Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties
Submitter: sunturion

Nintendo heeft in het afgelopen kwartaal de DS- en gameverkopen fors zien teruglopen. Hoewel de Wii-consoles als warme broodjes over de toonbank gingen, kwam het bedrijf voor het eerst in ruim twee jaar in de rode cijfers terecht.

Ruim 3 miljoen Wii's gingen tussen april en juni over de toonbank; in 2009 leverde Nintendo in diezelfde periode 2,2 miljoen stuks. In totaal werden het afgelopen kwartaal 5,72 miljoen DS-consoles verhandeld, waarvan 1 miljoen DSi-  en 1,57 miljoen DSi XL-modellen. Dat is een daling van bijna 60 procent ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar. In totaal wist het bedrijf tot nu toe bijna 74 miljoen Wii's en 155 miljoen DS-handhelds te slijten.

MarioHoewel de console goed verkocht, zag Nintendo de Wii-gameverkopen licht teruglopen ten opzichte van 2009, van ruim 31 miljoen naar 28 miljoen verkochte titels. Super Mario Galaxy 2 werd meer dan 4 miljoen keer aangeschaft. Bij de DS zakte de verkoop fors, van 29 miljoen naar 22 miljoen spellen. Met in totaal 573 miljoen verkochte spellen, heeft de Wii-gamer gemiddeld bijna 8 betaalde games in huis. Bij de DS ligt dat getal met ruim 740 miljoen verkochte titels op ongeveer 5.

Voor het eerst in twee jaar maakte Nintendo verlies: 207 miljoen euro bij een omzet van 1,67 miljard. Doordat 87 procent van de omzet buiten Japan wordt gegenereerd, heeft het bedrijf last van de sterke yen. Door de hoge koers worden producten van Nintendo buiten de Japanse grenzen duurder en nemen de winsten uit het buitenland af.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Leuk bericht, maar er wordt niets geopperd hoe dit precies tot 200 miljoen verlies zou kunnen leiden. Dat is behoorlijk wat. Het zou toch niet alleen de hoge koers kunnen komen? Zoveel meer Wii's verkocht nog Mario games etc etc, en nog steeds verlies?

Vreemd. Ach ja, ik kan persoonlijk niet wachten op de Nintendo 3DS. De Nintendo DS is mij zo bevallen, ongelofelijk veel plezier ermee. Sterkste kracht voor mij is de batterijduur. Lekker op reis gaan zonder dat hij uitvalt.

Hoop voor de volgende kwartaal wat betere cijfers, beetje vreemd uit de hoek.
Japan loopt al jaren te prusten met hun economie en de yen lijdt daaronder. De yuan en china hebben het stokje van tweede economie ter wereld over genomen.

En nintendo lijdt gewoon onder een te dure yen omdat 87% van hun inkomsten buiten japan worden gederfd.
Japan loopt al jaren te prusten met hun economie en de yen lijdt daaronder.
Tis meer dat de Yen extreem sterk is ondanks de slechte economie.
Het is meer dat de dollar (weer) zwak is door het excessieve begrotingstekort van de VS en dat de euro na al het nieuws rond de Griekse schuld crisis ook sterk is afgezwakt. Dat maakt de yen dan vanzelf relatief sterk ten opzichte van zowel de dollar als de euro.

[Reactie gewijzigd door awulms op 31 juli 2010 13:32]

Leuk bericht, maar er wordt niets geopperd hoe dit precies tot 200 miljoen verlies zou kunnen leiden. Dat is behoorlijk wat. Het zou toch niet alleen de hoge koers kunnen komen? Zoveel meer Wii's verkocht nog Mario games etc etc, en nog steeds verlies?
Er zijn allerlei mogelijke redenen en mogelijk is het een gevolg van een combinatie van factoren: ongunstige wisselkoersen (te sterke yen, dus Wii kost meer om te maken), Wii moet goedkoper verkocht worden, een eenmalige afschrijving voor één of ander verlies (denk aan investeringen die na de afgelopen crisis niks waard meer blijken te zijn, of R&D voor een product dat geschrapt is), voorhoogde investeringen als voorbereiding voor een nieuw product, ...
Ik ben het volledig met je eens. Dat dan iedereen hier de Wii moet gaan bashen slaat werkelijk nergens op.
Wij zijn tevreden met onze Wii, Cars draait stukken beter als op de notebook (dual-core 1.8Ghz, nVidia 7000 graphics) die vooral grafisch niet snel genoeg is.
Wii moet naar de budget bak.. en ze moeten zich focussen op een nieuwe console.. geen Wii2, en misschien een wat minder revolutionaire.. dus zonder beweging meuk.. maar gewoon met controllers en lekker speelbare platformers... en een lekkere JRPG met vrolijke kleurtjes en deuntjes.

Back to BASIC
Grappig dat je het zo stelt, Nintendo is juist voor hun filosofie al back to basic gegaan door hun oorspronkelijke doelgroep weer directer aan te spreken (de jongere gamer). En juist met die 'beweging meuk' hebben ze een volledig nieuwe doelgroep weten aan te boren, zonder die verkopen weet ik niet of de Wii zo'n groot success was geweest.

Ik denk persoonlijk dat de koers die Nintendo op dit moment vaart voor hen een hele gezonde is. De PS3 en XBOX360 concurreren zo direct met elkaar dat het eigenlijk niet interessant is om daar als 3e partij bij te proberen te komen, in plaats daarvan brengen ze nieuwe titels uit van IP's waarvan ze zeker weten dat die verkopen (Mario, Zelda, Metroid, etc) en zorgen ze voor iets nieuws op de markt. Het feit dat zowel Sony als Microsoft nu ook met 'beweging meuk' zijn gekomen spreekt voor mij boekdelen over hoe interessant de nieuwe markt is die Nintendo heeft aangeboord.

Er zijn trouwens nog steeds lekkere JRPG's voor de Wii, bijvoorbeeld Tales of Graces, en je hoeft niet altijd aan de motion control, veel games kan je ook gewoon met een Gamecube controller spelen of met de 'Classic controller' die je in je Wiimote steekt. Zeker die laatste vind ik persoonlijk erg sterk, het is eigenlijk een SNES controler maar dan wat ergonomischer.
De Wii heeft behoorlijk wat 'back-to-bascis' games, deze bevinden zich echter niet in de rekken maar in hun online winkel, hier is de classic remote dan perfect voor.
Tja, en als je een reset moet doen ben je al die met Wii-points gekochte games weer kwijt. Dan kun je beter diezelfde game op Gamecube cartridge kopen op een rommelmarkt. Dat levert voor Nintendo echter niets op.

Zo zijn er wel meer zaken die een rol spelen. Velen kopen het ding ongetwijfeld omdat hij te modden is. Er zijn mensen met een collectie van honderden games, allen gekopiëerd, want dergelijke bedragen uitgeven aan games kan niemand uit mijn kennisenkring. In het algemeen zijn de meeste van die games maar kort, vaak slechts eenmaal, gespeeld en had men die games nooit aangeschaft als men er voor had moeten betalen. (gaat niet om goedpraten, slechts om constateren van het feit)

Aan de doos kun je vaak ook niet afleiden of je een game leuk gaat vinden, meestal staat er een afbeelding op en een omschrijving in de trand van 'speel als ...; 'beleef een avontuur met ...', maar wat voor soort spel het is, welk genre (shooter, rpg, adventure, strategisch (rt, tb), platform) of wat nou de bedoeling is, in het spel. Dat kom je alleen te weten als je een games-magazine of een game-site er op naslaat (of beknopt in tweakers pricewatch). Hoe kun je dan verwachten dat een geïnteresseerde, potentiële koper kan inschatten of het spel, voor hem/haar, het geld waard is. In geval van twijfel koop ik het dan gewoon Niet.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 2 augustus 2010 16:47]

Als ze nu eens goede games gaan releasen voor de wii ipv van die lame casual games, waar nietmand echt op zit te wachten.

edit: misschien moeten ze verhuizen naar china toe.

[Reactie gewijzigd door morrowyn op 30 juli 2010 15:46]

Nintendo zelf released volgensmij wel erg goede spellen, super mario galaxy 2 wordt door velen al bekroond als beste spel van het jaar.

Maar de andere uitgevers, die maken maar weinigs goeds sinds die Wii uit is.

Het verbaasd me wel dat ze verlies maken, maar volgensmij was het ook verwacht door de sterke YEN en omdat de Wii in prijs is gedaald om te kunnen concurreren met Xbox360
Volgende Boardmeeting: "We hebben een goed idee gelezen op Tweakers.net van iemand die zich: Morrowyn, noemt... we zouden volgens deze persoon eens GOEDE games moeten releasen... wat vinden jullie van dit plan?"
+1 voor sarcasme.

@ Morrowyn. De wii drijft op casual games. Dat jij ze niet kan waarderen, tja dat is jouw smaak. Maar projecteer dit niet zo op de wereld.
Nintendo doet waar het goed in is, family games, casual games en kiddy games doen het voor Nintendo erg goed. Wat de meeste mensen zijn vergeten is dat zij ook Mario speelden toen ze wat jonger waren, Mario is één van de weinige games die niet met het publiek is mee gegroeid maar juist trouw is gebleven aan de doelgroep.
Het artikel zelf getuigt ook wel van sarcasme
wam het bedrijf voor het eerst in ruim twee jaar in de rode cijfers terecht
:P Voor het eerst, jaja. Voor elke paar jaar in de rode cijfers verliest zo'n zin een beetje zijn kracht, of is het zo slecht gesteld met de industrie? :)
Ik zie jouw punt niet. Nintendo heeft in de laatste twee jaar echt elk kwartaal een winst gemaakt van een paar miljoen euro. Dus nu voor het eerst verlies, in twee jaar tijd. Wat snap ik nu niet :P
Ik denk dat roy-t zijn punt is dat de meeste bedrijven langer achter elkaar winst maken dan twee jaar. Voor het eerst in tien jaar zou we nieuwswaardig zijn, maar voor de afgelopen 2 jaar maakte Nintendo ook veel verlies. Dat ze dat nu weer doen is dus niet zo bijzonder.
De wii drijft op casual games. Dat jij ze niet kan waarderen, tja dat is jouw smaak. Maar projecteer dit niet zo op de wereld.
Als de gameverkopen dalen, dan zal de wereld er wel hetzelfde over denken.

Wat Nintendo goed doet is innoveren. Met de introductie van de Wii leverde dat goede cijfers op, met de 3DS zal dat ook wel goed zitten.

Maar waar de console geheel vernieuwend was, blijven de meeste games ver achter. Veel meer dan schudden of slaan gaan de meeste (casual) games niet. Dat soort games heeft ook de casual gamer na 2x genoeg van, en ik denk dat ook dat meespeelt met de dalende verkopen.
Ik heb liever dat Nintendo het dan maar minder goed doet, N64 en de Gamecube tijd =)
Vind de spellen op deze 2 consoles van een stuk hoger kwaliteit. En nu kan dat opeens niet meer met de wii? Nintendo kiest gewoon de makkelijke weg nu, mensen kopen het blijkbaar toch wel.
in principe missen ze met hun keuze voor alleen/voornamelijk casual games een flink deel van de potentiele doelgroep van die console.
Is wat mij betreft wel degelijk met de doelgroep meegegroeid. Dat het ook nieuwe gamers van jonge leeftijd aantrekt is alleen maar goed natuurlijk, maar ook 30+ ers zitten lekker aan de mario.

En Nintendo moet doen waar het goed in is? Nou, jaren was Nintendo het hardcore gamers paradijs (en daar valt ook Mario onder wat mij betreft, gameplay is gewoon goed). Pas met de Wii zijn ze de casual kant op gedaan, dus ik vind het vreemd dat iedereen doet alsof Nintendo altijd zo is geweest als het nu is.

Deden ze maar waar ze goed in waren ;).
In tegenstelling tot zijn voormalige rivaal Sonic...
Beetje vreemde reactie aangezien Nintendo VERLIES draait met deze casual games.

Dus casual games doen het voor Nintendo zo goed, dat ze VERLIES maken?

Het hele probleem voor Nintendo is simpel, de Wii verkoopt te weinig spellen. De hardware zit wel snor, maar dat is niet genoeg, consoles moeten jaren meegaan en niet al na een jaar in de kast liggen of erger op marktplaats (In de kast == geen spellen verkoop, op marktplaats == geen nieuwe console verkoop)

De casual gamer is gewoon te casual om 50 euro voor een spel te betalen.

En op het web zijn er ZAT casual spellen, die "gratis" zijn. Nintendo wou niet langer concureren met Sony en MS. Gefeliciteerd, nu conqureer je met Farmville. Good luck!
+1 voor het heerlijke sarcasme :+

Ergens heeft hij echter wel gelijk. Ik heb naast mijn PS3 ook een Wii staan. Eigenlijk staat ie maar een hoop stof te happen.

Het enige wat ik er nog een beetje op speel is Guitar Hero (ook handig om lag te meten bij het reviewen van tv's).
Mario (om maar een goede game te noemen) is leuk, maar op de een of andere manier weet het mij niet zo te boeien als bijvoorbeeld GTA 4 op de PS3. (ik weet het compleet andere games, maar het gaat mij om de 'boeifactor'.

Volgens mij is de hype van de Wii-motes wel een beetje over (en vervolgens komen MS en Sony met vergelijkbare dingen!).
Nahja, ik noem Tales of Symphonia 2 (ok, misschien niet best ontvangen door de pers, maar het boeit mij en veel andere spelers van begin tot eind), Muramasa: The Demon Blade, Silent Hill, dat vind ik toch wel aardige 3rd party titels die ook wat meer hardcore zijn.

aankomende goeie games zijn bijv. Epic Mickey, Donkey Kong Country Returns, Kirby's Epic Yarn

een tijdje geleden dacht ik hetzelfde als jij, maar toen ben ik even gaan rondneuzen en inmiddels heb ik dus alweer een paar boeiende games te pakken voor de zomer :P
same here, ik heb mijn wii na een jaar stof happen maar de deur uit gedaan, geruild tegen een xbox 360, maar mijn ps3 staat toch echt het meeste aan, met name omdat ik gewoon kostenloos online kan multiplayeren, en de games beter zijn dan op de wii, dat is dan wel mijn mening, maar kennelijk wordt die ook door veel andere gamers gedeeld.
Maar als nintendo zijn kaarten goed speeld met de 3Ds, en er voor zorgt dat de games niet zo makkelijk te kopieren zijn denk ik dat ze daar weer een hoop mee goed kunnen maken, ik ben zowieso erg benieuwd naar die speelervaring.
Ik hoop voor nintendo dat dat positief uitpakt.
Het is in ieder geval een goede stap voorwaards dat de r4 kaartjes in een aantal landen al verboden zijn, als dat door zet word het voor jan alleman moeilijker om illegaal te gamen op de DS en DSi.
Kennelijk niet want de Wii is vaker gekocht.
Maar je slaat de spijker op z'n kop: je koopt een Wii vor Nintendo games. Als je die niet wilt maar een realistische shooter of racer wilt spelen, koop dan geen Wii.

Ik zit zelf ook te wachten op de 3DS, dat ding word hopelijk echt revolutionair en geweldig. En ook op Sony's nieuwe PSP, want met concurrentie word die 3DS alleen maar beter _/-\o_
Hij komt trouwens voor eind oktober in Japan uit.
Dat zeiden ze van de wii ook dat ie revolutionair zou zijn, vond het achteraf toch nog wel mee vallen. Nintend0 = gewoon nintendo.. Het blijft gewoon zoals altijd het al was.
Dus verneem dat de 3dS ook maar even leuk zal zijn, en gewoon weer naar enkele maand weer op marktplaats staat.
Het is toch wel degelijk anders, en vernieuwend, en zoals gewoonlijk apen Microsoft en Sony het weer na. Ik weet ook niet hoe het 3D effect gaat uitpakken, maar dat 3D de toekomst is weten we eigenlijk allemaal wel. Of de 3DS hieraan de doorslag geeft, dat is de vraag.
Euhm dat 3D de toekomst is weten we eigenlijk allemaal wel?

Zolang de entertainmentindustrie het hele idee van een TV of display in huis moeten hebben niet naast zich neer kan leggen en verpletteren zal 3D niks worden. Voor de TV heb je nu b.v. een bril nodig om 3D te kunnen zien met randen, en wat geeneens echt 3D is..

Doe het dan goed en ontwikkel een bril welke ook gelijk je display is en dus direct 3D weergeeft panorama look naar boven, beneden links en rechts kijken en gewoon een hele wereld zien. Neem een klein apparaat welke je aan de muur kunt bevestigen om het 0 punt te kunnen bepalen en klaar ben je. (het oude VR princicpe maar nu goed uitgewerkt voor home entertainment).

Stel je voor een Nintendo 3DS met een bril, maar zonder display en volledige 3D beeld zonder randen en andere obstakels. Gewoon echt FULL 3D omgeving.
Dat zou pas echt supreme zijn. b.v. een Call of Duty Modern Warfare spelen en echt volledig om je heen kunnen kijken.

Daarnaast moet je kijken hoeveel je dit aan grondstoffen en kosten kan besparen. Er zijn nu al grote tekorten aan allerlei grondstoffen voor het fabriceren van LCD, Plasma en LED schermen bekend. Als men brillen moet maken met kleine display`s ben je gewoon veel minder grondstoffen kwijt, vreet veel minder energie en je hoeft niet zo`n grote bak aan je muur te hangen. Maak daarbij een standaard welke iedereen gebruikt en je kunt je bril gebruiken met TV, Consoles en je Computer. Geen schermen meer nodig.

Je zou het uiteindelijk zelfs zo gek kunnen maken dat je je eigen kamer(s) virtueel kan inrichten en dus ook zo ziet in 3D met je brilletje.
Hoofd pijn

Virtuel reality klinkt leuk maar er zit een probleem, je ZEER lage resolutie monitor staat een aardig eind van je af en zelfs kun je de pixels zien. Maar dit is GEEN probleem want de pixels zijn een ding in je zichtsveld, niet je zichtsveld.

Voorbeeld, de bekende mozaik die ze soms gebruiken op tv. Daar word je niet misselijk van toch? Maar stel je nu eens voor dat ALLES wat je zag zo geblokked was. Hoe lang voor je kotsend op de vloer ligt?

Om een echt beeld voor je ogen te toveren heb je een ZEER hoge resolutie nodig die gewoon nog niet bestaat, je moet per slot van rekening het HELE oog bedienen, niet alleen een klein vierkant van voren. Anders raken je ogen voortdurend in de war om dat je niet met je ogen kan bewegen om meer te zien.

En de pixel dichtheid moet vele malen hoger dan nu mogelijk is om te voorkomen dat je iedere pixel ziet.

En dan de refresh rate, die dingen bedekken je ogen dus flikkering valt VEEL meer op, zeker voor je hersens die dan het signaal geven "kotsen maar".

Probeer maar eens een state of the art virtual reality helmet, en hou het dan op voor een lange intensieve spel sessie. Gewoon nog niet goed genoeg. Trust me, I puked for you.
Jij hebt het nu over holografisch spul, VR en weet ik wat. Maar dat is toch ook een soort 3D? En denk jij echt niet dat wij over pakweg 10 jaar, Blu-ray 3D hebben en dat er bijna alleen maar TV's met 3D ondersteuning te koop zijn?
Voor eind oktober word bekend gemaakt waarneer het in Japan uitkomt. Ik denk dat je in de war ben met Pokemon Black en White, DIE komt in Oktober uit.

Wii is vaker gekocht dan de DS?
74 miljoen Wii's
155 Miljoen DS...

Tja.. misschien is de Wii dit keer meer verkocht dit kwartaal, maar meer mensen hebben er een DS.. het dubbele.

3DS = heel erg goed. Heb het ding zelf in mn handen gehad op de E3. Ik kon mn ogen niet geloven. Dat hele brilletjes geval is nu al helemaal passè. Nintendo heeft hier een enorm goed product in handen en helemaal nu 3D de hemel in wordt geprezen.

Maar ik zou je adem niet inhouden. Sony heeft al gezegt dat hun PSP nog 5 jaar mee moet gaan.. Al geloof ik daar ook weer weinig van.
Nintendo heeft bekend gemaakt dat inderdaad, september bekend word gemaakt wanneer de 3DS komt. Maar ook dat de 3DS nog dit kwartaal komt in Japan. Zie GameSpot.
Sony heeft altijd mooie woorden... maar iedeen met verstand weet wel beter.
Ben ik het mee eens.
Ik heb mijn laatste wii spel bovendien 1,5 jaar geleden gekocht gewoon omdat er NIKS boeiends voor te vinden is...
Het enige waar ik naar uitkijk is zelda...

Mario kart wii vond ik ook een kansloos spel, het concept is leuk maar ik erger me kapot aan de volgende 2 punten:
  • Cheaten van de single player cpu spelers: adhv de speler en de kart die hij/zij kiest worden de andere karts even opgeschroefd qua specs (langzamaamste kart haalde de snelste kart in zonder boost of iets)
  • Online valt vaak de verbinding weg
En dan is het voor mij snel gedaan met het racen, ondanks dat ik de single player mode compleet heb uitgespeeld als een slaaf :/

Heb je natuurlijk nog de mooie downloadbare games, heel leuk nintendo, maar na 3 spellen zit dat geheugen weer vol en moet je iets verwijderen of op een SD kaart zetten...

DS en DSi idem dito... alleen maar slechte spellen waar je geen 50 euro voor wilt uitgeven, alleen de toppers zoals zelda, mario kart en metroid blijven er in omdat die gewoon goed waren :P

Maar goed, met de 3DS komt er weer een nieuw tijdperk... als ze de games nou goed houden heb ik niks te klagen ;)
Goed gezegt want dit is nu juist het punt bij nintendo.
Nintendo heeft met zijn wii en gameboy markt natuurlijk wel een bepaalde doel groep Niche markt om het zo maar te zeggen maar blijkbaar is dat niet voldoende om hun business model financieel rond te doen komen dus ze zullen er eens een andere doel groep bij moeten betrekken. De visie van het bedrijf wat meer uitbreiden zal ik maar zeggen.

Wat betere games zouden inderdaad een goede uitkomst bieden zodat ook andere mensen anders dan kinderen en ouderen weer een rede hebben om producten van nintendo te kopen.

ik zelf vindt de Wii niet echt spectaculair meer is. De hype is er vanaf.
het is misschien een leuke console om te kopen van wegen de unieke manier van spelen maar het is geen console die zijn waarde behoud.
Ik ken veel mensen die er eentje hebben of hebben gehad meestal staat die stof te happen aangezien de games niet zo geweldig zijn en na een tijdje gaan vervelen.

Nintendo zou er goed aan doen om zich daarom ook eens op andere consumenten te gaan richten wat degelijke shooters voor of vecht games of flight sims zouden al een uitkomst kunnen bieden.

Maar eerlijk gezegt heeft de console zelf te weinig grafische capaciteit om nog mee te kunnen met andere consoles zoals de Xbox 360 of PS3 in de nabije toekomst.
Hij is niet veel sneller dan de game cube eigenlijk zo'n beetje de zelfde gpu alleen dan met een wat hogere klok frequentie.

nintendo zal de komende tijd nog aardig wat concurrentie gaan krijgen in die niche markt waar de wii zich bevind van zowel Sony als Microsoft nu zij allebij ook aan de invoer van een motion controller aan het werken zijn.

Ik denk dat ze er op korte termijn goed aan zouden doen door met wat betere spellen te komen en op de long term een betere console zodat ze weer mee kunnen met de concurrentie

[Reactie gewijzigd door Mietex op 1 augustus 2010 06:34]

Nintendo heeft heel veel goede games. Het probleem is echter dat een hoop van die goede games niet aansluiten bij de huidige generatie gamers.
Ik denk eerlijk gezegd dat de groep casual gamers groter is dan de die-hard gamers. Denk eens aan al die huisvrouwtjes die af en toe een leuk spelletje doen, kleine kinderen die van papa en mama nog geen gewelddadige spelletjes mogen spelen.
Denk eens aan al die huisvrouwtjes die af en toe een leuk spelletje doen, kleine kinderen die van papa en mama nog geen gewelddadige spelletjes mogen spelen.
En daarvan hebben heel heel een omgebouwde Wii.

IMO puur omdat de bekende Nintendo spellen Mario en Zelda. Geen prijs erosie kennen vergelijkbaar met de PS3 en de XBox 360 games.

Ik niet voor een console kiezen waarvoor ik voor spellen na 1+ jaar nog rond en boven de 35 Euro betaal.

We hebben thuis een PS3, maar we betalen per definitie niet meer dan 30 Euro voor een spel. Onder deze prijs grens heb je voor de PS3 heel veel goede gedateerde spellen.

Je hebt binnen de console gebruikers, ook voor de Wii, twee type mensen.
1) De gene die direct de nieuwste spellen willen hebben min of meer ongeacht de prijs.
2) De gene die een maximum prijs ingedachte hebben en niet perse het nieuwste spel willen hebben. (Deze groep is waarschijnlijk qua aantallen groter dan groep 1, qua winst voor de game maker weet in niet)

Als die laatste omdat de prijs niet op het maximum niveau voor hun uit komt zal deze mogelijk voor een mod ombouw kiezen. Waardoor Nintendo het geld helemaal mis loopt.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 30 juli 2010 16:23]

Waarom maakte Nintendo de laatste 2 jaar dan dikke winst van +200 miljoen euro en nu opeens zo'n dikke verlies? Alsof alle gamers hun Wii dit kwartaal net even hebben gesoftmod :)
Dat zeg ik ook niet.

Ik zeg alleen dat Nintendo verkopen verliest aan ombouw. Mijn gevoel zegt dat de Wii vele malen vaker omgebouwd is dan de XBox 360.
Sowieso veel meer dan Sony met de PS3 en waarschijnlijk ook meer dan de XBox 360 IMO voor een groot deel door de prijs setting.

Hoeveel dit aan het verlies bijgedragen is natuurlijk de vraag.
Ps3's kunnen volgens mij nog niet omgebouwd worden..

En de xbox 360 kon volgens mij zonder echte mods al gebrande spellen spelen (met software die je erbij op brandt, netzoals bij de wii)

Zelf heb ik geen 360 of een wii dus weet niet hoe dat precies in zijn werk gaat..
Ja, groter ja.

Klopt helemaal. Er zijn zelfs meer vrouwen die spelen dan mannen.

En?

Een mens in Etopia drinkt meer water dan een Hollander. Maar toch denk ik dat Spa niet zo snel zal adverteren in hartje Afrika.

Het gaat niet om AANTAL klanten, maar wat ze besteden.

En casual gamers spelen vooral gratis spelletjes op het web. Patience IS een spel en telt mee in spel uren. Maar het kost geen cent.

Er wonen meer mensen in Overvecht dan de Bilt. Waar zet jij je Ferrari winkel neer?

Met de casual gamer ging Nintendo voor de gamer die geen spellen kocht... wat een markt! Het is alsof je je nieuwe auto adverteert naar mannen van middelbare leeftijd die geen auto of zelfs een rijbewijs hebben. MISSCHIEN is er een reden dat ze geen klant van je zijn.

Je begaat helaas een klassieke beginners fout in marketing. Aantallen zeggen niks. En potentie onderzoeken onder mogelijke klanten al helemaal niet.

Test: Wie gaat er hier naar de hoeren? Graag antwoorden met echte naam, adres en werkgever.

Resultaat: Er is geen markt voor betaalde seks...

Realiteit: Zie internet.

Test: Zou u als NIET spellen speler weleens overwegen om een spel te kopen als het toch heel leuk was.

Resultaat: Ja mensen die geen spellen kopen zouden er wel een kopen als ze er een reden voor hadden.

Realiteit: Die goede reden is er niet.

[Reactie gewijzigd door sfc1971 op 31 juli 2010 10:38]

Leuke theorie, leuke post maar het slaat nergens op. Aangezien de Wii zo'n beetje 2x zoveel consoles heeft verkocht als de PS3 en een Wii gamer gemiddeld 7.8 games koopt, tegen 8.2 voor de PS3. Dat is toch heel redelijk zeker als je bedenkt dat er volgens jou geen betalende gamers zijn.
Nou daar zitten genoeg mensen op te wachten. Mensen die serieuze games willen, kopen wel een PS3 of Xbox360, vooral met Kinect en dat systeem van Sony er nu bij.
Het bevalt me niet dat je het woord 'serieus' gebruikt. Is Super Mario Galaxy, met een verkoop van meer dan 10 miljoen in totaal, niet serieus? Om nog maar niet te beginnen over het feit dat er 2x zoveel Wii's als PS3's zijn. Hmm.
Nintendo games zijn zeker andere games als op de PS3 en 360. Maar niet serieus?
Heeft Kinect dan al serieuze games?
Het is nog niet uit, maar het is meer dat de Xbox gefocussed is op serieuzere games, dus daar kan je het beter zoeken als je serieuze games wil.
Ja en Kinect brengen ze juist om de meer casual gamers ook aan te trekken
inderdaad en die nerdjes die mario enzo leuk vinden
moeten maar op een commodore 64 gaan spelen
Dan ga jij toch lekker sadistisch uit polygonen opgebouwde zombies met je sniper door het hoofd knallen en genieten van zoveel mogelijk bloed?
Tja, de doelgroep van de Wii is de casual gamer. Nou zijn Wii games meestal wat goedkoper als games voor PS3 en X-box 360 maar in verhouding tot wat ze bieden zijn ze vaak te duur. Bij ons zijn er deze maand (na Cars (€12,-), Hotwheels (€12,-) en Wing Island (€10,-) ) game 4 en 5 bij gekomen: Wall-E (€15) en The Chronicles of Narnia - Prince Caspian (€10). De pijngrens ligt dus ongeveer daar, en dan zijn er die daaronder zitten waarvan ik me dus duidelijk afvraag of deze überhaupt wel leuk zijn. Al kost een game €1, als het niet leuk is (persoonlijk) en slechts éénmaal gespeeld wordt, dan is het weggegooid geld. Is een spel echt leuk, dan kan eventueel een hoger bedrag worden neergeteld.

En de titels voor de die-hard-gamers zullen vooral door door dergelijke gamers gekocht worden die daarvoor een PS3 of Xbox 360 hebben (of zelfs beide).

Verhuizen naar China is niet voor alles de oplossing, al zijn vele Japanse bedrijven ze al voorgegaan in eerdere periodes dat de Yen hoog stond. Voor productie zal dat best kunnen, maar voor de creatieve processen, zoals game-devellopment ligt dat wat moeilijker, lijken mij India, Filipijnen en Korea een logischer keus.

De DS was een leuk idee, maar ik vraag me af of het handiger is als bv de oer-psp.
De DSi is eigenlijk too little too late, want de verbeteringen merk je niet met de oude games (je moet bv nog steeds WEP gebruiken met een DS-game), de DS XL is groter, maar heeft geen hogere resolutie, dus het is minder scherp. Aangezien de meeste gebruikers toch kinderen zijn, is voor hen het grotere formaat geen voordeel, vanwege de portability eerder een nadeel. Voor volwassenen is het grotere formaat wel handig, maar die spelen nauwelijks games, zullen dus niet snel een DS XL kopen en nog minder games. Mischien dat de 3DS iets toe gaat voegen maar dat moeten we nog afwachten.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 2 augustus 2010 15:38]

niet naar china verhuizen. Maar Nintendo zou ook eens iets moeten uitbrengen wat je alleen maar met een Classic Controller Pro kan spelen, of gewoon een compleet nieuwe console waar je niet gedwongen wordt om met zo'n ding te spelen - dus DS, GameCube 2 (of iets dergelijks) & de Wii. dat zou nog werken, maar dat is ook een beetje onhandig.,
Pfff, stelletje rare mensen hier.
Natuurlijk zijn er veel casual games. Maar er zijn zat goede Nintendo games. Ik heb er thuis 18 staan, waar zo'n 5 vermakelijk casualgames tussen zitten. Bij de Wii moet je gewoon even kijken welk spel je koopt in plaats van zomaar een spel pakken. Als de game door Nintendo zelf is gemaakt is hij ook 9/10 keer je geld waard.
Een Nintendo console koop je voor Nintendo games. Een 360 koop je als je veel games wilt spelen en er niet te veel voor wilt betalen en een PS3 koop je voor het merk, bluray of voor die paar exclusives.

Laat ik ook even duidelijk maken dat kleurrijke games niet per se casual hoeven te zijn, laat staan dat het slechte graphics heeft. Misschien bevalt de stijl je niet, maar de textures en lichteffecten zijn van hoge kwaliteit bij Super Mario Galaxy 1 en 2. Oke, de resolutie is lager, maar voor games als COD, GTA en andere shooters heb je nou eenmaal een PC of 360.

De grote fout die jullie maken is dat de Wii heel anders is als een PC, 360 of PS3. Of je bent Nintendo gamer (en dan hou je wat meer van puzzeltjes als adrenaline-kicks of bloed) of je hebt er een andere console naast. Of je bent één van die meelopende casual 'gamers'.

En daarnaast is het de eerste keer in 2 jaar dat Nintendo verlies maakt. Ja, dat was ook met de Wii en DS.

Maar back ontopic: waarom ze verlies hebben gemaakt is mij echt een raadsel. Een paar van 30 naar 20 miljoen verkochte spellen is wel aardig wat geld, maar om daar nou 207 miljoen verlies aan te maken, terwijl dit anders +200 miljoen euro is?
Misschien dat het aan de ontwikkeling van de 3DS ligt, en mede aan de yen.
Met casual games is niks mis. Als echter iedereen elkaars spel gaat na-apen is het echter gauw afgelopen. Niemand gaat namelijk meerdere spellen kopen die eigenlijk exact hetzelfde zijn. Het is namelijk nooit duidelijk waarmee het ene spel zich onderscheidt van de andere. Om een voorbeeld te geven: Ik ga naar Gamespot en bekijk de populairste games voor de Wii. Dan zie ik:
Wii Fit
Wii Fit Plus
EA Sports Active
Gold's Gym: Cardio Workout

en een lijst van meerdere (niet alle!) Party games:
101 in 1 Party Megamix
Big Family Games
Carnival Games
Club Pinguin: Game Day
Family Party: Outdoor fun
M&M beach party

En het gaat zo maar door. Ik heb aan een paar partygames al genoeg, en met mij wel meer mensen. Daarnaast komen ook nogeens een heleboel spellen alleen uit voor de XBOX360 en PS3, zoals vele shooters. Dit is zo zonde want dit zijn wel spellen die erg veel gespeeld worden en hierdoor is het voor die mensen dus beter om te kiezen voor de andere 2 opties.
Alle console fabrikanten (bij elkaar genomen) hebben het al een tijdje zwaar. Al heeft Sony blijkbaar als eerste de weg naar boven gevonden. Maar prijsoorlogen op de hardware (met nauwelijks marge), tegenvallende games verkopen wereldwijd (in de 2008/2009 recessie hield men de hand op de knip), en piraterij speelden allemaal een rol.
Laat Sony nu net de enige zijn die geen last heeft van piraterij.
Hoog tijd voor ontwikkelaars om meer in dit platform te investeren.
Waarom zou men nog langer investeren in games als ze toch onderhevig gaan zijn aan piraterij?
Omdat als je het spel op de Wii uitbrengt, de helft van de potentiele kopers het spel mag downloaden en dan heb je nog evenveel omzet als op de PS3. (de Wii heeft een 2,5 keer zo grote userbase). Daarnaast hoef je op de Wii geen extreme hoop mensen in te huren om ergens zoveel mogelijk polygonen in te drukken -> goedkoper ontwikkelen.

Grootste userbase -> meeste third party ondersteuning.
Stel dat ontwikkelaars de Wii laten vallen als een baksteen en volledig voor de PS3 zouden gaan, dan "dwingen" ze de mensen misschien om een PS3 te kopen, maar zal iedereen die de game wil gaan spelen de game ook daadwerkelijk moeten gaan kopen.
Kortom: jij zegt "Toch nog 50% winst", ik zeg "50% verlies!".

PS3: 315 miljoen x software / 8,3 games per console / 24,8 miljoen Q1
Wii: 573 miljoen x software / 7,7 games per console / 28 miljoen Q1
De userbase is 2,5x zo groot maar er worden minder games per console verkocht en qua softwareverkopen zit je nog niet eens op het dubbele.
Als de helft van de potentiële kopers Wii-games zou downloaden dan heeft Nintendo nooit meer omzet dan Sony.

De softwareverkopen van Nintendo zijn met ongeveer 10% gezakt en dat was meer geweest als er niet alweer een game van Mario was uitgekomen om de boel te redden met 14% van de softwareverkopen van afgelopen kwartaal.

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 30 juli 2010 19:36]

Stel dat ontwikkelaars de Wii laten vallen als een baksteen en volledig voor de PS3 zouden gaan, dan "dwingen" ze de mensen misschien om een PS3 te kopen, maar zal iedereen die de game wil gaan spelen de game ook daadwerkelijk moeten gaan kopen.
Dat slaat werkelijk helemaal nergens op. Oke, het is waar maar het zal in de praktijk nooit voorkomen. Third party's willen geld verdienen en niet een console promoten. Daarnaast koop je een Nintendo console niet voor de third party's, want elke Nintendo console word altijd al slecht ondersteund door third party's. Omdat je een Nintendo console koopt voor Nintendo games.
Daarnaast zijn er mensen voor wie de 300 euro grens te hoog is tegenover 180 euro, net als games en hardware die 10-20 euro duurder zijn.
Die zin die eronder staat komt toch echt op hetzelfde neer.
PS3: 315 miljoen x software / 8,3 games per console / 24,8 miljoen Q1
Wii: 573 miljoen x software / 7,7 games per console / 28 miljoen Q1
De userbase is 2,5x zo groot maar er worden minder games per console verkocht en qua softwareverkopen zit je nog niet eens op het dubbele.
Als de helft van de potentiële kopers Wii-games zou downloaden dan heeft Nintendo nooit meer omzet dan Sony.
Oke, er worden meer games per console verkocht. Jij zegt nog niet eens op het dubbele, dat klopt. Maar laat ik dan stellen dat 40% van de potentiele gamekopers het spel kan downloaden om op dezelfe winst te komen. Het gaat mij niet om zoveel, maar om het feit dat er gewoon meer spellen worden verkocht op de Wii als op de PS3.

En daarnaast ga je er niet op in dat onwikkelen op de Wii gewoon veel goedkoper is, en dat een partygame veel makkelijker te maken is als een shooter.
De softwareverkopen van Nintendo zijn met ongeveer 10% gezakt en dat was meer geweest als er niet alweer een game van Mario was uitgekomen om de boel te redden met 14% van de softwareverkopen van afgelopen kwartaal.
Who cares? Fifa heeft ook al iets van 20 games, COD heeft er nu al 6, Mario Galaxy zit nu op 2. Maar oke, als je Mario games telt zijn het er natuurlijk veel meer. Dat zijn tenminste exclusives, wat heeft de PS3 nou aan echte exclusives? En dan doel ik op verschillende genres.
Mario is een handelsmerk van Nintendo, wat wil je dan? En laat ik dan met Pokémon beginnen. Dat is gewoon een ijzersterke formule. En daarom word elk Pokémon spel steeds weer vaak genoeg. Een nieuwe wereld en wat nieuwe wezentjes is genoeg, want het spel blijft leuk.

Maar dat is wat Nintendo gamers willen. Die willen geen mislukte zombies door hun hoofd schieten om zoveel mogelijk bloed te zien, die willen een puzzeltje oplossen en tactisch een level uitspringen, en alle geheime dingen vinden in een level.
Laat een Nintendo gamer maar eens COD MW2 spelen en een PS3 gamer. De PS3 gamer gaat heel skilled en snel door het level heen en de Nintendo gamer probeert meer als een James Bond het level door te komen.

[Reactie gewijzigd door Richh op 30 juli 2010 20:44]

Dat slaat werkelijk helemaal nergens op. Oke, het is waar maar het zal in de praktijk nooit voorkomen. Third party's willen geld verdienen en niet een console promoten.
Third party's willen zoveel mogelijk geld verdienen en als één console meer winst kan opleveren zal die ook (hetzij langzaam) meer/betere ondersteuning krijgen.
Third party's willen zoveel mogelijk geld verdienen ipv makkelijk geld verdienen en achterover leunen.
Daarnaast koop je een Nintendo console niet voor de third party's, want elke Nintendo console word altijd al slecht ondersteund door third party's. Omdat je een Nintendo console koopt voor Nintendo games.
I.d.d. games zoals Mega Mario Universe 23, Zelda: The Rescue of the Princess with the Red Hat and the Lefthanded Flute 11, Pokemon SugarPopLollyPink en WiiFitHit 9. :+
Oke, er worden meer games per console verkocht. Jij zegt nog niet eens op het dubbele, dat klopt. Maar laat ik dan stellen dat 40% van de potentiele gamekopers het spel kan downloaden om op dezelfe winst te komen. Het gaat mij niet om zoveel, maar om het feit dat er gewoon meer spellen worden verkocht op de Wii als op de PS3.
Leuk dat je net iets meer verdiend dan de concurrent, maar als er veel meer te halen valt doe je toch iets heel erg verkeerd.
Zo'n bedrijf inc. bestuur zit echt niet alleen maar te lachen en geld te innen, die kijken ook vooruit en om zich heen.
Ze weten echt wel dat het (veel) beter moet kunnen.
Nu voor het eerst verlies in een paar jaar, maar zonder ingrijpen kan het alleen maar bergafwaarts gaan gezien de enorme piek die Nintendo heeft gehad.
Who cares? Fifa heeft ook al iets van 20 games, COD heeft er nu al 6, Mario Galaxy zit nu op 2. Maar oke, als je Mario games telt zijn het er natuurlijk veel meer. Dat zijn tenminste exclusives, wat heeft de PS3 nou aan echte exclusives? En dan doel ik op verschillende genres.
Race: Gran Turismo, Motorstorm, Modnation Racers, WipeOut HD
Actie/Adventure: Uncharted, Little Big Planet, God of War, 3D Dot Game Heroes, Infamous, Pain, Yakuza
Shooter: Killzone, MAG, Socom, Resistance, Warhawk
Party: Buzz
Platform: Ratchet & Clank
RPG: Demon's Souls, White Knight Chronicles
Virtual Pet: EyePet
Poetic Adventure: Flower
Interactive Art: Linger in Shadows, Mesmerize
Maze: The Last Guy
Interactive Screensaver: LocoRoco Cocreccho
Puzzle: Cuboid, Trash Panic
RTS: Mushroom Wars
Music: SingStar
Strategy: Savage Moon, Pixeljunk Monsters
Arcade: Super Rub 'a' Dub, Time Crisis 4
Shoot 'em up: Super Stardust HD
Tactical RPG: Valkyria Chronicles
Pinball: Zen Pinball
Ik heb er zo even de bekendsten uitgepikt, meer is te vinden via: http://en.wikipedia.org/w...:PlayStation_3-only_games
Maar dat is wat Nintendo gamers willen. Die willen geen mislukte zombies door hun hoofd schieten om zoveel mogelijk bloed te zien, die willen een puzzeltje oplossen en tactisch een level uitspringen, en alle geheime dingen vinden in een level.
De zombies op zowel de xbox360 als de PS3 zien er behoorlijk goed uit in tegenstelling tot de zombies op de Wii die grafisch meestal heel erg teleurstellend is vergeleken met die twee.
Zowel de xbox360 als de PS3 hebben een soort van beloningen (achievements/trophy's) welke het voor de spelers in veel gevallen extra interessant maakt om juist alles uit te pluizen.
Maar wat jij hierboven beschrijft hebben heel erg veel action-/adventure-games tegenwoordig, alleen hebben deze op zowel de xbox360 als de PS3 ook nog eens het voordeel er realistisch en mooi uit te zien.
Laat een Nintendo gamer maar eens COD MW2 spelen en een PS3 gamer. De PS3 gamer gaat heel skilled en snel door het level heen en de Nintendo gamer probeert meer als een James Bond het level door te komen.
Verwar je je eigen beleving niet met die van anderen?
Ik kan me niet voorstellen dat elke Nintendo-gamer sluipt in shooters.
Third party's willen zoveel mogelijk geld verdienen en als één console meer winst kan opleveren zal die ook (hetzij langzaam) meer/betere ondersteuning krijgen.
Third party's willen zoveel mogelijk geld verdienen ipv makkelijk geld verdienen en achterover leunen.
Als het allemaal zo zou zitten, waarom doet men het dan niet? Omdat je dikke investeringen moet gaan doen. De Wii heeft bewezen dat je er makkelijk mee kan cashen en daarom gebeurd dat ook. Je vergeet het belangrijkste: de ontwikkelkosten van de PS3 zijn véél hoger vanwege meer detail en de ingewikkeldere Cell chip.
I.d.d. games zoals Mega Mario Universe 23, ...
Inderdaad ja. Nintendo heeft een ijzersterke formule bij die games. Wat de PS3 gewoon niet heeft.
Leuk dat je net iets meer verdiend dan de concurrent, maar als er veel meer te halen valt doe je toch iets heel erg verkeerd.
Zo'n bedrijf inc. bestuur zit echt niet alleen maar te lachen en geld te innen, die kijken ook vooruit en om zich heen.
Ze weten echt wel dat het (veel) beter moet kunnen.
Nu voor het eerst verlies in een paar jaar, maar zonder ingrijpen kan het alleen maar bergafwaarts gaan gezien de enorme piek die Nintendo heeft gehad.
Waar haal je nou weg dat daar meer geld te halen is? Dat is gewoon niet waar. Bedrijven kijken wel degelijk om zich heen, maar ze hebben echt maar één doel hoor: dat is geld verdienen. En daarvoor willen ze best investeren (elke nieuwe game is investeren) maar uiteindelijk draait het allemaal om geld. En jij begrijpt toch ook wel dat een NES game ontwikkelen goedkoper is als een N64 spel? Dat is net zoals een GameCube -> Wii game ontwikkelen tegen een PS3. Misschien dat dit je wat duidelijk maakt.
Die goede verkopen gaan gewoon lekker door. Net als de PS2 dat deed. Games blijven uitkomen en Nintendo heeft het altijd al moeten hebben van mond-op-mondreclame. Er zijn op dit moment meer dat 70 miljoen monden.
Race: Gran Turismo, Motorstorm, Modnation Racers, WipeOut HD
Actie/Adventure: Uncharted, Little Big Planet, God of War, 3D Dot Game Heroes, Infamous, Pain, Yakuza
Shooter: Killzone, MAG, Socom, Resistance, Warhawk
Party: Buzz
Platform: Ratchet & Clank
...
Als jij God of War en Yakuza in hetzelfde hoekje wilt gaan plaatsen als LittleBigPlanet... En daarnaast: 1 platformer (R&C, hoeveel games hebben we daarvan? Hoeveel Mario platformers?) en 1 partygame waarvan we allemaal weten dat het zuigt.
Daarnaast, om met de racers verder te gaan: het zijn realistische racers. Oke, we hebben de Mario-Kart kloon Modnation, die later is en niet de bekende characters heeft. WipeOut is ook gejat van F-Zero, welke ook eerder was. Daarnaast spreken ze mij als Nintendo gamer gewoon niet aan.
En daarnaast: ik hoop dat je naar je link hebt gekeken. Bij PS3 heb je 174 exclusives, bij de Wii heb je er 339. Klik ook even op 'next 200'.
De zombies op zowel de xbox360 als de PS3 zien er behoorlijk goed uit in tegenstelling tot de zombies op de Wii die grafisch meestal heel erg teleurstellend is vergeleken met die twee.
Zowel de xbox360 als de PS3 hebben een soort van beloningen (achievements/trophy's) welke het voor de spelers in veel gevallen extra interessant maakt om juist alles uit te pluizen.
Maar wat jij hierboven beschrijft hebben heel erg veel action-/adventure-games tegenwoordig, alleen hebben deze op zowel de xbox360 als de PS3 ook nog eens het voordeel er realistisch en mooi uit te zien.
Ik zeg toch niet dat het om de graphics gaat, dat interesseert gewoon niet. Het gaat toch om de fun van een game? Nintendo laat zien dat games ook leuk kunnen zijn. Sowieso vind ik zombiegames het belachelijkste spelgenre ooit. Het gaat echt om niks anders dan schieten. Geeft dat voldoening als je 1000 van die poppetjes neerschiet? Ben je dan trots als je de trigger ingedrukt hebt gehouden?
Action/Adventure games op de PS3 hebben ook gewoon geen sfeer. Of in ieder geval, niet die magische sfeer die bijvoorbeeld Zelda heeft.
Trophy's heeft Sony trouwens ook gejat van de 360. Maar daarbij zijn Archivements veel meer als 'speel het spel uit zonder dood te gaan', dat is anders als de muntjes of harten waar ik op doelde. Of een tweede uitgang in een level.
Verwar je je eigen beleving niet met die van anderen?
Ik kan me niet voorstellen dat elke Nintendo-gamer sluipt in shooters.
Nee, dat zal ook niet zo zijn. Maar ik probeer je in grote lijnen duidelijk te maken dat Nintendo gamers niet zitten te wachten op Killzone of Yakuza. Wij zijn andere gamers, daarmee verschillen wij van andere consoles en die gamers kan Sony of Microsoft nooit wegkrijgen bij de Wii. Dat komt omdat wij games anders zien: als vermaak.
Third party's willen zoveel mogelijk geld verdienen ipv makkelijk geld verdienen en achterover leunen.
Nee, Third parties willlen zo makkelijk mogelijk zoveel mogelijk geld verdienen, en hoe meer ze kunnen verdienen door achterover te leunen, hoe beter.

Iedere dollar die geïnvesteerd wordt moet er minstens drie keer uit terug komen, anders wordt die niet geïnvesteerd. Op platformen waar het meestete halen is zal dus het meeste geïnvesteerd worden. Er zijn meer Wii's verkocht als X-box 360's en PS3's maar de kopers van de duurdere X-box 360 en PS3 zijn wel kapitaalkrachtiger en/of fanatieker en besteden daarom meer geld aan meer en duurdere games.

Dat laatste is precies waarom de grote titels van third parties, zoals COD MW2, vooral op Xbox, en in mindere mate P3 verschijnen en niet op Wii. Dat is precies waarom er al zoveel games zijn verschenen voor iPhone en developers juist de DS (/DSlite DSi/ DS XL) laten vallen, de typische iPhone bezitter is mischien geen gamer maar wel kapitaalkrachtig, en de DS (...) bezitter is meestal een kind dat wel gamed maar zelf niet over de aankoop kan beslissen.

De kwaliteit van de platformen speelt dus (behalve bij de gamers zelf) nauwelijks een rol, de enige motieven zijn kapitalistische en daardoor wordt de grootste doelgroep in de kou gezet.

Voor vele ouders is een Wii al duur genoeg (in mij jeugd was een console (bv Atari, Sega) een extreem duur apparaat waarmee je enkel spelletjes kon doen terwijl je met een home-computer of een 8086 al veel meer kon), is het alleen maar goed dat men er bij moet bewegen, en voor de doelgroep (jeugd) zijn deze games vaak veel leuker als de bloedige shooters, realistische dus moeilijke race-games, enge zombies en andere zware dingen.
Oke, deze zullen vast allemaal hun handje helpen. Al is piraterij van alle tijden en maakt Nintendo (als enige) wél dikke winst op de Wii en DS. Of in ieder geval meer winst als Sony en Microsoft maken, per hardware.
Sony als eerste de weg naar boven?
Sony was noujust de laatste die naar bovenschoot in verkopen.
Aantallen verkochte consoles (waar alle headlines op gericht zijn) is niet gelijk aan winst, dat is nou juist het probleem. Nintendo, Microsoft en Sony hebben de afgelopen jaren met zijn drieen veel consoles verkocht (waar niet veel op verdiend wordt) en maar weinig games (waar wel geld op gemaakt wordt). In het begin liep Wii qua game verkopen nog goed maar dat is vrij snel afgekalfd, terwijl de Xbox360 en PS3 games vanaf het begin al tegenvielen.

Basically, voor alle drie fabrikanten is console gaming een wat tegenvallende business. Komt ook doordat ze alledrie ongeveer even succesvol zijn geweest, en ze dus heel lang door moeten blijven stunten met de hardware prijzen en de marges op games dus ook moeten delen met zijn drieeen. Als bv de Xbox360 alle competitie weggeblazen zou hebben (zoals bij de PS1) zou het een hele andere koek zijn: the winner takes it all.

Voor de consument daarentegen is het mooi, veel concurrentie, lage prijzen. Maar verwacht niet dat dit bij de volgende console generatie weer zal gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 juli 2010 22:27]

Maybe dat de 3DS daar ook mee te maken heeft m.b.t. R&D kosten? Verbaasd me hoeveel de Wii nog verkocht wordt, had zelf het idee dat het wel gedaan was, maar de cijfers liegen er niet om.

Denk ook dat er genoeg mensen zijn die een modchip laten inbouwen om zo weer te "besparen" op gamekosten.
Ook de productiekosten lijkt me, worden die dingen nou al niet bij de duizenden in kartonnen doosjes gestopt om aan de vraag te voldoen op de release dag?
Nintendo verkocht veel Wii's doordat ze non-gamers en casual gamers naar de winkel sleepten maar deze doelgroep is minder betrouwbaar in het regelmatig aanschaffen van games. De hardcore gamers vinden de xbox en ps3 indrukwekkender (denk/vind ik!) maar voor de fanboys maakt dat natuurlijk niet uit. Zoals voorheen genoemd is replay value van de zogenoemde 'party' games vrij laag waardoor men niet in de rij gaat staan voor deze games.

Maar ik heb wel een goed idee: bundel die Wii niet met dat domme sports gebeuren waarop je binnen 5 min bent uitgekeken maar met een Mario spel of Super Smash. Ik vermoed dat dan nog veel mensen naar de winkel willen!

en ja die DS met die pen. Ik begrijp niet waarom je geen PSP zou nemen (de handheld is veelzijdiger) maar in Japan en de VS doet de DS het zeer goed.
PSP veelzijdiger? De DS is zoals de meeste mensen een handheld zien: snel even een spelletje spelen. Eenvoudig, duidelijk en goedkoop (goedkoper). Op de PSP zijn veel meer shooters en realistische spellen. Nintendo gamers willen mario spellen en de casual gamers nu ook.
Handhelds hebben het altijd gehad van mond op mond reclame: de DS was eerst, mensen zien 'm bij anderen en kopen 'm ook.
Het spellenaanbod bij de DS is naar mijn mening veel beter: Pokémon en Mario Kart om maar twee toppers te noemen. Proffessor Layton is bijvoorbeeld ook een hele goeie. Echte fungames die je snel eventjes kan spelen, ook in multiplayer. Dat heeft de PSP niet.
Nou, da's vanzelfsprekend. 8 a 9 kansen op 10 hebben mensen hun Wii gesoftmod en downloaden ze lekker de games van het internet. Trouwens, de Wii heeft ook weinig spellen waar je online kan spelen. Dus als je dit allemaal op rijtje zet, heb je eigenlijk weinig toegevoegde waarde als je Wii spellen koopt. Dat de gameverkopen hierdoor teruglopen vind ik een logisch gevolg.
Softmodden is voor de gemiddelde consument veel te ingewikkeld hoor... een flashkaartje voor de DS is een beetje t niveau waar je aan moet denken.
Daar gaan ze wel naar mensen zoals ik, ik heb voor wat mensen een Wii gesoftmod (kost niks voor hun, maar ik geef ook geen garantie, en als nintendo een firmware pushed is hij gewoon weer stock, meer als service voor mensen uit de buurt), al is het alleen maar om spellen op een HDD te zetten ipv telkens een dvd erin te stoppen, vooral omdat over het algemeen het ouders zijn die bij mij komen omdat hun zoontje/dochtertje van 10 weer eens een DVD heeft gemold.

Ik stop er iets als cover floader ofzo op, en dit kan vanuit het programma spellen rippen, maar ik leg ze nooit uit hoe ze zelf dvd's moeten downloaden en erop zetten. Als ze spellen willen backuppen, prima, maar ik ga ze niet helpen met het verneuken van de gamemarkt. Meestal heb je daardoor 3rd party tools en knowhow van verschil PAL/NTSC nodig, en meestal snappen ze zelf te weinig van computers om dat zelf uit te vogelen, en als ze het wel uitvinden konden ze net zo goed het ding zelf flashen.
Tja, wat dat betreft zijn cartridges een stuk degelijker, beter kinderbestendig.

Ik probeer ook van alle games een kopie te maken (en vaak lukt dat, kun je prima installeren vanaf de kopie maar doet hij het daarna niet) maar om uren te gaan zitten klooien, zonder dat je weet of je het überhaupt werkend ga krijgen, daar begin ik niet aan, daarvoor ontbrekt me de tijd. De meeste games die we tegenwoordig kopen zijn trouwens niet zo duur dat het lonend is*.

Wat video-DVD's betreft, sommige heb ik inderdaad gekopiëerd, maar om ze allemaal te gaan kopiëren is gaat toch veel tijd in zitten, en voor sommige was het al te laat, waren al gescheurd. Degene die het snelst kapot gingen waren toevallig wel degene die niet te vervangen zijn omdat ze in de winkel niet meer te koop zijn of dat nooit geweest zijn (o.a. een Disney-Club-CD, mischien dat dezelfde CD na 3 jaar nog eens terug komt, maar die ene CD aanschaffen kan niet).

*) De duurste game die ik (voor mezelf) ooit kocht was ƒ129 voor Age of Empires Collectors Edition (1+expansion pack en 2+expansion pack) en is achteraf gezien een miskoop. De enige games die ik voor de volle proks kocht én hun geld wel waard waren, waren Civilisation II, Alpha Centauri + Planatary Pack, Gettysburg (alle drie van Sid Meier), IL2 Sturmovik en Morrowind (+expansion packs). Waar ik de volle mep voor betaalde maar die miskopen waren zijn Civilisation Call to Power, Civilisation 3 (twijfelgeval), Empire Earth en Cossacks (twijfelgeval, heeft een tijdje in de kast gelegen omdat m'n PC niet snel genoeg was, daarna omdat ik niet voldoende tijd had om het te spelen, laatste is nu nog min of meer het geval, en nu ziet het er gedateerd uit). Wat ik kocht in de budgetbak en het geld waard was, waren o.a. Dune 2000 en Daggerfall. Wat ik kocht in de budgetbak en toch het geld niet waard was, o.a. een spel genaamd "Anno 1601" maar ik weet niet of het onderdeel is van de bekende serie Anno 1503-Anno 1602-Anno 1404-Anno 1701. Het was namelij veel ouder, draaide volgens mij al op de Pentium 133, en speelde in de middeleeuwen (geen kannonnen, geen schepen). De trial was leuk, de volledige versie level 1 en 2 ook, maar level 3 was niet meer door te komen.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 3 augustus 2010 10:11]

8 op de 10 Wii's gesoftmod?

Volgens mij ben je hier lichtjes aan het overdrijven.
Mwa, zoveel softmodders zijn er ook niet, en daarnaast zijn er ook softmodders die de echt goede spellen wél kopen.
Online gamen is iets waarvoor je de 360 koopt. Nintendo heeft het daar nooit echt van gehad en dat gaat ook niet gebeuren. Nintendo wil fungames -> splitscreen multiplayer. En daarvan heb je er vele meer als op bijvoorbeeld de 360. Je zegt weinig spellen waarbij je online kan spelen. Maar hoeveel spellen koop jij wel niet?
Zo moet iedereen Nintendo consoles zien: daar is nou eenmaal niet elk spel ongeveer een 7.5, maar elk spel een mager 6je. Echter vind je op de Wii de hoge uitschieters, maar dat zijn er enkele. Die games (Mario, Zelda, Metroid) vind je ook niet op een andere console. En daarvoor haal je die Wii.
Zo'n Wii is ook heel anders dan een 360, eigenlijk niet te vergelijken. Als Wii games niet jouw games zijn, koop 'm dan gewoon niet.
Moet een game online kunnen om een goede game te zijn dan? Ik zie de toegevoegde waarde van online gaming niet in voor bijv. Super Mario Galaxy.
Goh, het ligt eens niet aan piraterij...
Vooral bij de DS zou ik toch zeggen dat het >misschien< onder andere aan piraterij kan liggen. Ik zie namelijk zoveel mensen met een R4 (of andere) kaartje dat je het bijna niet zou geloven. Veel games zijn ook niet de 40 euro waard die ze ervoor vragen en omdat het zo simpel is gaan veel mensen even het internet op om het spel te downloaden. Je kan ook zeggen "als je het niet waard vindt, koop EN download het dan niet" maarja dat is toch wat gebeurt...
Nee juist niet, de R4 kaartjes zouden juist eerder voor een hogere verkoop kunnen zorgen voor de DS, niet minder. Voor spelletjes wellicht wel, maar zeker niet voor het apparaat. Wie wil nu niet een apparaat hebben waar je gratis spelletjes op kunt spelen. (Even daargelaten of het legaal is of niet)
Een console koop je maar 1x, games blijf je kopen omdat er razendsnel nieuwe uitkomen. Als iedereen een DS koopt maar geen games betekent dit ook minder winst dan als bijvoorbeeld 75% van die mensen maar een DS koopt, maar wel met meerdere games erbij. Zoals in het artikel staat zijn de verkopen van de DS fors ingezakt, als je dit kan compenseren met gameverkopen zou het verlies lang niet zo groot zijn.

Een DS bezitters heeft gemiddeld 5 games staat in het artikel. Ter vergelijking:

Wii: 7
XBOX 360: 8
(Ook al zijn dit geen handhelds)

Stel dat ze dit getal bij de DS ook op 8 krijgen, dan betekent dat (155 miljoen*3= ) 465 miljoen games extra verkocht. Nintendo krijg van elke verkoop waarschijnlijk een gedeelte van de inkomsten, dus tel uit je winst!

[Reactie gewijzigd door thefal op 30 juli 2010 23:52]

Thefal doelt juist op een lagere verkoop van games niet over de verkoop van DS.
Zelf zie ik ook bijna iedereen met een R4 kaartjes, dus inderdaad minder verkoop van games ondanks een goede verkoop van de DS.
Er zijn (volgens vgcharts) al 132 millioen DS's verkocht.
Ongelooflijk veel als je het mij vraagt. Dat is een install base van Wii+Xbox360+PS3!
Zeg maar gerust dat meer dan de helft van de DS library die 40 euro niet waard is. Een groot deel van de homebrew is zelfs beter dan menig DS game, dus die officiële faffies doen echt iets fout.
+1 insightful.

Verder medl het bron artikel dat e vitality senbso voor de wii wordt uitgebracht:

"President Satoru Iwata plans to introduce a 3-D model of the DS and a heart-rate-tracking “Vitality Sensor” accessory for the Wii console this fiscal year to revive earnings growth.
"

En dat in september meer info over de D3dS wordt uitgebracht.
Kopen mensen de WII nog dan dat vind ik een veel grotere mysterie dan waarom de games verkopen terug lopen.

Zodra Kinect uit is zie ik helemaal geen enkele reden voor mensen om nog een WII te kopen.
Uuhm, ik denk de reden dat een Wii gewoon wat goedkoper is dan de 360+Kinect, een bekendere naam heeft (vooral voor de motion gaming doelgroep) en bovenal Nintendo games heeft. En Nintendo staat er toch om bekend dat zij de pioniers zijn, en wel verstand hebben van games maken bij de nieuwe hardware.

De games verkopen lopen terug omdat Nintendo het laatste jaar weinig heeft gereleased op Mario Galaxy 2 en Super Mario Bros. na. De Wii verkoopt nog altijd goed, omdat het een prima apparaat is. Hij is niet te vergelijken met de 360, PS3 en PC. Al is het maar omdat er een heel ander soort games op uitkomen. Waar op de PC, 360 en PS3 vooral realistische games, bloederige shooters en racegames uitkomen koop je een Wii voor de platformers en de wat meer tactische/puzzel spellen. Zo moet je bij Zelda of Mario wel een keertje nadenken.

Het zijn twee totaal andere markten en daar gaat Kinect totaal geen invloed op hebben. We zullen zien.
games zijn gewoon echt veel te duur(dikke punt) maar dat is al 1000x gezegd.

gisteren was ik bij game mania in de winkel en daar verkopen ze ook 2de hands games.
als ik dan mensen met 5 of 10 games naar buiten zie lopen, dan denk ik echt hoeveel bewijs wil je hebben dat games te duur zijn?!
Zelf heb ik nog niet heel lang een ps3, en heb 10 games gekocht en was nog geen 100 euro kwijt. Geen enkele winkel zal iemand 10 games vqan 60 euro per stuk zien kopen.
ik denk echt dat prijs verlaging (cq halvering) goed werkt. dus goede games 30 euro en de wat mindere games 15 tot 20 oid.
Maar dit moet dan wel iedereen doen anders werkt het niet.

Ze zitten altijd makkelijk te zeiken op de consument e.d., maar ze weten donders goed dat de 80% van de wii/ds games crap is. ik bedoel neem bv mario 64 voor de ds, deze is uit 2005 en hiervoor moet je nog steeds de full price betalen.

Ok het downloaden heeft ook schuld maar langena niet alleen, maar het is wel makkelijk om te zeggen.
Er moet ook winst aan gemaakt worden! Die prijs is er niet voor niks. Aan een spel van 10 euro word amper winst gemaakt, dat zijn de restjes die nog over zijn.

Je kent waarschijnlijk wel de vraag en aanbodlijn, en die snijden elkaar bij de PS3 op 60 euro, bij de Wii op 50 en bij de DS op 40. Daarom blijven goeie games (zoals de door jouw genoemde Mario 64) ook zo duur.

Daarnaast zijn er zat gamers (zoals ik) die wel 18 games in de kast hebben staan van 50 euro, exclusief hardware.

Werk maar eens, of vraag maar een werknemer van de Intertoys of Bart Smit hoeveel van die kaartjes ze stiekem onder de toonbank verkopen, of in ieder geval, wat de vraag er naar is. Niet normaal, het valt mij nog mee dat er nog gemiddeld 5,5 games per DS zijn.
Je kent waarschijnlijk wel de vraag en aanbodlijn, en die snijden elkaar bij de PS3 op 60 euro, bij de Wii op 50 en bij de DS op 40.
Is dat zo? Kijk bij de prijs van graan, gaat dat op omdat, het product homogeen is, er vele aanbieders en vele kopers zijn, dus partijen kunnen zelf de prijs niet sturen, en daarnaast is de markt transparant. In het geval van kraanwater ligt dat al anders omdat daar het product wel homogeen is, er welliswaar meerdere aanbieders zijn (een beperkt aantal) maar elke aanbieder in zijn regio monopolist is en deze daarbij ook nog probeert om het.zo ontransparant mogelijk te maken (vastrecht, meterhuur, netwerkkosten, transportkosten, milieuheffing, belastingen).

In het geval van games ligt dat nog anders, ten eerste zijn de producten niet homogeen, zelfs de ene shooter is de andere niet, ten tweede zijn er diverse markten:
1- de markt tussen maker (ontwikkelstudio) en uitgever (marketing, distributie)
2- de markt tussen uitgever en groothandel
3- de markt tussen groothandel en retail/detailhandel/winkelier/webshop
4- de markt tiussen retail en consument
(en dan worden games vaak ook nog gebundeld met hardware)

Markt 1 is er voor een specifieke game een tussen één aanbieder en enkele uitgevers al heeff men vaak langlopende exclusieve contracten zodat het effectief één-op-één wordt.

Markt 2 is er voor een specifieke game wederom tussen één uitgever en enkele groothandels.

Markt 3 is er voor een specifieke game meestal tussen enkele groohandels en vele retailers, al hebben de meeste retailers vaste leveranciers, meestal één.

Markt 4 is er coor de consument effectief een tussen enkele retailers en vele consumenten. De gemiddelde consument heeft immers geen oegang tot alle leveranciers, of vanwege landsgrenzen (als Nederlander kun je niet bestellen bij Belgische of Duitse vestigingen van Neckermann en Conrad, noch bij Duitse, Engelse of Amerikaanse vestigingen van iTunes, Amazon) of afstand (Saturn vestigingen in Rotterdam, Tilburg en Antwerpen zijn te ver weg om even een bepaalde game te gaan halen dus ik moet het doen met Free Recordshop, Intertoys en de witte boekenmarkt, of online bestellen. Voor wie geen rijbewijs en credit-card heeft valt er dus al een groot deel van het aanbod weg, niet toevallig dat deel met meestal de aantrekkelijkste prijzen. Hoe verder weg je kunt gaan, naar grotere steden met meer retailers en dus concurrentie, hoe meer de prijs zakt.

Op de éérste twee markten is het duidelijk dat de aanbieder eenzijdig de prijs vaststelt en de afnemer toch wel afneemt mits hij het door kan verkopen. Meestal geldt dat ook voor de derde markt. Pas in de laatste schakel van de keten is er sprake van enige concurrentie en dus marktwerking, echter lokaal is er toch vaak duidelijk sprake van een oligopolische situatie, de aanbieders kijken naar elkaar voor de prijs, en vragen dat bedrag dat de klant bereid is maximaal te betalen.

Dat jij 18 games van €50 in de kast hebt staan is leuk voor jou, maar de meeste gamers zullen niet dergelijke bedragen aan games kunnen uitgeven, zeker niet degenen die zelf nog geen (bij)baan hebben. Daarbij zal ook jij die games gedurende meerdere jaren bij elkaar hebben gespaard.

En dat er zoveel vraag is naar alternatief aanbod, dat is denk ik het bewijs dat voor een groot deel van de consumenten de prijs voor originele producten te hoog is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True