Microsoft: Windows 10 komt uit op 29 juli

Windows 10 komt uit op 29 juli voor pc's en tablets. Dat heeft Microsoft bekendgemaakt. Vanaf die datum kunnen gebruikers met Windows 7 en Windows 8.1 kosteloos een update uitvoeren naar Microsofts nieuwe besturingssysteem.

Niet alleen bestaande gebruikers krijgen de update op 29 juli, ook op nieuwe apparaten zal Windows 10 vanaf die datum staan, zegt Microsoft. De datum komt niet als een verrassing: AMD-directeur Lisa Su noemde eind juli al eerder als releasedatum.

De versie die op 29 juli uitkomt, is alleen voor pc's en tablets. Andere versies van Windows 10, zoals voor de Xbox One-console en smartphones, komen op een latere datum beschikbaar. Wanneer dat precies is, zegt Microsoft niet. De variant voor smartphones komt in elk geval dit jaar, terwijl een testversie voor de Xbox 'na de zomer' zou komen.

Gebruikers van Windows 7 en 8.1 krijgen vanaf maandag een notificatie dat ze zich kunnen registreren voor Windows 10, zodat ze de update gelijk kunnen downloaden en installeren als die beschikbaar is.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

01-06-2015 • 10:17

337 Linkedin

Reacties (337)

337
330
244
3
0
0
Wijzig sortering
Weet iemand hoe het zit met het upgraden vanaf een Pro versie? Krijg je dan Windows 10 Pro of ga je dan naar een Home versie?
Pro(fessional) en Ultimate worden naar Pro geüpgraded, Starter, Home Basic en Home Premium naar Home. Bron: http://winsupersite.com/w...grade-paths-and-scenarios

[Reactie gewijzigd door pvdberge op 1 juni 2015 11:57]

Toevallig ook enig idee of dit echt alleen een update is of dat je hem ook helemaal fris kunt installeren? Ik heb nogal erg slechte ervaringen met updaten.
De update naar de technical preview ging vlekkeloos, alle programma's blijven gewoon normaal werken(inclusief licenties en wat al niet meer).
Ja? ik ben als doods dat games niet meer werken en of het kwijtraken van savegames. Mijn game disk is welliswaar de D: schijf maar er staan genoeg important stuff van games op C: registratie files etc.

Maar dit ging qua update dus vlekkeloos? Ik hoorde dat win 8.1 gebruikers net als normale updates je hem gewoon in je lijst krijgt op b.v de dinsdag, klopt dit zover je weet?
Ik heb gewoon netjes geupgrade van 8.1 naar 10 en dat ging vlekkeloos, ik heb echter voor de zekerheid mijn save games allemaal via symbolic link op mijn onedrive staan, dus al mijn saves bevinden zich ten alle tijden geupdate op onedrive.

Handige tutorial hoe je dat doet: http://www.howtogeek.com/...loud-with-symbolic-links/
hier op het werk een Win7 naar W10 upgegrade zonder problemen.
ging sneller dan een amazon vm rebooten.
En als je geen upgrade wilt doen? Ik doe liever een verse installatie, is al die meuk ook weer van m'n pc. En als je in de toekomst moet herinstallen moet je dan wel ineens betalen?

Nu blijf ik toch op 7 voorlopig maar meer uit nieuwsgierigheid.

En hoe zit het trouwens met technetsleutels?
Als het goed is krijg je de optie tijdens de installatie om een clean install te doen of een upgrade
Het zou blijkbaar niet volledig "clean" zijn want er zou nog een "old_windows" map zijn...
Dat klopt, echter heeft deze geen impact op jouw systeem, deze kun je gewoon verwijderen
Technetsleutels! dat wilde ik ook net vragen. Ben benieuwd wat daar de mogelijkheden mee zijn?
Ik zie op mijn machines gewoon het Windows 10 download symbool te voorschijn komen. Dus Technet licenties lijken geen probleem.
Ja ik ook vlekkeloos.

Alleen als ik reboot/afsluit krijg ik ''memory error'' :?
Dit test ik in vm.

iemand meer dezelfde error?
Bij mij zijn gta vice city en san andreas, black ops 2 en battlefield bc2 meegegaan, geen problemen. Dit is wel vanaf w8.1, ik weet niet hoe het met win7 gaat maar lijkt me geen probleem. (en er kan natuurlijk bij jou net wel wat fout gaan, ik geef geen garantie, maar het lijkt overal goed te verlopen)


De updates lopen inderdaad gewoon via Windows update, die grap met de Windows store met 8.0->8.1 hebben ze gelukkig achterwege gelaten.
Als doods? Serieus, daar heb je toch back-ups voor? En als je daar geen back-up voor hebt, dan is het ook geen belangrijke data.
Backup. Always backup
Bij mij anders niet, ik heb ook de Windows Update methode getest van de developer preview, gek genoeg vond de update het leuk bijna al mijn software in de Windows.Old map te verplaatsen met extreem veel broken software als gevolg. Heb daarna maar de Windows 10 iso gebruikt.
Ook al zou dat niet kunnen, dan kun je toch vrijwel na die upgrade een clean install doen via de instellingen?
Volgens mij kan je er tijdens de upgrade ook voor kiezen om met een schone lei te beginnen. En anders is er inderdaad de mogelijkheid om dit achteraf te doen (reset pc). Je verliest dan uiteraard de mogelijkheid om terug te gaan naar je vorige besturingssysteem.
Ik kan nou niet echter terug lezen wat het nieuwe verdienmodel dan wordt. Het meest waarschijnlijk is dat het geld bij de diensten vandaan moet komen straks. Dus een abbo op Office365, onedrive storage of misschien wel bloatware en/of reklame in beeld.
Gaat in ieder geval wel een heel andere omgeving/opzet worden straks.

Als je nu een legale 8.1 installatie hebt, en je upgrade deze naar 10. Je blijft een jaar draaien, en dan wil je je pc opnieuw installeren. Zal je dan opnieuw eerst 8.1 moeten installeren en 10 er overheen upgraden? of zal je dan moeten betalen?
Is de update geregistreerd op je Microsoft account en kan je straks vanuit de Microsoft store alles installeren/updates (zoals apple dat doet bijvoorbeeld).
MS draait op het moment toch al voornamelijk op zakelijke contracten (Software Assurance programma's), OEM licenties en inderdaad services als Office 365. Ik denk dat de redenatie als volgt is. In het verleden is er veel gesputter geweest i.v.m. de nieuwe interface: mensen waren dit niet gewend, dus bedrijven stapten niet over op Windows 8. Door Windows 10 gratis beschikbaar te stellen aan consumenten kunnen thuisgebruikers wennen aan de nieuwe interface. Als de consument thuis gewend is, dan kan een bedrijf eenvoudig overstappen zonder dat alle gebruikers omgeschoold hoeven worden.
Anoniem: 388447
@the_shadow1 juni 2015 11:47
Als dit werkelijk de reden is dan vind ik dat wel een goede manier
Kans is groot dat het niet de reden is maar wel een reden.
Verdienmodel? DLC's natuurlijk :X

Dat Windows X nu gratis is.. komt doordat er veel klachten zijn geweest over Windows 8/8.1.. Mensen willen gewoon z'n oude vertrouwde 7 terug in een nieuw jasje.. Dit is microsoft's manier om weer een beetje goodwill te kweken.
Dat is inderdaad ook een goeie ja. Had ik nog niet eens zo aan gedacht.
Dat is ook precies hoe MS DOS groot is geworden. Gewoon gratis kopieren toestaan. En toen hadden ze ineens een monopoly.
Als bedrijven een nieuwe pc met windows 10 verkopen moeten ze nogsteeds Microsoft betalen voor een OEM licentie. Alleen upgraden vanaf oudere windows installaties wordt gratis. Microsoft haalde al voor namelijk zijn geld uit oem licenties, aan mensen die upgraden verdienden ze een stuk minder, al krijgen ze nu misschien een probleem met dat mensen minder snel de noodzaak voor het aanschaffen van een nieuw systeem zien.
Snap nog steeds niet waarom het Windows 10 heet en niet 9. Hun redenatie was dat de stap van Windows 8 zo groot was dat ze een versie nummer hebben overgeslagen. Maar is die stap dan zo groot in vergelijking met de stap tussen 7 en 8... En dan nog, wat een onzin om een nummer over te slaan. Ik kan het mij misschien wat voorstellen als de voorganger Windows 12 is. Ik denk dat zo'n bedrijf zich gewoon consequent zou moeten houden. Gewoon Windows 1 .. 2 .. 3... etc. of de jaartallen 95 , 98, 2000... whatever. Maar alles door elkaar komt zo onzeker over. NT, ME, XP, Vista... wat waren dit nu weer voor vreemde uitstapjes.
Een reden welke ook gegeven werd voor het overslaan van "9" was het feit dat een aantal grotere applicaties met een verleden (denk aan een SAP) code bezaten welke letterlijk zei "IF Windows Version LIKE %9% THEN do something" om zo applicatie-uitzonderingen voor versies 95 en 98 af te vangen.
En dat gaat natuurlijk nat als je Windows 9 uitrolt. Dan kan je beter je eigen versienummer aanpassen in plaats van de fabrikanten verplichten hun pakket aan te passen (weg van de minste weerstand enzo).
Ongelooflijk dat er zoveel mensen dat geloven :X
Het is gewoon een marketing strategie. Niet meer en niet minder.
Inderdaad, maar dan nog steeds snap ik hem niet. Mac zit ook op versie 10.x, als ze marketingtechnisch willen insinueren dat het beter is hadden ze beter 11 kunnen nemen.

Persoonlijk had ik gekozen voor Windows One (in lijn met XBOX, ook goed te verkopen "one windows to rule them all", etc)
Ik deel uw mening en snap bijgevolg niet waarom jij 0 als score krijgt, terwijl de post erboven een +2 krijgt...

Het is gewoon onlogisch dat Microsoft voor legacy redenen zoiets doet.
Ik stel er mij namelijk veel vragen bij dan... Onder andere:

- Waarom veranderde MS het gehele driver model en andere cruciale low-end zaken bij de overstap XP -> Vista, maar lijken ze nu angstig te staan tegenover het gebruik van "Windows 9" als naam om legacy redenen?

- Voor elke nieuwe Windows versie wordt bedrijfssoftware uitvoerig getest vooraleer het nieuwe OS in gebruik wordt genomen. Dan wordt die "LIKE %9% THEN" regel toch aangepast zodat het werkt zoals verwacht? Ik snap niet waarom MS zich hiervan iets zou moeten aantrekken?

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 1 juni 2015 13:30]

Inderdaad.
What happened to Windows 9?
There was never a Windows 9, Microsoft skipped this number and went to 10 instead. Company officials decided to choose 10 because they believe this release is a 'Perfect 10' and to also signify this is the last major release of Windows.
Bron: http://answers.microsoft....e8-4238-b1e4-45f4b7ed2fb9
Een reden welke ook gegeven werd voor het overslaan van "9" was het feit dat een aantal grotere applicaties met een verleden (denk aan een SAP) code bezaten welke letterlijk zei "IF ...
heeft inderdaad met die Duitser te maken : Windows Nein !!!
en met 8.1 feitelijk 8+1 was maar ze dat niet willen toegeven.
ik denk eerder dat het geen enkele van alle opgegeven redenen op zich is maar dat alle kleintjes het wel samen redelijk de juiste reden maken.
Een reden welke ook gegeven werd voor het overslaan van "9" was het feit dat een aantal grotere applicaties met een verleden (denk aan een SAP) code bezaten welke letterlijk zei "IF Windows Version LIKE %9% THEN do something" om zo applicatie-uitzonderingen voor versies 95 en 98 af te vangen.
Dan is dit echt een prachtig voorbeeld als bewijs dat MS een zooitje heeft gemaakt met hun nummering. Als ze het gewoon netjes oplopend hadden genummerd in den beginne, dan was dit niet gebeurd. Had als je als programmeur gewoon kunnen kloppen: als versie < 6...
Ik hoop dat ze na 10 gewoon normaal doornummeren, dan kan het tot en met 94 goed gaan.
Dat ze 9 hebben overgeslagen komt door bepaalde code in veel programma's die checkt of je Win 95/98 draait. De code kijkt of de windowsversie met "9" begint, en voert dan de 95/98 code uit. Daarom wordt "9" overgeslagen.
Ik denk niet dat Microsoft voor zulke slechte programmeurs (er zijn vele betere manieren om dit te controleren) een naam niet kiest. Bovendien, welke software die vandaag de dag gebruikt wordt heeft deze controle nou nog?
Zolang onze overheid nog op XP draait en niet kan upgraden denk ik dat er nog heel veel instanties en bedrijven zijn die dergelijk oude software gebruiken en geen goed upgradepad hebben uitgestippeld.

Ook veel kleine eenmanszaken die een administratiepakketje hebben dat prima voldoet, maar al wel 15+ jaar oud is.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 2 juni 2015 08:14]

Volgens mij heeft het met legacy software te maken die Windows 9 wel eens zou kunnen interpreteren als een antieke Windows 9x versie.

Bovendien: die namen zijn er voor de marketing jongens. Je kunt ook de interne nummering gebruiken: Win 2000 = NT 5.0, XP = NT 5.1, Vista = NT 6.0, Win 7 = NT 6.1, Win 8 = NT 6.2 en Win 8.1 = NT 6.3

Windows 10 krijgt hetzelfde interne nummer, dus NT 10.0

[Reactie gewijzigd door EXX op 1 juni 2015 10:55]

Windows 10 krijgt hetzelfde interne nummer, dus NT 10.0
Jup de huidige preview wordt al als Windows NT 10.0 herkend.
Die discussie is al eindeloos gevoerd sinds MS met Win10 op de proppen kwam als opvolger van Win8.

De grap in de US was: 7 8 9... Ofwel seven -ate- nine.....

En.. Why is 6 afraid of 7? ;-)
Of in Duitsland? Windows? ....NEIN.
ik zie windows 8.1 als 8+1.
van vista naar windows 7 was ook niet echt een logische doornummering... :p
Bij nagenoeg alle alle grote IT vendors zoals Microsoft, Apple, Oracle etc. zijn dit soort publieke versie nummers de verantwoordelijkheid van de afdeling marketing. Dus daar zit vaak geen 'IT logica' achter maar alleen een redenatie vanuit een marketing point-of-view.
De grootste reden is gewoon pure marketing. Voor veel mensen is Windows 7 gewoon prima - heeft gewoon een startmenu, en je wordt niet om de haverklap doodgegooid met een metro interface.

Als je dan het versienummer verder ophoogt, hebben die mensen het gevoel dat ze met hun "oude" windows 7 veel verder achterlopen dan daadwerkelijk het geval is, en dat ze daarom upgraden.
Diegene die wel eens gekeken hebben naar de NT kernel versie en buildnummers weten dat w8.1 eigenlijk een nieuwere versie Windows is dan w8. M.a.w w8.1 = w9. Alleen zoals ook door andere is aangehaald is niet gekozen voor w9 vanwege legacy software. W10 heeft ook weer een hogere kernel versie en is dus ook een volwaardige nieuwe Windows.

Vista = nt6.0
W7 = nt6.1
W8 = nt6.2
W8.1 = nt6.3
W10 = nt6.4
Het is NT10 bij Windows 10.
wow - je hebt wel echt heel weinig geschiedenis van windows inzicht voor een tweaker...

maar ik leg het even zo goed mogelijk uit, ms is begonnen met versies 3.11 is denk ik de bekendste

daarna is ms 2 richtingen opgegaan, voor bedrijven, zijn ze op basis van oa os2 windows NT (nieuwe technolgie), gaan ontwikkelen, waarvan de bekenste versie NT4.0 was, maar tegelijk bleven ze ook bij het onde (schilletje om dos) voor jan met de pet windows 95 en 98 - echter toen ging er iets mis met de ontwikkling van NT neptune (windows 2000 home edition), maar omdat windows 2000 pro al bestond moesten ze iets anders doen met de naam voor de opvolging van win98 en dus werdt dat ME, XP was dan uieindelijk wel grotendeels wat ze met windows 2000 home ook al hadden willen doen, en om aan te geven dat het de volgende grote verandering was vooral voor konsumenten, hebben ze het geen 2003 genoemd.. de enige waarvan ik het echt raar vind is vista.. die had in alle opzichten weer beter windows 6 kunnen heten, maar dat is niet gebeurd,
Je hoeft niet zo belerend te doen hoor. Je hele verhaal heeft niets te maken met waarom ze niet gewoon versie nummers zouden kunnen gebruiken. Windows 95, 98 had gewoon doorgenummerd kunnen worden. Windows NT was gericht op de professionele markt. Prima, dan had dat ook gewoon genummerd kunnen worden, en naast de reguliere Windows kunnen bestaan. Windows NT 4, Windows NT 5, Windos NT 6... Net zoals je nu van elke Windows versie ook een Pro hebt. Windows 7, en Windows 7 Pro. Windows NT had in den beginne al gewoon Windows Pro moeten heten (of nu nog NT)

Benamingen zoals Vista en XP maken het voor een leek totaal onduidelijk of het nu nieuwer of ouder is dan de vorige versie. Apple heeft hier ook een handje van. Ik ben niet zo op de hoogte van Mac OS. En als je mij gaat vragen wat de laatste versie is tussen Leopard, Yosemite, Lion... Ik zou het niet weten.

Bedrijven moeten niet zo'n zooitje maken van hun nummering. Gewoon goed uitdenken met het oog op de toekomst en consequent blijven. Nvidea, leest u ook mee?
*** Nvidia, niet Nvidea ***
Kan mij dit qua marketing standpunt best voorstellen.
Ze hadden eerder al aangegeven dat Windows 10 de laatste grote windows release nummer zal zijn, en vanaf nu enkel deze windows versie elke keer updaten. dan is het natuurlijk niet verkeerd om op een mooi rond getal uit te komen.
!

[Reactie gewijzigd door Compaen op 2 juni 2015 12:49]

Kap nou eens met NEGATIEF ZIJN!

Wees nou eens positief!

Niet naar het verleden kijken 8-)
Windows 10 gaat PC redden! :)
_/-\o_ _/-\o_
Ik vraag me af hoe het nou precies zit met de gratis upgrade vanaf 7.
Ik had gehoopt op een soort ruil van licenties waarna je een 10 licentie zou hebben voor toekomstige installaties. Maar als ik de berichten zo lees moet je vanuit win7 upgraden. Als je dat dan koppelt met het feit dat het alleen het eerste jaar gratis is vraag ik me af wat er gebeurt als ik na meer dan een jaar een herinstallatie wil/moet doen.

Misschien lees ik het verkeerd hoor maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.
Jij wilt dus eigenlijk de optie hebben die ze bij sommie Windows 8 PC's hebben : PC met OEM versie 7 voorgeinstalleerd (downgrade optie) en een DVD met daarop 8.x als je moet herinstalleren.
Deze "upgrade" lijkt me echter vrij simpel : de bestaande geinstalleerde versie wordt bijgewerkt naar Windows 10, je heb daarna een geldige Windows 10 licentie mits je oude licentie ook legaal was.
De oude licentie is op dat moment echter ongeldig geworden dus terug naar Windows 7 zal er waarschijnlijk niet meer inzitten.
Kan me echter niet voorstellen dat je na dat eerste jaar bij een herinstallatie van windows 10 problemen krijgt als je in dat jaar volgens de regels hebt ge-upgrade.
Microsoft kennende moet je dan eerst je oude windows weer uit de kast trekken om vervolgens te upgraden naar windows 10.

Ik had een soortgelijke situatie waarbij ik een voorgeïnstalleerde windows 8 had met een later gekochte upgrade naar pro.
Ik wilde een schone installatie maar de pro key werkte niet als ik het niet volgens de upgrade procedure in windows 8 home deed..

De oem key deed het vervolgens ook niet in windows 8.1; dus eerst 8 installeren, dan upgraden naar pro, en vervolgens naar 8.1, vrij omslachtig allemaal.
En die upgrade is alleen het eerste jaar gratis. Als je dat dus na een jaar uitvoert zit je weer op windows7 'vast'
Tja.. microsoft zal best wel verwachten dat we volgens hun rigide upgrade-pad herinstalleren maar ik hoop dat ze met de verwachte aantallen upgrades een herinstallatie met de nieuwe key wat minder omslachtig maken. Duimen maar dat ze deze keer eens luisteren naar de gebruikers ;)
Wilde dit net vragen ja. Vind het fijn om bij een nieuw OS even een clean install te doen. Kan toch niet zo zijn dat we iedere keer W7 moeten installeren bij een herinstallatie...
W7 inclusief alle updates :+
Herinstallatie na een jaar is geen probleem. Of je Windows 10 nu gratis krijgt of later koopt, de bijbehorende key blijft gewoon bruikbaar voor herinstallaties. En mocht je toch problemen krijgen met je key dan kun je contact opnemen met Microsoft. Die doen niet moeilijk als blijkt dat je key goed is maar bijvoorbeeld niet meer werkt door nieuwe hardware.
Het lijkt me waarschijnlijk dat MS zo'n upgrades gaat linken aan de gebruikte W7-licentie. Dus jouw W7 installatie kan dan altijd geupgrade worden naar een W10 installatie, ook nà dat jaar. De vraag is vooral of je dan altijd eerst W7 moet installeren of niet.
Ik denk dat er een factory reset ingebouwd zit in windows 10 waarbij het herstelmedium van het internet gestreamt wordt, dus zonder schijfje. Kan natuurlijk een probleem zijn als je hdd kapot is.
vraag ik me af wat er gebeurt als ik na meer dan een jaar een herinstallatie wil/moet doen.
In theorie is het sinds Windows 8 niet meer nodig om een reinstall te doen, je kan een soort van "factory reset" van je OS doen, waarna alles weer is als nieuw. Mogelijk dat je je Windows 10 upgrade licentie kan laten koppelen aan je Live account, of dat je deze op een andere manier kan downloaden, mocht je in de toekomst een herinstallatie willen doen.
Wordt windows 10 net zo iets als office365? Dus per maand of jaar betalen voor je OS?
Anoniem: 80466
@stijn121 juni 2015 10:25
Nee.
Je kunt gewoon gratis upgraden en dan heb je gewoon 5 jaar lang een volledig gesupporte Windows 10 versie.
Misschien krijg je bij je gratis upgrade wel wat bloatware zoals een 'gratis' geinstalleere app/game met een verdien model op basis van in-game aankopen en misschien zelfs ook wel een gelimiteerde tijd preview abbo van bijvoorbeeld Office 365 ?
Ik weet niet waar jij die 5 jaar hebt gevonden, maar Microsoft komt met deze mededeling "Nog mooier: zodra een geschikt Windows-apparaat is bijgewerkt naar Windows 10, zorgen we ervoor dat het blijft bijgewerkt gedurende de ondersteunde levensduur van het apparaat"
Dus aangezien mijn binnenwerk van de pc elke 3 jaar compleet vernieuwd word. lees ik niets anders dan dat ik steeds een nieuwe versie moet kopen.
Anoniem: 80466
@Von Henkel1 juni 2015 10:34
5 jaar is de minimale lifecycle cyclus van Windows producten
.
Als je vaker dan elke 5 jaar een nieuwe computer koopt dan zul je ook vaker weer een Windows licentie daarbij aanschaffen. Het wordt dus meer zoals elk ander gewoon onderdeel van je computer.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 1 juni 2015 10:34]

5 jaar is de minimale lifecycle cyclus van Windows producten.
De daadwerkelijke lifecycle informatie van Windows 10 moet natuurlijk nog officieel worden gepubliceerd, maar er is in het verleden al gemeld dat Windows 10 "de laatste versie van Windows is", als in: vanaf nu alleen nog rolling updates, geen nieuw versie nummer meer. Bij aanschaf van een nieuw systeem komt daar inderdaad een nieuwe licentie bij, dat klopt.
die lifecycle is al bekend Windows 10 is de laatste windows versie die uitkomt ze gaan vanaf nu alleen nog maar updates uit rollen
Anoniem: 463321
@Von Henkel1 juni 2015 10:36
Ik denk dat hAI meer bedoelt dat je voorlopig wel gratis voorkunt met deze versie. Over 5 jaar zijn we al weer een paar versies verder.
Over 5 jaar heb je nog steeds W10 > W10.xx
Alle upgrades zijn gratis, zo zit iedereen automatisch op de nieuwste veiligste versie. :)
En als je pc nog 20 jaar mee gaat dan krijg je 20 jaar gratis upgrades zolang de hardware meekan met de upgrade.
Gaat ie 100 jaar mee dan krijg je 100 jaar gratis upgrades zolang de hardware meekan met de upgrade.
Er is geen tijdsliniet aan de upgrades gesteld, alleen is je licentie vanaf nu (net als 8/8.1) aan je device verbonden.
Houdt dat er mee op dan is het over en uit, maar met een nieuwe pc koop je waarschijnlijk een OEM licentie erbij/Windows 10 pre-installed, en dus krijg je dan weer gratis upgrades tot die er weer mee ophoudt, etc, etc.
Anoniem: 404945
@Teijgetje1 juni 2015 12:49
Dus als ik het goed begrijp als ik mijn Hardware verander moet ik ook een nieuwe Windows licentie kopen, of als ik mijn pc opnieuw wil installeren moet ik een Windows licentie kopen? of zie ik het verkeert?
Bij een herinstallatie herkend Windows de embedded key in je UEFI.
Vervang je je mobo dan zal je MS moeten bellen om de key daarop te krijgen. Dat is meestal geen probleem omdat je oude aantoonbaar niet meer in de lucht is.

Maar hoe vaak vervang je een mobo? Doorgaans nooit, tenzij het stuk gaat.
Meestal plaats je een nieuwe omdat het de andere nieuwere snellere hardware niet meer ondersteunt.
Dan heb je dus eigenlijk een nieuwe pc.

W8.1 werkt al zo, ik heb probleemloos CPU`s, RAM en SSD`s aangepast/vervangen van mijn laptop, alsmede fresh installs gedaan zonder de key opnieuw in te hoeven voeren.
Anoniem: 404945
@Teijgetje1 juni 2015 13:18
bedankt voor de uitleg.
En wat nu als ik er over een half jaartje een nieuwe grafische kaart in gooi? En over een jaar een nieuwe mobo met processor? En dan misschien over 2 jaar weer een nieuwe grafische kaart? En oops mijn ssd is toch wel erg klein, dus dan maar een nieuwe ssd erin over 2 en een half jaar.

Kost mij dit elke keer weer een nieuwe licentie?
Als je je mobo vervangt kan je een probleem krijgen, je licentie staat in de UEFI, maar je kan MS dan bellen om de licentie over te zetten op je nieuwe mobo.

Een andere cpu, gpu, of ssd geeft geen problemen.
als je je mobo wilt verkopen, hoe wis je dan de key?
Met veel water :+
Even in de magnetron doet ook de truuk....

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 1 juni 2015 22:57]

Je bedoeld als in ff Windows illegaal activeren?
Dat zal vast binnenkort ook weer kunnen, voor W8/8.1 zijn er ook enkele. Of je dat wilt riskeren, eventuele extra malware is aan jou.

Microsoft kan je je legale key lezen/geven/activeren als je mobo gecrashed is en je de key zelf niet meer uit kunt lezen.
Daarbij kun je een key maar op één device gebruiken.
Wil je dus je legale key terug, dan moet je dat aan MS vragen, die doen daar meestal niet moeilijk over en zien aan je ID dat je legaal al een key had en nu een ander mobo gebruikt..
Tja, moet je weer een veilige torrentsite vinden die niet gelijk je pc probeert vol te plempen met rotzooi en trojans.

Dan hopen dat je keygen dat niet alsnog doet. Zo ja, dan ben je meer tijd kwijt aan het opschonen/mogelijk herinstalleren van je bak.

Nee..... Hoop werk hoor, vijf minuten bellen met MS. /s
Tja of microsoft fixed zijn os even zodat die gewoon jouw legale key acepteerd ipv te zeggen dat die al in gebruik is. Dit probleem had ik met w8 dus niet een lang geleden ofzo.

Toen activator gezocht en ja hoor werkt probleemloos.

Leuk dat je mijn post downvote omdat het over iets illegaals gaat (is dat een verboden onderwerp ofzo hier?) maar dit is wel een reeel probleem vind ik met die keys. Tis makkelijker om illegaal te activeren dan legaal...

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 1 juni 2015 15:45]

Het ging mij meer om het feit dat illegaal activeren zo makkelijk is vergeleken met de legale weg.
Ik vond het in ieder geval teveel gedoe om contact op te nemen met microsoft om mijn key te kunnen overzetten naar een nieuw moederbord (wat ik sws al gek vind dat dit uberhaupt nodig is). Activator kost me hooguit minuten.

Als je dan mensen op legale windows wilt krijgen is dit niet een heel goed systeem vind ik.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 1 juni 2015 18:46]

Je key zit in de EUFI tegenwoordig, dus aan je hardware geknoopt. Net als vroeger.
Dat MS coulant genoeg is om je te helpen met de transitie naar nieuwe hardware is mijn inziens netjes.

De meeste mensen veranderen niet van OS tijdens de levensduur van hun hardware, alleen wij tweakers zijn zo gek om elek keer alles opnieuw te installeren, en nieuwe hardware te installeren ;-)
Offiiceel hangt je WIndows licentie aan je HD of Mobo/CPU. Dus officieel is vervangen van hardware een nieuwe licentie.

Niemand, en ook MS niet zal je daar op aanspreken als je je pc upgrade ;-)
What does lifetime of the device mean?
This is still being debated, but the logical conclusion is as long as the machine is operable, it will continue to support it with updates. So, if the machine still works 5 or 10 years from now, revisions and updates to Windows 10 will be made available to it.


http://answers.microsoft....e8-4238-b1e4-45f4b7ed2fb9
Nee, als je Windows 10 binnen 12 maanden na uitkomst downloadt, is het volledig gratis.
Nee, als je W7 of W8 binnen 12 maanden na de uitkomst van W10 download, is die upgrade volledig gratis. Als je geen W7 of W8 hebt moet je betalen.
Je kan inderdaad gratis upgraden en gebruiken mits je W7/W8 legaal is. Als dat niet zo is kan je wel upgraden en werkt het wel maar krijg je steeds meldingen dat je Windows niet legaal is. Aldus een eerder nieuwsbericht.

Ze zouden voor dergelijke gevallen met een 'gevonden' Windows 7/8 nog iets van een goedkope licentie gaan aanbieden (Bing versie?) ben benieuwd wat dat moet gaan kosten.
Voor Windows 10 wordt er het eerste jaar geen geld gevraagd om te upgraden van Windows 7 of 8.
Na het eerste jaar gaat er geld gevraagd worden als je nog niet eerder geupgraded hebt.
Anoniem: 415735
@Hingj0n1 juni 2015 11:45
Na het eerste jaar gaat er geld gevraagd worden als je nog niet eerder geupgraded hebt.
Dit heeft Neowin inderdaad bericht op basis van een blogpost van Alex Snelson (bron: neowin, dd 19-5-15).

Echter, de betreffende quote is niet terug te vinden in de gelinkte blogpost. Bovendien vermeldt de website van MS : Windows 10 is a free upgrade, for a limited time, for qualified Windows 7 and Windows 8.1 devices (including devices you already own).

Kortom, MS heeft de vrijheid om na "het eerste jaar" nog steeds de upgrade gratis aan te bieden zonder gezichtsverlies te lijden.
Nee, wordt het niet. Ik kan me wel voorstellen dat ze in een later stadium voor aanvullende diensten abonnementsvormen introduceren. Of dat je gaat betalen wanneer je je OS in de cloud wil draaien (Windows 365?).
Ik snap echt niet dat mensen hierop gaan minnen. Ik vind het een heel reële vraag. Microsoft is geen liefdadigheidsinstelling. Er zal dus ergens geld vandaan moeten komen.
Heel reëel als je in een later stadium je OS in een abonnementsvorm zal gaan krijgen. Wellicht 10 "gratis", maar met bloadware/reklame/proef versie van Office365.
In een later stadium een abbo op OS updates.
Nogmaals, er moet ergens geld vandaan komen.
Ik snap echt niet dat mensen hierop gaan minnen. Ik vind het een heel reële vraag. Microsoft is geen liefdadigheidsinstelling. Er zal dus ergens geld vandaan moeten komen.
Een percentage op de verkoop van universal apps in de Windows app store.
Mja lijkt mij ook dat ze daar de kosten mee terug willen verdienen. Als elke app daarin komt te staan (ook de win32 apps), dan is daar een mooi bedrag mee binnen te halen. En met Onedrive of Office365 licenties.

Volgens mij is het ook goedkoper om dit te doen dan die oude versies maar levend houden.
Tenzij je onder een steen geleefd hebt het afgelopen jaar is het inmiddels al zo vaak uitgelegd dat je het kan vergelijken met "is water nat?"
Dat is inderdaad een relevante vraag als je nog nooit van water gehoord hebt, net zoals het relevant is als je nog nooit van Windows 10 gehoord hebt en dus het nieuws hier en overal, Microsoft is vanaf dag 1 heel duidelijk geweest over "hoe", "wat" en "helemaal gratis als je al een recente licentie hebt", niet gevolgd hebt.
De minnen zijn dan ook niet om de vraag , maar om het vragen naar de bekende weg. ;)

Net zoals jij ook weer opties naar voren brengt over abonnementsupgrades die al honderden keren uitgelegd zijn, met links naar uitleg van Microsoft.
Elke nieuwe pc die verkocht wordt krijgt toch terug een OEM licentie en hier krijgen ze dan toch terug geld voor. Misschien zullen ze strenger worden als je een nieuw moederbord koopt.
Contracten met bedrijven, office 365, ... blijven ook geld opbrengen
Er is wel een weg terug, je kan immers gewoon terug je windows 7/8 install disk in de pc steken. Die zal niet van de aardbodem verdwijnen en ze zullen ook niet aan de deur komen om hem op te halen. Bovendien zijn er nog tig andere besturingssystemen beschikbaar
En als Uefi/secureboot enkel nog win10 keys zal aanvaarden?En niet meer uitschakelbaar is?Vergeet niet dat ze die dingen kunnen wijzigen via het os.

[Reactie gewijzigd door poort op 1 juni 2015 12:35]

Betalen voor nieuwe features zou nog kunnen, maar ze gaan echt niets weghalen. Aan de opbrengsten van de store en koppelverkoop kunnen ze al genoeg binnenhalen.
Het gaat ze erom om snel marktaandeel te vergaren en het interessant te maken voor developers zodat er ook meer apps in de store komen waardoor meer mensen de overstap maken.
Ze gaan niet geld verdienen met de platformen, maar met de aankopen eromheen. En als je verder geen geld gaat uitgeven en geen MS diensten gaat gebruiken, werkt het verder ook nog prima hoor?
Onzin. Zet je alu hoedje maar terug in de kast. Het is geen phone of tablet met phone OS waar je alleen met een online account kan aanloggen.

Bij PC's kan je gewoon een lokaal account gebruiken. Dus is de gebruiker de baas.
In ieder geval de slimme gebruikers.
Je kan meerdere accounts aanmaken.
En ten tweede hoef je geen Store apps te gebruiken.
Check de plaatjes bij het bericht, je kunt een gratis upgrade claimen. Volgens mij zijn er nog geen plannen bekend wat er gaat gebeuren na de gratis periode.

[Reactie gewijzigd door Qre8ive op 1 juni 2015 10:23]

Na het eerste jaar dat Windows 10 op de markt is, zal voor een upgrade ook gewoon betaald moeten worden. De hoop van MS is natuurlijk dat iedereen "gratis" ziet staan en z.s.m. zijn oude OS upgrade naar Windows 10. Vanaf dat moment zal de meerderheid van de aangeschafte licenties gaan via hardware boeren.
Na een gratis periode wordt het vanzelfsprekend 'niet gratis'.
... Om te upgraden

Dan wel je zin afmaken he, anders brengt het verwarring. Upgraden, en echt alleen het upgraden, koste normaal geld en kan nu een geheel jaar voor nop. Eenmaal geüpgraded hoor je er gewoon bij.
Sorry had de vraag waarop ik reageerde verkeerd gelezen. Maar je hebt gelijk en ik bedoelde dat. ;)

In Windows staat dan ook "Yes, free. This limitted upgrade offer is for a full version of Windows 10, not a trial."
Logisch, maar wat voor betaal model er aan gehangen gaat worden is niet bekend volgens mij? Gezien ze met Office365 een abonnement vorm hebben en Windows 10 ook volgens MS de laatste Windows zal worden, lijkt het mij ook niet vreemd als we straks Windows abonnementen gaan zien waar Office/OneDrive/e.d. in zal zitten.
Het verdienmodel is wellicht zo min mogelijk marktaandeel te verliezen op het minder geaccepteerde Windows 8(.1) operating system.
Ik neem aan 29 juli 2016 ?

Windows 10 zoals ik het nu zie is nog veels te buggy om uit te komen. Daarbij hebben ze nog zoveel wat ze moeten oplossen (het start menu is nog steeds een puinhoop) , compatability met bepaalde hardware werkt ook nog voor geen donder.
compatibility met hardware is niet de schuld van MS. Hardware makers moeten goede drivers schrijven. Het start menu bljjft in beweging en dat zal zo zijn totdat de RTM status bereikt word. Ik verwacht geen al te grote aanpassingen meer in functionaliteit, maar zie nog wel de mogelijkheid dat heel het thema bij RTM overhoop word gehaald (zoals ze bij XP ook gedaan hebben).
Compatibility met hardware is niet de schuld van MS. Hardware makers moeten goede drivers schrijven.
Niet de schuld van Microsoft inderdaad maar wel essentieel in het succes van het OS. Windows Vista was ook een prima OS maar de drivers waren zo brak dat het bij de meeste mensen te veel irritatie opleverde. Gelukkig heeft MS niet de hardware eisen verhoogt maar ze kunnen na de blunders van Windows 8 zich geen missers permitteren.

Het start menu bljjft in beweging en dat zal zo zijn totdat de RTM status bereikt word.
Normaal is dat tot de Beta's of RC's bereikt worden. Ik draai zelf ook een tijdje Windows 10 maar ik wil de huidige builds nog geen Release Candidates noemen. Gezien Microsoft heeft aangegeven dat deze Windows versie de laatste wordt willen ze misschien meer "testers" krijgen met deze uitrol. Windows server komt ook pas volgend jaar dus dan hebben ze mooi alle "foutjes" weg kunnen werken.
MS werkt niet echt meer met Release Candidates. Elke build wordt gewoon getest alsof het een normale release is. Aan de hand van de resultaten wordt bekeken of ie in de Fast of Slow ring kan. Die Slow ring heeft dan de stabielere builds. En als men helemaal tevreden is, dan wordt het gewoon RTM.

Het is ook een beetje het idee dat je builds klein moet houden zodat je snel kunt testen en deployen. In plaats van vroeger waar je hoogstens elke maand of zelfs kwartaal een build had, is dat nu wekelijks of zelfs dagelijks.
Ja, daar heb je inderdaad een punt. Zo te zien gaat Microsoft dit ook zo doorzetten in hun nieuwe "Windows Update for Business (WUB)" service zodat dit ook zo binnen bedrijven is door te voeren...Op zich wel een goede verbetering gezien systeembeheerders momenteel nog wel eens worstelen met updates (en vooral grote updates zoals Update 1 voor Windows 2012R2).
Zeker. Aan de andere kant: ze mogen updates wel weer gaan groeperen. Zodat je niet 100 updates aan het downloaden bent na een jaar. Al lijkt het me niet heel raar als ze straks kiezen voor builds ipv updates om minder problemen te krijgen.
compatibility met hardware is niet de schuld van MS. Hardware makers moeten goede drivers schrijven.
Aan de andere kant, levert MS wel de API's, zoals WDDM voor displays en WDM voor overige apparaten. Enerzijds zijn het dus de fabrikanten die daarvoor goede drivers moeten maken, maar MS heeft aan de andere kant ook te zorgen voor goede API's en documentatie daarvoor. ;)
Dat zal vast wel kunnen inderdaad , thema's passen ze wel is aan last second.

@gise :
ik weet nog heel goed van XP wat voor ramp dat was mbt de isdn drivers , bij 7 waren er in het begin hele rare issues met infarood ontvangers en bepaalde wifi chip sets die elke keer maar voor bsod's zorgden. Over windows 8 gaan we het maar niet hebben :P dat was niet eens werkbaar zonder een fatsoenlijk start menu te installeren. En dan heb ik nog niet eens het gezeik benoemd wat er tot 8.1 was met bepaalde varianten van RS323 kabels , welke toch in bepaalde situaties heel erg gebruikt werden.

In de TP van w10 was ook 1 van de eerste handelingen startisback/classic shell testen omdat al die extra onnodige live tiles erin en vooral reclame vanaf internet bij het zoekschermpe ..... tjah , geen voorruitgang.

Het is een taak voor fabrikanten om natuurlijk de drivers goed op orde te hebben en bepaalde fabrikanten zijn echt heel slecht daarin. Wel heel jammer want het zorgt ervoor dat bepaalde goede producten vervangen moeten worden.

De tech preview kan je wel degelijk al redelijk vergelijken met het eindproduct , de meeste dingen zitten al in de tech preview verwerkt. het is misschien niet 100% afgewerkt, maar je kan al snel zien of ze de goede kant op gaan of niet.

Persoonlijk ben ik heel kritisch over windows 10 , Vooral omdat ze toch overal weer metro elementen je strot doorduwen. Het is toch te gek voor woorden als je op 3x 24 inch monitors aan het werken bent dat je ergens bij bepaalde instellingen moet zijn en dat je een hafl afgebakken metro app in een windows venster krijgt ?. Had het een normale interface gegeven zoals bij windows 7. Snel en efficient ipv een "full screen borderless window met daarin de 'metro' app".

Ze voeren soms de meeste onlogische wijzigingen door , zoals in 8/8.1 dat ze msconfig en taskmgr veranderd hebben . onlogisch dat ineens het opstarten bij de taskmanager staat ipv lekker in msconfig waar het goed stond. Onlogisch dat men een extra tab met "details" heeft gemaakt waar je nu de fatsoenlijke taskmgr vind ipv dat je die direct met control + alt + delete naar voren krijgt. bij 8 en 8.1 moet je gewoon naar aparte tab om ff een prioriteitje hoger te gaan zetten. Of je moet eerst op pijltje drukken om uit te klappen waarja je daarna naar details mag :P. Andere keren is er een optie verdwenen uit de non metro menu's en vind je hem alleen terug via fullscreen metro / charms. of zelfs al zou je het via een command prompje oproepen dan opent alsnog de metro variant.

Het blijven extra kliks en uiteindelijk telt het aardig op.

Ik kan begrijpen als mensen het hier niet mee eens zouden zijn maar sommige dingen hadden ze nu eenmaal goed in elkaar zitten en die hoefden eigenlijk geen upgrade te hebben.
Qua design hebben ze nu nog steeds voor mijn gevoel "twee" halve interfaces door elkaar heen gewoven.
De verschillen tussen de metro interface en de normale interface zijn net zo groot als KDE/GNOME tegenover elkaar.

Er zitten wel mooie dingen bij (zoals het extra bureaublad aanmaken etc). Dat is zeker een gemis op windows. Desondanks zie ik niet dat windows 10 echt "fatsoenlijk" zal zijn bij de release. Het zal eerder worden zoals bij windows 8 , dat je tot 8.1 moet wachten eer het eindelijk een beetje fatsoenlijk draait.

Maar we zullen het zien over twee maanden. erg kort dag!

[Reactie gewijzigd door Aionicus op 1 juni 2015 11:02]

Dat vernieuwen van de taskmanager + startup items vind ik juist een verademing. Veel makkelijker te bereiken, wijzigen en geen reboot nodig om het door te voeren.

En het is meer dat ze legacy en metro hebben draaien. Die eerste is er nu vooral omdat nog niet alles over is naar nieuwe design.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 1 juni 2015 14:09]

Je bedoeld msconfig? Daar was het ook niet nodig om te rebooten hoor. Je werd er alleen op gewezen dat je wijzigingen pas nut hebben als je opnieuw opstart. Ook logisch, want je systeem is al gestart met de vorige instellingen. Met taakbeheer is dat natuurlijk niet anders, maar je wordt er nu niet (op een nogal vage manier) op gewezen
compatability met bepaalde hardware werkt ook nog voor geen donder.
Welke hardware zoal? Ik draai Windows 10 soepel op een laptop waar de drivers al een paar jaar niet meer onderhouden worden door de fabrikanten (lees: er zijn zelfs geen Win7 drivers voor), en ik heb totaal geen problemen.
Het probleem is ook altijd nieuwe hardware. Nog steeds Windows kernel 6.x, dus drivers gemaakt voor Windows Vista zullen nog steeds werken. Windows 10 op jouw laptop zal direct werken, heb je een "nieuwe" laptop dat zul je op zoek moeten naar drivers.

Als ik in mijn devicemanager kijk is de datum van veel drivers ergens van 2006 (uiteraard alleen voor devices waarvoor geen nieuwere drivers zijn).
Je moet sinds Windows 7 al niet meer op zoek naar drivers bij nieuwe apparaten, en dat is alleen maar beter geworden afgelopen versies. De enige momenten dat je op zoek moet is bij oude hardware die niet direct wordt herkent door Windows.
Als een apparaat nieuwer is dan Windows 7 en windows update heeft deze driver nog niet, dan zul je echt op zoek moeten naar drivers bij de fabrikant.

Als je over hele oude apparatuur praat (erg pre Windows vista), dan is het lastig om dit aan de praat te krijgen. Maar je kunt gerust stellen common hardware van na 2006 en voor 2015 standaard werkt in Windows 10. Hardware wat nu uitkomt zal wat lastiger zijn om bij launch ondersteund te worden, testen kost nu eenmaal wat tijd.
In het verleden was het zo dat met name oudere hardware niet lekker onder een nieuwe Windows versie draaide, en vanwege de lakse houding van hardware boeren daardoor effectief instant afgeschreven was. Voor nieuwe hardware kan je moeilijk een klacht bij MS neerleggen, dat zullen hardware leveranciers echt zelf moeten faciliteren.
Dat slaat natuurlijk nergens op. De Tech Preview kan je in geen enkel opzicht vergelijken met het uiteindelijke product. Windows 10 draait bij mij veel stabieler dan de tech preview van Windows 8.1 destijds, alles zal gewoon op tijd klaar zijn voor een release over 2 maanden.
Natuurlijk hou je altijd bugs in het systeem maar Microsoft zit er bovenop.
Vergeet niet dat je 2/3 al niet meer build achterloopt. Tevens zal er niet veel "nieuwe" dingen bij komen 58 dagen om bugs te fixen lijkt mij meer dan genoeg.
Momenteel zijn er inderdaad wat problemen met AMD drivers. Nvidia en Intel-hardware werkt al sinds de 2e preview-release prima (de eerste had nog niet alles ingebakken). Later is ook de echte driver van Nvidia uitgekomen en die draait hier ook prima. Niet anders dan onder Win8. Dus nee, het is nog geen puinhoop.

Verder is het startmenu in de laatste beta weer wat beter dan daarvoor. Zeker als je ziet hoe buggy het is geweest, boeken ze zichtbare progressie.

Tenslotte heb je te maken met het feit dat de previews die ze uitleveren achterlopen op de daadwerkelijke ontwikkeling. En dingen die al wel ontwikkeld zijn maar nog niet in de preview builds zijn meegenomen. Ze hebben bij elke build een bepaalde focus, waardoor het testen ook een stuk makkelijker gaat. Dat dan andere zaken minder geweldig werken is jammer, maar daar ontkom je niet aan. En misschien stellen ze wat features uit omdat die nog wat onstabiel zijn. De belangrijkste componenten zitten er echter al wel in. Zaken die je liever meteen goed wilt hebben. Maar daar zie je weinig van omdat het vooral onderhuids is.

Nee als ik mijn eigen pc bekijk, dan zijn ze al aardig ver. Vooral de laatste build ziet er een stuk beter en consistenter uit. Nu polishen en uitbrengen. Als ik zie hoe goed het installeren van nieuwe builds werkt, dan heb ik er wel vertrouwen in dat de basis van Win10 gewoon dik in orde is. Dat er nog wat dingen moeten worden aangepast is dan niet zo erg meer.
Hoe lang krijg je de mogelijkheid om gratis te upgraden?
Het zou wel handig zijn als die periode redelijk lang is, zodat ze er nog wat kinderziektes kunnen uithalen enzo...
Een jaar.
Maar het zou me niets verbazen als ze het na dat jaar verlengen. MS doet er alles aan om alles en iedereen zo snel mogelijk op W10 te krijgen.
Kan je na een jaar nog over zo snel mogelijk spreken? Ik denk dat ze juist dat jaar aan zullen houden en goed onder de aandacht brengen om iedereen die wil upgraden te motiveren dat ook in dat jaar te doen.
Het zal er maar van af hangen hoe stabiel W10 is bij release. Als het een jaar en 2 service packs duurt voor de ergste problemen opgelost zijn, zal die termijn wel verlengd worden. Ik, en waarschijnlijk velen met mij, zullen zowiezo wachten tot het aantal (onvermijdelijke) klachten van upgraders minimaal geworden is.
Er komen geen Sp's meer voor WIndows(10).
Het wordt nu een doorlopende rollout van fixes en nieuwe features.
Dus wachten op SP1 heeft geen zin meer.

Dit is uitgebreid besproken de afgelopen maanden nadat de eerste preview uitkwam. Voor bedrijven hebben ze hiervoor ook weer nieuwe tools ontwikkeld om dit oin goede banen te lijden.
Komt op hetzelfde neer natuurlijk. En als W10 een slechte release heeft (qua reputatie dan toch) kan ik me prima inbeelden dat ze wèl een SP1 releasen al is het maar om mensen te overtuigen dat er het één en het ander grondig aangepakt is.
Gezien de positieve reacties van de vele beta testers en tech websites zou het mij verbazen als Win10 finaal wordt afgeschoten tijdens de launch zoals dit het geval was bij Win8.

Zelf pro-Apple techsites zijn voorzichtig positief, en veel zal er niet meer veranderen naar de 29e toe.

De groep "Win8 haters' zullen weining te klagen hebben met WIn10. Het startmenu is terug, de desktop heeft nieuwe features en Modern apps draaien in een venster. Alleen de tablets gebruikers zijn ditmaal de 'verliezers'. Persoonlijk vindt ik de nieuwe UI een drama op een tablet, teveel klikken en vinger oefeningen wat in Win8 vaak alleen een swipe nodig had. Maar dat is mijn persoonlijke mening. ;-)
De tablet-experience in de laatste build is significant verbeterd, lijkt aardig goed te gaan werken vs 8.1.
Ik lees anders ook heel wat reacties in de aard van "komt het al zo snel uit, ik heb met de tech preview niets dan problemen!". De positieve reacties gaan vooral over de richting die MS met W10 uit wil (terug goede desktopsupport etc). Niet zozeer over of het al klaar is om te verkopen. En dan is de gemiddelde persoon die met de tech preview bezig is ook nog een pak vaardiger met computers. Het is pas als de grote meute die gewoon 'Next, Next, Finish' wil doen eraan begint dat problemen echt naar boven komen. En als zo'n gebruiker een OS-boodschap krijgt van 'Werk nu uw Windows bij!' is de kans veel groter dat hij dat ook gewoon doet omdat hij denkt dat het gewoon een update is.Vroeger kregen zo'n gebruikers pas een nieuwe Windows bij een nieuwe computer.
dat vind microsoft uiteraard ook prima, dan kan je meteen ook betalen voor je upgrade :D
Klopt. En dan stoppen ze voor 1 week. Ms wil mensen op w10 hebben. Of het nu met 1 jaar is of met 2.
Mjah, bij Win8 hadden we ook de verwachting dat de lage lanceringsprijs bij upgrades behouden zou blijven, dat bleek ook niet waar te zijn. Ik verwach dus niet dat Win10 gratis zal blijven voor upgrades.
Binnen 1 jaar na de release mag je gratis upgraden van Windows 7 of 8.1 - afhankelijk van welke versie je gebruikt.
29 juli is best kort dag als je ziet hoeveel er eigenlijk nog moet gebeuren. Ondanks het feit Windows 10 echt goed op weg is, heb je nog steeds het probleem dat je soms met twee interfaces werkt. Metro en Classic lopen nog teveel door elkaar heen. Het legacy-configuratiescherm is bijvoorbeeld nog steeds relevant, aangezien niet alle settings in de nieuwe settings-app zitten. Je zit dus met 2 interfaces waarmee je in beide hetzelfde kunt doen, maar in de legacy-versie meer opties hebt. Erg verwarrend voor nieuwe gebruikers denk ik.

Daarnaast moet men de UI nog steeds consistent trekken. Witruimtes, kleuren en icoon-elementen moeten gelijk getrokken worden en hoop ik dat men nu eindelijk eens ALLE icoontjes update en al die legacy-icoontjes vervangt die al sinds Windows 2000 niet meer zijn aangepast.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 1 juni 2015 10:46]

Anoniem: 463321
@Dannydekr1 juni 2015 10:53
Het legacy configusratiescherm verdwijnt dus dat is voor veel gebruikers geen probleem. Wat nu nog wel zo is is dat je via de moderne settings voor het instellen van geavanceerde instellingen nog telkens de classic schermen van die bewuste instellingen voorgeschoteld krijgt. Ze hebben dus nog een hoop aan te passen.
Ook op veel andere plekken is de UI tussen classic en modern nog niet goed op elkaar afgestemd al nemen ze wel telkens stapjes. Het verbaast me echt hoe lang ze doen over het aanpassen en afstemmen van sommige UI elementen.
Ook de nieuwe store, Edge, Cortana en enkele basis apps zijn erg instabiel en/of werken niet goed. Hoop werk aan de winkel voor ze.
Ja helemaal mee eens, precies wat ik bedoelde. De nieuwe e-mailapp alleen al is echt een drama! 50% van alle e-mailnieuwsbrieven zorgt ervoor dat de mail-app in zijn geheel crashed of ze hebben heel veel render-foutjes waardoor de layout niet meer mooi is, buttons niet meer goed werken e.d. Dan heb ik het nog niet eens over de interface zelf :), Gewoon nog een beta-versie waar veel aan gesleuteld moet worden, en daar is niks mis mee. Het baart me echter wel zorgen dat 29 juli alles af moet zijn. Een uitdaging is een understatement..
Ongeveer alle basis apps, dus ook Edge, Mail, Calendar etc. zijn te upgraden via de Store. Zolang de nieuwe store app maar stabiel is, kunnen ze des noods nog tot 28 juli werken aan de andere apps en de updates bij de release in de store publiceren.
In de build die dit weekend los kwam (dacht de 100030) is daarmee al een hoop weggepoetst
Dat is snel nu gebruikers nog proefversies gebruiken om te testen.
Anoniem: 463321
@cc121 juni 2015 10:34
Ja, zeker gezien de waslijst aan bugs en issues die er nog ligt.Ik wacht nog wel een paar maanden extra.
Verwacht je dan een tijd tussen de proefversies en release waarin er niet door gebruikers getest wordt?
Als je de laatste versie van de technical preview draait, wordt deze dan ten tijde van een volledige release door middel van reguliere windows updates omgezet naar een final versie?

Weliswaar zonder license, want dat is niet nodig bij de huidige technical previews als ik me niet vergis?
Ja, je krijgt gewoon de RTM via Windows Update. Als je Windows Insider bent zal je na de release zelfs nieuwe previews blijven krijgen (tenzij je dit uitschakelt).

Uiteraard is een Windows licentie altijd nodig. Wellicht dat Microsoft ervoor kiest om Windows Insiders een licentie te geven (dit is als ik het goed heb eerder gebeurd met Windows 7 beta testers), maar daar moet je niet vanuit gaan.
Ligt eraan, als je hebt geüpgraded van een legitieme Windows 7 en 8.1 installatie, dan is ook je licentie meegenomen naar Windows 10 en heb je dus al direct een legitieme versie. Anders niet. Maar Windows Insider Preview gebruikers kunnen weldegelijk updaten naar de RTM.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee