Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties
Submitter: HtheB

Een ontwikkelaar van Slightly Mad Studios heeft losgelaten dat de Wii U-versie van racegame Project Cars er mogelijk niet gaat komen. De behaalde framerate op de Wii U zou in de praktijk te laag liggen.

Developer Ian Bell meldt op het forum van Project Cars dat zij momenteel een framerate van 23fps behalen bij een vroege Wii U-versie van de game bij een 720p-resolutie. In de ogen van de spelontwikkelaar is dat onvoldoende, of er moet voor gekozen worden om de game grafisch lichter te maken.

Bell stelt in zijn forumposting tevens dat hij hoopt dat Nintendo tijdens de aankomende E3-beurs in juni nieuwe hardware zal aankondigen. Daarmee lijkt de kans klein dat Project Cars nog op de Wii U uit zal komen, al heeft de spelontwikkelaar dat nog niet officieel bevestigd.

Nintendo komt volgend jaar met een nieuwe console. De Japanse fabrikant ontwikkelt het systeem, gebaseerd op een 'nieuw concept' voor gaming, onder de codenaam NX, maar details over NX zijn nog niet bekend.

Project Cars

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Er kan genoeg gedaan worden aan de looks en het er nog steeds mooi uit laten zien. Er zijn zat Wii U games die er prima uitzien. De devs weten toch wat de Wii U aankan? Dan ga je je game op superhoge settings draaien en klagen dat het maar 23 FPS behaald? Nou oke dan... Overigens vind ik het wel heel erg naief om te denken/hopen dat Nintendo een Wii U met hardware gaat aankondigen die vele malen beter is dan het origineel.
Het is niet zozeer de eye-candy die duur is. De physics en het geavanceerde tire-model slurpen het meeste van de performance op. Dus met het statisch maken van het weer en tijd en verlagen van de grafische opties ben je er niet.
Volgens Ian Bell in de betreffende thread:
Honestly, unless we really cut the looks back I think we're looking to Nintendo's next console.
Klinkt dus toch echt alsof het vooral met de graphics te maken heeft.
Klopt, maar lees maar eens de hele thread door. Op PS4 en Xbox worden twee volledige cores (dus uitgemaxt) gebruikt voor het tire model. Ter vergelijking: een WiiU heeft maar twee cores. En in dezelfde thread meldt Ian dat het Ún-Ún is, dus zowel tire model versimpelen als graphics aanpassen en dynamic weather en time eruit.

Klinkt als een heleboel werk en ik denk dat je uiteindelijk met iets eindigt dat feitelijk een andere game is dan Project CARS.
Beetje hetzelfde als need for speed en tony hawks pro skater op de gameboy misschien? Dat leek eigenlijk niet eens op de pc/console variant..
Nee, plus dat als je die CPU-slurpende aspecten van de game gaat tweaken voor de Wii U, je de hele gameplay gaat aantasten. Juist het realisme is een van de grote voordelen van deze game. Dan mag het grafisch best minder, maar de simulatie van het gedrag van de auto moet wel op hetzelfde niveau blijven, anders wordt het een arcadegame :/
Overigens vind ik het wel heel erg naief om te denken/hopen dat Nintendo een Wii U met hardware gaat aankondigen die vele malen beter is dan het origineel.
Ik denk niet dat het naief is. Nintendo moet wel, ze kunnen niet voor een 3e keer een 'slappe' machine uitbrengen. Het is niet voor niets dat de grootste 3rd party games niet uit komen op de WiiU en dat zelfs hele publishers het niet meer aan durfen vanwege de slechte sales.

En waarom denk je dat Nintendo nu al een nieuwe console aan gaat kondigen? De NX moet minimaal op het niveau komen van de huidige MS/Sony-gen, anders gaan developers wŔŔr niet ontwikkelen voor de nieuwe console en krijg je de WiiU all over again, hele vette 1st party games maar daar blijft het bij.
Aan de ene kant heb je zeker gelijk. Nintendo moet met een sterke console komen, en gezien de PS4 en Xbone niet bijzonder krachtig zijn kunnen ze daar over 2 jaar ook makkelijk overheen gaan. Het 'probleem' van de PS4/Xbone is dat, in verband met de kosten, er gekozen is voor een APU met GPU en CPU op 1 chip. Dit maakt die chip fysiek heel groot en dat zorgt er ook voor dat er niet gekozen kon worden voor een GPU met meer dan 1,8 TFLOPS.

Over een jaar zit ook AMD op 14nm en kan men dus weer een stap verder gaan, en kan voor hetzelfde geld een veel zuinigere en snellere APU neergezet worden. Zeker in combinatie met technieken als HBM levert dat niet alleen een kostenbesparing op, maar ook flinke prestatiewinst. Bovendien kosten GPU's als een R9 290 (4,8 TFLOP) minder dan 300 euro (ter vergelijking, in de PS3 en de X360 was de GPU in die machines ook gebaseerd op een PC-GPU van >400 euro).

Kortom, qua power kan Nintendo makkelijk bijbenen wanneer de tijd rijp is voor een volgende console.

Aan de andere kant, denk ik niet dat Nintendo 3rd parties mist om haar zwakke hardware. Nintendo probeert al jaren 3rd parties aan te trekken. Check de release line-up van de Wii U, check de reveal van het systeem en de toen aangekondigde games. De plannen waren gewoon volwassen. Maar niemand geloofde er in, gamers kochten het systeem niet en ondanks zakken met geld van Nintendo voor Call of Duty en Assassins Creed, zijn die AAA-titels heel brak verkocht voor de Wii U.
Nintendo zit met een imagoprobleem; hier verderop wordt ook genoemd dat een racegame 'te volwassen is voor de Wii U'. Wat mij betreft echt onzin, maar volgens mij is dat het primaire probleem met Nintendo. Daar moeten ze echt vanaf.

[Reactie gewijzigd door Richh op 26 mei 2015 10:18]

Mensen kopen een Nintendo console voor Nintendo games. Dat weten 3rd party ontwikkelaars ook.
maar heel veel mensen kopen ook juist geen Nintendo console vanwege het gebrek van 3rd party. Beetje een kip en ei verhaal, maar echt verrassend is het al niet meer. Eigenlijk al sinds de laatste dagen van de N64 is support van uitgevers anders dan Nintendo zelf niet meer je van het.
Ik zou het geweldig vinden als Nintendo straks ook Witcher, GTA en Fallout heeft. Ik heb geen geld om een PS4 en een Wii U te kopen.
Precies! Ik zou juist heel graag een nintendo console willen, maar dan moet er meer uitkomen dan alleen de nintendo games. Dus inderdaad een GTA en dergelijke
Ik weet het toch niet zo hoor. Ik denk dat er veel sympathie bestaat voor Nintendo consoles binnen de gamer gemeenschap maar dat veel gamers gewoon rationeler zijn in hun aankoop.

Probleem met Nintendo is dus dat ze hun hardware krachtig genoeg maken voor hun eigen games maar eigenlijk gewoon geen rekening houden met de wensen van 3rd party ontwikkelaars. De Nintendo games ogen altijd mooi om dat ze hun eigen simplistische stijl hebben maar je wil niet constant zulke games spelen en als je dan gaat kijken wat er op andere consoles verkrijgbaar is is de keuze voor een PS4 of X1 al veel sneller gemaakt.

Ik zou wel een Nintendo kopen die krachtiger is dan de PS4 maar een Nintendo die de duimen moet leggen voor een PS4 weet je zo dat ontwikkelaars met halfbakken versies komen van wat je op andere platformen krijgt.
Dat deden ze met de N64 en de Gamecube, waarbij de laatste door velen zelfs als flop wordt bestempeld... Sterker nog, pas dit jaar word er echt een einde gemaakt aan de PS360, de afgelopen jaren kreeg iedere game een PS3 en een 360 port. En toch werd de Wii U overgeslagen, terwijl dat systeem krachtiger is dan een PS3 of 360.

Het probleem is groter dan alleen 'power'. Het is een van de vereisten, samen met een traditionele controller en een beter online netwerk, om maar wat te noemen. Maar met alleen een krachtige console komen ze er niet.
Exact, het is een kip-ei verhaal. Ontwikkelaars bouwen niet omdat gamers het systeem niet kopen, en gamers kopen niet omdat ontwikkelaars niet bouwen.

Maar waarom eigenlijk? Waarom zou Nintendo geen mooie console neer kunnen zetten waarop iedereen kan spelen? Genoeg gamers die ook Nintendo-games willen spelen naast de 3rd party games die ze nu spelen op hun PS3/Xbone, volgens mij.

Nintendo moet echt dat 'taboe' rond 'kiddie' Nintendo-consoles zien te doorbreken. En hoewel ze dat probeerden met de Wii U (EA op het podium, zombie launchgame, CoD, AC, Batman, Darksiders, Ninja Gaiden, Tekken) is het ze niet gelukt. Net als met de Gamecube, die krachtiger was dan de PS2, maar ondanks titels als Resident Evil gewoon flopte.
Ik hoop dat ze het met de volgende generatie wel voor elkaar krijken.
En dat is nou precies het imagoprobleem waar Richh het over heeft.

Nintendo heeft altijd goede 3rd party games gehad, maar werd steeds minder door Nintendo's gekke design keuzes.
Ten eerste verkopen de wii u's een stuk beter momenteel en zit op het niveau van de Xbox one [wikipedia, 2015]. Lees ook: nieuws: Wii U had in december in de VS beste verkoopmaand sinds release

Ten 2e zijn Nintendo gamers andere type gamers dan de gemiddelde PS4 gamer of Xbox gamer. Beetje generaliserend, maar zij hebben vaak geen zin om elk jaar de nieuwste COD te kopen. Wel wil zij alle unieke Nintendo titels kopen. Ik zelf zou eerder een Metroid of een Zelda spelen dan COD of een FIFA. Ja COD is leuk, maar alleen tussendoor om een beetje te schieten.

Maar goed voor een stukje markt verbreding kan Nintendo zijn console doen aantrekken wanneer deze ook de AA-titels kan afspelen en goedkoper is dan de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 26 mei 2015 12:06]

Eens, maar... why not both? Waarom zou die 'jaarlijkse CoD + Fifa peasant' niet op een Nintendo console terecht kunnen?
Nintendo heeft ze nodig; het is voor het eerst sinds hun bestaan dat ze verlies hebben geleden met een generatie. Hoewel het geen groot verlies was (zet dat tegenover de PS3 bijvoorbeeld :P) moet er gewoon iets veranderen daar.
Het is inderdaad heel bijzonder dat er na de release van het origineel blijkt dat de game niet goed genoeg draait op de Wii U. Dat zou al veel eerder moeten blijken, toch? Zoals je zegt, de devs weten wat de Wii U aan kan en er is sinds de aankondiging al gigantisch veel tijd geweest om deze beslissing te maken. Ook gezien de niet enorm goede verkopen en het gebrek aan racestuurtjes voor het systeem kan ik me voorstellen dat de uitgever niet op een release zit te wachten, maar dan is het heel opvallend dat het nu pas komt.

Verder klopt het ook niet helemaal wat Tweakers zegt, Nintendo komt volgend jaar namelijk niet met een nieuwe console. Dat heeft Nintendo zelf bekend gemaakt. Daarnaast is het ook nog niet duidelijk wat er met NX bedoeld wordt, soms wordt beweerd dat het om een soort service of dienst gaat waar de volgende generatie consoles op in zal gaan haken, samen met PC's, web en smart devices, wat te maken heeft met het onlangs stoppen van Club Nintendo.

Sowieso zal de eerstvolgende nieuwe Nintendo hardware een opvolger van de 3DS zijn, welke inmiddels 4 jaar op de markt is. Gezien de 3DS nog goed loopt, er net een nieuwe versie is en handhelds wel vaak 6 jaar mee gaan, denk ik dat die aankondiging nog even op zich laat wachten.
De Wii U verkoopt minder, maar ook die is nog maar 3 jaar op de markt. Het is te snel om nu al een aankondiging te doen, die komt volgend jaar waarschijnlijk.
De recent uitgebrachte New Nintendo 3DS (N3DS) is bedoelt als de opvolger van de 3DS. Nintendo heeft al bekend gemaakt dat een aantal nieuwe spellen alleen zullen draaien op de N3DS. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de N3DS een stuk krachtiger is dan de 'oude' 3DS.

[Reactie gewijzigd door Mega1mpact op 26 mei 2015 10:32]

Nee, dat is niet waar. Je zou eerst de Wikipediapagina eens kunnen lezen (2e zin) :)

Hoewel er inderdaad nieuwe spellen zullen komen die alleen draaien op de N3DS en er games zijn die beter draaien/meer kunnen op de N3DS (net als de DSi, welke ook wat sneller was, een camera had, beter wifi, enzovoort), is het geen opvolger als in een systeem wat opnieuw 4 jaar mee gaat. Het is net als de DSi een revisie met wat extra's, maar behoort verder gewoon tot de 3DS-familie.

Het is ook helemaal niet de bedoeling dat er nu alleen maar N3DS-titels uitkomen, het is juist de bedoeling dat het merendeel van de games op de 'oude' 3DS blijft werken.
Om eerlijk te zijn zou ik ook niet eens zo'n game op de WiiU willen zien.
Maar dat kan aan mij liggen.

Ik vindt project cars nou niet echt zo'n game voorop de WiiU , vindt het veel te volwassen voor een WiiU.
Daarnaast ik begrijp dat een racegame vaak meer FPS nodig heeft dan een Mario etc.

Maar als ik alle mario's bekijk die zitten ook hoog met fps en die het wel gewoon doen/werken
Daarnaast ik begrijp dat een racegame vaak meer FPS nodig heeft dan een Mario etc.
FPS heeft met vloeiend afspelen te maken, het maakt niet uit of dat een race of een ander 3D spel is.
Maar als ik alle mario's bekijk die zitten ook hoog met fps en die het wel gewoon doen/werken
Voor Mario games is veel minder rekenkracht voor nodig, het zijn geen grafische hoogstandjes.
FPS heeft met vloeiend afspelen te maken, het maakt niet uit of dat een race of een ander 3D spel is.
En sommige games kunnen met lagere fps (bv 30fps) nog steeds relatief vloeiend aanvoelen. Sommige games/genres hebben meer nood aan een hogere fps (startend bij 45fps) dan andere. Bij Hearthstone bijvoorbeeld zou een hogere fps je gameplay niet be´nvloeden, bij een shooter dan weer wel. Ik denk dat theduke het eerder daar op bedoeld heeft.

(Uiteraard zou 60fps bij ieder spel er vlotter uitzien, maar bij sommigen zul je er minder van merken dan bij andere. Verder vind ik het raar dat console games ofwel 30 ofwel 60 fps lijken te zijn, waarom geen 45 bv, dat zou al helpen tov 30fps, voor de games die dit wel zouden kunnen halen maar geen 60)
Ik vermoed dat dat een nawee is van NTSC. Dat werd immers uitgezonden tegen 60 Hz (=60 fps) en de meeste consoles in die tijd deden dat dus ook. Om dat een beetje leuk te schalen zul je dus op die 60 blijven zitten, of op de helft zodat je daar geen gezeik mee krijgt.

Tegenwoordig inderdaad niet zo’n issue meer aangezien dat veel minder door de hardware wordt gedicteerd natuurlijk.
Een goeie reden waarom de console games 30 fps zijn, omdat het het anders heel lastig is de fps stabiel te houden. Zelfde reden dat u4 van 60 fps na 30 gaat.
Maar meer FPS is dus ook meer visuele feedback. En laat dat nu net belangrijk zijn bij race games of FPS games. Meer FPS zal bij een Mario game weinig uitmaken, er zit amper snelheid in, maar ook weinig objecten of effecten in het scherm. Denk dat het bij een game zoals smash dan wel weer gewenst is.
Wanneer is een game volwassen? Qua grafische kracht is de Wii U minstens zo krachtig als een PS3 of een Xbox 360. Het leuke is nu dat de Wii U nu in staat is om de hardcore spellen te spelen op het niveau van een PS3 of een Xbox 360. De Wii was daar niet toe in staat. Dit maakt de Wii U juist de perfecte console temeer daar de PS4 en Xbox one qua vooruitgang behoorlijk tegenvallen.
Ik kijk uit naar de dag dat mensen niet standaard die link leggen tussen "kinderachtig" en "Nintendo". In mijn ogen zijn ze zelfs nooit "kiddie" geweest. Veel van de Nintendo-games (en dan heb ik het niet over shovelware van 3rd-party ontwikkelaars) hebben een moeilijkheidsgraad waar je u tegen zegt.

Veel games kan je zonder problemen doorheen kachelen, dat zeker, maar wil je alles behalen of een aantal zeer leuke geheimen vinden (Star Road in Super Mario World bijvoorbeeld), dan moet je echt even wat beter op je stoel gaan zitten.

Qua graphics ziet het er misschien niet zo donkerbruin (blijkbaar synoniem aan volwassen) uit als Destiny, Halo, God of War of welke "volwassen" game dan ook, maar qua gameplay en replaywaarde zijn vele Nintendo-games wel echt veel volwassener dan menig serie op andere platformen.
Ontwikkelaars zouden toch ondertussen moeten weten dat de Wii-U veel minder rekenkracht heeft dan de Playstation 4 en XBox One. Ze krijgen (kopen) nota bene een developer-kit, dus om nu achteraf te dreigen dat ze de game schrappen vanwege de lage framerate vind ik nogal flauw.
Ze dreigen ook helemaal met niets (beetje domme titel van het artikel eigenlijk, wie zouden ze daar trouwens mee bedreigen?). Ze laten het gewoon weten, en leggen uit waarom ze het spel waarschijnlijk niet zullen uitbrengen op de WiiU ondanks eerdere aankondiging.
Ze laten het gewoon weten, en leggen uit waarom ze het spel waarschijnlijk niet zullen uitbrengen op de WiiU ondanks eerdere aankondiging.
En daarmee een dikke middelvinger geven aan degenen die de game wel gebackked hebben (en deze versie van de game wilden).

Een volgende game van hen zou je dan dus ook niet hoeven te backen, als ze hun beloftes niet eens nakomen op deze manier. Al zullen ze diegenen die dan de Wii U versie zouden willen hebben een full refund geven. Dan nog loopt het dusdanig imago schade op, dat iemand wel 2x nadenkt voor dit bedrijf (SMS / WMD) te backen.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 26 mei 2015 09:57]

Het is zo dat op het WMD forum er geen massale vraag is voor Wii U. Moest er op het WMD forum echt vraag naar zijn dan zou de Wii U versie er zeker komen. Op het WMD forum kunnen backers hun ideeŰn voorleggen aan de ontwikkelaars. Het lijkt er dus op dat het aantal Wii U backers beperkt is.

Verder is het ook zo dat wie in pCARS heeft ge´nvesteerd zijn geld zal terug zien plus zelfs winst omdat het spel het zo goed doet.
Het is zo dat op het WMD forum er geen massale vraag is voor Wii U. Moest er op het WMD forum echt vraag naar zijn dan zou de Wii U versie er zeker komen. Op het WMD forum kunnen backers hun ideeŰn voorleggen aan de ontwikkelaars. Het lijkt er dus op dat het aantal Wii U backers beperkt is.
Op de site anders wel, dus Wii U bezitters hebben gesproken, gedoneerd, maar worden nu dus zwaar genaaid:
http://www.projectcarsgame.com/home/category/poll
Klik maar even op "View Results" onder de poll...

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 26 mei 2015 22:54]

Ja iedereen kan daar blijven stemmen. Ik had gisteren die poll ook al bekeken en op Wii U gestemd voor de grap. Blijkt dat ik dat nu nog eens kan doen zelfs. Niet echt betrouwbaar zo'n poll dus.
Nu niet meer, maar dit was wel de basis waarop het hele Wii U verhaal meer geloofwaardigheid begon te krijgen. Ze waren er al mee bezig en n.a.v. de poll hadden ze er in eerste instantie ook meer vaart achter gezet omdat ze zagen dat mensen ook echt een Wii U versie wilden hebben.

En Slightly Mad Studios was in het begin ook nog erg enthousiast over hoe die ontwikkeling verliep:
http://nintendoenthusiast...tudor-project-cars-wii-u/
Pas nadat ze zijn samen gaan werken met Bandai Namco begon de negatieve berichtgeving voor de Wii U en ook doordat ze over zijn gegaan op een ander tire model, voor n˛g meer realisme. Resultaat is dat zelfs de Xbox One en PS4 nauwelijks de game met alle effecten ingeschakeld aankan.
Een paar reacties hieronder heb ik daar ook het ÚÚn en ander over gezegd, mocht het je interesseren, anders moet ik het twee keer posten... ;)
Verder is het ook zo dat wie in pCARS heeft ge´nvesteerd zijn geld zal terug zien plus zelfs winst omdat het spel het zo goed doet.
Moet je wel een minimaal bedrag voor geinvesteerd hebben in de game. Ik dacht minimaal 50 of 100 euro, weet niet zeker meer hoeveel. Ikzelf heb 100 euro ingelegd (de DLC sprak me wel aan). Daarnaast zijn er natuurlijk wel meer backers en zijn er backers die meer hebben ingelegd als ik. Er zal dus gedeeld moeten worden. ;) Dus zo'n vaart zal het niet lopen, dat de investering zich terug verdient, wat volgens mij ook nergens inzichtelijk is.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 26 mei 2015 12:19]

Als je hebt gebackked met hoop op de Wii U versie, die (zoals hieronder staat) nooit officieel deel heeft uitgemaakt van de crowdfunding dan was je naar mijn mening al niet al te slim bezig.

Snap om het eerlijk te zeggen ook niet dat men op een Wii U versie zit te wachten, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Als je hebt gebackked met hoop op de Wii U versie, die (zoals hieronder staat) nooit officieel deel heeft uitgemaakt van de crowdfunding dan was je naar mijn mening al niet al te slim bezig.
Ik weet niet beter of het was een stretchgoal? Als dat niet zo is, dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd begrepen. Zelf heb ik overigens de PC versie. :)
Snap om het eerlijk te zeggen ook niet dat men op een Wii U versie zit te wachten, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Men wilde dat de game 'de meest authentieke, mooie en technisch geavanceerde racegame wordt op elk platform' zou worden, bron: nieuws: Project Cars komt in 2015 naar Wii U jammer dat die enthausiasme nu dus anders is.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 26 mei 2015 10:53]

Dat is dus het hele probleem hier. Ze liepen hele tijd te koop met een Wiiu versie, zelfs ver voor de ps3/360 versies, die later vervangen werden door ps4 en One. en daadwerkelijk gereleased werden met de PC versie.
De Wiiu versie is gewoon op de achtergrond geschoven.
En sinds de WiiU nooit echt deel gemaakt heeft van de crowdfunding terwijl er wel steeds op gehint werd, hebben ze in feite geld binnengehaald van fans die erop zaten te wachten, maar hoeven ze geen financiele verplichtingen jegens die fanbase te maken.
Eigenlijk is het onetisch om zo aan je funding te komen. Als je niet daadwerkelijk verplicht wil worden om die versie uit te brengen, ga het dan niet jaren lopen aankondigen en het dan niet als crowdfunding stretch goal neer te zetten.
Nee, dit is niet waar. WiiU support werd pas aangekondigd nadat de funding gesloten was. Dus backers kunnen nooit hebben gebackt met de verwachting van een WiiU versie.
De specs van de game zijn tijdens de ontwikkeling nogal opgeschoven. De game was al in development voor de WiiU toen het nieuwe tire model werd ge´ntroduceerd. M.a.w. in het begin van het traject was de performance geen probleem, verderop in het traject wel.
Als je kijkt naar de minimum eisen op de PC kun je inderdaad constateren dat het een opgave is om het op de Wii U voor mekaar te krijgen maar het is jammer dat ze zo laat komen met ditsoort nieuws, mocht Nintendo komend E3 de nieuwe console nog niet met veel poespas aankondigen en laten zien hoop ik voor Wii U bezitters dat ze toch mogen geniete, dan maar in iets mindere kwaliteit.

Ik heb zelf een goede PC en een PS4 maar als de Wii U jou "game" machine is heb je op mario kart na niet veel te racen, en dat is jammer.
Als je kijkt naar de minimum eisen op de PC kun je inderdaad constateren dat het een opgave is om het op de Wii U voor mekaar te krijgen maar het is jammer dat ze zo laat komen met ditsoort nieuws, mocht Nintendo komend E3 de nieuwe console nog niet met veel poespas aankondigen en laten zien hoop ik voor Wii U bezitters dat ze toch mogen geniete, dan maar in iets mindere kwaliteit.
De PS4 en Xbox One versies van deze game, zijn tov de PC-versie ook anders, grafisch gezien. De PC-versie van deze game heeft de meeste en beste eye candy dan de console versies.
Onzin, de PS4 en Xbox One versie (en in dit geval vooral PS4 versie) zitten qua features, content assets gewoon gelijk met de PC versie. Heel veel verschillen qua textures zijn er namelijk niet eens. Het grootste verschil is voornamelijk resolutie. PS4&One 1080p/60 en PC 1080p+/60+.
Ik had het niet over de content, ik had het over de graphics, die wel degelijk zichtbaar verschillend zijn, zie bijvoorbeeld video: Project Cars: De pc-versie naast de PS4 maar eens.
Zoals je ziet...amper tot weinig verschil als je naar dit filmpje kijkt en zoals mensen eronder ook als opmerking bij geven. De verschillen tussen PS4 en PC versie zijn echt minimaal dat je dat niet "anders" kan noemen namelijk.

In tegenstelling tot de Wii U versie (als deze zou komen of al was uitgekomen), dan had je een gestripte versie gezien en dan was het wel "wat anders".
Ik zie anders wel degelijk verschil in bijvoorbeeld het asfalt, wat op de PC toch echt veel scherper eruit ziet, ook tijdens het rijden.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 26 mei 2015 12:15]

Wat men bedoelt is dat de PS4 en X1 versies gewoon ports zijn van de PC versie. Dus gewoon de PC versie waar de GFX settings niet op maximum staan en wat optimalisaties naar de consoles toe. De PS4 en X1 gebruiken dezelfde architectuur als PC's. De Wii U daarentegen gebruikt een andere architectuur wat betekend dat men het spel niet zomaar kan porten. Men moet een Wii U specifieke versie ontwikkelen en daar is dan de vraag of de kosten opwegen tegen het resultaat.
Laat ik je dan een beter voorbeeld geven:
https://www.youtube.com/watch?v=mZfCkRvhkg0
Naast de op de consoles inmiddels bekend zijnde frame rate problemen zijn er een aanzienlijk aantal grafische downgrades uitgevoerd, die niet in verhouding staan tot de game op je PC in lagere settings spelen.

De consoles kunnen het amper bijbenen en je moet je dan misschien ook afvragen of dat nieuwe tire model er per sÚ had moeten komen of dat ze die alleen voor de PC versie hadden moeten maken. Dan hadden de Xbox One en PS4 versies ook beter gedraaid en dan had de Wii U het ook nog wel gered.

Ter illustratie hier twee video's op basis van virtuele Wii U settings en met het oude tire model:
https://www.youtube.com/watch?v=N2uxa_OOzA0
https://www.youtube.com/watch?v=mwKxWtXrWYU
Zo hÓd het er dus uit kunnen zien...
En volgens Creative Developer Andy Tudor draaide de game eerst ook meer dan prima op de Wii U, INCLUSIEF weather effects:
http://nintendoenthusiast...tudor-project-cars-wii-u/
(klein stukje naar beneden scrollen voor het Wii U gedeelte)

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 26 mei 2015 22:52]

Nee, de XB1 versie draait op slechts 900p.
Als de WiiU jouw gamemachine is, dan weet je op voorhand dat je daar bepaalde genres niet op hoeft te verwachten. Zaken als race-sims en FPS games zijn van oudsher niet zo goed vertegenwoordigd op Nintendo’s consoles, daar moest je doorgaans de Xbox voor hebben. Er zijn uiteraard uitzonderingen (denk aan Goldeneye op de N64 of TimeSplitters op de Cube, en nu Splatoon uiteraard), maar dat is precies dat – een uitzondering.
Dan zul je daar dus ˇf geen interesse in hebben, ˇf er gewoon een tweede apparaat (console of PC) naast zetten, maar als je een WiiU koopt om er racegames op te spelen dan ben je sowieso niet goed ge´nformeerd, IMHO.
Mariokart FTW!

Sorry haha

Zat bij een topclan tot de stekker eruit ging bij de wii verleden jaar. Still sad…

Twijfel over 8…
Buiten de genoemde grafische problemen vraag ik mij af of Project Cars werkt op een Wii U.

Project Cars is immers geen Mario Kart of NFS waar precisie weinig van belang is en het enkel gaat om het gevoel van snelheid, de fun van het o.a. driften en het snel kunnen oppakken van het spel.

Hoewel Project Cars misschien geen hardcore sim is heeft het wel een aantal van de eigenschappen waaronder het hebben van een behoorlijke leercurve om snel te zijn, realisme te verkiezen boven simpel plezier en daardoor precieze input nodig is om snel te kunnen zijn. Die eigenschappen horen thuis op een PC met een stuurtje en kan zijn weg ook wel vinden naar een PS4 en Xbox One, maar een Wii U is dat naar mijn idee niet, die is voor de eerder genoemde Mario Kart en NFS.

Ik denk dat de bezitters van een Wii U ook niet binnen de doelgroep vallen die je wilt bereiken met een game als Project Cars.
Maar andere platformen hebben toch net zo goed NFS? Waarom zouden die dan wel Project Cars kunnen krijgen.

Ik snap daarnaast de link tussen Mario Kart en Project Cars ook niet. Ondanks dat je een mooi betoog schrijft, raak je echt kant noch wal, gezien er echt 0,0 link is tussen Mario Kart en Project Cars.

Om een tegenargument te brengen: JUIST de Wii U kan volgens mij een zeer goede Project Cars beleving leveren, met de gamepad waar je zelfs onder het rijden dingen aan zou kunnen passen. Wat voor andere games er op een console uitkomen maakt echt niets uit.
Ik denk dat je mijn opmerkingen niet goed hebt begrepen. Ik noem eigenlijk 2 dingen.

De eerste is de beleving die je hebt met een spel en met een console, dat zijn twee verschillende dingen die wel of niet matchen. Een game als Mario Kart heeft andere input nodig dan Project Cars. Waar Mario Kart niet optimaal plezier geeft als deze wordt gespeeld met een stuurtje is het stuurtje juist de beste manier op Project Cars te spelen en het omgekeerde geldt ook.

Het tweede dat ik noem is dat verschillende consoles/systemen verschillende doelgroepen hebben. Aangezien er maar weinig mensen zijn die bereidt zijn om een console te kopen voor een enkel spelletje zullen de doelgroepen worden bepaald door de spellen die beschikbaar zijn op de console. Aangezien de PC het grootste en naar mijn mening ook beste aanbod aan sim race games heeft zal de doelgroep voor die games vooral op de PC te vinden zijn. Aangezien de Wii U geen naam heeft op het gebied van simulatie race games zullen er maar weinig gamers in die doelgroep een Wii U hebben (of ze moeten meerdere consoles hebben). In dat opzicht is het dus van belang welke games er al uitgebracht zijn voor een platform.

Het feit dat NFS beschikbaar is voor PC betekent niet dat sim racers niet naar de PC komen, echter als er geen sim race games op de PC zouden zijn zouden de sim racers wel wegblijven.
Mwa, de game speelt schijnbaar op de X1 en PS4 met controller ook vrij prima, dus waarom het op de Wii-u met een gamepad niet speelbaar zou zijn zie ik niet helemaal.

Als de game toch vloeiend speelbaar kan worden gemaakt (hetzij met mindere graphics), en off-tv play ondersteunt zou ik em misschien wel kopen, terwijl ik PCars voor de X1 links laat liggen, als dit een goede racegame kan worden die ik op de gamepad kan spelen terwijl vriendin/kids de TV gebruiken kan ik prima leven met bijvoorbeeld het verdwijnen van regen effecten of zo.. Zelfs 720p is dan geen must meer, aangezien de gamepad toch maar 480p ondersteunt
Ik ben heel erg benieuwd hoe dit verder zal gaan. Gezien het mij bij game op een Nintendo apparaat meer gaat om de game ervaring (dus hoe leuk het spel is) en niet hoe het grafisch werkt. Daar heb ik namelijk nooit hoge verwachtingen bij gehad van Nintendo.

Ik zou mij ook niet kunnen voorstellen hoe een full-hd game van Nintendo er uit zal zien. Een beetje als MineCraft waarschijnlijk. Gewoon een 8 bits omgeving.
Vaak leunen Nintendo games meer op art stijl dan pure graphics vgm, wat ik (en veel anderen) er mooi uit vind zien.
Smash Bros, Bayonetta, Wind Waker en MH3:U zijn allemaal 1080p, 60fps, stuk voor stuk mooie spellen voor de Wii-U
https://www.youtube.com/watch?v=UYGWM0ojv2g

FPS van windwaker is 30, en zakt er continue onder.
En dat voor een spel is dat gemaakt is voor een Gamecube. Sure wat scherper beeld ect maar alsnog is het een 13 jaar oud spel.
Er zijn al zat full HD titels op de Wii U. Mario Kart, SSB4, Bayonetta, Hyrule Warriors... kan even doorgaan.
Toch wel grappig dat er al gezegd wordt dat de NX volgend jaar komt, gezien ik 100% zeker weet dat die echt niet eerder dan Q3 2017 op de markt gaat komen.

We weten nog helemaal niks over de NX. Enige wat bekent is gemaakt door Nintendo is dat het systeem gebruikt maakt van de technologie die Nintendo samen met DeNA ontwikkeld en dat ze het op E3 2016 gaan aankondigen. Dus eerder dan dat hoef je ook geen officiŰle zaken hierover te verwachten.

E3 2016 als aankondiging betekent niet dat hij dat jaar al in de winkels ligt. De Wii U werd bv op E3 2011 aangekondigd en lag pas november 2012 in de winkels.
En mocht Nintendo alsnog eerder met de NX komen, zouden veel mensen zich genaaid voelen omdat de Wii U te snel afgeschreven wordt.

Dit kan nog interessant worden.
4-5 jaar is niet te snel voor een console. En dat is volgens mij het probleem ook niet. Je moet namelijk ook games voor een console hebben. En een goede launch line up is noodzakelijk voor het succes van een console (zie de Wii U, waar de launch matig was). Het is vrij duidelijk dat geen externe ontwikkelaars met de NX bezig zijn momenteel.

2016 wordt vermoedelijk wel het afsluitende jaar voor de Wii U, met Zelda Wii U en hopelijk een paar andere grote titels. 2017 zal puur voorbereiding op de NX zijn die, naar mijn idee, in de herfst uitkomt. Ik denk dat de NX zowel de Wii U als de new 3DS gaat vervangen.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 26 mei 2015 13:14]

Hoezo zou de NX de nn3ds vervangen?
Dit is 100% speculatie, maar ik denk dat Nintendo's volgende console een handheld-hybride zal zijn.

Dit haal ik uit:
1. Ontwikkeldivisies voor handheld en console games zijn samengevoegd.
2. De Wii U gamepad. (Denk maar eens in, een console die niet meer dan een GamePad is, welke je draadloos op een TV kan aansluiten)
3. De naam NX. Nintendo 10, Nintendo Cross-over.
4. De nieuwe game-ervaring waar Iwata het over had. (Nee geen VR, dat is niet nieuw. Zie Virtual Boy)
5. Mobiele ontwikkelingen van de afgelopen 5 jaar.
6. De New Nintendo 3DS. Deze is vorig jaar uitgebracht (Japan, AustraliŰ). Is overduidelijk een DSi achtige tussenoplossing. Wat ruim baan geeft voor een vervanging door de NX.

Dus helemaal dankzij 6 is de NX of de opvolger van de 3DS, of er komt volgend jaar ook een aankondiging voor de daadwerkelijke opvolger.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 26 mei 2015 13:40]

Ik kan mij geen Wii U bezitter bedenken in mijn omgeving, en dat zijn er nogal wat, die op deze game zitten te wachten. De meeste mensen hebben toch een Wii U naast hun game pc of xbox(one) Ps3/4 staan. De Wii U is een prima machine voor de spellen van Nintendo, maar als Wii U bezitter moet ik ook bekennen dat ik niet tot nauwelijks games van third party devs in bezit heb. Het gaat de meeste mensen toch om de Mario, Zelda, Joshi, Smas Bro's games. Kijk wel weer uit naar de nieuwe Nintendo console, met de hoop dat deze NX (veel) betere specs heeft dan de Ps4 en daardoor Nintendo voor de verandering een leading platform levert. Kans is natuurlijk klein, maar dromen mag.

Als vader van twee jonge kinderen is tijd schaars en alle machines in huis halen voor de heb is dan ook niet meer aan orde. Dus een dikke pc met een Nintendo console is meer dan genoeg. Dus een nieuwe nintendo console komt er ook zeker weer in.
Mijn kids zijn ook opgegroeid met nintendo (23 & 9)

Driften met karten hoorde bij de opvoeding terwijl mij is geleerd dat stijldansen bij de opvoeding hoorde ;-)

Tijden veranderen
Gelukkig veranderen tijden! Ben soms echt jaloers als ik zie wat voor technologie kinderen tot hun beschikking hebben.
Als ontwikkelaar bouw je tegenwoordig multi-platform. Dat wil zeggen dat je concessies doet om het op elk platform uit te brengen.
Specifieke platform optimalisaties zijn duur, ingewikkeld en hebben veel 'geld' nodig.

Dit klinkt meer als een 'wij zien het niet zitten' verhaal dan een 'het is niet mogelijk' verhaal.
Gewoon een zakelijke afweging dus.
Er wordt tegenwoordig juist steeds minder cross platform uitgebracht. Ik kan me nog goed de tijd herinneren dat een game zoals Tony Hawk Pro Skater 3 een GBC,GBA,PSX, N64, PS2, XBOX, Gamecube, PC & Mac release kregen.

Niet dat het daar beter van werd, maar cross platform uitbrengen is echt niet iets nieuws. Het is juist goed dat ontwikkelaars tegenwoordig meer focussen op een bepaalde selectie platformen.
Aan de ene kant is het jammer dat er maar geen 3th party games aanwezig zijn op de Wii U, maar aan de andere kant zie ik de Wii U niet als een MAIN Platform.
Ik heb de Wii U aangeschaft voor de nintendo games zoals Mario kart, Zelda en splatoon.

Het zou mooi zijn als er wat 3th party games erop uit gaan komen, maar ik denk dat Wii U eigenaren (en andere mensen ook) weten dat we daar niet echt op moeten rekenen.

BTW, ik wil even aankaarten dat de Nintendo NX mogelijk geen vervanger is voor de Wii U of Nintendo DS. Ik vermoed dat de nintendo NX geen Gamepad gaat krijgen zoals de Wii U (en daarmee dus "Geen vervanger" is) voor de Wii U en dat het ook geen nieuwe Handheld is, omdat ze paar maanden terug een nieuwe Nintendo 3ds op de markt hebben gebracht.
Ja third party games verkopen slecht op de Wii U.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True