Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Microsoft stelt dat zijn nieuwe Xbox One-console is voorzien van een betere beveiliging tegen oververhitting dan de Xbox 360. Zo zou door het ontwerp de console minder snel oververhit raken en de AMD-processor kan op een lagere kloksnelheid draaien als deze zwaar wordt belast.

De eerste modellen van de Xbox 360 kampten met overhittingsproblemen doordat een te kleine heatsink de warmte van de processor en de gpu onvoldoende kwijt kon. Dit had de beruchte 'red ring of death', ofwel een defecte console, tot gevolg. Microsoft was genoodzaakt om niet alleen defecte consoles om te ruilen, ook moest het de Xbox 360 inwendig aanpassen. Zo werd er een groter koelblok geplaatst in de zogeheten Jasper-chipset.

Microsoft wil soortgelijke problemen met de Xbox One voorkomen en stelt dat er diverse beveiligingsmechanismes tegen oververhitting aanwezig zijn in de nieuwe console. Zo zal de temperatuur van de AMD-processor continu gemonitord worden door het besturingssysteem en wordt de snelheid waarmee de fan draait aangepast, zo stelt Xbox Console Development-manager van Microsoft Leo del Castillo tegen Gizmodo.

De Xbox One kan volgens Castillo de fan vrijwel tot stilstand brengen als er geen airflow nodig is om de hardware koel te houden, bijvoorbeeld bij het draaien van applicaties die weinig processorkracht nodig hebben. Bovendien kan de AMD-processor als deze te heet dreigt te worden in stappen op een lagere kloksnelheid worden gebracht.

Volgens Castillo kende het ontwerp van de Xbox 360 veel minder speelruimte om de hardware te laten afkoelen als oververhitting dreigde. Als de temperatuur te hoog opliep schakelde de console zich vrij snel geheel uit. Mede doordat de geselecteerde hardware van de Xbox One meer lijkt op die van een pc kunnen nu ook moderne consoles profiteren van betere koelmogelijkheden en beveiligingen tegen oververhitting.

Microsoft Xbox One

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Als je het originele artikel gelezen had dan staat daar in vermeld dat het eigenlijk meer een beveiliging is als men het apparaat "misbruikt", bv in een afgesloten kast zonder fatsoenlijke airflow....
Tja ..met zo een ventilator en met een koperen koelblok van deze formaat ,dan zou het goed moeten komen zou je denken.

http://algoqver.com/wp-co...13/08/xbox-one-inside.jpg

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 14 augustus 2013 19:13]

De eerste modellen van de Xbox 360 kampten met overhittingsproblemen doordat een te kleine heatsink de warmte van de processor en de gpu onvoldoende kwijt kon. Dit had de beruchte 'red ring of death', ofwel een defecte console, tot gevolg.
Geschiedvervalsing - de RROD werd veroorzaakt door goedkoop soldeersel, dat Microsoft gebruikt heeft en de goedkope mounting van de koelblokken (de zgn. X-clamps, daarom heet de meestgebruikte 'fix' ook de X-clamp fix: https://www.google.nl/search?q=X-clamp+fix) en een ondermaats gefabriceerde printplaat (en GPU/CPU in de eerste versies).
Dat de heatsink te klein was kan dan wel zo zijn - dit heeft het optreden van de problemen enkel bespoedigd, maar is niet de hoofdoorzaak.
Het gebruik van al deze inferieure componenten en productiemethoden heeft één oorzaak: (http://blog.seattlepi.com...d-ring-of-death-failures/): kostenbesparing ten koste van de consument. "MS has under resourced that product unit in all engineering areas since the very beginning. Especially in engineering support functions like test, quality, manufacturing, and supplier management."
Wel vreemd inderdaad dat dit artikel alle RROD problemen op de heatsink afschuift en ook de aanpassingen van de heatsink bij het Jasper model als de oplossing noemt terwijl het artikel waar het woord "geplaatst" naar verwijst de volgende tekst bevat:
De nieuwe chips produceren minder warmte, wat het optreden van het rrod-fenomeen voorkomt.
Dat lijkt me ook een stuk beter te kloppen. De Jasper verstookt minimaal een kwart minder energie en dat was het belangrijkste verschil tussen de Xenon en de Jasper.
Ze hebben dus gewoon AMD's "Cool&Quiet" gebruikt? ;)

Ik ben trouwens benieuwd hoe Sony een vrijwel gelijke, maar hoger geklokte CPU (en de PSU?) in een veel kleinere behuizing gaat krijgen...
Interne voeding zal zoiezo warm worden, misschien zelfs heet, dus MS heeft deze wss uit voorzorg extern geplaatst, dat is dan toch 1 warmtebron minder binnen de console...
Die gaat gewoon meer herrie maken. Dat kan niet anders.
Dat alleen is al een reden om een XBox One te kopen.
waarom zitten zoveel tweakers te bashen over dit bericht. gizmodo heeft in een interview gevraagd hoe het zat met de koeling, en de beste man heeft daar gewoon normaal op gereageerd, en uit gelegd wat MS er aan gedaan heeft om overhitting zoveel mogelijk te beperken.

beetje zielig dat tweakers nu hier net gaan doen alsof MS trots is op deze manier van temp beheersing terwijl het gewoon antwoord is geweest op een simpele vraag. lekker zielig weer om gelijk met dit soort kinderachtige reactie's te komen. lijkt wel alsof je op gamersnet.nl beland ben met kinderen die PS4 fanboy zijn en MS tot het bot bashen bij normaal nieuws.
Ik dacht dat het formaat van het apparaat bewust gekozen was om overhitting tegen te gaan? En volgens mij kwam de meeste RROD's door slecht soldeerwerk wat kapot ging bij te hoge temperatuur.

[Reactie gewijzigd door TheDukemaster op 14 augustus 2013 19:21]

Het probleem is(was) de afvoer van warmte die zich ontwikkelde na langdurig gebruik van de console .
Tegenwoordig zijn de printplaten volgens ROHS gefabriceerd.

Dit wil zeggen bijna geen schadelijke stoffen gebruikt, dus ook geen lood in het soldeer.
Dit maakt echter het soldeer taai en beter bestand tegen krimpen uitzetten.
Hierdoor maken sommige bolletjes soldeer onder de processoren, slecht contact.
Dus alleen een koelertje vervangen na RROD is dus niet voldoende.
loodvrij heeft zijn nadelen.

Heb laatst een artikel gelezen dat door loodvrij soldeersel in electronische apparaten toe te passen (vanwege ROHS) dat ze vermoedelijk een maximum levensduur zullen hebben van +-10j

kan er nu geen bron bijzetten, heb hier op het werk zeer beperkte internettoegang

10j is natuurlijk voor een xbox meer dan lang genoeg :D

[Reactie gewijzigd door TiezZ_BE op 15 augustus 2013 15:15]

Lachwekkend, dit wordt gepresenteerd door MS alsof het nieuws is. Dergelijke beveiligingen zitten al jaren en jaren op computers en consoles. Fan control zat ook al op de PS2, en onderklokken? Triest dat dat uberhaupt nodig is.

@ X-fighter:

Als je het artikel leest wordt het wel degelijk als een feature gepresenteerd:
So here's a cool thing the Xbox One can do: It automatically recognizes when it's overheating— [...]in fact, it's designed with extra room to make those adjustments.
"One thing that we have more flexibility with," del Castillo says, "With the architecture of the Xbox One, is that we can dial back the power of the box considerably."
Ik geef grif toe dat ik niet onder de indruk ben van wat MS van dit ding heeft laten zien tot nu toe, maar ik vind het behoorlijk underwhelming als ze op een dergelijke trotse manier lopen te vertellen dat ze een probleem gefixed hebben dat de concurrentie al 10 jaar geleden opgelost had met een maatregel die we 20 jaar geleden al in onze PCs hadden zitten.

RROD was een absolute disgrace voor MS en het zou toch werkelijk de limit zijn als ze zoiets simpels niet in een nieuw ontwerp konden oplossen.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 14 augustus 2013 20:02]

Het klinkt vreemd in de oren. Wanneer je de Xbox One lang achter elkaar gebruikt en veeleisende spellen speelt zal hij te warm worden en op een gegeven moment zichzelf gaan omlaag clocken en daardoor dus op kracht in gaan leveren. Althans, die indruk krijg ik van de manier waarop Microsoft het nieuws naar buiten brengt.

Ik neem aan dat Microsoft de koeling zo berekend heeft dat deze ruim afdoende is en dat omlaag clocken van hardware enkel in zeer uitzonderlijke omstandigheden gebeuren. Wellicht enkel als hij in een afgesloten ruimte staat zoals een vrijwel geheel dichte kast? Dan liever omlaag clocken en mogelijk nog een redelijke speelervaring bieden (met natuurlijk een duidelijke melding) zodat de speler nog een game kan saven of een checkpoint kan bereiken, direct de console afsluiten is dan ook niet wenselijk.

Het is het de bedoeling dat een console tegen warmte kan, hij is gemaakt om op te gamen en dat betekent dat hij maximaal belast kan worden. Echter Microsoft heeft niet genoeg controle over de plaatsing van de console om te kunnen garanderen dat hij niet oververhit zal raken, beveiliging zal daarom altijd nodig zijn. Zonder beveiliging betekent gewoon dat je meer defecte consoles binnen kan krijgen.

Natuurlijk was bij de Xbox 360 de koeling ook niet op orde, dat is ondertussen wel bewezen. Had de 360 ook deze functionaliteit gehad zouden er misschien minder gesneuveld zijn en zouden mensen ze vaker rust hebben gegeven.
Echter kan je niet zomaar onderdelen omlaag gaan clocken, bij een console betekent dat al snel dat de prestaties enorm gaan tegenvallen in games, die zijn immers precies op de hardware afgemeten. Waarschijnlijk ging Microsoft er dan ook vanuit dat hun consoles niet oververhit zouden raken, een vrij kostbare inschattingsfout destijds.
Het is gewoon een temperatuurbeveiliging zoals alle moderne gpu's van amd en nvidia, die klokken flink terug boven de 100 graden.

Blijkbaar vindt microsoft het noemenswaardig.
sommige videokaarten klokken al eerder terug,want mijn gtx590 klokt al terug bij 81 graden. (om hem op 81 graden te krijgen moet ik hem wel overklokken).
maar de eerste xbox had er ook vaak last van dat die heel warm werd, dus het is niet alleen de xbox 360.

[Reactie gewijzigd door dennisdennis12 op 14 augustus 2013 19:42]

Een videokaart schakelt niet terug naar een lager voltage.
En de Xbox One wel?

Staat er niet specifiek in, en met een beetje fatsoenlijk ontwerp is terugklokken helemaal niet nodig. Ze weten precies wat de unit gaat verstoken en kunnen daar prima het ontwerp op aanpassen.
Ze weten alleen niet waar de console komt te staan. Als ik mijn console in een afgesloten kast neerzet kan de warmte niet weg en kan je nog zoveel grote fans inbouwen, maar dan ga je toch overheaten.
Maar dat is dan ook je eigen stomme schuld. Ik vermoed dat er in de handleiding van het ding wel ergens staat dat er genoeg ruimte moet zijn om het apparaat en dat warmte weg moet kunnen. Volgens mij had de 360 dit ook.
Ja en toch kwamen de meeste red rings doordat de xbox360 wel in een afgesloten kast kwam of in een niet afgesloten kast die vol zat met andere apparatuur waardoor hij de warme lucht van een ander apparaat inademde.

Overigens is mijn eerste fat ps3 ook door oververhitting overleden (kwam er iets te laat achter dat hij was aangesprongen en dat de deur van de kast dicht zat (handig dat automatisch updaten dat default aan staat)
Je mag van de gemiddelde consument (veel Xbox klanten zijn misschien kinderen) niet verwachten dat hij precies snapt hoe de warmtehuishouding van zo'n apparaat werkt.

Als een klant de Xbox in een afgesloten compartiment zit, dan moet hij daar gewoon tegen kunnen. OK, dat hij dan langzamer gaat werken of zichzelf uitschakelt, maar kapot gaan en dan tegen de klant zeggen "eigen schuld,. dikke bult", is geen goed recept voor een succesvol product.

Als ik vroeger mijn Lego-spoorbaan kortsloot door een spijker over de rails te leggen, dan ging hij daar ook niet kapot van, ook al wist ik zelf ook wel dat het niet verstandig was dat te doen.

Microsoft is wat dat betreft nu goed bezig, maar van de andere kant vind ik dat ook zo vanzelfsprekend, dat ze er nu niet zo interessant over hoeven te doen.
Xbox One heeft een gigantische kast en een gigantische ventilator, dus het zal inderdaad haast nooit nodig zijn. Ik denk dat als je game gaat laggen dat je dan misschien moet proberen om je console op een andere plek neer te zetten.
het is inderdaad iets wat in principe nooit gebeurt tenzij je echt de exhaust gaat blokkeren of iets dergelijks, maargoed dit is bedoeld als een verzekering naar ons dat een RROD niet maar voor gaat komen, maargoed dit is wederom niet ideaal gecommuniceerd door Microsoft.

de console gaat echt niet onnodig downclocken, alleen als het echt niet anders kan omdat de temperaturen echt te hoog zijn. maargoed dan doe je als user dus ooke cht wat fout, of er is echt ene hardware matig probleem (kapotte fan bijv)
Gaat om terugclocken wanneer de kracht niet nodig is, bij de 360 kon dat niet en produceerde de console dus constant (onnodige) warmte.
+1 ik ben het met Dr. Strangelove eens... Hier had MS al véél eerder over na moeten denken...
Dat hebben ze ook gedaan, vandaar de grote kast. Dit is enkel voor extreme noodsituaties als mensen de xbox volledig instoppen met het een of ander, in dat geval kan de xbox zich terugclocken. In alle andere gevallen zal de fan zelfs nooit de 100% halen :)
Bedenk ook dat er gebieden zijn in de Wereld waar een kamertemperatuur van 35 a 40 graden standaard is.......das net ffe anders dan hier met gemiddeld 20 graden.

Die Consoles worden overal verkocht en gebruikt en niet iedere woestijnland inwoner heeft een airco.
Ja zoals hier... Ik woon op Bonaire en hier is het standaard in de kamer 30+ graden. Niks heeft hier ooit ergens last van gehad (behalve dan een geoxideerde gpu en moederboord..) behalve mijn Xbox, maar dat nam ik maar voor lief.

Airco is hier trouwens niet echt een optie. De elektriciteit is hier enorm duur, dus een airco een paar uurtjes aanzetten is ook niet ideaal, bovendien krijgen die het ook niet op een normale Europese kamertemperatuur.
Opzich wel natuurlijk, maar de oorspronkelijke ring of death had niet helemaal in alle gevallen voorkomen kunnen worden door beter thermisch management. Wel uitgesteld en de kans erop verkleind.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 14 augustus 2013 19:46]

Ik vind het belachelijk dat je op deze manier reageert... Microsoft doet helemaal niet alsof dit iets volledig nieuw is. Ze zeggen gewoon dat de Xbox One dit kan, tov de Xbox 360 die problemen had met oververhitting. Op deze manier proberen ze mensen gerust te stellen dat ze die fout niet nog eens maken.

Dus ze zijn totaal niet zoals jij zegt dit aan het presenteren als een nieuw feature. Maar wie een hond wil slaan vindt altijd een stok...
Als de fan harder gaat draaien hè, komt er dan ook zoveel herrie vanaf als de Xbox 360? Dat was namelijk echt verschrikkelijk.
Dat was de DVD drive volgens mij die herrie maakte,later opgelost door MS met nieuwe DVD Drives

The most noticeable fault of the system, the one you’d be most likely to hear about from the largest number of users, is how loud it is. Sitting idly in the Dashboard system interface, the 360 isn’t so bad: It’s not whisper-quiet, but not annoying. Pop in a game, and it’s a whole other story. When that DVD-ROM drive spins up to full 12x speed, it puts out a ton of noise.
http://www.extremetech.co...77606-quiet-your-xbox-360

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 14 augustus 2013 19:20]

Dat was de DVD drive volgens mij die herrie maakte,later opgelost door MS met nieuwe DVD Drives

The most noticeable fault of the system, the one you’d be most likely to hear about from the largest number of users, is how loud it is. Sitting idly in the Dashboard system interface, the 360 isn’t so bad: It’s not whisper-quiet, but not annoying. Pop in a game, and it’s a whole other story. When that DVD-ROM drive spins up to full 12x speed, it puts out a ton of noise.
http://www.extremetech.co...77606-quiet-your-xbox-360
Nou, nee, is eigenlijk nooit opgelost. Ik heb 5 verschillende drives echt op tafel gehad, allemaal maken ze herrie. Ze klinken hooguit anders. De beste oplossing is gewoon je spel installeren op de harde schijf, dat is een verademing!
Dat was de DVD drive volgens mij die herrie maakte,later opgelost door MS met nieuwe DVD Drives
Ook zonder DvD was de eerste generatie XBox 360 nog behoorlijk luidruchtig. Het verschil meten tussen met en zonder disc in de drive heeft alleen zin als je de CPU en GPU in beide gevallen even zwaar belast. Dat kan tegenwoordig prima door een game van harddisk te spelen maar ten tijde van het artikel dat je aanhaalt (2006) was dat volgens mij nog niet mogelijk. Mijn 360 van de Xenon generatie is in ieder geval ook flink lawaaiig als ik games van harddisk speel ondanks dat het idle niveau wel meevalt.

De nieuwere drives van de 360 waren wel stiller maar nog niet echt stil, dat kwam volgens mij voornamelijk doordat de drive op een vrij hoge snelheid moest draaien om de data voldoende snel te kunnen lezen.

Ik kan me overigens niet indenken dat de Xbox One dergelijke problemen vertoont. De DvD drive is vervangen door een blue ray drive, games worden voor zover ik begrepen heb altijd op harddisk geinstalleerd, het vermogen dat de One verstookt is maar iets van de helft van de originele 360 en de kast is een stuk groter.

[Reactie gewijzigd door Tribits op 14 augustus 2013 20:39]

Als ie op 100% draait zul je 'm best horen. In normale operating modus is de Xbox One fluisterstil.
exact mijn gedachte!
MS heeft zich bewezen als software gigant. maar van hardware maar weinig kaas gegeten helaas.
dat is waar sony echt mijlen ver voorop loopt, nintendo overigens ook.
Wie de Xbox 360 al eens uit elkaar heeft gehaald, lacht zich kapot aan de slechte koeling(-elementen). Zo was er een maar (kleine) head pipe voor de CPU en GPU. Deze waren ook nog met elkaar verbonden. Hoewel dit opzicht niet een probleem moet opleveren, werd dit dus (helaas) bij veel Xbox'en fataal. Tel daarbij ook bij dat er een koeler opzat die de warmte moest weghalen (ik weet even niet meer welke richting deze was gemonteerd), maar deze niet echt efficient was. Hij was tevens niet erg stil.. Hoewel volgens sommige niet de koeling het probleem was. maar de componenten van minder kwaliteit waren/zijn. Ook was de Xbox door het ontwerp erg moeilijk (van binnen) stofvrij te houden.

Hopelijk zijn deze punten dus allemaal verbeterd aan de nieuwe Xbox. Zelf heb ik nog even mijn twijfels. Alhoewel ze deze Xbox langer hebben kunnen testen dan hun voorganger. Het wordt dus even wachten op de eerste geopende Xbox'en en sensor screenshots.

Leuk trouwens dat Cool And Quiet.. Hadden de PowerPC CPU's dit dan niet (geactiveerd)?
De phat consoles, die de problemen vooral hadden, zijn voor zo ver ik heb gezien nooit cpu-gpu heatsink gekoppeld geweest. De heatsinks zaten origineel wel in lijn met de lucht stroom (voor naar achter zijde. Je had echter ook een gpu heat sink na Xenon (zephyr) die een koperen heat pipe had naar net achter het RF board, die was inderdaad een beetje raar georienteerd met dat laatste stukje ribben.

CPU kreeg vanaf falcon of later tijdens zephyr een andere heatsink

[Reactie gewijzigd door Seraph1987 op 14 augustus 2013 21:56]

Je hebt helemaal gelijk @Seraph1987: Ik herinner me inderdaad nu ook de twee 'grote' heatsink-blokken (de een was wel wat kleiner dan de ander). Nu ben ik eerlijk gezegd even in de war hoe deze ook alweer waren verbonden. De info van jou kant klopt zover ik me kan herinneren.

Hopelijk hebben ze bij de nieuwe Xbox het geluid van de fan ook omlaag kunnen brengen. Helaas lees ik net een artikel hier op Tweakers dat de Xbox voor Nederland is uitgesteld. Maargoed, dan kunnen we altijd de info verkrijgen van andere Xbox-bezitters in overige landen. ;)
Helaas lees ik net een artikel hier op Tweakers dat de Xbox voor Nederland is uitgesteld. Maargoed, dan kunnen we altijd de info verkrijgen van andere Xbox-bezitters in overige landen. ;)
Inderdaad, het later uitbrengen in NL is eigenlijk geen probleem maar een kans voor early adapters om nog even de kat uit de boom te kijken, want wie kent de beruchte kinderziektes nou eigenlijk niet? (nee geen biblebelt pun intented)
Wat ik niet begrijp is dat een vrij simpele laptop wel al ingebouwde sensoren heeft om uittevallen als het systeem over een ingestelde temperatuur heen komt, maar een Xbox360 niet? :S

Goed dat ze dat wel toepassen in de xbox1

[Reactie gewijzigd door AyeAyeCaptain! op 14 augustus 2013 19:04]

Je hebt niet helemaal goed gelezen. De Xbox 360 ging ook uit als hij te heet werd. "Als de temperatuur te hoog opliep schakelde de console zich vrij snel geheel uit."
Je hebt niet helemaal goed gelezen. De Xbox 360 ging ook uit als hij te heet werd. "Als de temperatuur te hoog opliep schakelde de console zich vrij snel geheel uit."
Als je het kritieke punt bereikt waarop de 360 zo'n type noodstop forceert ben je al lang het punt gepasseerd waar er hardware schade op treedt. Je merkt het uiteindelijk meestal niet meteen, maar elke keer dat het gebeurt hebben de componenten al een klinke opdonder te verwerken gehad.

Wat de One nu doet is wanneer de temperatuur begint te stijgen eerst de fan vol open trekken en mocht dat niet afdoende zijn om de temperatuurstijging af te vlakken, dan langzaam de kloksnelheid terugbrengen totdat de temperatuur terug begint te lope.Zo wordt (hopelijk) dat kritieke paniek punt dus nooit bereikt en gaat je hardware gegarandeerd langer mee.
Dat is dus niet waar, vanaf de 360 slim versie was die noodstop erin gekomen en werd de console gedeeltelijk uitgeschakeld wanneer er een bepaalde temperatuur was bereikt.

Bij de xbox one wordt de kloksnelheid teruggebracht wanneer de kracht niet nodig is, dit was bij de xbox 360 nog niet mogelijk en draaide alles dus constant op volle snelheid.
Het wordt bijna met trots gepresenteerd maar dit hoort eigenlijk niet eens een punt te zijn.
PR, Marketing bla bla; you name it. Dit is de manier om toch nog de mensen over te halen die twijfelen met de aankoop van de X1 omdat ze in het verleden RROD's hebben gehad.

Een geruststelling, om zo maar te zeggen.