Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Een update voor Windows 10 geeft de Edge-browser in dat besturingssysteem een privé-modus en een indicator om te tonen welke tabs audio afspelen. Microsoft waarschuwt dat de browser veel problemen kan opleveren op systemen met een AMD-gpu.

De nieuwe build heeft als volgnummer 10122, meldt Microsoft. Naast de wijzigingen aan Edge, voorheen Project Spartan, heeft Microsoft ook het startmenu licht aangepast. De knop om te wisselen tussen het startmenu en het startscherm is verdwenen, volgens Microsoft omdat de knop te weinig belangrijk was om de hele tijd te tonen. De knoppen voor Verkenner en Instellingen zijn naar beneden verplaatst.

Bovendien heeft Microsoft het in Windows 10 voor apps onmogelijk gemaakt om een dialoogvenster aan te roepen om het standaardprogramma voor een bepaald bestandstype te wijzigen. Zo kan bijvoorbeeld Chrome niet langer bij de eerste keer opstarten een venster laten zien om er de standaardbrowser van te maken. Volgens Microsoft voorkomt dit dat programma's dergelijke vensters vaak laten zien, terwijl gebruikers wel controle houden.

De update voor Windows 10 komt als eerste naar gebruikers in de 'fast ring', gebruikers die hebben aangegeven experimentele builds als eerste te willen draaien. Als hij stabiel genoeg is, komt hij later ook naar de 'slow ring'. Windows 10 komt deze zomer, vermoedelijk eind juli, uit. De update is er alleen voor pc's en tablets, niet voor Windows Phone-toestellen.

W10

Het aangepaste startmenu in Windows 10 build 10122 (bron: Thurrot.com)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Misschien ook wel leuk om te melden dat de chakra engine nu sneller is in zowel de javascript speedtest van zowel Google als Apple. https://twitter.com/MSEdgeDev/status/601070131549089793
Dit komt onder andere omdat de hele browser 64bit is en javascript omgezet word naar 64 bit. Uiteraard draait het ook nog op 32bit (:.
Ook is er nu een fast en slow jit compiler waardoor het nu sneller gaat.
Daarnaast word gecomprimeerde code nu sneller uitgevoerd.

Voor de geďnteresseerden: Een 'deep dive' http://channel9.msdn.com/...hat-powers-Microsoft-Edge

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 20 mei 2015 20:10]

Is het wel vergeleken met Chrome x64?
Ja. Staat ook in de blogpost dat zowel Edge, IE, Firefox als Chrome in 64bits werden gedraaid.
Oké, goed bezig dan bij MS :)
"All measures collected on 64-bit browsers running 64-bit Windows 10 Technical Preview"
Dus ja.
Argh dit maakt mij toch wel nieuwsgierig naar edge, kan op werk echter niet updaten daar mn windows dev partitie te belangrijk is en draai thuis mac. Toch wil ik met het oog op het nodige front-end werk wat er ongetwijfeld toch wel weer bij zal komen kijken nu wel eens een sneak peak nemen. Alvast voorbereiden op t werk wat mn nieuwe frontend stagiairs krijgen :+ En ben benieuwd naar de dev tools, tot nu toe kan geen browser die van chrome tippen.

Kan ik met een geldige win 7 key het zooitje ook als VM aan de praat krijgen? Vreet t veel geheugen?
Voor Windows 10 heb je geen key nodig zolang deze in de Technical preview zit. Je moet je wel aanmelden op insider.windows.com

De eisen van 10 zijn het zelfde als van 8. Dus het ligt er aan hoe groot het geheugen van jouw vm word.
Uiteraard draait het ook nog op 32bit (:.
Kleine note hierbij: Edge heeft geen 32bit versie meer op een 64bit versie van Windows. Het is enkel 64bit Edge op 64bit Windows en 32bit Edge op 62bit Windows.
Leuk allemaal, maar kun je ook voor IE even deze vier features voten? http://jonrimmer.github.io/are-we-componentized-yet/

Als je dan naar de meest gevraagde features kijkt voor Edge: https://wpdev.uservoice.c...-microsoft-edge-developer . Dan zie je dat deze vier features ook de meest gevraagde zijn.

En nog steeds zijn ze "under concideration". Niks under concideration, aan de slag edge developers. En als we toch bezig zijn, zou het fijn zijn als mensen hier even op die features zouden stemmen.

Daarnaast is het opzich wel mooi dat de Edge browser snel is. Zorgt weer voor competitie om de Chrome browser ook weer sneller te maken, en tevens andere browsers.

Het is juist belangrijker dat Chrome sneller wordt. Want spartan is de enige browser die dan edge mag gebruiken. Terwijl de chrome render engine eigenlijk niet enkel in als browser werkt maar ook als GUI window voor veel applicaties.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 21 mei 2015 08:53]

Ja mooi he :D eindelijk is chrome verslagen :*)
Wat noem je verslagen dan? Laat Edge eerst maar eens aanslaan voor je zoiets kan zeggen.
Ik gebruik de Win 10 TP sinds 1 van de eerste publieke builds op een laptopje thuis, en ik moet zeggen dat Edge erg fijn werkt (ik gebruik normaal Firefox). Het is snel en de Cortana integratie is best handig. Het enige dat ik mis, is plugin support (ivm Ghostery/ABP/RES), en het feit dat dit waarschijnlijk niet in de final build zal komen, maar pas in een latere update is dan ook best jammer.
Je kan op verschillende manieren verslagen worden. Gebruikersaantallen is daar 1 van.
Zoals ik zei. Laat het eerst maar eens aanslaan
Chrome kon ik het begin pronken als zijnde een zeer lichtgewicht snelle browser. Dit is echter al lang niet meer. Ik vind het dan ook vooral mooi dat de browser makers weer wakker geschud worden om alles echt sneller te krijgen en niet alleen de mini optimalisaties.

Ook mag er wel gezegd worden dat Chrome te veel Wilt. Het heeft (zowat) alle Chrome OS api's voor apps, multiple user login, etc. Het is gewoon een soort besturingssysteem binnen een besturingssysteem.
Wat ik een tergend groot nadeel van Chrome vind is het geheugen gebruik en systeem belasting. Ik gebruikte Chrome in het begin op mn macbook pro en ik haalde die 9 uur accu echt niet. Met Safari wel.

Ik denk dat Chrome gewoon idd veel te zwaar is .
Niet te vergeten dat Chrome aanzienlijk veel meer accu vreet dan alle andere browsers. Daarnaast werkt het touch gedeelte nog steeds niet goed. Gek genoeg heeft Google dit nog steeds niet onder de knie, als je bekijkt dat ze al een tijdje Android uitbrengen.
Google mag dan wel Android uitbrengen, maar ik vraag me af of daar het volledige touch verhaal überhaupt in zit of dat dat door de hardware bouwers zelf wordt toegevoegd.
Zo kan bijvoorbeeld Chrome niet langer bij de eerste keer opstarten een venster laten zien om er de standaardbrowser van te maken.
Apart, blijft het nog wel mogelijk om een programma tijdens de installatie als standaardprogramma voor een bepaald bestandstype toe te wijzen dan? Je moet toch wel de optie krijgen om je standaardbrowser makkelijk te veranderen zonder diep te graven in de instellingen van Windows.
Ookal zal ik waarschijnlijk zelf Edge gaan gebruiken (ziet er goed uit) ipv Chrome, klinkt dit mij persoonlijk meer als een methode om ervoor te zorgen dat het gebruiks percentage van Microsofts browser omhoog gaat. Hiermee hopen ze waarschijnlijk dat veel mensen hun eigen browser (Edge of IE) als default laten staan of dat mensen die niet weten hoe dit makkelijk te veranderen dit dan ook laten (is niet meer 1 druk op de knop na het installeren). Daarnaast, vraag ik mij ook af of er dit keer wel vanaf de eerste release een browser keuze komt, of wacht Microsoft de eerste boetes en aanklacht weer af? :)
Dit chrome voorbeeld is een door tweakers aangehaald voorbeeld.
Het gaat hier om alle bestandsextensies dus ook media apps en dergelijk. Het is puur om te voorkomen dat apps elke dag vragen om het standaard programma te worden. Het zal denk ik blijven zoals het is, tijdens de eerste opstart of wanneer je een bestand opent een seintje dat je nieuwe apps hebt die het bestand kunnen openen.
Hiermee hopen ze waarschijnlijk dat veel mensen hun eigen browser (Edge of IE) als default laten staan of dat mensen die niet weten hoe dit makkelijk te veranderen dit dan ook laten (is niet meer 1 druk op de knop na het installeren).
Na het installeren van Chrome krijg je de eerste keer dat je een URL aanklikt (en de browser dus zou moeten openen) een Windows dialog met de mededeling dat er nieuwe applicaties zijn die dit bestandstype kunnen openen en of je dat nieuwe programma wil gebruiken (zelfde als het huidige "open with" dialoog). Je krijgt nog steeds de mogelijkheid om dingen te veranderen dus.
Dit kan altijd via configuratie scherm -> standaard programma's
Configuratiescherm gaat verdwijnen. Gewoon even default intikken in settings en je krijgt meteen diverse opties om default programma's te openen bij bestandsextensies of protocollen...
Weet het, komt een unified versie van win32 en Windows app platform voor terug dus soort van blijft het bestaan 8-)

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 20 mei 2015 21:49]

Configuratiescherm gaat verdwijnen

Oh nee help!
[/sarcasme]

Dit wist ik eerlijk gezegd niet, heb je hier wat meer informatie over?

[Reactie gewijzigd door Zayl op 21 mei 2015 08:08]

Bij installatie is wat anders dan bij starten
(ware het niet dat chrome standaard een click-once installatie doet die sowieso al verboden zou moeten worden gezien het installeren in het profiel van een gebruiker)
Wat is er mis met ClickOnce installaties? (of begrijp ik je comment verkeerd)
We gebruiken het systeem ook voor https://openrct.net en da's zeer handig om bijvoorbeeld updates te pushen en dergelijke... (Al telt het pushen van een update nu niet meteen voor een installer zoals Chrome het doet)

[Reactie gewijzigd door runelaenen op 20 mei 2015 21:05]

Omdat clickOnce installaties installeren onder je profiel in het local gedeelte en roamen niet mee. Shortcuts komen echter wel in het roaming profile.

Gevolg: gebruikers klikken shortcut en komt foutmelding of er komt een melding om opnieuw te downloaden. Downloaden kost tijd, gebruiker weer boos, etc.

Daarnaast komen via clickonce installatie applicaties in een omgeving waar je ze niet wil hebben als systeembeheerder.

clickonce is leuk voor thuis, maar een nachtmerrrie in de Enterprise.
Ah zo, ja dat snap ik wel. Dan hebben wij geen probleem denk ik, als game :p
Nu krijg je, als je nieuwe Windows Apps installeerd, een kleine notificatie die zegt dat er nieuwe programa's zijn die "dit bestandsformaat kunnen openen". Hoe ik het opvat gebeurd dat voortaan ook met Win32 apps. En aar goed ook, want zoals Chrome daarmee omging (vraagt het tot 3 keer toe van installatie tot eerste start), is dat gewoon vreselijk irritant.
Ja hoor via "Set Default Programs" kan je default browser instellen.
Het lijkt er op dat ze nu eenzelfde systeem als Android gebruiken.
Wanneer er een nieuw programma is geďnstalleerd welke bepaalde algemene functionaliteit levert (een browser die linkjes snapt), dan wordt de eerst volgende keer dat je van die functie gebruikmaakt (op een link klikt, behalve in een browser zelf dan) een dialoog getoond met de programma's die er mee overweg kunnen getoond.
Op zich werkt dit goed en kan het een oplossing zijn voor gebruikers die niet goed weten hoe ze standaardwaarden weer kunnen herstellen nadat een programma zichzelf als standaard instelt.

Helaas werkt het niet perfect want als je bijv. Firefox/Chrome installeert en dat direct opstart dan krijg je het programmakeuzedialoog niet te zien, maar wel de melding dat het programma zich als standaard probeert in te stellen wat het niet kan.
Via die melding kan je niet gemakkelijk bij de Settings komen terwijl hier voorheen gewoon het programmakeuzedialoog werd getoond.
Als reden geven ze op dat Windows Store Apps dit ook niet kunnen dus hebben ze het ook maar voor w32 weggehaald met als doel het verminderen van de "noise".
Alleen wanneer programma's zichzelf minder als standaard opdringen zal dit dus ook echt gaan werken en het lijkt me dan ook dat ze expres geen optie meer geven in het dialoogvenster en ook geen simpele verwijzing naar de Settings hebben ingebouwd om programma's te pushen zichzelf niet meer als standaard 'op te dringen'.

Het zal dus best eens kunnen gaan werken, al lijkt het me ook dat het irritant kan zijn om steeds die melding weg te klikken bij programma's die nog volgens de bekende methode werken (en vaak was die functionaliteit gewoon gewenst dus wat dat betreft kan het onhandiger zijn).
In deze blogpost staat er het volgende over:
For example – if you install a new photo editor and go into File Explorer and double-click to open a JPG file – Windows will show you a prompt to change your default to the new app. So the prompt is shown in context when it matters, not randomly during setup or when an app is launched.
Geen irritante popups meer dus, maar slechts 1 keer de mededeling dat er een nieuwe applicatie is waarmee je dit type bestand (of protocol) kan openen. Natuurlijk is het dan ook nog mogelijk om bestanden met een ander programma te openen door rechts te klikken en "open with" te kiezen (waar ook een vinkje "Always use this app to open .xyz files" staat).
ik vraag me af of het mogelijk is van de preview versie naar de release versie te gaan zonder opnieuw te instaleren
Volgens Gabe Aull zou je moeten kunnen updaten van Windows 10 tp naar Windows 10 final version. Je moet dan wel zijn geüpgraded van een geldige Windows 7 of 8.1. https://mobile.twitter.com/GabeAul/status/597461788075159552

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 20 mei 2015 20:31]

Ik heb laatst een schone installatie van W10 Preview gedaan op een machine die indertijd wel met een 8.1 uit is gebracht. Een eerdere schone 8.1-installatie zag mijn key gelijk, dus ik hoop dat ik inderdaad van preview naar final kan upgraden.
Dat is mogelijk. Laatst door Gabe Aul bevestigd.
Je key is aan je hardware (dus je moederbord bij Windows) verbonden. Het is gewoon mogelijk. Gaf de tweet van Gabe Aul ook aan.
Er zijn wel meer problemen, als je een NVIDIA FX1600 heb kan je opeens Outlook 2013 niet meer starten, en ook de update installeert niet automatisch.

Verder heb ik het idee dat de rechten op c:\programdata\... niet goed meer zijn, ik kom daar directories tegen waar system geen rechten heeft.
Een videokaart die stamt uit 2008.. Tjah, wellicht tijd om eens te upgraden? Bovendien is dit een fout in de driver van Nvidia, niet zozeer een fout van Microsoft vermoed ik.
Ik weet het niet,ik heb opeens met van alles problemen, blijkt dat er op mappen in program data geen rechten meer voor SYSTEM staan.

Ik vindt het een goede zaak dat er nog steeds drivers voor zijn, was toen een laptop Dell M6300 met evenveel kracht als een desktop. Ik heb wel zitten kijken maar een beetje leuke opvolger kost 3-4000,- euro.

En hij kan nog steeds mee komen, alleen heb ik een probleem met het geheugen omdat een bankje van 2GB kapot is en ik nu nog maar 2 over heb.
"en een indicator om te tonen welke tabs audio afspelen"
Kan je die dan ook op mute zetten door op dat icoontje te klikken zoals je bij Chrome kan instellen?
Dat is best handig soms.

( chrome://flags/#enable-tab-audio-muting )

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 20 mei 2015 19:37]

Ik heb sinds kort die chrome://flags ontdekt. De individuele mute per tabblad is echt wel handig. Is er ook zoiets voor opera of firefox?
Vanaf Windows 7 wordt dit toch gewoon bij je geluidsmixer weergegeven?
Daar kun je hooguit een heel programma muten, geen individuele tab in een browser ;)
Nee hoor, met Internet Explorer kan je bij de geluidsmixer individuele tabs muten :) Dit kan al zoals ik zei vanaf Windows 7. Misschien ook vista, maar dat heb ik in geen jaren meer aangeraakt.

[Reactie gewijzigd door vali op 20 mei 2015 23:51]

maar de google oplossing is toch veel handiger, zo zie je welke tab geluid maakt en kan je sneller muten dan door je geluidmixer te scrollen..
Het is maar net wat je onder handig verstaat. Ik vind het persoonlijk pracktischer dat alle geluiden onder één plek zitten. Zo laat geluidmixer alleen de IE tabs zien die geluid maken. Zo hoef je dus niet tientallen tabs af te gaan
Ik gebruik Internet Explorer alleen maar om chrome te downloaden en om soms om de lay-out van een website te testen. Dus ik kan gerust zeggen dat ik daar geen weet van had.
Maar ik heb nog een vraag, als ik het goed heb dan is het bij modern UI applicaties (zeg maar metro applicaties) ook niet mogelijk om apart programma's te dempen of iets dergelijks? Is dit wel in windows 10 en in welke mate?
Microsoft waarschuwt dat de browser veel problemen kan opleveren op systemen met een AMD-processor.
Dat is niet waar. Met een actieve AMD GPU:
See my note above regarding the issue on PCs with AMD GPUs and frequent crashes in Microsoft Edge.
Het zal dus prima werken mocht je een AMD CPU en een NVIDIA kaart hebben of je AMD Fusion GPU hebben uitgeschakeld.
Het is wellicht belangrijk eerst temp files te cleanen voordat je upgrade. (device driver packages, previous windows installations en temp windows installatie bestanden). Dit kun je doen via disk cleanup. (vervolgens kies je voor clean up system files). Er wordt ook aangeraden om eerst zoveel mogelijk randapparatuur los te koppelen alvorens je upgrade.
Upgrading to this build on certain PCs may fail and roll back to the previously installed build with error 0x80070057 – 0x20007. This is a bug where too many device INFs are being migrated and hitting an internal limit. Possible workaround is to use Disk Cleanup to clean up system files and choose Device driver packages, Previous Windows installations and Temporary Windows installation files. You may also need to remove unnecessary peripherals and remove them from Device Manager and trying the upgrade again.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 20 mei 2015 20:21]

Dit is een mooie update. Het maakt Edge weer een wat geschikter voor dagelijks gebruik, fijn dat de "New tab" pagina weer terug is, ik miste dit van Internet Explorer. Hopelijk komen er ook nog wat verbeteringen aan de F12-tools. Ook het nieuwe start menu is een verademing, vooral op m'n tablet. De grotere tiles zijn zeker welkom, want in Windows 10 waren ze vreselijk klein.
Heb Windows 10 Preview draaien op mijn main desktop die ik ook voor muziek productie gebruikt. Qua audio performance moeten ze nog veel doen in vergelijking met Windows 8.1. Met lage latency instellingen van mijn audio interface krijg ik veel pops en clicks, waar dat met Windows 8.1 geen issue was.
Ik vermoed ook dat de graphics driver een oorzaak kan zijn. Goede NVidia drivers voor Windows 10 ontbreken nog voor mijn 9400GT.
Voor de rest draait het best aardig. Met een aantal system crashes als Edge gebruikt wordt. Maar dat is in deze build waarschijnlijk gefixt :)
Nu maar hopen dat Microsoft ook weer snel met een nieuwe build voor Phone komt, want de huidige heeft wat vervelende bugs, waaronder met het Start scherm.