Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 135 reacties

Documenten van de Amerikaanse keuringsinstantie FCC wijzen erop dat Sony op het punt staat om twee varianten van zijn console PlayStation 4 te presenteren. Een daarvan heeft een opslaggeheugen van 1TB, twee keer zoveel als de gameconsole nu aan boord heeft.

Sony heeft de FCC verzocht om foto's van de apparaten onder de pet te houden, maar details van de nieuwe varianten van de PS4 staan wel in de documenten, zo ontdekten NeoGaf-bezoekers. Op het label staat duidelijk dat het gaat om een PlayStation 4, waardoor het uitgesloten is dat het gaat om een ander apparaat.

In de documenten staan ook details. De nieuwe consoles zijn even groot, maar wegen iets minder: 2,5 kilo in plaats van rond 2,8 kilo. Bovendien lijkt hij iets minder stroom te vragen, vermoedelijk vanwege het gebruik van nieuwere, zuinigere componenten.

Het eerste logische moment voor de presentatie van de nieuwe PS4-varianten is over enkele weken, als Sony een persconferentie geeft op gamebeurs E3. Over de prijzen en beschikbaarheid van de komende PS4-varianten is nog niets bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (135)

Snap niet helemaal waarom ze er nu zulk grote schijven in steken. Diegenen die het nodig hebben kunnen heus zelf wel een schijfje (naar keus) kopen en dat er in bouwen. Bij Sony behoudt je dan ook de garantie - dit in tegenstelling tot Microsoft's XBox One.

Zelf download ik iedere maand alle "gratis" speltitels uit de Playstation Plus store. Heb ook aardig wat gamedata op de 500GB schijf staan. Desondanks is deze nog half leeg. Zolang je geen uren video lokaal op gaat slaan heb je aan 500 GB veelal genoeg. Als alternatief kun je (zover ik weet) ook altijd nog een USB-drive aansluiten.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 2 juni 2015 10:57]

Even een tipje: Je hoeft die games niet te downloaden. Je kan ze ook gewoon "aanschaffen". Zolan je PS+ member bent kan je ze dan alsnog downloaden op een later tijdstip.

Ik downloade ze in het begin ook elke keer. Maar dat home screen werd zo groot met zo veel games. Ik vond het onoverzichtelijk worden, dus nu alleen de games die ik direct wil spelen downloaden de andere gewoon alleen aanschaffen en later downloaden wanneer ik er tijd voor heb. Ik sla ook van die gratis games over omdat ik er geen interesse in heb.
Games installeren ook vanaf disc erg veel content op de HD.
Ik ben geen regelmatige gamer en heb denk ik een spel of 8 waarvan 3 gedownload en ook ik kreeg laatst de melding. Een grotere schijf is dus zeker geen overbodige luxe, mits de prijs natuurlijk niet opgeschroefd gaat worden.
Die gratis ps plus games kan je amper games noemen. De eerste 10 minuten is het leuk maar daarna is het niet meer waard om je tijd eraan te verspillen
Ben ik niet met je eens.

Binding of Isaac is geniaal en heel veel uren aan verspild.

Spelunky, omg Spelunky.. time-sync maar damn fun

Injustice, veel gespeeld om te oefenen voor MKX.

Oddworld nog niet gespeeld, maar origineel was fantastisch.

Om er maar een paar te noemen.

Helaas neemt het een berg ruimte in beslag. Vandaar de "purchase" optie.

Zelf heb ik ook die toshiba SSHD er in hangen. Vooral handig met grote games, de laad tijden zijn significant lager :)
Er zitten inderdaad een paar leuke games bij maar de ps4 is er al meer dan een jaar dus er zijn al ongeveer 30 gratis games uitgekomen waarvan ik er maar ongeveer 5 van leuk vind.
Heb tot zover eigenlijk alleen resogun en infamous first light aardig wat gespeeld van de gratis games.
Waarom zou je zelf gaan kloten als het fabrieksaf al verkocht kan worden met meer geheugen? Ja de gemiddelde tweakers lezer zal geen enkele moeite hebben met een harde schijf vervangen, maar ik heb zat vrienden die al zenuwachtig worden als ze een printplaatje zien, en daar zitten best wat ps4 owners bij.

En 500gb genoeg? Ik moest laatst al games verwijderen omdat het vol was.
Bij de PS3 was het 1 schroefje om de schijf eruit te halen en 4 schroefjes om de schijf uit de tray te verwijderen. Als je zoiets niet kunt vervangen zou je eigenlijk helemaal geen elektronische apparatuur in huis moeten hebben :?
Jij bent zo kortzichtig he..
Dus jij kan ook zonder problemen je motorblok van de auto vervangen of even een nieuwe ruit plaatsen? Zo niet snap ik niet wat jij met een auto moet..

Voor ons is het wellicht makkelijk doordat wij weten waar je mee moet opletten, iemand die geen verstand van elektronica heeft begint er liever niet aan. Zo heeft iedereen iets waar ze goed in zijn.

Daarbij 500gb is zeer snel vol. Ongeveer 10 games en vol is die.
Motorblok vervangen zou neerkomen op het moederbord vervangen van een PS3/PS4. Jouw analogie raakt kant noch wal.

Ruitenwisservloeistof verwisselen kan ook iedereen, zonder kennis te hebben van (verbrandings)motoren/auto's.

Mijn 500GB schijf zit ook al enige tijd vol; al mijn games speel ik vanaf Blu-ray, maar alsnog is Far Cry 4 en GTA 5 (bijv.) 50GB per stuk. Dan gaat het hard als je een beetje fanatiek koopt/speelt.
Het is een uit de kluite gewassen vergelijking van mij dat klopt. Vandaar dat ik een ruit vervangen al erbij had geplaatst ( ruit vervangen, schijnt heel makkelijk te zijn.. ik zie mijzelf dat niet doen, maar ik rij wel een auto en dat is volgens titan fox niet normaal. )

Ik vind niet dat iedereen die elektronica in huis heeft zoals een PS4 gelijk verplicht is de kennis te hebben hoe dat ding van binnen werkt ( ala hdd vervangen ). Stel dat zou een voorwaarden van Sony zijn, dan zouden er amper consoles verkocht worden.

Ook jou laatste opmerking word min of meer tegengesproken door titan fox. Zo deel ik jou mening dat een HDD snel volloopt bij normaal gebruik ( spel installeren / spelen ), volgens titanfox moet je al veel met video's gaan doen.

Waar het mij om gaat is dat titan fox vrijwel alle artikelen op tweakers raar vind en tegenspreekt. Uiteraard ben ik ook niet altijd positief met mijn reacties en ik kan het ook ergens niet mee eens zijn, maar ik probeer in mijn reacties wel altijd aan andere denken / in andere te plaatsen.
Zoals het gedeelte over een HDD vervangen is voor mij geen enkel probleem, maar om gelijk te roepen zodra andere dat niet kunnen maar beter geen PS4 moeten hebben, dat gaat mij tever. Wellicht ontbreekt hem iets van inlevingsvermogen, i dont know..
Deze vergelijking gaat zeker op want een monteur vindt het vervangen van een motorblok net zo makkelijk als het losschroeven van 5 schroefjes!
Een motorblok vervangen is een monteur toch wel heel wat uren aan bezig, afhankelijk van de auto, maar het is toch echt niet een klusje waar een ervaren monteur van zal zeggen "doe ik wel even tussendoor". Ruit klopt wel maar moet je ook wel het juiste gereedschap voor hebben en dan nog.

Een vergelijking als watersproeierloeistof bijvullen of de olie controleren en bijvullen lijkt mij een eerlijkere vergelijking. ;)
Ben ik met je eens, maar toch blijf je je soms verbazen. Ik ken iemand met een master diploma in-the-pocket maar die kan geen fietsband plakken:P

Anyway, mochten ze er nu standaard 1tb in gooien voor dezelfde prijs is dat allemaal mooi meegnomen natuurlijk.
Ik hoop vooral dat de 500GB goedkoper wordt dit nieuwe model
Ben ik met je eens, maar toch blijf je je soms verbazen. Ik ken iemand met een master diploma in-the-pocket maar die kan geen fietsband plakken:P
Dat zegt ook helemaal niks. Je hebt een Master afgerond rondom je opleiding, maar zegt verder niks over hoe je in de praktijk zal presteren, laat staan slim bent.

Niet voor niets zeggen ze dat de meeste studenten vaak gewoon dom overkomen en niet verder of meer weten dan hun opleiding.
En mister genious wat moet je dan doen met de 500gig die je eruit gehaald hebt?
2 keer betalen voor een harde schijf?
Zeer doordachte reacie van u
Die 500gb schijf kan naast mijn SSD in m'n 17" laptop als dataschijf. Als alternatief kun je de HDD verkopen.
Kijk eens naar het vraag en aanbod van tweakers.
Bij de PS3 kocht aan de late kant een HDD. Deze was echter SATA 2 of 3, de PS3 trok dat niet. Ik moest hem in de firmware van de HDD terugschroeven zodat het een SATA1 schijfje werd. Dat betekende dat hij aan de PC moest en ik een speciale floppy, cd of USB bootable moest gebruiken om de HDD in de instellingen te veranderen.

Vond dat wel leuk om te doen, want hobby. Maar een ander had de moed wellicht allang opgegeven.
Mijn schijf stond toch ook echt al vol. Heb al weer een en ander aan spellen verwijdert om het te laten passen. Sommige spellen zijn echt groot. 500GB kun je echt wel vol krijgen zonder hele rare dingen te doen.

Voorbeeldjes: BF4 66GB, The last of us 48GB, Diablo III 41GB, Destiny 26GB, Driveclub 26GB etc.

Gaat vrij hard zo.

[Reactie gewijzigd door riotrick op 2 juni 2015 10:43]

Ik koop altijd de blu-ray versie.
De spellen in de ps store zijn altijd zo duur ¤70 terwijl je in de winkel ¤55 betaald.
Ik koop veel digitale downloads als ze in de aanbieding zijn. Maar veel blu-ray versies installeren net zo goed alles op de harddisk. Voor de ruimte maakt het weinig uit.
In mijn voorbeeldjes is alleen destiny een blu-ray versie, toch 26GB install op de harddisk.

[Reactie gewijzigd door riotrick op 2 juni 2015 12:20]

Daarom heb ik een US account. Scheelt veel geld.
Hardcore gamers hebben snel al een 10 tal spellen die allemaal geinstalleerd zijn.
10 X ong 40GB zit je al snel aan de 400GB.

Trouwens is tegenwoordig het prijsverschil tussen 500GB en 1TB minimaal.
Persoonlijk zou ik toch eerder een voorkeur hebben voor een SSD van 1TB.
Echter zijn dezen niet weg gelegd als groot opslag.
Hardcore gamers zullen over het algemeen eerder een game-PC hebben i.p.v. een Playstation of Xbox. Je hoeft natuurlijk niet alle spellen tegelijkertijd geïnstalleerd te hebben. Als je een spel gewoon verwijderd nadat je het hebt uitgespeeld heb je meer dan genoeg aan 500GB.
Dat is wel een beetje simpel gezegd..... Ken zat gamers die dagelijks uren op de ps4 gamen. Hardcore gamen is echt niet alleen weggelegd voor pc masterrace gamers....

Mijn ps4 staat toch echt vol inmiddels. Paar grote games erop die ik zo tussendoor speel (DriveClub, BF4, Assassins Creed, Watch Dogs). Paar games erop die ik regelmatig speel (Destiny, Fifa 15). En dan aangevuld met wat van de ps plus games die ik meestal tijdelijk laat staan.

Het is niet onmogelijk met 500GB. Maar een overvloed aan ruimte is het echt niet.

[Reactie gewijzigd door riotrick op 2 juni 2015 15:02]

Maar dan wil je hem weer spelen en dan moet je de hele 50GB weer gaan downloaden, daar heeft natuurlijk niemand zin in.
En hardcore gamer is een beetje relatief, ik ken een hoop mensen die echt geen hardcore gamer zijn maar toch een console met 10+ games hebben.
Weet niet hoe het bij de PS4 zit; bij de Xbox One kan je er gewoon een USB3 schijf aan hangen en dat werkt net zo goed als een interne schijf. Zie ook: http://www.pocket-lint.co...re-that-s-up-to-100-games

Waarom? Nou, spellen zijn soms tot 46-58 GB (!), denk bijv. aan de Halo Master Chief Collection, die echt immens groot is. Voor de PS4 zal dat niet anders zijn vermoed ik.
Dat kan met een ps4 helaas niet. Je kunt wel vrij simpel de interne schijf vervangen.

[Reactie gewijzigd door riotrick op 2 juni 2015 10:47]

Je kunt wel eventueel extern verplaatsen met een eSATA>SATA kabel en zelfs een 3,5" desktop HDD gebruiken. Zo heb ik momenteel 4TB HDD aangesloten getweaket op mijn PS4. :Y)

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 2 juni 2015 13:30]

Wat ik heb gelezen moet je dan op iedere HDD (als je er meerdere gebruikt) ook de systeemsoftware installeren, klopt dat? Voor zover ik weet heeft de PS4 geen interne opslag waar de systeemsoftware op staat.
Exact. PS4 OS zit op een HDD. Je hebt wel een recoveryomgeving als GUI zodra de PS4 geen HDD kan vinden. Het is alleen niet handig om op meerdere HDD's je PS4 opslag te verspreiden.
Ik ben het toch niet helemaal eens met je opmerking "aan 500GB heb je ruimschoots genoeg".

Ik heb nu flink wat games, waarvan er sowieso al 3 gedownload zijn uit de PS store en ik heb er ongeveer 15 op CD. De PS4 moet flink wat van de CD's af "installeren" om te werken, en vervolgens kom je dan ook nog eens een update tegen van rond de 3GB. Bij ongeveer 10 spellen zat mijn schijf al vol. Daarom heb ik nu geupgrade.
Even opmerken dat CDs al lang niet meer gebruikt worden. Zowel PS3 en PS4 gebruiken Blu-Ray terwijl de PS2 al een DVD speler aan boord had.
Je snapt het idee right? Het gaat erom dat je zelfs als je discs gebruikt je nog steeds heel veel data op je HDD krijgt.
Daar denk ik toch wel anders over. zet er een paar spelletjes op als GTA V, Battle Field etc met alle updates en downloads en je krijgt bij een spelletje of 6 a 7 al bericht dat er onvoldoende ruimte aanwezig is.
Snap niet helemaal waarom ze er nu zulk grote schijven in steken. Diegenen die het nodig hebben kunnen heus zelf wel een schijfje (naar keus) kopen en dat er in bouwen. Bij Sony behoudt je dan ook de garantie - dit in tegenstelling tot Microsoft's XBox One.

Zelf download ik iedere maand alle "gratis" speltitels uit de Playstation Plus store. Heb ook aardig wat gamedata op de 500GB schijf staan. Desondanks is deze nog half leeg. Zolang je geen uren video lokaal op gaat slaan heb je aan 500 GB ruimschoots genoeg. Als alternatief kun je (zover ik weet) ook altijd nog een USB-drive aansluiten.
Daar ben ik het eerlijk gezegd niet helemaal mee eens. Zo heb ik mijn Xbox 360 sinds 2008, en met de gratis games van de afgelopen jaren zit de 250GB hdd echt wel helemaal tot de nok vol met full games. En dan zijn de games vergeleken met de huidige generatie nog klein qua bestandsgrootte. (Hooguit een paar gb vergeleken met tientallen gb per spel)

Gezien 50gb geen uitzondering meer is voor een game heb je zo je HDD vol. Een TB is nog steeds erg krapjes als je het mij vraagt. Een console gaat heel wat jaartjes mee, en in die jaartjes loopt de schijf al snel vol.
Omdat Sony ook mensen die keus geeft om direct een PS4 te kopen met een 1TB HDD erin. Ik durf te wedden dat 90% van alle verkochte PS4's over de hele wereld gewoon nog met de standaard 500GB HDD draaien. Hierbij zullen ook mensen zitten die totaal geen verstand hebben van deze zaken, dus ook niet gauw hun HDD vervangen.

Hierbij kan je verwachten dat de 500GB versie op de E3 een prijsdaling krijgt, en de 1TB versie bijvoorbeeld 399 gaat kosten.

Zelf heb ik al sinds launch een 1TB SSHD in mijn PS4 zitten.

@Striderke

Die kan je toch gewoon zelf vervangen??...dus waarom zou je wachten tot Sony met een standaard 1TB of grotere komt?

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 2 juni 2015 13:11]

Het is natuurlijk een mooi verkoop praatje, nu met dubbel zoveel opslag!
Met alleen de punten van een aantal % zuiniger en een aantal gram lichter zouden ze minder veel verkopen denk ik..
Ik snap niet waarom ze er nu pas mee komen, en slechts 1TB... Je krijgt 2Tb bij een pak wasmiddel tegenwoordig. Daar moet toch wat mee te doen zijn.
omdat het ding 399 euro kost, en je ook nog winst wilt maken? :| en een 2.5" 1TB schijf zijn een stuk duurder als 500GB.

ja als je het nou over een desktop HDD had, dan zou je punt hebben gehad :z
Kun je toch gewoon meerprijs voor vragen.
Maar mensen gaan dan weer klagen dat het te duur is met een camera en al dat soort onzin argumenten.
Je kunt toch gewoon meerdere varianten aanbieden?
Deden ze met de vorige generatie consoles toch ook? Waarom zou dat nu niet meer kunnen?
Ik denk dat gewoon niet meer goed is, helemaal niet als je een vaste prijs wilt aanhouden. (die meerdere varianten zorgde voor vreemde prijs stunters, waardoor de nieuwere versies gewoon op de plank bleven liggen)

het is gewoon niet slim om 10 soorten van 1 console te hebben.
De PS3 had 60/120GB/250GB/500GB de PS4 alleen 500GB op dit moment, de specs van al die PS4's zijn allemaal exact hetzelfde.
Ook een 4GB versie nog van de ps3.

Maar als je nu tig bundles, kleuren, met of zonder extra controllers etc. voor verschillende prijzen kunt verkopen. Wat is dan het probleem om een versie met een grotere disk te verkopen.....

[Reactie gewijzigd door riotrick op 2 juni 2015 14:55]

Dat je er als fabrikant er een lagere prijs voor de oudere modellen krijgt, het is gewoon niet slim economisch gezien.
Ik zeg niet dat ze ze in alle modellen moeten plaatsen, maar tegen een zacht meerpijsje kan je echt wel een groter modelletje verkopen. Iedereen die gamed snapt wel wat een gigabyte is.

Het wordt normaler en normaler dat 1 spel gewoon 50GB opvreet. Dan ga je met je 500gb hard.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 2 juni 2015 15:30]

500 GB harde schijf is één van de redenen waarom ik nog geen PS4 en/of XONE gehaald heb.
Waarom zo'n kleine HDD erin steken als je installaties soms wel tot 50 GB kunnen innemen?

Bij PS3 (vooral bij deze) en XBOX360 had je ook al grote verschillen in opslag.
Wat mij betreft hadden ze direct 2TB erin mogen steken, maar dan kostte de console natuurlijk ook meer... :-/

En daarom wacht ik het nog even af :-)
Scheelt dat je bij de Xbox One er gewoon een externe harde schijf in kan steken :)
Je kan de HDD in een PS4 gewoon vervangen (2.5" model), heeft ook geen invloed op garantie. Het is letterlijk 1 klepje verschuiven en dan met 1 schroefje de HD verwijderen.
Ik heb net een PS4 gekocht, heb 'm nog geen week en heb al bijna 200GB van de HD in gebruik (The Last Of Us (50GB) + Bloodborne (51GB) + The Order 1886 (30GB) + Assasins Creed Unity (50GB)) plus wat bijhorende updates en wat 'gratis' PS+ games en dan zit je al op 2/5e van je HD vol. En dat is na het ding 4 dagen in bezit te hebben. Ik heb nog The Witcher 3 (50GB) en Batman Arkham Knight (49GB) op m'n verlanglijstje staan en dan zit ik al ruim over de helft.
Wie heeft het over tegelijk ?

Er was een leuke aanbieding met daarin TLOU, Bloodborne en The Order 1886, dus dat zijn er al 3, en AC: Unity was tijdelijk voor 50% op PSN en is een v/d redenen om een PS4 te kopen dus die heb ik meteen aangeschaft.

Het lijkt me wel de bedoeling om alle aangeschafte games op de HD te houden, zeker omdat ik niet van plan ben schijfjes te kopen maar alleen te downloaden (schijfjes wisselen is zo 00's). Beetje lullig als je steeds alles moet weggooien en opnieuw downloaden, vooral gezien het feit dat PSN downloads niet bepaald snel zijn.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 2 juni 2015 12:06]

niks mis met schijfjes wisselen, belangrijkste reden dat ik een consolegamer ben en geen pc gamer. misschien vind je schijfjes wisselen ouderwets, maar zonder schijfjes zal de game industrie niet meer bestaan!
ik zeg digitaal downloaden is zoo niet deze tijd, het duurt telang voordat je alles binnen hebt. met schijfje kun je binnen 5 minuten aan de slag. heel veel succes met 1-5 uur wachten.....
niks mis met schijfjes wisselen
Behalve dat je moet opstaan, dat je fysiek bij je console moet zijn en dus voor remote-play geen schijfjes kan wisselen, als het schijfje beschadigd is je game weg waar je bij een kapotte HD gewoon de game opnieuw kan downloaden, etc.
ik zeg digitaal downloaden is zoo niet deze tijd, het duurt telang voordat je alles binnen hebt. met schijfje kun je binnen 5 minuten aan de slag
Welke webshop levert binnen 5 minuten en heeft onbeperkte voorraad ?

Een download is altijd sneller. Maximale grootte van een game op de PS4 is 50GB, de PS4 heeft een gigabit netwerk aansluiting en ik heb een gigabit glasvezel verbinding. Er van uitgaande dat Sony z'n zaakjes voor elkaar heeft duurt een download maximaal zo'n 7 minuten. Als ik via de snelste route naar de dichtstbijzijnde gameshop fiets (= sneller dan met de auto) dan ben ik ongeveer 8.5 minuten onderweg (ex. jas aandoen, fiets uit de stalling halen, etc), dan sta ik alleen nog maar voor de deur, moet ik naar binnen, game zoeken (hopen dat ie niet uitverkocht is), e.v.t. in de rij staan, en terugfietsen.

Al met al ben ik een klein half uur bezig, en dan heb je een kans dat je de game hebt (want kan uitverkocht zijn, is me al meerdere malen gebeurd dat ik voor niets fietste voor een disc-only game). In die tijd kan ik 3 full-size games downloaden.

Even afgezien van dit alles is de bluray drive van de PS4 gewoon trager dan m'n internet verbinding (27MB/s tegen 125MB/s).

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 2 juni 2015 14:08]

Een download is altijd sneller. Maximale grootte van een game op de PS4 is 50GB, de PS4 heeft een gigabit netwerk aansluiting en ik heb een gigabit glasvezel verbinding. Er van uitgaande dat Sony z'n zaakjes voor elkaar heeft duurt een download maximaal zo'n 7 minuten. Als ik via de snelste route naar de dichtstbijzijnde gameshop fiets (= sneller dan met de auto) dan ben ik ongeveer 8.5 minuten onderweg (ex. jas aandoen, fiets uit de stalling halen, etc), dan sta ik alleen nog maar voor de deur, moet ik naar binnen, game zoeken (hopen dat ie niet uitverkocht is), e.v.t. in de rij staan, en terugfietsen.

Al met al ben ik een klein half uur bezig, en dan heb je een kans dat je de game hebt (want kan uitverkocht zijn, is me al meerdere malen gebeurd dat ik voor niets fietste voor een disc-only game). In die tijd kan ik 3 full-size games downloaden.

Even afgezien van dit alles is de bluray drive van de PS4 gewoon trager dan m'n internet verbinding (27MB/s tegen 125MB/s).
No offense maar het is wel duidelijk dat jij nog nooit een game hebt gedownload op de PlayStation 4.
De snelheden die je noemt worden misschien gehaald als je films aan het downloaden bent of een speedtest doet maar zullen nooit gehaald worden via PSN.

Voordat je hier in discussie gaat over die snelheden ik heb een 100/100 glasvezel verbinding en PS4 bedraad verbonden met een CAT6 kabel, alle poorten staan open UPnP aan en ik haal misschien 500kbps tot maximaal 2mbps.

Zelf heb ik een combinatie van digitale games en discs.

De reden dat ik discs haal is dat ze:

1) Goedkoper zijn
2) Ze te verkopen zijn
3) Persoonlijk meer waarde hebben omdat het iets fysieks is
4) Aan mijn verzameling van 60+ discs toegevoegd kunnen worden

Digitale games haal ik eigenlijk alleen:

1) Als impuls aankoop, moet het NU hebben (helaas ben je uren verder voordat je kunt spelen)
2) Als ze gratis zijn via PlayStation Plus
3) Als het een Digital Only game is

Het is overigens zo dat digitale games gewoon de toekomst zijn, het is dat ik kosten kan besparen door fysiek te kopen en waarde aan zo'n disc hecht anders kocht ik alles digitaal. Zeker als ik een Xbox One had.

Ik blijf het overigens ook bizar vinden hoe een digitale game dezelfde grootte heeft als een install van een disc (waar wordt die disc dan überhaupt voor gebruikt?! DRM?)
500GB is te weinig voor de PS4 zeker als je een groot aantal games hebt die je regelmatig/afwisselend speelt en je dus niet install data kan of wil weggooien.

Goede zet van Sony om dus 1TB modellen op de markt te zetten, zelf zal ik binnenkort eens kijken naar een 2TB model als ik de Witcher 3 heb uitgespeeld.

Tip voor Sony: breid de PS Plus online opslag uit, ik kan al in tijden geen save games meer naar de cloud opslaan..

[Reactie gewijzigd door Evernote op 3 juni 2015 08:15]

No offense maar het is wel duidelijk dat jij nog nooit een game hebt gedownload op de PlayStation 4.
Wel dus, afgelopen zaterdag AC: Unity gedownload, 50GB + een patch van zo'n 6.5GB. Hele download heeft denk ik zo'n 45 minuten geduurd terwijl ik tegelijkertijd TLOU aan het spelen was die op dat moment ook nog bezig was met installatie vanaf disk. Denk dat de HD hier de beperkende factor was. Als ik naar de progress-bar keek dan ging ie zeker met zo'n 20-25MB/s. Ik zal een volgende keer eens een snelheidsmeting laten meelopen op de router.
Voordat je hier in discussie gaat over die snelheden ik heb een 100/100 glasvezel verbinding en PS4 bedraad verbonden met een CAT6 kabel, alle poorten staan open UPnP aan en ik haal misschien 500kbps tot maximaal 2mbps.
Dan is er waarschijnlijk iets mis met je netwerk. Ik haal in de speedtest zo'n 130Mbit en die test is duidelijk te kort om een goed idee te krijgen van daadwerkelijke snelheid (test duurt een seconde ofzo).

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 3 juni 2015 09:38]

Screenshot or it didn't happen.

Zoek maar eens op "PSN slow download" op Google.
Er zijn duizenden mensen die klagen/problemen hebben met het PlayStation Network.

In 45 minuten AC Unity + Patch downloaden is helaas onmogelijk. (Op de PS4)

Aan mijn netwerk ligt het overigens absoluut niet.
Met de PS4 "speedtest" haal ik 90mbit maar als ik daadwerkelijk iets download dan wordt die snelheid nooit gehaald.
Helaas blijkt het PSN niet robuust genoeg te zijn voor die miljoenen spelers die het netwerk nu gebruiken.
Screenshot or it didn't happen.
Filmpje ook goed ? Ff de demo van Destiny gedownload (Filmpje is net geupload, YT heeft op het moment van schrijven alleen nog maar een 144p versie, hogere res. wacht denk ik op conversie).

Snelheid schommelt een beetje maar komt gemiddeld rond de 200Mbit. Screenshot van vnstat op router

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 3 juni 2015 10:33]

I stand corrected.

Je bent één van de weinige die deze snelheden haalt, mag ik vragen welke provider je hebt en welke router/modem?
Tweak, glasvezel (gbit). Router is een Asus P9D-I met daarop een Celeron N2840, 8GB ECC RAM, 2 onboard intel NIC's.

Overigens was de download gister avond na de nieuwe PS+ releases wel heel traag. Het lijkt dus te maken te hebben met hoe druk het is op PSN.
haha een download is altijd sneller? ik heb het over installeren.
Ik kom thuis van mijn werk en de game ligt op de deurmat, in de ps4 gooien en ik speel de game binnen 5 minuten, dat gaat niet lukken met downloaden want downloaden kost minimaal altijd wel 1 uur tot max 5 uur.

jouw digitale game kost al gauw 59 euro of meer, mijn fysieke versie kost rond de 50 euro. tel erbij op dat je na het uitspelen kan verkopen en maak je dus maar nettoverlies van ~20 euro. dat is dus 40 euro goedkoper dan jouw digitale prul.
iedereen moet het zelf weten natuurlijk maar fysiek heeft meer voordelen dan digitaal.
haha een download is altijd sneller?
De Bluray drive is 4-5x langzamer dan m'n internet verbinding, dus ja.
Ik kom thuis van mijn werk en de game ligt op de deurmat
Toch fijn dat Bol.com een dag van tevoren al weet dat jij op dat moment dat spel wilt kopen en het schijfje alvast opstuurt.

Een voorbeeld: met Pinksteren hadden we een lang weekend, zaterdagochtend besloot ik dat ik zin had om dat weekend lekker te gamen en dat ik toe was aan een nieuw spel. Het spel wat ik op het oog had was disc-only dus ik zaterdag ochtend op het fietsje de stad in, om tot de conclusie te komen dat het nergens op voorraad was. Als ik op dat moment het spel besteld had dan had ik 'm uiterlijk dinsdag in huis, NA mijn lange weekend.

Uiteindelijk maar een ander spel online aangeschaft en me daar dat weekend mee vermaakt.

Het gaat mij voornamelijk om de tijd tussen bedenken dat ik het spel wil aanschaffen en het daadwerkelijk spelen, dat is bij mij altijd vrij impulsief. De PS4 heeft dan ook eens het voordeel dat ie eerste een subset van het spel download zodat je vast kan beginnen. Paar dagen terug AC: Unity gekocht (50GB) en ik kon een kwartiertje later ofzo al beginnen. Als ik toen het spel op schijf had willen hebben had ik OF moeten wachtend tot maandag en dan 's avonds na werktijd nog langs de mediamarkt. OF het online bestellen en dan dinsdag eind v/d dag pas het spel ontvangen.
dan wel ja maar ik ben geen impuls aankoper, iets wat ik wil dat haal ik en iets wat niet hoeft heeft geen haast :)
Moet zeggen dat de Xbox dat beter doet hoor, gewoon een externe schijf aan kunnen sluiten! Naar die functie kan ik nu wel fluiten op de PS4
Komt in de toekomst, en Microsoft het beter doet? Je kan niet een legaal een SSD in je eigen console bouwen zonder je garantie kwijt te raken :/
Dan hang je je SSD er extern aan he :) less hassle, via USB3 haal je de snelheid wel.
via USB3 haal je de snelheid wel.
De snelheid zal je misschien dan wel halen, het hele idee van een SSD (minder vertraging bij het opvragen) haal je echter wel weg. USB heeft nog steeds een behoorlijke latency. Zeker als je CPU ook al bezig is met het verwerken van de informatie (die krijgt hij dan dus twee keer voor z'n kiezen). Een SSD extern is feitelijk gezien zonde van je centen, want de uiteindelijke winst is nihil, terwijl je hem voor minder geld kan inbouwen en dan wel een enorme snelheid winst kan halen.
intern is sneller, je laattijden helemaal met grotere games worden dan gewoon lachwekkend (USB is gewoon niet constant snel genoeg om SATA bij te benen qua snelheid stabiliteit)

en een SSD is gewoon verspilling van een schijf over USB3, had je net zo goed een PS4 kunnen kopen :z

[Reactie gewijzigd door stewie op 2 juni 2015 12:03]

Op de PS4 is de interne schijf te vervangen zonder veel moeite of technische kennis en zonder verval van garantie. Op de Xbox One is het gemakkelijk om een externe schijf te gebruiken via USB. Welke van de twee "beter" is, is persoonlijk.

Ideaal zou zijn als beide consoles de beide opties zouden bieden, maar voor nu is er op elke console alsnog een prima werkbare manier voor meer opslag.
Daar heb je gelijk in, maar je mag van Sony ook de interne hardeschijf verwisselen voor een grotere. Ik zit te overwegen om een 2TB SSHD te kopen van Seagate. Persoonlijk heb ik dan toch liever een interne schijf dan een externe USB oplossing
De Xbox doet alles beter behalve gamen.
Ideaal zou de snelheid van een PS4 zijn met de functies van een Xbox.
Je kan ook zeggen...Sony kan straks ieder geval beide opties aanbieden, waarbij je op de PS4 altijd heel veel opslag kan hebben. Bij de Xbox One kan je namelijk intern officieel niet vervangen. Sony hoeft alleen met een firmware update te komen en voila je hebt beide opties of zelfs allebij gebruiken. Dus nee liever intern en de optie om ook extern te doen, dan alleen extern alles maar te moeten aansluiten.

Op de PS4 is het echt 2 min werk.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 2 juni 2015 13:27]

Ben benieuwd wat de prijs gaat worden. Ik heb 2 weken geleden een SSHD gekocht van 1TB, kostte me 50 euries en hij zat er binnen 5 minuutjes in. Werkt prima!

EDIT: Het gaat hierbij om deze SSHD http://tweakers.net/price...sshd-st1000lm014-1tb.html

[Reactie gewijzigd door Eymen op 2 juni 2015 10:52]

Een SSD van 1TB voor 50 euro, dat is idd goedkoop ! Wat voor een, waar en werkt het goed ?

@Eymen : My bad |:(

[Reactie gewijzigd door bonus op 2 juni 2015 11:38]

Sorry, ik lees nu inderdaad dat bonus "SSD" schreef. Ik bedoel inderdaad een SSHD. Een harde schijf met een cache van 8gb. Niet zo snel als een SSD, maar zeker sneller als een reguliere HDD.
Klopt, ik heb hem van een collega overgenomen! Ik weet niet precies uit mijn hoofd welke het is, maar dat is wel te achterhalen. Dan zal ik vanmiddag thuis even moeten kijken. Verder werkt hij prima, ik merk zeker een groot verschil, alles laadt veel sneller. Het enige nadeel is dat het overzetten van je safegames wat tijd kost, aangezien je niet alles "in 1 keer" van je local storage naar de cloud of naar een USB kan overzetten. Dat moet allemaal handmatig.

Verder was het een kwestie van de "fresh install files" (van de PlayStation website) op een USB zetten, paar schroefjes loshalen, drives omwisselen en aangooien. Binnen 10 minuutjes was de fresh install compleet en kon ik mijn savegames terugzetten.

Zeker de moeite en het geld waard!
Een SSHD is iets anders dan een SSD schijfje ;)
Hij heeft het niet over een SSD maar een SSHD, dat is z'n hybride schijf waar de storage een gewone HDD is en er een kleine SSD op de printplaat zit voor de snelheids boost.
Een SSHD is niet hetzelfde als een SSD. Een SSHD is hybride tussen een HDD en SSD.
Hij zei SSHD en niet SSD.

Is een groot verschil namelijk...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hybride_schijf
Een SSD voor 50 euro zou ik ook wel willen, doe mij er maar een stuk of 10 dan :Y)

Zoals de andere al aangeven is een SSHD een gewone HDD met een kleine(8GB) SSD cache
Ssd in een console zou ook geen goed idee zijn.
Welk schijfje is dat dan? Mijn ps4 is ook ''vol'' maar kan geen sshd vinden voor 50 euro.
Ik weet niet precies welk model, maar het was een SeaGate SSHD van 1 TB. Ik heb hem destijds van een collega overgenomen voor 50 euro maar dat is uiteraard een vriendenprijsje, ga je voor zo goedkoop denk ik niet in de winkel vinden.

EDIT: Volgens mij is het deze: http://tweakers.net/price...sshd-st1000lm014-1tb.html

[Reactie gewijzigd door Eymen op 2 juni 2015 10:52]

Aha het was 2e hands, dan begrijp ik het, ik was al keihard aan het zoeken in de prijsvergelijker:P
Ja. 2e hands maar wel in seal dus eigenlijk gewoon een nieuwe, maar ik moet zeggen dat als ik geen optie had om hem voor 50 euro te kopen dat ik zeker het dubbele wel er voor zou uitgeven want dat is het zeker waard. Al is de cache maar 8gb je merkt het verschil toch, volgens mij geeft de schijf zelf prioriteit aan de meest gebruikte dingen op de storage en zet deze meteen in de cache.

Zoals ik al eerder zei, prima aankoop!
Klinkt goed, was het ook makkelijk om de schijf te clonen, of hoe heb je dat gedaan? Fresh install van alles?
Ik heb even kort onderzoek gedaan naar schijf clonen, maar ik las al dat het risico dat data corrupt wordt redelijk groot is. Vooral met de gratis te downloaden dingen, dus ik heb er voor gekozen om de schijf gewoon leeg in mijn PS4 te zetten.

Ik had al mijn savegames op een USB'tje gezet, samen met de install files van de PS4 zelf. Ik ben denk ik totaal een halfuurtje bezig geweest voordat ik weer kon gamen, maar ik moet zeggen dat dit ook wel door mijn tamelijk snelle internet verbinding komt, want de games downloaden deed ik toch nog met een snelheid van rond de 7 MB/s (helaas kan de PSN server niet sneller aangezien ik via origin soms wel de 35 MB/s haal).

[Reactie gewijzigd door Eymen op 2 juni 2015 11:08]

Okey, top bedankt voor de info, ga er binnenkort even mee aan de slag:)
Als je een proxyserver op je pc installeerd, kan je je PS4 instellen dat hij via de proxy verbinding moet maken. Dan wordt de verbinding aanzienlijk sneller. Ik gebruik Privproxy, werkt erg goed.
Goedkoopste wat je zo normaal in de winkel kunt vinden is rond de 85 euro.
Zuiniger prima. Maar ik wil vooral dat hij stiller wordt! Dan ruil ik mijn PS4 zeker om! (met bijbetaling) 8-)
Ik hoor mijn ps4 toch nauwelijks. Verreweg het meeste lawaai maakt de blu-ray speler. Die draait bij de meeste spellen alleen even tijdens het starten om te checken of de disc erin zit.

De rest hoor ik nauwelijks.Kan het ding z'n warmte wel goed kwijt in jouw setup?
Ik heb expres mijn PS4 in een open vak van m'n tv-meubel staan. Links, rechts en boven heeft hij minstens 10 centimeter ruimte.
Soms is hij heel stil, maar soms begint hij opeens weer harder te zoemen. En dat is ook zonder disc in de drive. Ik kan er niet de vinger opleggen wanneer hij precies herrie maakt, maar hij is echt niet fluisterstil...
Ik heb mijne helemaal vrij staan.Eigenlijk de enige momenten dat hij meer geluid producteert is tijdens het booten en starten van een blu-ray game. Voor de rest hoor ik hem niet/nauwelijks.
Inderdaad, hetzelfde hier. Enkel valt het mij op dat het enorm verschilt per spel. Toen ik mijn PS4 kocht samen met Fifa 15 hoorde ik de fan nooit, zelfde niet bij GTAV. Bij Far Cry 4 en TW3 hoor ik de PS4 wat meer loeien, vooral in open gebieden in de game.

Denk dat het grotendeels ligt aan hoe (goed) de game gecodeerd is.
Of je stopt er zelf een 2TB schijfje in.

Meer benieuwd naar eventueel lichte cosmetische wijzigingen

[Reactie gewijzigd door chimnino op 2 juni 2015 10:30]

De gemiddelde consument, lees de niet zo technische mensen, zal er niet zo snel zelf een andere schijf instoppen ;)

En voordat mensen beginnen, ja ik weet hoe simpel het is om de harde schijf te vervangen van de PS4.
Klepje open schuiven, schijf eruit, nieuwe schijf erin, klepje dicht.
Blijft behouden.
Sony heeft het juist bewust zo gebouwd dat de HDD makkelijk vervangen kan worden. (net als bij de PS3 overigens)
Niet alleen de ps3, zelfs de ps2 had al een makkelijk te vervangen / te plaatsen hdd :)
Alleen op de phats, en alleen als je de netwerkadapter in je bezit had ;).
Maar granted, veel makkelijker kan en kon het niet :)
Was ook een algemene functie van de PS3 sinds de start, ps4 is niets anders (bij de xbox360/xbox one verlies je wel je garantie)
vandaar.... die heb ik helaas dan :)
GTA-V vreet absurd veel ruimte, daarbij alle gratis games, we need space! Ik had heel graag een 2TB gezien bij de launch!
Je kan er nog steeds een 2TB schijf in proppen, en als je slim bent koop een hybrid SSD/HDD die zijn een stuk sneller.
Een 2TB SSHD op 2,5" heb ik nog niet kunnen vinden. Wel gewone 2,5" HDD 2TB of een SSHD 1TB op 2,5".

Als iemand nog een leuke tip heeft hou ik me aanbevolen.
Hoe tof zou het zijn als ze een barebones PS4 zouden releasen waarbij je zelf je storage kan kiezen, ik zou daar zeker wel wat voor voelen om zoiets aan te schaffen.
De algemene console gamer niet denk, deze is waarschijnlijk niet zo´n hardware fanaat (anders zou diegene wel voor een game pc kiezen?)
Wat is dit nou weer? Geen "slim" versie... Iets zuinigere componenten, nou prima maar zijn dan de grootste "bezwaren" ook aangepakt? MP3, DLNA, overmatige geluidsproductie? Vreemd...

[Reactie gewijzigd door Videokeizer op 2 juni 2015 12:23]

DLNA, MP3, komen vanzelf staat al een paar maanden overal op internet. :z
500 GB snel vol met games? Switched men 10x per dag van game om te spelen? Een druk op de knop het de geinstalleerde gamedata is verwijderd (staat los van de savegames), en als je later de bluray er weer in stopt duurt het installeren een half minuutje...
Veel mensen gebruiken Playstation+ waarbij je elke maand een aantal downloadable games krijgt. Dan zit een schijf van 500GB snel vol, zeker wanneer je daarnaast ook nog andere games speelt die je geïnstalleerd wilt hebben.
Stel, ik sta over drie maanden in een winkel. Hoe herken ik deze nieuwe Playstations als deze een 500Gb HDD heeft? Natuurlijk wil ik graag deze nieuwere met zuinigere componenten.
Wat dacht je van gewoon kijken wat er op de doos staat? In 1 van de 4 hoeken van de voorkant zal een vakje staan met de capaciteit
Zover ik begrijp is er nu een 500Gb en komt er straks een nieuwere versie met ook 500Gb.
Dat wordt gewoon de nieuwe batch. Zal je t serienummer modelnummer moeten bekijken.

Huidige is iets in de geest van: CUH-1001 dacht ik.

Volgens de link in t artikel wordt de nieuwe batch CUH-1215

[Reactie gewijzigd door chimnino op 2 juni 2015 12:30]

Het serie- en typenummer staat op de kartonnen doos. Zo weet je direct welk model en revisie je hebt.
Zal wel prominent op de doos staan. Is vast wel iets waar ze graag reclame mee maken.