Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

Microsoft zou al aan de opvolger van het Jasper-ontwerp van zijn Xbox 360 werken. De Valhalla-consoles zouden met een gecombineerde cpu-gpu uitgerust worden en door Tsmc gefabriceerd worden.

De Jasper-modellen zouden in augustus uitgebracht moeten worden: Microsoft heeft opdrachten uitstaan bij Tsmc en IBM, die respectievelijk de gmch en de cpu voor hun rekening nemen. Zowel de ATI Xenos-gpu als de Xenon-cpu worden in Jasper op 65nm gebakken, waardoor de componenten relatief weinig warmte af zouden moeten geven. Ook consumeren de zuinigere componenten minder energie en kunnen ze met minder koeling toe, waardoor de console stiller moet worden. De huidige Falcon-consoles beschikken over een 65nm-cpu, maar de gmch wordt nog op 90nm gefabriceerd. In de originele Xbox 360 werd ook de cpu op 90nm gebakken.

Xbox 360 cpuDe opvolger van het Jasper-ontwerp zou het tekentafel-stadium al gepasseerd zijn en Tsmc zou ook voor dit ontwerp al de opdracht binnengesleept hebben. Het ontwerp, dat de codenaam Valhalla zou dragen, voorziet in een chip die de cpu en de gpu combineert. Een dergelijk hybride chipontwerp roept echter problemen voor Tsmc in het leven, aangezien de fabs dan aangepast dienen te worden aan die van CSM, de chipbakker die de Xenon-cpu produceert. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan zou het fabricageproces van de Xenon-processor aangepast moeten worden aan de fabs van Tsmc.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Ik hoop alleen niet dat we door het veranderde chipontwerp hetzelfde probleem als de PS3 krijgen, waar games op de ene console wel vastlopen en op de andere niet (GTA4). Het is dus erg belangrijk dat ze 100% identiek werken.

PS
Zoals meerdere mensen eerder al aangaven maken zowel de fans als de dvd drive lawaai. Dit wisselt echter per console.
Toen ik mijn Xbox360 net had, dacht ik dat hij kapot was, door het lawaai wat de fans maken. Dit blijkt echter "normaal" te zijn.
Als dan de dvd drive gaat draaien, lijkt het alsof er een helicopter opstijgt.
Mijn twee oude Xboxen maken veel minder lawaai dan de 360, zowel de fans als de dvd drives.

Een console met minder warmte en dus minder geluid is een hele goede verbetering voor de Xbox 360. Nu nog een stillere dvd drive.
Ik ben van mening dat de warmte en het geluid van de 360 komt door de tijd waarop hij uitkwam. Toen zaten ontwikkelaars nog net met de overgang van 90nm naar 65nm. 65Nm was nog niet rendabel (kosten), en 90Nm zat er al n tijd in. Wat wel meer koeling nodig had.

Dat ze het nu doorontwikkelen heeft volgens mij wel voordelen voor de volgende generatie xboxen. Die misschien op 45Nm zal beginnen.

En de DVD drive vergelijken met andere consoles is onzin. De wii heeft geen HD waardoor er weinig data moet worden gelezen. Dan hoeft de DVD ook niet af te spelen op volle snelheid. Vergelijk het bv met een DVD in je PC afspelen of een volle DVD kopiëren naar je harde schijf.
De PS3 maakt dan gebruik van de HDD als cache. Dat kan nu wel, de HDD prijzen liggen nu laag. Die lagen nog wel n stuk hoger toen de 360 uitkwam. Vandaar toen de keuze voor 20Gb.

En zo heeft toch iedere console zn eigen voor- en nadelen.
Ik vermoed dat ATI zelf dit ook angstvallig aankijkt want als ze dit kunnen combineren krijg je binnenkort vast van die cpu/gpu oplossingen richting desktop.
Dat is toch precies waar Ati (AMD) mee bezig is met "Fusion"? Dus angstvallig zal het niet zijn denk ik, waarschijnlijk komt veel van de techniek van ATI, wel grappig dat je nu ip veen ATI/AMD combinatie een ATI/INTEL Combinatie krijgt als mogenlijk eerste cgpu
Waar komt die ATI/Intel combinatie nou weer vandaan? :?
Er zit nog steeds een IBM PowerPC processor in een xdoos hoor.
Dat is toch precies waar Ati (AMD) mee bezig is met "Fusion"?
GPUs worden op een heel andere manier gebakken dan CPU's. De eerste versie van Fusion wordt waarschijnlijk gewoon een MultiChip Module (MCM), met een GPU en CPU chip die samen in 1 package geplaatst worden, met een interne PCI-E bus of iets dergelijk er tussen..
wel grappig dat je nu ip veen ATI/AMD combinatie een ATI/INTEL Combinatie krijgt als mogenlijk eerste cgpu
Xenos, de Xbox CPU, is een IBM ontwerp, niet Intel.
Wat ik me afvraag (ben geen technicus), wat is eigenlijk het verschil tussen een CPU en GPU?

Behalve dan dat C staat voor Central, en een CPU dus voor allerlei zaken berekeningen doet, en de G van graphical betekent dat een GPU dus alleen voor grafische taken berekeningen doet, want zover kom ik ook nog. :)

Maar wat is het intrinsieke verschil? Zeg ik iets heel raars als ik beweer dat een GPU in principe gewoon een CPU voor grafische taken is?
Als je een CPU en een GPU combineert, dan krijg je net als vroeger toen je nog geen apparte grafische kaart had, toch gewoon weer een CPU die alles doet, inclusief grafische taken? Alleen zit er nu uiteraard veel meer en veel beter ingestopt.
Het verschil is dat een CPU doorgaans geschikt moet zijn om diverse soorte berekeningen te kunnen maken. Het moet een alleskunner zijn. Floating point operaties, integers, etc.

Een GPU is specifiek ontworpen om enkel grafische dingen te doen, wat meestal eenzelfde soort berekeningen zijn. Een GPU kan minder instructies aan, maar kan deze wel een stuk sneller uitvoeren, ook omdat het operaties tegelijkertijd op verschillende data kan uitvoeren. Daarnaast heeft een GPU sneller toegang tot het videogeheugen.

Beiden zijn dus chips die miljoenen berekeningen per seconde kunnen uitvoeren, wat dat betreft zijn het allebei processoren, alleen zijn de voor een verschillend doel ontworpen en kunnen ze het beste waarvoor ze gemaakt zijn.

Maar naarmate de performance van processoren beter wordt, zou je kunnen zeggen dat ze steeds meer naar elkaar toe groeien. Vroeger (toen er nog geen GPU's bestonden) deed de CPU al het werk, toen kwam de GPU die de CPU ontlastte door grafische berekeningen sneller uit te voeren dan de CPU dat kon, maar langzaam zullen we weer terug gaan naar een enkele CPU die het grafische werk alsnog weer "erbij" doet, omdat de performance van CPU's steeds beter wordt (en GPU's steeds complexere functies moeten kunnen, waar een CPU weer geschikt voor is).

Vergelijk het met de verschillen tussen RISC en CISC... Een RISC-processor (reduced instruction set computing) kent minder instructies, maar door z'n eenvoud kan hij deze veel sneller uitvoeren dan een CISC (complex instruction set computing). Tegenwoordig wordt er niet meer zo'n onderscheid gemaakt tussen RISC en CISC, omdat een processor die we nu als CISC zouden klassificeren, ingewikkelde operaties opdeelt in kleinere deel-operaties en deze alsnog rete-snel uit kan voeren.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 8 mei 2008 12:55]

Het staat er niet, maar wie weet dat ze door andere procédé's toch een extra 5% perfomantie eruitknijpen? Het staat in ieder geval als een paal boven water, dat als je tegen die tijd een (zowieso goedkopere als nu) xbox 360 gaat kopen, je voor de gereviseerde versie wil uit het nieuwsartikeltje.
Extra performance gaan ze niet doen daar gaan eerdere klanten heel boos over worden. Volgens mij is dat nog nooit bij consolebouwers voorgekomen...

Een detail: de Xenos GPU subsysteem heeft 48 unified shaders in groepen van 3, en er is 1 groep hardwarematig uitgeschakeld voor betere yields. Anders hadden ze 64 unified shaders eenheden gehad. Elke shader kon 4 parameters meenemen in de berekeningen en vergelijkbaar met de technologie van nVidia kunnen we spreken over een 192 streamprocessor kapabele GPU in de Xbox360.
Dit is maar een stukje wat de GPU aan performance kan leveren!

De extra shadergroep zit wel in de R6xx generatie van ATI. Echter kan die 5 parameters tegelijkertijd doen in de berekeningen van de shaders wat neerkomt op 320 streamprocessors als je dat vertaalt naar nVidia technologie.
niet alleen dat. als ze nu een snellere 360 op de markt gaan zetten, krijg je bij de volgende generatie een grote groep die niet aan het begin de console van MS koopt, maar afwacht op de snellere variant, welke ze dan gaan verwachten. immers, MS heeft dit dan al eens eerder gedaan.

oftewel: je mist een behoorlijke hoop inkomsten. dit zal niet direct merkbaar zijn, maar pas met de volgende generatie.
Het grootste probleem zit 'm denk ik in backwards-compatibility. Nu zou een processor die hoger is geklokt of net iets meer performance biedt niet persé een probleem om dat gebied opleveren. Echter, wanneer een ontwikkelaar besluit dat die extra 5% voor hem het uitgangspunt gaat zijn, kan die game niet meer worden gespeeld op de oude consoles.

Allicht is het zo dat dit primair de verantwoordelijkheid is van de game ontwikkelaar. Deze zal er dan ook omzet om verliezen. Het is alleen wel zo, dat de consolebouwer (MS in deze) de ontwikkelaar in staat stelt om op die wijze games te ontwikkelen. De consument zal dan dus ook snel geneigd zijn om de console én de game de schuld te geven. En naar gelang er meer slecht presterende games komen, waarschijnlijk alleen de console.

Wat overigens vreemd op me overkomt is de noodzaak om een console sneller te maken. En dan specifiek deze 'generatie' console. Het is toch veel belangrijker om compatibiliteit te waarborgen, zodat problemen zo veel als mogelijk worden voorkomen? De ontwikkelaars moeten dan maar de mogelijkheden van het apparaat zo goed mogelijk benutten, daar dus verbetering in zoeken.
Oh ja? En mijn PSP Slim en Lite dan? Die doet zijn werk op 333 MHz, tegenover de 222 MHz van de 'fat' PSP. De 'fat' PSP kan wel op 333 MHz lopen d.m.v. een firmware update, alleen is er dan door meer hitte het risico dat de WLAN doorbrand. Maar het is dus wél gedaan door een fabrikant, namelijk Sony ;)
Uhm, dit is dus onzin. De PSP draait nooit standaard op 333MHz. De PSP schakelt naar de snelheid waar het spel op ontworpen is. Spellen die de 333MHz gebruiken hebben dus het limiet dat ze geen Wifi mogen gebruiken en dus kan de wifi dus nooit zomaar doorbranden. Dit is alleen mogelijk als je custom firmware hebt en als het je dan gebeurd is het je eigen fout.
Moet zeggen dat custom firmware erg bevalt. De twee GTA's spelen een stuk beter op 333MHz dan op 222Mhz. Daxter loopt dan ineens wel 100% soepel met deze mode. Merk je vooral als je in de stad loopt en in Breeze Valley.
Ben ik benieuwd of er een "slimline" xbox 360 komt.
En of ie minder ronkt, nu moet ik het geluid goed omhoog draaien voordat ik hem niet meer hoor :)
Dat komt door de dvd-drive. Kan je weinig aan veranderen.
Het ligt dus niet aan de fans ofzo.
Dat komt door de dvd-drive. Kan je weinig aan veranderen.
Het ligt dus niet aan de fans ofzo.
Bij een slimline kan je in theorie een kleinere, stillere drive erin doen. Ik ken laptopdrives die een stuk minder kabaal maken. Een slot-in drive zou een goede oplossing zijn.
Dat heeft bij een Xbox 360 weinig zin. Het probleem is dat de leessnelheid op zijn allerhoogst is bij de meeste games en daarbij nog 'ns continu op die hoogste snelheid moet draaien. Dat levert altijd heel veel lawaai op.

Laptopdrives maken weinig lawaai omdat ze niet op het allerhoogste toerental gebruikt worden. DVDs worden op het allerlaagste toerental (1x) afgespeeld. Bij het installeren van een game of een applicatie hoor je wel meer lawaai, maar dat is maar voor korte duur. Een Xbox 360-game draait voortdurend op topsnelheid en zal daarom altijd veel meer lawaai maken dan welke andere DVD-speler ook vanwege dit andersoortige gebruik.

PS3s hebben daar weer geen last van omdat Blu-Ray-spelers op een lager toerental kunnen draaien vanwege de veel hogere datadichtheid.
de Blu-ray speler in de PS3 is zowat de traagste drive die je maar kunt tegen komen .. vrijwel iedere game moet een cache van meer dan 4GB installeren anders houden ze het niet bij.

overigens is blu-ray nog altijd vreselijke overkill .. meeste PS3 games passen makkelijk op een DVD (Sony gooit de rest altijd vol met "perfecte uncompressed audio" (wat niemand hoort) en prerenderd cutscenes.

Minder minder...

En idd .. zelfs bij films houd hij het soms niet bij.

Je analyse van laptopdrives klopt ook niet helemaal hoor. Hang allemaal van af welk type, merk en wat voor drivers/software je hebt. Er zijn meer als zat drives die altijd hun max doen en zowat de notebook aan flarden trillen...
Enorm traag en toch ongeveer even snel als de 360-drive. 2x Blu-ray staat gelijk aan 10x DVD (continu). De 360 doet max 8x met een dual-layer en max 12x met een single-layer. Het echte verschil in snelheid tussen de drives zit hem in seektimes. Maar door de groote van de Blu-ray nuttig te gebruiken kun je dat data handiger plaatsen (2x) en op deze manier een hogere snelheid halen.

Hoe je er bij komt dat bijna ieder spel meer dan 4GB cached weet ik niet, maar dit is onwaar. Een groot deel van de games cached data op de HD, een klein deel van de games laat deze cache staan en nog een kleiner deel heeft een derlijke grote cache-file.

Zelfs bij films houd hij het soms niet bij? Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar slaat nergens op.
verklaart ook echt alle spellen die geen installatie nodig hebben.
en ja de meerderheid heeft die niet nodig.
Daarom dat er ook PS2 games zijn die uit meerdere discs bestaan en vele developers het spijtig vinden dat MS een DVD drive gebruikt
"vele developers" :?
vele developers het spijtig vinden dat MS een DVD drive gebruikt
Ik zou zeggen: geef eens wat voorbeelden dan?

Tot nu toe was het enige spel op de Xbox 360 waar daadwerkelijk meerdere DVD's werden gebruikt Lost Odyssey, en dat kwam puur doordat er overdadig gebruik werd gemaakt van prerendered cutscenes. Vrijwel alle multiplatform games zijn op de Xbox 360 uitgebracht op DVD.

Ikzelf ben dus eigenlijk nog steeds erg benieuwd wat de meerwaarde van het publiceren van games op duurdere Bluray schijven is (games op de 360 zijn imho qua video en geluid mooi zat).
Dat ze uitgebracht zijn op DVD betekent niet dat het er van harte op ging natuurlijk.
Die dev die uit de school geklapt hebben zijn het tipje van de ijsberg.

Ze ontwikkelen 'n game mid produktion komen ze erachter dat wat ze willen niet past op DVD. Dan moeten ze gaan hakken. Het Gross heeft de limieten wel degelijk in achter hoofd en schat dit al in de requierment fase al goed in.

Soms wordt dit publiekelijk aangekaart als ze tegen deze muur aan lopen.
Maar dat doet niet elke dev.

Van al die console limiten merk je als gamer miks van.
De Dev's hebben daar wel degelijk 'n punt hoofd in.


Blue ray neemt deze knelpunten weg uit produktie pipeline van eht ontwikkelen van de game.

Niet compressed content heeft 'n voordeel en het kost geen CPU power.

xbox360 heeft 'n hoger zwaardere compress rate nodig of je moet nog meer hakken in de content.

PS3 BR games kunnen dus meer variatie aanbieden met veel lichtere compressie.

Probleem is met porten neemt men de Xbox360 als maintarget en die knipsel laten ze dan ook los op PS3.
Ben wel jaloers op je vaardigheid om gedachten te lezen. Jij weet perfect wat alle devs denken, zelfs als ze iets anders zeggen zullen ze in realiteit wel denken wat jij toevallig het liefst hebt dat ze zouden denken 8)7

Hoe, in een fantasiewereld leven?
hoe sneller een systeem hoe meer opslag je nodig hebt.
hoef je geen Einstein voor te zijn.

factor 2x aangezien de PS3/xbox360 een factor 2 sneller zijn dan de vorige generatie, dus heb je ongeveer 25/30GB nodig.
Blu-Ray drive in de PS3 is behoorlijk traag anders, net snel genoeg om films af te spelen. Waarom anders de installaties op harde schijf die soms verplicht zijn?

Bovendien hoor je de DVD drive in de Xbox360 niet als je aan het spelen bent met een schietspel.
Sommige kunnen er prima mee leven anderen zeiken erover.

Tis maar wat je wilt.
Bij een slimline kan je in theorie een kleinere, stillere drive erin doen.
In een gewone behuizing past natuurlijk geen kleine, stille drive, he? ;)
Kijk naar de cracked releases, die zijn vaak geen 9GB
nee 9.4GB.
ligt wel degelijk aan de fans!

Ik heb er niet eens een cd inzitten en gebruik hem alleen als media center extender in de slaapkamer en vind de fans veel te luid!

ps. met cd erin wordt ie idd nog een stuk luider maar alleen de fans vind ik al veel te luid

[Reactie gewijzigd door RobbyNitroz op 8 mei 2008 11:42]

Wie denkt dat de xbox360 een media center rol op zich kan nemen moet even beter nadenken aangezien de doos niet bepaald als fatsoenlijke console is opgezet. Dat mag inmiddels wel duidelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 8 mei 2008 13:18]

als media center extender doet hij het prima, aangezien je alles vanaf de hardeschijf van je pc kan afspelen en de DVDdrive dus niet gebruikt wordt (bij het kijken van een DVD maakt de drive bijna geen geluid btw).
Bij mij werkt dit perfect in combinatie met wi-fi adapter en transcoder. ik kan me xbox in elke kamer (zelfs in de tuin) aansluiten met 2 kabels en gelijk genieten van alle series/films/muziek.
Niet bepaald een fatsoenlijke console??? Wat ben ik dan de laatste twee jaar slecht bezig geweest... trouwens, als media center gaat foto's en mp3's streamen vanaf elke windows xp. Films streamen weet ik niet... DVD's gaan in elk geval prima en divx/xvid speelt hij perfect af vanaf een usb stickje (met imho hele mooie upscaling trouwens).
Films streamen gaat prima. Alsook televisiezenders die op mijn PC via DVB-T binnenkomen. Kan ik netjes zappen en programma's opnemen :)
zelfs films in 1080p streamt hij moeiteloos over wi-fi
Dat was dan ook de enige reden waarom ik mijn 1e Xbox360 gemod hebt, zodat ik er een 8x speed firmware in kon stoppen: een stuk minder lawaai.
Mijn 2e staat nu achter glas in de kast, hoor ik die dus ook niet meer.
8x is niet snel genoeg voor just-in-time ladende spellen zoals GTA4.
Ook moet je wel een beetje uitkijken met luchttoevoer in zo'n kastje ;)
Luchtuitvoer bedoel je ;)
De BR-drive van de ps3 is niet geschikt voor ladende spellen zoals GTA4
Maar de PS3 heeft weer een standaard HDD van 40 of 60 GB, wat het weer een stapje voor geeft wat laadtijden betreft.
Kun je blijkbaar wel wat aan doen, er zijn genoeg dvd-drives die niet zo'n herrie maken..
Niet helemaal waar. Ook zonder een schijfje in de drive maakt de 360 al veel geluid. De fans zijn dus wel degelijk hoorbaar. Maar tijdens het komt er nog veel meer geluid bij, dat klopt.
Goedkoper te maken, meer winst voor Microsoft en in een later stadium prijsverlagingen om te kunnen concurreren met de Wii.
En minder stroomverbruik dus ook nog eens iets beter voor het milieu ;)
Playstation 3 is geen concurrentie meer? :)
Playstation wie? :P
Niet in dezelfde prijsklasse, nee. De 360 is nu zelfs goedkoper dan de Wii, terwijl de PS3 nog leuk bij de 400/500 euri zit.
Een ps3 kost 399 euro. Een Xbox360 met 4 jaar gold abo kost een stuk meer!
dat hangt eraf of je ook 60 euro per jaar betaalt voor LIVE, meestal kun je het veel goedkoper krijgen
12+1maand voor ¤30 via ebay :)
Een ps3 kost 399 euro. Een Xbox360 met 4 jaar gold abo kost een stuk meer!
ironisch dat je altijd extra (veel te hoge)/(optionele) kosten bijrekent om toch maar ietwat te kunnen bijbenen met de ps3
En toch verkoopt de PS3 meer dan de 360. :D
Omdat veel mensen al een 360 hebben :+
Ik ga er ook een PS3 bij kopen en zo zijn er vast veel meer.
En wat voor voordelen zou dit voor de consument oplevern. Ik mag hopelijk aannemen dat er geen x360 spellen speciaal voor deze versie worden ontwikkeld
Nou waarschijnlijk:
- energiezuiniger
- goedkoper in de aankoop
- de ventilatoren maken hopelijk minder geluid omdat de xbox360 minder warm wordt.
- en misschien wat update's en extra's (mss nieuwere hdmi versie)
- stabieler (minder ring of death)

nadeel voor consument:
- nog moeilijker om om te bouwen waarschijnlijk

Maar ik denk niet dat de consument die nu een xbox360 heeft straks een nieuwe moet kopen omdat niet alle spellen het meer doen. Alhoewel je weet het nooit bij MS ze roepen ook al jaren dat je geen hdd moest kopen maar toch.

[Reactie gewijzigd door kami124 op 8 mei 2008 11:37]

De consument hoort hem niet om te bouwen, dus da's geen valide nadeel :p.
het feit dat de console niet om te bouwen is is eerder goed voor de consumenten, ze hebben het alleen niet door. Beetje garantie dat er goede spellen blijven komen is wel fijn zodat niet een platform onderuit gaat door piracy en spellen daardoor minder goed worden of zijn (Amiga, PSP, PC)

Een HD heb je nog steeds niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Kura op 8 mei 2008 12:05]

Even lezen: Ook consumeren de zuiniger componenten minder energie en kunnen ze met minder koeling toe, waardoor de console stiller moet worden.
Dat staat toch in het artikel :) Minder warmte -> Minder koeling -> Minder geluid + Mogelijk stabieler ...
Ook zou deze versie zuiniger zijn. Voor de rest zou deze natuurlijk backwards compatible zijn, het blijft een Xbox 360
Ik lees het goed he, dit is gewoon een revisie van de bestaande xbox om hem zuiniger te maken?
Weet iemand hoelang nog deze generatie XBOX moet bestaan? Dit lijkt mij geen makkeljike en goedkope verandering..
Ik zit er aan te denken om ook maar een XBOX te kopen, maar erg veel haast heb ik niet... Word nog even wachten dan denk ik :)
Volgens mij is het enige wat ik hoor die dvd speler die zo'n herrie maakt :?
Ja volgens mij ook.
Als ik de xbox als streamer gebruik hoor ik nog geen zuchtje er vandaan komen.
En dan is ie vrolijk 1080p materiaal aan het decoden.
De fan maakt vaak wel echt herrie ( motortje en lagers ).

Bij een vriend van me is de DVD drive vervangen bij reparatie. Krassen en herrie zijn opgelost :)

Als je het geluid van een Xbox360 vergelijkt met een PS3 dan zie je echt twee uitersten ;)
En daar mocht de pers de xbox360 wel eens op afrekenen in het begin. Een console moet gewoon rustig zijn. Dat waren ze in vroeger tijden in ieder geval, muisstil.
Enige voordeel voor consument is stillere en energiezuinigere console. Denk dat het qua energieverbruik flink zal schelen.

Ben benieuwd of ze het dan kunnen doen zonder ventilator maar denk het niet.
Die van mij is van juni 2006 en juist de ventilator voor de electronica veroorzaakt de beruchte herrie: hoog snerpend geluid, typisch voor een te kleine ventilator die teveel warmte moet afvoeren.
De DVD drive hoor ik NIET als ik een FILM afspeel. Ik hoor hem echter wel blazen als Mass Effect opstaat (die ik al op meerdere niveaus rond heb gespeeld). Persoonlijk is dan de drive alleen te horen als er passages in het spel zijn waar ik niet aan het knallen ben :-) M.a.w. het audio systeem overtreft de DVD drive volkomen. Hetzelfde als bij Gears Of War, me heerlijke audio equipment vernagelt zelfs bijna het spreken en horen over de headset!

Misschien koop ik over een jaar een nieuw model Xbox360...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True