Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft kiest voor langzame uitrol Windows 10 en start bij Insiders

Door , 165 reacties

Microsoft gaat vanaf 29 juli Windows 10 uitrollen, maar zal aanvankelijk de software eerst uitdelen aan mensen die hebben meegedaan aan het Insiders-programma. De uitrol zal langzaam verlopen en langzaam worden opgeschaald, om problemen vroegtijdig te kunnen herkennen.

Op zijn blog heeft Microsoft uiteengezet hoe de uitrol van Windows 10 vanaf 29 juli zal verlopen. Het bedrijf kiest er voor om de software eerst uit te rollen aan de mensen die via het Insiders-programma al enige tijd fungeren als tester. Pas nadat alle Insiders, naar verluidt ongeveer vijf miljoen, Windows 10 hebben ontvangen krijgen mensen die een kopie hebben gereserveerd de mogelijkheid om de software binnen te halen. Overigens zal bij mensen die een reservering hebben geplaatst voor Windows 10 allereerst hun systeem op compatibiliteit worden gecheckt, aldus Microsoft. Bij machines waarbij installatie van Windows 10 niet mogelijk is worden tips gegeven voor upgrades.

Wanneer de eerste niet-Insiders kunnen beginnen met het binnenhalen van Windows 10 is niet bekendgemaakt, maar het is mogelijk dat dit pas dagen na de release zal zijn. Microsoft stelt namelijk voor een langzame uitrol te kiezen die geleidelijk wordt opgeschaald. Dat doet het bedrijf om eventuele problemen al in een vroeg stadium te kunnen opsporen, voordat er veel gebruikers door worden getroffen.

Microsoft stelt dat het een miljard apparaten moet upgraden naar Windows 10. Het is daarom aannemelijk dat de uitrol weken gaat duren. Overigens gaat de uitrol voor grote bedrijven en instellingen pas op 1 augustus van start. Microsoft stelt dat hardwarefabrikanten 'binnenkort' de mogelijkheid krijgen om Windows 10 op hun apparaten te installeren, maar verder werden daar geen details bij gegeven.

Vorige maand kregen gebruikers van Windows 7 en Windows 8.x de mogelijkheid om een kopie van het nieuwe besturingssysteem te reserveren. Zij krijgen een seintje zodra zij aan de beurt zijn om de software te downloaden. Het bedrijf had ook al bekendgemaakt dat Windows 10 op 29 juli wordt uitgebracht.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

02-07-2015 • 17:51

165 Linkedin Google+

Reacties (165)

Wijzig sortering
Heb op m'n Surface Pro 3 met 8.1 Pro nog steeds geen melding gekregen dat ik Windows 10 zou kunnen reserveren. Ook na Windows Update te hebben vernieuwd. Meer mensen die dit hebben?
Geen garantie op success. Op mijn el-cheapo Stream 11 laptop(je) kwam het Windows 10 icoontje in de taskbar pas een week later, dus geen idee of het script geholpen heeft. Schijnt dat Microsoft die upgrade reserveer tool ook niet meteen naar iedereen uitrolt.

Windows 8.1 with Bing upgraden wordt zowiezo spannend, omdat ik heel benieuwd ben hoe ze omgaan met het 32 GB flash geheugen, waar in de praktijk zo'n 9 GB (zonder Office 365) en 7 GB (met) over blijft.

Vrees dat ik moet truc'en met een iso op een USB drive (na alsnog Windows 10 gekocht te hebben) of dat upgraden gewoon niet gaat volgens Microsoft.
Zaten ze niet ergens op het internet op te scheppen dat windows 10 nog kleiner en lichter was dan windows 8 en 7? Zou in dat geval geen probleem moeten zijn :P
Het probleem is niet dat W10 groter zou zijn dan W8.1, maar de W8.1 with Bing op een heel speciale manier is geinstalleerd. De windows bestanden staan op een gecomprimeerd filesysteem, terwijl de files die je schijnbaar ziet niet meer dan pointers naar de internals zijn.
Maar zodra je zo'n file overschrijft, moet hij in het 'normale' filesysteem, en neemt hij plotseling veel meer ruimte in. Upgraden kan dus leuk worden.
Dit soort Wim based installs hebben ze het wel over gehad. Wat wel mooi is, is dat het totale image van Windows 10 kleiner is dan dat van Windows 8.1, ik vermoed dat ze de setup.wim van WIndows 10 over die van Windows 8.1 kunnen zetten, maar het is niet zo makkelijk als een "normale" install en ik zou me kunnen voorstellen dat je een "Refresh my installation" doorgaat. Waarbij je dus achteraf je zelf geinstalleerde programma's opnieuw moet installeren, maar al je documenten e.d. wel netjes beouden blijven.
Er zit natuurlijk een check in of er voldoende ruimte beschikbaar is. En je zal de optie krijgen om de upgrade en backup van huidige windows op een ander media te zetten.
je kan van de upgrade download ook een iso maken:
http://www.zdnet.com/arti...s-10-upgrade-into-an-iso/
Beter kijk je eerst in de FAQ van Microsoft voordat je er zomaar een script op los laat. Er kan ook een logische reden zijn waarom je de melding niet hebt gekregen.
De app Download Windows 10 is beschikbaar op de meeste pc’s met Windows 7 Service Pack 1 (SP1) en Windows 8.1 Update.

In de volgende gevallen zie je geen app:
  • Windows 7 SP1 of Windows 8.1 Update is niet op je apparaat geÔnstalleerd.
  • Wil je controleren welke Windows-versie je hebt? Kijk hier hoe dat moet.
  • Je hebt een zakelijke versie van Windows, deze vormt geen onderdeel van dit aanbod.
  • Automatische updates van Windows is niet op je apparaat geactiveerd.
  • Jouw apparaat voldoet niet aan de minimum systeemvereisten.
  • Jouw apparaat is niet op internet aangesloten.
  • Jouw apparaat komt wel in aanmerking, maar we werken nog aan updates die de prestaties van het apparaat zullen verbeteren, zoals een nieuw stuurprogramma.
Aangezien je een Surface hebt met Windows 8.1 Pro voldoe je in principe aan alle vereisten, dus mijn gok is dat je niet de laatste updates hebt geinstalleerd. Staat KB3035583 bij je geinstalleerd?

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 2 juli 2015 20:21]

Enkel ter info... Al mijn windows client installaties met een key verkregen uit het opgeheven technet abonnement hebben ook de Download Windows 10 app.
Ik had verwacht dat dit niet zou gebeuren, enerzijds omdat de keys vanuit technet kwamen en anderzijds omdat het technet account op mijn bedrijf stond.
Dus je keys zijn niet meer geldig en jij moet ze deinstalleren. Je bent nu in overtreding.
Ik heb op mijn Surface Pro 3 pas na een wipe een melding gekregen, helaas is deze exemplaar onderweg naar duitsland voor een vervanging. ;(
Ik had dit ook op 2 van de 5 machines. Bleek dat Windows Updates achter liepen.
Even handmatig zoeken en installeren. Daarna gelijk icoontje :*).
Bij mn vader op zn medion laptop komt een icoon: Download Windows 10.

Hoe kan dat? Heeft een Windows 7 laptop. Beetje bizar zo vroeg?
Klik er maar eens op, dan wordt alles duidelijk.
Nee, ik heb gewoon mijn melding.
Hangt ie aan een domein? Zoja dan moet ie uit het domein. Daarna kan ie weer terug.
Mijn pc hang in een domein en heeft het icoontje gewoon, en mijn pc is niet de enige. Wij hebben hier niet de enterprise versie maar de meegeleverde pro versie.
Al je enterprise versie van windows draait krijg je ook geen melding.
Ja die tool heeft mij ook goed geholpen :) :)

[Reactie gewijzigd door goldpower600 op 4 juli 2015 01:33]

Langzame uitrol? Kunnen gebruikers dan niet kiezen voor een ISO die ze via torrent binnenhalen, vervolgens installeren over hun Windows 7 / 8.1 installatie heen, en dan activeren - al dan niet met vertraging?

Bewerk: Hoezo is dit offtopic? Het kan niet meer ontopic zijn man :9

[Reactie gewijzigd door Sacron op 2 juli 2015 17:59]

Is nog niet bekend gemaakt.

Maar op ZDNet is wel een artikel over hoe je de upgrade files kan veranderen in de ISO
http://www.zdnet.com/arti...s-10-upgrade-into-an-iso/
Ik hou het zeker in de gaten als de rtm of equilavant daarvan om een iso te maken.

Heb zelf een gruwelijke hekel aan een upgrade omdat je in de loop der jaar hier en daar software hebt geÔnstalleerd waarvan de drivers rondslingeren en nog ruimte in beslag nemen.
In de preview staat dat je terug kan rollen maar Windows 8.1, want daar is een backup van gemaakt (windows.old map). Er staat echter wel dat die optie alleen werkt binnen de eerste maand van de upgrade. Ik denk dat ze hierna worden gewist om ruimte vrij te maken.
Jawel. Als je bij die popup op meer info klikt en bij FAQ kijkt dan staat er dat je met de mediacreator een ISO downloaden, je kan dan zowel als USB als CD Bootable maken.
Voor mij de vraag; Hoe kom je aan je eigen Windows 10 sleutel ervan?

Of zou je eerst de update moeten uitvoeren en een backup maken van je geactiveerde Windows 10? (zoals dat bij Windows 7 kan?). Een ISO geeft geen key en je zou toch een key moeten invoeren?
Dat klinkt als een ongecontroleerde uitrol.

Men gaat zo'n mensen niet tegen houden. Bekijk het als een OTA uitrol vs custom rom / sideload hť.

[Reactie gewijzigd door anessie op 2 juli 2015 17:57]

Ik houd in ieder geval mijn hart vast. De laatste build ziet er bij lange na nog niet af uit en is erg inconsistent in eigenlijk alles. Daarnaast ziet veel van de interface er opgeblazen uit omdat alle tekst heel groot is en semi blurry is
Over de interface op zich maak ik mij geen zorgen tot ik de final heb gezien. Ook bij XP destijds werd het teletubby uiterlijk pas onthuld op het moment dat de final beschikbaar kwam voor het grote publiek, het kan dus goed zijn dat intern bij MS een ander thema reeds beschikbaar is.
Hmm, denk eerlijk gezegd dat die kans erg klein is. Overigens wat ik standaard ook erg vreemd vind is dat het configuratiescherm nu opgedeelde is in 2 verschillende soorten. En het icon voor die app is verscholen de notificatiebalk :P staat niet eens standaard in je tiles in start :X heb met rotgezocht naar windows update, want die is dus uit het oorspronkelijke configscherm verwijderd :P
Stop met zelf zoeken naar dit soort dingen. open het start menu en begin gewoon met typen "Windows Upd" en dan staat ie vast al bovenaan.

Ik heb al maanden geen programma meer gestart vanuit welk startschem dan ook. Alles via search of een taskbar pin.
Dat was dus niet zo, items in het nieuwe 'settings/instellingen' werden niet gevonden in de search, waardoor Update dus was 'verdwenen'. Het oude configuratiescherm was wel zoekbaar, maar daar stond Update niet meer! Die fout heb ik dus ingezonden met de Windows Feedback app, en blijkt dat het in de laatste built 10159 inderdaad is gefixt.

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 3 juli 2015 14:57]

Ik denk dat iedereen zeer snel doorheeft dat het nieuwe configuratiescherm 'Setting' en in het Nederlands 'Instellingen' heet en te vinden is rechtsonder. Wat je in het oude configuratiescherm terug vind zijn meer geavanceerdere instellingen en waarschijnlijk gaan die in de toekomst volledig verdwijnen. Ze zullen er in het begin deels inblijven voor compatibility bij bedrijven.

Dat hij niet standaard tussen de tiles in start staat is ook logisch. Instellingen zijn geen dagelijkse bezigheden en horen niet thuis in een lijst met apps en live tiles...
Control panel zijn ze mee bezig, al een groot deel van de opties zit in het nieuwe instellingen menu
XP is 15 jaar oud. Wil je daar mee gaan vergelijken? Microsoft doet alles anders dan in die tijd.

Een thema zal de inconsistenties niet weghalen. Zeker niet gezien de grote hoeveelheid er van.
Als het al zoveel moeite is om het uiterlijk netjes op orde te krijgen, hoe moet het onder de motorkap dan wel niet zijn.
Ik hoor bij de insiders maar vind een langzame uitrol voor mijn andere pc's niet erg. Ik wacht graag een maandje extra.
De laatste build van gisteren (of eergisteren?) zit imo verschrikkelijk goed in elkaar. Maar inderdaad, tot eergisteren dacht ik exact hetzelfde.

Maar ze hebben ook nog even natuurlijk
Ja ze hebben er 2 uitgebracht eerst build 10158 en vanochtend 10159 met nog eens 300+ fixes.

Al met al draait het prima op paar kleine foutjes na, maar op deze snelheid zal dit ook wel gefixt zijn als rtm uitkomt.

[Reactie gewijzigd door devil-strike op 2 juli 2015 21:20]

Insider versie op een laptop geinstalleerd.

Begon met wit scherm tijdens install.
Random foutmeldingspopups.
Foutmeldingen bij Updates.
Videostuurprogramma crashed bij uit standby komen.
Foutmelding bij afsluiten.

Lijkt beter nu dat updates klaar zijn, maar daaaang o_O
De laatste built 10159 is een verschil van dag en nacht vergeleken met de eerdere versies. Dit is waarom deze manier van testen zo goed is. :)

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 3 juli 2015 14:57]

Tuurlijk mag je dat vinden (-1 modden is onterecht imo), maar hier draait het al een aantal builds echt prima en in het Win10 topic zijn de meeste ervaringen ook zo. En hoe groot de tekst is, heb je mogelijk zelf bepaald bij de schaling van het beeldscherm. Blurry is verder met Cleartype te fixen

Toch zal er nog wel een nieuwe build (of 2) verschijnen, maar qua features is ie al vrij af. En veel apps worden na launch toch ook steeds bijgewerkt. Zelfs de store zelf kunnen ze bijwerken.
Het is even afwachten of ze inderdaad schijfjes in de winkel brengen. Bij een dergelijke uitrol kan ik me voorstellen dat pas in Augustus de "normale" release zal zijn. Toch moeten we even afwachten, maar vooralsnog kun je elke build gewoon downloaden. Alleen activeren moet je dan zelf nog wel regelen. En niemand weet nog hoe dat gaat als je straks Win8 wilt upgraden met een (gedownloade) ISO van Win10
Microsoft zal de final dezelfde dag beschikbaar maken als ISO. De Fast en Slow ring zullen de update allebei krijgen op 29 juli, en bij een Slow ring release is er ook altijd een ISO beschikbaar.
Dan kun je beter deiso van het insiders programmaa pakken, en die laten updaten naar de final build.
Ik denk als je het met torrent doet er ook misbruik van gemaakt wordt.
Denk aan custom iso met keylogger enz
Nee hoor, Microsoft kan prima zelf de ISO via torrent aanbieden met een aantal standaard hashes ter controle. Dat heeft het in het verleden ook al enkele keren gedaan (ter download aanbieden tenminste, torrents weet ik niet). Het werkt prima.
Natuurlijk kan dat, maar Henk en Ingrid snappen echt niet wat je nu zegt :P
Natuurlijk kan dat, maar Henk en Ingrid snappen echt niet wat je nu zegt :P
Henk en Ingrid zitten eind juli in Salau of op de camping. Dus het maakt niet uit wat voor problemen al die kinderen van tegenwoordig zouden kunnen hebben. Het is maar een computer. En gelijk hebben ze.
offtopic:
Nee man, Chersonissos natuurlijk, lekker goedkoop nu.

Microsoft zal wel een dikke reclamecampagne gaan voeren op tv/kranten als de tijd rijp is: "Nu, GRATIS, Windows 10, kijk bij updates!", dan stapt iedereen over.
Als het next-next-klaar is tenminste, maar daar ga ik wel vanuit.
Kijk bij je updates? Volg je het nieuws wel? Iedereen heeft inmiddels het Get Windows 10 programmaatje al geÔnstalleerd gekregen op zijn computer.
Buiten dat gaat Windows 10 nu al van mond tot mond. En eind juli komt het ook nog eens overal in het nieuws. Reclames zijn niet echt nodig.
die gratis upgrade IS de reclamecampagne...

moest je weten wat men aan reclamecampagne's uitgeeft... MS gooit het (eindelijk) eens over de andere boeg :)
(hopelijk volgen andere bedrijven)
een goed product verkoopt zichzelf immers, als veel mensen upgraden naar W10 en daar positief over zijn, zullen deze later sneller kiezen voor een tablet of smartphone met W10
"Reclames zijn niet echt nodig. "

Echt wel, de gemiddelde leek heeft absoluut geen idee dat Windows 10 eraan komt.
Het gaat niet om mij, maar om Henk en Ingrid. :)
Henk en Ingrid krijgen toch ook wel een Get Windows 10 melding? :)
Dan wordt het toch maar eens tijd de Insider Preview op mn PC te instaleren. Als Upgrade, zodat de juiste key meegenomen wordt :)
Welke key? De insider key die voor iedereen gelijk is. Daar zou ik niet zoveel moeite voor doen.

Als je wilt overstappen op de RTM van Windows 10 dan kun je dat gewoon via Windows 7 of 8.1 doen. Geen insider-installatie voor nodig.
Zo werkt het niet. Bij een upgrade neemt Windows 10 Insider Preview de key van je officiŽle Windows 7/8.1 installatie ook mee zodat je kunt upgraden naar de RTM en er dan kan uitstappen. Je krijgt dat ook een Preview key, maar die wordt niet gebruikt. Enkel bij een schone installatie moet de Preview key gebruikt worden.
Ik heb nergens beweerd dat de route die jij beschrijft niet werkt maar waarom zou je een insider versie gaan installeren als je ook direct van Windows 7.8.1 over kan op Windows 10 RTM? Als je insider wilt blijven dan moet je het inderdaad op die manier doen maar als je naar RTM gaat is het een compleet zinloze stap dis sanderev66 beschrijft.
Voor het insiderprogramma heb je geen speciale key nodig.
Vanaf build 10158 zijn er verschillende keys voor de home en pro versie.

http://www.tenforums.com/...-change-windows-10-a.html
Ik hoop dat je wel zelf een ISO kunt downloaden, ik wil namelijk alle computers bij familie upgraden (recente computers die al uitkwamen met Windows 8.1).

Mijn eigen laptop is een andere koek, moest de videokaart eens stabiel zien te draaien onder 10 Preview, ongeveer 25% minder performance is niet leuk, en anders blijf ik bij 7 of stap ik over naar 8.1 (geen problemen met videokaart daar).
Welke videokaart heb je? Ik heb een Geforce 750m en ervaar ook verminderde prestaties. Laat de bug wel weten aan microsoft, dat is de bedoeling van een insider preview!

OVerigens hoop ik ook dat ze een ISO uit gaan brengen, is er iemand die daar een antwoord op heeft? Kan het niet vinden met de zoekmachine.
Ati HD5165, die vreemd genoeg qua performance in de HD 56xxM valt.
Hmm, heb je een onboard/igp naast je dedicated? Probeer die in de BIOS eens uit te schakelen en alles via je dedicated te laten gaan, misschien dat er iets op driver level niet helemaal goed gaat.

Na een korte zoektocht heb ik meerdere video problemen gezien met voornamelijk de ena laatste build. Ik zou zeggen upgrade indien mogelijk en feedback geven aan microsoft. Dit kan je doen door in het startmenu 'feedback' te typen en de eerste hit is windows feedback.

Desalniettemin denk ik dat de genoemde problemen opgelost zijn in de final build :)
Ik heb geen onboard kaart, alleen dedicated.

Feedback had ik al gegeven.

Het probleem is, mijn toshiba wil geen officiŽle AMD drivers installeren, alleen van toshiba zelf of custom drivers, die laatste draai ik nu aangezien Toshiba net voor windows 8 lancering stopte met ondersteuning voor de videokaart.
Heb je een "Let me pick the driver" update geprobeerd vanuit Device Manager? Moet ik op mijn Lenovo ook doen.... Daarna werkt de standaard setup wel in mijn geval.
Nope, dan vindt hij niks.
Zouden die verminderde videoprestaties niet gewoon komen doordat het nu nog een testversie is, die nog niet volledig is geoptimaliseerd of waar ze extra debug-code aan hebben toegevoegd om beter bugs te kunnen detecteren?

Goed natuurlijk om het aan MS te melden natuurlijk, maar misschien werkt het in de echte versie wel beter.
OVerigens hoop ik ook dat ze een ISO uit gaan brengen, is er iemand die daar een antwoord op heeft? Kan het niet vinden met de zoekmachine.
Het wordt mogelijk om een clean install uit te voeren, dus daaruit kan je concluderen dat er een ISO bestand beschikbaar gemaakt zal worden.

thurrott.com - A Few More Answers About Windows 10 Upgrades

[Reactie gewijzigd door Chrissels op 2 juli 2015 22:08]

Je kan hier problemen met drivers onder Windows 10 melden by Nvidia: http://surveys.nvidia.com...e58c496be0f9e3a6d9648b209
Ik hoop dat je wel zelf een ISO kunt downloaden, ik wil namelijk alle computers bij familie upgraden (recente computers die al uitkwamen met Windows 8.1).
Laat je familie zich via dat Get Windows 10 programmaatje registreren voor een update en dan worden de installatiebestanden vanzelf gedownload. Hoef jij enkel nog te installeren.

Wel grappig dat je je hele familie direct over wil zetten maar zelf zo huiverig bent voor je eigen hachje. Maar ach, jij bent dan ook weer degene die alle problemen bij je familie mag gaan oplossen.
Nee, ik ben zelf huiverig omdat ik een laptop van 5 jaar oud heb, het is nog een rap dingetje maar zoals al gezegd heb ik performance problemen met de videokaart.

Mijn PC gaat daartegen wel direct over naar Windows 10, is meer recent + geen performance problemen of bugs gezien met de preview.

Wat hun computers betreft, het zijn allemaal computers van minder dan 1,5 jaar oud, ze kwamen allemaal uit met Windows 8.1, mocht het overigens mis gaan is dat ook slechts een klusje van 15 minuten, ik maak van te voren een volledige kopie van de gehele schijf met Acronis, dus het wordt kwestie van terug kopiŽren en alles werkt weer mocht het mis gaan.
Klinkt goed. Zo'n image maak ik zelf sowieso al erg vaak maar dan helemaal.
Ik zal mezelf tot een late groep laten vallen, heb erg veel zin om Windows 10 te gaan gebruiken, maar wil liever geen problemen krijgen. Ik wacht zelf tot de meesten over zijn voor ik dat doe. Vind het ook verstandig van Microsoft, al vind ik het raar dat ze nu pas aankondigen geleidelijk de update uit te brengen.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 2 juli 2015 17:59]

al vind ik het raar dat ze nu pas aankondigen geleidelijk de update uit te brengen.
Een maand van te voren vind je te kort dag? Wanneer had je het dan willen weten? Afgelopen kerst?
nou de meest gestelde vraag is haast eindeloos geweest wanneer we daadwerkelijk windows 10 krijgen. Het moment dat ze de datum gaven (al is de definitieve datum niet lang geleden pas bevestigd) had het perfecte moment geweest lijkt mij. Nu zaten genoeg af te tellen om er achter te komen dat ze nog niet weten wanneer ze gaan updaten. Al ben ik zelf niet het aftel type, weet ik dat er genoeg zijn die teleurgesteld zijn als ze iets niet krijgen op de genoemde release datum.
Ik zal mezelf tot een late groep laten vallen,
Ik heb ook een kat en een boom gereserveerd. ;)

Eerst maar eens van een afstandje kijken hoe het loopt. Ben daar wel benieuwd naar.
Ik ga zeker nog niet Win 10 erop zetten, eind van het jaar wellicht
Ga eerst wachten tot het bug vrij is en wat de gebruikers ervan vinden, voor hetzelfde word het weer dezelfde afknapper als Windows 8
Wat het bug vrije betreft geef ik je gelijk maar als je gaat zitten wachten op ongefundeerde fud van gebruikers dan ben je wel raar bezig. Het gaat toch om je eigen gebruikservaring. Velen zijn er na daadwerkelijk gebruik er ook achter gekomen dat Windows 8 helemaal niet zo vreselijk was als de meesten riepen. En de grootste roeptoetsers waren dan nog de personen die hetzelf niet eens gebruikt hadden.
dit is wat wij ook vaak zien, mensen komen langs voor een nieuwe laptop of desktop en willen persee windows 7. zodra je gaat vragen waarom dan komt altijd standaard het startmenu als reden, als je dan windows 8(.1) laat zien en verteld dat het allemaal goed werkt als je er maar even aan went dan willen ze het toch vaak wel proberen.

Windows 8 draait gewoon soepeler als windows 7, en ik verwacht dat windows 10 nog een stuk beter gaat lopen. Er zullen altijd mensen zijn die maar wat roepen en zich niet eens willen aanpassen, en zelf mensen met windows XP bestaan nog al worden het er (vaak door leeftijd) steeds minder. :)
En tegelijk zijn er ook diezelfde mensen die besluiten dat meningen van anderen niet gelden en dat die mensen toch Windows 8 niet veel gebruikt hebben, zonder daar enig bewijs voor te hebben.

Ik ben bijvoorbeeld zo iemand die Windows 8 wel degelijk lang gebruikt heeft ťn mijn negatieve mening erover sterk geuit heeft in discussies, met gefundeerde argumenten. Ga je die nu ook afkraken alsof ik een roeptoeter ben? Want jouw mening is heilig en het mijne niet?
windows 8 zag er niet eens onaardig uit, maar ik heb nooit de behoefte gehad om te upgraden omdat 7 gewoon goed werkt en mijn hardware niet gebouwd is op het nieuwste van het nieuwste. Ik heb wel een windows 10 melding gekregen op mijn netbookje (acer aspire one NAV50,) ben erg benieuwd of die gaat werken :P

mijn pc zal wel wat sneller worden, ik was wel toe aan een reinstall.

offtopic: ik zou ze niet roeptoetsers maar droeftoeters noemen, ongefundeerde meningen hebben we geen zak aan.
Weet er iemand hoe Microsoft een crash gaat opvangen? Bijvoorbeeld je hebt je Windows 7 geupgradet naar Windows 10 en in de weken erna crasht je harde schijf. Je hebt geen volledige back-up en door de upgrade ook geen licentie...hoe kan je dan Windows 10 weer legaal installeren? Of moet je er eerst terug Windows 7 voor installeren?
Je krijgt een nieuwe key voor windows 10. Bij een crash kun je windows 10 iso installeren en je nieuwe key gebruiken.
Niet dat ik je niet geloof hoor, maar heb je een bron die dit onderbouwt? Ik hoop dat het zo is, met een W10 iso en een key, dan ben ik alvast pre-tevreden :)
Je ontvangt geen key in de vorm van een lange code, maar een key die in de Windows Store wordt opgeslagen.
Met die key kun je een clean install uitvoeren.

thurrott.com - A Few More Answers About Windows 10 Upgrades

[Reactie gewijzigd door Chrissels op 2 juli 2015 21:59]

Weet je toevallig ook hoe ze illigale/gekraakte versies gaan aanpakken? Ik denk dat dit het moeilijkste deel van de migratie voor Microsoft wordt.
Ik blij dat ik een insider ben :) doe sinds het begin al mee en bevalt heel erg goed.

na: system 7, macos 9.x, osx 10.0 tm 10.6, linux en beos gehad te hebben en elke windows versie vanaf 3.11 vind ik Windows 10 absoluut het beste os

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 2 juli 2015 18:00]

Mee eens, ik ben ook windows insider vanaf het eerste uur met windows 10, het draaide al heel stabiel bij de eerste build! Gewoon totaal anders hoe ik als insider voelde bij de insider builds van windows 8 toen die uit kwam, dat draaide niet zo soepel.

Verder zijn er een hoop mensen die nog niet over willen omdat er nog "bugs" inzitten of dat het onstabiel lijkt maar ik vind het op het moment beter en stabieler dan mijn windows 8.1 die ik al eigenlijk sinds de eerste windows 10 build uitkwam niet meer draai.
ben het wel met je eens hoor, maar stabieler dan windows 8.1 dan weer niet, eigenlijk heeft 8.1 mij nooit in de steek gelaten. Bij jou wel? Nu windows 10 hier, draait ook perfect op twee systemen. Maar ik zou wel willen dat windows 10 gewoon standaard alle adware en toolbars doet blocken, zelfs bij FlashPlayer krijg je mccafee rommel mee als iemand niet oplet. Voor leken kan dat de windows beleving ernstig schaden imo. Maar goed, windows 10 ftw.
ja, lenovo y510p was draama met windows 8.1 vooral drivers, is 2 maanden weg geweest door wifi driver problemen naar de fabriek, ik weet licht aan de hardware, maar heb er ook nooit een goed werkende sli op gehad met processor en mijn laptop video kaart, verder werkt het ingame 100x beter, niet dat ik dat nog doe maar het is wel beter.
Ik kan mij voorstellen dat laptop fabrikanten staan te springen om laptops met windows 10 uit te brengen. Omdat ze weinig zin hadden om voor de laatste generatie intel cpu's, nog even windows 8 modellen uit te brengen voor die korte periode?
Misschien rare gedachten, maar zou Asus naar aanleiding dit bericht van zijn voorraden afwillen?

De actie is maar van korte duur (release van Windows 10 in het zicht)

Een normale consument denkt vaak Windows 10 is beter dan een laptop met Windows 8.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 2 juli 2015 18:54]

Dat zou makkelijker op te lossen door op elke doos "NOW INCLUDES FREE WINDOWS 10 UPDATE!" sticker te plakken.
Goed bezig. Zo komen sneller bugs aan het licht omdat insiders beter testen dan de gemiddelde gebruiker en kunnen ze het voor de grote uitrol beter patchen. Ik moet zeggen dat ik in het begin met Windows 8 ook nauwelijks problemen heb ondervonden!
De meeste insiders zijn ook gewoon gemiddelde gebruiker hoor. Het is geen select groepje it-experts of tweakers die aan het testen slaat. Dat gewone gebruikers Windows 10 testen is ook alleen maar goed want hoe meer gebruikers hoe meer gebruiksdata richting Redmond gaat.
Er wordt er trouwens zoveel aan het licht gebracht dat ze lang niet alles kunnen en willen verwerken. Het gaat niet enkel om bugs maar ook om verzoeken tot wijziging van functionaliteiten. Sommige zaken halen het, andere weer niet.