Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Nintendo maakte eerder bekend dat de 3DS niet regiovrij is. Het Japanse concern laat nu echter weten dat games uit een andere regio misschien toch werken op de kleine handheld, al is niet duidelijk waar dat van afhankelijk is.

Eerder deze maand dook een e-mail van een Nintendo-medewerker op waaruit bleek dat de 3DS, de nieuwe handheld van het concern, niet regiovrij zal zijn. Games gekocht in de regio's Japan of Amerika zouden niet kunnen worden afgespeeld op een handheld die in Europa is gekocht. Zo simpel ligt het echter niet, blijkt uit een verklaring van het concern tegenover Eurogamer. Een medewerker van Nintendo houdt het nu op: "Het is mogelijk dat Nintendo 3DS software die gekocht is in één regio niet goed werkt op Nintendo 3DS hardware die gekocht is in een andere regio." Waarom sommige software wel werkt op een handheld uit een andere regio en andere niet, maakt de medewerker niet duidelijk. Op de verpakking van 3DS-games wordt echter aangegeven op welke hardware de game werkt, aldus dezelfde medewerker. Het bedrijf raadt echter aan om enkel software te kopen in de regio waarin ook de handheld is gekocht.

Over de reden van de regiolock is Nintendo niet duidelijk: "Nintendo 3DS hardware is beschikbaar in drie versies: Japans, Amerikaans en Europees. Nintendo heeft verschillende versies van de Nintendo 3DS hardware ontwikkeld om rekening te houden met de verschillende talen, de verschillende leeftijdseisen en de verschillende lokale wetten in de regio's. De Nintendo 3DS heeft bovendien netwerkservices die toegesneden zijn op elke regio."

Hoe de beveiliging van de 3DS werkt, is niet bekend, al liet Ian Curran, vice-president of global publishing bij uitgever THQ, zich een half jaar geleden ontvallen dat de beveiliging van de handheld beter is dan die van voorgangers DS en DSi. Details gaf de topman echter niet. Nintendo kondigde de 3DS in maart 2010 aan. De 3DS is een nieuwe versie van de DS en kan beeld in 3d weergeven zonder dat een speciale bril nodig is om het effect waar te nemen. De handheld is in Europa vanaf 11 maart te koop. Van de 4 miljoen exemplaren die bij de introductie beschikbaar zijn, houdt Nintendo er 1,5 miljoen achter voor de Japanse markt, waardoor 2,5 miljoen consoles beschikbaar zijn voor Europa en Noord-Amerika.

Definitief ontwerp Nintendo 3DS

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Ik denk dat de uitgevers de mogelijkheid krijgen om zelf te beslissen in welke regio's hun spellen te spelen zijn.
Ik denk dat Nintendo gewoon niet wil dat wij rijke Nederlanders via internet spellen bestellen uit het buitenland waar ze voor minder worden verkocht :)
In Europa is Nederland een van de goedkoopste landen om je games te kopen. Dus dat zal wel meevallen.. Vele websites buiten Europa willen vaak niet over-sea leveren..
En Engeland dan? Mafia 2 (pc) is bij amazon.co.uk 15 pond, op amazon.de 25 euro. 15 pond is 18 euro...
Weet niet hoe het zit met de koopkracht enzo...
Reden waarom ik altijd games (PS3) bij amazon.co.uk bestel, tegenwoordig zelfs zonder verzendkosten. Spul wordt gewoon vanuit Amsterdam verzonden, waar een distributiepunt van Amazon zit.
Omdat je daar alleen met CC kan betalen heb ik er nooit wat gekocht. Wel eens wat via CD-WOW maar daar hebben ze niet altijd de laagste prijs.
Dat hoeft al lang niet meer. Je kan bij Amazon betalen met Paypal welke je kan koppelen aan je normale bankrekening a la Ideal.
of je opent een wirecard account. is een virtuele Credit/Debet Card.
hangt af of je het op prepaid basis gebruikt of koppelt aan je rekening.

ik gebruik Paypal en daarnaast ook wirecard voor de shops die geen paypal accepteren
ik vind dat wirecard goed werkt heb zelf ook dingen uit Amerika daarmee betaald, alleen dan moet je wel rekening houden met vreemde valuta kosten en dan zijn er vaak ook import kosten die je mee moet rekenen.
Wow dat wist ik niet, kan je ook checken of het op voorraad is in amsterdam? Vanuit the uk bestel ik vaak van the hut maar sinds mn gran turismo pas een week na release kwam en uncharted 2 na een maand nog niet verzonden was bestel ik daar niet meer.
Yep maar dat is meer omdat de pond zo laag staat ;) relatief gezien is het in Nederland ongeveer even duur.

Bestellen bij Amazon.co.uk is dan ook veel voordeliger dan via Amazon.de, prijzen zijn gebaseerd op lokale koopkracht.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 19 januari 2011 13:43]

Amazon.com is nog cheaper maar co.uk is ook goedkoop om dat zij minder btw en toeslagen betalen over producten en dus minder door verekenen naar de klant

[Reactie gewijzigd door Silver Wolf III op 19 januari 2011 14:16]

Ooit in midden, zuid en oost europa geweest, vaak lopen spellen daar _iets_ achter en is niet alles net zo makkelijk te krijgen maar de prijzen zijn er wel veel lager.
Daar zat ik ook al aan te denken ja itt de meeste sites die gelijk NEE zeggen. Vanmiddag zal het wel duidelijk worden op de personferentie.

Edit: trouwens weer die datum van 11 Maart erbij gezet terwijl nog niks bevestigd is. Telegraafniveau....

[Reactie gewijzigd door JohnKimble op 19 januari 2011 12:05]

Nintendo heeft verschillende versies van de Nintendo 3DS hardware ontwikkeld om rekening te houden met de verschillende talen
Dat klinkt als een verschrikkelijk slechte keuze. Op software een hard onderscheid make in talen is al een redelijke slechte keuze (maar gezien input verwerking en mogelijke memory constraints), maar op hardware niveau is gewoon achterlijk.

Maar waarschijnlijk is deze tekst weer afkomstig van iemand van de PR afdeling die geen ruk van het product snapt.
De Nintendo 3DS heeft bovendien netwerkservices die toegesneden zijn op elke regio.
Dus je kan het vergeten om online met je 3DS te spelen in een andere regio?
Ik had toch de hoop dat Nintendo toch eindelijk eens Wifi ging ondersteunen in plaats van hun crappy Nifi.


Maar ik denk dat ik dit product van Nintendo weer links laat liggen. Ik vind Nintendo spul nogal prijzig, en dan voornamelijk de software die niet in prijs verlaagd.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 19 januari 2011 11:55]

"De Nintendo 3DS heeft bovendien netwerkservices die toegesneden zijn op elke regio."
slaat denk ik meer op de verschillende locaties van game servers.
als je een spel uit de VS haalt zal die online met de server in de VS moeten verbinden en dan krijg je meer lag dan als je hier gewoon de EU versie haalt die verbinding maakt met een server in europa.
Dat is dus allemaal BS. De DS (en heck zelfs de N64 en Snes ) kunnen buitenlandse tekens waaronder Japans en Chinees schrift aan en met de DS kan je wereldwijd online gamen kan ik uit ervaring zeggen.
Tja, het is een tradeof. Regiocodering bestaat voornamelijk om te verhinderen dat mensen van Regio A producten kopen in Regio B die daar goedkoper zijn of eerder uit komen. Gelijktijdig zijn heel veel spellen echter regio uniek, al helemaal bij consoles en handhelds.

In Japan komen zeer veel goede spellen uit die nooit verder komen dan Japan vaak doordat het omzetten van de taal te duur is of omdat de markt buiten Japan klein wordt geacht vergeleken met de kosten van herbewerking voor de markt elders. Helaas wordt de fanatieke gamer daarvan de dupe en meot deze vaak wachten op een soort jailbreak achtige methode of converter die hem toestaat de spellen toch te kunnen spelen op zijn eigen handheld.
Dat zijn niet de enige redenen, ook vaak genoeg liggen de rechten voor franchises/series buiten Japan bij andere bedrijven als binnen Japan, dit maakt het ook moeilijker om bepaalde spellen uit te brengen in het buitenland.


Zie bijvoorbeeld Harmony Gold dat altijd lastig doet...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 19 januari 2011 12:11]

Klopt maar dan ligt de keuze voor uitbrengen in het buitenland bij de uitgever.
Belangrijk punt dat je vergeet is dat de uitgevers van Games vaak per regio verschillen.

Bij grote games is de uitgever vaak overal hetzelfde, maar bij kleinere games wil deze wel eens per regio verschillen.
Dit is natuurlijk olie op het vuur voor de piraten. (Die trouwens adhv de gestolen 3DS paar weken terug al druk bezig zijn met het ontwikkelen van flashcards)
heb je hier een bron van?
Ja maar zit nu op werk waardoor ik niet op weinig sites kan en dus ook niet bij die link kan komen. Houd je tegoed.
ben zeer benieuwd heb je miss een naam?
kan ik zelf googlen
Volgens mij kan je hier een verwijzing naar de gamingsite op vinden maar onder voorbehoud:
http://www.gamefaqs.com/boards/997614-3ds/57797136?page=4
Ik had begrepen dat software uit andere regio's vaag kon gaan doen en dat ze daarom een regionlock erop hebben gezet om zich in te dekken.
Dan is er iets mis met het apparaat waarop de software wordt gedraaid. Volgens mij heeft het meer met prijzen van software (lees: games) te maken dat er locks worden toegepast. Van oudsher is een spel in Europa veel duurder dan Amerika of Japan en van oudsher zijn er regiolocks.

Ook dit is een punt wat zou moeten verdwijnen, Nintendo klampt zich vast aan iets wat al lang achterhaald is. Ik trek dan maar de vergelijking met de platenmaatschappijen, verandering is noodzakelijk.

Mensen willen voor een spel niet meer betalen dan de overzeese buren (Amerika) maar moeten wel omdat hetzelfde spel welke overzees is gekocht niet werkt op een console die is gekocht in Europa.

Als het gaat om content, spellen uit de regio die de meest strenge eisen stelt aan software zou overal op moeten draaien aangezien deze eisen niet kunnen botsen met een andere regio (ze is namelijk strikter). Omgekeerd zou het dan wel zo moeten zijn maar dan heb je het hier over het geval dat er echt eisen worden gesteld aan een spel. Dit is echter niet bekend en dus mogen wij gokken.
Ik las het zo dat, omdat de hardware wel degelijk verschild per regio, de software vreemd zou gaan doen omdat die gebouwd is voor andere hardware. Daarom een lock erop omdat je anders gezeur krijgt en alles.
hoe 3d is die 3ds nou eigenlijk is het 3d zonder bril of 3d wat uit het scherm komt zetten?
Dit vraag ik me ook al een lange tijd af.
Naar mijn weten is het zonder 3d bril, maar hoe het wel werkt weet ik ook niet :?
Volgens impressies is het 3D-effect vooral te vinden 'in' het scherm dus de diepte in ipv er uit al schijnt dat ook beperkt te kunnen. Je kan daardoor afstanden beter inschatten enzo.
Misschien is dit hetzelfde als de XBOX 360 heeft: Sommige games region locked, sommige games region free.
Is in iedergeval beter dan een volledige regio lock.
We zullen het in 2 uur beter weten (hoop ik).
Hier zat ik ook al aan te denken.
Ik heb het idee dat games die bepaalde regio afhankelijke features hebben, niet op 3DS systemen buiten die regio werken.
Denk hierbij aan de Pokemon games, waarin verschillende downloads tijdelijk beschikbaar zijn in een bepaalde regio.
Hoop het ook. Praktisch alle games zijn wel regiovrij voor de 360.
ik denk niet dat dit een groot probleem word voor gemiddelde consument.
het kan wel een probleem zijn als mensen perse een (bijv.) Japanse game wilt hebben die niet in europa uit komt(dat is een hoop veel anime games bijv. komen nu niet uit in de EU en wel in Japan). dan gaan ze toch naar alternatieve zoeken en iedereen weet wat de makkelijkste alternatief is op beveiligingen zoals een regio lock dat is een hard of software modificatie die de lockt omzeilt en homebrew en of tuis kopies toegankelijk maakt.
Regiolock is altijd slecht , het legt onredelijke beperkingen op.
Voor de snes had je toendertijd zo' n adapter waardoor je cardridges uit alle regios kon gebruiken.
De lokale games boer verkocht dan ook gewoon deze cardridges evenals games uit alle regio's.

Hopelijk vinden hackers een mogelijkheid om deze restrictie eraf te slopen. (tja en als homebrew en piraterij dan als "side effect" ook mogelijk worden dan zij het zo).
Die flashkaartjes zijn wel verrekte handig moet ik toegeven (als heb ik zelf geen handhelds)
Hoezo? Er zijn zat applicaties die alleen in de Amerikaanse App Store te vinden zijn.

Sorry, maar waarom wordt ik weg gemod? Ik zeg toch niets verkeerds of irrelevants?

iKeepass is bijvoorbeeld alleen in de Amerikaanse App Store te vinden:

http://ikeepass.de/

[Reactie gewijzigd door magnifor op 19 januari 2011 11:57]

Die keuze maakt naar mijn weten de ontwikkelaar zelf en niet Apple.
Ja, maar wat ik uit het artikel kan opmaken is dat uitgevers zelf kunnen beslissen in welke regio's hun spellen te spelen zijn. Dus dan is het niet aan Nintendo (Apple) maar aan aan de uitgevers (ontwikkelaar). :)
Lijkt me in het geval van Nintendo ook beter. Nintendo maakt winst op de console, maar bedrijven als Sony met de PS3 niet. Sony moet de winst hebben van de spellen waar Nintendo de winst al heeft gemaakt met het verkopen van een console.
Je kunt dit echter opleggen als je een beetje van goeie wil bent, Sony doet dit ook... .

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 19 januari 2011 12:31]

wat heeft apple hier nou weer mee te maken. regio locks zijn achterhaald, waarom dit nog wordt toegepast gaat mij geheel voorbij, heel onhandig.
Okee, genoeg nu. Apple heeft hier inderdaad vrij weinig mee te maken en als we nu niet stoppen komen er straks nog 100 reacties met soortgelijke inhoud :+
Had je nu Sony* gezegd zou ik het nog begrijpen... maar Apple ?

En ik ben een oud Apple en huidig iPad gebruiker dus mijn gevoel komt zeker niet uit dat "anti-apple" sentiment die hier op tweakers populair is.

Het is spijtig want eigenlijk zijn al die regio coderingen niet meer zo hedendaags in een tijd dat producten kopen al lang geen grenzen meer kent.

* onderbouwing Sony games zijn bij mijn weten allemaal regiovrij en in het geval van PS3 games kun je zelf goedkope aziatische versies kopen waar (voor de liefhebbers) de Nederlandse localisatie gewoon ook beschikbaar is... .

De Xbox 360 heeft ook zijn deel regio vrije games maar niet allemaal.

EDIT: offtopic whut ? Een artikel over regiovrije games en het feit dat er console bouwers bestaan die het niet toelaten? Oh het is een merk die niet populair is onder tweakers, mod het dan van eerste keer naar ongewenst dan zitten we alvast dichter bij de tweakers mantra.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 19 januari 2011 12:33]

heel moeilijk te begrijpen dat je andwoord niks te maken heeft met het artikel.
Het gaat hier over de DS

Komen mensen aankakken met Apple, Sony en Xbox |:(
Waarin precies is volgens jou Apple 'hierin' beter dan Nintendo?