Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Met de introductie van een cpu en gpu op basis van 65nm-architectuur hoopt Microsoft dat de hardwareproblemen die de Xbox 360 teisterden, definitief tot het verleden behoren. AnandTech bekeek of dit het geval is.

De oorspronkelijke Xbox 360 kende voor zowel de triplecore cpu als de grafische processor nog een 90nm-architectuur. Door hitteproblemen met het oude model kregen veel Xbox-bezitters te maken met de beruchte Red Ring of Death, waarbij de console voor reparatie terug moest naar Microsoft. Het defect kwam zo frequent voor dat de softwaregigant genoodzaakt was om de garantieperiode tot drie jaar te verlengen. Om de structurele hardwareproblemen van de geplaagde Xbox 360 op te lossen, koos Microsoft bij het nieuwe ontwerp van de Xbox 360 - codenaam Falcon - voor aanpassingen aan het koelsysteem en een schaalverkleining van zowel de gpu als de cpu. Door de 65nm-architectuur en een verlaagd voltage blijkt de cpu geen aparte heatpipe meer nodig te hebben. Aan de gpu is een extra heatsink toegevoegd.

Wanneer AnandTech het stroomverbruik van de Falcon meet en afzet tegen het oude 'Zephyr'-model, blijkt dat het nieuwe model aanmerkelijk zuiniger is. In idle-modus verstookt de Falcon 100W terwijl het oude model 149W nodig had; tijdens het spelen van Halo 3 neemt het verbruik toe tot respectievelijk 120W en 173W. In standby is het nieuwe model met 2,9W echter een fractie minder zuinig dan de 2,3W die de slaapstand van het oude model opslokt. De warmteontwikkeling is door de 65nm-architectuur lager, maar exacte gegevens heeft AnandTech niet voorhanden. Desondanks blijft de console door het rumoerige loopwerk van de dvd-drive allesbehalve stil. Wie de aanschaf van een Xbox 360 overweegt, kan met behulp van de aanwijzingen van AnandTech en een zaklamp een 65nm-model herkennen.

Gewijzigd koelontwerp van Xbox 360 \'Falcon\'
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Beetje belachelijk, die idle-stand? Wat doet het ding dan allemaal??

En wat doet een gameconsole precies in standby-mode? Gewoon wachten tot de powerknop ingedrukt wordt is een klein stroompje voor nodig ja, maar niet meer dan een paar mW. Hij doet dus kennelijk meer dan dat in standby...?
Tuurlijk doet ie meer in standby, hij moet toch de radio-ontvanger actief hebben omdat ie anders niet kan ontvangen wanneer iemand met een controller de xbox aan probeert te zetten.
Tijdens de idle stand zal de xbox waarschijnlijk nog een menu moeten tonen, misschien een internetverbinding in stand moeten houden. En ook tijdens standbye is er mogelijk nog een internetverbinding. Zo heeft de Wii bijvoorbeeld nog een internetverbinding in Standbye stand om mailtjes binnen te halen.
Misschien is het wel de modus waarbij je na het 'uitzetten' van het ding nog download of je controller aan het opladen is... en daarna pas echt uitgaat.

Wie maakt zich hier nu eigenlijk druk om als die 20 adapters in je huis voor je modem, router, telefoon, senseo whatever ook stroom staan te trekken als je op je werk zit...
Juist DAAROM moeten die moderne apparaten beter op hun standby-verbruik letten. Anders gaat gewoon de stekker eruit, dan weet ik zeker dat ie 0W trekt.

En adapters zijn tegenwoordig peanuts. Die moderne elektronische schakelende stroomadapters (dus zonder antieke lompe spoel) zijn zó zuinig als ze geen stroom hoeven te leveren, dat het meer energie kost om ze elke keer eruit te trekken.
In standby is het nieuwe model met 2,9W echter een fractie minder zuinig dan de 2,3W die de slaapstand van het oude model opslokt.
Waarom moet een spelconsole zoveel nemen in standby-stand?
Van een videorecorder kan ik me nog wat voorstellen, omdat je moet kunnen aanspringen als een programma begint en bij een digitale-tv-decoder ook, omdat die af en toe nog wat programma-informatie en gegevens over de codering moet ontvangen (nu doet mijn Samsung dat bijv niet, dus als je die na 2 weken weer eens aanzet kun je een uur wachten om iets anders dan ned-1 te kunnen kijken), maar waarom zou een spelconsole uberhaupt een standby-stand moeten hebben?
2,9Watt een heel jaar lang kost zo'n 6 euro aan energie-kosten (21ct/kWh) en ik vermoed zo dat die belasting ook niet echt een ideale netbelasting is.
offtopic:
Ik vind het nog meevallen. Mijn Core 2 Duo verstookt 25 W in de zogenaamde 'uit-stand', mijn P2 450 verstookt nog 11 W terwijl deze uit staat. Dit heb ik proefondervindelijk vernomen en is vele malen meer dan ik ooit verwacht had. Het loont dus wel degelijk om elke avond de stekker er uit te trekken. Aangezien mijn pc gemiddeld 20 uur per dag uit staat, bespaar ik 182,5 kWh per jaar...

Binnenkort ga ik ook andere huishoudelijke apparaten meten.


Hoewel het energieverbruik iets is afgenomen, vind ik het nog steeds niet gering. Hopelijk biedt de 65-nm architectuur een oplossing op de veel te vaak voorkomende problemen.

[Reactie gewijzigd door tygetjuh op 22 november 2007 14:02]

Heel waarschijnlijk heb je dan een erg goedkope energiemeter die geen rekening houd met de cos-phi waarde. Of je hebt inderdaad heel beroerde voedingen.
offtopic:
Had ik maar een goedkope voeding, dan had ik dat geld alvast in mijn zak gehouden. :'( Nee, het gaat hier om een Zalman ZM600-HP van destijds toch 100 euro. Of het een goede voedings is, daar valt natuurlijk over te discussieren. :/

Eigenlijk zou er meer aandacht besteed moeten worden aan de standby-standen van apparaten. Nu is 2,9W voor een Xbox natuurlijk niet zo heel veel, maar als ik zie wat een wirwar aan adapters er achter de TV liggen met verscheidene video-spelers, dvd-spelers, consoles, versterkers, TV, modem, router, etc. etc. dan kan ik me zomaar voorstellen dat dit waarschijnlijk in de tientallen Watts gaat lopen. :X

Om dan maar even verder te gaan op de reactie van Yellow: Het heeft weinig te maken met bewust met energie omgaan. Ik heb in elke lamp in huis een spaarlamp, doe altijd het licht uit als ik de kamer verlaat en de deur achter me dicht. Wat dat betreft ben ik heel bewust met energie bezig, maar als ik dan twee stopcontacten achter de TV heb met vele apparaten, waarvan ik er in ieder geval één aan wil hebben staan als ik niet thuis ben (antwoordapparaat), dan heb ik de keuze tussen: alle stekkers behalve één er uit trekken of gewoon apparaten op standby laten staan - zoals ik nu dus doe.
PC voedingen kunnen in uit stand nogal wat trekken.
Van 0 tot 20 watt misschien wel meer.
Bij massale voeding testen komt dit vooral goed naar voren.

Ook dat veel apparaten geen directe power schakelaar hebben.
Maar 'n puls schakel die logic aanstuurd die de Power on status regeld. Comfort systeem zoals remote aan uit.
En apparaten die aan adaptors hangen.
Zijn er automatisch uitschakelende verdeel dozen met beveiliging.
Waar als de hoofd gebruiker uit is de andere accesoire aansluitingen dan ook volledig op uit geschakeld gaan.

en ja als ik kijk wat er aan PC's en adaptors en randappartuur hier rond hangt is
2watt niet veel maar als dit totaal 2watt gemiddeld per 20 apparaten is is dit veel.
En als in een mindere senario er 3 uitschieters zijn van 10watt bij 3 van de 5 PC's dan tikt dat aan.

'n goed merk houd niet vanzelf sprekend dat de uit watage null is. Houd meer in dat het KWaliteits produkt is stabiel en robust dus met degelijke kwaliteits componenten gefabriceerd. Leveren iig minstens het opgegeven vermogen af onder full load.
Die "off" zuinigheid valt daar niet zo onder aangezien dit geen stabilteits en power spects is. Maar meer 'n milieu spect. Maar goedkope voeding kunner daar meer last van hebben maar dure A merken hoeven daar geen uitzondering voor te zijn.
Afhankelijk wat voor aandacht dit punt van de hardware firma's kregen tijdens logic design

toch maar eens zo'n watt meterje halen
heerlijk offtopic:
Mijn C2D verstookt volgens m'n niet al te nauwkeurige meter(+-5W) welgeteld 0W in standbystand. Ik denk dat je eens naar een andere voeding moet kijken :)

Nog verder offtopic:
M'n powerbrick van m'n wireless router verstookt al 5 tot 10 W zonder dat m'n router er aan hangt, dus 2.9W vind ik niet zo heel slecht :)
een senseo koffieautomaat verbuikt als hij uit staat 7watt.... :Y)
dus ik vind die 2,9watt in stanbij nog best mee vallen :)
Een senseo verbruikt aanzienlijk minder. Gebruik maar eens een meter die rekening houd met de cos-phi.
De Senseo heeft een hele lage cos-phi, dus wat je op de rekening terug ziet is ongeveer 0,32 Watt.
Neemt niet weg dat je energieleverancier wel rekening moet houden met die 7 Watt.
Je wilt niet weten wat een Senseo er doorheen ramt als hij aan staat, bij mij op de studentenkamer klapte er eens een gehele stroomgroep uit toen ik em aandeed :P Dat terwijl een TV, computer, stereo en een lamp wel gewoon gelijktijdig aankonden. Alles uit en Senseo aan verbruikt dus nog veel meer :P

Niet echt on-topic maar goed ;)
Om te kunnen aanspringen wanneer 1 van de controllers of de A/B gebruikt wordt om hem aan te zetten natuurlijk. Je kan in deze tijd toch niet meer verwacht worden daadwerkelijk naar de console toe te lopen om hem aan te zetten? :9
Je kunt de console onder andere via de draadloze controller aanzetten. Ik gok dat daar het een en ander aan stroom wordt opgeslurpt.
De adapter/transformator verliest een 'hoop' energie. Die dingen worden warm, ook al staat de aangekoppelde apparatuur uit. Dat is zo bij vrijwel alle apparaten die een transformator of adapter gebruiken.
ik weet wel dat adapters in standby energie verbruiken, maar mijn vraag was meer het "waarom"
Mensen die bewust met stroom omgaan gebruiken ook geen stand by functie. Doe iets aan of uit, maar het half aan laten staan op standby is niet echt vriendelijk voor de boompjes e.d.
Zijn die Falcon modellen dan al ergens te koop? Voor zover ik weet zijn er nog geen modellen met 65nm CPU op de Nederlandse markt, en al helemaal geen modellen waarbij de GPU ook 65nm is.
Wat ik er van begrepen heb komt de versie met 65nm CPU & GPU pas in augustus volgend jaar en heeft die de codenaam Jasper. De falcon heeft alleen een 65nm CPU.

Bron: http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=9248
Maar als je naar de foto's op Anandtech kijkt zie je daarwerkelijk dat alle chips kleiner geworden zijn. Misschien dat de GPU + eDRAM nu 80nm zijn ipv 90?

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 22 november 2007 14:04]

Lijkt op 80nm als je het verschil ziet in in die size. 65nm zou volgens mij kleiner zijn. En daar moet je ook een nieuw ontwerp voor hebben 90nm > 80nm is gewoon een half node dus die shrink is dan mogelijk van 80 > 65 heb je een nieuw ontwerp nodig.
Zijn alle Arcade Xbox 306's niet al 65 mm falcons.
voor zover ik begrepen heb is ook alleen de cpu 65nm en de gpu nog steeds 90nm
zie
link
Precies! Ik dacht hetzelfde. Eind 2008 zal de X360 Jasper (een 65nm GPU) krijgen.
Wie de aanschaf van een Xbox 360 overweegt, kan met behulp van de aanwijzingen van AnandTech en een zaklamp een 65nm-model herkennen.
kom je rustig de media markt binnen, begin je de doos te inspecteren en binnen de kortste keren heb je security op je dak die beweren dat je oftewel de xbox probeert te stelen of hem aan het vernielen bent... 8)7
Laat ze dat maar is bewijzen dan. En als ze je publiekelijk te schande zetten is 't smaad. Dus zo gek zijn ze nou ook weer niet.
Dan haal je hem bij een winkel waar dat WEL kan, zoals een lokale gameshop ofzo...
en anders kopen, buiten openhalen, bekijken, terugbrengen indien niet goed, repeat. 8 dagen recht om terug te brengen zonder opgaaf van reden.
Dat recht van binnen 8 dagen retour geldt alleen bij kopen op afstand...

Veel winkels hebben wel een aparte policy voor retour, meestal 1 a 2 weken, maar dan moet je wel van te voren ff checken of ze dat ook echt hebben.
In de media markt? daar kijken ze toch alleen door je heen?
Falcon is de eerste stap. Mocht ik ooit de aanschaf overwegen van een nieuwe Xbox 360 (zou niet weten waarom, eerste werkt nog perfect sinds december 2005) dan zal het wachten zijn op 'Jasper'.
Hier hetzelfde. Sinds december 2005 al de trotse eigenaar van een 360. Nog geen RROD's gehad. Her en der een keer dat een spel vastliep maar dat had ik ook mijn Cube, NES, SNES, N64 soms :-)
de nu nog in de winkel liggende 90nm zijn nog steeds min of meer defecte producten, vandaar dus ook die 3 jaar.
1 van de twee redenen waarom Folding@home niet op de xbox360 is, de tweede reden is dat de xbox360 zelf met het gebruik van de GPU niet eens een kwart van de PS3 performance behaalt in folding.
Over standby gesproken: Ik dacht dat er ik de UK een wet was aangenomen die het verpicht stelde om elk apparaat helemaal uit te kunnen zetten, dus ook geen standby-stand... Heb er een tijdje niks van gehoord, maar hebben de Wii en 360 dan daar niet een probleem met de wet? (De PS3 heeft een aan/uit knop aan de achterkant, dacht ik).
in standby BTW gebruikt de PS3 het minst van alle consoles (0.1/0.5).
en de PS3 kan inderdaad ook echt uit met de knop achter op de console.

[Reactie gewijzigd door stewie op 22 november 2007 18:45]

er zijn blijkbaar nogal wat problemen bij deze en gene met de oudere modellen. Ikzelf draai hier op een van de allereerste (gekocht in de tijd dat hij er nog niet was en dat je moest reserveren). Nog nooit problemen gehad whatsoever. Ben ik zeker een gelukzalige... en dat na al 2 jaar vele en vele branduren.

blijkbaar noodzakelijk, maar op zich dan wel weer OK dat er wel aan gewerkt wordt om de problemen op te lossen.

ik moet wel onderkennen dat het geen fluister stille "jongen" is, maar dat maak je tegenwoordig zelfs mee als je bijvoorbeeld een digitale encoder koopt. Altijd weer die ventilatoren die lopen te rellen.
Heb één keer een 360 moeten terugsturen vanwege de rode ring. Heb inmiddels een Elite 360 (is ook gewoon 90nm). De herie valt mij alleen op als ik de 360 aan heb staan in het dashboard. Tijdens game heb ik er echt nooit last van gehad en bij films alleen als ik er echt op let.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True