Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

De aanhoudend goede verkoopresultaten van de Wii-console en de draagbare DS hebben Nintendo de afgelopen zes maanden een winst van 811 miljoen euro opgeleverd.

Het Japanse bedrijf ziet hiermee zijn winst ten opzichte van een jaar eerder verdrievoudigen. Nintendo verkocht in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar wereldwijd 7,33 miljoen Wii-spelcomputers. Van de DS-console wist het concern 13,3 miljoen stuks te slijten. Nintendo verwacht dat de vraag naar zijn spelcomputers de rest van het jaar zal blijven aanhouden. In maart 2008 denkt het Japanse concern tussen de 16,5 en 17,5 miljoen Wii's verkocht te hebben.

Het bedrijf is dan ook positief over zijn financiële vooruitzichten: over het gebroken boekjaar is de verwachte nettowinst naar boven bijgesteld tot 1,7 miljard euro. Inmiddels is Nintendo op de Japanse beurs in marktwaarde de nummer twee achter autofabrikant Toyota, aldus Times Online.

De DS is volgens Nintendo vooral bij vrouwen en ouderen populair, terwijl de bewegingsgevoelige controller van de Wii-console ook de casual gamer voor zich weet te winnen. Eerder deze week won de Nintendo-titel Wii Sports zes BAFTA Game Awards.

Concurrent Sony maakte donderdag ook zijn resultaten bekend. Deze Japanse elektronicaproducent heeft volgens de International Herald Tribune een goed kwartaal gedraaid: de verkoop van platte televisies, computers en digitale camera's steeg. De winst kwam uit op 453 miljoen euro.

Sony maakte bekend dat het zijn verkoopverwachtingen over 2007 voor de PS2-console van tien miljoen stuks naar twaalf miljoen exemplaren heeft bijgesteld. Ook denkt Sony dit jaar meer PSP's te verkopen: tien miljoen tegenover de eerder geraamde negen miljoen stuks. De verkoop van de PlayStation 3 stelt met 1,3 miljoen verkochte exemplaren teleur, maar Sony hoopt dat de introductie van een goedkoper model zorgt voor een verdere verkoopstijging.

Wii, PS3 en Xbox 360
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

De wii, is net als de DS, eenhype van het momment, want iedereen die een Wii koopt, laat hem na een maand koud staan.

De DS heeft nog veel potentie om het te maken, maar nu word hij vooral verkocht als mulitmediagadget (muziek, film..?), Maar de hype kan nog omslaan naar een serieus product, als ze de ds word meer aandacht geven
Pokémon was ook een "hype" toch hebben Miljoenen kinderen over de hele wereld alle spellen gespeeld en alle afleveringen gezien. De Wii en DS zijn niet gepresenteerd als een hype, dat was Pokémon wel. Misschien zakken de verkopen van de Wii games / hardware over een jaar of 2 in. De DS is er al sinds 2004. Dat is dus al 3 jaar, en vandaag de dag worden er nog steeds honderduizenden per week van verkocht. En de DS is al helemaal geen Multimedia apperaat. Het enige "media" in europa is de Nintendo MP3 Player. (Flashkaarten daar gelaten, die leveren Nintendo geen Winst op, eerder verlies).

Natuurlijk komt er over een jaar of 2/3 een opvolger voor de DS en/of GBA, maar dat is niet meer dan normaal.
De DS kun je toch echt geen hype meer noemen hoor. Dat ding is al lange tijd te koop en doet het nog steeds goed. Hetzelfde lijkt voor de Wii te gelden. Afgelopen jaar lange tijd moeilijk leverbaar en nu nog steeds goede verkoop.

Over de spellen, ik heb niet het idee dat de Wii na de koop blijft staan bij de mensen. Misschien kopen ze niet in het tempo spellen dat Xbox of PS3 kopers dat doen, dat zou kunnen. De machine is ook meer op de "non-gamer" gericht, die doet misschien wel langer met een spel of heeft minder vaak behoefte aan een nieuw spel. Maar zelfs als er minder frequent mee gespeeld wordt dan met de andere consoles, dan nog is het pure winst want die mensen hadden anders helemaal niet gespeeld.

Enkele spellen per jaar PLUS winst op de machine zelf is voor Nintendo alleen maar goed nieuws.
Op het moment dat je binnen 2,5 jaar meer dan 50 miljoen exemplaren van je draagbare spelcomputer weet te verkopen, mag je toch wel degelijk spreken van een "serieus product". De DS is momenteel de op twee na best verkopende handheld spelcomputer ooit(na de Game Boy en Game Boy Advance) en het einde is nog lang niet in zicht. De enige concurrent van de DS is de vrijwel tegelijk gelanceerde PSP en daarvan zijn er minder dan 23 miljoen exemplaren verkocht wereldwijd.

Verder denk ik dat je behoorlijk in de war bent met de PSP van Sony aangezien de DS vrijwel geen multimediamogelijkheden heeft. De enige manier om films op de DS af te spelen is door middel van een backup cartridge en Nintendo doet er alles aan om de verkoop hiervan tegen te gaan. Nintendo heeft de DS vanaf het begin af aan gepositioneerd als een handheld die alleen spellen speelt en niets anders, op de slecht lopende MP3 speler uitbreiding en de net aangekondigde TV tuner na. De DS wordt dus juist helemaal niet als multimediagadget verkocht, in tegenstelling tot de PSP die wel vrij veel multimediamogelijkheden heeft.

[Reactie gewijzigd door MetroidPrime op 26 oktober 2007 14:07]

De DS verkocht als multimediagadget? De PSP zal je bedoelen.
De DS is geen hype meer en zeer serieus. Hij is bijna 3 jaar nu en er zijn er ondertussen 50 miljoen van verkocht . Er zijn heel erg goede titels verkrijgbaar die ook nog eens heel goed verkopen (ook 3th party) en een hoop dev die nooit bezig zijn geweest handheld zijn daar nu mee bezig (Bioware b.v.)
Onder welke steen heb jij de afgelopen jaren gewoond? Hoezo de DS wordt verkocht als mediagadget? Volgens mij kan de DS geen films afspelen (homebrew daargelaten) en de PSP juist wel. De DS is gewoon een eneorm populair systeem en de games worden ook enorm goed verkocht. Of gaat het soms beter met de PSP? :P
"Nintendo verkocht in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar wereldwijd 7,33 miljoen Wii-spelcomputers."

Nintendo's kwartaal is 6 maanden?
Of lees ik dat nu verkeerd?
Gebroken boekjaar is een boekjaar wat afwijkt van het kalenderjaar.

Gezien het feit dat ze het nu publiceren verwacht ik dat het boekjaar van Nintendo loopt van 1 juli 2007 tot en met 30 juni 2008.

Voor hun is dus per 30 september het eerste kwartaal geëindigd. Veel (amerikaanse) bedrijven beginnen hun boekjaar per 1 oktober. Want dan valt kerstmis in het eerste kwartaal en kunnen ze het rustige seizoen (ons derde kwartaal) gebruiken om de jaarrekening op te maken.
Moet zeggen dat ik bijna nooit spelletjes speel op de computer (hooguit een weekje of twee en dan heb ik het wel weer gezien). Een echte spelcomputer heb ik nooit gekocht, maar de Wii daarentegen vond ik wel de moeite waard om te kopen, voornamelijk vanwege de besturing die vernieuwend is voor mij. De spelletjes die in de Wii-Sports zitten vermaak ik me al prima mee (alleen, danwel samen).

Wat ik hier mee wil zeggen: misschien dat de Wii-spelcomputer ook heel veel mensen heeft overgehaald, die normaal niet aan een spelcomputer zouden beginnen.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 25 oktober 2007 15:50]

Dat bedoel ik dus.. De gemiddelde Wii-koper koopt geen games, die is opzich al tevreden met Wii-sports wat erbij zit om afentoe te spelen.. Het feit dat een echte game zoals Metriod Prime zeer matig verkoopt in vergelijking met het aantal verkochte Wii's is daar ook een bewijs van.. De meeste Wii-kopers zijn gewoon geen echte gamers in de traditionele zin van het woord.. De Wii hardware verkoopt goed, maar voor de rest heeft de industrie er dus weinig aan volgens mij..
Inderdaad,

Ikzelf ben altijd fervent PC gamer geweest, nu ik mijn eerste console gekocht heb, een geweldige Wii!, game k gewoon nooit meer op de PC!

Vroeger kickte ik op de graphics, en dan moet je een PS3 of een XBOX360, maar nu is het met plezier gamen en niet enkel voor de graphics! Laat de graphicsgeilers maar betalen voor crappy games waar enkel aan de visuele effecten gedacht is ;)

Over 3rd party games gesproken, EA doet het heel goed op de Wii!
Het is dus niet zo dat enkel de Nintendo games populair zijn.

Daarnaast is het zo dat de verkoop zo goed is zodat het zich herhalen van een toekomstig rampscenario (zoals dat van de GameCube vroeger) hier bijna uitgesloten is, en dus ziet het er goed uit!

[Reactie gewijzigd door 69morph69 op 25 oktober 2007 16:04]

Laat de graphicsgeilers maar betalen voor crappy games waar enkel aan de visuele effecten gedacht is
Ik heb liever een combinatie van visuele effecten, gameplay en online gaming. Maar dat zal wel onmogelijk zijn zonder Wiimote.

En nee, 3rd party doet het niet goed. De verkopen van die games vallen zwaar tegen.
Waaruit concludeer jij dat EA het heel goed doet op de Wii? Noem mij dan 1 EA game die een beetje redelijk verkoopt op de Wii.. In de bekende games-verkooplijsten kom ik er namelijk geeneen tegen..
PS3 versie van Fifa verkoopt bijv. beter dan de Wii versie.
Madden 2008 verkocht op de originele Xbox nog beter dan op de Wii. Inderdaad, een game voor een console die sinds november 2005 door MS officieel dood is verklaard, was populairder dan de Wii-versie. Dat is toch wel het duidelijkste voorbeeld dat 3rd party-Wii-software verrassend slecht verkoopt.
Vroeger kickte ik op de graphics, en dan moet je een PS3 of een XBOX360, maar nu is het met plezier gamen en niet enkel voor de graphics! Laat de graphicsgeilers maar betalen voor crappy games waar enkel aan de visuele effecten gedacht is
Daar heb je weer dat drogargument dat gameplay niet gecombineerd kan worden met goede graphics.... Waarom zou dat onmogelijk zijn? Ik heb het liefst goede games met fantastische gameplay die er ook nog 'ns fantastisch uitzien en klinken. Gezien het aantal topgames op de Xbox 360 en PS3 die dikke achten en negens scoren op metacritic.com is er aan dat laatste geen enkel gebrek.

De Xbox 360 heeft 73 games met een gemiddelde van 8.0 of hoger
De PS3 heeft er 28
De Wii heeft er maar 9 (en twee ervan zijn zelfs nog afkomstig van de Gamecube)

En al die Wii-fans maar roepen dat de Wii het vooral van zijn gameplay moet hebben... ;(
Sony maakt 841 miljoen dollar verlies in 1 kwartaal op de gamesdivisie voornamelijk door verliezen op de PS3.
http://www.vgchartz.com/news/news.php?id=586
Dat lijkt me toch ook best wel meer nieuwswaardig dan de bijgestelde voorspellingen voor de verkopen van de PS2
en wat was de winst van de PS2? dikke 10 miljard, dus die verliezen zijn echt een druppeltje...
Toch straf dat de PS2 veel beter blijft verkopen dan de PS3... We zijn nu toch al een hele periode na de launch...
en bijna even goed verkoopt als de oh zo populaire wii
Zolang het duurt.. De Wii verkoopt weer alleen maar Nintendo games, 3rd party verkoopt voor geen meter, daar koopt men gewoon geen Nintendo console voor.. Resultaat zal zijn dat op termijn de Wii waarschijnlijk hetzelfde zal ondergaan als de Gamecube, door gebrek aan genoeg nieuwe Nintendo games zal de verkoop inzakken.. Tenzij de hype rondom de controller zich meerdere jaren weet te handhaven, want dat is het enige echte verschil met de Gamecube en wat de Wii zo populair maakt, de controller..

Nintendo is dus de enige die geld verdient aan de Wii.. Wat betreft gamesverkopen zijn de Xbox 360 en PS3 nog steeds veel interessanter voor developers en publishers, omdat daar wel veel 3rd party games voor verkocht worden.. De kopers van die consoles kopen sowieso veel meer games dan de gemiddelde Wii-koper..
Onzin, de komende maanden er meer Wii games uit dan PS3/360 games. En daarvan is het grootste gedeelte 3rd party. 3rd party games doen het overigens tot nu toe vrij aardig op de Wii. Zelfs het matig ontvangen Red Steel verkocht meer dan een miljoen schijfjes.

De 360 en PS3 zijn momenteel absoluut niet interessanter voor developers/publishers, aangezien de ontwikkelkosten hoger liggen en de installed base kleiner is.

En wat betreft de 'hype' rond de controller: volgens mij is het gewoon een manier om te gamen die de mensen(dus ook non-gamers) meer aantrekt dan de PS3/360 controllers. Bij de DS zie je ook dat deze al jaren goed verkoopt, terwijl de hardcore gamers maar bleven roepen dat het touchscreen een gimmick was en de PSP beter zou verkopen als de prijs lager was.
De 360 en PS3 zijn momenteel absoluut niet interessanter voor developers/publishers, aangezien de ontwikkelkosten hoger liggen en de installed base kleiner is.
De installed base van de 360 is vrijwel even groot als van de Wii en de attachrate van de xbox 360 games is veel hoger dan van de Wii.
Op de xbox 360 zijn 9 van de top 10 games 3rd party games en dat is wat 3rd party developers graag willen.
http://www.vgchartz.com/news/news.php?id=582

[Reactie gewijzigd door 80466 op 25 oktober 2007 16:13]

Er komen meer spellen uit voor de Wii van nintendo dan van 3rdf party publishers, en de spellen van nintendo zijn legendarisch.
Als er serieuze 3rd party releases zouden komen voor de Wii, zouden die net zo goed verkopen als voor de 360 of de PS3.

Deze constante doemvoorspellingen worden een beetje saai. Bovendien is het voor de Wii veel makkelijker ontwikkelen dan voor de 2 andere consoles, dus goedkoper, dus in mijn optiek interessanter.
Dan nog een vraag, hoe lang duurt een hype doorgaans? Want het is nu bijna 1 jaar lang al een hype, en er is geen einde in zicht. Wanneer is het geen "Hype" meer maar gewoon een goed innovatief product?
Waarom zou de "last-gen" controller van de PS3 en de xbox het niet juist afleggen zodat we die over 5 jaar alleen nog maar kennen voor de oudere spellen? Dit is geen goede site voor waarzeggerij.
Het was bij de Wii voor de meeste labels een beetje de kat uit de boom kijken. Daarnaast is Nintendo altijd al zo geweest dat bij een release er eerst vooral Nintendo games zijn. Er zijn nu al heel veel games die op de stapel staan voor de Wii.

Het grootste probleem wat de GC heeft gehad is het gebrek aan 'stoere' spellen. Ondanks dat zijn er nog steeds meer dan 20 miljoen verkocht. En allemaal met winst.

Heel veel developers hebben al gemerkt dat er voor de Wii makkelijker games te maken zijn. Er staan veel meer games voro de Wii op de Wikipedia lijst dan die van de PS3 en bijna net zo veel als die van de xbox360 die een jaar eerder is uitgekomen.
De situatie is heel anders dan ten tijde van de GameCube waardoor jouw beredenering helemaal niet opgaat.

Het publiek is veel breder dan met de GameCube (mainstream ging naar ps2) waardoor ook games die niet van Nintendo af komen veel beter zullen verkopen. Dat zie je nu al aan bijvoorbeeld Rayman Raving Rabbits.
3rd parties hebben de Wii pas ontdekt toen deze een succes werd en hebben dus simpelweg nog geen games voor de Wii die verkocht kunnen worden. Het zal in de toekomst echt wel beter worden voor de 3rd parties.
Mede ook omdat de 3rd parties meer energie in Wii ontwikkeling zullen stoppen waardoor er meer kwaliteit vandaan komt dan ten tijde van de GameCube.

Overigens zijn bij de PS3 en Xbox360 tot nu toe ook vooral de titels die van Sony en Microsoft komen succesvol met enkele uitschieters daargelaten.

[Reactie gewijzigd door Crazy Harry op 25 oktober 2007 16:26]

ik vraag mij af of deze opstelling (zoals op het plaatje) goed is voor de tempratuur van de xbox :+
haha.. briljant!
Grappig dat sommigen het hier hebben over "echte" gamers. Daarmee geven ze zelf al aan kortzichtig te zijn door alleen de hardcore games met zware graphics engines als "echt" te beschouwen. Wii Sports is net zo echt een game als alles wat op de 360 en de PS3 uit komt. Alleen omdat mensen die normaal nooit gamen het ook spelen maakt het nog niet minder echt een game...
Wii Sports is duidelijk minder 'echt'. Ten eerste ziet het er vreselijk nep uit (wat niet wil zeggen dat het niet leuk kan zijn) ten tweede was ik behoorlijk snel uitgekeken op de games. Het tennis is gewoon een kwestie van de controller op het juiste moment bewegen, je hebt vrijwel geen controle over waar de speler of de bal naar toe gaat. En als je bij het bowlen eenmaal door hebt welke beweging je moet maken, kun je zittend op de bank strike na strike gooien en hoef je helemaal geen bowling-zwaai te maken.
Gelukkig krijg je veel sporten.
Je kan juist heel precies bepalen waar de bal terecht komt bij tennis, kwestie van goed timen. Bovendien kan je met of zonder slice spelen. Misschien heb je het een beetje te snel opgegeven. Ik durf te wedden dat je de controls van boksen ook als slecht hebt betiteld en het toen hebt opgegeven.
Zo, nintendo is dus weer helemaal terug uit het dipje. Sterk staaltje tactiek. Maar misschien wordt het eens tijd om zich op wat meer markten te richten. Eerst had Nintendo de GameBoy voor als het slecht ging met de "grote" console, en natuurlijk ijzersterke merken zoals Pokemon, maar is het niet goed voor ze om ook een op een andere amrkt te richten zodat de overlevingskansen groter zijn?
Ik zie geen reden waarom Nintendo op een andere markt actief moet zijn, ze gaan al tientallen jaren mee met de consoles, hier zijn ze groot mee geworden en hier willen ze de grootste mee blijven en volgens mij als ze op andere markten gaan richten dan word er minder gericht op de consoles en dan stelt Nintendo al veel minder voor en kunnen ze het helemaal niet meer bijbenen met Sony en Microsoft.
Was Nintendo niet groot geworden door speelkaarten te drukken, en zijn de games er pas naderhand bij gekomen?
Technies gezien zijn speelkaarten ook games. :P
Juist, klopt helemaal. Hanafuda kaarten waren dit en al einde 19e eeuw verkrijgbaar geloof ik.
Het probleem met andere markten is dat je dan ook moet gaan investeren in onderzoek. En dat is waar heel veel geld in weg vloeit. Nintendo blijft een beetje met opzet bij hetgeen wat ze goed kunnen. En tot nu toe heeft dat gewerkt.
Mooi!

Zo zie je toch maar weer, het hoeft niet duur te zijn als je er veel verkoopt. Je kan beter wat minder winst maken op je systemen en dan veel meer verkopen dan dat je miljoenen misloopt omdat dat producent zo hardnekkig zijn systemen door de strot van de consument wil douwen voor een hoofdprijs.

Ik hoop dat andere bedrijven hier een voorbeeld van nemen en hun consoles ook betaalbaarder gaan maken, meer verkopen voor de producent en toegankelijker voor de consument. :)

[Reactie gewijzigd door SniperFox op 25 oktober 2007 15:22]

idd want kijk naar de cijfers, Nintendo maakt met alleen spelcomputers meer winst als sony in zijn geheel met spelcomputers, computers, camara's, tv''s enz
Daar staat tegenover dat als het slecht gegaan zou zijn met Nintendo's Wii, het waarschijnlijk afgelopen was voor Nintendo, terwijl Sony klappen (zoals een terugroepactie van accu's die honderden miljoenen heeft gekost) kan opvangen met andere divisies. Overigens zijn Toyota's producten nog veel duurder dan een Wii, dus van het "goedkoper is beter" argument blijft weinig over.
Afgelopen met nintendo?
Je bedoelt Nintendo die nog steeds bijna walgelijk veel met de DS heeft verdient, en eigenlijk nog steeds de hand-held markt in handen heeft?
Nintendo waarvan alleen de GBA niet beter verkoopt dan Sony's PS3?
Nintendo die nog maar net gestopt is met het ondersteunen van de NES?

Het gemak van de 'dood' van een consolefabrikant wordt vaak overschat. Nintendo was op z'n best een berg geld kwijt geweest, maar gezien de verkoopcijfers van hun overige hard- en software hadden ze bijna net zo goed een gerestylde gamecube kunnen releasen en ze hadden nog winst gemaakt.

Ik ben van oudsher geen echte Nintendo fan(atiekeling), maar het is eigenlijk niet te ontkennen dat ze verdomd slim bezig zijn. Nintendo weet dat zij overleven door op lange termijn te denken. Als je nu alles uit de kast haalt, ben je op een toekomst aangewezen, waarvan je geen garanties hebt.
'resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst' - dat idee.. en in plaats van een hoop tijd en geld te steken in een console waar je voor de volgende generatie weer meer tijd en geld en moeite moet uittrekken om ze te overtreffen (vrijwel niemand koopt tenslotte een console waar de kwaliteit van is achteruit gegaan), kiezen ze voor een optie om in kleine stapjes te verbeteren en toch zat geld binnen te halen.
Makkelijker te verbeteren, minder kosten, meer winst.

Dan moet je wel met een doemscenario als 'what if' scenario komen, om een slechte toekomst te voorspellen. Juist omdat Nintendo afhankelijk is van de console markt, moeten ze op safe spelen. MS en Sony hoeven dat niet per-se, en dat zie je terug in de consoles en strategie.

Dat betekend echter niet dat Sony/de PS3 om een of andere reden gedoemd is te mislukken. Het is alleen riskanter, met mogelijk (zie PS2) meer succes.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Smylodon op 25 oktober 2007 19:13]

Nintendo is juist helemaal niet alleen van afhankelijk van de consolemarkt. Denk maar eens aan franchises als Pokémon, alleen de trading card game (met als laatste toevoeging het trading figurine game) is genoeg voor Nintendo om winst te draaien.
Op safe heeft Nintendo naar mijn mening absoluut niet gespeeld. Het is een grote stap om de ingeburgerde controller te vervangen!

Juist hun controller staat aan de basis van het succes ism de prijs.
Het succes van de prijs is echter weer afhankelijk van de prijsstelling van de concurrentie. En de concurrentie (Sony, Microsoft) heeft juist gedacht krachtiger is beter.

Waar Nintendo's(controller) innovatie werkt, werkt die van Sony blijkbaar niet/minder (Blue-ray).
hadden ze bijna net zo goed een gerestylde gamecube kunnen releasen en ze hadden nog winst gemaakt.
LOL, de WII is een opgeleukte Gamecube.
Nintendo maakt winst op de Wii, de PS3 en xbox360 worden met verlies verkocht. De wii is goedkoper omdat de gebruikte onderdelen minder duur (en ook minder krachtig zijn). In dit geval is het voor Nintendo dus win-win: en veel verkopen en veel winst maken.
oud nieuws alert: x360 word al een tijdje niet meer met verlies verkocht...
Volgens mij was Nintendo met de Wii de enige van de 3 die zijn console met winst verkocht tijdens de release.

Ik vind wat je zegt dus ook een beetje kort door de bocht.

Overigens vind ik het ontzettend knap van Nintendo hoe ze dit geflikt hebben!
Dat klopt niet helemaal. Het is juist Nintendo die de meeste winst maakt op zijn console. Terwijl Sony zijn baanbrekende techniek zelf gesponsord op de markt zet (200 a 300 euro onder de productieprijs?).

Nintendo heeft gewoon een betere strategie gekozen dan zijn concurenten. Fun vs. Features.

Ik ben het met je eens dat andere bedrijven een voorbeeld aan nintendo mogen nemen. Dat technologie niet het enige verkoop argument is.
Het is eerde fun vs. GFX. Want de Wii heeft best leuke feautures zoals VC, Channels, leuke controls, volledige NGC afspeelmogelijkheid.

Waar de 40GB PS3 geen PS2 spellen speeld en de XBOX360 via een emulatie XBOX spellen speelt.
Aan de andere kant krijg je met de andere twee apparaten en dan vooral de PS3 heel veel technologie in huis. De Wii is een snellere Gamecube met wat meer geheugen in een wit kastje. Nintendo kon de Gamecube een paar jaar geleden al met winst voor 100 euro verkopen, de fabricagekosten van de Wii liggen er waarschijnlijk nog onder terwijl die toch voor 250 euro over de toonbank gaat. Pak aan die winst!

De PS3 is 150 euro duurder, maar daarvoor is het wel een next gen console met DVD/Blu-Ray-speler, harde schijf en Media Center mogelijkheden. In dat opzicht is de Wii veel te duur voor de aangeboden hardware en is de PS3 een koopje. Het is niet voor niets dat Sony verlies lijdt op de hardware en op dit moment Nintendo bakken met geld verdient. Geef mij dan maar Sony, dan krijg je als consument waar voor je geld.

Ik had veel meer respect gehad voor Nintendo als ze de Wii gezien zijn prijs een echte hardware-upgrade ten opzichte van de Gamecube hadden meegegeven. Nu is het tochnologie van 2002 voor de prijs van nu. Al had de Wii maar de hefldt van de performance van de 360 gehad, je had in ieder geval HD-graphics en DD5.1 gehad. De Wii had dan wel redelijk mee kunnen gaan met de andere twee consoles plus dan nog 'ns de voordelen van de Wiimote. Zo'n turbo-Wii had het de concurrentie bijzonder moelijk gemaakt en had het ook qua graphics nog een paar jaar kunnen uithouden. De huidige Wii is in wezen een console van de vorige generatie en dat had absoluut niet gehoeven.
Mja, Nintendo pakt het goed aan.
Ik vind de spellen die Nintendo ook nog eens veel leuker. Niet alleen maar schieten en racen! :')

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True