Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Sony zal het voorbeeld van Microsoft niet volgen als de prijs van de Xbox 360 Premium in de Verenigde Staten met 50 dollar wordt verlaagd. Microsoft gaat de Premium voor 299 dollar verkopen om zijn marktaandeel te vergroten.

Nobuyuki Oneda, financieel topman van Sony, stelt dat zijn bedrijf er niet naar streeft om het verkoopvolume van de Playstation 3 te vergroten, maar dat Sony zich wil concentreren op het verbeteren van de winstgevendheid, zo schrijft The Wall Street Journal. Het Japanse elektronicaconcern maakte in mei nog een verlies van 29 miljoen euro bekend en lijkt zich nu onder andere te willen richten op het verder verlagen van de productiekosten van zijn spelcomputer.

De Amerikaanse prijsverlaging van de Xbox 360 Premium, die inmiddels door Microsoft is bevestigd, moet het marktaandeel van de console vergroten. Een analist van de firma Signal Hill stelt echter dat de Xbox 360 met name op de Europese markt momentum heeft verloren ten opzichte van de Wii en de PS3. Bovendien zou een prijsverlaging onvoldoende zijn om meer gamers naar het Xbox-platform te lokken. Microsoft zou onder andere met nieuwe accessoires moeten komen om casual gamers voor zich te winnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

De twee concerns hebben een verschillende manier van aanpak en het komt vooral omdat een XBox 360 en een PS3 voor verschillende doelgroepen bestemd zijn. Een prijsverlaging brengt GEEN toegevoegde waarde aan een PS3 waaranders bij een 360 wel.

De 360 is meer bedoeld voor de jongere gamers (adolescenten vooral) en dat kan je zien wat er allemaal in zit, het gaat om spellen spelen en gelimiteerde multimedia functionaliteiten. Daarom dat Microsoft gamestudios pusht om games te maken voor meer games om de gamelibrary uit te breiden, omdat dat voor deze doelgroep een belangrijke punt is voor een aanschaf van een Xbox of een PS3. Kijk maar bijvoorbeeld naar de verschillende soorten games er beschikbaar zijn voor de 360. Adolescenten hebben weinig budget en dus is een prijsverlaging wel verleidelijk voor deze doelgroep

De PlayStation 3 spreekt vooral de mensen aan die reeds een PlayStation 2 en/of een PlayStation hadden. Deze mensen zijn ruw geschat tussen de 20 a 35 jaar, dus draait de PlayStation 3 uiteraard rond andere dingen. Omdat ik deel uitmaak uit deze doelgroep kan ik mij makkelijk herkennen waarom ik een PlayStation 3 heb gehaald. Het draait niet alleen maar om de games, ik heb genoeg met 2 a 3 topgames waaronder ik niet geinteresseerd ben in games a la en ik wil regelmatig een filmpje (bluray, dvd of zelfs een divxje) kijken op mijn full hd lcd in mijn living. Ik wil geen tig toestellen hangen aan mijn televisie, gewoon een all in one apparaat en de PS3 does the job. Ik heb vaste werk en dus is mijn budget wat groter dan dat van adolescenten en persoonlijk maakt het mij niet uit ofdat de PS3 nu 50 euro goedkoper is of niet.

Sony's consolestrategie is weinig veranderd door de jaren heen. Ook bij de PS3 vergt tijd voordat men de volle potentie daarvan kan gebruiken. Daarom wordt het verkoop van de PS3 (wat hetzelfde was met de PS2) pas na jaren rendabel door de productiekosten te verlagen (door middel van nieuwere generatie modellen, zoals de PS1 en de 2 ook gekend heeft) maar ook, en dit is uitzonderlijk, omdat de technologie dat de PS3 bevat nog in een broedfase zit en hiermee bedoel ik voornamelijk BluRay. Men kan hier ook referen naar hoe de gamestudios de potentie van een PS3 kunnen hanteren. Zoals bij elke PlayStation vergt het tijd voordat de games de volle potentie van de PS3 gebruiken (zoals in het verleden weer, denk aan Final Fantasy 7 graphics waar personages blokhandjes hadden en Final Fantasy 9 waar de graphics veel mooier zijn ) Dit maakt de PS3 meer futureproof vergeleken met de 360. Het productslevenscyclus van een PS3 is geschat rond de 6 jaar (bron: http://www.escapistmagazi...ur-to-six-years-Sony-says), tegen dan verwacht ik dat Microsoft een ander console of een andere 360 uitvoering moet lanceren of ze verliezen het "veldslag" op lange termijn.

Conclusie, prijsverlaging brengt geen toegevoegde waarde aan de PS3 potentiele klanten, waarvan ik wel geloof dat het voor de XBox 360 zou kunnen werken. De PS3 gaat langer mee op lange termijn dan een XBox 360 omdat het al BR bevat en dus vind ik best dat het duurder mag kosten.
Een Europese prijsverlaging onvoldoende om meer gamers te lokken.
ONZIN, als je de Europese gamers en vooral de Nederlandse over de streep wilt trekken is een lage aanschafprijs een must. Maak hem goedkoper dan de Wii en iedereen zal zeggen dat de de 360 spotgoedkoop is. Zelf wil ik ook wel een 360 maar ik vind hem te duur, omdat ik hem weinig zal gebruiken maar toch regelmatig games zal kopen.
De cijfers geven aan dat een Europese prijsverlaging wel onvoldoende is om meer gamers te lokken. Alhoewel de algemene verkoop sinds de verlaging in prijs wel wat is gestegen in Europa,valt er niet echt over significante aantallen te spreken. Kijk zelf even voor wat cijfers op de grafiek die ik voor je op Vgchartz heb opgesteld: http://vgchartz.com/hwcom...ope&start=39502&end=39628

Wat nog veel opmerkelijker is, is dat de software verkopen niet gelijk lopen met de hardware verkopen na de prijsverlaging. Bij de PS3 zou je heel makkelijk kunnen stellen dat mensen hem kopen als goedkope Blu ray speler, maar bij de 360? Misschien heeft de prijsverlaging hem opeens interessanter gemaakt voor piraterij? Harde cijfers hiervoor ontbreken bij gebrek aan een piratechartz, maar de 360 is zeker weten de enige hd console die gemod kan worden. Het blijft een lijn trekken van punt a naar c, zonder exact te weten wat b is en waar hij zich bevind, maar het is zeker een reeele mogelijkheid.

Dan de prijsverlaging op de Amerikaanse markt, de thuismarkt van de 360. Gezichtsverlies door tegenvallende verkopen daar, word zeker opgemerkt door klanten en investeerders. De Wii van Nintendo is de 360 allang voorbij gestreefd in Amerika en de PS3 doet het als directe concurrentie ook zeker niet slecht op de ander zijn thuismarkt. Sterker nog, de 360 heeft ondertussen van de concurrentie verloren in Europa en Japan (in zeer korte tijd) en heeft alleen nog maar een voorsprong in Amerika op 1 van de 2 concurrenten en ook die vertoont al wat scheurtjes. Een prijsverlaging in hun grootste markt is dus een must, misschien zou je zelfs kunnen stellen dat Sony en Nintendo Microsoft hebben geforceerd om hun prijs in nog een regio te moeten verlagen en hun winstmarge nog meer onder druk te zetten. Dat S&N allebei niet denken aan een prijsverlaging zegt natuurlijk ook wel wat. Ik ben het ook zeker eens met de analisten dat MS zijn focus zou moeten verleggen naar casual games, zeker met een wat budget vriendelijkere prijs voor hun hardware.
VGchartz is allemaal natte vinger werk en het is neem ik aan voor iedereen wel bekend ondertussen. Dat de de 360 heeft 'verloren' in Europa slaan helemaal nergens op gezien de verkoopcijfers van games. Dat is het grote probleem van de PS3, games worden gewoon veel beter verkocht (percentage) op de 360 en mensen kopen ook meer games. Voorbeelden hiervan zijn Call of Duty 4, Rock band, GTA etc. Daarnaast is het gros van de muliplatform games slecht(er) op de PS3 en PSN blijft brak. Voor de hardcore gamers vaak genoeg reden om de PS3 te skippen op dit moment.
Vgchartz vergelijkt (en corrigeert indien nodig) zijn cijfers met NPD en tal van andere officile verkoop organisaties. Analyses zoals in dit artikel, zijn ook niets meer dan natte vinger werk op basis van bepaalde vaste waarden en factoren die (nog niet) zijn vast te stellen.

Dat games nog steeds beter worden verkocht op de 360 is ook maar hoe je het bekijkt. Laten we de meest recente multi platform game nemen en daarbij rekening houden dat er een verschil van 6.5 miljoen verkochte consoles in het voordeel van de 360 was (nu nog 5.7 miljoen). De 360 heeft tot de dag van vandaag 5,543,927 games van GTA4 verkocht. Daartegenover zetten we de verkopen van de PS3, 4,032,515 games van GTA4. Dit houd dus in dat er van GTA4 met een verschil van 6.5 miljoen verkochte consoles, 1.5 miljoen extra games zijn verkocht en dat dan ook nog eens met de belofte van extra downloadable content. De daadwerkelijke attach rate van de 360 en PS3 verschillen dus eigenlijk zeer weinig. Daarnaast is de toegevoegde waarde van Live tegenover PSN (wat gewoon functioneerd en gamers online laat doen wat ze willen, gewoon mp gamen) extreem subjectief. Naar mijn persoonlijke mening is de waarde van een gratis, bijna gelijkwaardig product tegenover een product van 4-5 Euro per maand een zeer belangrijk argument. Beetje jammer en overbodig dat jij je toch zo vervelend opstelt tegenover PSN.

[Reactie gewijzigd door Gazz79 op 11 juli 2008 14:05]

De attach rate van een console op 1 Game baseren is niet mogelijk.
COD4 zal weer een ander beeld geven.

Straks ga je nog vertellen dat de PS3 een hogere attach rate heeft omdat MGS4 vaker op de PS3 verkocht is als op de 360. :S
COD4 is dan ook naast de consoles ook op pc verkrijgbaar. Dat geeft een vertekend beeld van de strijd tussen beide consoles. Je moet toch ergens een voorbeeld van kunnen maken en met gat4 leek dat toch uitstekend te lukken. Een goede game met uitstekende verkopen. Maar goed, nog wat games dan(allebei later pas op pc uitgekomen trouwens):

Devil may cry 4
PS3: 1.24 m
360: 1.07 m

Assassins Creed
PS3: 2.73 m
360: 3.09 m

En ga zo maar door. Natuurlijk zal ik niks over MGS4 zeggen, dat slaat nergens op en het is jammer dat je zoveel inhoud van mijn post overslaat om met zoiets ongefundeerd aan te komen. Mijn ongefundeerde reactie (die makkelijke weg kan ik ook wel volgen als ik niks constructiefs heb toe te voegen) op jou post is dat je een vervelend ventje met een rot karakter bent. Een smiley op het eind mag je er zelf bij verzinnen.

[Reactie gewijzigd door Gazz79 op 11 juli 2008 16:30]

Dus omdat COD4 ook op de PC uitkomt heeft de PS3 maar 3,3 m en de 360 6.1M verkocht? Dus de 3 miljoen verkopen die de PS3 mist zitten allemaal op de PC te spelen?
En dat zelfde geld zeker voor R6:V2 met 1,57 m tegen 0,66m?


En of GTAIV een goede keuze is valt te betwisten. GTAIV is altijd al een volbloed PS3 titel geweest. Beide consoles hebben dus al een ongelijk startpunt. De PS3 heeft zijn oude fanbase, en de 360 heeft de DLC en meer consoles.

Het feit dat mij stoorde in jouw post dat je op basis van alleen GTA durfde te beweren dat de PS3 en de 360 ongeveer de zelfde attach rate hadden.

En dat terwijl er genoeg bronnen zijn te vinden waarbij duidelijk anders beweert wordt.

Speciaal voor jouw een PS3 georienteerde brond gevonden omdat ik anders weer irritant genoemd word:

http://www.ps3fanboy.com/...te-ratios-ps3-not-so-hot/

En ja, dit is een bericht van vr GTAIV en vr MGS4, maar ik neem niet aan dat die meteen het gat zullen dichten

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 11 juli 2008 21:16]

VGChartz haalt zijn cijfers van de officiele statistische bureau's en is dus absoluut geen natte vingerwerk, het is dan ook weer geen echte hoeveelheid maar zeker een indicatie... Je zegt dat er meer games op de Xbox 360 worden verkocht dan de PS3... Dit is dan ook meer dan logisch aangezien de xbox 360 fanbase toch nog ~5 miljoen mensen meer telt... Als je de verkoop tabellen erbij haalt zie je zelfs dat elke game beter op de PS3 verkoopt dan op de Xbox 360 in verhouding..., PSN brak? Recent is de hele store vernieuwd en verbeterd, Ingame XMB is toegevoegd, trophies, noem het op..., het PSN onderdoet niet meer onder Xbox Live, bijna elke functie die xbox live heeft heeft het PSN nu ook en wat het nog beter maakt is dat het PSN geheel kosteloos is! Online Gamen is kosteloos integenstelling tot de 5,- per maand bij het Xbox Live... Dan praten we nog niet over het aankomende Home... Dit zal Xbox Live in het niets laten verdwijnen... en wederom is het en blijft het geheel gratis! Enja je zegt wel dat hardcore gamers de PS3 laten staan maar het is namelijk zo dat de hardcore gamers vaker op de PC zitten dan op de consoles... En als een hardcore gamer voor een console zou willen gaan is het 9 van de 10 keer een PS3 vanwege de Blu-Ray speler en de exclusives... Aangezien de xbox 360 niet eens exclusives heeft, ze zijn toch allemaal op de PC te vinden, waarom dan een xbox 360 kopen?
De xbox 360 is anders in Nederland al tijden goedkoper dan de Wii... (199,- voor de arcade versie tegenover de 249,- voor de Wii)
De Arcade is natuurlijk geen echte Xbox360..
Hij mist features als de mogelijkheid van patchen etc. doordat hij de HD mist.

Dat is ook de reden dat ik de Arcade aan iedereen afraadt die er eentje denkt te gaan kopen.
patches kunnen zonder problemen op de 256 mb (of was het 512 ?) memory unit die je bij aanschaf van een arcade bijkrijgt!! Verder kan deze alles wat een Premium/pro/elite kan.... en je krijgt er meteen al 5 (kleine) spellen bij bij aankoop!

Een harde schijf kan je trouwens ook nog altijd achteraf bijkopen, binnekort zou trouwens de 20gb uitgefaseerd worden ten voordelen van een 60gb, en zal de prijs van elite hardeschijf (160 dacht ik) naar beneden gaan.

Voor 200 een console als de x360 is echt een koopje, maar blijkbaar weet niemand dit! Denk dat MS gewoon de tv reclames terug mag inroepen, en dan vooral gericht op de arcade, deze is namenlijk de springplank om mensen naar de winkel te krijgen om te informeren over de xbox360! Trouwens ik vond meeste xbox reclames ook altijd bij de betere horen, dus altijd liever dan het schoonste verhaal van dash!

Ik denk ook dat sony momenteel nog niet kan naar beneden gaan in prijs... hun Bluray speler kost hun nog iets teveel.
Dat is onzin, je kan een arcade gewoon patchen. OS patches zitten in een NAND flash in de console. Met een memory card kan je verder gewoon savegames opslaan en arcade titels downloaden, alleen demo's, trailers en video schiet niet echt op. Maar dan nog, een 2e hands 360 drive vind je overal op internet en dat wordt alleen maar meer nu er weer grotere HD's komen.
95 pct van de kopers heeft geen idee wat het praktijkverschil is tussen de arcade en de pro versie. In hun ogen kopen ze gewoon een 360 voor slechts 199 euri.
De x360 is de duurste console van allemaal omdat je 60 euro per jaar aan gold abo betaald.
kan betalen het hoeft niet
Ik heb al een paar maand een 360 zonder gold, en ik zie geen enkele reden om daar verandering in te brengen. Het is maar wat je zelf wilt, want zonder gold heb je nog steeds het merendeel van de features van de 360 tot je beschikking.
Ow? Ik heb eigenlijk helemaal geen behoefte aan online zever met consoles. Ow ja, dat kon ook nog bij de 360, niet betalen voor dingen die je niet gebruikt. En dan is de prijs toch een stuk leuker :)
Je zou moeten opgaan voor een CFA aangezien je beduiend meer inzicht in globale markt economie dan iemand die er jaren voor gestudeert heeft ;)
Natuurlijk hebben ze binnen Signal Hill dezelfde punten opgesomd wat de consument over de streep zou trekken maar laten we ervan uit gaan dat een groep mensen die hier jaren op gestudeert hebben en daar enige tijd over nagedacht hebben en geschreven vervolgens met een onderbouwde studie kunnen komen waarom hetgeen wat jij denkt niet zo is in tegenstelling wat de topic wel stelt.
Verder is het wel jammer dat de PS3 niet iets goedkoper wordt, ik vind ´m toch nogal prijzig ondanks dat ie nu een kleine 2 jaar in de running is.
Volgems mij moet Microsoft in europa hun video store lanceren en HD video content on line gaan leveren.
Dat is echt een potentieel trekker.
Beide consoles (XBOX 360 en Playstation 3) heb ik in gebruik ervaren. Uiteindelijk nu alleen nog de Playstation 3. Ik gebruik hem veel voor Games/BR/DVD/MP3/Foto's. Ik game nu minder en heb gewoon geen zin in vaste lasten (XBOX 360 Gold) als ik weer eens een paar weken veel game. En de PS3 ondersteund BR en alle leuke audio formaten (DTS-MA), wat voor mij ook een pluspunt was.

Het ligt er gewoon helemaal aan wat voor gebruiker je bent, en welke games jou aandacht hebben.
Leuk zo'n prijsverlaging van microsoft, maar ik zal hem nog steeds niet aanschaffen.
Dit doordat de kwaliteit/betrouwbaarheid van de xbox360 bijzonder laag is.
Dus ondanks de prijs zal het in het najaar toch een ps3 worden voor mij.
Het gaat nog altijd om de games, je hebt niet voor niets garantie.
Wat is dat nou weer voor kul! Garantie, weet je waar dat woord voor staat? Dat ze jou willen garanderen dat het apparaat het in die bepaalde tijd het gewoon moet doen, waarbij mogelijk een aantal iets minder zijn, productiefouten zijn niet uit te sluiten.

Als jij een apparaat 3x in de garantie terug moet sturen, en jou buurman, en je beste vriend heeft daar ook last van. Dan ben ik niet meer overtuigd van de 'garantie'!

En dus niet meer overtuigt dat het product goed is. Want als het al 3 maal binnen het jaar stuk gaat. wat zal ik dan moeten buiten de garantie? Alsmaar de reparatie kosten betalen? lijkt mij niet!

Beetje te kort door de bocht die reactie, natuurlijk gaat een console kopen niet alleen om de games, je wilt gewoon een goed apparaat in je huis hebben staan.
En wat heb je aan een goede console waar geen leuke/goede spellen op zijn?
Dat is een ander verhaal, maar hij legt het zo neer dat hij kwaliteit van een xbox niet uitmaakt als er maar goede games zijn, en dat is natuurlijk kul!
Leuk dat je een berg games hebt, zonder console.
Al is de uitval behoorlijk verbeterd met de nieuwe revisies geloof ik.
Geen persoonlijke ervaringen aangezien ikzelf een pleestatation heb.
Mjah, garantie of niet, uiteindelijk heb je toch nog het liefst een betrouwbaar product.
Garantie is eindig. Al heb je volgens mij wel drie jaar bij Microsoft. Ik hoop dat mijn console toch wel wat langer mee gaat...
de nieuwe consoles zijn al vee betrouwbaarder.
de oude modellen waren/ zijn het probleem
Dit klopt helemaal, inmiddels ben ik aan mijn 6e 360 console toe, welke nu al een jaar stabiel draait.

De eerste waren totaal bagger, heb allerlei defecten gehad, je wil het niet weten...!
:/ 6e console!!!? Nee... dan zijn ze best betrouwbaar 8)7

En een jaar stabiel... moet dat iets zijn wat "goed" genoemd mag worden? Het zou toch wat zijn, koop je een nieuwe auto, mag je blij zijn dat hij het "altijd" doet.

Ik moet zeggen, ik hoor toch weinig over defecte PS3's, en die worden momenteel (ondanks een hogere prijs als de Xbox) beter verkocht als de 360's.

Microsoft is zichzelf aan het realiseren dat het moet concureren met de Wii en PS3, dat kunnen ze blijkbaar alleen met prijsverlaging, en niet met kwaliteit.
Ik ken anders persoonlijk al 2 mensen die een defecte PS3 gehad hebben. De PS3 heeft echter de naam niet zoals de Xbox 360, dus hoor je mensen daar amper over klagen. Als je eenmaal het stempel hebt (vooral op internet) kom je er nooit meer vanaf, maar dat is natuurlijk MS z'n eigen schuld, hadden ze de 1e series maar betrouwbaarder moeten maken.
ik ken ook 4 honden en 4 katten die een kapotte xbox 360 hadden :+

Elk product heeft wel een aantal percentage wat uitvalt... Alleen was dit bij de Xbox 360 volgens het tvprogramma kassa rond de 33% wat het hoogste uitval percentage product is in Nederland (en waarschijnlijk in vele andere landen)... Dat wil duidelijk iets zeggen over de kwaliteit en niet over de mensen... De PS3 heeft een uitvalpercentage van 2-3% wat niet meer dan normaal is aangezien het niet mogelijk is om iets voor altijd 100% foutloos te produceren, daar gaat het in de fabrieken gewoon te snel voor, maar bij de xbox 360 was er toch wel iets aan de hand in die fabriek in taiwan...
Het grootste probleem voor de ps3 is stof daar kan hij niet goed tegen en gaan de meeste kapot van.
Dit komt bij meer apparaten voor bijv pc's en zal daarom niet interessant genoeg zijn voor de media


Bij de 360 is het warmte (warmte afvoering heatsinks) daar krijg je rode lampjes van, ik ben aan mijn 3e 360 toe maar mijn garantie is afgelopen dus helaas.
Dit komt vaak voor (ook bij nieuwe modellen en de elite, alleen minder vaak) dus is het interessant voor de media.

just my 2 cents
Nou dan vraag ik me serieus wat wat jij uitvreet met je console :/

- opgesloten in een kast / geen ventilatie?
- hardhandig omgaan met je spullen?
- verschrikkelijk stoffige omgeving?
- je dvd van 2 meter afstand in je la proberen te gooien?
- en zo kan ik nog wel even doorgaan....

Ik heb nu al drie jaar een 360 en ook al drie jaar de zelfde. Alleen bij Forza2 loopt hij met regelmaat vast (ik krijg dan ingame een freeze), reboot en nergens meer last van.
Met de rest van mijn games ervaar ik geen problemen. Het zal in jou geval dus ook wel ergens anders aan liggen dan alleen je 360.
Nee, echt niet. Wat een crap vooroordeel. Het is algemeen bekend dat de 360 hardware zeer storingsgevoelig was.

Console altijd goed behandeld, goed ventilatie, stabiele plaatsing en maar 4-6 uur per week in gebruik...en dan zo'n opmerking... :(
Ook gewoon een domme opmerking... Je kan er vrij weinig verkeerd mee doen behalve hem heel slecht geventileerd opstellen. Ik heb er ook al 5 gehad overigens.
ik zit nog aan mijn eerste (launch) console...
ik hoop eigk dat ie snel kapot gaat. dan krijg ik een nieuwe "betrouwbare"
@freaq
Zoals je hierboven leest, gewoon in een dichte kast draaien, dan komt het vanzelf goed....
En zo komen veel mensen dus aan hoge aantallen defecten, in stoffige en/of slecht geventileerde ruimtes plaatsen. Of het ding constant verplaatsen, soms zelfs als hij aanstaat.

Maargoed, dan nog moet MS er voor zorgen dat hun console daar tot een bepaalde hoogte tegen kan, want dat weet je met veel consolegamers, dat ze er zo mee omgaan. De 1e series konden dat kennelijk niet goed genoeg. De huidige series die nu in de winkels liggen zover ik begrepen heb wel. Betere koeling vooral.
Nog steeds bezig met mijn launch Xbox360 (november 2005). Nooit een probleem gehad, behalve n vastloper bij GTA4.
Het lijkt mij toch juist wel slim om het verkoopvolume te vergroten, hierdoor zullen er namelijk ook meer (betere) spellen worden ontwikkeld, wat weer bijdraagt aan het verkoopvolume. Een vicieuze cirkel waar je helemaal niet uit wilt.
Sony wacht tot ze over een paar maanden ook de GPU kleiner kunnen fabriceren. Daarmee wordt geld bespaard en is een prijsverlaging wel mogelijk. Ik denk dat Sony het idee heeft dat ze een goedkopere Xbox 360 in de VS wel een paar maanden aankunnen. In Europa is de Xbox 360 eerder dan in de VS in prijs verlaagd en dat heeft Microsoft nauwelijks iets opgeleverd. De PS3 verkoopt ondanks de hogere prijs nog steeds beter in Europa (met als uitzondering de UK waar de verkoop van de 360 en PS3 zo ongeveer op hetzelfde niveau zitten).
een Vicieuze spiraal, Maar daar aan toe, Als je een slecht product hebt.. dan je het best verlagen in prijs.. Ps3 kost gewoon stukken meer om te maken dan een 360 maar dat is ook omdat hij meer paardjes on de moterkap heeft zitten. In 5 jaar zalje wel zien dat Ps3 nog steeds bestaat, en dat er al een xbox720 is en een 2Wii die veel krachtiger is en met de nieuwe controlers veel bettere games kan draaien.. terwijl Ps3 dan weer een stuk van de markt in handen heeft.
Het probleem is dat Sony nog steeds verlies maakt op de console. Dit heeft men ook hardop toegegeven bij de presentaties van de jaarcijfers.

Als ze dan het verkoop volume zouden vergroten en de prijs verlagen zouden ze nog meer verlies gaan maken op de PS3. Het is voor Sony dus inderdaad verstandig om eerst de kostprijs van hun console te verlagen.

Of MS wel of geen verlies maakt op de console is niet bekend, maar opvallend is wel dat ze bij iedere nieuwe revisie de prijs verlagen. Dus het lijkt er op dat ze iedere besparing meteen doorrekenen naar de eindgebruiker.
zever, elke consolebouwer streeft naar een zo groot mogelijk publiek!
hoe groter de afzetmarkt hoe groter de omzet, hoe groter de winst
dat is een heel eenvoudige rekensom die zeker Sony zou moeten kennen dankzij de PS2
Sony maakt verlies op elke ps3 die ze verkopen. Dus al ze nu ineens 100 miljoen van die dingen verkopen (theoretisch) dan kan een sony wel s omvallen door zijn eigen succes. Raar maar waar. Ze willen nu gewoon hun kosten op orde krijgen zodat ze in elk geval naar breakeven gaan qua produktiekosten. De xbox is al wat langer op de markt, dus dat rendement word steeds beter, en dat zie je nu in de prijs terug.
En een dominante positie zoals de PS2 dat destijds had krijgt geeneen van de 3 consoles op dit moment. Ze doen t alledrie goed.
Xbox360 doet het eigenlijk het slechtste omdat hij in Japan slecht verkoopt en daarom geen grote Japanse ontwikkelaars aantrekt die spellen voor het platform willen maken. Je hebt gewoon Japanse ontwikkelaars voor kwaliteit, variatie en innovatie. De 360 is heeft toch vooral een eenzijdige aanbod in genres (voornamelijk sport en fps) van Amerikaanse B-ontwikkelaars. Zolang dat niet verbetert blijft de 360 aanmodderen in de marge.
Sorry, maar dat is niet waar.

Er stond hier laatst zelfs een groot artikel op de FP dat juist de Japanse ontwikkelaars de voortrekkers rol hebben verloren. En het nu juist de westerse intwikkelaars zijn die de innovatie brengen.
Dat durf ik te betwijfelen. De westerse ontwikkelaars brengen geld binnen, dat is helemaal waar, maar helaas is er van innovatie in veel gevallen niet te spreken. Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk EA en zijn niet aflatende stroom aan sequels. Van innovatie is daar al lang geen sprake meer, het is meer polijsten en uitkauwen.

De innovatieve ideen, zoals bijvoorbeeld zoals bijvoorbeeld te zien in sommige spellen op de Wii (innovatieve controls), de DS (dual screen en touchscreen), de PS (EyeToy), maar ook bijvoorbeeld Guitar Hero, zijn schaars en lijken in de meeste gevallen (Guitar Hero dus als uitzondering) niet uit het westen te komen.
Ook al niet meer waar, Sony maakt geen verliezen meer op hun Consoles!
Verklaar jij mij dan maar eens de statement onderaan pagina 4 en bovenaan pagina 5 in onderstaande link.

http://www.sony.net/SonyInfo/IR/financial/fr/07q4_sony.pdf
Wat de XBox360 vooral mist zijn de 'schattige' games, hierdoor zal de doelgroep altijd beperkt blijven tot mannen vanaf 16 jaar, voor kleine kinderen of families heeft de XBox360 weinig te bieden imho.
nou daar wordt al aan gewerkt qua spellen voor wat jeugdige gamers.
Ik las laatst hier dat Motus werkte aan een Wii controller voor de 360. Je hebt geen infra roodbalk nodig omdat je controller daar al op funtioneerd.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 11 juli 2008 14:03]

Ik heb altijd t gevoel gehad dat die console zich juist richt op jongeren, als ik al mensen ken die een console voor erbij hebben dan is dat toch vaak een ps2/3 (of een wii, al snap ik niet wat men nu in brakke graphics en games ziet, zelda was vroeger al niet bijzonder en nu nog steeds niet)
Is het model dat in prijs verlaagd is een nieuw model? Dus eentje met HDMI en zonder overhittingsproblemen? Ik moet een Japans model hebben dus kan ik niet het risico lopen dat hij iedere week terug moet voor garantieafhandeling.
Alle modellen hebben tegenwoordig HDMI en als het goed is ook een 65nm CPU. Check bijvoorbeeld http://blog.seattlepi.nws...32014.asp?from=blog_last3 voor het exacte verhaal :)
Sony zal een eventuele prijsverlaging altijd tot op het laatste moment blijven ontkennen. Als ik hoor dat de PS3 over een maand goedkoper gaat worden, dan wacht ik nog een maandje met aanschaffen. Als ze het niet zeggen, dan koop ik 'm meteen - voor een hogere prijs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True