Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Volgens geruchten overweegt Microsoft andere fabrikanten toe te staan hardware te produceren waarmee Xbox 360-games kunnen worden gespeeld. Dit zou de prijs van gameconsoles kunnen verlagen en het spelen van 360-games op pc's mogelijk maken.

Dit staat in een column in het augustus-nummer van het Amerikaanse tijdschrift Electronic Gaming Monthly. Tot nu toe is de Xbox 360 een gesloten en door Microsoft gecontroleerd systeem. Er bestaat alleen 'onofficiŽle' randapparatuur, zoals controllers en snoeren. Als het gerucht waar blijkt te zijn, zou de weg worden geopend voor bijvoorbeeld een dvd-speler waarmee Xbox 360-games op een pc kunnen worden gespeeld.

Electronic Gaming Monthly houdt een slag om de arm, en geeft toe dat het bericht niet heel realistisch klinkt. Toch denkt het blad dat er een kern van waarheid in zit. Door zogenaamde third parties toe te staan om afspeelapparatuur te maken, kan Microsoft de prijzenslag overlaten aan anderen en hoeft het geen verschillende versies van de Xbox 360 op de markt te houden. Microsoft zou niet het eerste bedrijf zijn dat third parties toestaat om consoles te bouwen. Zo maakte Panasonic ooit de Q, een console die naast Gamecube-games ook dvd's kon afspelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Dit zou de prijs van gameconsoles kunnen verlagen en het spelen van 360-games op pc's mogelijk maken.
Doet mij denken aan de Creative 3DO blaster

Sega heeft dit ooit eens gedaan waren weliswaar volledige pc systemen maar de megadrive hardware zat toen integraal op een isa kaartje als ik mij goed herinner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sega_TeraDrive
http://en.wikipedia.org/wiki/Amstrad_Mega_PC

Nu dat wil niet veel zeggen, maar dat waren niet echt grote successen.
Eerder las ik wel iets over een mogelijke prijsverlaging:
http://xboxkings.com/inde...ments&newsID=1121&lang=uk

Misschien dat het gerucht dan toch waar is, omdat de productiekosten nog verder omlaag gebracht kunnen worden door de third-party fabrikanten.
Lijkt me sterk, Microsoft zou zich zelf heel erg te kort doen. De kracht van de Xbox en andere consoles is dat het een gesloten systeem is waarbij de software producent maar met een hardware specificatie hoeft rekening te houden en dat scheelt veel ontwikkel en test kosten.
Daarnaast zou Microsoft zijn exclusieve games al snel kwijt zijn aan de PC en als het ze een beetje tegen zit zelfs aan de PS3 want als ze het echt vrij laten dan is er vast de een of andere geek die een xbox360 emulator weet te knutselen en op een ps3 gestart weet te krijgen.

Ik ben er redelijk zeker van dat Microsoft de kosten van de meredere versies van de xbox360 en het aan bieden van de af- speel goodies best wel kan dragen. Microsoft is echt wel groot genoeg om dat aan te kunnen, daarnaast het ene voorbeeld van de andere console die dat ooit ook heeft gedaan is nu niet echt een van de succes numers uit de console geschidenis.
De PS3 zou die emulator ook aan moeten kunnen.
Tegenwoordig lukt het ook niet (of nauwelijks) om bijvoorbeeld Gamecube of Nintendo DS spellen op een pc aan de praat te krijgen. En tussen die pc's zitten vast wel een stel die een stuk krachtiger zijn dan die DS. De verkeerde hardware die in zo'n pc zit stropt de hele boel.
De Xbox 360 gebruikt ook heel andere hardware dan de PS3, dus zou je wel eens tegen net zo'n probleem aan kunnen lopen.

En Microsoft kennende houden ze nog hun games redelijk exclusief. Waarschijnlijk zorgen ze er op een of andere manier voor dat hun spellen alleen op Windows of Xbox 360 werken. Of misschien zorgen ze ervoor dat alleen non-exclusive spellen op je PC kunnen draaien.
PC CPU en GPU worden steeds kleiner in productie en kunnen straks makkelijk in een console weggezet worden waarbij de console hardware niet op max settings hoeft te draaien en waarbij terugklokken ideaal is om eventuele warmte problemen op te vangen.

Het zal dan ook gaan om toekomstige modellen en daarmee zet MS een goeie stap in de richting van gamen om de flexibiliteit voor de gebruiker toe te laten nemen maar met name voor de game devvers om zo niet konstant voor ieder platform apart te hoeven ontwikkelen :)

Vraag blijft alleen, mag je een game op 2 machine's apart draaien op eenzelfde IP adres ? Hopelijk houd MS daar wel rekenng mee want niemand staat te wachten op een dubbele aanschaf van een spel.

Leuke ontwikkeling, kijken wat het gaat brengen :) Als ze nu live ook nog eens gratis maken en voor console de optie inbouwen om gebruik te kunnen maken dan komen we al een heel eind in digital entertainment. Kijken wat Sony gaat doen hiermee.
Zonde, daar gaat de systeemeisen-onafhankelijke vrijheid van consoles...

Begrijp me goed, ik heb zelf niet eens een moderne console en vind het zeker wel fijn als ik sommige consoletitels op bijv. m'n pc kon spelen of op een goedkoper alternatief, maar het grote voordeel van consoles is juist dat alle hardware hetzelfde is.

Zo begon het met de pc ook :P en Jantje die een game wil kopen moet nu zo'n beetje expert zijn op het gebied van hardware om een fatsoenlijke game te kopen, want als er op staat bij de minimale eisen:
Processor: 2.6GHz Single Core of 1.8GHz Dual Core
Geheugen: 2GB
Harde schijf: 8GB vrije ruimte
Grafische kaart: 512MB of meer met pixel shader 3.0 en DirectX 10.1
DVD-Speler

Dan gaat oma geen spelletje meer kopen voor Jantje (en goed kans dat Jantje het zelf ook niet meer snapt), tenzei Jantje tegen z'n oma zegt dat ze een spel moet kopen voor z'n XBox 360, PlayStation 2/3 of Wii, dan werkt het altijd.

En natuurlijk proberen ze alles compatible te houden/krijgen, maar incompatibeliteitsproblemen krijg je vrijwel altijd met hardwareaanpassingen dus zijn er straks altijd games die bijv. alleen op de originele goed werken.
Dan zijn er oma's die ook de consoles verwarren.
Maar bekijk het zo. De spellen van tegenwoordig zijn grafisch veel beter dan 20 jaar geleden. Gameplay is ook veranderd. De systeemeisen zijn nu hoger geworden dan die voor spellen voor je oude Atari.
Dit idee lijkt op de universele game console en op zich lijkt me het een goed idee. Maar om dit nu nog te doen bij de xbox 360 is misschien een beetje laat in zijn leven. Maar als een opvolger volledig rond die idee opgebouwd zou zijn, lijkt mij dat een zeer goede regeling, maar lagere prijzen gaan hierdoor nie direct komen denk ik, omdat de xbox nu al onder de bouw prijs verkocht wordt en kleinere bedrijven kunnen echt geen verliezen van enkele miljoenen aan.
Als ze dit idee eerst uittesten met een console die uit de rode cijfers is, de kosten voor het maken zijn sinds het uitbrengen allang gedaald vandaar dat ze ook in prijs zijn verlaagd, dan weten ze meteen of ze dit vanaf het begin met de opvolger ook moeten doen.
Als dit dan een winst oplevert, op wat voor manier dan ook, dan kan dat ten voordele van de opvolger zijn.
Verder is het qua concurrentiepositie heel gunstig als je dadelijk niet perse meer afhankelijk bent van alleen je console maar dat je ook een hoop mensen bereikt die liever met de PC gamen. Die krijgen namelijk een soort van Best of Both Worlds op deze manier en dat zal de verkopen allen maar doen toenemen (van de games dan).
Ze proberen de product life cycel van de 360 te verlengen door zulke stunts te doen.. marketing 101
Zolang ze de games blijven baseren op de hardware van de originele Xbox 360 kan ik dit alleen maar toejuichen, een van de redenen dat ik binnenkort een 360 koop en volledig ga overschakelen op consoles qua gaming is omdat ik er vanuit kan gaan dat wanneer ik een game koop deze ook gewoon werkt.

PC Gaming is mooi en fijn, maar je moet er klauwen geld aan uit geven.. en wanneer je net als ik maar een paar uurtjes per week een game speelt (if that), dan is het natuurlijk niet waard om een pc van 2000 euro te kopen.

Verder ben ik wel heeel erg benieuwd wat voor hardware er uit voort gaat komen zou Microsoft deze weg in slaan, theoretisch gezien zou Sony dan een speciale versie van de PS3 uit kunnen brengen waarje ook Xbox360 games op kunt spelen.. (PS360? :P ) reken maar dat mensen zoiets zouden kopen.. al betwijfel ik dat dit zou gebeuren.
Een beetje onzin argumenten, als je gewoon recente graka drivers hebt werken nieuwe games gewoon zonder moeite normaal gesproken.

En klauwen geld? ik heb hier een pc staan van 700 euro (iets meer dan 1/3e van het bedrag dat jij noemt), die zo'n beetje alles kan draaien, crysis gaat tot en met high soepel, en je kan met een pc zo veel meer. daarbij komt ook nog dat als je pc na een jaartje wat achterloopt je met een nieuwe graka erin meteen weer mee kan aangezien cpu's en geheugen niet direct een bottleneck meer zijn.

Het oude voordeel van dat het meteen werkt is trouwens ook niet meer van toepassing op consoles, genoeg spellen die je tegenwoordig moet installeren op je console.

Ook zou ik nooit zonder muis willen spelen.

Voordelen PC:
Veelzijdig.
Uitbreidbaar.
Vrijheid (het is jouw hardware en je mag ermee doen wat je wilt).
Muis + tobo.

Voordelen consoles:
Minder installaties
Geen driverproblemen (die erg overrated zijn over het algemeen)
Dat is op zijn beurt ook weer onzin, no way dat je door bijv, de nieuwe Ati kaart in een oude pc met single core en 1gb geheugen games als Crysis goed kunt spelen.. ja als je de settings naar beneden haalt, maar dat wil je juist niet.

Daar bij komt dat je de onderdelen of je hele pc veel vaker moet vervangen dan dit het geval bij een console is.

Enfin, ik gaf mijn mening en mijn daarop volgende beslissing, jij die van jou.. je zou hier nog uren op door kunnen argumenteren, het maakt uiteindelijk niet uit.. vandaar dat ik ook zij dat pc gaming het voor mij niet meer waard is, daarmee wil ik dus niet zeggen dat dit in het algemeen het niet meer waard is.
Zouden er dan geen problemen komen als single core cpu's, multi core games proberen af te spelen??

Of zouden ze daar al iets op gevonden hebben.
microsoft zal dan nog wel een reference design opleggen aan de verschillende fabrikanten, zoals nu AMD en Nvidia dit doen voor het merendeel van hun 3rd party videokaarten.
Ter uwer informatie: Een reference design word nooit opgelegd en dat is ook zeker niet het geval bij videokaarten. Ze tonen alleen aan 3rd party fabrikanten: als je de kaart zo bouwt dan werkt het. Vervolgens willen de meeste videokaart fabrikanten de kaart zo snel mogelijk op de markt hebben en willen ze geen kosten maken aan het ontwerpen van een complex pcb wat geen/nauwelijks added value oplevert maar wel tijd en geld kost. Dan leg je het snel af tegen je concurenten die al 6 maanden eerder een kaart hebben liggen op de plank. Een reference design word altijd ter referentie voorgelegd aan 3rd parties, hence the name. En als je een beter ontwerp weet be my guest. Neem echter wel ook in ogenschouw dat de pcb's aanzienlijk complexer zijn geworden en dat dus het risico bij eigen ontwerp ook is toegenomen. 1 foutje in je netlist en je chips zijn toast of nog erger werken instabiel, dan kan het zelfs nog door je testprocedure glippen.
Nee, dat zou dan hetzelfde moeten blijven. Maar verschil in DVD-spelers (met een standaard snelheid, maar snellere spelers voor snellere laadtijden), een grotere HDD of een gigabit-aansluiting of natuurlijk een andere vorm van de hardware.
De in het voorbleed genoemde panasonic Q die een gamecube en dvd-speler in een was bestond uit gamecube hardware en dvd-player hardware die samen werden gecombineerd.

Blu-ray speler fabrikanten zouden nu bijvoorbeeld xbox-360 gpu's en cpus's kunnen afnemen met nog wat andere xbox 360 sepcifieke hardware en die in een blu-ray speler plaatsen.

Microsoft werkte ook al aan een xbox 360 waar de gpu en cpu op een chip gecombineerd zitten: nieuws: Nieuw ontwerp Xbox 360 combineert mogelijk cpu en gpu Dit zou uitstekend zijn om bij andere hardware in te proppen.

360 Dvd-spelers voor de pc zie ik alleen nog niet zo snel terug...
Als het gerucht waar blijkt te zijn, zou de weg worden geopend voor bijvoorbeeld een dvd-speler waarmee Xbox 360-games op een pc kunnen worden gespeeld.
Iemand een leuk linkje met tekst en uitleg? Ik zie niet helemaal hoe dat gaat werken, of is het enige van de 360 wat anders is dan een normale PC de dvd lezer?

Ok zelf even gekeken, er zit sowieso een 3 kernige PowerPC CPU in dus ik vraag me af hoe ze dat dan willen oplossen.

[Reactie gewijzigd door Pozo op 26 juni 2008 16:08]

Dit is gewoon een gast die in z'n vrije tijd eens een idee kreeg over "wat zou MS naar mijn mening moeten doen", en heeft totaal geen waarheidsgehalte. Dit gaat niet gebeuren, omdat a) dan verkoopt MS geen consoles meer, en b) dan maakt niemand meer xbox games, omdat de voordelen van de xbox voor developers, dat de hardware overal gelijk is, en de kopieerbeveiliging, dan meteen wegvallen.
Dit gaat niet gebeuren, omdat a) dan verkoopt MS geen consoles meer
ik ben geneigd het met je eens te zijn kozue.

We hebben een keer eerder gezien dat een bedrijf bijna kapot ging doordat het clones ging toestaan. Dat was Apple. (en ja, Apple heeft clones toegestaan, en nee, dat heeft ze geen winst opgeleverd, notabene was het Microsoft die het bedrijf toen van de ondergang heeft gered).

Nu zal Microsoft door haar omvang niet snel kapot gaan door zo'n stunt, maar haar aandeelhouders zullen de actie en verliezen zeker zwaar bestraffen.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 26 juni 2008 21:31]

Klein verschil: Apple ging bijna failliet, omdat elke verkochte kloon minder winst betekende. De 360 wordt ongeveer rond kostprijs verkocht. Microsoft blijft gewoon zijn winst pakken uit games verkopen. Meer 360s betekent dat meer verkochte games betekent meer winst.
Uiteraard zal vrijwel alle 360 hardware dan in de drive moeten zitten, dus ook CPU, GPU en geheugen. Je moet het dan ook meer zien als een inbouw-Xbox 360 oid. Het gebruik van de resources van de PC zelf zal zo goed als niet mogelijk zijn door de incompatibiliteit die je dan krijgt. De x86 processor in je PC is natuurlijk sowieso niet in staat om PPC code te draaien, en ook de custom videochip in de 360 (de Xenos) ligt dermate anders in de architectuur (tussen het geheugen en de CPU) dat ook PC videokaarten daar niet goed inzetbaar zijn.

Overigens denk ik dat je dit bericht met een grote korrel zout moet nemen. Een open specificatie betekent dat iedereen hardware kan bouwen, waarbij het dus ook mogelijk is om consoles te maken die van andere dingen lezen dan de originele Xbox 360 schijfjes, zoals gebrande DVD-Rs (zoals nu al mogelijk is met gemodde drives) of zelfs van harddisk. En dat gaat MS niet leuk vinden.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 juni 2008 16:26]

als je de source hebt +

xna en visualstudio dan kun je spellen van de 360 allang op je pc spelen.

bedoel je moet toch zien of het werkt wanneer je spel maakt..
Uhm, nee. Dan moet het spel ook wel met XNA gemaakt zijn, en dat zijn de (officiele) 360 spellen niet.
bedoel je moet toch zien of het werkt wanneer je spel maakt.
En daar hebben developers gewoon devkits voor. Ze programmeren het op de PC, runnen het op de Xbox 360, en kunnen via Visual Studio middels remote debugging gewoon de code die op de console draait op de PC debuggen. De content wordt dan meestal ook vanaf de PC gelezen via een fileserver tool dat op je PC draait en waar de console mee verbindt.

En zoals Domovoi al opmerkt, bijna geen enkele professionele studio gebruikt XNA, maar ontwikkelt gewoon in C of C++ mbv de XDK (de SDK voor de Xbox 360). XNA is vooral interessant voor casual games (XBLA) en indy developers.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 juni 2008 17:43]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True