Gerucht: Nintendo NX-console draait op aangepaste versie Android

De Nintendo NX, een console die de Japanse fabrikant enkele maanden geleden ineens voor het eerst noemde, zou draaien op Googles mobiele besturingssysteem Android. Dat meldt de doorgaans betrouwbare Japanse zakelijke krant Nikkei op basis van een anonieme bron.

Met de stap om de software van de NX te baseren op Android wil Nintendo het makkelijker maken voor ontwikkelaars van games om spelletjes te ontwikkelen, claimt Nikkei. De Japanse fabrikant is bereid die stap te maken, omdat veel ontwikkelaars van games zijn afgehaakt bij de ontwikkeling voor de Wii U.

Het is nog altijd onbekend wat de NX precies is. Het zou een console of handheld kunnen zijn, maar Nikkei gaat daar niet op in. Wel wilde Nintendo tijdens het noemen van NX in maart kwijt dat het ging om een 'nieuw concept in gaming'.

Omdat grote delen van Android opensource zijn, kunnen andere fabrikanten dan Google de software zelf naar eigen smaak aanpassen en uitbrengen. Het is ook mogelijk dat Nintendo de NX laat goedkeuren door Google zelf, waarna het alle Google-diensten bevat. De bewoordingen van Nintendo wezen erop dat het zou kunnen gaan om virtual reality.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

01-06-2015 • 10:14

78 Linkedin

Reacties (78)

78
73
59
0
0
0
Wijzig sortering
Al die comments over de Wii U en de NX terwijl het enige wat er tot nu toe bekend is is dat de NX niet de Wii U of 3DS moet vervangen.

Voor de rest is er HELEMAAL NIKS bekend.
Exact, en dat gaat ook nog even zo blijven. Nintendo heeft zelf aangegeven dat de NX niet aanwezig is op de E3. Sterker nog, niet tot 2016.
Het gaat financieel niet bijzonder goed met Nintendo, daarom moeten ze af en toe de aandeelhouders tevreden stellen met een aankondiging. De NX valt ook in dat straatje. Ze moesten alvast aankondigen dat ze met iets bezig zijn. Verder gaan we 'm nog lang niet zien.
Financieel niet heel goed?? Uuuh de wii U is misschien niet de best verkochte console, maar de 3Ds gaat als een trein. Ook staan er meerde Nintendo titels in de top 10 van vgcharts. Waar jij vandaan haalt dat Nintendo financieel niet goed gaat??
Nintendo maakte sinds haar bestaan altijd winst. Ook met een Gamecube, die niet ontzettend goed verkocht - Nintendo wist altijd winst te maken. Tot de Wii U.

nieuws: Nintendo boekt eerste jaarverlies ooit door inzakkende verkoop
nieuws: Blijvend slechte Wii U-verkoop levert Nintendo opnieuw verlies op

Dan nog, het zijn jaarverliezen die kleiner zijn dan kwartaalverliezen van Sony's gamedivisie ten tijde van de PS3... maar toch. Het gaat alles behalve goed daarzo, dat is gewoon een feit jammer genoeg.
De 3DS weet daar ook geen verschil in te maken. En VGChartz is zo onbetrouwbaar als een politicus :P
Het gaat niet zo goed als tijdens de Wii, daarnaast zijn uw bronnen meer dan een jaar oud. Ondertussen is de Wii U library aangesterkt, zijn er meerdere titels weer aangekondigd/uitgekomen.

Qua system sales kan ik niets vertellen, maar het feit dat ze een Zelda delay aankondiging hebben gedaan ergens in april, vertelt mij dat ze genoeg kunnen maken tov de investeerders;) /speculaties

Daarom denk ik dat het nu juist, 2015 een stuk beter gaat met Nintendo. En de 3DS verkoopt ook nog steeds erg goed.

Ben benieuwd naar de nieuwe cijfers!
Oh, dit was gewoon een google'tje. Qua system sales heeft de Wii U nog altijd de 10 miljoen niet aangetikt, wat minder is dan de GameCube.
Wel of geen Zelda delay is afhankelijk van de progressie in ontwikkeling, niet van investeerders.

Het gaat inmiddels inderdaad een stuk beter. Volgens mij zit Nintendo inmiddels ongeveer break-even en inderdaad, de 3DS doet het goed.
Aan de andere kant zijn ze enorm ver verwijderd van de Wii-verkopen en Wii-winst, en ver verstoten van hun martkleiders-positie. Qua imago is het ook een groot probleem.
Nintendo weet wel weer terug te krabbelen, Daar hoeven we allemaal niet zorgen over te maken.

Ben wel heel benieuwd naar de specs van de NX als het op android gaat draaien. Wie weet is t wel de smartphone van nintendo.
Ik geloof er niks van. Ik denk dat Nintendo het hooguit zoals Jolla aan gaat pakken: ondersteuning voor Android-apps aanbieden.
Android zelf is niet erg geweldig. Als ik kijk naar een Galaxy S6 edge of een nieuwe Samsung tablet in de winkel en hoe traag die al is door alle troep die erop zit, vind ik het gewoon sneu dat Google daar niks mee doet.

Zo anders dan Jolla, die met veel, veel mindere hardware al veel sneller aanvoelt. Voor een fractie van de prijs.
Ik geloof het gewoon niet dat Nintendo op Android als besturingssysteem overgaat. Dat wordt traag en is negatieve publiciteit.
De S6 is net een van de soepelste draaiende android telefoons?!
Misschien dat je nog van het S3/4/5 tijdperk komt, maar nu draait samsung soepel hoor.
Net zoals de G4 en de HTC M9.
Als er één iets is dat niet soepel aanvoelt, dan is het wel van die console interfaces van nintendo
Loop naar (bijvoorbeeld) de mediamarkt, pak daar een Galxy S6 en ga eens wat dingen erop doen. Webpagina's openen, verschillende apps openen, filmpje kijken. Los van dat ik bepaalde mogelijkheden niet had of niet kon vinden, vond ik de interface laggy reageren. Niet traag, maar ik had meer responsiviteit verwacht van een showmodel van ~€750. Mijn Jolla, die nu voor €250 nieuw verkocht wordt, vind ik met 20+ apps geïnstalleerd eigenlijk beter aanvoelen.
Dat is dan jouw mening, want heb al meerdere malen in de mediamarkt rondgelopen en was verbaasd dat het voor het eerst echt een vloeiende galaxy was.
Eens liggen spelen met S6 van een collega. Sorry maar dat voelt echt traag aan als je iets anders dan Android gewoon bent.
Volledig mee eens. Ben benieuwd wat de toekomst brengt, zoals hier onder al gemeld is, we zijn nog lang niet van Nintendo af:)

Ik denk dat het imago van <10miljoen systemen niet het probleem is, maar de kiddy/playful vibe welke hard core gamers (en vnl de nieuwe generatie hardcore gamers) niet waarderen.

Ik blijf duimen voor the big N, ben namelijk niet altijd tevreden met Sony of Microsoft;)
Gewoon even ter verduidelijking - Nintendo maakt sinds het afgelopen fiscale jaar terug winst. Zie ook de door hen gepubliceerde cijfers uit april 2015, waaruit duidelijk is dat er zelfs een (hoger dan verwacht) dividend aan de aandeelhouders is uitgekeerd. Hierbij moet je wel rekening houden met het feit dat een deel van deze winst te danken is aan de koers van de Japanse yen t.o.v. de dollar.

Dat gezegd zijnde is de WiiU inderdaad niet het succes dat ze gehoopt hadden - wat erg spijtig is, gezien de mooie verzameling games die er ondertussen voor beschikbaar is. De lifetime sales in het hierboven gelinkte document kwamen neer op 9.540.000 consoles, met een voorspelling voor een extra 3,4 miljoen verkochte consoles tijdens het huidige fiscale jaar.
Ik zou willen dat het met mij "niet zo bijzonder goed" zou gaan ;) Nintendo zou, mochten ze willen, compleet overal mee kunnen stoppen en dan nog tot ver in de toekomst het salaris van hun werknemers kunnen betalen. Ik meen dat ik vorig jaar nog ergens gelezen heb dat als Nintendo doorgaat zoals het nu doet, ieder jaar miljarden Yen verlies, dat ze dat nog tot iets van 2075 zouden kunnen volhouden.

Maar idd, aandeelhouders krijgen dan geen cent meer te zien. Nintendo drijft dan alleen op het cash geld dat ze hebben gespaard ... en dat wordt niet minder als aandelen dalen.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 1 juni 2015 10:57]

Dat klopt, Nintendo gaat ook nog lang niet failliet :P maar ze zijn beursgenoteerd en de aandeelhouders willen wat anders zien. Ergens vind ik dat wel jammer.
Dat zeiden ze met de DS ook, die de derde pilaar naast GBA en Gamecube zou worden. We weten allemaal hoe dat gelopen is.
ouch.... maybe it's me, maar erkend nintendo nu haar verlies in deze? of is het juist een sterke move door android te verkiezen boven een eigen systeem?
als gamer heb ik nintendo erg hoog zitten, maar lijkt beetje alsof ze identiteits crisi hebben.
de wii-u heb ik nog bij niemand gezien. Dat is wel sterk contrast met de wii - welke bij introductie maanden overal uitverkocht was
Ik denk niet dat dit hun verlies herkennen is, lijkt mij meer een strategische keuze.
Nintendo had ook al gezegt dat ze zich met android gingen bezighouden (hun partnership met DeNA), dus de games die voor android gemaakt zijn beschikbaar maken op de console is geen slecht plan.
Er zijn ook al veel PC games naar android geport (halflife 2, trine 2, etc...), dus die zouden ze dan ook perfect aan hun library van games kunnen toevoegen.

Ik vraag mij alleen af of de backwards compatibility behouden gaat blijven?
Ofwel moeten ze android naar de PowerPC cpu converteren (waardoor oude games compatibel blijven), ofwel een nieuwe architectuur gebruiken (ze zouden dan evt. een emulator kunnen inbouwen, met het risico dat iemand die er weet uit te rippen en daarmee toelaat nintendo games op andere platformen te spelen.

[Reactie gewijzigd door graverobber2 op 1 juni 2015 10:44]

Indien het klopt dat dit geen opvolger is voor de Wii U dan lijkt het mij dat ze gewoon proberen een zoveelste android toestel te bouwen om bestaande apps/games op de TV te gebruiken waarmee ze hun positie voor de casual gamer proberen te versterken.
Dat zou Nintendo nooit doen. Daarnaast gaat de nieuwe homeconsole echt niet op ARM draaien.

Sowieso zijn geruchten rond de NX voor nu onzin. Nintendo heeft zelf aangekondigd dat de NX niet aanwezig gaat zijn op de E3. De aankondiging destijds was alleen voor de aandeelhouders, in heel 2015 gaan we niet meer van dat systeem horen.
Android kan je op elk platform draaiende krijgen en werkt vandaag op zowel ARM als x86 processoren. Er is trouwens niets mis met het gebruik van bestaande architecturen, kijk maar naar de XO en de PS4 die zijn opgebouwd met variaties van bestaande en ingeburgerde technologieën
Point given - al draaien de XO en PS4 natuurlijk geen Android, haha.
Dat de nieuwe console op ARM zou draaien wordt niet genoemd in dit bericht, maar ik vind het wel aannemelijk. De Playstation 3 heeft bewezen dat het heel veel tijd kost en moeite kost om een console uit te brengen met een niet standaard architectuur. ARM is nu een behoorlijke speler in de processor markt en redelijk goedkoop in productie van hardware en software.
Mocht Nintendo bezig zijn met NX lijkt ARM mij een goede keuze. Android daarentegen niet, gezien ze dan toch enorm afhankelijk van Google kunnen worden.
Er zijn voor consoles op dit moment twee standaardarchitecturen: PowerPC (alle oude consoles) of gewoon x86-x64 (PS4/X1). Ik verwacht dat Nintendo gewoon, net als Sony en Microsoft, bij AMD aanklopt voor een APU op x86-x64 - maar dan de 14nm versie die een pakje krachtiger is.

ARM is gefocust op energiezuinigheid en heeft eerder meer cores dan een hoge IPC of kloksnelheid, oftewel waar games bij gebaat zijn. Daarnaast zijn de bijbehorende GPU-oplossingen voor high-performance systemen ook niet helemaal wenselijk.
Ik zou niet weten waarom Nintendo voor ARM zou gaan in plaats van x86-x64.

Aan de andere kant, Android kan tegenwoordig ook gewoon draaien op x86, dus tja :P
En wanneer heeft Nintendo zich ooit iets aangetrokken van wat er "in de console markt" standaard is?

Toen de Wii uit kwam had iedereen het er over dat PowerPC en X86 de standaard waren. Nintendo negeerde dat volledig en bracht de meest succesvolle console van de drie uit.

Toen de 3DS uit kwam zei iedereen dat mobiele consoles dood waren. Tablets en telefoons zouden die niche ingenomen hebben, kijk maar naar de PSP die volledig flopte. De 3DS is echter een daverend succes.

Waarom zouden ze nu dan kiezen voor een APU die krachtiger zou moeten zijn dan de PS4/XBONE? "krachtiger" is nou ook niet iets waar Nintendo zich ooit wat van aangetrokken heeft.

Nee, ik acht de kans dat Nintendo voor ARM gaat net zo hoog als dat ze zelf iets nieuws laten verzinnen door wie dan ook en beiden hoger dan dat ze een APU bij AMD gaan bestellen.
De Wii was gebaseerd op PowerPC.
Krachtiger heeft Nintendo altijd aangetrokken, behalve met de Wii en Wii U. Waarvan de laaste het niet zo goed doet. Het was eenmalig.

Als ze ooit weer met 3rd parties in zee willen gaan, en die hebben ze gewoon nodig - moeten ze het niet te moeilijk maken. Dan is AMD gewoon de enige mogelijke partner.
De Wii was gebaseerd op PowerPC.
Krachtiger heeft Nintendo altijd aangetrokken, behalve met de Wii en Wii U. Waarvan de laaste het niet zo goed doet. Het was eenmalig.
Eenmalig de afgelopen 10 jaar......
Nintendo heeft altijd al de focus op speelbaarheid gelegd. Op nieuwe spelervaringen. Nooit op processor kracht. Ze weten dat ze het simpelweg niet zullen winnen op processor kracht en dus bieden ze iets wat de rest niet kan bieden.
Als ze ooit weer met 3rd parties in zee willen gaan, en die hebben ze gewoon nodig - moeten ze het niet te moeilijk maken. Dan is AMD gewoon de enige mogelijke partner.
Nonsense. Er zijn hele bergen opties in het huidige landschap. IBM is nog een serieuze leverancier maar tegenwoordig kunnen ze ook bij Samsung, Intel, Rockchip en vele anderen terecht.
Realiseer je overigens ook dat de handhelds van Nintendo al sinds jaar en dag op ARM processoren draaien wat het alleen maar aannemelijker maakt dat de grote console daar ook naartoe gaat. Ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat Nintendo goed naar Microsoft gekeken heeft en ook een uniformisering van zijn platformen door voert.
Waarom zou Nintendo het niet kunnen winnen op processorkracht? Je hebt nou eenmaal óók power nodig om een game neer te zetten, al zal de focus bij Nintendo inderdaad altijd op gameplay liggen.
Een console is echter niet first-party only, ze hebben 3rd parties nodig en die nemen geen genoegen met zo'n systeem.
http://www.extremetech.co...like-the-xbox-one-and-ps4
http://wccftech.com/amd-game-console-arm-x86-architecture/

Bergen opties? Momenteel zijn er maar 3 chipbakkers die op de 14nm gaan zitten: Intel (die het alleen voor zichzelf gebruikt), Samsung en GlobalFoundries. Waarbij die laatste twee samen werken en GloFo ook orders van Qualcomm, AMD, Nvidia en dergelijke aanneemt. IBM is al out.
Ik geloof ook heel goed dat Nintendo wil uniformiseren, maar daarvoor heb je geen zelfde architectuur nodig. Dat bewijst de door jou genoemde Microsoft wel met Windows Phone (ARM) en de rest (x86).
ARM in systemen die wel veel energie mogen gebruiken én veel prestaties moeten leveren, is daarom gewoon onzin.
De nadruk bij Nintendo lag ook op kracht, N64 was sneller dan PS1 Gamecube was sneller dan PS2 en ze zeiden eerder denk ik ook niet voor niets 'Now you're playing with power!'

[Reactie gewijzigd door Nature op 1 juni 2015 21:58]

Met de hedendaagse development frameworks/engines, is het voor developers (behalve de framework/enginemakers) helemaal niet meer interessant op wat voor architectuur de console/handheld draait..
Het helemaal zelf schrijven van de engine gebeurd langzamerhand niet meer zo veel en is vooral alleen nog voor first party developers interessant..
Met engines als de Unreal Engine 4 of Unity3D kies je 'gewoon' bij exporteren welke target (PS4/Xboxone/android/ios/windows/linux) je wilt, en bij maken van de game hou je wat rekening met de targets die je wilt gaan ondersteunen (je moet nu op android bv niet verwachten dat je dezelfde kwaliteit kunt tonen als op een highend pc, maarja, je moet bij een pc ook weer rekening houden met lowend pc's)..
Bij applicaties inderdaad.

Bij games wil je toch echt wat dichter 'to the metal' gaan en zijn er vaak nog apparaatspecifieke optimalisaties te doen. Waardoor het wel degelijk relevant is ;)
Nee hoor, ook bij games is dat nu dus steeds minder het geval. Het kost een developer gewoon veel te veel tijd om die apparaat specifieke optimalisaties te doen, en dat laten ze dus maar over aan de makers van de engines zoal Epic met hun UnrealEngine..
Maar vaak wordt er wel in combinatie met bv Epic gekeken of er optimalisaties te doen zijn..
Maar vergis je niet hoor, game development is (helaas) niet meer zo je eigen engine bouwen, maar vooral content..
Het zou heel goed mogelijk zijn, aangezien Nintendo tegenwoordig ook bezig is met games uitbrengen voor Android. Dan zou het porten ervan ook makkelijker moeten zijn.
Anoniem: 529968
@Yorinn1 juni 2015 11:26
Inderdaad, er zouden enkele echte Nintendo games gaan aankomen voor Android binnenkort.
Hun volgende console zou zo maar eens een tablet kunnen zijn. Helemaal geweldig wordt het als ze die (quasi) stock Android zouden leveren.
Ik denk dat Nintendo toch wel merkt dat de doelgroep voor een bepaalde soort spellen meer met hun tablet of telefoon doet. Ik zou zelf nooit meer een handheld kopen, ik heb duizenden spelletjes voor op mijn telefoon.

Natuurlijk een beetje kort door de bocht, maar ik denk toch dat een groot deel van de Nintendo doelgroep een deel van de games die ze normaal voor hun GameBoy, DS of Wii zouden kopen nu gratis of voor een prikkie binnenhalen op de App Store of de Play Store. Niet de klassiekers zoals Mario etc, maar de iets kleinere, simpelere games wel.
opzich is nintendo nu (helaas) ook aan het experimenteren met F2P titels op de 3ds, naast de normale AAA titels. Volgens mij lopen deze ook prima.

nadeel van een telefoon blijft natuurlijk dat het enkel een touchscreen is. (voor sommige games dus echt een no-go) Als nintendo de combinatie telefoon - console als eerste WEL goed kan doen, zou dat natuurlijk mooi zijn.

ik ben iig benieuwd. In mijn beleving verjaren nintendo spellen toch niet echt, dus ik vermaak me sowieso wel met de spellen die ik al heb voor mijn DS/3ds/wii/wiiu
Ik hoop dat Nintendo voor deze console eindelijk eens een blik westerlingen opentrekt om het project te leiden, want we zien nu al jaar in jaar uit dat de Japanse top er gewoon niet meer uit komt. Keer op keer zie je dat Nintendo het lastig heeft met hun unieke consoles, en dat er naast Nintendo games amper support is van andere uitgevers.

Zie Sony, die hebben voor de PS4 de leiding gegeven aan een stel westerlingen, en kijk wat daar uit voort gekomen is, de populairste console van het moment.
Anoniem: 460511
@MenN1 juni 2015 12:02
Ik zie ze nog eerder uit de europese markt trekken dan een westerling er bij betrekken. Nintendo heeft al vaak genoeg aangegeven de europese klant als stront te zien. Consoles op 50hz laten alsof niemand na 2000 een tv gekocht heeft hier, populaire games alleen in de VS en Japan uit brengen, EU 3Ds XL zonder lader leveren en alle andere wel, games hier niet fysiek uitbrengen maar in andere regio's wel en ze dan ook duurder maken dan in die regio's, vroegtijdig de stekker uit consoles trekken terwijl die in de VS en Japan nog een jaar of 2 ondersteunt worden.. Nintendo gaat nog liever uit de EU markt en iemand in de VS aanstellen dan dat ze ook maar ergens rekening houden met de EU klanten.
Voor mijn gevoel is die Wii U nog niet zo lang op de markt en nu al deze console :/
Anoniem: 181786
@toro1 juni 2015 22:41
Elke consolefabrikant is nu al bezig met een opvolger. En Nintendo zal wat eerder met de volgende generatie komen. Ze kwamen nu een jaar eerder (eind 2012) dan de rest en de Wii U is helaas niet zo succesvol. Verwacht in 2017 dus maar een nieuwe Nintendo homeconsole. Of dat deze NX gaat zijn? Ik zou het niet weten.
ik baal er een beetje van dat nintendo bezig is met een nieuwe console, heb 1,5 jaar geleden de wii u gekocht en dan komen ze met meteen iets nieuws, hopelijk blijven ze nog spellen maken op de wii u
Dit zegt niks. Hell, Sony werkt ook al aan de PS5. Het is heel normaal dat je al snel begint aan het bouwen van de volgende generatie, immers een console is niet in 1 dag gebouwd.

Nintendo heeft zelf aangekondigd dat de NX niet aanwezig zal zijn op de E3. Sowieso gaan ze geen hardware aankondigen omdat ze niet eens een persconferentie houden. De 3DS is daarnaast hoe dan ook eerder aan vervanging toe dan de Wii U.

Ik verwacht niet dat de Wii U het net zo lang vol gaat houden als de X360 en PS3, of de PS4, maar ook een Gamecube ging 4-5 jaar mee. De NX gaan we echt niet voor 2016 meer van horen ;)
Er is net een nieuwe 3Ds uit hoor. En nee niet een ander kleurtje maar echt met nieuwe hardware en nieuwe controls. Ook werkt de 3D functie nu gewoon perfect. Op een of andere manier is dit blijkbaar aan veel mensen voorbij gegaan. Misschien was hun naam keuze van the new 3DS niet zo slim..

[Reactie gewijzigd door ro8in op 1 juni 2015 10:52]

Dit komt omdat de 'New 3DS' geen nieuwe handheld is. Het is gewoon een 3DS met extra functies. Net als dat de DSi destijds ook gewoon een DS was - maar dan met een camera en ook snellere hardware, en ook games die extra functies kregen door de nieuwe hardware.
Het is geen nieuw systeem die exclusieve games krijgt. Hij valt gewoon in de 3DS generatie.

Zie ook de Wikipedia-pagina.
It is the fourth system in the Nintendo 3DS line of handheld consoles, following the original Nintendo 3DS, the Nintendo 3DS XL, and the Nintendo 2DS.
Gek dat dat aan veel mensen voorbij is gegaan :P
Hij heeft al exclusieve games die niet op de normale 3DS draaien. Xenoblade
Dat is er één. De DSi had zo ook haar eigen exclusieve games: http://www.giantbomb.com/...xclusive/3015-3774/games/

Het is éxact hetzelfde verhaal als de DSi. Niks nieuws aan de zon, de echte volgende handheld zal volgend jaar wel aangekondigd worden.
We gaan zien de new 3ds is net uit kan best dat er nog veel exclusives gaan komen. Maar wel wellicht heb je gelijk. Ik persoonlijk vind dit toch wel een grotere update dan de dsi was over de ds.
Het is ook zeker een grotere update, maar het is geen opvolger in de zin van 'er komen nu geen 3DS games meer uit'. Het is een nieuwe generatie 3DS die gewoon de moeite waard is, maar geen nieuwe generatie console: die komt later ;)

[Reactie gewijzigd door Richh op 1 juni 2015 13:48]

Anoniem: 460511
@ro8in1 juni 2015 11:01
Ook werkt de 3D functie nu gewoon perfect.
Werkte dit eerst niet dan? Ik gebruik altijd 3D op mn 3Ds en heb nooit de problemen gehad die andere wel hadden zoals moe of hoofdpijn. Heb het met de N3Ds geprobeerd in een winkel maar zag niet echt een verschil.
[...]

Werkte dit eerst niet dan?
Voor sommige mensen werke het niet. Zelf had ik geen problemen met het 3D effect op de oude 3DS, maar de New 3DS heeft wel een beter scherm en betere kijkhoeken (te danken aan face-tracking).
Het werkt ook exact hetzelfde. Moe en hoofdpijn is inherent aan virtueel 3D voor sommige mensen, dat lost een ander systeem niet op.

Het verschil is dat de New 3DS een speciale sensor heeft die je gezicht volgt, en zo het 3D beter op je ogen richt.
[...]

Werkte dit eerst niet dan? Ik gebruik altijd 3D op mn 3Ds en heb nooit de problemen gehad die andere wel hadden zoals moe of hoofdpijn. Heb het met de N3Ds geprobeerd in een winkel maar zag niet echt een verschil.
Het grootste probleem met het scherm van de oude 3DS was dat de 'sweet spot' heel smal was, het kan zijn dat jij je hoofd van nature al recht voor het ding houdt, maar persoonlijk vind ik het heel irritant dat je niet eventjes kan verzitten of lekker onderuit kan hangen zonder dat je direct alles dubbel ziet. De New 3DS in de winkel bekeken, echt een groot verschil. Het is dat ik mijn 3DS XL vorig jaar november pas heb gekocht :'), anders had ik 'm meegenomen. Ik wacht wel op hun volgende handheld.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 1 juni 2015 12:43]

De new 3DS heeft facetracking en veranderd de sweet spot van het 3d effect gewoon met je hoofd mee, waardoor je dus niet meer precies recht ervoor hoeft te zitten. Dit gebeurd in realtime, dus ook als je per ongeluk even je hoofd beweegt heb je dus geen last van dat het beeld meteen door elkaar is. Ik vind dat Nintendo dit heel netjes heeft gedaan en nu echt 100 procent 3d zonder bril gewoon voor elkaar heeft. Bij me oude 3ds zette ik het eigenlijk altijd uit maar bij me nieuwe staat het gewoon altijd aan. Alleen als je echt heel snel je hoofd beweegd dan zie je dat hij een beetje achter loopt met de tracking, maar bij normaal gamen heb je helemaal geen last meer van dat je soms even uit de sweet spot raakt. Ja het 3d effect is hetzelfde maar het werkt nu gewoon veel beter.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 1 juni 2015 13:44]

De inkijkhoek is verbeterd van nog geen 30% (ik meen zelfs 24%) naar ruim 90%, dus dat is een gigantische verbetering. Nu heb je dus een veel grotere "sweet spot" en behoudt je ook bij wat wilder bewegen of niet helemaal recht houden van het scherm toch je volledige 3D zicht.

Een goed voorbeeld in mijn eigen ervaring is Pro Evo soccer; daar had ik vaak bij rushes op de goal of manoeuvreren voor de keeper dat ik even de focus in het beeld kwijt raakte en dan zie je of wazig of dubbel beeld. Met The New 3DS heb je daar geen last meer van: gyro-sensors en camera-tracking passen het beeld aan op het oog van de kijker, ongeacht vanuit welke hoek hij kijkt.

En daarnaast is er nog de auto adaptive brightness setting, die zich aanpast aan omgevingslicht om zo altijd optimale zichtbaarheid van het scherm te kunnen garanderen.
Je hebt 1.5 jaar geleden een wuu gekocht, de wuu is eind 2012 op de markt gekomen. De nieuwe console komt waarschijnlijk op zijn vroegst ergens eind 2016 op de markt.

Dat zou ik niet meteen willen noemen. De orginele xbox hield het ook maar een jaar of 4 vol. Feit is nou eenmaal de de wuu niet zo goed verkoopt en het voor Nintendo niet echt zoden aan de dijk zet om dat ding nog 4 jaar in leven te houden.
Inderdaad das net zoiets als dat je 2 jaar geleden een ps3 hebt gekocht en klagen dat er nu al een ps4 is. Beetje raar om te klagen dat er een nieuwe aankomt omdat jij er net een hebt gekocht 2 jaar na de release datum..
De Gamecube is ook niet zo lang actief geweest hoor. 2001-2005

Daarbij komt dat de wii u er nu bijna 3 jaar is en in ieder geval nog 2 jaar er zal zijn.
Het wordt denk ik ook geen echte vervanger voor de wiiu. Eerder een 'portable' console, zoals de 3ds of de sony xperia play?
De console wordt volgend jaar pas aangekondigd. De NX wordt waarschijnlijk pas in 2017 uitgebracht.
Sorry, maar ook dit gaat Nintendo niet echt helpen ben ik bang. Er hangt gewoon een te hoog gimmick gehalte aan de nieuwe consoles van Nintendo en dat weerhoud mensen en ontwikkelaars er van om er iets serieus mee te doen. NES/SNES/N64/GameCube hadden dit gimmick gehalte NIET. De Wii en WiiU wel. Waar dit bij de eerste nog nieuw en fris was, is t nu klaar en uit. Mensen wouden het proberen, kochten een Wii en die staat inmiddels te verstoffen of is alweer verdwenen nadat de huismoeders er klaar mee waren. Ik heb serieus spellen liggen die ik gewoon niet uit heb omdat k geen zin heb in dat gezwaai met die wiimote. Zonde, want Metroid Prime 3: Corruption was wel een mooie game en heb met volle teugen genoten van MP1 en MP2 op de cube. De controls zijn gewoon KUT. Het OS is het probleem echt niet. Het stomme online gebeuren van Nintendo met friendcodes en dat soort geneuzel is gewoon fout en super gesloten. Fix het online gebeuren, zorg dat je zoals de PS4 en XBONE pc architectuur draait, probeer wat hoger in te zetten zoals die 2, kom standaard met normale controlers en denk dat je dan al een heel eind bent. Ja, je bent dan misschien 'meer als de rest' maar dat moet ook als je meer van de taart wilt hebben dan je miezerige huidige partje.


Zozo, -1 weer? Zijn de fanboys weer los??

[Reactie gewijzigd door chimnino op 1 juni 2015 12:03]

Je krijgt weliswaar -1 maar ik denk dat er een paar kindjes lopen te kloten in dit topic.

Ik heb alle Nintendo console, maar ik ben het wel met je eens, Nintendo kan zoveel beter doen als ze de aanpak die ze hadden van de NES, SNES en N64 gebruikte.
Alles was daar goed uitgewerkt, de controls waren het beste, de games grafische en op basis van gameplay top. De Wii had weliswaar de beste games uit zijn tijd, maar niet vanwege de Wii mote.
Maar is het niet fijn dat er ook een fabrikant is die out of the box durft te gaan ook al is het resultaat niet altijd even best? Ik zie persoonlijk de Wii toch als een soort wakker wording van de industrie dat mensen best open staan voor vernieuwde concepten. Nintendo heeft laten zien dat het niet alleen maar knopjes met een scherm hoeft te zijn. Fabrikanten zijn druk bezig met VR, motion controls, voice controls etc etc. Is het niet de Wii dit dit allemaal een beetje begon? Voorheen was het enkel een race van de snelste chips en nu gaat het steeds meer naar echte nieuwe ervaringen bieden en dat is mooi ook al is dat op dit moment nog niet altijd de beste ervaring. Er komt heus wel een dag dat een van deze big boys een sweet spot raakt en wij niet meer terug willen naar onze oude controllers met tv scherm. Misschien is dat wel met deze nieuwe console die eraan komt. Wie weet voorlopig weten we nog niks. Vernieuwing komt niet met 1 dag. Ook voorafgaand de consoles zoals wij die nu kennen zijn er heel wat faal projecten geweest. Iemand moet naar the next level durven proberen te gaan. Ik ben ergens wel blij dat dit Nintendo is. Ze hebben nog geld zat op de bank om nog de komende 5 consoles te failen. Vergis je niet Nintendo is huge en een van de grotere bedrijven ter wereld.

Ter vergelijking Sega lijkt misschien opeens ten onder gegaan te zijn, maar sega had al 4 fails staan voordat dat gebeurde. De 32x, sega cd, saturn en dreamcast. Pas toen kwamen ze in nood. Nintendo had een mega success met de Wii en de 3ds loopt nog steeds als een trein. De wiiU doet het nu minder goed, dus het gaat echt nog niet slecht met hun hoor.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 1 juni 2015 14:09]

Na iets meer dan 1 uur gaan klagen dat je moderatie te laag is... |:(. Heb je niets beters te doen? Ik zou het even afwachten, maar door zo'n edit eronder krijg je van velen sowieso al een -1. Ook van mij.

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 1 juni 2015 22:51]

Niet dat dat mij iets kan schelen, kindjes blijven kindjes. Dat bevestig jij zojuist maar even 8-) Kindjes die t verschil niet zien tussen offtopic en een mening die ze niet aan staat
Het stomme online gebeuren van Nintendo met friendcodes
Tegenwoordig heeft Nintendo NNIDs (Nintendo Network IDs) en met de nieuwe samenwerking met DeNA willen ze het accountsysteem verder op de schop nemen. De eerste stap hiervan zie je terug in het offline gaan van Club Nintendo (de vervanger komt later dit jaar).
Erg goede zet van Nintendo.

Ik hoop dat dit ervoor gaat zorgen dat de games die hierop uit gaan komen meer richting echte console games gaan in plaats van pay to play of helemaal vol zitten met reklame banners etc. Als je nu al kijkt naar android games dan zitten hier echt zeker goede games tussen van console kwaliteit.

Misschien dat Nintendo de Android console scene kan standaardiseren, als ze dit goed doen dan gaat dit zeker zijn vruchten afwerpen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee