Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties

Nintendo denkt na om in de toekomst mogelijk de regiolock te verwijderen. Dat liet ceo Satoru Iwata weten in een vraaggesprek met investeerders. Door de lock werken games uit een andere regio niet altijd op de Wii U en de 3DS.

Nintendo maakt momenteel moeilijke tijden door: de Wii U verkoopt niet zo goed als gehoopt en moet het afleggen tegen de Xbox One van Microsoft en de PlayStation 4 van Sony. Op de handheldmarkt kampt het Japanse concern met hevige concurrentie van smartphones en tablets. De consolemaker overweegt nu dan ook om met regiovrije spelcomputers weer terug in de race te komen, meldt ArsTechnica.

Ceo Iwata zegt in het vraaggesprek met investeerders dat áls unlocken positief is voor klanten, het mogelijk ook positief is voor Nintendo. "Daarvoor moeten wel verschillende problemen worden opgelost. Daarom kan ik nu niet zeggen of we wel of niet de intentie hebben om onze apparaten te unlocken, maar we realiseren ons dat dit iets is dat we voor onze toekomst moeten overwegen."

Door de restrictie kennen apparaten als de Wii U en de 3DS regiogebonden games. Dit betekent dat spellen die in het buitenland zijn gekocht, niet altijd werken op een in Nederland gekochte Nintendoconsole. Volgens het Japanse concern is dit nodig, omdat anders bij een spel een vertaal-, marketing- of licentieprobleem kan ontstaan.

Nintendo was de eerste consolebouwer die ooit de regiolock toepaste. Concurrenten als Sony en Microsoft deden dit aanvankelijk ook, maar zijn hier met respectievelijk recente consoles als de PlayStation 4 en de Xbox One mee gestopt. Nintendo-fans zijn dan ook ontevreden en zijn onder meer een petitie begonnen om het Japanse bedrijf te overtuigen de regiolock af te schaffen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

De nige reden van regiolock is de VERKOOP.
Stel je voor, games komen eerst uit in Japan. Als die ook Engelse kant heeft, en velen kopen die.

En maanden later in USA, en nog later in Europa.
Dat betekent dat verkoop in USA wat minder loopt omdat veel mensen al spel hebben uit Japan.
Europa heeft al meer moeite omdat veel mensen al wat hebben uit Japan of USA.
(Ik koop zelfs aardig wat uit USA)

Als men nou gewoon tegelijk in 3 belangrijke delen uitgeeft, dan was er geen probleem. Echter USA heeft ook nog eigen problemen (leeftijdskeurig, censuur check) omdat het iets strenger is dan Europa. Niet alles in Japan kan dus zomaar verkocht worden vanwege inhoud, te bloot, te grote borsten, te goor, niet voor kinderen, enzovoort. Dat zorgt voor de vertragingen omdat het eerst aangepast moet worden.
Release tegelijk kan dus niet hier eenvoudig, de gamestudio zou dan vanaf het begin 3 versies moeten maken. Dat kan niet. Europa heeft wat minder strenge controle dan USA.

Regiolock is al bekend bij films, daar is al ook voor bedoeld om verkoop te beschermen in diverse markten. Maar ja, het is uiteindelijk zinloos, omdat mensen hardware wat aanpassen of gewoon kopen uit andere land. Het houdt dus eigenlijk niet veel tegen.
Regiolock is dus gewoon een rare smoes van de lobby. Ouderwets blijven en niet tegelijk willen releasen? Mensen gaan dan toch uit andere landen bestellen, en veel webshops doen gewoon aan shipping naar buitenland. Het is grijs gebied geworden, want er wordt netjes mee betaald.
Opzich wel grappig...ze zijn er zelf ooit mee begonnen en willen het nu weer afschaffen :P
Anyway ik denk dat als Nintendo met een soort gameboy 2.0 komt (of 3ds met 1 scherm) of een soort standalone wiiU gamepad ze makkelijk weer kunnen verkopen. Aan de games kan het iig niet liggen, want deze zijn van de beste kwaliteit die je kan krijgen
Mits je van het genre houdt natuurlijk. Misschien zou nintendo ook meer kunnen verkopen als ze wat sterkere hardware en dus betere multiplatform games in het assortiment zouden hebben.

[Reactie gewijzigd door Fstroo op 3 november 2014 18:58]

Want je koopt een platform natuurlijk omdat er een i7 in zit ... Hardware specs is enkel maar voor tweakers en fanboys, de games die eropkomen en wat je ermee kunt zijn verkoopsargumenten.
Maar als je hardware natuurlijk zo weinig voorstelt dat het voor developers bijna onmogelijk is om games die ze voor de andere platformen werkend te krijgen op je console ga je ook niet veel goeie games hebben.

De snelste hardware is niet nodig, maar het zou wel een beetje in de buurt van de andere spelers moeten zitten.
Goede games komen zelden van 3rd party developers. 1st party en 2nd party developers komen veel regelmatiger met goede games. Voor 3rd party games lijkt het wel een lotterij, zelfs voor de "AAA" titels. Heeft alles te maken natuurlijk met voor hoeveel platformen je ontwikkeld. Er lijkt een omgekeerd rechtevenredig verband te zijn tussen het aantal target platforms en de kwaliteit van je game.

Verdiep je eerst eens in de Wii U architectuur voordat je schreeuwt dat het weinig voorstelt. Het is een prachtig stukje hardware (ik heb het mogen bestuderen aan de hand van de datasheets) dat met gemak 60fps op 1080p kan brengen. Sterker nog, het is ontworpen om makkelijker die 60fps mark te raken, wat wel een beetje ten koste gaat van het totale werkgeheugen. Dus 8k textures zit er helaas niet in voor de Wii U. En 8x anti aliasing ook niet. Maar van de architectuur druipt een videogame visie af waar je als developer maar al te graag mee aan de slag gaat. Het gamen begint al op hardware niveau! Ik heb van andere developers gehoord dat de ps4 en de xbone toch meer general purpose PC's zijn. Zeer krachtige (ze gebruiken voor een groot deel onderdelen die al massaal en dus goedkoop geproduceerd worden), maar nog steeds general purpose. Porten van het een naar het ander is er dan ook niet bij. Natuurlijk compileert je code voor alle platformen wel, maar de bottlenecks liggen op compleet andere plaatsten voor de Wii U dan voor de x86 PC's/consoles. En om dat te omzeilen heb je toch vaak een ander software design nodig, en dat is waar de meeste developers geen trek in hebben. En terecht ook, je software design pas je niet zomaar ff aan. Dat zou meer werk zijn dan een game volledig remaken.
Precies, wat je ermee kunt . De consumenten die een '' next gen console '' bezitten hebben die keuze ook vrijwel alleen door de graphics en dus hardware gemaakt. Ik denk dat als nintendo een console maakt met

* goede/ betere specs dan de ps4 & xbox one
* de nintendo exclusives
* een prijs die concureert met de next gen consoles

die console best goed zou verkopen. Nintendo zou opeens interessant worden voor een breder publiek, en ze zouden nog voor vele jaren de sterkste console op hardware gebied kunnen zijn (zeker t.o.v. de relatief zwakke xbox one en ps4)
Zoals met de Gamecube? 3rd parties slaan Nintendo over om de potentile sales, niet op de hardware. Immers, de PS2 was de zwakste en ook de best ondersteunde die generatie. Hardware is lang niet het hele verhaal.

Het is een vicieuze cirkel: gamers denken dat Nintendo geen 3rd party te bieden heeft, en kopen het systeem dus niet. Enkel de Nintendo fans kopen het. Ontwikkelaars zien dat de consolebezitters niet hun doelgroep zijn en brengen hun games dus ook niet uit (Ubisoft schijnt een titel op de plank te hebben die af is, maar released niet!). Dat onderschrijft hetgene bij gamers weer dat Nintendo geen 3rd party games heeft.

Nintendo kan maar 1 ding doen, en dat is een console releasen met core games en de garantie dat 3rd parties erbij horen.
Ik weet niet of je de E3 hebt gezien waar EA trots Battlefield op een WII U toonde... Het leek te gebeuren. Ook de release line up van de Wii U was core.
De core consument geloofde er echter niet in en dit is het resultaat.

Ik hoop in ieder geval dat Nintendo snel weer uit die cirkel kan komen!
Regio codes zijn ontzettend hinderlijk: als je in Amerika een console koopt kun je daar in Nederland ineens geen games meer voor aanschaffen. Het ding is opslag waardeloos.

Ik heb mij voorgenomen om nooit, maar dan ook nooit, weer een console met regiocode te kopen.
Ik heb er zelf geen last van, want ik importeer niet maar ik kan me idd voorstellen dat het zwaar vervelend is. Zeker als je met bijvoorbeeld een 3DS veel intercontinentale reizen maakt voor je werk. Zie je in de VS een prachtgame liggen kan je die niet kopen omdat het niet werkt....
Voordeel van geen regiolock is dat je op de PS4 en XBox One games met een buitenlandse account kunt kopen wat je gewoon erg veel geld bespaart op een jaar. Ik speel dezelfde games als anders maar wel veel voordeliger. Gevolg is dat ik meer games koop, ook games die ik anders niet zou kopen. Zou voor Nintendo goed kunnen uitpakken als er dan meer games verkocht gaan worden.
Oplossing: een PC en Steam.
Volgens het Japanse concern is dit nodig, omdat anders bij een spel een vertaal-, marketing- of licentieprobleem kan ontstaan.
Vertaal- en marketingproblemen lijken mij niet echt een probleem.
Genoeg (bijvoorbeeld) fans die hier aan mee kunnen werken.

Licentieprobleem snap ik niet. Door Nintendo gemaakte producten toch?
Wat mis ik hier?
Marketingproblemen als in, games in regio x kosten minder en zullen invloed hebben op de sales in de dure regio y.

Licenties van Nintendo zelf zijn geen probleem, maar er zijn veel Japanse IP's die onder externe partijen vallen. Stel, een game met character 1, 2 en 3 wordt uitgebracht in Japan. Het IP van character 1 en 2 staan qua rechten bij bedrijf x, en character 3 bij bedrijf y. Alle bedrijven moeten toestemming geven namelijk, terwijl het in Japan om 1 merk gaat.
Veel bedrijven wachten daar niet op.

[Reactie gewijzigd door Richh op 3 november 2014 18:55]

Klinkt een beetje als een schreeuw om hulp. Nintendo is het minst populair van de drie en kunnen wel wat extra verkoop gebruiken. Regiovrije console kunnen daarbij helpen natuurlijk. Kun je eindelijk die ene game uit de VS of Japan bestellen.

edit:
Verkoopt veranderd in populair

[Reactie gewijzigd door Zeror op 3 november 2014 21:48]

Verkoop het minst van de drie?

Nintendo heeft deze 8e generatie 57+ miljoen consoles verkocht. Sony 21+ miljoen en Microsoft 6+ miljoen.

Edit; Lol, feiten die voor iedereen na te gaan zijn krijgen een -1 en onwaarheden als "Nintendo verkoopt het minst van de drie" krijgen een +1. Only at Tweakers.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 3 november 2014 18:35]

Feiten? Pak er eerst maar eens een bron bij.

Sony heeft zo'n 11,8 miljoen PS4's verkocht, daar Microsoft zo'n 6 miljoen stuks van de Xbox One heeft verkocht. Nintento gaat met de Wii U iets beter dan Microsoft, met zo'n 7,4 miljoen stuks.

Bron: http://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/
We hebben het hier over consoles. de 3DS en PS Vita zijn evengoed consoles. En zelfs het artikel spreekt over de 3DS.

Dus gebruik gewoon de bron die jij zelf ook gebruikt en doe het sommetje.
Jullie hebben allebei gelijk. Als reactie op Zeror klopt het wat Thorgrem zegt want Nintendo is heel goed bezig! Maar als we praten om Next Gen consoles. (en ik tel daar persoonlijk niet de handhelds bij, al vind ik de 3DS een geweldig ding!) Dan moet ik zeggen ja de Wii U is minder succesvol dan de PS4 en Xbone vooral omdat ze ook de eerste waren maar vergeet niet. De wii U verkocht pas toen Mario Kart uit kwam, en in een paar weken komt Super Smash 4 en dat is een nog grotere hype in de Nintendo wereld dus verwacht wel een hevige strijd en evolutie bij Nintendo.

Toch denk ik niet dat de Wii U de Original Wii zal overstijgen in verkopen. En dat komt vooral door een hele slechte naam keuze... Ik zie de wii U nog altijd als een Wii expansion. En dat is het eigenlijk niet, maar zelfs ik zie het nog steeds zo al weet ik de feiten.

Ontopic:

Regio vrij had er vanaf dag 1 moeten zijn. Regio gebonden had nooit mogen bestaan in de game wereld zelfs niet 15 jaar geleden! Dus het is maar goed dat Nintendo die onzin ook eindelijk stopt. Want als ik super smash 4 op dag 1 op mijn 3DS wil spelen wil ik er niet een japanse 3DS voor kopen. We betalen immers alsnog voor de game en handheld, waarom zouden europeanen en amerikanen langer moeten wachten? Microsoft en Sony doen niet moeilijk over import.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 3 november 2014 20:47]

Volgens mij neemt Thorgem de handhelds erbij. Niet helemaal fair misschien omdat Microsoft geen handheld heeft, maar als reactie op Zeror heeft hij wel gelijk.

De 3DS verkoopt namelijk zeer goed, ondanks de regiolock die in dit artikel besproken wordt.
Hoeveel mensen ergeren zich nu werkelijk aan regio locks? Wij Tweakers misschien, maar de gemiddelde koper van een 3DS? Die koopt gewoon z'n spelletjes bij de Mediamarkt en weet niet eens wat een regio lock is :)

Ik vraag me dus af in hoeverre het verwijderen van zo'n lock echt iets gaat veranderen in de verkopen.
Veel mensen ergeren zich hier aan. Net als de regionlocks for actiecodes waarbij vaak alleen Japan dingen krijgt.
Liggen er in Japanse actiecodes in de Nederlandse winkels dan? Zoals ik al aangeef moet je (zeker bij Nintendo) niet redeneren vanuit de computergeek die z'n weg weet op internet en een paar euro wil besparen door iets uit het buitenland te halen. Het gros van de verkopen wordt gedaan door mensen die hun spelletjes in een Nederlandse winkel halen (ik noemde MM als voorbeeld). En dan heb je he-le-maal niks te maken met regio locks of Japan-only actiecodes.
Het gaat niet eens zo zeer om geld te besparen, sommige spellen komen alleen of juist maanden eerder uit in andere landen.

En nee Japanse en NA codes liggen natuulijk niet in de Nederlandse winkels, maar omdat die codes juist regio gelockt zijn kan je ze alleen met een handheld uit dat land gebruiken. Het is gewoon bullshit dat regionlock.

Dit heeft niets met computer geeks te maken, dit gaat over de gemiddelde gamer die een Nintendo handheld heeft.
Speelt de gemiddelde gamer japanse import games denk je? Ik ben wel benieuwd naar cijfers dan want ik geloof er echt niks van. Opzich ben ik t met je eens dat de consument het lekker zelf zou moeten bepalen maar verwacht echt dat dit maar bij een klein clubje mensen van toepassing is.
Wanneer ik codes zeg dan heb ik het over bijv Pokmon codes. Japan krijgt vaak giveaway codes tov de rest van de wereld en die codes zijn dus gelockt aan het land. Ik heb geen cijfers maar als je op bijv Reddit kijkt zijn er vaak mensen bij die buitenlandse spellen hebben of klagen dat een spel veel duurder is dan een ander land. Wellicht niet zo veel Nederlands tov bijv de Amerikanen maar het gaat gewoon om het principe dat niet iedereen die een 3ds heeft speelt zoals de 8 jarige dochter van de buren...
Wat boeit het nou of het goedkoper is? Je bent toevallig in Amerika en je ziet iets leuks liggen wat niet eens in Nederland te krijgen is. Goedkoper is mooi meegenomen, maar dat moet wel heel extreem zijn om alle moeite waard te zijn om het speciaal uit Amerika/Japan te importeren.
Even voor de goede orde: van mij mag die regiolock afgeschaft worden en ik ben het eens met jullie dat het niet eerlijk is dat bepaalde landen wel voordeeltjes krijgen en anderen niet of dat het raar is dat je een game uit de VS niet in Europa kunt spelen, maar het gaat me erom dat dit de verkopen nauwelijks zal benvloeden.

Zoals Cartman! hierboven ook al aangeeft: hoeveel mensen vliegen er nu naar de andere kant van Amerika en nemen een spelletje mee? Hoeveel mensen weten berhaupt dat er in Japan giveaway codes zijn voor Pokmon die zij niet kunnen gebruiken? Ten opzichte van de in Nederland verkochte spelletjes en consoles is dat echt een druppel op de gloeiende plaat.

Wat je met tegenvallende verkopen nodig hebt is een significante verkoopstijging. Ik noem even als voorbeeld 25% (en dan schat ik het wellicht nog laag in). Je gaat mij niet wijs maken dat Nintendo dankzij die giveaway codes en die paar vakantiegangers die tijdens hun vakantie spelletjes gaan kopen 25% meer gaat omzetten. ;)

Overigens wel erg kinderachtig om mijn post hierboven -1 te modden omdat je het oneens bent met mij. Het is geen troll/flamebait en zelfs niet offtopic.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 4 november 2014 07:10]

Je gaat mij niet wijs maken dat Nintendo dankzij die giveaway codes en die paar vakantiegangers die tijdens hun vakantie spelletjes gaan kopen 25% meer gaat omzetten.
Waarschijnlijk niet. Maar tenzij een product iets doet wat ik nodig heb of heel graag wil ga ik producten met DRM uit de weg. Zo kocht ik een jaar of 10 geleden een DVD-speler voor mijn computer en die bleek op region 1 ingesteld te zijn. Recenter bleek een HP-printer uit Amerika geen Europese inkt te slikken. En nee, dat was niet om geld te besparen — behalve in die zin dat je niet wilt weggooien wat je al hebt en je gewoon verwacht dat het werkt. Bij DVD's zetten ze het tenminste nog op de doos.

Ik heb geen idee hoeveel mensen er net zoals ik over denken. Vermoedelijk iedereen die er zich ooit de vingers aan heeft gebrand. De vraag is m.a.w. of ik als opvolger van mijn Wii/DS berhaupt een Nintendoproduct wil kopen als de concurrentie dat probleem niet heeft. Aan de ene kant heb je Ace Attorney op de 3DS, aan de andere kant heb je region-lock. Goed, als je die weghaalt is het nog steeds 200 en zo'n fervent gamer ben ik nou ook weer niet, maar het is en blijft een extra struikelblok.

[Reactie gewijzigd door Frenziefrenz op 4 november 2014 11:24]

De 3DS zit momenteel op slechts de helft van de sales waar de DS op zat in dezelfde periode. 40 miljoen vs 80 miljoen.

Dat is dan ook de reden van de New 3DS. Het gaat dus helaas niet zo goed als men had gehoopt.
http://www.n1ntendo.nl/ar...pen-consoles-van-nintendo

Dan zie je dat idd de DS een stuk beter verkocht dan de 3DS. Was overigens toen ook geen sprake van een wereldwijde economische crisis. De helft is overigens wat overdreven. En ja, de New 3DS is natuurlijk niet zonder reden gelanceerd. De verkopen zijn zeer goed; http://www.n1ntendo.nl/ar...aangepast-stukje-handheld


In de eerste link zie je ook een grafiek van de Wii U verkopen tegenover die van de Wii en Gamecube. Blijkt dat de Wii U het net ietsje onder doet voor de Gamecube.
Helaas klopt die site ook niet altijd. Vaak genoeg gezien dat het van week tot week wisselde, waar geen touw aan vast te knopen viel.
Bron?

consolidated sales report

zegt iets compleet anders. We hebben het op dit moment over de Wii U.

TL;DR
x miljoen
2014-09-30[5]
Hardware 7.29
Software 41.67

[Reactie gewijzigd door eniux op 3 november 2014 18:41]

Het artikel spreekt anders over zowel de Wii U als de 3DS. We hebben dus over consoles zowel home consoles als portable consoles.
Dan moet je eerlijkheid halve ook alle verkopen van alle smartphones meerekenen. het artikel zet namelijk ook duidelijk die scheiding neer.

Snap wat je bedoeld hoor daar niet van, maar de scheiding wordt wel goed neer gezet.
Ik zou ook wel de Denksport puzzleboekjes mee willen nemen in de totalen maar ook dat zijn net als tablets en smartphones geen consoles.
Maar die denksport puzzelboekjes concurreren niet met de 3ds, smartphones en tablets wel (zoals het artikel ook aangeeft)
misschien wat minder direct. Maar toen ik me laatst verveelde wou ik een 3ds gaan aanschaffen. toen zag ik een kruiswoordpuzzelboekje...
verkoopt wel degelijk het minst.

De WII u scoort 7 miljoen in 2 jaar tijd waar de andere in 1 jaar tijd gezamenlijk 15 miljoen consoles wegzetten.

http://www.techmania.nl/1...-vs-wii-u-verkoopcijfers/
Wat is dat voor selectief plaatsen? Hoe kun je nu 2 tegen 1 vergelijken? Logisch dat die 2 winnen...

Dat de ps4 de best verkocht is zonder twijfel.

Maar de Xbox One lijn in die grafiek ziet er niet naar uit dat die heel snel de Wii U gaat inhalen. In maandelijkse verkopen is het tussen de xone en de wii u steeds beetje op/af wie meeste verkoopt.
relatief, ja, absoluut nee, het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt.
Er zijn meer Wii u's dan Xbox one's verkocht...
WII U 7 miljoen in 2 jaar, das 3,5 per jaar
Xbox 5 miljoen in 1 jaar...
Dus zijn er meer Wii-U's dan Xbox ones verkocht.
Zie een paar posts hierboven met die grafiek. Maandelijks loopt de xbox one vrijwel niets in op de Wii U.
Na Sony en (gedeeltelijk) Microsoft zal het ook eens tijd worden. Baal er nog steeds van dat de 3Ds niet regio vrij is het de Attack on Titan game die alleen maar op ntsc consoles werkt. :/
Goed idee om die onzin af te schaffen, maar ik denk niet dat er dat dit de sales laat vermeerderen. De meeste gamers halen niks uit het buitenland.

Het is wel een goed gebaar naar de community; ze luisteren tenminste deze keer.
Haha natuurlijk niet want dan werkt het wellicht niet vanwege die regionlock... Oftewel het zal wellicht wel eens buitenlandse verkopen stimuleren.
Wordt wel eens tijd vind ik. Ik heb al vaker een Japanse 3DS willen kopen (limited edition) maar ik heb er niets aan als ik mijn games er niet op kan spelen.

En gewoon een regio lock op zich al. Dat is toch echt niet van deze tijd meer.
berhaupt is het raar nog te doen aan regio lock. Ooit had het enige logica. Het IS zelfs zo dat als ik een NTSC spel in mijn PS2 steek (zit een mod chip in) ik zwartwit beeld op mijn TV krijg. PAL en NTSC zijn twee niet volledige compatible systemen. Een van de dingen die meespeelden was het elektriciteitsnet, wat hier op 50Hz zit en in de VS op 60k, waarbij het beeld ook op dergelijke refresh rates zat, want die snelheid zat aan het net gekoppeld. En zo zijn er nog wel wat technische details. Vroeger was een Amerikaanse TV simpelweg echt anders dan een Europese TV. Maar tegenwoordig gaat dat niet meer op. LCD schermen zijn overal hetzelfde en hebben niets meer te maken met de wisselstroom op het net. De restricties, die oorspronkelijk een technische achtergrond hadden, zijn nu volledig hard coded in de consoles, en zijn nergens meer voor nodig, want behalve de nationaliteit van de console, die nu eenmaal hard coded in dat ding zit, zijn ze allemaal exact gelijk.
Dat met je PS2 was met een RGB scart kabel?
De mid-jaren '90 Philips tv waarmee ik ben opgegroeid had geen probleem met een NTSC signaal over RGB SCART iirc… Maar dan nog, dat is toch geen technische reden? Een technische reden zou zijn als je tv anders ontploft o.i.d. Aangezien dat niet het geval is was het gewoon even grote onzin als nu.
Er waren wel TV's die allebei de signalen konden, meen ik. Maar een simpeler beeldbuis gaf dan geen goed beeld. Natuurlijk ontploft er niets, maar het komt nog al eens voor dat de kwaliteit wel minder is dan de bedoeling was.
Persoonlijk vond ik het altijd heel leuk om met contrast e.d. te spelen zodat de tv zwart-wit werd. Niks mindere kwaliteit. :P

Maar dan heb je dus een situatie waarbij het soms zwart-wit is (op oudere tv's? met een verkeerde SCART-kabel?) en soms gewoon, maar in plaats van te zeggen van "spelletjes uit een andere regio op eigen risico, niet gegarandeerd" besluit men de hele boel uit te schakelen. Erg jammer.

[Reactie gewijzigd door Frenziefrenz op 4 november 2014 09:56]

Ja, nogal wiedes ook. Het is 2014. Je kunt alles overal ter wereld vandaan laten verschepen en dan stoppen ze zo'n achterlijke lock in hun systeem. Wat is er berhaupt het nut van? En ja, ik weet dat het soms gebruikt wordt door zeurende bedrijven als het op rechten aankomt, maar zodra heel zo'n lock niet meer bestaat worden zij ook wel verplicht zich daar overheen te zetten (andere optie is namelijk geen spellen meer uitgeven=geen geld verdienen, dan is de keuze dus snel gemaakt).

Overigens koop ik games gewoon lekker via de online (PS4) store. Kun je ook gewoon aangeven dat je in de VS woont (kies een staat zonder sales tax). Een stuk goedkoper en je kunt ze vaak nog sneller downloaden ook.

Ik vind dat we zo snel mogelijk van al die contentbarrires af moeten.

Ik denk trouwens dat de regiolock nog wel een van de minst belangrijke redenen is voor het falen van de WiiU...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True