Dragon Quest XI verschijnt voor PlayStation 4, 3DS en Nintendo NX

Uitgever Square Enix heeft bevestigd dat Dragon Quest XI niet alleen voor de PlayStation 4 en 3DS verschijnt, maar ook speelbaar zal zijn op de NX, de nieuwe console van Nintendo. Het is daarmee de eerste game waarvan bekend is dat hij voor de nieuwe console zal verschijnen.

Square Enix kondigde het nieuwe deel in de langlopende Dragon Quest-serie aan tijdens een persconferentie in Japan. Veel liet de uitgever niet los over DQXI. De versie voor de PlayStation 4 wordt gemaakt met de Unreal Engine. Welke versie Square Enix gebruikt, is niet bekend. Bij de versie voor de 3DS kiest de uitgever voor zowel een modern als een ouderwets uiterlijk. Op het bovenste 3d-scherm van de handheld is een driedimensionaal beeld te zien. Op het onderste aanraakgevoelige scherm is een op tweedimensionale sprites gebaseerd isometrisch beeld te zien dat doet denken aan de eerste games uit de serie. De game zou in 2016 op de markt moeten komen.

Volgens Square Enix verschijnt Dragon Quest XI ook voor de NX, de nieuwe console van Nintendo. Het Japanse concern kondigde in maart aan dat het werkt aan een nieuwe console, die intern bekendstaat onder de werktitel NX. De NX zou in 2016 op de markt moeten komen. Behalve de werktitel is er niets over het apparaat bekend.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

28-07-2015 • 12:52

60 Linkedin

Reacties (60)

60
60
44
1
0
0
Wijzig sortering
Spel draait op Unreal Engine 4, Dragon Quest X komt tevens naar de PS4 en NX
Bron: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1085666

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Redneckerz op 28 juli 2015 14:44]

Mooi ik het er wel zin in, ziet er goed uit op de DS met die dual screen setup! en nu al voor de NX aankondigen, nouja, goed voor nintendo zijn nieuwe console natuurlijk :)
Square had dat nooit moeten aankondigen dat de game ook voor de NX komt. Kan alleen de verkoop op de huidige platformen schaden.

Dat gezegd, het feit dat ze nu al aankondigen dat ze voor het volgende project van Nintendo al iets hebben liggen is opvallend. Dat betekend dat ze al een hele tijd geleden specs en dergelijke van Nintendo hebben gekregen. Wat dus de 2016 geruchten wel steker maken.

Zou het werkelijk tot een najaar 2016 release komen van de NX is het nog maar zeer de vraag wat het wordt. Met een 2011 release van de 3DS is het niet vreemd dat er na 5 jaar een nieuwe handheld van Nintendo in het vat zit. Maar met de 2012 release van de Wii U zou het ook kunnen dat ze na 4 jaar de Wii U eruit schoppen om dat hoofdstuk maar snel te vergeten.

Maar wat het is.... ja het zou me niet verbazen als Nintendo met een soort handheld console combi aan komt zetten. De Wii U heeft met de GamePad ook al enigszins hier wat van weg.
En ik zie Nintendo ook niet zo snel met een powerhouse van een console komen en de Sony en MS weg op gaan.

[Reactie gewijzigd door MenN op 28 juli 2015 13:19]

Als Nintendo weer een eigen weg kiest en geen krachtige console weg zet kunnen ze de meeste ports gaan vergeten en blijven ze voor de console afhankelijk van de Nintendo fans die er gezien de verkopen van de Wii U niet veel meer zijn. En niet iedereen die nu een Wii U heeft zal een NX gaan halen na het enigszins teleurstellende aanbod van games.
Je nuanceert het al wel een beetje met enigszins, maar hoewel games je natuurlijk persoonlijk wel of niet kunnen aanspreken is er inmiddels een prima line-up beschikbaar voor de Wii U:
  • Super Mario 3D World
  • Super Smash Bros. for Wii U
  • The Legend of Zelda: The Wind Waker HD
  • Mario Kart 8
  • Pikmin 3
  • Donkey Kong Country: Tropical Freeze
  • Splatoon
  • Yoshi’s Wooly World
  • Monster Hunter 3
  • Bayonetta 2
Ook speelbaar op andere platformen, maar relatief goedkoop verkrijgbaar op de Wii U:
  • Rayman Legends
  • Mass Effect 3
  • Assassin's Creed III & IV
Leuk leesvoer trouwens als afwisseling op de overwegend negatieve berichtgeving over de Wii U: Artikel op Engadget

[Reactie gewijzigd door Tkima op 28 juli 2015 14:12]

Inderdaad wel een prima line up. Maar, enorm eenzijdig. Het zijn alleen de Nintendo titels en dat heeft gewoon niet genoeg voor veel gamers. Als Nintendo ook standaard wordt bij de multiplatforms heeft het juist een enorm voordeel ten opzichte van Sony en MS met hun goede exclusives. Voeg daar GTA Call of Duty ect bij, en heel veel mensen zullen weer terug komen bij Nintendo
Maar wat moet Nintendo daarvoor inleveren? Hun eigen console architectuur? Hun nieuwe control devices? Hun voorliefde voor kleurrijke games?

Waarom zou je een derde console willen hebben die precies hetzelfde biedt als de PS4 en XBONE?

Ik vind het leuk dat 1 console meer om local multiplayer geeft. Ik vind het leuk dat 1 console meer om fun factor geeft.
Ik weet waar ik moet zijn voor online multiplayer. I weet waar ik moet zijn voor de nieuwste FPS'en met alweer een nieuwe poging om photorealisme te benaderen.

Waarom wil je 3x dezelfde console hebben?
Ze hoeven niets in te leveren. Juist hun kleurrijke games zijn hun redding. Maar geef de nieuwe console genoeg kracht dat ook de multiplatform games als een call of duty, assasins creed, fifa, need for speed, tombraider ect allemaal ook uit komen voor de NX. Dat zal veel gamers weer terug naar Nintendo halen. Gamers die wel nintendo games leuk vinden, maar niet die multiplatform support willen opgeven en dus geen Nintendo platform kopen.

Veel mensen hoeven geen 2 a 3 consoles thuis die kiezen 1 platform. En dat is helaas nu vaak geen Nintendo.

Qua online moet Nintendo nu eens echt orde op zaken stellen. Zo lastig is het niet om xbox live kopiëren, heeft sony ook succesvol gedaan.

[Reactie gewijzigd door MenN op 28 juli 2015 21:00]

Xbox live is niet de holy grail. Het werkt prima, maar ik zou het niet een tweede keer gekopieerd willen zien.

En als Nintendo net zoveel horsepower in hun Wii U had gestopt als dat de PS4 had, dan had de Wii U 499.00 gekost. Want het schijnt dat de GamePad alleen al ongeveer 100 euro is. Of moeten ze die ook weg doen?

Ben blij dat de markt wat diverser is dan alleen maar een x86 bak met een controller.
Een console waar je alle reguliere multi-platform games op kan spelen EN nintendo's eigen games.
Nu moet ik voor een potje smash bro's of mario kart een hele nieuwe console aanschaffen. Die dadelijk weer overbodig is want de volgende komt eraan.

En de NX word hoogst wss wel degelijk multi-platform geschikt, om ook nintendo games erop te kunnen spelen. Die komt zeker in huis dus.
En je vergeet de games die er nog moeten komen voor de Wiiu, nieuwe zelda game, Xenoblade Chronicles X, Super Mario Maker, Yoshi Woolly World, Harvest Moon, Star Fox, Animal Crossing(Jeej?) en dan zit ik met alleen de echte grote titels. Genoeg andere titels. :+

*offtopic*
Zelf beetje speculatie maar hoe zou de nieuwe console eruit zien? Aangezien 'Mobile Phone Games' erg groot zijn in Japan...Zouden ze daarop in spelen?

*ontopic*
Ik mag toch hopen dat de NX wel genoeg kracht heeft om zich op zijn minst te kunnen meten met de current gen consoles die uit 2014 komen...
Darksiders 2 is ook een topper voor rond de 10 euro ;)

Trine 1&2 en Giana Sisters zijn leuke spellen voor erbij en met de indie aanbiedingen weken krijg je op één spel 25% korting en de rest met 50% korting ^^ had alle drie spellen voor 14 euro ongeveer.

Shovel knight, The fall, Affordable space adventures etc. doen het ook goed :)
Leuke games maar ze schieten tekort. Te weinig mensen kopen voor deze titels een Wii U waardoor de console de grootste flop sinds jaren is.
Wii en WiiU en NX 3DS gaan allemaal gespeeld worden en blijven ^^ als er een combinatie pakket komt voor WiiUNX of 3DSNX of 3DSWiiU dan is het win win win voor onze huiskamer en Nintendo en SquareEnix ;)
Één voor de console en één voor de handheld of is de NX beide... ieder geval dit spel gaat gespeeld worden!
Groter nieuws voor ons westerlingen is dat de Xbox One niet in het lijstje staat. Ook geen PS3 of Vita.
Nee hoor. A. dat is geen nieuws omdat JRPG + Xbone = Error.
B. who cares anyway, zijn er uberhaupt zoveel westerlingen met een Xbone?

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 28 juli 2015 14:17]

Als ik een console aanschaf voor Witcher, Dragon age, Fallout, Lords of the fallen, Fable, ESO, Final Fantasy, Scalebound, Recore, Mass effect, etc. dan zal het een XBone slim zijn omdat ik MS mijn geld en tijd toevertrouw.

Ook heb ik weinig klachten over hun hardware en software en services en de controllers werken uitstekend ( 6 jaar oude controllers en doen het net iets minder dan mijn wired ms pc controller ) en de XBone controllers zullen ook uitstekend zijn ?

Naast de spellen van nu en die komen gaan komt er nog een bibliotheek aan XB360 spellen erbij dus een 400 euro is het mij meer dan waard :)
Echt waar? Ik heb echt 100% het tegenovergestelde gevoel. En ben een 360 owner.
Ben er juist destijds in gestonken met de 360 die tijdelijk scherp werd aangeboden. Nu was Lost Odyssey de moeite als exclusive, Castle Crashers was fun, Trials HD heeft me er doorheen gesleurd (is tegenwoordig ook op alle platforms). Maar heb bakken met exclusives moeten missen op de PS3, waarvan vooral Ni No Kuni me langs dwars zat :P

En jaar in jaar uit die E3 teleurstellingen. Kinect crap hier en daar. Halo, Gears, Fable, Forza, whooooo frkn cares? Oke, Halo snap ik dat mensen het spelen. Gameplay ziet er solid uit. Fable is niet eens RPG waardig en Gears? Leuk in t begin, maar bij de 2e werd het al saai... Genoeg hallen gezien en zag er ook niet indrukwekkend uit. Zult mij niet horen zeggen dat Uncharted de beste game ooit is, maar het heeft wel de looks en setting mee. (omdat beide vaak vergeleken worden)

En waarom zou je nu al die cross console games spelen op (iets) minder krachtige hardware? Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt trouwens hoor. Maar Microsoft's hardware versus de Japanners? Volgens mij is die trackrecord toch juist dramatisch of ben ik in de ward.

Die 360 backwards compatability zou de moeite zijn geweest als die catalogue überhaupt impressive was. Voor de PS4 zou ik meteen om zijn om juist die gemiste games nu te gaan spelen. Maar dat is vooral omdat ik geen PS3 had. Vind het alleen een zwak argument in een industrie waar iedereen zit te zeiken over games die er niet 100% next gen uitzien (zoals alles op Wii U). En dan vervolgens de hele catalogus opentrekken van een vorige generatie XD hahaha. Wat willen we nou?

En controllers zeg je. Ik heb die van Xbone nog niet vastgehouden hoor. Maar los van dat nieuwe ding van 150,- (die nog niemand heeft getest) staan die Xbone controllers er toch juist om bekend dat ze crap zijn? Iets met die shoulder buttons ofzo? De 360 controllers gebruik ik graag hoor. En vond de Dual Shock altijd een drama. Echt waardeloos. Te klein, irritante triggers. Maar dat ding van de PS4 voelt echt een stuk beter. Veel boller. Betere knopen. Fijne analoog.

Ik krijg sterk de indruk dat PS4 > Xbone. Maar goed, dat is mijn indruk.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 28 juli 2015 17:11]

Ik heb geen ervaring met X1 controllers, maar die van de ps4 zijn nou niet echt super. Ik krijg het idee dat die van de X1 kwalitatief een stuk beter zijn. De DS4 ligt wel lekker in de hand maar het rubber van de sticks slijt heel erg snel. De triggers vind ik zelf erg onhandig, had iets meer weerstand op mogen zitten van mij.
Heb de DS4 tot nu toe vooral gebruikt bij een nachtje The Order. Vond ze verrassend goed werken. Maar mijn verwachting was ook op niveau 0. De DS altijd verschrikkelijk gevonden. 360 werkte wel goed, ondanks de waardeloze D-Pad. Voor Street Fighter ook zon Mad Catz moeten halen omdat het gewoon NIET werkte. Wel jankte mijn triggers altijd van de 360. De veer ofzo? En dat bakje van de batterijen was beetje gammel :P
Dat slijten van het rubber op de DS4 sticks was iets van de eerste batch. Als je er nu 1 koopt dan is dat rubber "onverwoestbaar".
Ik vindt het ten eerste erg indrukwekkend om de verkeerde last gen console te kiezen en nu denk je al over een current gen console na.. succes :)

Over hardware en software en controllers doe eerst huiswerk qua je smaak en prijzen en kwaliteit anders gaat het veel ergernis en financiën kosten en kun je nog beter over gaan op pc ^^ krijg je het beste van het beste voor die prijs en nee pc componenten zijn niet duur als je goed zoekt en testen bekijkt dan is het nog goedkoper dan de cyclus van een console.

Mijn style bevalt mij prima een WiiU voor mijn Wii en WiiU spellen en bijna elk spel is van Nintendo bodem en de XB360 voor Witcher 2, Dragon age 1&2, Fable 1&2&3, Mass effect 1&2&3, Dragons dogma, Darksouls 1&2 deze spellen alleen zijn voor mij al een XB360 waard en dan komen er nog tal van jrpg erbij als Eternal sonata, Star ocean, Magna carta, infinite undiscovery etc. nog een stuk of 10 :)

De MS controllers wired of wireless (hetzelfde als XB360 controllers werken op console en pc en visa versa) worden door de meesten aanbevolen voor pc gaming dus wat zou hieraan mankeren ? ik heb zelf nog nooit één probleem gehad met ook maar één knop.

De nieuwe controller valt onder custom net als Razor en ja als je het wilt gaat dat geld kosten maar ik denk dat die 150 euro een advies prijs is.. als je dat zo even besteld zonder te wachten en sneupen ja 150 euros weg.

In welke categorie een spel valt interesseert mij nog minder dan de verjaardag van Adolfje het gaat om het spel en Fable is voor mij één van de beste series ^^ juist de exclusives van MS spreken mij aan en de Sony weinig tot niks ook mede door de prijskaartjes of het huis vol met consoles.
Ik snap niet al je zinnen, maar ik zei toch juist dat ik die 360 controller wel goed vond? Heb 2 wireless en 1 met wire voor laptop. D-pad is wel ruk, maar verder ligt dat ding prima in de hand. Het ging mij om wat ik "las/lees" over de Xbone controller. Maar goed, zou mijn keuze niet van afhangen.

En ik heb die 360 jaren geleden al gekocht, dat begreep je toch?Toen was dat current gen en heb ik de verkeerde keuze gemaakt. Kwam ik later achter. Jaar in jaar uit keek ik met grote teleurstelling terug op de Microsoft E3's. Kortom, er kwam niks relevant voor uit. Er zullen meer zijn die een verkeerde keuze maken.

Al die cross console games die je noemt zijn ook het probleem niet. Exclusives zijn het punt. En ook PC lost dat niet op, want niet alles komt op PC uit. En ik heb uberhaupt nog een Asus N550, met Steam. Speelt games nog wel redelijk af. Niet super duper high end, maar goed genoeg.

En ja die categorie van Fable boeit me ook niet hoor. Vond het gewoon echt een ontzettend overrated ding. Keer tweedehands goedkoop kunnen krijgen gelukkig. Kort, saai, vlak. Echt super vlak. Maar goed, smaak kwestie.

Wat betreft hardware ging het mij vooral om het aantal apparaten dat stuk gaan. De console zelf dus. Ik meen dat Mincrosoft van de 3 grote het meest beroerd uitkomt, maar pin me er niet op vast. Zou ik moeten opzoeken.
Vita krijgt een ander type DQ spel, Xbox One daartegen verkocht ongeveer 650.000 keer in Japan, dus dat de game niet ervoor uitkomt is niet eens zo raar.
Dat laatste is meer dan logisch. Het moet een keer afgelopen zijn met het steeds meer afnemende PS3-publiek.
Dat net jou dat weer op moet vallen dat de XBO geen versie krijgt....

Zo boeiend is dat niet. Het komt wel vaker voor dat games wel op de PS4 verschijnen maar niet op de XBO.
De Xbox One verkoopt voor ene geen meter in Japan. Niet zo vreemd dat een game waarvan de grootste afzetmarkt in Japan ligt dat platform overslaat. De enige manier waarop MS Japanse ontwikkelaars kan paaien is door met de geldbuidel te zwaaien.

Wat wel jammer is dat de PS4 in Japan nog niet goed genoeg verkocht is. Dat leidt ertoe dat er relatief veel Japanse PS4-games ook op oudere, minder krachtige platforms als de PS3 en PS Vita moeten draaien en je dus tot in 2016 nog cross gen PS4-games zult zien..

[Reactie gewijzigd door ymmv op 28 juli 2015 16:47]

Ben benieuwd wat de NX echt gaat worden. Ik heb een vermoeden dat het een een virtual reality headset is wat gelijk dienst doet als een head-held console.
Zou weer echt Nintendo zijn iedereen is jaren aan het investeren en vraagt aandacht voor hun projecten en de N is achter gesloten deuren aan het knutselen ^^ en PóóóóF daar komt magisch zomaar een VR device tevoorschijn.

Dit jaar zal er wel iets van nieuws uitkomen maar 2016 wordt echt spannend en kan niet wachten! de WiiU bevalt mij nog prima en zeker met de top titels die nog komen gaan en de NX is een raadsel maar heb het volledig vertrouwen in Nintendo :)
Hij zou wel ongeveer $149,99 moeten kosten... Waar wil je dan op bezuinigen voor een vr-bril? Sowieso had Nintendo al eerder een VR-bril uitgebracht. Ik gok eerder op een soort smartwatch-achtige device. Maar zelfs dat had Nintendo ook al eerder... De (3)DS heeft zijn vorm er ook aan te danken ;) .
Bedankt voor de informatie Sim ik had de Game&Watch al eens gezien maar de vergelijkingen met de 3DS was mij tot nu toe nooit zo opgevallen ^^ Nintendo blijft maar vallen en opstaan vooral na dat komen ze sterker terug dan ooit!

Is al keer op keer bewezen dus waarom nu de hoop verliezen ;)
nx gaat helemaal niets doen met vr, is allang bevestigd.
Excuus maar kan nergens vinden dat hun bevestigd hebben niks met VR te doen...
Dat kun je vergeten, Reggie Fils-Aimé stelde dat de VR-techniek 1 groot ding miste, namelijk social. In andere woorden, de kans dat Nintendo hiermee nog een keer gaat komen is nihil.
Anoniem: 390145
28 juli 2015 13:07
Fingers crossed dat het geen mmorpg wordt zoals X maar een fatsoenlijke dragon quest zoals VIII en IX.
Dat is al bevestigd toch?

"Unlike the online MMO Dragon Quest X, the upcoming entry will be a stand alone single player title", van Kotaku.
Las het even later het hele bericht ook op kotaku. Maar wel super, na 12 jaar komt er eindelijk weer een volledige console game, duurde me te lang na dragon quest viii.
Gaaf! Dragon Quest IX was mijn favorite DS game!
Hier nog iemand die enorm heeft genoten van DQIX! Mooi dat de nieuwe DQ weer wel op de 3DS komt.
En iedereen maar de gerucht over de NX kopiëren.

Zelfs als NX werkelijk een console is, geen prototypes, geen bevestiging van Nintendo en ga zo door = geen bewijs wat NX uberhaupt is.

Teleurstellend dat nieuws sites elkaar zo klakkeloos kopiëren.

"and "seek time gone by Dragon Quest XI", the previous work, which was launched from the Company on August 2, 2012, following the "race of Dragon Quest X awakening Shi five online", is the latest installment of the "Dragon Quest" series story.
A wide range of many users of everyone, As you play the latest installment in the play style of your choice, I am planning to launch in two models of PlayStation 4 / Nintendo 3DS. PlayStation more than 4 to much in the past work and be able to adventure the "beautiful world", you can play it by switching the Nintendo 3DS "3D screen," "2D screen." In addition, Nintendo Co., Ltd. We are also considering the launch of in ※ "NX" in development."

Consodering betekend eerder dat mocht NX een console zijn, brengen zij het spel ervoor uit.

Het zegt echter niks over de NX, gamedevlopers weten ook niet wat de NX werkelijk gaat worden dus dit is eerder een aanname.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 28 juli 2015 13:12]

Gamedevelopers weten wél wat de NX is. Ze hebben van Nintendo al een presentatie gehad. Zouden de developers het nog niet weten dan staat bij deze vast dat de NX enkel first party games gaat draaien of pas tweede helft 2017 uit gaat komen.
Ik ga er ook vanuit dat de NX pas in 2017 uitkomt, Wii U is dan 5 jaar op de markt dus dat de "NX" dan uitkomt (als het werkelijk een console is) lijkt mij dan het meest reëel.
Inderdaad wij als volk worden vragen ons af en laten onze fantasy op de NX los en dat wil Nintendo misschien ook maar de ontwikkelaars weten donders goed waar hun mee werken en wat er mogelijk is.
Het nieuws komt uit de press event waarin Yosuke Saito op het allerlaatst de melding over NX doet. Hierin noemt hij NX en 開発中 (=in development).
Zullen heus wel een aantal dev kids verspreid zijn als ze 2016 NX met het grote publiek willen gaan delen. Anders zijn ze wel heeeeel erg laat en is er ten tijde van de release weer geen game beschikbaar. Dat is nu sowieso al de kriem van de industrie. PS4 ga ik heus wel halen, maar voel me nog niet gedwongen (oke, Bloodborne trekt aan mn ziel). De Xbone... tjah... Ori and the blind forrest dan maar? Ow wacht, die was plots op steam (zelfs met 75% discount door een foutje geloof ik)

Anyway, ze zullen er vast al druk mee bezig zijn. Ben wel benieuwd wat het allemaal behelst dat NX. Altijd wel geïnteresseerd in Nintendo apparaten, maar hoop wel op een beetje comon sense dit keer. Dan maar wat minder gewaagd.
En nu maar hopen dat hij ook naar europa komt, daar is nog niks over gezegd.
Ik wacht ook nog steeds op een aankondiging dat de Dragon Quest 8 remake voor de 3DS ook buiten Japan verschijnt..
Wordt die NX wel een console? Volgens mij is dat nog helemaal niet bekend.
Gerucht ging eerst ook dat het (een fork van) Android zou draaien, dan lijkt mij een handheld apparaat meer voor de hand liggend, of het moet echt een volledig aangepaste versie zijn.
Verder is het wachten op de daadwerkelijke aankondiging.
Ik speel heel veel (j)rpgs maar heb dragon quest nog nooit gespeeld. Ik hoor er vaak goede dingen over maar iets zegt me dat DQ niet voor mijs is. MIsschien word het tijd dat ik naast Bloodborne m'n ps4 voor iets anders ga gebruiken^^