Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties
Submitter: FREAKJAM

Microsoft heeft zijn Spartan-browser in de nieuwe build voor Windows 10 omgedoopt tot Edge en nieuwe functionaliteit toegevoegd. In deze build zit bovendien een functie om aan Cortana een hele mail te dicteren en die te versturen zonder een e-mailprogramma te hoeven openen.

Waar de browser tot aan de vorige build nog Spartan heette, is de naam en het logo van Microsoft Edge nu te vinden in build 10158, zegt Microsoft. Mensen die Project Spartan al gebruikten en daarin favorieten hadden staan, moeten die backuppen voor ze een update uitvoeren. Omdat Edge een nieuwe app-id heeft, neemt het die favorieten niet automatisch mee.

Edge heeft vanaf nu een Home-knop, een mogelijkheid om favorieten en geschiedenis te importeren uit andere browsers en de mogelijkheid om wachtwoorden op bepaalde sites automatisch in te vullen. Bovendien is er een donker thema voor de browser aanwezig.

Naast Edge zitten nog een aantal andere functionele wijzigingen in de build. Zo kunnen gebruikers aan Cortana, mits die is ingesteld op English (US), een mail dicteren door de ontvanger, de onderwerpregel en de inhoud van het bericht achter elkaar in te spreken of te typen. Daardoor kunnen gebruikers mails versturen zonder het mailprogramma te openen.

In de taakbalk zullen apps die een melding hebben in oranje oplichten, zoals dat in voorgaande versies van Windows ook al zo was. De voortgangsbalk van een applicatie in de taakbalk is groen en verschuift nu horizontaal, in plaats van verticaal als in vorige builds.

Build 10158 zal een van de laatste builds van Windows 10 zijn voordat de definitieve versie uitkomt. Dat gebeurt over ongeveer een maand, op 29 juli. Veel gebruikers van Windows 7 en 8.1 zullen de update dan automatisch en kosteloos ontvangen, mits ze zich hebben ingeschreven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

Om even aan te haken op het laatste stukje van het artikel, waar tot op heden nog steeds veel onduidelijkheid over is: (Veel gebruikers van Windows 7 en 8.1 zullen de update dan automatisch en kosteloos ontvangen, mits ze zich hebben ingeschreven.)

Als je nu al een preview hebt draaien en je wilt uiteindelijk upgraden naar RTM, dan moet je én uit het Insider Program stappen én beschikken over een Windows 7/8.1 licentie. Je kunt er ook voor kiezen om Insider te blijven, dan gebruik je de ingebakken key van elke preview build. De keuze om uit het Insider Program te stappen zit in de preview sinds build 10154:

"You can now exit the Windows Insider program"
  • Do you want to continue as a Windows Insider and keep getting preview builds after 7/29?
  • Or do you want to upgrade your Genuine Windows 7 or Windows 8.1 system that has been getting Windows 10 Insider Preview builds to the 7/29 release and stop being an Insider?
I want to continue as a Windows Insider!” If you want to continue as a Windows Insider past 7/29 there is nothing you need to do. You’re already opted in and receiving builds in the Fast or Slow ring depending upon your selection. This is prerelease software and is activated with a prerelease key. Each individual build will expire after a time, but you’ll continue to receive new builds so by the time an older prerelease build expires you’ll have received a new one. Since we’re continuing the Windows Insider Program you’ll be able to continue receiving builds and those builds will continue to be activated under the terms of the Windows Insider Program. We provide ISOs for these builds for recovery from any significant problems, but they are still pre-release software. As part of the program we’ll upgrade Insiders to what is for all intents and purposes the same build as what other customers will get on 7/29, but that will be just another build for Insiders, and those who stay in the program will simply get the next build after as well.

I want to opt out of the Windows Insider Program on 7/29.” If you decide to opt-out of the program and upgrade to the 7/29 build you will be subject to exactly the same terms and conditions that govern the offer* that was extended to all Genuine Windows 7 and 8.1 customers. This is not a path to attain a license for Windows XP or Windows Vista systems. If your system upgraded from a Genuine Windows 7 or Windows 8.1 license it will remain activated, but if not, you will be required to roll back to your previous OS version or acquire a new Windows 10 license. If you do not roll back or acquire a new license the build will eventually expire.

It is our hope that the vast majority of Windows Insiders who have been with us since we announced the program last year will continue forward, and it was in that light that we authored the blog post about upcoming changes to the program. I regret that this caused confusion about who was or was not eligible for the Windows 10 upgrade offer, but hope that this helps to clarify.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 30 juni 2015 08:49]

Even over het laatste stukje van het artikel:"Veel gebruikers van Windows 7 en 8.1 zullen de update dan automatisch en kosteloos ontvangen, mits ze zich hebben ingeschreven".
Zijn er ook al aanvragen voor reserveringen de deur uitgegaan anders dan voor Windows (pro) 8.1 ? Ik heb n.l. alwel een aanvraag gehad om te reserveren voor Windows 10 op de computer die Windows 8.1/8.3 hier draait maar nog geen reserveringsvraag gehad voor de machine die Windows 7 draait ..... Mijn vraag is dus of er hier al tweakers zijn die een aanvraag hebben gehad voor het reserveren van Windows 10, die zelf ook nog oudere windows versies draaien dan 8.1 / 8.3 ?
Ik heb volgens mij al een paar weken een Windows 10 icoontje onder in mijn taakbalk staan dat ik gratis kan updaten naar Win10 op 29 juli. En dat is dus op mijn Win7 PC
Windows 7 met minimaal SP1 en 8.x machines krijgen dat icoontje, allemaal, tenzij:
- de specificaties te min zijn ( minder dan 1 Ghz processor, te lage resolutie etc )
- de machine in een domein is aangemeld ( dan verloopt de upgrade via de domein administrator
- je geen automatische updates hebt draaien/geen internet verbinding hebt/je geen legale versie hebt
Ik voldoe aan alle specificaties, en heb de automatische updates aanstaan. Maar ik heb nergens een icoontje staan van Win 10. Ik heb een legale versie van Win 7 Ultimate.

Ook heb ik in mijn taakbalk altijd alle icoontjes aanstaan, dus niet verborgen-ingeklapt.
Ik had dit probleem ook eerst. Uiteindelijk heb ik het kunnen forceren zodat ik het wel had. CNET had hierover een artikel geschreven geloof ik.

Edit: hier is het artikel: http://www.cnet.com/how-t...rade-icon-if-its-missing/

[Reactie gewijzigd door 24shure op 30 juni 2015 11:50]

Ik kan het nergens terug vinden, maar krijgen gebruikers met Windows 8.0 ook de rechtstreekse update naar Windows 10? Ik heb een kennis en die laptop vertikt het om te updaten naar 8.1.
Eerst moet je de alle updates van windows 8.0 hebben uitgevoerd. Hierna kan je 8.1 instaleren.
Ik zie die update ook wel staan, maar hij crasht met een vage 0x0000 foutmelding. Daarna doet hij een roll back. Ik kon er niet achter komen waarom hij 8.1 niet wilde installeren.
Het is tijd rovend, maar de nog installeren updates, per 10 installeren. er blijft op den duur 1 update over welke deze foutmelding veroorzaakt. Deze kan je dan overslaan en vervolgens kun je 8.1 installeren. Helaas weet ik niet welke update er corrupt is anders had het nog makkelijker gekund.

Succes
Zoals palovski ook zegt; probeer bepaalde updates wel en niet te installeren. Er zijn slechts een paar updates nodig om Windows 8.1 te krijgen. Probeer het met alleen deze updates.
Anders zal je 8.1 nieuw moeten installeren met een 8.1 key, 8.0 key's werken niet helaas.
Zelf heb ik hier ook last van gehad vanwege mijn nVidia Optimus opstelling. Na de 8.1 update gaat er iets mis met mijn videodrivers. Nieuwe installatie heeft alles opgelost.
Nee, enkel Windows 7 Service Pack 1 en Windows 8.1 Update ziet de update om naar Windows 10 te upgraden.
Zeker, zover ik weet kan het niet op een andere manier
Ik dacht ik check het even voor de zekerheid. Succes met deze casus.
Of als je een Enterprise editie hebt.
Toch heb ik hier op verschillende pc's die aangemeld zijn op een domein het icoontje voor de upgrade staan. Installatie dient echter wel door admin gedaan te worden.
De Enterprise versies krijgen dit icoontje ook niet.
Lees dit FAQ even. (punt 4, Waarom beschik ik niet over de upgrade notificatie in mijn taakbalk?).
De “Download Windows 10” app is beschikbaar op de meeste pc’s met Windows 7 Service Pack 1 (SP1) en Windows 8.1 Update. In de volgende gevallen zie je geen notificatie:

• Windows 7 SP1 of Windows 8.1 Update is niet op je apparaat geïnstalleerd. Wil je controleren welke Windows-versie je hebt? Kijk hier hoe dat moet.
• Je hebt een zakelijke versie van Windows, deze vormt geen onderdeel van dit aanbod
• Automatische updates van Windows is niet op je apparaat geactiveerd
• Jouw apparaat voldoet niet aan de minimum systeemvereisten
• Jouw apparaat is niet op internet aangesloten
• Jouw apparaat is lid van een domein
• Jouw apparaat komt wel in aanmerking, maar we werken nog aan updates die de prestaties van het apparaat zullen verbeteren, zoals een nieuw stuurprogramma

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 30 juni 2015 09:33]

Volgens mij voldoe ik aan alles hierboven ..... m.u.v. het hebben van een zakelijke pc en dat deze in een domein draait ......

Ik heb nog wel een script (van MS zelf) gevonden mocht het e.e.a. toch niet helemaal juist werken op de een of andere pc/tablet:

:Updated (6/1/15) with an improved script and instructions, and added troubleshooting steps if the script fails.

If you don’t see the Get Windows 10 app (the small Windows icon in your system tray), it might be because:

- Your device isn’t up-to-date with at least Windows 7 SP1 or Windows 8.1 Update
- Windows Update is turned off or is not set to received updates automatically
- You’ve blocked or uninstalled the necessary Windows Update functionality.
- Your device is not running genuine Windows
- Your device is running Windows 7 Enterprise, Windows 8/8.1 Enterprise, or Windows RT/RT 8.1, which are excluded from this reservation offer.
- Your device is managed as part of a school or business network. (Check with your IT administrator.)

PCs that we determine cannot run Windows 10 will not see the Get Windows 10 app before July 29th. After July 29th, we’ll enable the icon in the system tray. This is to help ensure that you can easily check your PC’s compatibility if you choose.

Running Windows Update and installing any available updates will fix the first 3 issues.

If you don’t think any of these conditions apply to you, and you’re still not seeing the icon, you can also try running the solution below, which will verify your device meets all the prerequisites and then turn on the Get Windows 10 app:

Open Notepad
Copy the following text and paste it into Notepad:

REG QUERY "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\UpgradeExperienceIndicators" /v UpgEx | findstr UpgEx
if "%errorlevel%" == "0" GOTO RunGWX
reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\AppCompatFlags\Appraiser" /v UtcOnetimeSend /t REG_DWORD /d 1 /f
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser"

:CompatCheckRunning
schtasks /query /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser"
schtasks /query /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser" | findstr Ready
if NOT "%errorlevel%" == "0" ping localhost >nul &goto :CompatCheckRunning
:RunGWX
schtasks /run /TN "\Microsoft\Windows\Setup\gwx\refreshgwxconfig"

Click File, and then Save As

In the File name box, change the file name to ReserveWin10.cmd


Then click the dropdown next to Save as type, and select All files (*.*)

Select the folder you would like to save the file to. For this example, let’s choose to save the file to the C:/Temp folder. Then click Save.

Open an elevated command prompt. (From the Start screen or Start menu, type Command Prompt in the search box, and then in the list of results, right-click Command Prompt, and select Run as administrator.)

Finally, run the file from the location you saved to in Step 6. In this example, you would type the following in the Command Prompt window and hit Enter:

C:/Temp/ReserveWin10.cmd

The Microsoft Compatibility Appraiser can take 10 – 30 minutes to run, during which the script will continuously provide status reports that it is running. Please be patient.

If the script is failing in an infinite loop, then you don’t have the necessary prerequisite Windows Updates. Besides requiring Windows 7 SP1 or Windows 8.1 Update, you must also have installed:

For Windows 7 SP1:
KB3035583
KB2952664

For Windows 8.1 Update:
KB3035583
KB2976978

You can manually check if you have these updates within your elevated command prompt by typing the command:

dism /online /get-packages | findstr 3035583

(Replace the KB number with whichever update you are looking for.) If you have the update installed, this command will show the package identity. For example, Windows 8.1 users should see this:

C:\>dism /online /get-packages | findstr 3035583

Package Identity : Package_for_KB3035583~31bf3856ad364e35~amd64~~6.3.1.29

Thanks,
Yaqub Khan - Microsoft Support Engineer
Dan is dat je probleem. De Enterprise edities komen niet in aanmerking voor een gratis upgrade. Als je PC daarnaast in een domein draait is de kans erg groot dat er een WSUS server aanwezig is en die pushed de desbetreffende update ook niet.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 30 juni 2015 10:11]

Hoi FreakJam, je hebt het m.i. wellicht toch iets te haastig gelezen want ik heb dus géén zakelijke PC noch dat deze in een domein draait ..... je concusie is dus niet juist ....
Ik heb niet te haastig gelezen, maar je zin dan verkeerd geïnterpreteerd. Je had eigenlijk moeten zeggen "Ik voldoe aan alles hierboven". (punt).

Daar te zeggen met uitzondering van een zakelijke PC en dat "deze" in een domein draait, was ik in de veronderstelling dat je dus wél een zakelijke PC hebt draaien binnen een domein.

Je zin is wat verwarrend.
Ik dacht dat het begrijpelijk was.
Maar ik zal er in het vervolg op proberen te letten om toch nog wat duidelijker te zijn.
Yep, op diverse Windows 7 Home en Pro al gezien en gehad
Ik draai windows 7 en heb al een reservings aanvraaggehad ongeveer 2 weken geleden.
8.3? Win 10 = "8.2" :P
Windows 8.3?

[Reactie gewijzigd door seapip op 30 juni 2015 09:55]

Met Win 8.2./8.3 bedoel ik eigenlijk de updates die er zijn geweest voor 8.1 (wellicht was dit een niet zo goede keuze ....)
Ah je bedoelde dus windows 8.1 update 1 en 2 :P
Helemaal juist !
Onzin, ik draait de test builds al maanden op een speciale machine en heb op mijn surface tablet gewoon de gratis update aangeboden gekregen zonder uit het programma te stappen.
Ik ga er vanuit dat ik die beloofde RTM versie dan ook gewoon kan installeren mits ik de machines eerst terug zet op Windows 8.1
Het is geen onzin. Je moet mijn tekst even beter lezen. Deze tekst is trouwens officieel van Microsoft, dus zo onzinnig zal het niet wezen. Je krijgt op je Surface tablet het aanbod om te upgraden gekregen omdat je daar nog Windows 8.1 op hebt draaien. Als je op speciale machine wil upgraden naar RTM moet je wel degelijk uit het Insider Program stappen. (En dan praat ik niet over het aanbod, maar om de daadwerkelijke upgrade zelf). Het aanbod krijg je trouwens ook niet op een previewversie, een Insider mag sowieso in aanmerking voor RTM. (mits je dus uit het programma stapt).

Je hoeft zelfs niet eens eerst te downgraden naar Windows 8.1. Je kunt gewoon upgraden van een preview naar RTM mits je uit het Insider Program stapt en beschikt over een Windows 7/8.1 licentie. Je kunt nadat je bent geupgrade nog altijd een clean install initiëren.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 30 juni 2015 15:15]

Wel leuk en aardig dat roll back.... Maar sommigen hebben nu dus wel een w7 key voor een oude test laptop, maar geen w7 iso meer. MS bood die vroeger altijd aan maar dat is over voor OEM licenties. OEM machines moeten, dus gebruik maken van een recovery disk (desnoods kopen bij de fabrikant) en dat kan lastig zijn, voor en misschien zelfs niet de moeite waard voor die oude laptop. Deze mensen kunnen, zo lijkt het, niet meer terug naar w7 om legaal een upgrade uit te voeren. En dat terwijl er voor de preview versie wel een legale Windows op stond...

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 30 juni 2015 21:08]

Als je een upgrade hebt gedaan van Windows 7 in dit geval naar Windows 10 preview dan gebruikt hij als het goed is nog steeds je Windows 7 key. Met het dos-commando slmgr -dlv kun je controleren welke license-key in gebruik is.
Je hoeft je toch niet perse in te schrijven om de update kosteloos te ontvangen?

Edit: gevonden: https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-10-faq

[Reactie gewijzigd door Muggenzifter op 30 juni 2015 09:11]

Dankjewel voor de uitleg.

Wat ik me afvraag is hoe ze dat met de privacy policy gaan doen, want die in de preview was nogal aggresief.
Wat is een reden om RTM te draaien? Dat het waarschijnlijk een build is die stabieler is? Of zijn er meer redenen? Zoals rapportage-constructen waar je met het oog op privacy bijv. niet aan zou willen meewerken?
Ik zit nog steeds op build 10130... Ik krijg geen updates binnen voor nieuwere builds
Raadpleeg even dit topic voor een aantal tips:
[Windows10] Ervaringen & Discussie

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 30 juni 2015 15:30]

Ik dacht dat Edge al geclaimed was door Adobe.
Daarnaast vraag ik me af of de naam opzettelijk weer met een E begint zodat ze de icoontjes kunnen hergebruiken en de herkenbaarheid van Internet Explorer nog een beetje behouden blijft.
Ik was op de Microsoft Techdays, daar was ook een sessie over Project Spartan/Edge, gegeven door een van de hoofdontwikkelaars. Vanuit de zaal kwam de vraag waarom de browser niet gewoon Spartan kon blijven heten.

Het antwoord was dat de wijziging vanuit marketing kwam, en dat een van de belangrijkste redenen was dat zo het nieuwe logo op het oude IE-logo kan lijken, zodat 'je moeder de browser ook nog steeds kan vinden'... Hij vond het zelf wel jammer, want ook hij vond Spartan een veel coolere naam.
Het antwoord was dat de wijziging vanuit marketing kwam, en dat een van de belangrijkste redenen was dat zo het nieuwe logo op het oude IE-logo kan lijken, zodat 'je moeder de browser ook nog steeds kan vinden'...
Onze klanten, voornamelijk ook oudere mensen, zeggen ook altijd 'ik start het internet even op' en openen dan Internet Explorer. Ze weten niet beter of dat blauwe E-tje is Internet
Verandering van spijs doet eten.
Het moet niet zo zijn dat de oude generatie maar moeten 'pleasen' omdat het dan 'handig' zou zijn. Het lijkt alsof we de ouderen gewoon dement praten. Die kunnen wel tegen een verandering.
Even advocaat van de duivel spelen: waarom moet de oude generatie zonodig veranderen? De gebruiker heeft andere zaken aan z'n hoofd, hij wil gewoon zijn werk doen. Waarom moet Windows er opeens anders uitzien?

Ik zal m'n moeder niet kunnen overtuigen van Windows 10 omdat ze geen reden ziet om opnieuw te leren waar alles staat. Haar computer werkt tenslotte. De moeder van een kennis heeft al een smartphone maar die draait Gingerbread en ze kan niet overweg met Lollipop en ziet dus geen reden om haar telefoon te upgraden.

Nieuwe spullen zijn leuk. Het uitkijken naar en gebruiken van nieuwe snufjes is een hobby van veel Tweakers. Maar ik vermoed dat voor de gewone mens de balans tussen "ja, eigenlijk is Aero wel kitsch en een nieuw design zou er beter uitzien" en "ik wil gewoon mijn werk doen" veel meer in de richting van het laatste doorslaat dan veel softwarehuizen denken. De nieuwe features in Win10 zijn leuk, maar waarom moet het zonodig weer eens anders werken dan Win7?
Waarom moet Windows er opeens anders uitzien?
Nou, omdat we niet allemaal onder een steen willen leven.
En omdat er ook genoeg innovatie moet zijn om het ook 'anders' te willen.
Stilstaan is geen vooruitgang. Ik sta positief tegenover Windows 10.

Dat Aero kitsch is, daar ben ik het met je eens. Voegt niets toe, behalve een hogere CPU en GPU gebruik. ;)
En omdat er ook genoeg innovatie moet zijn om het ook 'anders' te willen. Stilstaan is geen vooruitgang. Ik sta positief tegenover Windows 10.
Op zich mee eens, en ik verwacht dat W10 voor iedereen een positieve ontwikkeling is. Wel denk ik dat software die haar volwassenheid bereikt een punt bereikt dat alleen externe factoren nog een ontwikkeling kunnen betekenen. Denk bij een OS verandering van interfaces, hardware en dergelijke. Bij volwasssen software zie ik echter ook veel pseudo ontwikkeling, alleen maar om de illusie van vernieuwing te suggereren, terwijl aan de essentiele functionaliteit van de software niet veel veranderd. Zelf praat ik nu vanuit mijn referentiekader van CAD software. Maar ook bij OS-sen herken ik dit wel.

De W7-W8 W10 verandering was heel moeizaam, maar wel legitiem vanwege het veranderende hardware landschap. De Aero eye-candy (Vista) schaar ik inderdaad ook onder het kopje speudo ontwikkeling.

Kortom veranderen alleen maar on het veranderen is mijnsinziens nutteloos. Er moet altijd een goede drijfveer zijn om de verandering te maken. Dat de vorige software vesie al weer drie jaar oud is niet zo'n drijfveer. Helaas zie ik dat nog te veel.
Aero is meer dan eye-candy ;) Die glossy en doorzichtige meuk was meer om hun hardware renderen te showen. Plus als ze het als classic hadden gehouden, hadden meer mensen gemerkt dat het hardware renderen van Vista en Windows 7 langzamer is dan het software renderen van XP.
Dat Aero kitsch is, daar ben ik het met je eens. Voegt niets toe, behalve een hogere CPU en GPU gebruik. ;)
Het oog wil,ook wat. Anders zag het internet er nog steeds zoo uit.
Het zijn echt niet alleen ouderen. Ook mensen met minder kennis van computers doen dit. Kijk maar naar bijvoorbeeld de zorgsector. Daar werken mensen met heel veel kennis van het menselijk lichaam, maar als het op computers aankomt....

Ik heb op de helpdesk in een ziekenhuis gewerkt, je staat er versteld van wat voor vragen je soms krijgt :)
Bijvoorbeeld: Google Search als adresbalk gebruiken. Veel mensen denken dat het zo moet -_- Zie het mijn vader ook nog steeds doen, terwijl die vroeger toch behoorlijk goed in de ICT zat.
Toen MS heel wat jaren terug eindelijk met IE7 kwam kreeg ik van een kennis die werkt op de helpdesk van een ISP te horen dat verschillende mensen hadden gebeld met de vraag waarom ze het internet hadden aangepast en dat ze het nieuwe internet niet zo goed vonden.

Die e is voor velen dus inderdaad een belangrijk punt van herkenning.
Het was altijd veel duidelijker om tegen projectmanagers of grootouders te zeggen: "dat blauwe e'tje op je bureaublad" als ze niet begrepen wat een browser was.
Projectmanagers? Wat is er specifiek aan die groep dat ze geen browser wisten te vinden? Of is dit weer gewoon een leuke bash naar mensen die een andere opleiding / functie hebben dan software-ontwikkelaar?

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 30 juni 2015 12:51]

Het risico bestaat echter dat men door het logo nog steeds denkt aan de ramp die internet explorer heet, en dus de nieuwe browser links laat liggen...
Ik ben bang dat dit een foutje van de marketing gaat blijken.

Mijn moeder had er overigens helemaal geen problemen mee om een ander ikoontje met de titel 'Internet' te leren gebruiken (Firefox).

Ikzelf blijf denk ik Firefox gebruiken, tenzij Edge ook met de plugins komt die ik gebruik.
Inderdaad.. bij mijn schoonmoeder heb ik ook ooit Firefox geïnstalleerd en de snelkoppeling hernoemd naar INTERNET :)
Ik vind Spartan ook een veel betere naam. Als het goede extension ondersteuning krijgt, zoals bv ABP of uBlock, dan stap ik misschien wel af van Firefox.
Uhm nee, daarbij iedere versie van IE noemt zijn eigen render modus "Edge".
Voor Microsoft Edge, dus Internet Explorer 11 en ouder, hadden ze een rendering engine met de naam "Trident". Nu in Microsoft Edge is er een nieuwe engine en die heet toevallig ook "Edge".
En wat heeft dat te maken met wat ik net zeg? Ga in eender welke versie van IE naar de emulatie opties en de huidige rendering wordt als "Edge" aangeduid om aan te tonen dat het de laatste nieuwe is.
Ik hoop dat Microsoft de volgende en de hoogst staande punten aanpakt:
https://wpdev.uservoice.c...loper/category/86946-html (Graag ook even stemmen op de hoogste 4 :) )
  • Shadow Dom
  • Custom Elements
  • Templete Element
  • HTML Imports
Een Edge developer had wel aangegeven dat ze er aan werken. Maar ik hoop op echt nieuws dan een gerucht. Chrome kan het allang!! En het werkt echt fantastisch.
Maar omdat veel mensen nog graag ook met IE werken en Edge straks als standaard browser meegeleverd krijgen. Wil je ook heel graag dat je gebruikers dit ondersteunen.

Alleen ja, vergeleken met Chrome lijken de IE/EDGE developers qua functionaliteiten erg op hun kontje te zitten. Ze willen nog steeds niet dat de web vooruit gaat. Iets wat Google altijd wil.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 30 juni 2015 19:07]

Alleen ja, vergeleken met Chrome lijken de IE/EDGE developers qua functionaliteiten erg op hun kontje te zitten. Ze willen nog steeds niet dat de web vooruit gaat. Iets wat Google altijd wil.
Vandaar dat Google ook zo lang doet over het bieden van de standaardmethode in plaats van de prefix, en vandaar dat ze altijd Touch Events hebben blijven verdedigen terwijl iedereen naar Pointer Events aan het gaan was.

Ach man, wat een onzin. Google wil alleen dat het web vooruit gaat als dat in hun straatje ligt.
Van beide was wat te zeggen. Je had Mouse events. En toen wouden ze er Touch events bij maken. Met als fallback dat de Mouse events ongewijzigd blijven en dus back compatible waren.
De Pointer events is een complete vervanging van beide, waardoor je dus ook dingen kunt breken. De pointer events zijn zeker een goede vervanging maar heeft ook zijn keerzijden.

Nu heb je dus dan Mouse events + Pointer events. Terwijl pointer events ook de mouse events overnemen. Maar zit je nog wel met je legacy, maar daar is het web bekend om. Als ooit Mouse events verwijdert zal worden zul je oude websites daar niet meer mee kunnen werken.

En trouwens, mouse events, touch events en pointer events zijn allemaal W3C spec. Uiteindelijk heeft Chrome ze allemaal, heeft EDGE nu ook touch events opgenomen?

Ik hoop iig dat EDGE al die nieuwe web component spul krijgt, zodat je geen polyfill meer nodig hebt.
Of de Galaxy Edge of de Ford Edge of...

Je kunt Edge echt niet copyrighten.
Maar wel trademarken.
Edge.. you love it or hate it.

Ik hoor nog bij kamp 'hate it', zowel Win10 als WP10 werkt het gewoon niet lekker.

In Win10 mis ik namelijk de favorieten 'balk', naast de favorietenlijst. Daar zitten mij veel gebruikte snelle koppelingen op, synced perfect met andere devices dus kan meteen op ander apparaat weer verder. Helaas moet ik Edge af en toe gebruiken, blijkbaar werkt commerce.microsoft.com enkel nog in Edge voor mij, in IE kan ik niet inloggen door melding dat ik cookies zou blokkeren (oh?).

IE op WP10 is niet feilloos, favorieten komen niet in dezelfde volgorde te staan als op mijn PC, maar pull-down menu's geven een netjes fullscreen lijst ipv 'op de site' zoals in Edge. Zeker pulldowns met bv landen werken dan half of gewoon niet (je scrollt eerder door de pagina dan door de lijst).

Helaas hebben zowel IE als Edge ook nog steeds problemen met filmpjes, youtube crashed regelmatig en het filmpjes topic hier is gigantisch traag. Het hele argument dat Edge zoveel sneller is, wordt compleet de grond ingedrukt door de bagger reclame op vele sites.
Dan ga je blij zijn om te horen dat deze versie van edge een favorieten balk heeft ;)
Dat moet je activeren via de settings

[Reactie gewijzigd door manmad op 30 juni 2015 13:00]

Uhm, Edge heeft een favorieten balk, al sinds de eerste versie.
Maar welke volledig losstaat van je default favorieten, IE gebruikt gewoon een subfolder van je favorieten en synced dus met elke andere PC, Edge krijg ik op elke PC weer een alfabetische volgorde en geen identieke favorietenbar.
Dat komt omdat Edge tot en met build 10130 die positie niet opslaat. Dat doet het nu wel.
1 punt van de lijst af, nog 5 te gaan :P

(ik zit nu in de slow, dus ik krijg die functie nog niet. Ik heb geen zin meer elke keer mijn geluid weer werkend te krijgen en Ati-zut weer goed te zetten).
Met wat geluk kan je op Edge na enkele maanden ook een adblocker installeren. Ik vermoed dat dat is wat je wil?
Waarom zou ik? Reclame an sich vind ik geen probleem (hallo inprivate browsing), maar het hele technisch geblaat hoe sites zo supersnel en geoptimaliseerd zijn en datavriendelijk, alles maai je met de grond gelijk door zulk soort van reclame.
Ik denk dat ik je fout begrepen heb. Ik dacht dat je bedoelde dat je advertenties niet kan blokkeren op Edge en wel op andere browsers, maar ik vermoed nu dat je iets anders bedoelt met die "reclame"?
"In Win10 mis ik namelijk de favorieten 'balk', naast de favorietenlijst. Daar zitten mij veel gebruikte snelle koppelingen op, synced perfect met andere devices dus kan meteen op ander apparaat weer verder."

Ook voor mij is dit een zwaar gemis. Ik gebruik vrijwel uitsluitend de favorieten die ik op de balk heb staan en die dus met één klik te activeren zijn. Ik moet er niet aan denken dat ik straks iedere keer weer eerst een favorietenlijstje moet openen.
Ik vind de nieuwe browser (Project Spartan) al erg fijn werken in vergelijk met Internet Explorer. Het oogt frisser en lijkt sneller/lightweigt. Dat zeg ik dan als Mac OSX power-user, waar ik meestal Safari gebruik.

Hopelijk gaan ze nog iets anders aanpassen, waar ik sinds Windows 8 al tegenaanloop; Ik vind het ontzettend lastig om tegenwoordig in Safe-Mode te komen. Vroeger ramde je op F8 om in de boot opties te komen. Tegenwoordig, sinds de komst van EFI is deze niet meer te interrupten. Helaas werkt een recovery CD ook niet altijd (niet kunnen selecteren van boot opties). Dan zit ik toch met mijn handen in het haar.
Daar hebben ze wel over nagedacht! Er zijn gewoon manieren om nog steeds het boot menu tevoorschijn te halen:

http://www.7tutorials.com...mode-windows-8-windows-81
Pc opnieuw opstarten en Shift ingedrukt houden bijvoorbeeld. Er zit altijd een zoiets op afhankelijk van je moederbord. Of druk je pc 3x acher elkaar aan en weer uit.
Wat ik heb gedaan is mijn PC drie keer uitduwen (powerknop ingedrukt houden, stekker uit het stopcontact werkt ook) tijdens het opstarten (als je een draaiend cirkeltje ziet onderaan het scherm). Kom je vanzelf in geavanceerde bootopties, vandaar kan je naar safe mode :)

[Reactie gewijzigd door ColonelPhantom op 30 juni 2015 10:50]

Lees dit over hoe je Safe mode weer kunt terughalen.

http://winaero.com/blog/start-windows-10-in-safe-mode/
wanneer kunnen we deze uitproberen?
Die update is sinds vannacht om 0:00 uitgestuurd. Je moet natuurlijk wel op de Fast ring zitten.
Ik heb hem inmiddels draaien. Ik moest mijn account nog koppelen van het insider programma 8)7
Zou al gepushed zijn maar krijg ook niks binnen
Ik heb hem niet geinstalleerd, via Windows update!!! Ik weet niet of er al een download is.
Ik vind het opvallend hoeveel er nog lijkt te veranderen in deze fase van de ontwikkeling (minder dan een maand voor live). Is dit een nieuwe ontwikkelstrategie van Microsoft, zijn ze wellicht van plan om ook de komende maanden nog regelmatig nieuwe functionele updates te doen?
Ook na de release blifjt er een Windows Insider programma om af en toe nieuwe test builds te blijven ontvangen. Dus ja, dit is nieuw.

Totaal offtopic, maar toch even melden: Ik zit al vanaf dag 1 op de preview builds en heb nog nooit zo'n prettig Windows OS gehad (oké, soms wat display driver issues gehad, maar verder, perfecto!).
Exact mijn ervaring, display driver was wel na elke nieuwe build even opnieuw die van AMD installeren (herkende plots maar één scherm meer) maar voor de rest een fantastische ervaring die met elke build alleen maar beter werd.
Echt totaal mee eens. Ik omschrijf het bij anderen als het beste van W7 en W8 bij elkaar met nog wat nieuwe functies erbij.
Het enige wat gedaan moet worden is de Windows core afkrijgen, de apps, inclusief Edge, zulllen los geüpdatet worden via de Store. Er zal in de komende tijd dus nog heel veel veranderen, of we nu tegen GA zitten of niet.
Ik hoop dat het icoontje is aangepast, het oude was waardeloos in windows verkenner, als je html pagina's had of pdfjes was het spartan icoontje wit, en mijn windows verkenner achtergrond ook.. Was echt een drama.
Icoontje is gelukkig blauw geworden. Wit icoontje met transparante achtergrond is inderdaad waardeloos in verkenner.
Hopelijk zijn als het straks officieel uitkomt ook die witte streepjes onder de icoontjes verdwenen.
Er zijn nieuwe documenticonen in build 10158. HTML documenten hebben nu een wit document met het blauwe Edge-logo erop.
Wat gebeurd er als je dalijk uiteindelijk Windows 10 gratis heb geinstalleerd en je wil bijvoorbeeld een jaar later weer opnieuw Windows installeren....blijft Windows 10 dan 'oneindig' gratis te installeren of ??

Ik kan hier nergens een antwoord op vinden
In dat geval kun je gewoon opnieuw Windows 10 installeren.