Project Cars Preview

Oculus Rift brengt revolutie in racegames

Samen met community en coureurs

"Ben je klaar om terug te keren naar de echte wereld?" Met deze zin komt er een abrupt einde aan de meest indrukwekkende twee minuten gamen op de Gamescom 2014. De sleutelbegippen? 'Project Cars' en 'Oculus Rift'. De racegame wordt al enige jaren geprepareerd door Slightly Mad Studios, als ultieme simulatieracer die tóch een mainstream-publiek moet aanspreken, en het spel beleeft met de vr-bril van Oculus zijn absolute hoogtepunt. Nog nooit was een racegame zo intens, levendig én goed speelbaar als Project Cars in combinatie met de Oculus Rift. Jammer dat het in Keulen maar zo kort mocht duren.

De koppeling tussen de Oculus Rift en Project Cars was eigenlijk niet meer dan een voetnoot in de presentatie die we te zien kregen over het autospel, dat in het verleden ooit door het leven ging als Project 'Community Assisted Racing Simulator'. De weg naar de Gamescom 2014 is dan ook een interessantere dan die van de gemiddelde racegame. Jaren geleden kreeg Slightly Mad Studio's, bekend van onder meer GTR en Need for Speed: Shift, het inzicht dat de toekomst van game-ontwikkeling bij een actieve rol voor de community lag, en dus startte de studio de 'WMD' op, oftewel: World of Mass Development. Hierbij konden geïnteresseerden het spel al in een vroeg stadium ondersteunen, vergelijkbaar zoals consumenten projecten op een platform als Kickstarter kunnen 'backen'.

Het WMD-platform groeide de laatste jaren als kool en heeft inmiddels al 80.000 leden, die allemaal in meer of mindere mate betrokken zijn bij de ontwikkeling van het spel. In ruil voor hun vroegtijdige ondersteuning hebben de WMD-leden steeds toegang tot elke nieuwe 'build' van het spel. Ze hebben de implementatie van de diverse features dan ook stap voor stap meegemaakt en werken samen met het ontwikkelteam om het spel steeds weer een stapje beter te maken, tot - als het goed is - de game overblijft zoals zij hem graag willen hebben.

Behalve de community hebben ook enkele echte coureurs een belangrijke rol in de ontwikkeling. Slightly Mad Studios werkt samen met Nicholas - broer van - Hamilton, Ben Collins - die bekend is geworden als de tweede 'Stig' van Top Gear - en Oli Webb, die in zijn carrière als coureur in diverse autosportklassen heeft gereden. Volgens de ontwikkelaars brengen de data van autofabrikanten een groot deel van het gevoel van elke auto in het spel, maar kunnen de laatste paar procentjes alleen worden geperfectioneerd door ervaringsdeskundigen. Daarvoor zijn dus enkele professionals ingeschakeld.

Gamescom-trailer van Project Cars.