Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties
Submitter: bobwarley

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Interpret denkt dat steeds minder mensen games spelen op een Nintendo DS of PlayStation Portable en in plaats daarvan de voorkeur geven aan het spelen van games op een mobiele telefoon.

Interpret publiceerde een onderzoek met als titel 'The Phone Gaming Revolution: Do the PSP and DS Stand a Chance?' Uit het rapport, dat alleen tegen betaling is in te zien, concludeert het onderzoeksbureau dat '43,8% van de telefoon/DS/PSP-gamemarkt games speelt op een telefoon'. Dat zou een toename zijn van ruim 50% ten opzichte van 2009. Tegelijk concludeert Interpret dat het aandeel mensen dat games speelt op DS of PSP met 13% is gedaald. Het bureau concludeert dat gamers massaal hun handheld links laten liggen. "Gamers lijken van hun handheld over te stappen naar hun telefoon. 27,2% van de klanten geeft aan dat ze wel een DS of PSP in bezit hebben, maar het apparaat niet meer gebruiken."

Sony en Nintendo proberen de daling in belangstelling te keren met nieuwe apparaten. Nintendo brengt in maart 2011 de 3DS op de markt, een nieuwe versie van de handheld die met een autostereoscopisch driedimensionaal scherm is uitgerust. Sony is minder duidelijk over zijn plannen. Er zijn echter stevige geruchten over een directe opvolger voor de PlayStation Portable en over een combinatie van telefoon en PSP, die Sony Ericsson op de markt zou gaan brengen. Er is echter inmiddels wel nieuwe concurrentie voor Sony en Nintendo op de markt verschenen, in de vorm van Windows Phone 7, het mobiele platform van Microsoft. Door koppeling met onlinedienst Xbox Live hoopt ook Microsoft een deel van de handheldmarkt te veroveren.

Gamen op iPhone

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen, dat het opzich een aardige aanname is. Zelf ben ik in het bezit van een PSP en een DS, maar sinds ik mijn HTC Desire eerder dit jaar heb aangeschaft, gebruik ik ze nauwelijks meer:

Het touchscreen van de Desire werkt veel prettiger dan de DS, is groter en heeft een betere resolutie. De controls van de PSP zijn wel een stuk prettiger, maar het apparaat zelf is redelijk groot in vergelijking met eerder genoemde. Ik denk dat dit ok een hele grote factor speelt. Een Desire is klein, licht en je hebt er alles mee bij de hand: van agenda functies tot browers, bellen, smsen, zelfs eventueel MP3 speler. Nu ook je games erop, en je bent klaar met 1 apparaatje. Anders moet je met je telefoon EN met je DS/PSP gaan rondolopen.

Ook niet geheel onbelangrijk, maar de games voor Android/iOS zijn een stuk goedkoper. Een game kost gemiddeld een paar euro ten opzichte van nieuwe games voor de DS/PSP die meestal beginnen met een minimum van 25 euro. In alle opzichten kunnen Smartphones concureren met handhelds: gemakkelijker, lichter, heeft een game browser (Market/Appstore), je kan demo's gewoon proberen, touchscreen werkt beter, betere resolutie en er komen meer smartphones per jaar uit dan DSen, dus ook de hardware gaat constant met de tijd mee. Mensen verlengen/kopen elke 1~2 een nieuw toestel met betere hardwarem dus kunnen spellen ook zwaarder/uitgebreider gemaakt worden.

Zo vreemd is deze stelling niet :)
Dan is Sony lekker bezig met hun PSP-phone
En Nintendo nog beter met de 3DS. Distantiëren van de smartphonemarkt door een unieke feature: 3D. Ik "speel" ook games op mijn N900, alleen laat de bediening vaak te wensen over. Fysieke grote knoppen blijven een gemis bij een smartphone.
Ik vraag me af wat deze cijfers zeggen trouwens:
43% van de telefoon/DS/PSP markt speelt games op de telefoon.
Stel dat zouden 10 miljoen mensen zijn. Dat zou betekenen dat 4,3 miljoen op hun telefoon gamet. Maar toch niet dat die mensen niet meer op hun DS/PSP spelen?
Trouwens: in die populatie zullen relatief veel mensen zitten met een smartphone, dus wat zeggen die cijfers dan? Nog minder.
Nog een: 27,2% zegt dat ze een DS of PSP bezitten, maar links laten liggen. Is dat omdat ze op hun smartphones gamen? Of is dat eerder een "normaal" verschijnsel (dus zou dat ook zonder smartphone zijn gebeurd).

Nogal vaag onderzoek dit, en met deze gegevens weet ik niet of de juiste conclusies worden getrokken. Ik denk niet dat het oude handheld gamen in gevaar komt. Er zullen leuke spelletjes (flash-like) beschikbaar zijn en blijven op de smartphone, maar voor het serieuzere gamewerk is dat nu simpelweg niet mogelijk. De bediening schiet te kort.
Nou ik neem nog regelmatig mijn PSP mee.
Ik wissel het een beetje af. Want eerlijkgezegd vind ik games spelen op de iPhone helemaal niet eens fijn. Ik wil gewoon fysieke knoppen bedienen.

En nu ik al helemaal hoor dat de PSP2 vergelijkbare graphics heeft met de PS3 ben ik al verkocht.
Ik lees hieruit dat de Nokia N-Gage zijn tijd gewoon ver vooruit was en daardoor geen hit is geworden.
De N-Gage was een onding, heb er mee gespeeld op een beurs, de graphics waren ruk, de controls in en in triest en om mee te bellen was het ook een raar ding.
Daarbij was het scherm veel te klein en de telefoon veel te groot.

De N-Gage is geen hit geworden omdat het een "worst of both worlds" product was.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 8 december 2010 11:43]

De n-gage was een gamehandheld die ook kan bellen. En niet zo zeer een telefoon waar je ook mee kan gamen.
dat zat er an te komen. als je kan gamen op je phone waarom dan nog een ding meeslepen.
geen wonder dat sony dan ook met psp phone ideeën zit. maar of da tnog een succes gaat worden...
De Nokia nGage was echter geen daverend succes. Zo logisch is het dus niet dat het nu wel lijkt aan te slaan.
Ja hallo, vind je het gek. Dat ding ziet er vreselijk uit en was veel te groot voor wat het kan, nog lelijker dan een gameboy advance.

ff je geheugen opfrissen: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nokia_N-Gage.png
Mijn broer had er een, echt lachwekkend elke keer datie zijn telefoon opnemen.
Dat zou niet eens aan het concept hoeven te liggen, maar aan de uitvoering. Het ding was eigenlijk veel te groot en er waren onvoldoende games voor het platform. Daarnaast was ermee bellen geen gezicht ("sidetalking") voor hippe trendsetters. Tja, dan vraag je om een flop.
Ik denk dat het onderzoek gewoon de ontwikkeling van een veel langer ingezette trend weergeeft: integratie van diensten en functies in één enkel apparaat dat je 'altijd' bij je hebt.
De nGage is niet wat de smartphones van nu zijn.

Het doordat de iPhone, iPod en android een 'vrije' en directe market hadden voor de gebruikers en de developers goede grafische kracht konden verwachten van deze smartphones wat het allemaal interessanter maakte.
-verkeerde plaats voor reply-

[Reactie gewijzigd door kmf op 8 december 2010 11:46]

Kan ik wel in komen heb thuis ook nog een PSP liggen en heb het opgegeven er nog games voor te kopen omdat je een iPhone altijd bij hebt en het aanbod games hoog ligt. Daarnaast zijn de games voor de PSP meestal opgezet als heuse games zoals voor de consoles terwijl ik meestal mobiele games speel als ik effe tijd heb en dus er dus nog nooit één heb uitgespeeld.

[Reactie gewijzigd door WTF? op 8 december 2010 11:20]

Ik heb een iPhone en wel eens geprobeerd een spel te spelen. Ik heb nog nooit zo'n waardeloos gameplayform meegemaakt. Eigenlijk alleen geschikt voor simpele spelletjes (bij gebrek aan knoppen) en strategische spellen.

Ik verwacht eerder dat de echte 'gamers' juist voor de psp etc.. zullen gaan en de veel grotere groet die casual wel eens spelletjes speelt voor de telefoon kiest.

Het hangt natuurlijk een beetje van de definitie van 'gamers' af, ik denk dan meer aan fanatieke spelers. Ik denk dan ook niet dat de tweakers kop hier echt past.
punt is alsnog dat casual gamers vroeger toch een DS moesten hebben om casual gaes te kunnen spelen in bijv de auto onderweg naar frankrijk. Terwijl men nu gewoon op de mobiel kan spelen en als we kijken naar games zijn dezelfde games vaak voor een fractie van de prijs te krijgen op de iPhone als op elk ander platform.

bijvoorbeeld plants vs zombies heb ik gekocht voor 2.39 euro op de iphone, en hij is zelfs even 79 cent geweest. (http://www.iphoneclub.nl/...t-afgeprijsd-79-eurocent/
op de PC is hij 9.99, en voor de DS is hij zelfs 30 euro.

het prijsverschil is zo substantieel dat een (en dat is persoonlijk) iets mindere gameplay experience dat verschil wel goedmaakt voor mij (en ik denk voor de meerderheid)

dit geldt overigends ook voor GTA Chinatown wars
7,99 euro voor de iPhone 39.99 voor de DS en PSP versies....
http://www.gamert.nl/spec...ina_town_wars_iphone.html
de prijzen voor de DS en PSP versies zullen inmiddels wel wat lager liggen en er zijn ook wel winkels te vinden waar men altijd goedkoper is, echter voor de gemiddelde persoon blijkt dat games over het algemeen veel goedkoper zijn op de iphone...
Ik heb GTA Chinatown Wars voor 10 euro voor de DS gekocht bij Bartsmit. En dit was in augustus 2010 . Ik blijf gamen op mijn DSI en ik zou nooit games spelen op een smartphone omdat deze mij niet interesseren :)
Ik vind je voorbeelden nogal slecht:

Plants vs zombie is gewoon shovelware uitmelkerij op de DS.

Chinatown wars is een oud spel en is op de DS voor rond de 10 euro te krijgen (in NL voor 15 euro).
Ik ben het er helemaal mee eens dat de titel niet klopt. Ik beschouw mezelf ook als een gamer, maar ik heb op mijn iPhone geen enkel spel meer staan. Ooit wel geprobeerd, maar het is wel zo vreselijk ruk.
Mja ik snap wel wat je bedoeld maar ik koop geen serieuze games meer op dat formaat want de PSP is ook niet zaligmakend. Het soort games dat meestal gemaakt wordt voor PSP zijn vergelijkbaar met die voor de consoles en dan komt de PSP knoppen te weinig. Dus ja de PSP is beter te bedienen dan de iPhone voor games maar het is ook niet perfect. Dus opteer ik nu voor deftige games op de console en mobiel enkel van die Angry Birds toestanden.
Jup, kan ik me ook in vinden.

Nog een punt is, dat de meeste spellen op mijn htc desire hd spot goedkoop zijn. Op mn DSi kan ik ook spellen downloaden, maar dan krijg je een racegame voor een 10tje dat nog niet eens goed werkt.
Precies hetzelfde spel op android kun je voor 3 euro kopen, heeft betere graphics, en zit niet zo vol met bugs :P

Nintendo en Sony moeten al hun spellen gewoon goedkoper maken, en van betere kwaliteit.
Dan moet ik de Amerikanen toch teleurstellen, maar ik blijf mijn Nintendo DS, DS Lite, en vanaf februari 2011 3DS, nog steeds trouw.
Ik heb diverse games op de iPod Touch en Android getest, maar ik zie het halve scherm niet, omdat mijn vingers er voor zitten, en na 5 minuten heb ik er geen zin meer in.

Op de DS daarin tegen, zijn de games wat volwaardiger (ik sla de casual games gewoon over).
Een spelletje Mario speel ik op de DS tussen 3 maanden en eeuwig door.

Toegegeven, spellen als Angry Birds, en wat puzzel games, zijn nog wel leuk op je mobiel, omdat je dan een beetje moet aanraken, en niet de hele tijd door.
maar ik zie het halve scherm niet, omdat mijn vingers er voor zitten
Dan is het spel niet goed ontworpen voor het touchscreen.
De gamedeveloper moet dat natuurlijk wel doen, op dezelfde manier dat die persoon een game geschikt maakt voor de besturing op een DS/PSP/PC. Die is anders als op een console, dus daar moet je rekening mee houden. Het is niet voor niets dat veel spellen die geport worden van PC naar console of andersom vaak niet goed zijn...
Als er geen fysieke knoppen zijn, hoe bestuur ik een FPS dan goed?
En Sonic bijvoorbeeld speelt ook niet echt lekker met Touch Screen.
Vandaar dus mijn argument, dat ik de DS trouw blijf, die wel fysieke knoppen heeft.
Alle Xbox live games op WP7 zijn van hoge kwaliteit. :)
Ieder geval is de gameplay leukere dan topgames op de iPhone, iPhone heeft met 2 topgames wel betere graphics.Maar dat komt door de Unrealengine… die draait al op de 360 dus het is een kwestie van over zetten.

Android... tja wat was daar nou te vinden voor gamers?
op die SE hopelijk wat meer games! :)

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 8 december 2010 11:33]

Android... tja wat was daar nou te vinden voor gamers?
PSX emulator doet het op m'n Desire HD behoorlijk goed :9~
en velen zeggen dat een iphone of een hoogwaardig android toestel geen concurrenten zijn...
dat is natuurlijk het welbekende: vertellen van dat er geen problemen zijn, die er wel zijn (als voorbeeldje).

TUURLIJK is een smartphone een zeer directe concurrent van deze handheld consoles, want smartphones winnen terrein door de veelzijdigheid, die een DS of PSP niet hebben.

nog een vergelijking:
ik neem geen mp3, camera EN telefoon overal mee naartoe, maar 1 apparaat die alles kan.
Same SH..., Same Story.
en toen kwam de PSP phone, dat weer wel iets goeds kan betekenen.

Edit: voor 079cent speel ik vele spellen, waaronder Angry Birds. voor een PSP spel betaal ik ietsje meer... keuze ook hier snel gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Steven6249 op 8 december 2010 11:39]

Op DIT moment (of op de momenten toen ze met die uitspraken kwamen) waren smartphones ook geen concurrenten. Te weinig kracht en zo.
Maar met de nieuwere generaties is dat probleem ook al weggewerkt.

Op het moment dat de grotere PSP/DS-games op de phone komen zullen ze vast wel duurder worden. Chuchu rocket bv is al 10 dollar. En hoeveel kostte secret of monkey island en broken sword ook alweer? (nog steeds goedkoop vergeleken met PSP/DS-games)
Na bovenstaande reacties gelezen te hebben, wordt het me heel duidelijk dat er twee grote kampen zijn: zij die graag een casual game spelen kiezen voor een smartphone terwijl zij die wat meer diepgang willen (rpg en dergelijke) voor een handheld console gaan. Misschien moeten we besluiten dat er voor de twee een (verschillende) markt is...
Dat lijkt aannemelijk. Maar het juiste besluit is dat de ene markt (de handHeld fans) terrein verliest aan de andere markt (de phoneHeld fans). Dit kondigt het artikel dus aan en op zich vind ik dat erg evident.

Wanneer iemand mij aanspreekt over mijn iphone4 met de opmerking: 'ik begrijp niet dat jij zoveel geld uitgeeft aan een telefoon", dan zeg ik steenvast: "dat doe ik ook niet!"
Waarna ik gefronste wenkbrauwen zie en zeg: "want het is namelijk geen telefoon!".

Voor ons tweakers is dat evident, maar voor veel mensen (nog) niet. Zij emigreren dus langzamer ... bijvoorbeeld binnenkort van DS naar iOS/WP7/iDroid!

[Reactie gewijzigd door Rubizon op 8 december 2010 12:45]

Onzin!
Afgelopen week zijn er wereldwijd nog honderduizenden DS-en en PSP's verkocht.
Meer dan 1 miljoen DS-en zelfs.
En deze week meer dan 300.000 PSP's alleen in Japan.
En de opvolgers laten niet lang meer op zich wachten.

bron 1: http://www.vgchartz.com/
bron 2: http://www.andriasang.com...7/mhp3rd_psp_sales_spike/

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 8 december 2010 11:51]

Wat heeft het aantal verkocht DS-en en PSP's te maken met het feit dat er % steeds meer op smartphones wordt gespeeld en steeds minder op DS-en en PSP's??
even op de pot Angry Birds spelen noem ik niet echt Gamen... :)
Zelf heb ik me nog nooit betrapt langer dan 8 minuten een spel te spelen op m'n iPhone.

Terwijl ik met een DSi + mario Kart gemakkelijk een paar uurtjes zoet ben :D
Jij mag dat wel geen 'gamen' willen noemen. maar het is natuurlijk wél gamen, maar hooguit een 'andere' manier games te spelen, veel mobieler en minder 'geconcentreerd' op het urenlang gamen...

Voor aanbieders zal het er vooral om gaan hoeveel omzet games halen, wat er te verdienen is aan games en hoe hoog ontwikkelkosten zijn...
de doelgroep van 'Hardcore gamers' die idd urenlang gamed, en meer besteed voor één specifieke game-titel, is zeker interssant, maar is ook een doelgroep die erg 'duur' is om games voor te ontwikkeling en die een hoog risico biedt (namelijk erg dure ontwikkelkosten en dan hopen dat de game 'aanslaat')

Het 'casual gamen' kent echter de voordelen dat het aantal mensen in die doelgroep véél groter is, die doelgroep makkelijk uitgeeft, als besteden ze iets minder per titel... de ontwikkelkosten van zulke games zijn vaak lager maar ook de 'eisen' van de gamers.

Op dit moment zie je dat de markt voor 'Hardcore games' redelijk verzadigt is en minder groeit, de markt voor causal games kent echter nog erg veel ontwikkeling
Wat heeft het aantal verkocht DS-en en PSP's te maken met het feit dat er % steeds meer op smartphones wordt gespeeld en steeds minder op DS-en en PSP's??
100% koopt een gamehandheld om erop te gamen.
Hoeveel % koopt een smartphone om erop te gamen?
ikke!
nouja.. eigenlijk om er games op te maken.
game-fabrikanten zullen dat niet eens interessant vinden, om te weten hoeveel mensen dat ding speciaal aanschaffen vanwege de mogelijkheid te gamen...

Zelfs al zou 5-10% van de smartphone kopers werkelijk hun phone aanschaffen 'wegens' de game-mogelijkheden, of die game-capaciteiten meewegen in hun aanschaf-afweging; ook diegene die dat niet doen kunnen daarna games gaan kopen/spelen erop.

Als vervolgens wél 50-75% van de mensen met die smartphone wel ertoe aangezet kan worden eens een game te proberen, desnoods een demo, ontstaat al een 'doelgroep' die juist des te interssanter is omdat het een 'gewonnen' doelgroep is, de doelgroep en het afzet-potentieel groeit automatisch
Ik ook! Heb nadat ik mijn htc touch pro kocht altijd gezegd: de volgende gadget word een nintendo ds waar je ook mee kunt bellen. Iets soortgelijks gevonden in mijn nieuw speeltje dus, de htc desire z. Met alle mogelijke emulators kan ik mijn oude rpg,s spelen. Final fantasy, chrono cross, dragons breath e.d. van de nintendo 16 bit maar ook playstation. Als er nu ook snel een gamegripper uitkomt voor mijn phone is ie compleet.
En hoeveel smartphones zijn er in dezelfde periode verkocht?
En hoeveel smartphones zijn er in dezelfde periode verkocht?
En hoeveel mensen gamen op die smartphones?
Denk dat mensen die ooit een portable heeft gekocht vaker/eerder gamen op hun mobiel dan mensen die nog nooit een portable hebben gekocht.

maw, De kopers die normaal een PSP zouden kopen of een DS die houden er rekening mee dat hun volgende telefon iig ook kan fugeren als een portable.

[Reactie gewijzigd door FireStarter op 8 december 2010 12:11]

Meer, maar dat kan je niet zomaar afwegen, de vraag die je moet stellen is 'hoeveel smartphones zijn er gekocht OM op te gamen?' Want mensen die niet gamen kunnen ook een smartphone kopen :)
Da's ook absoluut geen indicatie voor hoeveel smartphones worden gekocht voor gaming. Je zou moeten vergelijken hoeveel erop wordt gegamed in uren o.i.d.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True