Project Cars Review

Meer simulator dan game

Niet als alle andere racegames

Project Cars biedt liefhebbers van autosport een game om zich helemaal in te verliezen. Met onder meer karts, toerwagens, Le Mans-auto's en Formule-wagens in het aanbod beschikt Project Cars over een flink aantal autosportklassen, die op een redelijk aantal circuits uitgeprobeerd kunnen worden. Hoewel de game speelbaar is met een controller als alle rijhulpen zijn ingeschakeld, is Project Cars overduidelijk bedoeld als simulatie. De beschikking hebben over een stuur en pedalen en niet vies zijn van een beetje uitdaging zijn twee belangrijke elementen, wil Project Cars echt een groot succes zijn, want alleen dan komt de simulatie volledig tot zijn recht. Benader je de game niet als simulatie maar echt als game, dan valt op dat de consoleversies kampen met aardige laadtijden, dat er enkele onhandige dingen zijn in de gameplay en dat de presentatie over het algemeen wat droog is. Geen van die zaken zal de echte racer erg kunnen boeien, want die is veel te druk bezig met het bijschaven van zijn rondetijden. Dat is terecht, want op dat vlak staat er voorlopig geen maat op Project Cars.

Project CARS, Windows

Prijs bij publicatie: € 35,-

Vanaf € 19,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (6)

Op de E3-gamesbeurs is het normaal dat bekende gamesbladen ter promotie overal gratis exemplaren laten slingeren, zodat ze opgepikt kunnen worden door journalisten en andere mensen die werkzaam zijn in de game-industrie. Zo kwamen wij enkele jaren geleden dankzij één van die bladen voor het eerst in aanraking met een racegame die 'anders zou zijn dan alle andere racegames'. Het Britse blad Edge pakte uit met een flinke feature over een project dat op dat moment nog in de kinderschoenen stond. In het vliegtuig terug naar Nederland lazen we over een racegame gemaakt door en voor race-liefhebbers. De makers wilden proberen een zo realistisch mogelijk racesimulatie te ontwikkelen, maar dan wel bedoeld voor de mainstream-markt.

Getest op: pc, PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor: Xbox One, Wii U (later)

Inmiddels, in mei 2015, weet vrijwel elke liefhebber van racegames wel wat Project Cars is, en waarom de game in de gaten gehouden moest worden. Meer dan elk alternatief dat op de markt te krijgen is, richt Project Cars - waarbij 'CARS' staat voor Community Assisted Racing Simulator - zich op de sportkant van de racerij. De game bestaat vrijwel alleen uit bestaande raceklassen en bevat vooral race-auto's, aangevuld met een paar leuke 'normale' wagens. Niet heel erg: met een McLaren P1 rijden is nooit een straf, ook niet in Project Cars. Zelfs niet als het strikt genomen geen race-auto is.

Toch blijft de focus op autosport. Dat komt mede door de achtergrond van ontwikkelstudio Slightly Mad Studios. Die was in het verleden verantwoordelijk voor de Need for Speed: Shift-games, die binnen de franchise van Electronic Arts het wat serieuzere deel van autoracen moesten vertegenwoordigen - en dat best aardig deden. Daarnaast riep Slightly Mad de hulp in van allerlei racegekke gamers die actief konden mee-ontwikkelen aan de game. Zo ontstond, via de 'World of Mass Development', een gigantisch ontwikkelteam dat samenwerkte aan wat de beste en meest gedetailleerde race-simulatie ooit moest worden.

Op de Gamescom zagen we afgelopen jaar al een voorproefje van waar het inmiddels allemaal toe heeft geleid. De ontwikkelaar deed samen met coureur Oli Webb, die nauw betrokken is bij de ontwikkeling van het spel, een boekje open over wat een racegame authentiek maakt. We hoorde uitspraken over fotorealistisch ogende auto's en tot op het kleinste detail nagemaakte circuits. Belangrijker: we maakten kennis met de virtual reality-ondersteuning die het spel vanaf de dag van release zou hebben. Het bleek een flinke eye-opener. Nooit eerder beleefden we een racegame op zo'n indrukwekkende manier. Als Project Cars van zichzelf al niet interessant genoeg was, dan stond het spel nu zeker op onze radar.

Helaas beschikken we op Tweakers HQ momenteel niet over een bruikbare VR-set, waardoor we dat element niet mee hebben kunnen nemen in onze tests. Datzelfde geldt in mindere mate voor technische tests: we zijn momenteel nog druk bezig met het draaien van benchmarks met de pc-versie. Wachten op die resultaten zou de review zo veel vertraging opleveren, dat we hebben besloten op een later moment met een apart artikel over de technische ins en outs van Project Cars te komen.