Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 180 reacties
Submitter: FREAKJAM

Microsoft heeft een nieuwe build van Windows 10 vrijgegeven, met nummer 10130. Het is vanaf deze versie mogelijk om het startmenu aan te passen, waardoor het onder andere op volledig scherm weergegeven kan worden. Verder is het design van de iconen aangepast.

De vernieuwingen die build 10130 met zich meebrengt zijn door Microsoft uiteengezet op zijn blog. In de instellingen kunnen gebruikers nu kiezen voor modificaties aan het startmenu. Daardoor is het onder andere mogelijk om het startmenu op het volledige scherm weer te geven, iets dat waarschijnlijk een vergelijkbare interface moet opleveren zoals dat nu gebruikelijk is bij Windows 8.x. Verder zijn er nog een aantal nieuwe instellingen voor het startmenu.

Ook nieuw zijn de iconen in Windows: Microsoft heeft ze van een nieuw design voorzien, dat beter moet overeenkomen met de design language die het bedrijf voor ogen heeft. Ook de lijsten in de taskbar zijn iets aangepast, zodat ze beter overeenkomen met de rest van de Windows-interface.

Verder zijn er nog een aantal kleinere verbeteringen, onder andere voor de Edge-browser en voor Continuum; laatstgenoemde is software om de volledige versie van Windows 10 te kunnen gebruiken wanneer een smartphone of tablet op een extern scherm wordt aangesloten. In build 10130 zit verder een snelkoppeling naar Cortana: door het tegelijkertijd indrukken van de Windows-knop en de c-toets wordt de software geopend.

Volgens Microsoft zitten er nog een aantal bugs in build 10130. Zo kan de Mail-applicatie soms crashen en is het niet altijd mogelijk om een wifi-verbinding op te zetten. Die foutjes worden in een toekomstige versie gerepareerd, of via Windows Update.

Windows 10 build 10130Windows 10 build 10130Windows 10 build 10130

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (180)

Hier een artikel van WinBeta waar alle wijzigingen worden uiteengezet, met onder andere een afbeelding van de nieuwe iconen. http://winbeta.org/news/i...sider-preview-build-10130

En voor degene die liever een video kijkt: https://m.youtube.com/watch?v=0x5Pi8tSNQY

Misschien nog leuk om te melden, in Redmond hebben ze voor de nieuwe iconen onder andere naar ons product design gekeken.

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 31 mei 2015 10:21]

Misschien nog leuk om te melden, in Redmond hebben ze voor de nieuwe iconen onder andere naar ons product design gekeken.
"ons product design". Wat bedoel je hiermee? Wie zijn jullie?
“Between the legacy aero-style icons and new app icons, several thousand icons were designed and redesigned. We explored Swiss graphic design, Dutch product design, and modern architecture (among other design fields and styles) to inform and inspire the design process. The icon evolution will continue as we push more consistency and better functionality.” – Gabe Aul

Ik bedoel daarmee de Nederlanders.
Nou die video die je aanhaalt laat helaas wel duidelijk zien dat er van een stabiel OS nog geen sprake is. En ze hebben nog maar een paar maanden.
Ik werk al een tijdje met Windows 10 maar helaas is het nog steeds verre van stabiel. Verder is ook de hele UI nog steeds niet consistent al gaan ze wel steeds meer de goeie kant op.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het gewoon een slecht opgezette VM is. De beperkte ervaring die ik zelf met W10 gehad heb toont toch echt een veel beter werkend geheel aan.

De consistentie in de UI is altijd al iets geweest dat pas bij de final build helemaal in orde is. Het kan goed zijn dat de final nog een totaal ander kleurenschema krijgt. Windows XP had tijdens zijn pre-release versies ook een ander thema dan bij de final en Longhorn zag blauw terwijl de final Vista een zwart thema had.
Ik gebruik Windows 10 Pro Insider Preview en heb deze direct op de harde schijf (dus zonder virtualisatie programma's) ge´nstalleerd en het werkt prima :) Ik gebruik het dagelijks (eigenlijk als standaard OS). Ik ondervind soms alleen problemen met de taal weergave in engels bij nederlandse taalinstelling :? . En een foutscerm bij loshalen van lader. (Ik werk met W10 op een laptop)
Ik heb hem van de week ook geinstalleerd gehad maar het is verre van af. ╔Ún van de 5 knoppen werkt niet of geeft een foutmelding. Drivers zijn niet ge´nstalleerd voor een simpele integrated graphics en ga zomaar door. Eind juli af geloof ik niets van.
Ik heb dus echt helemaal nergens last van, behalve een crashende spartan door de AMD bug. Zie het dus wel gebeuren dat het eind juli af is.
Ik gebruik het ook op mijn laptop. Behalve wat functietoetsen (Fn) die niet werken, zoals de helderheid van het scherm, werkt het prima. Ik verwacht dan ook niet 0 fouten bij een preview.
Mijn ervaring is ook veel beter, zelfs de maand nadat de eerste preview uitkwam was deze ( redelijk ) stabiel...
Vanaf deze build zal je steeds meer polish zien, nieuwe features worden al bijna niet meer toegevoegd.
Daar ga ik ook van uit maar als je de waslijst aan problemen ziet is het haast niet aannemelijk dat ze eind van de zomer met een stabiel OS op de markt komen. Afijn, ik wacht het af en kijk ook bij de RTM nog wel een paar weken de kat uit de boom voor ik definitief overga op mijn andere computers.
Als je goed luistert zegt hij ook dat het in een VM draait en daardoor ongelooflijk traag is. VMs kunnen wel vaker voor problemen geven, zeker in UI land.

Ik zou nog even wachten met je oordeel te vellen tot je het ziet draaien op echte hardware. Ik weet niet of het beter is, maar dit is echt wel een onrealistisch worst-case scenario.
Misschien moet je deze review bekijken, puur de changes, snel en stabiel.
Laat het nou ook net niet de insteek zijn van deze serie beta's om stabiel te zijn of consistent te ogen. Als dat al zo was, waren een serie betas waarin ze proberen te luisteren naar de klant en iteratief verbeteringen door te voeren niet nodig, toch?
Deze video laat nog eennnnnnnnnnnnnnnnnn beter beeld zien van de staat van W10: https://www.youtube.com/watch?v=PoW0MpJWMBg

Merk op dat ik heel vaak de letter 'n' getypt heb. Dit is een bug die ik in de laatste build heb. Kan niet meer fatsoenlijk typen.
Ik heb nog nooit zo'n zielige video review gezien als die van WinBeta.
Niets werkt gewoon! Nou ja, zelf maar eens proberen dan binnenkort.
Hij hadden problemen met de VirtualBox VM.
Zijn andere video's zijn gewoon super; Je kan snel zien wat er geupdate is.

BTW Heb 10130 op 3 machines draaien en die werken alle drie super snel.
Dus de VirtualBox VM is niet representatief.
Nee, hij kreeg Win10 niet op zijn laptop of andere pcs geinstalleerd en daarom moest ie maar een VM gebruiken. Maar ja, gehaaste test, moest als eerste zijn natuurlijk.
Er zijn al prijzen bekend van Windows 10 Professional en Windows 10 Home op Newegg.com.
Dan kun je dus beter Windows 7 Home kopen en deze gratis upgraden.
Worden floppydrives nog steeds ondersteund???
Gemiste kans van MS om dergelijke oude meuk te verwijderen. Net zoals het floppy icoon in Office... Maak er een USB stick van en je bent weer bij de tijd.
Dan volgt er weer een drama bij de mensen omdat ze de save knop niet kunnen vinden.
Persoonlijk vind ik het niet zo er om de diskette als save icoon te gebruiken, iedereen weet dat het voor save staat (jeugd weet vaak niet eens wat een diskette is).

Het icoon is nu ook moderner gemaakt, daarmee vind ik het 'persoonlijk' goed.
Ik snap het, maar het zou mooi zijn als ze ondersteuning voor een hoop oude zooi eens gaan verwijderen. Ik denk aan het volgende:
- Modems
- 5 1/4 inch floppy drives
- 3 1/2 inch floppy drives
- seriŰle / parallelle poort (behalve bij industriŰle versies!)
Wat zou het nut zijn van het weglaten? Het gaat om luttele KB's, als je het niet gebruikt is er ook geen invloed op het resource gebruik. Voor die enkeling die ooit een oude diskette wil aansluiten is dat geweldig, de rest merkt niet eens dat het er is.
Natuurlijk. De c schijf is ook niet de a schijf gaan heten. Kon laatst in virtualbox ten minste nog een virtuele floppy met win10 lezen na wat vastlopers en dergelijke.
Verder hebben ze de 3d animatie van live tiles gelukkig er weer uit gehaald. De iconen zien er naar mijn mening een stuk beter uit.

Nu nog een paar weekjes wachten op het uiteindelijke resultaat.

[Reactie gewijzigd door witterholt op 31 mei 2015 09:27]

Mja erg blij daarmee. Dat maakt het startmenu weer wat rustiger.
De witte rand rond het action center is ook gelukkig verwijderd en nu is ie zelfs wat doorzichtig (volgens mij nu gelijk aan de overige instellingen van kleuren).
Heel grappig dat er om het start menu zelf wel een rand zit. Heel erg subtiel maar als je goed kijkt zie je hem.
Hier zie je ook wat een zooitje W10 nog is: https://www.youtube.com/watch?v=PoW0MpJWMBg
Er zit geen rand om het startmenu hoor? En zo'n zootje is het niet meer?
Beter kijken. http://i.imgur.com/IEZL9bR.jpg
Oke misschien is het geen witte rand, maar dan heeft de schaduw een offset.

Als jij het geen zooitje vindt dan mis je echt oog voor detail.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 31 mei 2015 13:49]

Nogmaals, hier niet:
http://imgur.com/NHIH34v

Verder kan ik ook niet alles thuisbrengen uit die video.
Mijn CPU zit hier gewoon op 2% bv. Mijn dingen van taskbar reageren normaal. En ze zijn nog bezig met het omzetten van allerlei applicaties naar de nieuwe stijl. Explorer en oude settings zijn nog niet aangepast, maar nieuwe settings zijn al vollediger dan eerst. Dat noem ik niet inconsistentie, dat noem ik "in ontwikkeling".

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 31 mei 2015 14:07]

Jij hebt schaduw helemaal uitgeschakeld?
Ik zou niet weten waar ik dat gedaan zou moeten hebben. Bij instellingen van kleuren of startmenu staat er ook niet iets dergelijks bij. Dus nee, geen randje en geen rare setting die dat bepaald.
Ik zie die schaduw hier ook niet bij het startmenu en heb ook nooit met de instellingen gespeeld. Zou dat mogelijk hardware afhankelijk kunnen zijn? Op een Intel systeem met HD 5000 Graphics is het niet zichtbaar. Bij het venster van het hardware-overzicht is wel een lichte schaduw om het venster zichtbaar.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 31 mei 2015 15:48]

Klopt beide. Action center is ook transparant en gelijk aan de andere kleuren. Toch zijn op andere plekken nog wel lijntjes te zien. Zullen ze ook wel wegpoetsen.
Verder hebben ze de 3d animatie van live tiles gelukkig er weer uit gehaald.
Wat een mooie verbetering is, dat effect voelde heel out-of-place. Ik zou liever zien dat ze de Windows Phone animaties erin stoppen.
Ik mis gewoon bepaalde zaken in het startmenu die er volgens mij standaard in moeten zitten en je nergens in- en uitschakelen kan. Bijv. Instellingen en de bestendsmanager die net boven 'alle apps' en 'aan/uit' zouden moeten staan met een icoontje in dezelfde stijl.

Meer mensen last van?
Bijv. Instellingen en de bestendsmanager die net boven 'alle apps' en 'aan/uit' zouden moeten staan met een icoontje in dezelfde stijl.
Uhm, dat is exact wat nu in Windows 10 zit.
Probleem was alleen dat ik die dus kwijt was.
Even in settings, personalisatie,start weer aanzetten dat je ze wilt zien.
Staat ook gewoon in de release notes op de Windows blog.
Ik had het al gevonden, maar ik meende dat ze daar niet bij stonden. Het was dus een kwestie van naar boven scrollen (ging ervan uit dat het geen scrollbaar scherm was).
Kun je via de Windows Update naar 10130 gaan? Het is de eerste keer dat ik een preview versie van Windows installeer en zit momenteel met 10074. Of moet je alles herinstalleren from scratch?
Dat gaat prima. Ik heb gisteren hetzelfde upgradepad uitgevoerd. Bij mij bleef die wel erg lang hangen op 3% tijdens "bestanden kopieren", maar uiteindelijk gaat ie wel verder.

[Reactie gewijzigd door witterholt op 31 mei 2015 10:08]

Perfect :-)
Dan weet ik wat ik deze namiddag ga doen. 't is toch een aanpassing na enkele jaren Linux.
Als je bij update zit, klik dan op geavanceerd, en kies dan ipv slow voor fast. Dan krijg je toegang tot build 10130.
Yup. Get is nu bezig met upgraded :)
Thanks ^^
Je kan via de Fast ring updaten naar build 10130, inderdaad.
Een hele paragraaf besteden aan de nieuwe iconen die beter bij de design language passen en dan geen voorbeelden laten zien. Kom op tweakers :'(

[Reactie gewijzigd door n8n op 31 mei 2015 09:58]

Ik zie drie icon sets. Welke worden het nou? De onderste? Of krijg je ze alle drie en kun je kiezen?
De onderste worden het en zijn naar mijn mening ook de beste van de drie ;).
Tja, smaken verschillen. Vind de onderste de kaalste en tegelijkertijd lelijkste van de drie. Erg plat en smakeloos.
De bovenste zijn de bekende stijl zoals gebruikt vanaf Vista.
De middelste set is wat gebruikt werd in de eerdere builds.
De onderste regel bevat de stijl zoals in deze nieuwe build toegepast.

de afbeelding

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 31 mei 2015 16:34]

Dan hadden ze het artikel ook wel kunnen beperken tot een regel.
Het was uberhaupt al verrassend dat ze een bericht hebben geplaatst. Hij is er tenslotte al sinds vrijdag ochtend.
Is het iemand al gelukt om een VPN op te zetten met een andere provider dan de standaard 'Windows (built-in)' provider? Bv.de checkpoint provider..

De nieuwe iconen zijn wel een verbetering trouwens, die vorige deden echt pijn aan mn ogen.
Ik weet niet wat je met checkpoint provider bedoelt, maar de diverse VPN's die ik gebruik werken allemaal zonder problemen.
Ik bedoel de native vpn functie in windows10, dus zonder client installatie..
Ook die werkt, althans de IKEv2 en SSTP varianten. PPTP en L2TP heb ik niet geprobeerd.
Het valt me op dat ze veel naar de community luisteren. Dat vind ik opvallend voor zo'n grote multinational.
Ze zullen wel moeten. De consument stemt met zijn / haar portemonnee. Als je Windows-upgrades "gratis" gaat leveren en je op inkomsten uit diensten bent aangewezen, kun je niet langer doen waar je zelf zin in hebt.

Met Windows heeft Microsoft het dominante besturingssysteem. Andere systemen zoals Linux en MacOS zijn vaak niet weggelegd voor de gemiddelde computergebruiker. Voor de diensten die Microsoft levert zijn er wel voldoende alternatieven. Ze moeten nu heel erg goed naar de wensen van de consument moeten luisteren om er achter te komen wat de gebruiker wil. Het wordt meer maatwerk, terwijl Windows feitelijk eenheidsworst voor de massa's is.
MS moet wel iets beters bouwen want anders wordt men vroeger of later voorbij gestreeft door Android, Ios of Chromeos. Wat een verademing alleen al wat betreft updates en gebruikersgemak. Windows updates die vastlopen of niet installeerbaar zijn.
Bv SP1 voor Windows 7. En niemand die de oplossing heeft anders dan opnieuw installeren. Dat is mr bij de andere os'en nog niet overkomen
Ja dat met die updates is toch wel een drama in mijn ogen bij Windows. Ik zou zelf toch liever zien dat ze het wat beter aanpakken.

Niet dat je na een nieuwe installatie eerst nog 120 updates moet draaien en na opstarten weer 60 na opstarten weer 30 enz enz.
Volgens mij kun je een geŘpdate image van Microsoft.com trekken mocht je een legitieme (niet oem) key hebben. Althans dat heb ik gehad met Windows 7 installeren rn heb volgens mij maar een stuk of 10 updates hoeven te installeren
sinds 8.1 hoef je met de mediacreationtool geen code in te voeren om een iso of installatie-USB te maken.

gisteren nog gedaan voor een laptop waarvan de defecte HDD niet te klonen was.

leuke was dat ik de code nergens hoefde in te vullen, ook niet tijdens de installatie.
de code was door de setup uit de uefi geplukt.
Voor Microsoft zal het "erop of eronder" zijn. Windows 10 wordt (al dan niet deels) gratis. Consumenten zullen snel aan de gedachte wennen dat het OS kosteloos is. Dit is iets wat Microsoft niet (of heel moeilijk) weer ongedaan kan maken, dus alles komt aan op hun dienstverlening.

Op dat vlak hebben ze veel meer concurrentie. Kijk maar naar alternatieven voor Microsoft Office of OneDrive. Die zijn er genoeg. Ze kunnen dergelijke pakketten wel bundelen (wat feitelijk koppelverkoop is), maar daarmee kun je ook een drempel opwerpen voor mensen die niet zo'n groot budget tot hun beschikking hebben. Als alternatief kunnen ze geheel overstappen op abonnementen, maar ik denk niet dat particuliere consumenten daar niet op zitten te wachten.
Volgens mij is nergens gezegd dat Windows 10 gratis wordt. Voor zover ik weet is er alleen gesproken over een gratis upgrade. Als je het nieuw wilt kopen, of je koopt een nieuwe laptop, dan zal je er denk ik gewoon voor betalen.

En mensen gaan wel periodiek betalen. Misschien niet voor Windows zelf. Het OS is de basis voor de andere diensten die je noemt. OneDrive, Skype en Office worden al met een periodiek tarief aangeboden, ook in een gezamenlijke bundel met Office 365.

Het beeld dan Microsoft denk ik heeft is dat je een laptop of tablet koopt, al dan niet hun eigen hardware, met Windows erop waar zij al geld voor krijgen. Vervolgens betaal je periodiek voor de diensten om je apparaat werkelijk functioneel te maken met aanvullende software van hen. Dat zal het hoofdinkomen worden en dat is de focus op diensten, helemaal omdat je ook met een ander OS die diensten kan afnemen.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 31 mei 2015 16:58]

Dan wens ik ze succes.... De verschillende autoriteiten zijn vrij kieskeurig over welke vorm van koppelverkoop nu wel en niet mag.
Er is geen sprake van koppelverkoop. Je hoeft die diensten er niet bij te nemen.
Dat is me bij Windows ook nog nooit overkomen. Een N=1 observatie zegt natuurlijk weinig. Android heeft dan ook weer natuurlijk een makkelijke methode om te zorgen dat er niet teveel updates zijn voor het gemiddelde toestel: Na een jaar krijg je vaak simpelweg geen updates meer.
Het probleem is dat de consument niet weet wat hij/zij wil.
http://blogs.perficient.c.../2011/07/treecomicbig.jpg
Is er een positieve post...over een groot bedrijf dat luistert, komt een hardcore Linux gebruiker met de opmerking dat ze wel moeten.

Ze moeten helemaal niets :+ ,maar Microsoft doet het wel.
Het grappige is dat Android nu ook met een preview programma komt.
Die 'moeten' dus ook nu :?
Waarom is dat vreemd? Na de tegenvallende verkopen van Windows 8(ik snap niet waarom omdat het een erg goed OS is) is het verstandig om de mensen te geven wat ze echt willen. Hiervoor moet je dus naar de community luisteren. Zo weet je ook wat wel en wat niet goed werkt.
Mensen hebben over het algemeen moeite met veranderingen, en 8 was een grote. Daar naast werkte niet alles meteen goed, dus reputatie ging gelijk negatief.
Het was meer dat de recensenten er negatief over praatten dan dat de meeste mensen uit eigen ervaring riepen. ;)

Men lulde elkaar gewoon na...of ze nu wel of niet ervaring hadden met Windows 8.
Door die negatieve recensies zijn veel mensen bij Windows 7 blijven hangen, onterecht mijns inziens. Je kunt nu gemakkelijk alle ongemakken omzeilen of verwijderen.
Windows 8 heb ik na een aantal dagen verwijderd van mijn desktop. Ben weer terug gegaan naar Win 7.
Een aantal features van Win 8 vond ik niet geschikt voor op een desktop.

WP 8.1 op mijn Lumia 535 vindt ik heerlijk werken.

Met de Win 10 TP op mijn desktop ben ik zeer tevreden en ik ga er dan ook vanuit dat dit OS het succes van WinXP/7 ver overstijgt.
Ik wist de tekortkomingen van Windows 8 en heb toen software gekocht om dat ongedaan te maken. Denk dan aan het omzeilen van Metro etc. Dus ik had er in het begin al niet zoveel problemen mee. Windows 8.1 is een snel, stabiel en goed OS!
Daar moet ik je op geloven daar ik sinds die eerste installatie zelf geen 8.1 ervaring heb.

Mijn 'aversie' tegen 8.1 komt voornamelijk door het constante gezeur van kennissen en collega's die er niet mee konden werken waardoor een telefonische troubleshoot erg lastig was.

Uiteraard heb ik Win 8.1 wel als VM ge´nstalleerd staan voor ondersteuning.
Ik moet zeggen, omdat ik in Windows 8 meteen metro al kon omzeilen en meteen op de desktop terecht kwam, niet zoveel problemen heb ervaren door de switch van Windows 7 naar Windows 8. Wat ik wel merkte was dat Windows 8 toch sneller en stabieler was. Windows 8.1 is weer verbeterd, dus nog stabieler.

Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een blauw scherm heb gehad in Windows 8 of Windows 8.1.
Als er dan wat gebeurd, is het vaak 3rd party software!

Daar kwam Řberhaupt de slechte naam van Windows vandaan, vaak slechte software en nog slechtere drivers! Voor 90% lag het probleem niet bij Windows!

Eigenlijk is de Windows 8.1 startknop beter dan die van Windows 7 omdat je via de rechtermuisknop nu direct naar belangrijke onderdelen van het configuratiescherm kunt gaan! ;)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 31 mei 2015 10:29]

ik heb wel een paar blauwe schermen gezien op win8, maar allemaal vanwege hardware problemen.
ze hebben de blauwe schermen wel een stuk aangenamer gemaakt.

een ":(" om de humor er in te houden, een "zachtere" lichtblauwe kleur, en een foutmelding in VRIENDELIJKE GROTE LETTERS zonder verbindings_streepjes
Dat is jouw mening en nergens op gebaseerd. Ook ik gebruik nog steeds geen 8, heb het getest en ik vind het een gedrocht om mee te werken. Dubbelkoppige interface, settings die je soms ook op beide plekken apart moet regelen en nog wat meer nukken waar ik niet aan kan wennen. Waarom zou ik, terwijl Win 7 daar is, waar ik alles al mee kan.
Gebaseerd op mijn ervaringen van Windows 7 en Windows 8 en 8.1. Dat jij het niet vind werken is okÚ maar ga me niet vertellend dat het nergens op is gebaseerd.

Dat vind ik namelijk ook over dat gezeik over windows 8.1, wat prima werkt. ;)
Dat jij het prettiger vind werken zeg ik helemaal niets over en kan ik me zelfs indenken. Wat ik je wel vertel en waarom ik reageer is dit:
Men lulde elkaar gewoon na...of ze nu wel of niet ervaring hadden met Windows 8.
JDat is dus nergens op gebaseerd en 100% een subjectieve mening.
Als het anders is, hoor ik graag van jou waar ze dat onderzocht hebben.
Kijk maar eens naar de threads over Windows 8!
Als men vraagt waarom men Windows 8 niet prettig vind werken kom je er al snel achter dat ze niet eens Windows 8 zelf hebben gedraaid! men lult elkaar gewoon na...

Wat ik ook vaak in mijn omgeving heb gehoord is dat zij een recensie hadden gelezen op een bepaalde website die wat negatief was over Windows 8(voornamelijk over Metro, wat je toen ook al gemakkelijk kon omzeilen) en dat ze daarom Windows 8 ook maar niet gingen proberen.
Niet bepaald subjectief dus.

Vaak ook zo, als een familielid met wat ICT kennis zegt dat het niets is dan willen de anderen het ook niet, ook al is het puur subjectief en eigen smaak.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 1 juni 2015 14:02]

sorry, maar ik kreeg die vragen ook en ik heb wel kennis met win 8. Omzeilen kan grotendeels, maar niet 100%. En eigen smaak?
Ja, dat is helder; over smaak valt niet te twisten. Zo vind ik Aero mooier dan al de meuk die ik daarna gezien heb in Win8/desktop en Metro en nu Win 10.

Daar valt niet over te twisten, want jij vind het denk ik wel prachtig en ik kan jouw smaak niet draaien/keren of betwisten; andersom ook niet.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 1 juni 2015 22:47]

Niet enkel de recensenten waren er negatief over, ook bij het grote publiek heb ik redelijk wat negatieve klanken opgevangen, vooral bij desktop gebruikers.

Je merkte zeer goed dat Windows 8 ontwikkeld was voor touch screen apparaten en als ik eerlijk ben dan moet ik inderdaad ook toegeven dat het een zeer prettig OS is, zowel op de tablet als op de smartphone. Maar op de desktop was het gewoonweg een hatelijk, storend iets.

Acties zoals swipen om een app te sluiten zijn gewoonweg niet handig met een muis. Wanneer je een programma wenst te sluiten met het kruisje rechtsboven loop je weer het risico van de charmsbar te openen. Het wegsteken van de shutdown/restart onder opties was imho ook een slechte zaak.

En in 8.1 ging de consistentie nog meer achteruit. Krijg je ineens titelbalken in de Modern UI en een taakbalk die totaal out of place lijkt in de app launcher.

Ik hou van mijn Lumia en van mijn tablet, maar op de desktop/laptop gaat er bij W8 toch echt een start8 op om het klassieke startmenu terug te krijgen en alle andere Modern UI dingen uit te schakelen.

Oh en wat betreft die weerstand tegen verandering: ik werk met plezier met bijv. de ribbon interface in Office en ik wissel zonder problemen tussen Windows en Linux.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 31 mei 2015 13:27]

Je kan als bedrijf wel een hoop functionaliteit bedenken maar als dat het volgens de community net niet is wat ze willen schiet dat niet op.

Ik vind dit een hele goeie zaak dat MS naar zijn community luistert. Het zal deze nieuwe Windows versie alleen maar ten goede komen.

Tot dusver ben ik zeer tevreden met de TP. Gisteren de update naar 10130 ge´nstalleerd en ik ga vandaag eens lekker aan de slag.
Ja?
Waar is de echte start menu dan?
Of hoe kan je die fullscreen mode uitzetten?
Als je dat rechtermenu open slide heb je onderin 4 opties. Een daarvan is tablet mode. Die moet je aan zetten. Anders heb ik alleen die windows 8.1 scherm
Nee je moet bij settings instellen hoe je je startmenu wilt hebben (full screen of niet). Daarvoor hoef je helemaal niet in tablet mode te gaan.
Daarnaast kun je al tussenweg ook het start menu gewoon resizen.
Fijn ik vond die zoek balk' die er dan standaard staat zo lelijk maar dank je wel voor deze goede tip
De fullscreen optie in Windows 10 is slechts een optie, je moet er eerst een knopje voor indrukken. Alhoewel ik fullscreen zalig vind! Dan heb je tenminste een overzicht van je startmenu ;)
Ik vraag me af, of de feature "VMBRIDGE-auto" van Vmware Workstation 11.0 eindelijkt werkt, het is wel het geval onder windows 8.1, maar nog steeds niet onder windows 10 TP builds. Blijft dit zo, of wordt dit nog aangepast?
De vraag is of het probleem bij Microsoft of bij VMware ligt!
Bij Microsoft!! Die willen dit niet meer... :(
Ze hebben zelf inderdaad nu een virtualisatie tool, die overigens goed blijkt te werken!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 31 mei 2015 15:41]

"Hyper-V" bedoel je zeker... ☺