Microsoft: winkelprijzen Windows 10 zijn gelijk aan die voor Windows 8.1

Naast de gratis upgrade van Windows 7, 8 of 8.1 naar Windows 10, wordt het ook mogelijk losse versies te kopen en Microsoft heeft nu de prijzen bekendgemaakt. De pakketten krijgen dezelfde prijzen als de retailversies van Windows 8.1.

microsoft windows 10Dat schrijft Neowin naar aanleiding van een statement van Microsoft aan het techblog. In het statement stelt Microsoft dat de makkelijkste manier om Windows 10 te verkrijgen het doen van een upgrade is, want die is gratis. Gebruikers die niet willen upgraden of bijvoorbeeld een zelfgebouwde pc van het besturingssysteem willen voorzien, kunnen een versie van Windows 10 kopen.

Microsoft vermeldt alleen dollarprijzen, maar aangezien de prijzen in de Verenigde Staten hetzelfde zijn als die van Windows 8.1 ligt het voor de hand dat dit in andere landen ook het geval zal zijn. De adviesprijs van Windows 8.1 Home is momenteel 119 euro en voor de Pro-versie van 8.1 vraagt Microsoft 279 euro.

De gratis upgrade is alleen het eerste jaar na de introductie van Windows 10 beschikbaar. Een upgrade van Windows 10 Home naar de Pro-versie kost 99 dollar. De definitieve europrijzen kon Microsoft nog niet verstrekken op navraag van Tweakers.

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

02-06-2015 • 10:11

314

Submitter: Antrax

Reacties (314)

314
292
206
6
0
0
Wijzig sortering
Even zoals ik het tot nu toe begrijp hoor... ik vind het persoonlijk allemaal verwarrend. Schiet er vooral op als het niet klopt of als je een aanvulling hebt!

Bottom line:

- Windows 10 upgrade vanaf legale Windows 7/8 is gratis.
- Windows 10 nieuwkoop is ongeveer de standaardprijs.
- Windows 10 heeft een perpetual license model. Maw: je mag het gewoon tot het einde der tijden gebruiken, no strings attached.
- Je verliest wat kleine features, zie: http://www.theverge.com/2...9/windows-10-feature-loss . Overigens zijn een aantal features die je verliest (mijnenveger, solitaire) gratis los te downloaden.
- Je krijgt veel nieuwe features (oa. DirectX 12, Edge)
- Geheugenlimieten voor Windows 10 zijn waarschijnlijk irrelevant, omdat deze meer zullen zijn dan voor Windows 8.1. Kortom: Home edition >=128 GB, Pro/Ent: >=512GB.
- Upgrades worden je standaard (lees: de gratis Home Edition) gewoon geinstalleerd, daar heb je weinig tot geen invloed op. Op Pro/Ent edities heb je meer invloed.

Rumour / not sure:

- Windows 10 is de 'laatste' versie. Vanaf dit punt gaan we gewoon werken met apt-get dist-upgrade windows update. :)
- Je krijgt (nog) geen Cortana in Nederland; wel in bijv US/UK, FR, etc. (ben de link kwijt, sorry)

Openstaande vragen:

- De mogelijkheid tot herinstallatie vind ik essentieel. Ik begrijp dat een installatie computer-gebonden is, dus verwacht dat dit moet kunnen, maar zou dit wel graag door MS geconfirmeerd willen zien. ** Het gaat hier uiteraard om het proces, dus moet je Windows 7 installeren, alle updates, dan windows 8, dan weer alle updates, dan windows 10 -- of kan je gewoon in 1 keer Windows 10 installeren? Hoe zit het met serienummers - of wordt een unieke PC ID gebruikt?

[Reactie gewijzigd door atlaste op 22 juli 2024 18:04]

Er is een "aardige" feature comparison op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions

Een officiele van Microsoft heb ik nog niet gevonden maar ik denk dat deze het gros van de vragen van iedereen wel beantwoord.
Een officiele van Microsoft heb ik nog niet gevonden maar ik denk dat deze het gros van de vragen van iedereen wel beantwoord.
Uiteraard heb je daarin gelijk. Het probleem wat ik een beetje heb is dat er meerdere bronnen zijn die elkaar lekker aan het tegenspreken zijn. Ook de Wikipedia is maar deels gebaseerd op informatie direct te herleiden is tot Microsoft. Op de Microsoft site zelf heb ik nog geen feature comparison gevonden voor Windows 10.

Daarom denk ik dat het op dit moment gewoon verstandig is om alles als 'vraag' / 'unsure' te beschouwen totdat het uit een officiele reactie c.q. van een officiele pagina van Microsoft komt.
- De hoeveelheid geheugen hing voor zover ik weet alleen maar af van 32/64bit, meer niet. Overige features hingen gewoon af van welke versie van Windows je had (Home/Pro/...).

- Ik zie absoluut niet in hoe en waarom ze je bij MS zouden gaan tegenhouden om je pc opnieuw te installeren daar je een licentie hebt op de software? Of begrijp ik je vraag hier verkeerd?
Herinstalleren kan vervelend worden als je dan eerst Windows 7/8 moet installeren, vervolgens alles moet patchen, en daarna pas kan upgraden naar Windows 10. Ik zou dan het liefst gewoon Windows 10 kunnen downloaden ergens, en de installatie kunnen starten met een W7/8 key.

Hoe ik het nu heb: Ik heb een Windows 8 OEM upgrade voor Windows 7. Om die te installeren moet ik eerst W7 installeren (met genoeg beperkingen, helaas, hij herkent enkele onderdelen van mijn moederbord niet) en dan moet ik de W8 upgrade installeren.

Door die onzin ben ik al snel overgegaan op een illegale versie van W8.1. Want daar zaten geen moeilijkheden bij en dat was binnen een half uur geïnstalleerd.
http://seapip.com/win8

Aangepaste installatie iso van windows 8.1 (pro) die ook upgrade keys accepteerd zodat je niet steeds 7 erop moet gooien en daarnaast accepteerd deze ook windows 8 (pro) (upgrade) keys.

[Reactie gewijzigd door seapip op 22 juli 2024 18:04]

vraag:

ik heb die iso even gedownload. Draai nu illegale omdat ik niet eerst win7 wilde installeren voor ik kon upgraden naar 8.0 -> 8.1 (heb ooit die 8.0 pro upgrade gekocht).

Moet ik nu:

deze installeren -> win 8.0 upgrade key erin gooien -> upgraden daarna naar win10. Om dan daarna een "refresh" te doen voor clean install in windows 10?

Waarbij die refresh een optie is in recovery die hieronder ergens beschreven staat?
Foggy79
@backspace219 • 2 juni 2015 11:24
In W8 zit bij "Update and recovery" een "refresh" optie. Die re-installed je Windows volledig wanneer die niet goed meer werkt.
edit: aan de rekening te zien gaat een OS trouwens niet 5 jaar mee ;)
Dit was bij de release van win8 zo ongeveer toen ik dit kocht

Summary of order: WD03757267
Invoice date: 10/29/2012


Item Description Quantity Unit Price Total Price


Windows 8 Pro
Product key:
HDDT8-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx €29.99 €29.99


Seller of Record
arvato distribution GmbH
Benzstrasse 5-7
33442 Herzebrock-Clarholz
Germany Subtotal €29.99
VAT €4.79
Total €29.99

[Reactie gewijzigd door Lord_T op 22 juli 2024 18:04]

Inderdaad is dat de manier voor een clean install van windows 10.

Om in de recovery te komen hou je SHIFT ingedrukt op het loginscherm terwijl je op de powerknop rechtsonder klikt en kiest voor herstarten. Daarna kan je SHIFT loslaten als je een blauw recovery scherm ziet.

[Reactie gewijzigd door seapip op 22 juli 2024 18:04]

Nee hoor, je kan gewoon een clean install doen met een upgrade key. Je moet eenmaal upgraden of de key iig 'upgraden', en vervolgens heb je 7 niet meer nodig. Ik geef toe, je moet wel even eea opzoeken maar het kan wel gewoon. En dat zal met W10 ook het geval zijn.
Mijn W8 upgrade accepteert de W7 key niet, en weigert zichzelf los te installeren. Seapip heeft hieronder een link geplaatst naar een W8.1 versie die ook upgrade keys accepteert. Daar wist ik niet van :)
Ik begreep her en der dat de 'key' die MS gebruikt ergens in de UEFI verstopt zit. Kan de link niet meer vinden, stond dacht ik ergens bij de system requirements link van W10 verstopt.

Lijkt me erg fijn nieuws voor herinstallaties ed.: geen licentie keys meer invoeren (ole ole).
De enige moeilijkheid was dat Windows detecteerde dat er geen upgrade maar een clean install werd uitgevoerd. Hierdoor kon Windows niet geactiveerd worden. Dit kon je voorkomen door vlak na de installatie vanuit je verse Windows alsnog een upgrade install te starten. Daarna kan je Windows perfect activeren.
Oh, dat wist ik niet. Ik ben dan nog steed van mening dat dit hele proces veel makkelijker opgezet had moeten worden. Ik ben blij dat Microsoft anno 2015 een stuk klantvriendelijker lijkt te zijn geworden ;)
Opwaarderen naar W10 is gratis als je dit binnen een jaar na de release doet. Herinstalleren als je eerst W7/8 moet installeren zal dan ook alleen maar lukken als je dat binnen het eerste jaar doet. Of onthoudt MS dat je je installatiemedium op tijd hebt verkregen?

Het kan natuurlijk ook zoals dat in het verleden met het opwaarderen van Photoshop ging. Bij een herinstallatie was het voldoende om de installatie-cd van de oude versie even in de speler te stoppen (en ook de key in te voeren? Dat weet ik niet meer). Dat was voldoende om aan te tonen dat je legaal aan het opwaarderen was.

Analoog daaraan zou je dus je originele installatieschijf/key moeten bewaren om een schone herinstallatie van W10 te kunnen doen.
JE kan, voor zover ik weet, direkt van Windows 7 sp1 upgraden naar Win 10. Hoeft niet eerst naar 8
Heb je 8.0, dan eerst upgraden naar 8.1

Dit is snel te controleren; als het goed is krijg je automatuisch de Win 10 upgrade notificatie (zou dus ook bij Win 7 SP1 het geval moeten zijn)

[Reactie gewijzigd door b4rtw op 22 juli 2024 18:04]

2e: er wordt wss bedoeld dat indien je een OEM license gebruikt, je quasi verplicht wordt om opnieuw te installeren met een OEM DVD, aangezien een gewone installatie de licentie niet kan valideren.
Nee helaas niet. Zo ondersteund bv Windows 7 HP x64 maar tot 16 GB geheugen terwijl pro x64 wel netjes meer aankan.
- Upgrades worden je standaard (lees: de gratis Home Edition) gewoon door het strotje geduwd.
Dit is waar, je moet updaten. Er is voor bedrijven een mogelijkheid om niet te updaten,tegen bijbetaling kun je dan op de oude versie blijven (heb ik gehoord op de Microsoft TechDays dus zal wel kloppen).

Mijns inziens is dat model een stuk beter dan het huidige, waarin je moet betalen voor updates (upgrades eigenlijk): zo forceer je mensen om op de nieuwste en meest veilige versie te zitten, en heb je geen hopeloos verouderde systemen.
Wel is het zo dat er per definitie geen breaking changes plaats gaan vinden, aldus de Microsoft man. Hoe dat gerealiseerd gaat worden is me nog niet helemaal duidelijk, ik denk namelijk dat er altijd wel een scenario te bedenken is waarin je er niet omheen komt.
Ik neem aan dat jij doelt met "niet updaten tegen betaling". Dat is een regeling die momenteel in veel SA contracten zit omdat de adaptie van W8 wat tegenviel. Dus "gaven" ze iedereen met SA contact ook het recht om een stapje terug te doen.

Ik verwacht dat met W10 dit recht vervald en dat je nieuwe installaties (want daar gaat het om) gewoon met W10 moet uitvoeren en dat je geen nieuwe activaties meer mag doen van W7/W8. Let wel, niemand die dit controleerd dus ....

Als je bedoelt dat je updates van W10 kan tegenhouden. Dat word een business feature. Er komt een Company Windows Update variant (nieuwe wsus zeg maar) en daarin kan je bepalen welke updates je wel en niet op je bedrijfssystemen gaat installeren. Dit kost naar mijn inziens geen geld. "Krijg" je er gewoon bij.
Ik bedoel inderdaad de tweede variant, waarin je updates kunt tegenhouden en op een oude 'branch' kunt blijven werken. Dit kost de eerste paar keer geen geld, maar als je het over een langere termijn wilt doen, zul je moeten bijbetalen (vanwege compatibility issues). Aldus David Stoeckel - Surface Technology Specialist - op de TechDays.

Verder zal de andere variant niet van toepassing zijn, aangezien W7 en W8 heel goed zouden moeten aansluiten op W10, en er dus geen issues zouden moeten optreden bij de upgrade, in tegenstelling tot de upgrade van W7 naar W8...
Klopt allemaal. Is afhankelijk van de Win 10 versie die je draait.
Welke compatibility issues?
Als je dezelfde software blijft gebruiken en bij dezelfde versie blijft is er helemaal geen sprake van een issue. Als het werkt dan werkt het over 10 jaar nog.

Te zot voor woorden dat je moet bij betalen als je niet wil updaten.
Dit is gewoon een keuze die bij de gebruiker hoort te liggen en bij niemand anders.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 22 juli 2024 18:04]

Zolang de de geruchten naast je neer legt, is er niks verwarrends aan. W10 is gratis als je W7/8 hebt, en je kan het voor xxx euro's kopen in de winkel. That's it.

Tuurlijk kan je W10 herinstalleren, ik zie geen enkele aanwijzing waarom dat niet zou kunnen. Vooral server versies worden gelimiteerd op basis van hardware. Windows 7 home/basic/home had wel als limiet één fysieke processor. Maar niks wat een normale consument zou kunnen raken.
Deze mogelijkheid ligt inderdaad voordehand, maar een officiële bevestiging van Microsoft zou toch leuk zijn.

Voor de rest een mooi overzicht, met terecht vragen. Als dit de laatste versie van Windows zou zijn, vraag ik mij wel af waarom ze het niet gewoon "Windows" hebben genoemd (misschien commercieel niet interessant of technische moeilijkheden?). Er zijn tegenwoordig zoveel merknamen die 'gewoon opnieuw' beginnen, kijk bijvoorbeeld naar Sim City.
Dat je Windows kan herinstalleren ligt zo voor de hand, dan kan je alles wel officieel gaan bevestigen.
Waar sommige mensen bang over zijn als ze het zo doen:

Je upgrade naar win10

18maanden later wil je een herinstall doen.
er zijn nu 3 mogelijkheden:
1 kan zonder problemen
2 je moet eerst win 7/8.1 eerst instaleren, upgraden gaat gewoon
3 je moet eerst win 7/8.1 herinstaleren, maar nu detect de win 10 updater dat het 18 maanden later is en vereist dat je betaald, net als alle andere gebruikers die na 18 maanden denken, misschien toch wel handig win 10.

Zeggen met 100% zekerheid dat optie 3 niet bestaat zonder bewijs, maar met gewoon voor de hand, light voor velen toch niet voor de hand.
Gewoon logisch nadenken, dan weet je dat Microsoft daar niet mee weg kan komen en het niet zal doen. Eenmaal een licentie voor W10, is altijd een licentie voor W10. En het is niet dat ik in de goedheid van Microsoft geloof hoor.
- Maw: je mag het gewoon tot het einde der tijden gebruiken, no strings attached.
Tot het einde van het apparaat waarop je de versie draait. Twee jaar of tien jaar, maakt niet uit.
Het is niet zo dat je en w10 krijgt die je de komende jaren maar overal op kunt zetten en gebruiken.
Hoor toch op met dat door de strot duwen geklaag. Zit je ook te klagen als Chrome elke dag update? Dit is normaal en zelfs noodzakelijk voor hedendaagse software wat met de tijd mee gaat. En tevens zijn er opties om een andere ring te kiezen bij Windows update en pas updates te ontvangen wanneer deze bewezen zijn als je het in een bedrijf gebruikt. Zeur niet.
Hoor toch op met dat door de strot duwen geklaag. Zit je ook te klagen als Chrome elke dag update? [...]
Even voor de goede orde, dit komt van de Microsoft site:
Windows 10 Home users will have updates from Windows Update automatically available. Windows 10 Pro and Windows 10 Enterprise users will have the ability to defer updates.
Aangezien mijn mening over restarts en werk dat je verliest niet gewaardeerd wordt laat ik het maar gewoon hierbij.

[Reactie gewijzigd door atlaste op 22 juli 2024 18:04]

Voor zover ik weet vind de auto reboot niet plaats zodra wat updates geinstalleerd zijn. Dit gebeurd om vb 3 uur s'nachts. Wel zal het systeem dus die auto reboot schedule'n zodat de gebruiker de updates / nieuwe features niet kan ontlopen. (nogmaals: alleen bij Windows 10 Home dus)
Tot nu toe kan ik een dag of 5 uitstellen bij de preview van Windfows 10. Tegen die tijd gaat hij weer 'zeuren' dat je opnieuw moet opstarten, echter kan je opnieuw uitstellen. Ik weet natuurlijk niet of dit bij Windows 10 RTM ook zo zal zijn.

Verder is er vast wel een moment in die 5 dagen dat je je werk netjes opslaat en een reboot uitvoert.

Wil je je open tabbladen in je browser behouden, dan kan je altijd met de taskmanager de browser taak 'killen', dan rebooten, je browser opnieuw starten en je krijgt vanzelf de melding dat er wat fout was gegaan en je de browser sessies kan herstellen. Niet netjes, maar werkt wel.
Een beetje fatsoendelijke browser kun je ook instellen dat je ook nadat je de browser normaal afsluit en hem later weer opstart je alle tabbladen terug krijgt. Chrome kan het zeker, het zou me zeer verbazen als Firefox het niet heeft, en IE/Spartan... tja, als die het niet heeft, dan moet je maar geen MS browser gebruiken.
Het enige waarbij je op moet letten is als je meerdere windows hebt, dan moet je echt even via het menu afsluiten ipv de windows een voor een met het kruisje sluiten.
Ik zie net dat Edge (Spartan) ook die setting heeft. Nog makkelijker en dus helemaal geen echte noodzaak meer om een herstart lang uit te stellen...
Oh sorry, je dacht dat ik klaagde. Nee hoor, ik klaag niet, ik zet alleen een feit neer. Je hebt er geen keuze in, het wordt me opgedrongen, tegen mijn zin in. Zoek maar eens de definitie op van het gezegde: in de volksmond heet dat gewoon "door je strot duwen".
Door de strot duwen betekent "iemand iets met alle geweld opdringen, tegen diens zin in" en dat zet jij op gelijke hoogte me automatische update.
Chrome en Firefox worden ook automatisch ge-update zie je dat dan ook zo of is dat alleen wanneer Microsoft dat doet?
Tegen mijn zin in? Ja. Ik wordt namelijk heel ongelukkig EN het kost me geld als mijn Windows opnieuw is opgestart als ik even naar de WC ga of een boterham ga eten en mijn Visual Studio als gevolg daarvan het werk is kwijtgeraakt van de afgelopen uren.
Kost het je geld? Heb je weleens van de 'Save'-functie gehoord?
Wie loopt er nu weg van zijn machine waar je op aan het werkt bent zonder even alles op te slaan? Zeker urenlang achtelkaar je werk niet opslaan is al niet zo slim.
En als je je code compileert wordt alles automatisch opgeslagen wat dus inhoudt dat je uren aan het code kloppen bent zonder te compileren of iets op te slaan?
Daarbij raak je echt nooit zomaar werk kwijt, als dat namelijk echt zou gebeuren en je start weer Visual Studio op zal deze er altijd op wijzen dat er bestanden zijn die niet correct zijn opgeslagen en of je die terug wil halen.
Je bent dus echt spijkers op lag water aan het zoeken.
Bij Chrome heb ik daar niet zo veel last van.
Als je dan toch op deze manier aan het discussiëren bent trek die lijn dan door.
Maar ik wilde net dat plaatje van die webpagina downloaden of die pagina als favorite opslaan of ik had het filmpje op YT of cursus op Pluralsight nog niet helemaal bekeken toen Chrome ging herstarten voor een update.
Dus als we het dan toch hebben over "normaal" en "hedendaags": updates zijn wat mij betreft dikke prima; opnieuw opstarten is alleen niet ok.
Dus ook niet voor Chrome of Firefox.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 22 juli 2024 18:04]

Je OS die op eigen houtje besluit te rebooten is heel wat ingrijpender dan je browser die een keer opnieuw opstart. Ik weet niet hoe Windows 10 het gaat doen, maar ik kan me voorstellen dat ik er behoorlijk pissig van zou kunnen worden als mijn PC uit zichzelf 's nachts is gaan rebooten (of als ik bij mijn PC weg ben gelopen). Er zijn zat situaties te bedenken waarbij "druk dan op de save knop" geen alomvattende oplossing biedt en eerlijk gezegd vind ik het behoorlijk arrogant om zorgen over dit issue daarmee af te doen.
Serieus? Wat een trol ben jij zeg. Alsof Windows automatisch update als je niet-opgeslagen bestanden hebt en je bent geen echte devver als je niet elke paar minuten een bestand opslaat.
Ik installeer al zolang ik het mij kan herinneren updates wanneer het mij uitkomt. Zeker wanneer je een PC voor specifieke toepassingen gebruikt, wil je controle over wanneer dat ding allerlei zaken in de achtergrond gaat zitten doen.

Bijvoorbeeld wanneer je met audio werkt, ook al is het alleen hobbymatig.

Ik wil gewoon een notificatie dat er updates zijn, meer niet. En dan bepaal ik wel wanneer ik ze installeer.

Ook ben ik erg benieuwd hoe het zit met dat "Windows 10" de laatste versie is. Want erm, als ik nu Windows 7 installeer kan ik een dag gaan wachten totdat > 300 updates geinstalleerd zijn. Ik zie mezelf al zitten over 10 jaar met een kale Windows 10 installatie die verplicht gaat updaten ;)

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 22 juli 2024 18:04]

Via een "kennis" ben ik te weten gekomen dat ook niet legale versies van windows 7 de popup krijgen om gratis te upgraden naar windows 10.

Als ik vanuit win 7 ultimate upgrade krijg ik win10 ook ultimate toch? Of wordt je dan terug gezet naar home?

[Reactie gewijzigd door Scamid op 22 juli 2024 18:04]

Van een illegale win7 naar een illegale win10, tsja, je kan ook gewoon gelijk een illegale win10 installeren.
Alleen hoef je nu niets alles opnieuw te installeren ;)
Dat doe je dan ook, het feit dat Windows 10 installeert betekent niet dat het ook een legale versie is, daar is Microsoft al duidelijk over geweest.
Ultimate gaat naar Pro. Er is geen ultimate.

Maar overigens ben je na de upgrade niet in het bezit van een geactiveerde W10 installatie. Het is niet zo dat je een gratis licentie krijgt. Je zit alleen op de nieuwste bits, voordeeltje voor MS in de adoptie tellingen ;)
Dat je de popup krijgt mag niet verwonderen. Microsoft kan het verschil niet zien tussen een legale Windows of een Windows die via de Loader techniek is gekraakt. Iedereen krijgt dus de popup en iedereen krijgt de kans om te upgraden, alleen zal je na de upgrade met een illegale windows blijven zitten en zal het dan wel te detecteren zijn omdat je crack van W7 niet meer werkt.
Thnx voor de info mensen.
Sorry hoor maar The Verge staat nu eenmaal niet bekend om zijn liefde voor Windows en het artikel waarnaar je verwijst is op zijn minst tendentieus. Windows 10 is voor velen een enorme verbetering ten opzichte van Windows 8 (8.1) en onder 'de kap' zitten er ten opzichte van Windows 7 ook grote verbeteringen.

Dus Bottom Line graag toevoegen:

- Je krijgt veel nieuwe features (oa. DirectX 12, Edge en Cortona)
Lijkt me erg fair, ik zal het even toevoegen.

PS: Je krijgt geen Cortana heb ik begrepen; dat wordt niet in ons landje aangeboden.

Ging me overigens niet om het artikel zelf, heb uiteraard de bron gecheckt.
Hoe zit het met de upgrade path? Krijg je ook Windows 10 Pro als je Windows 8.1 Pro hebt of krijgt iedereen de Home edition?
Als leverancier ben je altijd in control over je afzetkanaal. Dat wil zeggen: je mag zelf bepalen welke prijs je kiest en via welke kanalen je deze prijs hanteert. Als klant mag je vervolgens zelf kiezen of je met de leverancier in zee gaat. Dat geldt voor de slager, voor de kapper, voor het bedrijf dat het schroefje maakt dat in je auto zit - en ook voor Microsoft.

Daaruit kan je concluderen dat prijs helemaal niets te maken heeft met wat iets 'kost'; wat het 'kost' is alleen iets waar klanten soms om vragen als 'verantwoording'; vervolgens baseren ze hier soms hun keuze op. Prijs bepaal je op basis van waarde, niet op basis van kosten.

Welnu, ik ken de data niet, maar Microsoft een beetje kennende, hebben zij vast onderzoek gedaan naar welke prijs volgens gebruikers het beste past bij hun productlijn (c.q. wat klanten bereid zijn om te betalen voor hun producten en wat strategisch het handigste is (voor upsell naar andere producten)).

Persoonlijk vind ik Windows fijn werken, en de waarde die ik daaraan hecht, verantwoord voor mij persoonlijk ook de prijs.
Ik meot zeggen dat Microsoft goed bezig is wat betreft Windows 10. Systeemeisen zijn geen echt issue meer, upgraden wordt makkelijker gemaakt. Ze zijn zeker goed bezig op dat gebied.

Aan de andere kant denk ik dat Microsoft ook wel moet om verschillende redenen. Vroeger was de nieuwe Windows gelijk met een hardwarepush. Maar hardware doet niet zoveel meer omhoog gaan. De i3 en i5 computers van de eerste generatie kunnen voor veel mensen nog gewoon mee gaan. Het wordt voor veel mensen die regulier computers gebruiken steeds makkelijker om een computer een lifecycle van 5 tot 10 jaar te geven. Ze zullen in die tijd niet van O.S. switchen tenzij ze moeten. Denk aan het einde van een supportcycle van een O.S. en zelfs dan doen ze het vaak niet (helaas).

Natuurlijk tel ik dan nog niet mee dat mobile echt zwaar inhaakt op de desktop en laptop markt en dat mobile hoofdzakelijk Android en iOS betekend en dat Windows daar nog niet zo sterk is als Microsoft zou willen. Gelijktijdige kruipen Linux distro's omhoog op de desktop en laptop markt omdat hardware niet meer een dealbreker aan het worden is. Hierdoor wordt backwards compatability voor nieuwe Windows versies met 'oudere' hardware belangrijker. Als ik een Windows 7 desktop heb met hardware die wat nieuw was voor die tijd..en ik ben een reguliere gebruiker en Windows 10 zou niet met die hardware om kunnen gaan en de support loopt af voor Windows 7 support. Dan zou het kunnen zijn dat de gebruiker zich (onterecht) genaaid voelt door Microsoft en dus eerst een Linux distro probeerd omdat alles toch web based of 'in the cloud' hangt. Dus ik snap wel waarom Microsoft zo hard eraan gaat met promotie van Windows 10.
Dat en cloud based abbonoment O.S. is op termijn veel winstgevender dan conventionele all-in O.S. systemen.
Wel erger ik mij eraan dat ze standaard 'van alles' verzamelen van je, ten gunste van advertenties en whatever. Dat irriteert mij echt. Ik vertrouw het zaakje daardoor gewoon niet meer. Wat verzamelen ze wel en wat niet. De privacy policy is daar gewoon te vaag over en ook verspreid over verschillende documenten waardoor het lezen daarvan een dagtaak kan zijn.

Dat weerhoudt mij ervan echt enthousiast te worden. Dan heb ik zoiets van: "Laat maar".
Dus jij gebruikt ook geen Google, hebt niets van Apple en geen Android producten? Geen Facebook, geen LinkedIn en eigenlijk ook gewoon geen internet?

Sorry hoor, maar dit is een beetje naïef. Ik kan het niet onderbouwen, maar volgens mij valt het met de datahonger van Microsoft nog wel mee als je het vergelijkt met de concurrentie.
Als zelfs mijn OS al gegevens verzamelt, is wat mij betreft het einde bereikt. Van al die andere applicaties en sites kun je zelf bepalen of je ze gebruikt of niet, maar mijn OS moet gewoon vertrouwd zijn. Het moet de basis zijn waarop ik kan vertrouwen.

En ik vind het belachelijk wat jij allemaal concludeert uit een paar regeltjes en mij dan nog naïef noemt ook. Waar haal je dat vandaan, zeg!

[Reactie gewijzigd door Room42 op 22 juli 2024 18:04]

Ik blijf erbij dat je gewoon aannames verkondigt. Waar staat uberhaubt dat Microsoft via Windows gegevens verzameld en dat gebruikt voor reclame doeleinden??

Je statement is gewoon stemmingmakerij en nergens op gefundeerd. Je komt hoogstens met een "vinkje wat je ergens gezien hebt" maar waarvan je niet meer weet wat het betekend?


De windows policy mbt tot persoonsgegevens:
The personal information we collect from you will be used by Microsoft and its controlled subsidiaries and affiliates to enable the features you use and provide the services or carry out the transactions you have requested or authorized. The information may also be used to analyze and improve Microsoft products and services.

Except as described in this statement, personal information you provide won't be transferred to third parties without your consent. We occasionally hire other companies to provide limited services on our behalf, such as for performing statistical analysis of our services. We will only provide those companies the personal information they need to deliver the service, and they are prohibited from using that information for any other purpose.

Microsoft may access or disclose information about you, including the content of your communications, in order to: (a) comply with the law or respond to lawful requests or legal process; (b) protect the rights or property of Microsoft or our customers, including the enforcement of our agreements or policies governing your use of the software; or (c) act on a good faith belief that such access or disclosure is necessary to protect the personal safety of Microsoft employees, customers, or the public.

Information collected by or sent to Microsoft by Windows 8.1 may be stored and processed in the United States or any other country in which Microsoft or its affiliates, subsidiaries, or service providers maintain facilities. Microsoft abides by the safe harbor framework as set forth by the U.S. Department of Commerce regarding the collection, use, and retention of data from the European Union, the European Economic Area, and Switzerland.
Lees ik het nou over het hoofd of staat hier niets schokkends in?

[Reactie gewijzigd door Devian op 22 juli 2024 18:04]

Behalve dat juist dit stuk ze tot niks limiteert ;) Je kunt dit zo breed trekken als je zelf wilt.
Anoniem: 455646 @Room422 juni 2015 12:27
Dat is uit te schakelen...
Naar mijn weten verzamelt MS amper persoonlijke gegevens van je (tenzij je dit toelaat natuurlijk). Of kun je hier wat meer duidelijk en bewijs over geven?

Bepaalde data doorsturen bij een crash is logisch - en kun je uitschakelen.
Je gegevens gebruiken voor andere apps bij aanmelden met MS account is niet meer dan logisch en kan in de meeste gevallen ook uitgeschakeld worden.

Google, Apple, Facebook en dergelijke "leven" van je persoonlijke gegevens.
Is dat niet een aanname?

Volgens mij is juist Microsoft conservatief met "van alles van je verzamelen ten gunste van advertenties".

Microsoft noemt het zelfs als een sterk voordeel van hun t.o.v Google. MS verdient aan hun producten en diensten, terwijl Google verdient aan advertenties + kennis over jou.
Dat is helemaal niet waar. Microsoft heeft ook een groot advertentienetwerk. En de aanname is de privacy policy van Cortana... en al die vinkjes die je uit moet zetten bij de installatie van Windows.
Als je cortana niet gebruikt, verstuur je daar ook geen data mee.
"al" die vinkjes tijdens installatie? Noem er eens twee die te maken hebben met je privacy? Ik ken er namelijk geen een.

Het enige vinkje dat je volgens mij kan zetten tijdens installatie wat te maken heeft met privacy zit in de geavanceerde opties van Internet Explorer (en dat is overigens al na installatie) en heeft te maken met de do-no-track mogelijkheden. Verder word er naar mijn idee niets verzameld door het OS zelf.

Ik zeg dus niet dat Microsoft geen gegevens verzamelen. Ze zien echt wel wat jij doet met Bing maar dat is een webservice welke niets te maken heeft met het OS. Het OS verzameld helemaal niets voor zover ik weet. Als het anders is dan zie ik dat graag gestaafd met links naar bronnen.
Als je op 'aangepast' klikt (ik heb de term niet exact bij de hand) tijdens het installeren, kun je verschillende zaken uit zetten die standaard aan staan. Enkelen slaan direct op het verzenden van gegevens, andere slaan erop dat apps gegevens van je mogen gebruiken. Dit was bij Windows 8 ook al.
Bij de Windows 10 installatie loop je, als je 'm volledig doorloopt, zeker wel een optie of 7 door mbt gegevens en data. Met name voor de Store, Apps en Cortana.

Gelukkig kan je ze ook gewoon uitzetten. :Y) Beetje opletten tijdens de installatie, dus. Achteraf kan je in Windows 10 naar Settings -> Privacy en daar indidivueel instellen per service wat je wel of niet met Microsoft wil delen.
En je denkt dat dit niet gebeurt op je telefoon, daar is deze troep nog veel erger. Je telefoon bevat vaak ook veel meer informatie over jou dan je PC.
Waar concludeer je dat 8)7 Daar is het nog veel erger! :( Daarom voor mij geen telefoon zonder root-rechten en app ops.
Het verdienmodel van Microsoft leunt niet op het verkopen van gebruikers informatie. Dat is iets dat websites en google doen.
Microsoft verdient zijn geld met software en support voor deze software.
Hou toch op, bij het installatie scherm had je sinds windows 8 al uitgebreid de optie om alles wat over privacy gaat in en uit te schakelen.
Dus jij moet een goede privacy policy zien voordat je positief wordt over een product? Lijkt me zwaar leven :X

Verschil met Google is dat MS (net als Apple) geen grote baat heeft bij het verzamelen van gegevens. Het schrikt klanten af en ze hebben genoeg diensten om hun geld mee te verdienen.

Diverse personen binnen MS hebben aangegeven dat er niets wordt verzameld zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven op 1 of andere manier. En dat het vooral om anonieme informatie gaat. Momenteel heb je met de preview dat ze data verzamelen over hoe vaak je features gebruikt om te weten welke populairder is en wat dus standaard moet worden. Dus of je liever een wit of zwart thema gebruikt, of je brede (met tekst) of smalle iconen op de taakbalk hebt staan, of je veel misklikt in het startmenu e.d.
Dat soort zaken verdwijnen straks uit de normale versie, tenzij je ervoor kiest om proef-versies te testen, want het insider programma blijft ook na launch bestaan.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 18:04]

Ik zie liever geen privacy policy ;) Ik erger mij aan de honger naar privégegevens van bedrijven voor commerciële doeleinden. Ik snap ook niet dat anderen zich daar niet druk maken over het risico dat dat met zich meebrengt. Bizar!
In veel landen is een privacy policy verplicht. Ook al verzamel je geen gegevens.

Maar wat ik dus begrijp is dat het vooral anonieme informatie is, die als je een MS account koppelt of op andere manier toestemming geeft, ook gepersonaliseerd kan worden. Ik zie niet wat daar zo ongelofelijk mis mee zou zijn.

Punt is vooral dat zonder gegevens kun je veel diensten ook niet beter maken. Veel zaken zijn al wel doorontwikkeld en kunnen alleen grafisch nog enigszins veranderen. Wat ga je anno 2015 nog aanpassen aan paint of een rekenmachine?
Anoniem: 656163 @Martinspire2 juni 2015 11:48
Wat zijn die privacy policies tegenwoordig nog waard?
Anoniem: 656163 @Martinspire2 juni 2015 14:06
Ga je een rechtzaak aanspannen tegen de NSA? Dan wens ik je veel succes.
NSA valt onder de wetgeving, het is niet een dienst die je afneemt. Privacy policies zijn voor bedrijven om af te bakenen wat ze wel en niet doen, bovenop wat wettelijk mag.
Anoniem: 616000 @Martinspire2 juni 2015 14:59
Wetgeving staat altijd boven een onderlinge afspraak die je maakt, tenzij de wetgeving daar zelf een uitzondering voor biedt. Als je dus een afspraak maakt die strijdig is met die wetgeving, dan is die afspraak eigenlijk waardeloos.
Klopt, maar als jij in je privacy statement iets meld wat je wel of niet zult doen en dat doe je dan niet of wel, dan kun je daar nog steeds op aangesproken worden. In feite is er niet veel wat je belet zolang de gebruikers toestemming geven, maar als jij in je privacy statement zegt dat je het niet doorverkoopt en je doet dat vervolgens wel (wat niet strafbaar is), dan zijn toch de rapen gaar.
Wat ga je anno 2015 nog aanpassen aan paint
.dds-support? :)
Dat is toevoegen, niet aanpassen ;)
En ik vind het wat overdreven voor een standaard die nog totaal niet ingeburgerd is.
Anoniem: 455646 @Room422 juni 2015 12:28
Waarom niet?
Het gebeurd toch wel en wat tegen te doen? NIETS.
Ik vind 119 euro vrij veel als he bedenkt dat het onderdeel is van bijna elke computer die je koopt. OEMs betalen vast een stuk minder maar waarom moeten 'wij' dan zoveel betalen?
Het is een melkkoe. De genoemde prijzen staan haaks op het verlangen van Microsoft om een miljard gebruikers te hebben. Persoonlijk vind ik 50 euro voor een pro-versie wel redelijk.
50 euro voor een OS dat de kern vormt van je pc? Voor iets dat de meeste mensen dagelijks meerdere uren per dag gebruiken? Ik vind dat nogal een goedkope houding..
Het ligt eraan waar je je criterium legt. Als je kijkt naar de frequentie waarmee je het gebruikt, en vergelijkt met een game, heb je gelijk. Maar als je kijkt naar de afzetmarkt (die veel groter is dan bij een game), zouden ze het ook met iets minder kunnen doen (en heeft je voorganger gelijk). Natuurlijk, ik weet niets over de kosten die de ontwikkeling van Windows met zich meebrengt, in vergelijking met een game.
Een OS is vele malen complexer dan een game. Een game leunt bijvoorbeeld voor een groot deel op DirectX uit het OS. Voor een OS verwachten we wekelijkse updates met patches tegen lekken. Voor een game is het de normaalste zaak van de wereld om voor DLC te betalen. Dan hebben we het nog niet gehad over de vele bugs en problemen die PC games kennen op de dag van de release.
Als je 119 euro voor een exemplaar van Windows normaal vindt, hoe verklaar je dan dat je in de winkel voor 99 euro een tablet kan kopen met Windows er al op?

Als je dan 119 euro moet betalen voor alleen de Windows, voel je je dan niet heel hard genaaid?

Ik vind 50 euro voor een Windows-licentie al méér dan voldoende. Als je dat in vrijwel elk huisgezin in de beschaafde wereld kan gaan ophalen kom je heus wel uit de kosten. Maar dat is mijn persoonlijke mening hé.

[Reactie gewijzigd door Nicolaswvl op 22 juli 2024 18:04]

Voor tablets tot 9" is Windows 8.1 gratis, dit om meer Win 8.1 tablets op de markt te krijgen
Voor goedkope laptops ook. Dus het kan wel.
Het is het enige OS waar je voor moet betalen, dus ja, het is wat aan de dure kant verhoudingsgewijs..

Het zou niet meer dan een paar tientjes moeten kosten voor een Home-editie.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 22 juli 2024 18:04]

Het is natuurlijk niet het enige OS waarvoor je moet betalen. Er zijn een aantal linuxdistros die geld kosten, maar voor OSX betaal je natuurlijk gewoon. Het is alleen niet bekend hoeveel, want een Mac zonder OSX kan je niet kopen en net als met Windows is een laptop die met Windows wordt verkocht niet de prijs van een losse oem versie goedkoper als je dit eraf wilt halen.
Nieuwe OS X, iOS, Android zijn gewoon gratis.

Windows hoeft van mij ook niet helemaal gratis te zijn, maar 120 euro voor een simpele Home-editie is wel redelijk zot als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 22 juli 2024 18:04]

OS X is helemaal niet gratis, net zoals dat Windows dit niet is. Je betaald ervoor bij de aanschaf van je systeem. In het geval van Apple weet niet precies hoeveel, in het geval van Windows kon je vroeger nog altijd je OEM-licensie inleveren als je Windows niet wilde gebruiken.

De €120,- zal alleen betaald worden door mensen die nu nog geen OS hebben én een systeem aanschaffen waar nog geen OS bij zit (zelfbouwers). Dit is een zeer klein aantal van alle mensen die een OS nodig hebben.

Oude computers upgraden gewoon gratis, net als bij OS X. Nieuwe gebruikers kopen hun systeem vaak al met een veel goedkopere OEM licensie meegeleverd.
50 euro voor een OS dat de kern vormt van je pc? Voor iets dat de meeste mensen dagelijks meerdere uren per dag gebruiken? Ik vind dat nogal een goedkope houding..
Dat is meer dan lange tijd de waarde was van mijn gehele PC (excl. OS). Mijn eerste PC (die daarvoor was van mijn ouders) kreeg ik gratis, ik moest alleen het OS (Win98) installeren. De tweede kostte 75 gulden met NT4 (zonder admin-pw), de derde was €139 met WinME (zonder CD). De vierde was gratis (P3@1Ghz, HDD defect) en de vijfde een Medion P4 voor €80 excl HDD (had ik nog liggen) hiervoor kocht ik later een OEM XP à 91). Steevast oudere exemplaren.

Met dergelijke systeem prijzen is zelfs €50 voor een OS verhoudingsgewijs veel te veel, laat staan de prijzen die Microsoft ervoor vraagt.

Tussen de derde en de vijfde kwam er ook een nieuwe laptop bij maar inmiddels heb ik hier weer een systeem staan dat me niets gekost heeft (HDD defect) maar behoeftig aan een OS want een XP-pro sticker is leuk maar niet meer bruikbaar.
Met een geheugenuitbreiding (is vast nog wel te vinden tweedehands) zou die zelfs bruikbaar moeten zijn voor Vista/Win7/Win8/Win10 maar alleen een gek gaat voor een dergelijk oude PC (P4-Celeron @2.4Ghz) nog een officiële licentie kopen, dat is hij, zelfs met alle mogelijke upgrades er in, niet meer waard.

Voor mij is het een extra apparaat waarvoor ik een nuttige toepassing zoek, maar
er zijn nog veel mensen die het met een dergelijk systeem moeten doen. Tekstverwerken, e-mailen en informatie zoeken op internet kan er ook nog prima mee, als je OS maar up-to-date, en dus veilig is.
Android gebruik ik ook meerdere uren per dag, en dat is stukken goedkoper.
Daarnaast hebben velen van ons meerdere pc / htpc / lapotops, en dan is het met Windows een duur grapje.
Eigenlijk drijft Microsoft met zulke prijzen zijn gebruikers richting (Android, iOS) tablet.
Dat valt nogal mee. Wanneer je voor 400-600 euro een laptop of pc koopt heeft de fabrikant echt geen 120 euro aan Microsoft betaald voor een Windows licentie (en dus ook niet aan jou doorberekend). Waar zijn de gebruikers die losse Windows licenties moeten aanschaffen? Die zijn er onder consumenten nauwelijks.
Grotendeels mee eens, maar ik bouw mijn PC altijd zelf.

Ik vind dat prijsverschil tussen een licentie op een laptop en op de zelfbouw-pc niet redelijk.
Daar ben ik het dan weer grotendeels mee eens :)
Het is natuurlijk lastig inzicht te krijgen in de kosten per eenheid van software als deze. De ontwikkelkosten van Windows zijn enorm, de opbrengsten daarna ook, maar afhankelijk van het aantal verkochte kopieën. De kosten van de verkoop/download en distributie zijn doorgaans nihil.

Dan komt het dus vooral neer op 'wat de gek ervoor geeft'. Daarbij is het probleem dat jij en ik gewoon een slechtere onderhandelingspositie hebben dan pak'm beet Asus of Dell. Tja, de wereld is oneerlijk.
Da's waar. Blijkbaar is Windows het waard, want het wordt goed verkocht.
Daarnaast hebben velen van ons meerdere pc / htpc / lapotops, en dan is het met Windows een duur grapje.
Grapjes zijn zo duur als je ze zelf maakt. Anderen hebben kinderen, vakanties, meerdere auto's, meerdere mobieltjes. En heeft dat NUT ?

Het is een keuze. Geen moeten.
Wel als je denkt er een miljard exemplaren van te slijten.
Ik koop windows altijd op g2a, veel goedkoper (35euro op dit moment).
En die key werkt ook goed? Ontweek de aanbiedingen van Windows op Kinguin en G2A altijd omdat €35 tegen €119 wel heel (te)veel verschil is.
Je koopt dan een key van iemand der er meerdere gelijkertijd koopt als bedrijf. Deze door verkopen is niet toegestaan dus je loopt altijd de kans dat je key wordt geblokkeerd, al gebeurt dit zelden in de praktijk.
Anoniem: 455646 @seapip2 juni 2015 12:30
Bij MS gebeurd toch wel vaker dan jij denkt.
Ik was destijds er vroeg bij met de 35 euro windows 8 upgrade dus ik heb nog geen interresse gehad om dergelijke keys te kopen.

[Reactie gewijzigd door seapip op 22 juli 2024 18:04]

Ja, werkt prima. Die codes zijn waarschijnlijk massaal ingeslagen tijdens een aanbieding (in een ander land met goede wisselkoers) en worden nu verkocht.
119 is inderdaad vrij veel, maar ik vind vooral de stap naar Pro nogal raar. Wat zit er dan in dat de stap van 119 naar 179 moet kunnen waarmaken?
Pro heeft functies als Bitlocker encryptie voor bestanden, een gezamenlijk domein beheren etc. Ik dacht 2 jaar geleden dat de €280 voor W8 Pro het waard was maar Pro bied eigenlijk alleen echt extra functionaliteit voor bedrijven of voor extreme Windows gebruikers...

By the way, Pro is ook niet zo zeer bedoeld voor de doorsnee consument dus velen hoeven die stap ook helemaal niet te maken.

[Reactie gewijzigd door caesar1000 op 22 juli 2024 18:04]

Pro heeft functies als Bitlocker encryptie voor bestanden, een gezamenlijk domein beheren etc.
Hyper-V zit er ook in en volgens mij niet in de gewone versies.
Mja idd, ik zit ook al te kijken en zou eigenlijk niet weten waarom een normale consument de pro versie zou willen. Of je moet heel achterdochtig zijn om je vakantiefoto's :+
heeft met support te maken
als je een pc koopt met oem licentie ligt de support eigenlijk bij de oem
als je een retail licentie koopt ligt de support bij MS
Volgens mij ging MS nu iedereen van support voorzien? Sowieso vanwege de hulp en feedback in Windows zelf?
119 euro voor iets waar je tussen de 5 en de 10 jaar mee kunt doen. Niet vergeten dat een retail licentie levenslang geldig is (in tegenstelling tot een OEM licentie die machine gebonden is en daarom ook goedkoper is) en Win10 mogelijks de laatste versie van Windows is in de huidige vorm (en je dus in de toekomst altijd zult kunenn blijven upgraden). Tel dan maar eens uit wat het je per gebruikte dag of per gebruikt uur kost. En dan vind jij het duur?
Datzelfde heb je ook met Ubuntu, en dat is gratis... Maar daar is helaas minder software voor beschikbaar. Anders was de keuze eenvoudig.
Kun je met de upgrade versie dan geen cleane installatie doen?

Dat zou behoorlijk jammer zijn.
Je kan altijd een reset doen van in het OS, dat is ook een schone installatie.
Anoniem: 225253 @Snake2 juni 2015 10:37
Als je een HD kapotis, een grotere HD wil of wil overschakelen naar een SSD gaat dat niet he.
Dat kan wel, maar gaat moeilijker, namelijk zo:
Eerst maak je een installatie USB, op welke je vervolgens boot. Daarna installeer je Windows met een default installation key en zet je daarna in instellingen jou oude Windows key terug.
Dit weekend mijn laptop voorzien van een upgrade HDD -> SSD. Ik heb de huidige HDD letterlijk gekopieerd met minitool partition wizard naar de SSD. Hierbij is de SSD in gedeeld met 2 partities, 1 voor het besturingssysteem en 1 voor de installatiebestanden oftewel backup bestanden. Ik heb de SSD in de laptop gedaan, startte op zonder problemen en kon zo in Windows 8.1 mijn windows terugbrengen naar fabrieksinstellingen zonder een code in te voeren.
Anoniem: 166774 @Snake2 juni 2015 11:03
Ben erg benieuwd waar je het over hebt. Heb nog nooit gehoord van een 'windows reset' functie.
In W8 zit bij "Update and recovery" een "refresh" optie. Die re-installed je Windows volledig wanneer die niet goed meer werkt.
Ja dat heb ik inderdaad de laatste weken veel gelezen bij de windows 10 artikels hier op tweakers.. Echter hoe gaat het als je pc besmet is met een virus? Normaal gesproken is de kans groot dat de gebruiker een format uitvoert / laat uitvoeren, en nu is het meer terug naar de fabrieksinstellingen van windows zelf.. Maar als die virus zich erbuiten bevind blijft die gewoon vrolijk doorgaan, lijkt mij?
Hij gooit windows helemaal terug naar punt van 1ste keer gebruik, je kan erbij aangeven dat die ook alle data moet wissen.
Je begint dan helemaal opnieuw net zoals je met een schijfje doet.
Kijk dat klinkt beter dan een factory reset
Eigenlijk is een factory reset het zelfde word die ook terug gezet naar begin.
Dat is een functie die met Windows 8 is geintroduceerd. Hij is te vinden bij PC-settings--> Update & Recovery --> Recovery, "refresh my PC"
Werkt dit net zo bij OEM laptops?

Want dan krijg je dus bij de reset alsnog alle bloatware meegeleverd...
Upgrade in huidige 8.1 kon je ook een kale installatie doen, bij de eerste setup moet je je vorige key ingeven.
Hmm. Ik had een upgrade licentie van windows 8 gekocht. Hiermee meerdere clean install's kunnen doen met alleen de upgrade key in te voeren. Echter na +-10 X mocht het niet meer. Na lang met MS gebeld te hebben was de enige manier om mijn windows 8 te activeren , eerst terug naar Vista te gaan(gekochte licentie) en dan te upgraden naar 8 en 8.1.
Aangezien dit mij veel te veel tijd koste heb ik dus nu al lange tijd geen geactiveerde windows.
http:/seapip.com/win8

Ik heb de installatie dvd aangepast (ei.cgf bestand) zodat je deze met alle windows 8(.1) (pro) (upgrade) keys kan installeren.

Voor de rest is de iso geheel identiek aan het origineel.

Het is belachelijk dat de windows 8.1 iso niet gelijk werkt op deze manier zonder deze te hoeven aanpassen.
THNX!!
Ik zal er thuis eens naar kijken.
Wat heb je precies aangepast? Snap niet wat je bedoelt met " zodat je deze met alle windows 8(.1) (pro) (upgrade) keys kan installeren. "

Hoe is het standaard dan?
Standaard kan je geen upgrade keys gebruiken en alleen widnows 8 keys op een widnows 8 install. Dus geen windows 8 keys op een windows 8.1 install.

Ik heb ei.cfg aangepast, werd in het verleden ook vaak aangepast om bijvoorbeeld meerdere versies(home, pro, ultimate etc) te hebben op een dvd.
Je kan ook proberen windows 8 clean install geen serienummer, daarna de dvd erin en dan voor upgrade kiezen en dan wel serienummer ingeven(Of pas bij activeren).

Ik had ook voor windows 7 een upgrade licensie en die kon ook echt alleen met upgrade geactiveert worden, ik deed clean install daarna upgrade install en toen acepteerde die de code wel.
Dus de eerste maal windows 8 als zonder serienummer( dan is die +-30 dagen werkend) installeren en dan vanuit windows de windows installatie nog een keer uitvoeren?
Zal het eens proberen.
Ja eerst booten en dan volledige instal doen, en daarna weer booten vanaf de cd en kiezen voor upgrade.
Hier is nog niet heel veel over bekend, maar toen ik mijn laptop kocht een aantal jaar geleden, was dit vlak voor de release van Windows 8. Ik kon dus een paar weken later voor 15 euro upgraden van Windows 7 naar Windows 8. Ik kreeg toen over de mail een productcode die ik kon gebruiken bij de installatie en een eventuele herinstallatie van Windows 8.
Misschien dat je bij een upgrade naar Windows 10 ook wel gewoon een nieuwe productcode krijgt, die je later bij een cleane installatie kunt gebruiken om je Windows te activeren!
Maar dit is pure speculatie van mijzelf, ik heb hier nog niets over gelezen
Bij Windows 8.0 naar 8.1 kon dat wel, lijkt me sterk dat dat nu niet kan.
Sterker nog, je kan daarna gewoon nog een volledige re-install doen.
Maar wat nou als je je pc geupgrade hebt naar Windows 10 en hij moet na anderhalf jaar opnieuw geinstalleerd worden. Moet je dan eerst Windows 7 of 8.1 installeren en vervolgens upgraden naar Windows 10? Of is een schone installatie ook mogelijk? Ik kan dit nergens terugvinden.
Wat ik begreep is dat je bij een clean w10 installatie gewoon je w7 of w8.x key kan gebruiken. Maar kan dit nog niet bevestigen of dit werkelijk zo is.
Dat was in het verleden nog nooit zo en zou heel mooi zijn mochten ze dit eindelijk een keertje toepassen. Heb hierover al geklaagd bij MS want het neemt gewoon veel te veel tijd in voor iets wat niet nodig is.
Ik vermoed dat dit gelinked is aan je account ala appstore bij apple. Zodra je een herinstall moet doen kan je via je eigen live account W10 opnieuw installeren. Ik hoop iig dat het zo gaat, dit werkt bij apple al een tijdje zeer goed.
Ik heb mijn laptop 2.5 jaar geleden gekocht en geupgrade van windows 7 naar windows 8 -> 8.1. Mijn windows 8 is dus een 'upgrade' en als ik een schone installatie wil dat kan ik hem terugbrengen naar fabrieksinstellingen zonder terug te moeten naar windows 7. Hij installeert windows 8.1 direct.
Dat kan inderdaad, alleen toen ik dat deed had ik ineens de 32 bit versie. Pas nadat ik Windows 7 weer terug had gezet en daarna 8 installeerde werd dat weer de 64 bit versie. Ging dat bij jou wel goed?
Dat ging bij mij wel goed. Ik herstel mijn windows vanaf mijn back up bestanden in een partitie.
Bij het terugbrengen van de fabrieksinstellingen werd er gevraagd naar de installatiebestanden. Dit kan een back up partitie zijn of vanaf een schijf of usb. Je kunt ook de windows 8 bestanden van de upgrade (of een reguliere windows 8 pr0 64 bit versie) op een cd zetten en het herstellen vanaf deze schijf uitvoeren.
Maar wat gebeurt er dan als een lokaal account hebt? Dan kun je het niet zo linken.
Heeft zeker wel gekund, alleen niet met alle iso's en keys dan wel combinaties hiervan.
OK. Maar je zou wel verwachten met een originele vista en originele upgrade windows 8 dvd's en keys het zou moeten lukken maar dus niet.
Ook niet met telefonische activatie?
Nee had ik geprobeerd ging niet. Dan heeft die MS medewerker nog alles geprobeerd(behalve een nieuwe key te geven) maar niets hielp.
Dus uiteindelijk had ik 8 er terug af moeten halen , vista installeren en zo upgraden naar 8 en 8.1 , maar daar had ik geen zin in.
Dus ik krijg al een jaar ongeveer elk half uur een melding dat mijn windows moet geactiveerd worden.
volgens mij krijg je gewoon een nieuwe windows 10 code bij iedere reservatie en staat dit totaal los van de vorige versie
Ja dit vind ik ook een hele goede vraag, maar nergens een antwoord. Mijn onlangs gekochte Windows 8.1 licentie zou ik graag 'vast' overzetten naar Windows 10. Dan kan ik ook een een schone installatie doen, die upgrade zie ik niet zitten.
Idd, dat voelt ook meteen alsof je je schone windows installatie weer vervuild hebt met een oude versie.
En upgrades gaan ook niet altijd goed tenminste geen goeie ervaringen mee, of gelijk problemen of na een tijdje als nog.
En anders is het upgraden en dan gewoon fabrieksinstellingen die sinds W8 erin zit, hij kan dan ook alle data wissen.

Je ben wel dubbel bezig maar beter iets dan niets.
Zodra je de upgrade uitvoert wordt jouw huidige code voor win 7 of 8 actief gemaakt voor win 10. Vanaf dat moment kan je win 10 installeren met dat sleutel wanneer je wilt en installatie medium wordt als gratis download geleverd om te branden of op USB stick te zetten.

Wat ik niet kan zeggen is of je het nog kan gebruiken om je oude OS te herinstalleren zodra je een upgrade heb uitgevoerd mocht je dat willen.
Ah oke, dat laatste hoeft wmb ook niet. Als een clean install maar mogelijk is :)
Net zoals het nu is bij Windows 8.1:

Eenmaal je je computer upgraded naar 8.1, kan je geen factory reset meer doen naar Windows 8 (BIOS verhindert dit). Voor een clean install van 8.1 moest ik dus een image downloaden (.iso of via usb van de Windows website) en deze installeren. De key die je moet ingeven is diegene die je meekreeg bij aankoop of, wanneer de key is ingebakken (bv. bij aankoop van een laptop), moet je via een programmatje de key lezen van je moederbord en ingeven.
Fout: wanneer de key ingebakken zit moet je helemaal niets doen. De setup zal je niet eens meer vragen om een code. Niks geen gehannes met extra programmaatjes, simpeler kan niet.

(Tenzij je een verkeerd installatiemedium hebt, bijv. Win8.1 pro terwijl je een key heb voor de home variant)
Dankjewel voor het bevestigen,

Maar hoe zit het precies dan als je toch de key nodig hebt als je standaard windows 8 nieuw met laptop koopt?

De key zit in de bios.. Waarom zal je nog de key willen eruithalen?

[Reactie gewijzigd door Probook8979 op 22 juli 2024 18:04]

Welke garantie heb ik eigenlijk dat - wanneer ik upgrade van Win7 naar Win10- ik niet over een jaar vastzit aan een nieuw businessmodel van Microsoft voor Win10 waarbij ik een maandelijks bedrag moet gaan betalen voor updates? En wat kosten zulke updates dan?

Eerder is immers al gemeld dat er na Windows 10 geen Windows 11, 12 en 13 meer gaan komen, omdat MS een ander businessmodel voor ogen heeft dat meer gebaseerd is op een abonnement-model.
Geen behalve dan dat Microsoft duidelijk heeft gesteld dat er geen abonnements model komt voor consumenten, bedrijven hebben dat feitelijk al door het Software Assurance programma.
Okay, bedankt voor je reactie.

Het lijkt er dan echter wel op dat MS straks alleen nog geld kan verdienen aan bedrijven en nauwelijks meer aan consumenten. Die laatste groep koopt immers of een OEM-systeem met een überhaupt vrij lage vergoeding voor MS of ze kopen eenmalig een losse, dure retailversie die ze kunnen meenemen naar een eventueel volgend systeem. In beide gevallen wordt het OS eindeloos -en kennelijk zonder meerkosten- ondersteund middels updates. Als er echt geen opvolger van Windows 10 komt, droogt de inkomstenstroom vanuit de consumentenmarkt voor MS dus helemaal op, en dat gebeurt al vrij snel.
Err...Microsoft verdient veel, heel veel geld door OEM licenties, retail licenties zijn altijd al een veel kleiner aandeel geweest van de verkopen.

De meeste consumenten bouwen geen nieuwe PC's zonder OS, die kopen een nieuwe, kant en klare PC met een OEM licentie, het zeer kleine aantal die dat niet doen zullen voor de winstmarges van Microsoft nauwelijks de moeite waard zijn. Dus nee, de consumentenmarkt droogt bepaald niet op, dat het OS ondersteund word betekent niet dat er minder OEM licenties verkocht worden.
Ik was in de veronderstelling dat Microsoft aan de OEM fabrikanten altijd slechts een zeer klein bedrag rekent voor het mogen installeren van Windows op kant en klare systemen. Veel kleine bedragen maken samen alsnog een groot bedrag, maar toch....

Dat het OS ondersteund word betekent niet dat er minder OEM licenties verkocht worden.

Mijn echte vraag zou zijn: waarom nog een nieuw systeem kopen (kant en klaar of zelf samengesteld) als er toch geen nieuw besturingssysteem uitkomt en het huidige OS eindeloos ondersteund blijft? Als je nieuwe, veeleisende spellen wilt kunnen (blijven) spelen kun je er beter een snellere GPU in zetten. Maar voor de grotere markt van huis-tuin-en-keuken computers geldt dan eigenlijk dat die nooit meer vervangen hoeven te worden, nietwaar?
Welke garantie heb ik eigenlijk

Eerder is immers al gemeld dat MS een ander businessmodel voor ogen heeft dat meer gebaseerd is op een abonnement-model.
Geen garantie. Ook geen garantie dat we volgend jaar nog in leven zijn.

Eerder is immers al gemeld.. Door wie ? Stemmingmakerij hier op Tweakers. Weerlegd en tegengesproken maar eenmaal in de wereld blijft het maar ronddolen.

Je zou bijna willen dat ze het wel doen, dan zijn we in elk geval van alle gezanik af en kan elke zeur over op een ander besturingssysteem.
Dat is niet zo vreemd natuurlijk.
Wanneer ze W10 duurder dan W7/8 op de markt zouden zetten, zou men (ik in ieder geval) simpelweg een "oude" licentie kopen om vervolgens gratis te upgraden.
Toch is dat precies de situatie tussen home en pro. Pro kost €279, maar Home+upgrade ~€220.
Volgens tweakers wel, maar volgens neowin staat er:
The Redmond-based company has finally broken the silence and said that Windows 10 Home will be priced at $119 and Pro will set you back $199; to upgrade from Home to Pro, you will need to pony up $99.
Alleen maar gedurende het eerste jaar dan. Daarna zal dat niet meer lukken...
wat kost een upgrade van windows 8.1 pro naar windows 10 pro , of is deze ook gratis
Alle upgades van windows 7 en 8(.1) naar 10 zijn gratis. Mits je een legale windows hebt.
Met een niet legale versie werkt het blijkbaar ook. Draai zelf (foei!) een illegale versie van 8.1 maar kreeg gister netjes de melding of ik mijn update naar windows 10 vast wilde reserveren :)
Klopt je kan upgraden met een illigale windows, maar na de upgrade zal je een melding krijgen dat het niet legaal is en als nog word verzocht om een lecentie aan te schaffen. Hoe dit precies zal gaan is afwachten.
Er werd gesproken over een "Aantrekkelijk aanbod", maar wat dat in gaat houden... ik ben benieuwd.

Zou wel grappig zijn als je een fikse korting krijgt.
Dan zou je haast iedereen aanraden om een illegale win8 te installeren om zo korting te krijgen :P
Als je al een legale versie hebt levert je dat dus een negatief saldo op, als je nu een illegale versie hebt dan verandert er niks...dus waarom zou je dat ooit willen aanraden?
Mensen die een nieuwe installatie van Windows willen op bijv. een nieuw systeem kunnen dan beter eerst een illegale / ongeactiveerde versie van Windows 8.1 installeren, upgraden en op het 'aantrekkelijke aanbod' ingaan. Is natuurlijk ff afwachten wat dat aanbod precies wordt..
Er werd gesproken over een "Aantrekkelijk aanbod", maar wat dat in gaat houden... ik ben benieuwd.
Als je hier alle topics over Windows leest, heb je ook gelezen dat dat een aanbod voor China was. Alwaar zoveel computers zijn met illegale versies die als legaal werden aangeschaft.
Ik heb dat toen gelezen ja, er was toen echter nog geen zekerheid of het enkel om China ging of niet. (in het artikel dat ik las iig)
Dan zullen we dat maar doen. Wil sowieso wat gaan upgraden aan mijn PC en dan kan een legale versie van Windows er natuurlijk ook wel bij.

In ieder geval bedankt voor de info (aan beide!)
ik draai wel een legale versie van windows 8.1 , het klopt inderdaad dat jij een upgrade krijgt wel blijft er staan (bij microsoft) dat jou windows 10 illegaal is
Met een niet legale versie werkt het blijkbaar ook. Draai zelf (foei!) een illegale versie van 8.1 maar kreeg gister netjes de melding of ik mijn update naar Windows 10 vast wilde reserveren :)
Zelfde hier, toch apart dat er nu icoon in mijn systeembalk staat... Duidelijk is dat Microsoft wel erg graag wilt dat iedereen Windows 10 draait. [paramode]Microsoft wil nu een zo'n goed mogelijke versie uitbrengen die iedereen "wilt" zodat ze straks meer Bing troep kunnen pushen [/paramode]
bedankt voor de reactie dat wou ik inderdaad weten omdat er staat :

"Windows 8.1 Home is momenteel 119 euro en voor de Pro-versie van 8.1"

vroeg ik me af of dat te maken had met de pro versie, gelukkig kost de upgrade niets van pro naar pro

[Reactie gewijzigd door parsnep op 22 juli 2024 18:04]

Alle upgades van windows 7 en 8(.1) naar 10 zijn gratis. Mits je een legale windows hebt.
Volgens mij ook gratis voor illegale versies. Die overigens dan nog steeds illegaal zijn en daarom een notificatie op hun bureaublad krijgen.
Gratis. Het lijkt mij dat ze gebruikers weer de mogelijkheid zullen geven een clean install met je upgrade versie te doen zoals nu ook kan met 8.1.
Als je windows 8.1 pro hebt, dan upgrade hij ook naar windows 10 pro. Eerste jaar gratis dus ;) .
deze is gratis binnen het eerste jaar.
Anoniem: 398486 2 juni 2015 10:12
Ik hoop dat hij over een maandje of twee ook op de MSDN staat zodat ik geen 279 euro hoef uit te geven :) Ik draai de beta al vanaf het begin en het is zeker die 279 euro waard, maar als ik die 279 euro kan besparen, waarom niet?
Je weet dat je die enkel voor development doeleinden mag gebruiken en NIET voor dagelijks gebruik? M.a.w. fijn voor je dat je MSDN hebt, so do we, maar je mag ze niet regulier gebruiken.
En een OEM mag enkel bij een volledig nieuwe PC en ook daar word misbruik van gemaakt. Een OEM mag ook niet over naar een nieuwe PC en ook daar word misbruik van gemaakt. MS ziet het verschil niet zomaar tussen een MSDN key en een reguliere key en MS kan niet zomaar zeggen of jij een MSDN key onrechtmatig gebruikt. Zij hebben trouwens nog altijd liever dat jij Windows gebruikt met een MSDN key dan dat je een alternatief OS gaat gebruiken.
Wat een kromme beredenering. Omdat MS het niet zou zien rechtvaardigd dat dus 'illegaal' gebruik? Niet eens semi-illegaal, want het mag gewoon niet. Bovendien zien ze het wel. MSDN keys herkennen ze en werken niet op reguliere media (in het verleden althans, heb het sinds Windows 8 / Server 2012 nooit meer getest). MSDN keys zijn MAK keys die zich registreren bij MS zelf. Geloof maar dat ze heus wel weten wat er 'achter' een key zit voor soort licentie. Als je zelf een KMS draait heb je nog kans dat ze het 'niet weten'.
Als je nu al Windows 7 of 8.1 draait kun je ook gratis updaten. En MSDN is ook niet gratis.. ;)
Anoniem: 398486 @CAP-Team2 juni 2015 10:30
HP betaald mijn MSDN account.
ten zij iemand anders voor jou MSDN betaalt :)

[Reactie gewijzigd door parsnep op 22 juli 2024 18:04]

Je kan sowieso geld besparen Door home te kopen en dan upgraden...
maar jij vind het waard om 279 euro te betalen? ..ik vind het niet pro mag van mij Max 150 euro kosten en meer is het niet waardig.

[Reactie gewijzigd door raro007 op 22 juli 2024 18:04]

Anoniem: 398486 @raro0072 juni 2015 10:30
Ik vind de pro wel fijn eigenlijk, weet het verschil niet maar heb nu ook de 'pro' editie en bevalt me wel.
Voor thuisgebruikers is het enige merkbare verschil bij mijn weten Bitlocker en Media Center. Die laatste is echter schijnbaar ook los te downloaden, dus blijft over Bitlocker.

Overigens is dat de $99 IMHO dubbel en dwars waard. Bij verlies en diefstal, in ieder geval geen gevaar dat men gaat grasduinen in mijn prive data.
Vorige week Windows 8.1 pro gekocht voor 23 piek bij G2play.co.nl, hoop dat Windows 10 ook gewoon met schone installatie werkt.
Anders wachten tot hij daar ook zo goedkoop is.
Veel kans dat je dan een MSDN licentie hebt die eigenlijk niet legaal is, als je die niet verkregen hebt via het MSDN kanaal. :p

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 22 juli 2024 18:04]

Nou, das het grappige..
Op de site stond 'Retail key' maar wat ik kreeg was een MSDN key, die natuurlijk binnen een dag geblokkeerd werd door Microsoft.

Dus na een aantal mails met g2play heb ik nu een nieuwe key gekregen die tot nu toe prima werkt.
Heb zelfs de upgrademail en notificatie in W8.1 al ontvangen van Microsoft.
Klinkt fishy, die g2play site...
Heb nu iets van 5 codes gekocht waaronder Witcher 3 voor 30 euro, Bioshock Infinite voor 5 euro en Battlefield 4 Premium voor 20 euro.
Ze doen het allemaal, ik had alleen in eerste instantie pech met die Windowskey maar je krijgt waar je recht op hebt dus op aandringen gewoon een nieuwe key.
Betaal gewoon met PayPal, ben je in ieder geval een klein beetje verzekerd mochten ze niet leveren wat ze adverteren.
Dat ze het doen maakt het nog niet per definitie legaal ;)
Een Windows key voor 24 euro kan gewoon niet helemaal zuivere koffie zijn. Het feit dat je in eerste instantie een MSDN key kreeg zegt mij al genoeg...
Niet goed geld terug zolang je maar betaalt via PayPal of met creditcard.
Dan nog, genaaid worden voor 20 piek is niet zo'n ramp toch?

Vrienden van me hebben daar ook net spellen gekocht en alles werkt dus geen enkele aanleiding om daar niet meer te bestellen.

Het was voor mij gewoon een goedkope manier om aan Windows 10 te komen.
Werkt het niet dan werkt het niet en heb ik pech.
inderdaad een redelijk goedkope site om windows keys aan te schaffen.
Met de tijd zal ik ook wel eens een "echte key" aanschaffen om de upgrade te doen,
24€ voor windows 7 valt nog mee xD
Is dat Engels of nl kon daar niet uitkomen op de site.
Gewoon NL, staat er niet bij maar je moet zelf de NL versie downloaden. Je krijgt namelijk alleen de key, de rest moet je zelf doen.
Anoniem: 532949 2 juni 2015 11:18
Je kunt op dit moment tamelijk goedkoop een Windows 8.1 OEM versie kopen. Kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil tussen een Window 8.1 pro OEM en een normale pro versie is ?
Op de verpakking na, niets. OEM is normal gezien enkel bedoeld om bij een volledig nieuwe PC te verkopen of te installeren door de verkoper op je nieuw gekochte pc. Retail (niet-OEM) kan je los kopen en zit in een mooi doosje met boekjes enz.

Softwarematig is er geen verschil.
Er is wel meer verschil hoor, vooral op het gebied van support. Bij Retail-versies kan je voor support bij Microsoft terecht, bij OEM niet, dan moet je bij je leverancier zijn voor ondersteuning.

Nog een verschil is dat een retail-licentie overdraagbaar is naar een nieuwe PC (moet je hem natuurlijk wel van de oude verwijderen), terwijl een OEM-licentie gekoppeld is aan de PC waarop hij verkocht/geactiveerd is.
Er is wel meer verschil hoor, vooral op het gebied van support. Bij Retail-versies kan je voor support bij Microsoft terecht, bij OEM niet,
O, dus er is niks aan de hand :) IK heb de afgelopen 25 jaar nog nooit naar MS gebeld.
Krijg ik nou ook weer een OEM terug ? Prima toch ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.