lijkt me leuk voor games maar niet als je films met wat vrienden gaat kijken iig.
Rondlopen met ding ding zal een interessante ervaring worden. Dan hoop ik niet dat je dicht bij water woont.
Wat ik bedoel is hoeveel van je blikveld wordt ingenomen door de afbeelding. Je kunt bijna 180 graden zien, maar de betaalbare HMD's van dit moment hebben maar ongeveer 30 graden kijkhoek. Dit komt doordat de lenzen voor grotere kijkhoeken veel te duur zijn en moeilijk te maken.

Men beweert ook vaak dat de grootte van het virtuele scherm even groot zijn als een groot schem op x meter afstand. Nu neemt het inderdaad als je over de rand van de HMD kijkt evenveel van het blikveld in, maar mijn hersenen weten gewoon dat het dichterbij is dus het is echt niet dezelfde ervaring.

Met mijn beamer en shutterglazen is de ervaring voor mij in ieder geval veel realistischer dan met mijn HMD (een vuzix vr920).
Dit lijkt me wel cool, vooral als travel screen. Want zoals reeds gezegt is het misschien niet zo prettig om het steeds te moeten opzetten om gewoon wat tv te kijken.

bv. met de psp in de trein beetje 3D gamen of filmpje kijken
Doet me denken aan de Nintendo VirtualBoy... 8-)

[Reactie gewijzigd door Eelke Spaak op 6 januari 2011 11:50]

Ja, maar die was monochrome, da's toch wel ff iets anders :-)
En totaal niet comfortabel. En kon eigenlijk weinig.
Nu nog bewegingsensors erin en dan kan je echt 3d beeld krijgen. Wat tot nu toe de grootste beperking is met 3d beeld en 3d geluid uit 2 speakers, is dat je je hoofd wel erg stil moet houden voor het juiste effect. Als je in dit ding een bewegingsensor kan plaatsen die invloed uitoefend op de viewport in je game krijg je pas echt een 3d sensatie. Dus als je je hoofd naar links draait, je ook echt links ziet.
Zodat je hoofd ECHT de weg kwijt raakt naast muis-/controllerbesturing, ik zie het al voor me en wordt alvast even misselijk :D
Met de PS3 toverstokjes werkt dit natuurlijk heel goed. Hoe suf is het om met een 'ijsje' in je handen te gamen. Op het scherm komt er dan wel een vette Glock of Magnum te staan. Maar kijk naar je handen en je staat daar met je aarbeienijsje. Door de ogen van je 3D bril zie je straks wat je vast hebt.. Je kettingzaag bijvoorbeeld terwijl de zombies op je af komen.. Wooww ik zie mogelijkheden. Maar hoe ondervang je het risico dat je in al je spelbeleving over de tafel struikeld? 8)7
Ik denk dat ze soort van gamehallen zoals vroeger moet gaan maken waar je in een soort van virtual reality kan gaan spelen. Dit is natuurlijk onpraktisch thuis maar als je zo gaat gamen op de juiste omgevingen kan dit nog heel wat worden.
B-Bob, je bent me net voor... Ik wou net ook al de Glasstron uit '97 noemen. Futuristisch!?
Ik vraag me nog steeds af waarom de Glasstron discontinued werd. Gezondheidsgevaar, zoals Nintendo, Toshiba en zo aangeven over 3d ?

Als ze hun best deden, kregen ze die namelijk heus wel aan de man.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True