Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 172 reacties

Nintendo heeft in de afgelopen zes maanden een nettoverlies geleden van 2 miljard yen, omgerekend circa 18 miljoen euro. Het Japanse concern zou veel last hebben van de dure yen, terwijl ook de Wii het een stuk slechter doet.

In dezelfde periode van 2009 wist Nintendo nog een winst te boeken van 69,5 miljard yen, oftewel 616 miljoen euro. Ook de omzet daalde 34 procent in vergelijking met vorig jaar, naar omgerekend 3,2 miljard euro. De slechte resultaten zijn volgens Nintendo grotendeels te verklaren door de dure yen; Nintendo verkoopt 80 procent van zijn producten buiten Japan.

De firma verkocht ook aanzienlijk minder DS-handhelds. In de afgelopen zes maanden werden er 6,7 miljoen stuks verkocht, terwijl Nintendo vorig jaar nog bijna 12 miljoen stuks wist te slijten. Ook het aantal verkochte DS-titels nam af. Verder liep de Wii-verkoop de afgelopen zes maanden terug. Wereldwijd wist Nintendo er 5 miljoen te verkopen, terwijl er vorig jaar nog 5,75 miljoen konden worden verkocht.

Nintendo hoopt dat de verkopen in het komende semester weer aantrekken door de komst van de 3DS, de nieuwe handheld die 3d-beelden kan weergeven. De 3DS moet in maart 2011 op de Europese markt komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (172)

Een microverlies. Ik denk dat een hoop mensen geen DS meer kopen omdat de 3DS er aan komt. De ontwikkelingskosten van een dergelijk apparaat zijn ook niet gering, en het zou zomaar kunnen dat er al operating expenses worden gemaakt als voorbereiding op de productie (ik weet niet wat ze allemaal outsourcen).

Financieel is Nintendo waarschijnlijk, zeker over de laatste jaren genomen, het gezondst van de drie consolebouwers.
En voor de komende jaren het minst gezondst van de 3.
Er worden gewoon te weinig games verkocht voor Nintendo`s speeltjes terwijl voor MS en Sony nu gestaag het geld blijft binnenkomen.
Het nadeel van mikken op de casual markt is namelijk ook casual uitgavenpatroon.
Tel daarbij op dat de Nintendo`s supermakkelijk te kraken zijn en je hebt een probleem.
Nintendo heeft t qua hardware verkopen buiten verwachting gedaan, maar heeft de slag op softwareverkopen verloren. En dat gaan ze nu merken.
Zelf hebben ze dat ook door en lauchen dus de 3DS, en het zal mij niks verbazen als ze nog voor Sony en MS een nieuwe Wii (or whatever) op de markt gooien.
Ik denk dat dat "minst gezond" wel meevalt als je de afschuwelijke stapel yens bekijkt, die ze daar nog in een oude warppijp hebben zitten.
Klopt niet, de softwareverkopen van de Wii liggen op hetzelfde niveau als die van de de andere 2 spelers link.
De Wii heeft een marktaandeel van 47% en is door dezelfde attachrate dus goed voor bijna de helft van alle verkochte consolegames tot nu toe. Ik denk wel dat dit aandeel gaat slinken komend jaar. Daarnaast vermoed ik dat de sotwaresales van de DS bedroevend laag liggen en daardoor rode cijfers zijn ontstaan mede door de vermindering van de Wii units. Schijnbaar leveren de royalties voor third party developers niet genoeg op, of tellen ze software niet mee in de uitgebrachte cijfers.

[Reactie gewijzigd door sjekneck op 29 oktober 2010 15:16]

Zo te zien heeft iedereen de shovelware-spelers al. Het zat eraan te komen.
Hoezo? De DS verkoop is inderdaad flink gedaald. Logisch ivm het feit dat er al meer dan 100 miljoen van die dingen verkocht zijn + er een 3DS in aankomst is.
De Wii heeft 5 miljoen stuks verkocht. Vorig jaar 5,75 miljoen. Dat scheelt nog geen miljoen stuks!
De daling van de softwareverkoop komt door de weinige nieuwe goede games het laatste kwartaal.
Natuurlijk ook veel uitgaven door ontwikkeling van meer dan 5 nieuwe spellen voor de nieuwe 3DS waar Nintendo wel een punt mee moet maken. Er komt een nieuwe Zelda aan. Veel ontwikkeling.

Maar, alsof Nintendo hier zich echt druk om maakt. Er is geld zat uit die apparaatjes gehaald. Tuurlijk is die markt ooit verzadigd.

@hieronder, waarom altijd zo negatief over Nintendo? Je kan wel altijd het nieuwste van het nieuwste, snelste van het snelste willen... de doelgroep van Nintendo (waar jullie dus niet tot behoren) heeft daar geen vraag naar. De casual wil een betaalbare console. (hoeveel oma's en kleine meisjes hebben jullie al met de Move gezien?) En de core wil gewoon lekker Mario Galaxy, Zelda, Metroid en Kart spelen. Die wil helemaal niet elk haartje van Mario's snor kunnen tellen! Waarom zou Nintendo tijd stoppen in het (terug?)halen van de hardcore gamer die inmiddels CoD speelt? Dat zou een totaal onlogische strategie zijn.
Ik ben in ieder geval een trotse Wii bezitter, nooit spijt gehad van mijn aankoop.
de 3DS is vele VELE malen duurder dan de DS
Omrekenen geeft 220 euro, als je gaat vergelijken met wat de DSi in Japan en in Nederland echt verschillen, 230 euro. Dat scheelt 60 euro tov DSi XL. Voor een apparaatje wat dit kan.
Daarbij is de xbox360 even duur als de wii, dus dat zal ook veel mensen aan het twijfelen zetten.
Nee dat denk ik niet. De 360 heeft geen IP's die de doelgroep van de Wii aanspreken. De Wii heeft twee meegeleverde games, de Wii heeft naamsbekendheid, ziet er van buitenaf juist wel revolutionairder uit (voor de casual he) en is 25 euro goedkoper.
De core haalt toch een 360. Alhoewel, in de laatste twee levensjaren van dat ding.
Hoogste tijd voor wat nieuws. Is het niet soft dan wel hardwarematig!
Nintendo doet er goed aan om met een nieuwe spelcomputer te komen..
Nintendo moet deze nieuwe doelgroep netjes behandelen. Dat betekent, niet naar 4/5 jaar met een nieuwe console komen. Dat kunnen ze niet maken. En dan is er een nieuwe console... en dan? Even een vraagje aan de PS3/360 gamer. Stel, er komt morgen een Wii HD in de winkels, met CoD Black Ops, op dezelfde graphics kwaliteit, en je hebt het geld. Ga je 'm kopen of op je vertrouwde 360/PS3 spelen?
familie crap
Die zijn er inderdaad ook. Die zie je het meest in die winkel, die worden het meest verkocht. Maar de Nintendo consoles koop je voor Mario, Zelda en Metroid. Spreken die je niet aan? Is niet erg! Maar dan is een Wii gewoon niks voor jou.
Nou is m'n post wel lang genoeg denk ik.

[Reactie gewijzigd door Richh op 29 oktober 2010 00:06]

Ik ben het deels met je eens en deels niet. Deze cijfers over de Wii zijn zeer verontrustend, omdat de Ps3 en de Xbox nu met hun casual systeem komen. Daarbij lijkt de toch een beetje meer hype te zijn dan verwacht.

De stap dus om een Xbox te nemen of PS3 wordt dan een stuk kleiner.... ik laat straks mijn vriendin met veel plezier aan de slag gaan met de kinect.
Als je echt dronken had geweest dan had je de knoppen van je toetsenbord niet meer kunnen vinden. aansteller :P

ontopic: Nintendo moet weer eens met wat nieuwe dingen gaan komen, de 3DS is een stap de goede richting in, maar de Wii is ook alleen maar hetzelfde gebleven (behalve de kleur).
En ze moeten meer vettere spellen maken voor beide console.
Ik moest er om lachen.. jammer dat het wel een beetje waar is.. Heb zelf een Wii en heb een tijdje Wii Sports gedaan en dan is de nieuwigheid er vanaf. Nintendo doet er goed aan om met een nieuwe spelcomputer te komen..
Ja, wat mij opvalt: al die varianten op een oude Nintendo DS. Lite, groot scherm, DSi... Dat ding bestaat toch al zo lang.
Maar misschien dat de 3DS een nieuwe gouden greep is. We zullen het gaan zien.
Ik kan het me bijna niet voorstellen eigenlijk. De Wii is toch de enige console die met winst verkocht wordt? Misschien de piraterij op de DS? Maar goed, daar wordt de DS op zich niet minder door verkocht...

[Reactie gewijzigd door poepkop op 28 oktober 2010 17:55]

Yes, maar blijkbaar verkopen de games niet goed. Mensen blijven graag hangen bij hun oude party games en de gebundelde spelletjes. Als je ook goed kijkt, zijn vooral casual gamers in bezit van zo'n WII, en kopen eenmaal erg weinig games.
Klopt de Wii heeft een attachment rate van 2 (games verkocht per console).

De PS3 iets van 5~6 en de Xbox360 zelfs 7~8. (Cijfers van een jaar terug). Ik denk dat het voor de Wii alleen maar erger wordt omdat de nieuwigheid er wel van af is en de machine verder niet mee kan komen met de andere consoles.
Bron?

Ik kan me herinneren dat 2 jaar terug de attachment rate voor de Wii zo goed als hetzelfde was voor de PS3, namelijk rond de 4. De Xbox zat toen inderdaad hoger, rond de 5.

Edit:
Ja, dan moet ik zelf ook natuurlijk met een bron komen :') :
http://www.eurogamer.net/...owest-console-attach-rate
http://www.pcworld.com/ar...0_ps3_wii_calculated.html

Bij beide zie je dat de PS3 en Wii ongeveer gelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Hitman-47- op 28 oktober 2010 19:34]

Ik kan me herinneren dat 2 jaar terug de attachment rate voor de Wii zo goed als hetzelfde was voor de PS3, namelijk rond de 4. De Xbox zat toen inderdaad hoger, rond de 5.

Bij beide zie je dat de PS3 en Wii ongeveer gelijk zijn.
Bij beide zie je ook een datum staan: november 2008!!!
Bijna 2 jaar geleden dus en dat is voor de release van de PS3Slim en de sterk toegenomen softwareverkopen van de PS3.
Je had je bronnen wel beter even kunnen nakijken. ;)
Zeuren over andermans bronnen en vervolgens zelf met lege handen aankomen, schaamteloos :X

Bij deze een redelijk recente lijst

http://www.afterdawn.com/...e_closes_in_on_xbox_360_s

Net als in vergelijking met eind 2008 weinig verschil dus met de lijst van Hitman-47-. Waar roy-t aan het getal 2 komt voor Wii is mij een compleet raadsel (fyi het is ook nooit zo laag geweest).
PS3 had van 2006 t/m 2009 de laagste attach rate van deze generatie, dit kwam oa door het belabberde aantal exclusieve titels en te dure hardware. Het aanbod is dan nu ook eindelijk een beetje aan het bijtrekken.
De casual Wii (waar volgens veel tweakers niemand op speelt) daarentegen doet het dus behoorlijk goed. Sterker nog, omgerekend komt het er op neer dat de Wii goed is voor bijna de helft van alle huidige console software sales deze hele generatie. Dat is behoorlijk impressive if you ask me! Het verbaasd mij dan ook echt dat ze nu in de rode cijfer zitten.

[Reactie gewijzigd door sjekneck op 28 oktober 2010 23:46]

Je had zijn reactie ook wel kunnen lezen. Hij zegt zelf toch dat het twee jaren geleden is..?
De PS3 is in het begin ook veel gekocht als Blu ray speler, omdat er toen niet veel alternatieven waren hiervoor. Daarnaast zijn er ook instanties geweest die de PS3 gekocht hebben om de rekencapaciteit (ik geloof dat het pentagon alleen al iets van vijf of zes honderd stuks ervan had gekocht). Dat soort zaken dragen niet bij aan een hoog attach rate. Ook is de xbox een jaar eerder verschenen dan de andere twee consoles, waardoor ze vanaf het begin al een voorsprong hadden. Je ziet dan ook een duidelijk dat de Wii en PS3 aan het inlopen zijn op de xbox (de cijfers van jou bronnen naast die van sjekneck leggen).
Tja en vergeet niet de mensen die de wii om laten bouwen of een software mod draaien. Een extern HDD'tje eraan en je kunt alle wii games die er zijn downloaden...
Die mensen zijn er zeker, en zullen er altijd zijn, maar Wii wordt toch meestal gekocht voor/door jongere kinderen. Zie jij een doodnormale familie al een Wii modden en op een externe hardeschijf ISO's laden?

Ik denk dat het allemaal meer te maken heeft met verzadiging van de markt. Meeste casual gamers hebben al een Wii of een vergelijkbaar product van Nintendo. Op gegeven moment ga je toch een dalende lijn zien in de verkopen.

Ze moeten nu gewoon met iets beters komen... beter dan de 3DS.
Euh ja, dat zie ik zeker gebeuren...
Ik ben zelf vader van twee jongedames en de oudste daarvan (6)
weet zelf de harde schijf aan te sluiten en de benodigde softmod te bedienen.
Sterker nog, ze zet de iso's zelf op de hdd...

edit: @ de moraalridders hieronder: De games die WEL vaker dan 1 of 2 keer
gespeeld werden, hebben we inmiddels origineel... Helaas voor Nintendo zijn het er
niet zo veel, bij de grotere (non-casual) games ligt de nadruk teveel op het gebruik
van de mogelijkheden van de Wii-mote en zijn daardoor totaal niet logisch te
besturen...

[Reactie gewijzigd door Grimesy op 29 oktober 2010 16:08]

Goed rolmodel ben je dan.

Dat kinderen van 6 al bijgebracht wordt dat illegale sofware de gewoonste zaak van de wereld is, best triest eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 28 oktober 2010 19:50]

Al zeker een complete generatie is op gegroeid met gekopieerde FreddyFish en Sesamstraat games. Kijk in de CDRom verzameling van een willekeurig gezin met kleuters/tieners bij 90% staat een kopie van FreddyFish
ach ja, de nieuwe trend, illegale software, niemand die er bij stil staat dat de floppys van wolfenstein, prins of persia, red baron, of een willekeurige ander floppy de meeste ook gejat waren. Het enigste verschil is dat we het toen "leende van een vriendje".

Ikzelf ben ook vader van een dochter(9 maandjes oud), en als die van mij 6 is hoop ik dat ze ook dezelfde technische kennis heeft van de hedendaagse media als die van Grimesy. alhoewel die van mij eerder linux kernels compilled dan "geleende" WII spelletjes op een hd zetten e.d aangezien bij ons thuis alles op linux draait, maar dat terzijde.

Over de opmerking of hij een goed rolmodel is ja of de nee laat ik me niet over uit, dat bepaald zijn gezin namelijk, niet de mening van een ander. Net zoals ik en mijn vriendin bepalen wat normaal is voor onze kleine, bepalen hun ook zelf die waardes. En het is niet aan 3de personen die even een politiek correcte statement willen maken om te oordelen of hij wel of niet een rolmodel is voor zijn kinderen, daarvoor moet je toch wel even wat meer dingen laten mee wegen dan alleen een hardeschijf aansluiten en een softmod bedienen(ik weet niet echt wat dat inhoud, maar dat terzijde).
Ja ik zie het al. Een spel console voor de kids om ze van de straat te houden. Maar het mag vooral niks kosten dus illigaal die games. Dit is zo common dat het de markt wel degellijk schaad.

Daarbij groeien kinderen nu op in een westerse wereld waar computer en internet ook common zijn en kinderen pakken dat goed op. 'n Volwassene is alleen nodig voor de aanschaf van de apparatuur.

Een 56 oud werker moet je steeds herhaal bandje opzeggen voor een simple korte procedure of handeling en na 2 maanden kan hij dat iets simpels zelfstandig op het werk. Kinderen zijn zo adaptief die vogelen het snel zelf uit of 1 á 3 voordoen en het gaat als de trein.

Vroeger toen ik klein was en niet beter wist DL ik ook op modem wat toen fortuin koste.
Alleen het nerd volk dat zich toen een PC aanschafte en affiniteit met home computing hadden, hadden er een. Dus de handel in illegaal software was groot. Nu niet D'r zijn zoveel DL'er dat handel tov DL naar non DL niet baad. Nu ik al jaren werk DL ik amper maar koop software.
Lekkere vader ben je dan.
Je kinderen leren dat software stelen normaal is.

Er zijn mensen die hard werken om al die software te maken hoor.
Dat zou je ze beter kunnen leren.
Maar ja, de ouders van tegenwoordig weten helaas niet meer hoe je kinderen opvoedt en laten de kinderen hun gang gaan.
Als je brood wilt hebben, ach dan overvallen we toch gewoon de bakker.

En ondertussen wel kinderbijslag opstrijken uiteraard van mijn belastinggeld.

Nee meneer de "vader".

Je bent een sneu voorbeeld voor je kinderen.
Is dit komisch bedoeld of ben je nu serieus?
Als dit een serieuze reactie moet zijn ben je echt ver verwijderd van enige realiteitszin.
Zie jij een doodnormale familie al een Wii modden en op een externe hardeschijf ISO's laden?
Eigenlijk wel, mijn kleine neefje heeft een Wii en DS en beiden draait die vrijwel niks legaals op. Daarbij zijn/waren er veel winkels waar je je spelcomputer kan laten ombouwen.
Bullshit, heb laatst nog uitgerekent dat als je de totale software en hardwareverkopen neemt, heb je 7,nogwat game per Wii. Dat vind ik helemaal niet zo verkeerd eigenlijk.
(aan de andere kant, ik heb er 21, dan is er dus iemand met -7)
Wii is inderdaad de enige console die met de hardwareverkoop winst maakt, maar microsoft heeft ook nooit winst gemaakt met de gewone xbox en doet dat ook niet met de xbox360 (http://www.nu.nl/internet...verlies-meer-op-xbox.html), voor sony geldt iets vergelijkbaars (http://tweakers.net/nieuw...ies-op-playstation-3.html). Nadeel voor nintendo is dat ze eigenlijk geen verlies mogen maken omdat ze alleen maar in de game-branche zitten en verder niks doen zoals Microsoft en Sony wel doen,
Wii is inderdaad de enige console die met de hardwareverkoop winst maakt, maar microsoft heeft ook nooit winst gemaakt met de gewone xbox en doet dat ook niet met de xbox360 (http://www.nu.nl/internet...verlies-meer-op-xbox.html), voor sony geldt iets vergelijkbaars (http://tweakers.net/nieuw...ies-op-playstation-3.html).
WAS! Je komt met oude artikels op de proppen, al een tijdje zijn alle 3 de consoles winstgevend. ;)
De markt raakt natuurlijk wel een keer verzadigd. Op een gegeven moment heeft iedereen al een DS. Als er zo veel piraterij is dan worden er ook minder spellen verkocht. Waardoor er weer minder spellen uitkomen. Omdat er dan weer minder spellen uitkomen is het voor nieuwelingen weer minder interessant om in te stappen.
Verder kan je je apparaat natuurlijk met winst verkopen. Maar als halverwege je eigen munt ineens veel duurder word dan kan je daar best geld op toe moeten leggen.
Nja, mensen die een handheld als de DS willen kopen, krijgen mss ook van hier en ginder te horen over de 3ds... en wachten liever even af, en zo'n grote terugvan van Wii's vind ik t eigenlijk niet.
Die consoles worden bijna nooit met winst verkocht.
Dat is absoluut niet de doelstelling. Zo goedkoop mogelijk (uiteraard niet net na lanceren, dan room je de fans af met hoge prijzen) om dan binnen te lopen met de games.... zonder console....ook geen games.
Als de productie doorgaat en de afname stagneert kom je met een overschot in nintendo's te zitten waarin wel is geďnvesteerd. Hetzelfde met spellen en nintendo Ds'n en allerlei producten van nintendo zelf. Voor de shop is het in het geval van de dure Yen voordeliger om hun voorraden op te maken en maar hopen dat de yen omlaag gaat.

Ik weet niet wat een Wii of een DS nu in inkoop kost voor een winkel hier in EU. Maar ze kunnen niet de prijzen van de Wii omhoog gaan gooien, om zo de duurdere Yen door te berekenen aan de klant. Dit heeft alles met de verzadiging te maken.

Het word inderdaad tijd dat Nintendo een opvolger voor de Wii maakt. Ik hoop daarbij op een gelijkwaardig product aan die aan de 360 en de PS3, zodat er geen aangepaste of grafisch slechtere versie van de "goede" spellen op de Wii komen.

Ik wens ze hier heel veel succes mee. Ik hoop dat ze nog wat leuke originelen ideeën zoals destijd met de motion controller, zodat de nintendo wel hun eigen ding blijft doen en de focus op fun houdt.
Daag, een overschot? Hoezo, kan die fabriek niet op een standje lager draaien?
Het is niet boem gestopt hoor! Er zijn nog 5 miljoen Wii's verkocht.

Wii HD kan niet, je kan niet naar 4 jaar een nieuwe console op de markt brengen. Dat kan je niet maken. Dat weten we allemaal wel. En wat zou dan de toegevoegde waarde van dat product zijn?
Casual? Wil goedkoop.
Core? Dat is op de Wii eigenlijk alleen de Nintendo aanhang, heeft er geen behoefte aan om de haren in Mario's snor te tellen, wil gewoon lekker gamen en als het niet hoeft legt die geen 300 euro neer voor betere graphics.
PS3/360? Die moeten gewoon geen Wii kopen. Of af en toe een game met hun vriendin spelen ofzo.

Totaal niet logisch en naar mijn idee ook niet nodig om een Wii HD te maken rond dit moment. Reken er maar op dat er een nieuwe Nintendo console komt hoor. Maar dan in 2012.
Hou ervan om toch 'alternatieve vergelijkingen' te maken.
Dus even een 'fictief' stukje ter vermaak. Zonder enige onderbouwing en/of referentie.

Betere beveilinging van game consoles laat de markt instorten
Door de betere beveiliging van handheld consoles is het lastiger en/of niet meer mogelijk alternatieve firmware of gekopieerde spellen te spelen. Hoewel dit eerst als de oplossing werdt gezien door de bedrijven om zo het verlies door piraterij te beperken blijkt dit een averechts respons te hebben.

Gebleken is dat de verkoop positief beinvloed wordt door juist de door de fabrikanten verachte piraterij markt. Een substantieel deel van de verkopen blijkt gerealiseerd te zijn door het gebruik van de consoles middels alternatieve methoden. Ook wel hacken van consoles genoemd.

Naar nu blijkt heeft het spelen van gekopieerde spellen juist een positief invloed op de verkoop van spellen. Door kennis te kunnen maken met de spellen besluiten veel spelers juist op legale wijze het spel aan te schaffen. Ook zorgt hun enthousiasme ervoor dat mensen in hun omgeving tot aanschaf van consoles en games overgaan.

Wat de volgende stappen zijn door de consolebouwers is nu de grote vraag...
En de PS3 is nog steeds het perfecte voorbeeld dat er weinig klopt van dat verhaal :P
Ik vraag me af of je sarcastisch bent maar ik ga er toch even op in.

Het is niet het perfecte voorbeeld. Je weet immers niet wat er met de verkopen van de PS3 en/of spellen was gebeurd als ie wel makkelijk te kraken was. Wellicht waren de verkopen gestegen en dan heeft kwakzalver dus gewoon gelijk.

De oorzaak van dalende verkopen ligt echt niet alleen bij piraterij, als het daar al ligt. Dat ligt bij uitgekeken raken op het aanbod. Ik weet niet of je een Wii hebt of hebt gehad. Ik ken zoveel mensen die er een hebben gehad en die waren zo ontzettend snel op het apparaat uitgekeken. Sommige hebben 'm nog, maar die gebruiken de Wii nog maar voor 1 ding, stof verzamelen, en halen 'm af en toe te voorschijn met een feestje ofzo.

Het aanbod nieuwe spellen voor de Wii is grotendeels meer van hetzelfde. Af en toe komt er een topper uit en die zal flink over de toonbank vliegen bij mensen die nog niet uitgekeken zijn op de Wii. Maar die zal net zo hard vaker gedownload worden door zowel mensen die er nog wel mee spelen en er niet meer voor betalen en door mensen die er nauwelijks nog mee spelen maar wel even willen kijken of het wat is. Die laatste groep zal het spel echt niet gaan kopen, tenzij er online mogelijkheden zijn die aanschaf rechtvaardigen en dat met de gedownloade versie niet kan. Daar heb je dan gelijk een sterk punt van de PS3 (en xbox360) te pakken, online kunnen spelen daar worden spellen een investering waard van.

Fabrikanten beseffen zich ook niet dat er ontzettend veel mensen zijn die een console niet aanschaffen omdat de spellen peperduur zijn (en de console in eerste instantie ook). Zo een console wordt pas interessant als de spellen veelvuldig 2e hands verkocht worden, te downloaden zijn of in de budgetbakken komen te liggen.

Dat er veelvuldig 2e handsspellen worden verkocht dat heeft zeker een negatieve invloed op de verkoop van nieuwe spellen. Hoe langer een console bestaat hoe meer er zijn hoe meer er in omloop raakt hoe minder behoefte er is aan nieuw hoe lager de verkoopcijfers. Maar er is wel degelijk handel alleen verdwijnt het geld niet in de juiste zakken.

Dus fabrikanten zouden eigenlijk heel graag willen dat jij een spel aan jou bind zodat een ander dat niet kan spelen of als je het doorverkoopt dat de ander een licentie moet aanschaffen om ook online ermee te kunnen. En dat is echt niet om piraterij tegen te gaan, dat is om geld te trekken uit de handel waar zij niets meer aan verdienen.

Einde betoog.
verre van perfect. Zo'n verkoopsucces is de PS3 niet, zeker niet vergeleken met zijn voorgangers.
Dan klopt zijn verhaal dus juist wel. PS 1 en 2 kon je heel makkelijk cracken en waren verreweg het beste verkocht. Ps3 is nog niet gekraakt en heeft het minste aantal consoles op de markt gezet. Maw slecht te kraken is slecht verkopen. 8-)
Leuke droomwereld waarin jij leeft... De waarheid is anders. piraterij is niet positief voor de verkoop. En kom niet aan met het uitproberen van software. Er zijn zat mogelijkheden voor demo's en reviews e.d.
Nou.... Een console waar op je makkelijk illegaal games kan spelen is natuurlijk aantrekkelijker dan een console waar op dat niet kan, dat is niet te ontkennen. Kijk je naar games kan het anders zijn, maar ik haalde net al het voorbeeld van mijn neefje aan: Die koopt een Wii en een DS en heeft vervolgens weinig geld over voor spellen. Geld kan maar 1x uitgegeven worden, dat lijkt men wel eens te vergeten.
Euh ja, ik had een NES en ook weinig geld. 1, misschien 2 keer per jaar een spelletje, dat was het wel. Maar als je er dan een kreeg/kocht, fan-tas-tisch.

Het is toch niet zielig wanneer een klein neefje niet meteen alle AAA titels op release day heeft?
Probleem is dat winstbejag door bedrijven vaak teniet wordt gedaan door de vrije informatiewisseling in de wereld die 'piraterij' mogelijk maakt. Vrije informatie is wel vaker de dooddoener als het om groot geld gaat. Zo bestaan er niet voor niets non-disclosure agreements, puur ter bescherming van de mogelijke winst die in het verschiet ligt. Echter wat laat je zwaarder wegen: vrije communicatie of het grote geld? Moreel gezien is die keuze natuurlijk helemaal geen keuze. Dát is de wereld waarin de grote geldjagers leven en dat is alles behalve een droomwereld. Dankzij internet zijn de tijden veranderd en komen verschillende belanghebbers hun grenzen steeds harder tegen. I could not care less!
De rek is er bij de Wii wel een beetje uit. Ik vraag me ook af wat ze met de opvolger van de Wii gaan doen.

Met de Wii zette Nintendo volledig in op de noviteit van dat gezwaai met die nunchuck. Achteraf een goede zet, maar qua hardware stelt het apparaat natuurlijk geen ruk voor. Voor een eventuele opvolger is dat gezwaai allang geen noviteit meer, en dus zullen ze qua hardware veel dieper moeten gaan, en dat tegen Microsoft en Sony die historisch gezien altijd al beter zijn geweest op dat gebied.

Ik voorzie wat betreft een opvolger zeker geen goede tijden voor Nintendo, plus ze zitten met het probleem dat de rek uit de Wii is, en dit verlies zal de druk alleen maar doen toenemen.
Sony historisch gezien altijd al beter? De Playstation 1 kon bij lange na niet tippen aan de Nintendo 64 en de Gamecube was krachtiger dan de Playstation 2. Ondanks dat was ook bij die generaties de minst sterke console de meest succesvolle. De PS3 is de eerste console van Sony die de snelste van de generatie is (theoretisch gezien, het verschil met de 360 blijkt in de praktijk niet zo groot).

Bij de Wii en de DS is de markt simpelweg verzadigd. Er zijn er zoveel van verkocht en de prijs is altijd al vrij laag geweest, waardoor dat geen obstakel is geweest voor de meeste potentiële kopers. Bij de andere consoles zie je nog wel een flinke boost in verkopen als de console in prijs daalt. Misschien dat dat gebeurt zodra de Wii voor minder dan 100 euro in de winkels ligt.
Het is maar wat je als beter ziet. Hoewel de rekenkracht hoger was, waren ze ook 1,5-2 jaar jonger, in die tijd een technische eeuwigheid. De N64 presteerde grafisch echter slechter dan hij zou kunnen doordat developers bijna geen resources hadden om een fatsoenlijke texture op het beeld te krijgen.

Sony heeft ook altijd problemen gehad met de hardware in de zin dat er altijd moeilijk voor te programmeren is geweest. Pas na een aantal jaar zie je wat de console kan. Wat dat betreft heeft Microsoft het misschien nog wel het best voor elkaar, al heb je daar het issue van betrouwbaarheid.

In the end blijft het de software die het hem doet. Dat is ook de reden dat je nog steeds een nieuwe PS2 kan kopen, en de jongere gamecube niet.
Sony heeft ook altijd problemen gehad met de hardware in de zin dat er altijd moeilijk voor te programmeren is geweest. Pas na een aantal jaar zie je wat de console kan. Wat dat betreft heeft Microsoft het misschien nog wel het best voor elkaar, al heb je daar het issue van betrouwbaarheid.
Ik dacht juist dat dat een doel van Sony op zich was. Doordat het moeilijk programmeren is, zijn games in het begin grafisch minder mooi dan wanneer er al een heleboel meer uitgevogeld is. Nu was dit bij de xbox ook wel een beetje zo, maar ik geloof dat daar de rek inmiddels een beetje uit is, terwijl dat bij de ps3 afaik nog zeker niet het geval is. De duurzaamheid van de console wordt daarmee beter, lijkt mij niet een verkeerd bij-effect van ingewikkelde hardware.
Sony maakt het programmeren echt niet bewust moeilijk omdat ontwikkelaars dan na x jaar meer eruit kunnen halen :D

Dat is gewoon bij alle consoles zo. Het varieert wat. Je moet de techniek leren. En bibliotheken worden steeds uitgebreider en beter.
de prijzen van de consoles zijn idd altijd laag geweest, maar daartegenover waren de prijzen van de spelletjes belachelijk duur....

ze zouden er is over moeten gaan denken om dat om te draaien
Kijk naar de verkoopverschillen tussen Ps1-N64 en Ps2-Gamecube. Beter hoeft niet altijd technisch superieur te zijn. De PS-reeks had gewoon veel interessantere games dan de Nintendo's en de verkoopcijfers bewijzen dat.
Opvolger van de Wii zal idd wel HD worden, kunnen ze niet meer onderuit.
Maar de kracht van de Wii (en Nintendo in het algemeen) is de gameplay factor..
Een goed spel hoeft niet perse state of the art graphics te hebben als het maar goede gameplay heeft, dan kijk je daar snel doorheen..

Hopelijk komt Nintendo met iets vernieuwends voor de WiiII (Wii2 dus ;) ) qua interactie etc wand MS+Sony hebben nu vergelijkbare interfaces...
microsoft met kinect,sony met move, de mensen die een ps3 of xbox 360 hebben en het toch wel leuk lijkt kopen nu gewoon een accesoire.
en apple valt aan met de nieuwe ipod touch, en sony staat nu alleen maar in het nieuws met de psp2 en psp-phone

hard times for nintendo
Nintendo vecht ook terug, hoor. En dan wel met de 3DS die een aantal functies heeft die ik bij de rest niet heb kunnen vinden!
3d-scherm en een head-tracker.
Compleet met je eens dat de 3DS owned.

Maar head-tracker??
Head-tracker verandert het beeld met waar je hoofd zich bevind. Dus wanneer je je hoofd naar links beweegd, kan je beter in de rechter hoek van een kamer op het scherm kijken. Het beeld draait namelijk mee. Zie: Johnny Chung Lee en kijk bij headtracking. Deze kerel heeft het voor de WII een soort van uitgevonden, en blijkbaar is het toch een beetje bij Nintendo in de smaak gevallen.

[Reactie gewijzigd door HighVoltage op 8 november 2010 16:03]

'Die het leuk lijkt'... stelletje meelopers. In de eerste jaren Nintendo kapottrappen en nu opeens, jaa het is toch best leuk. Maargoed je hebt ze.
MS en Sony zijn totaal andere doelgroepen als Nintendo hoor, alsof Nintendo anders gamers bij MS of Sony weg had kunnen krijgen. Nee. Andersom ook niet. Geen enkele huisvrouw gaat een voor haar onbekend merk binnen halen, voor meer geld, zonder Mario.
Die nieuwe iPod touch is weer lekker 50 euro duurder. Voor een scherper scherm en een camera.
De PSP2 is de PSP Phone. En daar komen zowel veel positieve als negatieve reaties op. Dat ding word lekker prijzig (gezien er een Snapdragon in zit en natuurlijk wat meer duurdere hardware). Reken maar op zo'n 399 euro.

Dan krijgen we een PSPhone ŕ 399, een iPod Touch met apps (geen games, laat staan Nintendo games) ŕ 229 en een 3DS ŕ 229, maar dan met 3D scherm, bekend merk en ga zo maar door.
Nintendo heeft dan als enige een apparaat wat zich echt enkel op gamen richt, met als verkoopfactor het 3D scherm, leuke games voor de casual en bovendien voor een leuk prijsje.
Ik zie geen reden tot paniek eerlijk gezegd..!

[Reactie gewijzigd door Richh op 29 oktober 2010 00:37]

Gebrek aan innovatie is een belangrijkere oorzaak denk ik. Ipv de innovatie van de Wii voort te zetten zijn ze de afgelopen jaren op hun achterste blijven zitten en hebben een beetje nieuwe (*kuch*) DS-versies uitgebracht.

Ze hebben hun momentum compleet verspeeld als je het mij vraagt.
Nou ja gebrek aan innovatie denk ik niet, nintendo is juist de meest innovatieve speler van de 3 (Sony en MS). Met bijv. de DS met touchscreen en de Wii met bewegingssensors. En daar komt nu de 3DS weer bij. Het probleem zou eerder zijn dat er een te lange tijd tussen daadwerkelijk nieuwe producten zit ipv heruitgaves in een nieuw jasje.
Nintendo wel maar de 3rd party ontwikkelaars voor de WII brengen werkelijk niets fatsoenlijks uit! Je hebt Zelda, Metroid en nog een handje vol andere toppers en dat was het!
Ja dat klopt. En daar doe je het voor. Of niet.
en zo krijgen alle PS3/xbox360 fanboys toch altijd hun gelijk: casual gaming is geen markt voor consoles (zie atari: die zijn er aardig bankroet aan gegaan)
Ik denk dat cusual gamers voor consoles wel een grote markt is. Alleen, zoals hierboven ookal genoemd, kopen casual gamers bijna nooit nieuwe games....
hence, omdat ze geen games kopen is er geen markt.

[Reactie gewijzigd door stewie op 29 oktober 2010 18:00]

Echte toppers heeft Nintendo de laatste 12 maanden ook bijna niet meer gehad. Er zijn op zich genoeg leuke nieuwe titels te krijgen op zowel Wii als DS, maar qua grote namen valt het de laatste tijd erg tegen. Ik denk dat Nintendo z'n ontwikkel-resources momenteel richt op de 3DS en de opvolger van de Wii.
Wat dacht je dan van:

Wii:
- Super mario galaxy 2
- New Super Mario Bros. Wii
- Tatsunoko vs. Capcom: Ultimate All-Stars
- Monster Hunter Tri
- Metroid: Other M
- Red Steel 2

DS:
- Professor Layton and the Unwound Future
- Pokemon SS/HG
- Dragon Quest IX
- The Legend of Zelda: Spirit Tracks
- WarioWare DIY
- Picross 3D

Deze zijn allemaal uitgekomen de afgelopen 12 maanden en heb
vreemd dat dit zo plotseling gebeurt, zeker als een jaar geleden nog zoveel verkocht werden... heeft het concept family gaming (waar ze mee adverteren) toch een verzadiging bereikt. Was dit ook wel zo'n goede keuze achteraf, de gaming doelgroep was van oudsher toch de jongeren, en ja, veel mensen gamen tegenwoordig op latere leeftijd door dan eerder, maar heeft Ninendo nu niet op de verkeerde doelgroep gewed (en te weinig geinnoveerd om het voor traditionele doelgroepen interessant te houden)?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True