Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Het Japanse Furukawa Electric maakt voor Sony een derde versie van de heatsink die de Playstation 3 koel moet houden. Het nieuwe model weegt met 350 gram slechts de helft van het originele koelblok.

Furukawa toonde de nieuwe heatsink op een Japanse elektronicabeurs. De nieuwe heatsink is al de derde versie die Sony voor de Playstation 3 gebruikt. De eerste woog 700 gram, bij de tweede versie was het gewicht al afgenomen tot 500 gram, terwijl het nieuwe model dat Furukawa toonde nog maar 350 gram weegt. De eerste koeler had bovendien ruim twintig onderdelen, terwijl de nieuwste versie nog maar uit drie elementen bestaat. Waar in de eerste en tweede generatie van de console een enkele grote heatsink werd gebruikt om zowel de Cell als de RSX te koelen, worden beide chips in de derde generatie gekoeld door een aparte heatsink.

Een lichtere koeler is mogelijk doordat Sony de Cell-processor tegenwoordig bakt op 65nm, waar de eerste generatie consoles was uitgerust met een chip met 90nm-technologie. De koelere processor maakt het ook mogelijk om de koperen heatpipes die over het moederbord liepen, uit het design te schrappen. De eerste generatie was uitgerust met vijf heatpipes, de tweede generatie had er nog twee. De nieuwe heatsink van Furukawa voert echter zoveel warmte af dat de buizen niet meer nodig zijn. Ook het stroomverbruik van de Playstation 3 is flink verminderd door de efficiëntere Cell-chip. Cell en RSX verbruiken nu samen 140W, terwijl de eerste generatie nog 200W trok.

Derde generatie heatsink Playstation 3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Toch goed om te zien dat er zoveel verbetering op bestaande producten plaats kan vinden. Wat dat betreft zijn consoles wel een voorbeeld van hoe het kan... veel andere bedrijven presenteren hun product en veranderen daar in de hele looptijd niets meer aan..

edit: @ m3gA: Zeker waar. Maar het mes snijdt hier echt aan twee kanten. Je houd een console over die minder stroom verbruikt en daarom minder oververhittings gevoelig is. Uit minder componenten bestaat en dus ook minder snel kapot zal gaan (nu ga ik er voor het gemak van uit dat de nieuwe componenten van gelijkbare kwaliteit zijn als de eerste generatie.)

[Reactie gewijzigd door Bert op 26 april 2008 16:35]

Door het veranderen drukken ze de productiekosten en verhogen ze de winst (of verkleinen ze het verlies per console zoals Sony's geval)
Dat is niet helemaal waar. Veel producten, bijvoorbeeld CD spelers van bedrijven als Philips, marantz, Denon etc. krijgen service updates (soft en hard) mee (net zoals we dat kennen bij Windows updates). Deze worden aangebracht wanneer een product ter reparatie wordt aangeboden, en eventueel verwerkt in nieuwe productie als daar aanleiding toe is. Alleen haalt dat meestal de frontpage van tweakers niet als er een update is gedaan aan bijvoorbeeld het uitgangsfilter :+ van de Marantz SA 8400 ...

Zelfde geldt ook voor bijvoorbeeld VGA kaarten, deze zijn ook continu onderhevig aan updates, bijvoorbeeld door driver aanpassingen of component/ontwerp wijzigingen aan de hand van nieuwe technologie (bijvoorbeeld schakelende voedingen op de VGA kaart) of herkende problemen.

Ook wordt heel snel na introductie gebruik gemaakt van goedkopere PCB, door bijvoorbeeld van 10-layer terug te gaan naar 6-layer. Dit scheelt flink in de kosten, gebeurde bijvoorbeeld bij de 8800GT en is nu aan de gang bij de 9600GT.

[Reactie gewijzigd door Snoopcat op 25 april 2008 13:18]

De meeste electonica heeft een veel kortere looptijd dan een console en wordt daarom niet zo vaak herzien. De innovaties worden in nieuwe modellen gebruikt en niet zozeer in bestaande modellen.
Ik snap iets niet.

2Gen heatsink was kleiner door de kleiner Cell-cpu. Hoe kan de 3Gen nog kleiner zijn, puur door het design of is de rsx nu ook op een kleiner process gemaakt.

Vind het artikel er niet duidelijk over.
Vaak zie je dat als een CPU langer in productie is, het process beter verloopt. Doordat ze de kleine details steeds beter onder de knie krijgen, haalen de processors makkelijker de gewenste snelheid en/of kunnen ze op een lagere spanning draaien. Éen tiende lagere spanning levert vaak al een behoorlijke verlaging in verbruik op.

Natuurlijk zie je vaak een 'sprong' in het veruik bij een nieuwere, kleinere, generatie, maar daarnaast zal/kan het verbruik dus ook prima blijven dalen.
Volgens mij was 2Gen een re-design van het logicboard en 3Gen 65Nm, maar dat kan ik mis hebben...
Yup 2e gen was een herdesign van het moederbord, een die shrink van de Cell naar 65nm en het gebruik van onderdelen met een lager verbruik (zoals andere geheugen chips)
De geruchten gaan dat ook de RSX op een kleiner procedé gebakken gaat worden. Het lijkt mij waarschijnlijk dat deze heatsink daarvoor bedoeld is. Benieuwd of ze meteen de buitenkant van de PS3 ook kleiner gaan maken, of dat ze die zo laten.
Ik denk dat ze dat pas later gaan doen, en dat ze dat ook wel van tevoren aan zullen gaan kondigen. Ik weet niet hoeveel ruimte de hardware van de PS3 op dit moment inneemt, maar ik ben er wel vrij zeker van dat ze het nog niet zoveel kleiner kunnen maken.

Nee, ik denk dat er eerst een aantal prijsverlagingen voor de originele PS3 moeten zullen komen en dat de populariteit omhoog moet. De PS3 moet nog steeds de 360 en de wii voor zich laten, hoofdzakelijk vanwege het prijsverschil.
hoe kun je op de doos zien welke heatsink je hebt ?
waarschijnlijk niet, maar op de PS3 zelf zal een serienummer staan waaraan je het kunt herleiden. Of dit nummer ook op de doos staat weet ik zo niet.

En anders weeg je de doos gewoon :+
o de verpakking is ook kleiner, dus als je kleine dozen tussen grotere ziet staan moet je de kleinere pakken.
en winkels zoals de mediamarkt gebruiken FIFO "first in first out" dus de nieuwste liggen vaak onder op, en het stroom verbruiks staat ook op de verpakking ;)

mijn eerste generatie PS3 weegt totaal 4.9 kilo :+
750Gram daarvan is de koeling.

[Reactie gewijzigd door stewie op 25 april 2008 14:35]

Je kan wel een kleine of grote doos pakken maar waarschijnlijk zit er toch geen PS3 in en moeten ze die uit het magazijn halen dus veel zin heeft dat niet ;)
bij de mediamarkt zit altijd alles in de doos ;)
het is de aldi van de electronica "alleen hebben ze geen aldi prijzen :( "

[Reactie gewijzigd door stewie op 25 april 2008 14:52]

aan de datum wanneer hij gemaakt is ;)
maar de derde generatie licht nog niet in nederland in de winkel, er is nog een back log van 2de generatie.
Maar wat denk je ? De kosten van al het metaal zijn dan voor sony ook een stuk lager...dus als ze maar genoeg Playstations verkopen hebben ze er zelf ook alleen maar baat bij ;)
Jammer genoeg dat de staalprijzen an zich over een jaar tijd meer dan 20% zijn gestegen, dat zal voor koper niet anders zijn en in de komende maanden zal deze enkel verder stijgen. Dus deze "winst" na indexering en stijging zal erg tegenvallen misschien zelfs op korte termijn zal ondanks het halveren zelfs in prijs duurder zijn. Ook zegt men niets over de productiekosten, het kan best zijn dat met meer materiaal de koeler makkelijker te maken is en dat men nu veel meer freeswerk heeft. Daarintegen zal het minderen van het aantal onderdelen wel gunstig zijn voor de productie.
Ik werk in de metaal en de metaalprijzen zijn juist het afgelopen jaar gedaald (RVS) of iets gestegen met 2% gemiddeld (staal). 20% is erg overdreven en is eerder over 5 jaar gezien.
Vreemd ik werk zelf in ontwikkeling en krijg van ontwikkelaars constant berichten dat prijzen stijgen zie onderandere de Staalunie dus het lijkt mij sterk dat jullie bedrijf grondstoffen voor minder krijgt.
Je vergeet één ding, als de kosten gelijkblijven betekent dat dat ze anders zouden zijn gestegen, dus ze hebben er hoe dan ook financieel voordeel bij
Staat er nog een shrink naar 45nm op de planning voor de ps3 of de 360?

Zou wel mooi zijn, dan wellicht een console met een totaal verbruik rond de 100 watt. Wening tot geen koeling meer nodig. Zou mooi zijn.
100W weinig tot geen koeling? Dat zit er best wel heel erg naast, je gemiddelde desktopCPU verbruikt 60-100W of meer, afhankelijk van model en (over)klok. Daar zitten al best aardige koelertjes op, en die heb je nodig ook. Ok, ik weet niet hoe heet een cell mag/kan worden, maar ook daar zullen ze de boel redelijk onder de 80 graden moeten houden. Voorlopig zijn we nog niet van de koperen blokjes af.
Klopt. Koeling werd populair bij de 486 met circa 25W. Bovendien waren dat grote chips. Een die-shrunk 45nm device produceert erg veel W/mm2 en uiteindelijk is dat wat bepaalt of er koeling noodzakelijk is
een shrink naar 45nm zal er zekerweten komen vooral omdat Sony ook een slim versie van de PS3 zal willen maken. tevens moet er nog een die shrink komen van de GPU.
Dat niet alleen, maar de Cell is op dit moment het topmodel van IBM, en zul je waarschijnlijk in de toekomst steeds vaker zien verschijnen in supercomputers - en daar hebben ze al helemaal baat bij een die-shrink.
Zou volgens de hardnekkige geruchten komen met de nieuwe versie die in augustus op de markt komt (waar op de markt is onbekend (europa/japan/US), ook zou hier de RSX verkleind zijn van 90nm naar 65nm..
Is al bekend wanneer de PS3 met deze derde generatie heatsink in de winkels ligt? Niet dat ik er op zou wachten bij aankoop van een PS3, maar wel leuk om te weten.
Mooi zo: kleinere heatsink, kleinere chips.. Dan kunnen ze nu ook gaan werken aan een PS3 Slim !
En toch ben ik blij dat ik een 1st gen PS3 heb i.p.v. de nieuwe. Nu kan ik tenminste mijn PS2 spellen spelen zonder die PS2 aan te sluiten. Dus heb ik die verkocht aan m'n neefje.
Ik hoop dat de 4e generatie in mijn HIFI meubel past.
dat betekent dus dat de 65nm versie binnenkort op de markt komt. de cell was er al in 65nm nu wordt deze blijkbaar ook in de PS3 gestopt straks.
dat betekent dus een lekker zuinigere en goedkopere PS3!!!... kan er niet op wachten
De huidige 40GB die hier op de markt is, is al voorzien van de 65nm Cell (RSX is nog 90nm)... In augustus komt er nog een nieuwe (kleinere) die mogelijk gebasseerd is op een 45nm Cell en een 65nm RSX, maarja de kans dat wij europeanen deze als eerste krijgen is minimaal...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True