Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Reuters bericht dat Microsoft in de Verenigde Staten binnenkort wederom een prijsverlaging voor de Xbox 360 zal doorvoeren. De prijs van de Xbox 360 Pro zou met 50 dollar verlaagd worden, van 349 dollar naar 299 dollar.

De nieuwe prijs zou vlak voor de E3-gameshow, die half juli in Los Angeles van start zal gaan, van kracht worden. Microsoft heeft de prijsverlaging nog niet officieel bevestigd, maar websites zoals Joystiq en Kotaku hebben al wel beeldmateriaal weten te bemachtigen van folders waarin de Xbox 360 Pro voor 299 dollar staat genoteerd.

De laatste prijsverlaging van de standaard-Xbox 360, die in de volksmond wordt aangeduid als de Pro-versie, werd door Microsoft vorig jaar in augustus doorgevoerd. Destijds werd de prijs verlaagd van 399 naar 349 dollar, eveneens een verlaging van 50 dollar. Met de nieuwe prijs wordt de console van Microsoft 100 dollar goedkoper dan de Playstation 3, hoewel deze wel een grotere hd en een blu-ray-speler biedt. Het is onbekend of er ook een prijsverlaging in Europa aan zit te komen.

Xbox 360
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Er zou toch ook blu-ray voor de X360 komen? Dan zou ik hem wel interessant vinden aangezien het dan ook een mediacenter is.
nieuws: 'Microsoft stapt over op blu-ray voor Xbox 360'

Denk alleen wel dat je het probleem blijft houden dat ook de BD-drive op een gegeven moment lawaaiiger wordt (net zoals nu bij de DVD-drive het geval is) en dat men op een gegeven moment misschien liever toch een losse BD-speler koopt.

Ook zie ik niet zo snel dat er ondersteuning komt in de firmware van de 360 voor de high-end kanalen TrueHD en MasterHD (sterker nog; ik vermoed dat de geluidschip dat niet eens snapt).

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 2 juli 2008 08:57]

Dat is oud nieuws. Artikel is van feb en in het artikel zeggen ze dat de add-on in mei beschikbaar moet zijn. (En we leven nu in...)

MS blijft tot nu toe ontkennen: nieuws: Microsoft ontkracht geruchten over blu-ray-speler voor Xbox 360

Maar het gerucht blijft rondzweven: nieuws: 'Blu-ray-drive voor Xbox360 komt in het najaar'
Eerlijk gezegd denk ik dat de "blu-ray revolutie", als die er al komt, pas komt als deze generatie consoles verouderd is.
Blu-ray is welliswaar een vooruitgang, maar er zijn al zoveel veelbelovender alternatieven in ontwikkeling.

Daarnaast wil Blu-ray maar niet aanslaan.
Dit komt denk ik mede doordat , in tegen stelling tot dvd, je een nieuwe (dure) speler aan moet schaffen, maar om er echt van te genieten je ook nog een veel duurdere tv aan moet schaffen.
Ja, prijzen dalen bladibla, maar zolang een tv nog bruikbaar is staat men niet altijd te trappelen om een andere te kopen. Tot die tijd heeft een grote groep mensen in principe niets aan blu-ray spelers.

Om over de prijzen van de blu-ray schijfjes nog maar te zwijgen.
Wat kwa vooruitgang misschien wel leuk is, maar voor velen denk ik toch te kostbaar, is de vernieuwingsfrequentie van consumenten elektronica.
Video ging pakweg 20 jaar mee, dvd ongeveer 10 en bij Blu-ray staan de alternatieven alweer klaar.
Door de hoge aanschafprijs nu, wachten mensen tot het betaalbaarder wordt en die mensen zullen zich steeds vaker en op een kortere termijn genaaid voelen.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 2 juli 2008 09:27]

Voor films is blu-ray natuurlijk prachtig, maar voor gaming heb je gelijk vind ik (dat dvd nog prima bruikbaar is).
Mijn Ps3 blu-ray drive is dan wel een stuk stiller dan mijn 360 drive, maar je merkt dat heel veel spellen een installatie op harddisk eisen omdat blu-ray blijkbaar te traag is. In de praktijk ben je vaak vele minuten extra aan het wachten. Op zich niet zo erg, maar je moet dan wel eerlijk zijn dat het voordeel van blu-ray bijna ineens weg is. Tenslotte is het sneller twee of drie keer gedurende het spel van disk te wisselen dan een installatie routine te moeten afwachten.
Niet dat dat blu-ray slecht maakt, maar het is (voor gaming) zeker niet zaligmakend zoals sommige mensen je doen laten geloven.
De drives van beide consoles zijn bijna even snel. De drive van de PS3 is dan wel maar 1x, door de veel hogere data dichtheid van blu ray is de snelheid gelijk. (net zoals bij harde schijven). Dat er op de harde schijf geïnstalleert moet worden is puur een keuze vande makers van de games. Bij de x360 kunnen ze dit niet verplichten omdat niet elke xbox een harde schijf heet (mag daarom ook niet van microsoft). Voor de PS3 kunnen de devellopers net zo goed de keuze geven of je wil installeren of niet, echter zijn ze lui. Als je alles er op basseerd dat het vanaf de HDD gelezen wordt kost dat minder code, dus tijd en dus geld dan als je er voor moet zogen dat dingen werken vanaf de harde schijf of de disk. De luiheid van devellopers kun je ook zien aan de hoeveelheid ruimte die ze op de harde schijf innemen. In princiepe hoeven alleen bepaalde delen van de game op de HDD gezet te worden voor meer snelheid, sommine devellopers zetten er echter zelfs hele cut-scenes op, en dan zit je snel op 5 GB 8)7 .

Gelukkig kan je dankzij de 2.40 firmware update nu naar de XMB terwijl je aan het installeren ed. bent. Zo kun je even muziek luisteren of wat praten met je vrienden terwijl je moet wachten.

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 2 juli 2008 13:23]

Voor gaming is Blu Ray gewoon ideaal. Dat merk je bij PS3 exclusives zoals MGS4. Wanneer de XBox echt next gen wordt zal je dit wel merken. Nu moet men bij het ontwerpen van een game nog rekening houden met de DVD drive van de XBox 360 of met andere woorden, wederom remt MS innovatie af.
Pure bullshit. BD levert alleen meer ruimte, die tegenwoordig nog steeds niet nodig is. Kwestie van je game niet vol rammen met cutscenes die iedereen toch door klikt of beter nog, de cutscenes laten renderen door de game engine ipv hele video's er van maken. Daar zit al die retesnelle hardware toch voor in de console? Ditzelfde effect zagen we al ten tijde van de PSX, doordat er ineens 650MB voor een game beschikbaar was werden sommige games meer een film waarbij je af en toe iets moest klikken...
Blu-Ray is al meer verkocht dan DVD was toen het formaat even oud was. Ik weet niet hoe oud je bent maar ik kan me nog herineren dat mijn vader trots een DVD speler aan mij liet zien en zelfs wel een film er bij had. De speler koste ongeveer 3000,- gulden en het was echt geen top model.

Toen we jaren later een maal lege CD's konden kopen kosten de disks ook netjes 25,- gulden en toen 15,- gulden en vervolgens 5,- gulden per stuk. Waar bij het heel gewoon was als je op een stapeltje van tien CD's minimaal 1 CD verpeste door een buffer underrun.

En toch is DVD de standaard geworden en zijn de prijzen zo laag dat je tegenwordig een DVD bij een pakje boter krijgt en de speler bij een kratje bier.

Blu-Ray is al eenorm in prijs gedaald en gaat nog veel sneller omlaag in prijs in de komende maanden, kijk maar eens goed rond de feest dagen. De HD ready en full HD TV's zijn niet aan te slepen iedereen heeft er een of wil er een met dat zijn oude TV aan vervanging toe is. Als je eenmaal de TV hebt en je de EK of the Spelen in HD hebt gezien dan wil je eigenlijk ook die Blu-Ray speler wel want dat is toch wel erg mooi om te zien. En aangezen de prijzen rond de feestdagen binnen het berijk van veel meer mensen zullen zijn kan je wel raden wat HET kerst geschenk gaat worden in 2008.
En als ik er echt helemaal naast zit wat prijs dalingen betreft wissel dan 2008 om met 2009 en je zult zien dat before 2010 iedereen en zijn oma een Blu-Ray speler heeft.
Blu-Ray is al meer verkocht dan DVD was toen het formaat even oud was.
Als je het over de spelers hebt dan is dat gemakkelijk te verklaren, elke PS3 is een blu-ray speler. Ik heb er zelf dus ook één maar tot nog toe nooit gebruikt voor films. In de videotheek heb ik ook nog geen schijfjes zien liggen...

En dan nog. DVD had zelf ook al een trage start. Als je dan ook nog bedenkt dat er toen vanaf het begin maar één standaard was (vanaf het begin = eerste spelers, in de conceptiefase waren er nog twee), dat die door *iedereen* als dé opvolger van het antieke VHS werd genoemd en dat de verbetering van kwaliteit t.o.v vhs veel significanter was op een 'normle' tv dan je nu hebt bij blu-ray vs DVD, dan is het toch vrij eenvoudig om te zien dat het zeker de eerste twee jaar nog niet groot gaat worden. Als zometeen echt iedereen een HD tv heeft, dán gaan ze misschien doorbreken.
Een beetje BD-speler is even duur als een beetje DVD-speler (rond de 250-350 Euro) en schijfjes haal je regiovrij uit het buitenland a 15 Euro/schijfje dus ook dat vind ik erg meevallen. TV upgraden? Een beetje goede CRT van 4 jaar geleden kost/kostte evenveel als tegenwoordig een beetje 40" FullHD TV dus ook dat argument vind ik wat wazig.

Probleem is: de revolutie is zo snel en veel mensen hebben 2 jaar geleden tijdens het WK een LCD/plasma gekocht die voor 99% 1080i HDReady zijn en nu dus lopen te miepen dat ze geen geld/zin hebben om weer iets aan te schaffen. Dat is imho dus gewoon kudde-gedrag omdat tijdens het WK de LCD's werden gedumpt terwijl heeeel duidelijk bekend was dat 1080P de standaard ging worden (HD-DVD, BluRay, XB360, PS3).

@hieronder/Smoonshine: lees je wel? Ik zeg namelijk dat films je 15 Euro kosten. Daarbij zijn het nog betere transfers ook dan bijvoorbeeld van die graaiers van Dutch Film Works (die een DVD-transfer op een BD-disc als BD verkopen!). En ja, spelers zijn duur maar dat waren merk-DVD-spelers ook de eerste paar jaar.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 2 juli 2008 10:30]

Een beetje DVD speler kost echt geen 250 a 350 gulden meer. Voordat geld heb je er één met opnamemogelijkheid en een grote HD. Dat staat in geen verhouding tot een BD speler die alleen afspeelmogelijkheid biedt.

BD komt er op dit moment gewoon nog niet door, omdat met genoegen neemt met minder kwaliteit. Hoeveel mensen kijken wel niet brakke rips op DVD en vinden dat prima, want dan kost de film nog geen 5 euro. Zolang die mensen geen BD films voor 5 euro kunnen kopen, zullen zij nog niet overgaan.

De echte film/kwaliteit liefhebbers hebben op dit moment wel een BD speler, of zal er binnenkort één kopen. De af en toe filmpje kijken groep is alleen veel groter. Die kijken bijna alleen gekopieerde films of kopen een keer een originele als die voor 5 euro in de winkel ligt. Die gaan voorlopig nog geen 20 tot 30 euro uitgeven voor een BD film. Laat staan als de spelers ook nog 200+ euro kosten.

@hierboven/MAX3400: Het ging mij vooral om die spelers van 250 a 350 euro. Dat is gewoon niet waar. En welke doorsnee filmkijker gaat nu films (zonder NL ondertiteling) importeren uit het buitenland? Tuurlijk, dat is makkelijker geworden de laatste jaren, maar de gemiddelde consument gaat uit van de prijzen die bij de Media Markt of Free Record Shop op de doosjes staan. Die zijn een stuk hoger dan de 15 euro uit het buitenland en ook een stuk duurder dan het DVD-kopietje van nog geen 5 euro.

[Reactie gewijzigd door Smoonshine op 2 juli 2008 12:08]

Een beetje goede CRT van 4 jaar geleden kost/kostte evenveel als tegenwoordig een beetje 40" FullHD TV dus ook dat argument vind ik wat wazig.
10 jaar geleden betaalde je voor een 66cm 100HZ gewone TV 2000 gulden (ong. 900 euro). Een televisie staat in een gemiddeld Nederlands echt veel langer dan 4 jaar. Ik denk eerder aan 8 á 10 jaar.
Bluray is op een 1080i/720P scherm ook al beter dan een standaard dvd natuurlijk. Bovendien wordt 1080P alleen de standaard voor Bluray (hddvd is dood, xbox scaled 720p op naar 1080p). Gewone tv (waar het gros naar kijkt) dat nooit gaat ondersteunen.
Ik denk meer dat het komt door de Thuisgebruiker. Veel van deze hebben nog geen HDTV en als ze die al wel hebben dan geven ze vaak niet zo veel om het verschil in kwaliteit :'DVD is nog goed genoeg', en op zich hebben deze mensen daar ook wel een beetje gelijk in.

Verder is een DVD heel makkelijk te kopieren of zelf te maken, met Blu Ray is dit NOG steeds een heel stuk moeilijker. Je kan niet zo makkelijk voor hetzelfde geld even je videos/fotos op een BluRay zetten en die dan afspelen.

Ben het wel met je eens dat als deze Console Generatie voorbij is, we waarschijnlijk veel meer met Blu Ray doenen het veel meer ingeburgert is of gaat worden.
Het ligt volgens mij aan de piraterij. Als je oma met 1 klik een BD film kan kopieëren, dan zal het 100% aanslaan.

Natuurlijk zijn de BD films duurder ten opzichte van een DVD film (kost soms +10 euro meer). Maar weet je nog hoeveel een DVD film in het begin kostte? De film 'Gladiator SE' uit 2000 (2CD & een goud gekleurd amaray hoes) gekocht voor 89 gulden (laten we niet praten over regio 1 films), en 3 jaar later voor 11 euro :|

De meeste vrienden van mij hebben 360 gekocht. Waarom? Simpel, je kan makkelijk een ISO downloaden en mits je CD speler geflashed is, spelen maar...

PS. Dat geldt ook voor de PSP.
Ik denk niet dat het nu nog zin heeft om de Xbox 360 van een Blu-ray drive te voorzien. Het zou de console weer te duur maken, en de markt voor Blu-ray films is gewoon nog te klein. Voor games kan MS Blu-ray sowieso niet gaan gebruiken omdat ze al vele miljoenen Xbox 360's verkocht hebben met een DVD drive en dus altijd (ook) games op DVD zullen moet uitbrengen.

Om het kort te houden, de (financiele) voordelen wegen niet op tegen de nadelen.

Ik denk dat MS pas komt met een next-gen drive (Waarschijnlijk Blu-ray tenzij er binnenkort weer iets nieuws en beters verschijnt) zal waarschijnlijk in de nieuwe next-gen Xbox zijn die zo rond 2010 zal uitkomen vermoed ik.
MS heeft in tegenstelling tot Sony een andere tactiek voor het leveren van hun console. Waar Sony de consument een compleet pakket met controllers, grote hdd, hdmi ready en BR lanceert doet MS juist het omgekeerde, het product zover mogelijk uitkleden zodat deze zo goedkoop mogelijk op de markt gezet kan worden. Vervolgens heeft de consument dan de keuze om wat hij wilt te kopen, of dit zo voordelig is, is nog maar de vraag. Dit valt dan ook voor een BR speler in dit rijtje die zal dan allicht net zoals de oude HD-DVD speler los geleverd worden als deze er ooit komt. Ik vraag me zelf af hoelang MS kan wachten aangezien de Xbox enerzijds een kleine hdd heeft en anderzijds de trend er wel in zit dat games steeds groter worden, zo waren ze eerst op floppy formaat, toen cd en nu dvd.
---edit---
@am2, het verschil tussen de Xbox en de PS3 is dat de PS3 als een compleet pakket gelanceerd is, om de haverklap zie je reclame voor een complete box met de nodige games en controllers terwijl MS dit nou niet niet doet. En ja de Xbox is sinds een tijdje HDMI uitgerust maar lange tijd ook niet omdat het financieel nog niet interessant was voor MS. En de opslag is bij Sony simpel te upgraden met en paar schroevendraaiers terwijl je voor de Xbox verplicht bent via MS je upgrade te realiseren met een MS prijsje.
Dit maakt dan ook het hele verschil in hoe een product op de markt gezet wordt en zoals ik al in het begin illustreerde de totaal verschillende manieren van aanpak tussen MS/Sony. Dat maakt MS of Sony niet beter, wel anders maar toont wel aan wat de toekomst voor de Xbox zal zijn mbt het uitrusten met een BR, die zal naar alle waarschijnlijkheid ook los komen dus.

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 2 juli 2008 11:27]

Wat is HDMI ready? De 360 heeft inmiddels ook al een hele tijd HDMI overigens. Verder hebben alle 360 bundels minimaal 1 controller, en dat geldt voor de PS3 ook. De standaard 40gb pack zonder games heeft dus ook maar 1 controller. Het enige verschil (afgezien van het feit dat het een compleet ander apparaat is uiteraard) is BluRay -> DVD en de grootte van de xbox 360 opslag tegenover de 40gb van de PS3. Neem je de xbox 360 elite dan heb je overigens 120gig.

Wat acessoires betreft; bij de xbox krijg je bij de meeste bundels zelfs nog HD kabels erbij zoals component/hdmi, dat krijg je volgens mij bij de ps3 niet eens.

Kortom, ik heb eigenlijk geen idee wat nu je punt is of waarom je post naar boven gemodereerd is.

[Reactie gewijzigd door am2 op 2 juli 2008 10:51]

-HDMI heeft nauwelijks voordeel ten opzichte van Component of VGA
-Er zijn ook een tiental pakketten uitgekomen in combi met de console (o.a. viva pinata pack, forza pack, gears of war pack etc.)
-De opslag wordt bij de 360 nauwelijks gebruikt. Met de 20GB heb je voor een stuk of tien demo's ruimte zat.
-De PS3 heeft de extra ruimte nodig voor de installaties die in feite het hele concept 'console' onderuit halen (spel erin en gelijk spelen)
-Er is nog geeneen spel wat de extra ruimte op die BR biedt écht nodig heeft gehad. Alleen wat jRPG's die ook gewoon op twee of drie dvd's hadden gepast

[Reactie gewijzigd door pagani op 2 juli 2008 11:51]

HDMI 1.3 -> 1080p+, 7.1 uncompressed 192kHz 24bit audio, auto sensing van het input signaal en full-duplex communicatie. Veel voordelen dus tov component.

Er zijn veel PS3 titels die niet op een DVD passen vanwege HD audio 5.1 tot zelfs 7.1 192kHz 24bit.
Media Center Extender he. Er is dus altijd een PC erbij nodig met MCE, wat voor de PS3 niet geldt, waarmee deze dus een echt Media Center is.

Ook betwijfel ik of deze speler er wel echt komt, aangezien MS meer ziet in online media en een nieuwe optische drive de prijs van een 360 alleen maar zou opdrijven.

[edit] Ik zie nu pas dat het om een externe drive gaat, dat zou kunnen ja. (er ging ook een gerucht over een interne drive)

[Reactie gewijzigd door Sensei_D op 2 juli 2008 09:01]

Waar heb je het over? Die 360 ondersteund inderdaad Media Centre Extender 2.0. Maar de 360 kan ook gewoon video bestanden van zelfgebrande CD's/DVD's afspelen, of ze op de hardeschijf zetten en afspelen. Daarnaast is er nog eens de hele downloaddienst voor series/films (die je niet op de PS3 hebt). Je hebt dus absoluut geen PC nodig!

Buiten het ontbreken van BluRay is de Media Center functionaliteit van de 360 naar mijn mening veel beter...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 juli 2008 09:43]

Mja ok, het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. Als je een media center ziet als een apparaat welke media kan tonen/afspelen, dan heb je helemaal gelijk.

Ik ga echter uit van een apparaat welke een apart stuk software heeft (MCE in dit geval), welke volledig toegespitst is op het bekijken van al je media in een mooi grafisch jasje. Nu kun je het dashboard ook wel zien als zodanig, maar deze is niet puur bedoel om door media heen te navigeren, waar een media center dat wel is.
De PS3 beidt deze mogelijkheid wel in de vorm van Unix + MythTV.

Ik ben het met hAi eens dat een grotere schijf wel een must is, maar volgens mij kan je op beide machines externe hard drives aansluiten.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen Sony fanboy ;) Ik heb thuis ook alleen een 360. Ik vind de PS3 alleen beter als Media Center, niet als game-platform.
Er is dus altijd een PC erbij nodig met MCE
Niet voor bijvoorbeeld downloads van Xbox Live.
wat voor de PS3 niet geldt, waarmee deze dus een echt Media Center is
Allleen wil je een HD capable mediacentre niet met 40 GB hebben zoals een PS3 of zelfs 20GB zoals de xbox 360 pro en is het dus logisch dat je de console als extender gebruikt ivp als media center.
Momenteel is er nog nergens een 'officiele' bron dat er überhaupt een BR-Drive in ontwikkeling is voor de 360 dus ik moet het nog maar zien, Microsoft en ook Apple zien meer toekomst in het digitale versturen van data dan een optische media (Xbox Marketplace en Itunes bijv.) en ik denk zelf dat op den duur er best een BR drive komt maar dan zit hij waarschijnlijk in de opvolger van de 360.

Een mediacenter is het al en het is zelfs een goede aanvulling voor je Windows PC indien hij ook maar een Media Center heeft.

Gebruik het hier nog niet gezien ik geen vaste PC heb maar wat ik het getest op mijn laptop gaat het streamen van media van mijn laptop naar de X360 prima en kan ik leuk mijn muziek en films erop kijken.

Scheelt wel als je een Game PC hebt (die zijn nogal luidrichtig :) ) en de X360 is beduidend stiller dan als Media Center dan een PC met 2x een 8800GTX :)

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 2 juli 2008 09:00]

Deze prijsverlaging is een mooie zaak maar ik denk dat het ook een goed idee zou zijn om maar één model uit te brengen. (eventueel meerder modellen met enkel een verschil in HD grootte zoals nu met de PS3)
Eén model met HD en hdmi en draadloze controllers. Vooral de HD lijkt me belangrijk omdat zo alle spellen deze functionaliteit kunnen gebruiken en dat de programmeurs geen rekening moeten houden met het feit of er al dan niet een HD aanwezig is.

En eventjes off topic:
Je kunt er voor zorgen dat zo'n game PC veel stiller is hoor.
In de laatste best buy guide van tweakers zit alles wat je nodig hebt.
Een stevige Antec P182 kast.
Een Scythe Infinity koeler voor processor
En ook heel belangrijk, de voeding. Ik heb een Coolermaster Ture power en die is heel erg stil. De Zalman zou nog stiller moeten zijn.

Hiervoor had ik een OCZ StealthXstream voeding en ik kan je verzekeren dat het ding allesbelave steath was (tenzij men een helicopter ook als steath kwalificeert). 8)7
"...en de X360 is beduidend stiller dan als Media Center dan een PC met 2x een 8800GTX "

Dacht ut niet. Heb zelf een fluisterstille pc met 2x 8800GTX en daarnaast een X360 die veel te veel herrie maakt. Qua prijs/prestatie is de X360 uiteraard niet te verslaan.
Het is al een mediacenter, alleen kan het nog geen schijfjes met beeldmateriaal van HD-kwaliteit afspelen (tenzij je een HD-film op een DVD'tje weet te proppen). Maar als het goed is kun je ook een film afspelen van de interne harde schijf of van een PC met Windows Media Centre. Dus strikt genomen is het een media center extender.
Het is al een mediacenter, alleen kan het nog geen schijfjes met beeldmateriaal van HD-kwaliteit afspelen (tenzij je een HD-film op een DVD'tje weet te proppen). Maar als het goed is kun je ook een film afspelen van de interne harde schijf of van een PC met Windows Media Centre. Dus strikt genomen is het een media center extender.
Ja, en een extender is ook "om te bouwen" door een aanvullend stukje software waardoor je alle niet-ondersteunde formaten (niet native in de software van de 360) ook gewoon lekker kan afspelen, streaming over je netwerk.

En nee, je hebt geen gelijk dat de 360 geen HD-materiaal kan afspelen van schijfje want er is wel een (doodgebloede) HD-DVD add-on uitgebracht dus daar was Microsoft wel degelijk op voorbereid.
Dat is wederom slim bedacht, de goedkopere versie was immers al een prima aan het concureren met de WII en natuurlijk is de consument ook alleen maar blijer met goedkopere 360, dit kan je immers net over de niet kopen grens heen helpen, maar nu vraag ik me af of ze nog steeds winst maken per verkochte console? En heeft deze een hdmi poort, want ik heb ergens gelezen dat ze vanaf een bepaalde tijd met hdmi gingen leveren.

Wat mij verder ook op valt (dit heeft alleen niet zoveel met het artikel te maken) is dat deze controler een glimmende achterkant heeft, die van mij hebben allemaal een doffe, is dit fabrieksgerelateerd of heeft het ergens anders mee te maken?

Het is in elk geval goed dat als je 360 geen garantie meer heeft dat je voor een niet AL te hoge prijs een nieuwe console kan kopen.

[Reactie gewijzigd door Shal-Ziar op 2 juli 2008 08:59]

Wat mij verder ook op valt (dit heeft alleen niet zoveel met het artikel te maken) is dat deze controler een glimmende achterkant heeft, die van mij hebben allemaal een doffe, is dit fabrieksgerelateerd of heeft het ergens anders mee te maken?
Bedoel je die grijze strip aan de onderkant? Die was op de eerste versie van de controllers (en de hardeschijf, boven en onderkant van de xbox) zilverglimmed. Later is dit gewoon dof grijs geworden.
maar nu vraag ik me af of ze nog steeds winst maken per verkochte console?
Het schijnt dat ze uberhaupt nooit winst hebben gemaakt op de verkoop van de console. De winst zit 'em in de verkochte games, waar MS namelijk van meeprofiteert(genaamd: licenties).

Dus elke XBOX360 game die jij koopt, onafhankelijk van welke uitgever dat is, daar verdient MS aan. En dat is met alle consoles zo eigenlijk, PS3, WII, DS, PSP etc. Tis niet de hardware, maar de software die het echte geld brengt.

edit: ik bedenk me net dat Nintendo de vreemde eend in de bijt is, en dus wel op de hardware verdient. Maar uiteraard verdienen zij ook aan de licenties voor de games :)

[Reactie gewijzigd door beany op 2 juli 2008 09:16]

Zelfs Sony zou ondertussen het break-even point gepasseerd zijn met de PS3. Vergeet niet dat deze consoles al geruimte tijd op de markt zijn en dat de productieprocedes verbeterd zijn en dus ook goedkoper zijn geworden.
Bron?

Volgens de het laatste nieuws wat ik heb gelezen is de PS3 nog verre van winstgevend.
Niet helemaal. Nintendo verkoopt met de Wii verouderde en matige hardware tegen een nextgen prijs. Daar maken ze hopen winst op.
Nintendo zou de prijs van de Wii moeiteloos kunnen laten dalen asl ze daar behoefte aan hebben. Dus ook op termijn blijft de Wii de winner hier.
Hopelijk gaat de prijs van een Core systeem ook omlaag.
Core system bestaat niet meer. Die sku is vervangen door de Arcade-uitvoering. (Verschillen met Core zijn een grotere memory-module, 5 arcade-games meegeleverd, en een wireless controller ipv wired. En een Xbox met HDMI.)

[Reactie gewijzigd door 19339 op 2 juli 2008 10:30]

je kna in emerika dus een pro kopen voor het geld waar je hier een arcade van koopt. Heb je ook garantie op je amerikaanse xbox hier in nederland ?
volgens mij zat er een regiolock op die dingen
Ik vraag me af hoe lang Microsoft dit avontuur leuk blijft vinden. De Entertainment devisie maakt dit jaar voor het eerst winst, wat mooi is. Het komt alleen lang niet in de buurt van de verliezen die ze in de eerdere jaren hebben gemaakt. Ik kan het me ook moeilijk voorstellen dat ze bijvoorbeeld de ontwikkelingskosten van de deze generatie console een beetje dekken. Stel de eerst volgende Xdoos komt ergens tegen 2011 of 2012 dan is de kans groot dat Microsoft ook daar eerst weer flinke klappen moet incasseren voordat ze iets van winst zien.

Uiteindelijk krijg je dus een situatie waarin na 10 jaar ploeteren Microsoft een aardig markt aandeel heeft veroverd maar dankzij de hevige concurrentie op de markt en de daardoor veroorzaakte verkoop van de consoles onder de kostprijs nog nooit een stuiver winst heeft gezien. Nu kan een bedrijf als Microsoft dit soort verliezen wel incasseren zonder er echt wakker van te liggen, maar als aandeel houder zou ik me toch wel zorgen gaan maken.
Shit zeg.. Net een Pro gehald bij MM voor 269 euro.
Bleek zelfs eentje uit 2006 te zijn, die ook nog een bij Microsoft is geweest, gezien het witte zegeltje.

Wel jammer dat in de VS een Pro slechts 175 euro kost ongeveer... Mogen ze hier ook wel eens invoeren ;)

En over de PS3 die is in de VS een kleine 150 euro goedkoper dan hier :/
Gewoon terug brengen die console en een andere halen. MM doet niet moeilijk over retouren (binnen 14 dagen).

Ik denk niet dat er een prijsverlaging in Europa in zit. De laatste verlaging was vrij fors (zo'n 80 euro) en de VS werd toen overgeslagen.
Vreemd dat je geen nieuwe maar een refurbished krijgt voor de nieuwprijs, ik zou daar niet zo blij mee zijn.

Over die prijsverschillen, die zijn er inderdaad, maar de amerikaanse prijzen zijn ex btw.
Ik wist niet dat MS refurbished Xboxen als nieuw verkoopt. En dat dat geaccepteerd wordt door mensen. Of dat het überhaupt wettelijk gezien wel mag. Als ik er eentje kocht dan zou hij linea recta retour gaan als ik zag dat hij tweedehands was.
Mooie prijs, jammer dat je hem niet kan importeren en dan PAL spellen spelen. Anders was ie maar 200 euro :) .
Kan iemand mij uitleggen of het nou interessant is om zo'n ding te importeren? Want de prijs is dan lager, maar werkt hij hier wel? Ik kan niet vinden hoe de regio bescherming nou in elkaar steekt
Het ligt er aan of je TV wel het beeldsysteem van de andere regio ondersteund (NTSC)
En of je een stekkerdoos hebt waar je de adapter op kan aansluiten, ze hebben andere stopcontacten.
Ik zou het voltage ook converteren en niet alleen het plugje ;)
Als er 110-240V oid op staat hoeft het niet. ;)
Als je een HD-TV hebt maakt Pal versus NTSC niets meer uit, die hebben namelijk niets meer met de HD content te maken.

De meeste spellen zijn regiovrij, maar sommige spellen niet. Daarvoor zijn diverse sites in het leven geroepen om te controleren welke versie van een spel op welke consoleversie draait.

En ja, je hebt natuurlijk een converter nodig voor je stekker :)
Games zijn ook regio-locked (paar uitzonderingen daargelaten, maar die zijn op 1 hand te tellen). Je zult je games voortaan ook van sites als dvdboxoffice (Canada) moeten halen.

Ik weet niet hoe het zit met regio's in Xbox Live, maar kan me herinneren dat er een paar games waren die het niet toelieten om online te gamen met gamers uit een andere regio dan jezelf. Ook weet ik niet hoe het zit met betalen voor Live, maar met mijn eerste non-360 Xbox (geimporteerd) kon ik niet op Live met een Europese creditcard.

Veel online winkels in de USA shippen geen console hard-/software meer buiten de USA (waaronder amazon en gamestop).
Grote hand heb je dan. Bijna alle games (vooral de toppers) zijn regiovrij.
Bijna alle spellen zijn inderdaad regiovrij, bekijk gamehubs.com maar eens. Enkel E.A. spellen zijn dat bijna nooit.

Daarnaast is de rest van de hardware ook regiovrij dus enkel de voeding kan een probleem zijn, maar die kan je ook los kopen... De console zelf is namelijk overal gelijk.

Importeren kan dus interessant zijn, maar je zal wel heffingen moeten betalen aan de douane. Kan je beter een arcade kopen + hdd.

[Reactie gewijzigd door Giant87 op 2 juli 2008 15:44]

Je hebt geen Gold abonnement nodig om te kunnen gamen. Alleen als je volledig gebruik wil maken van het xbox-live netwerk kost je dat 60 euro per jaar.
Speel je niet graag online dan hoef je ook niks te betalen, lijkt me toch vrij logisch.
2 dingen:

- zolang het nog niet op Microsoft Presspass staat, mag je niet zeggen "Microsoft verlaagt"
- Prijsverlaging in EU zit er dik niet in aangezien wij al maanden van een veel lagere prijs geniet (relatief)