Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

De Wii U-versie van Slightly Mad Studios' aankomende racegame Project Cars verschijnt ergens in 2015. Dat heeft de ontwikkelaar van de game aan Eurogamer laten weten. De versies van de game voor Windows, SteamOS, PlayStation 4 en Xbox One komen in november dit jaar uit.

Er was al enige bezorgdheid over de Wii U-versie van Project Cars, omdat Slightly Mad nog geen gameplay had laten zien voor die console. Tegenover Eurogamer zegt de ontwikkelaar nu toegewijd te zijn aan het leveren van een 'uitzonderlijke en unieke ervaring' voor racefans op de Wii U. De studio zou daarom meer tijd nodig hebben om ervoor te kunnen zorgen dat de game 'de meest authentieke, mooie en technisch geavanceerde racegame wordt op elk platform'.

Project Cars is een racegame van Slightly Mad Studios die als sinds 2011 in ontwikkeling is. Eerder werden versies voor de Xbox 360 en PlayStation 3 al uit de plannen geschrapt. In de game kunnen spelers ervoor kiezen een bepaald type autosport compleet eigen te maken. De pc-versie van Project Cars biedt onder andere ook ondersteuning voor de vr-bril Oculus Rift.

Project Cars

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Een dergelijke game schreeuwt om een fatsoenlijke stuurwiel en pedalenset. Ondersteund de Wii U ook HID-compliant stuurwielen? Het is maar te hopen voor Nintendo maar vooral de gamers dat de G25, G27, T500 RS'n van deze wereld ondersteund gaan worden op de Wii U. Kijk naar Forza Motorsport, door een gebrek aan HID-compliance is de game minder geliefd bij de simracers. Helemaal met het feit dat de XBOX ONE niet de stuurwielen ondersteund die voor de XBOX 360 waren uitgebracht. Niet iedereen heeft het voor over om een stuurwiel te kopen dat alleen op één platform werkt. Fanatec maakte in het verleden nog wel leuke stuurwielen voor de XBOX.

Nintendo zorg alsjeblieft voor ondersteuning van de belangrijkste multiplatform stuurwielen*!
Doe dit en ook de simracers zullen jullie platform omarmen. Ga niet op z'n XBOX een platformspecifiek stuurwiel uitbrengen.

*Logitecht Driving Force GT/G25/G27 Thrustmaster F430/T300 RS/T500 RS
Je krijgt er een houder in de vorm van een stuur bij waar je de Wii U tablet in legt :+

Aan gaande jou reply ben ik es gaan zoeken op het internet over mijn stuur. Logitech MOMO Racing. Ik dacht altijd dat ie niet compatible was met m'n ps3. Kom ik er achter dat ie bijv. in GT6 etc prima werkt vanwege die HID-Compliance. Weer wat geleerd. /offtopic
Dit zou inderdaad een probleem kunnen zijn. Als de G25 door Forza ondersteund zou worden, zou het waarschijnlijk zijn geweest dat ik in een opwelling een x360 met Forza gekocht zou hebben.
Eerder werden versies voor de Xbox 360 en PlayStation 3 al uit de plannen geschrapt. In de game kunnen spelers ervoor kiezen een bepaald type autosport compleet eigen te maken.
Wat overigens iets is waar de community / backers voor gekozen hebben, het is geen beslissing van Slightly Mad Studios (SMS). SMS heeft de backers namelijk middels een poll in hun (besloten) forum gevraagd wat te doen, toen de PS4 en de X1 uitkwamen. De community heeft vervolgens gekozen voor die twee in plaats van de PS3 en X360 versies. Ondanks dat ik pCARS op de PC speel, heb ik hier namelijk ook voor gestemd. Omdat ik vind dat deze game het verdiend om op de best mogelijke manier uit te komen, met zo min mogelijk limitaties voor de gamers, ook op de consoles.

Ik vind het overigens jammer dat er niet meer gebacked kan worden; de Britse variant van de AFM heeft / had een onderzoek gestart naar de funding. Vervolgens zijn de backing opties geannuleerd, spijtig, want ik denk dat de game dan nog veel meer inkomsten had kunnen krijgen, waardoor er wellicht nog meer stretching goals hadden kunnen worden behaald.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 12 juli 2014 11:17]

Vreemd dat ze de game wel voor de Wii U releasen maar niet voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Wel een mooie aanwinst voor Nintendo natuurlijk.
Wii-u is nintendo's "next gen" he dus enigsins snap ik het wel
Als je dan toch alles port naar powerpc architectuur kun op z'n minst overwegen de xbox360 erbij te nemen, dat is nog een relatief grote markt. De PS3 kan dan natuurlijk er ook bij, maar die kost mogelijk net iets meer werk. Uiteindelijk draait het om geld, kan me niet voorstellen dat ze dat laten liggen omdat ze anders niet hip genoeg zijn.
Waar zie jij dat de Wii U-versie een port is?
Alle voorgenoemde platforms zijn x86. Dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat dit een port zal zijn.
Waar zie jij dat de Wii U-versie een port is?
De game is momenteel alleen in ontwikkeling voor PC, de overige versies kunnen haast niet anders dan ports gaan worden dus. ;)
De eenvoud van het poorten van de games heeft helemaal niets te maken met de instructieset van de processor waar de game toevallig op moet draaien. Dat is een insignifcant detail. De cpu van de Wii U en de PS3/360 is afgezien van dat detail compleet anders dan die van de PS3/360 en kun je waarschijnlijk zelfs meer overeenkomsten vinden met de architectuur van de cpu's in de PS4/Xbone.

De GPU van de Wii U is best significant krachtiger en moderner dan die van de 360 en de PS3. Dat maakt wél verschil.

[Reactie gewijzigd door DCK op 11 juli 2014 17:57]

De eenvoud van het poorten van de games heeft helemaal niets te maken met de instructieset van de processor waar de game toevallig op moet draaien.
Dat is een insignifcant detail.
vs.
Sowieso is de cpu van de Wii U en de PS3/360 compleet anders dan die van de PS3/360 en kun je waarschijnlijk zelfs meer overeenkomsten vinden met de architectuur van de cpu's in de PS4/Xbone.
Deze reactie mag je volgens mij nog wel een keer editten voor er een touw aan vast te knopen valt.

[Reactie gewijzigd door HMC op 11 juli 2014 17:50]

Waarom is dat tegenstrijdig? Een cpu of is veel en veel meer dan een instructieset.
De cpu van de Wii U en de PS3/360 is afgezien van dat detail compleet anders dan die van de PS3/360
Ik wilde je ten eerste daarop duiden. Die moet je editten, anders sla je als een tang op een varken.

Maar je post is inderdaad ook tegenstrijdig.
(Edit: Dat zei ik niet eens)
Ik weet niet of jij ooit (3D) hebt geprogrammeerd, maar dat jij de luxe hebt van hogere talen tegenwoordig, betekent echt niet dat de IS van de CPU onbelangrijk is.

Zeker niet wat betreft porten van een spel.
Hier wat leesvoer. (En ik kan niet wachten todat je zegt dat dit jouw vermoeden bevestigt, maar dan moet je dus nog een keer lezen)
http://www.bit-tech.net/g...blem-with-porting-games/1

[Reactie gewijzigd door HMC op 11 juli 2014 21:34]

Nog even opgezocht, maar klopt. De Wii-U processor is nog steeds gebaseerd op die van de gamecube, terwijl die van de 360/ps3 een stuk moderner zijn. De GPU is inderdaad een stuk vlotter dan die van de 360 maar weer niet zo sterk als die van een xb1/ps4.

Het porten van een spel naar de 360 of Wii-U is natuurlijk wel degelijk verschillend, maar als je toch de moeite neemt om het te doen snap ik niet waarom je de andere twee grotere afzetmarkten niet mee zou nemen. Deze leveren waarschijnlijk meer geld op dan de Wii-U. Onafhankelijk of de Wii-U een iets vlottere GPU heeft, of het moet puur een opengl 4.3 ondersteuning ding zijn,
Je hebt totaal geen inzicht in wat het spel wel of niet nodig heeft om te draaien, dus je kunt geen uitspraak doen over wat er wel of niet moeilijk is om te poorten. Het enige dat ik hier zeg is dat de instructieset van de cpu geen enkele factor is of het wel of niet kan; de andere complexiteiten van het spel wel (en daar weet niemand buiten de ontwikkelaars wat van).

Overigens is het niet zo dat de cpu van de PS3/360 noodzakelijk 'moderner' is. Het grote verschil is dat de PS3/360 cpu's veel offers brengen voor het draaien op hoge kloksnelheid, en de Wii U cpu dat niet doet. Daarom gedraagt de cpu van de Wii U zich veel meer als een moderne x86-cpu dan die van de PS3 en 360, ondanks het feit dat de oorspronkelijke architectuur al in 1999 is ontwikkeld.
De eenvoud van het poorten van de games heeft helemaal niets te maken met de instructieset van de processor waar de game toevallig op moet draaien.
Ik denk niet dat het porteren zo eenvoudig is als jij dat doet lijken. Er zijn zelfs speciale bedrijven, die games porteren naar andere platformen, zoals het Nederlandse Nixxes. Daarnaast porteer je games vanwege het OS en de instructieset. Een ARM CPU wat je bijvoorbeeld veel ziet in tablets en mobiele telefoons hebben een totaal andere instructieset dan een x86 bijvoorbeeld. Ook zijn binnen de verschillende OSen vele instructies nu eenmaal anders. Als het werkelijk gelijk zou zijn, was het een stuk makkelijker, maar dat is nu eenmaal niet het geval. Het is met name de conversieslag tussen de verschillende instructiesets die het bemoeilijkt.
Wanneer heb ik ooit gezegd dat ik denk dat poorten makkelijk is? Dat is heel moeilijk.

Het enige dat ik zeg is dat de instructieset van een processor niet uitmaakt. Gameprogrammeurs (iig die van crossplatform titels) schrijven nauwelijks machinecode, maar C/C#/C++/Lua, dat allemaal vanzelf compileert naar de machinecode die je nodig hebt.

Prestaties gaan verschillen tussen die platformen, dat klopt. Maar dat heeft niks met de instructieset te maken, maar met de verdere architectuur van de processor. De instructieset is het probleem niet.

[Reactie gewijzigd door DCK op 13 juli 2014 14:24]

Wanneer heb ik ooit gezegd dat ik denk dat poorten makkelijk is?
De eerste vier woorden in de zin die ik citeer? ;)
Eenvoud is in die zin synoniem aan 'moeilijkheidsgraad'. Dat kun je ook zien als je die zin verder leest dan die vier woorden.
Vergeet niet dat de PS3 Graphics API waarschijnlijk heel anders is. Het is dus in iedergeval veel extra werk.
Misschien iets wat microsoft en sony juist niet willen. De nieuwe consoles zullen aantrekkelijker zijn omdat er nieuwe spellen op uit komen die je op de huidige systemen niet hebt, dat betekent meer verkopen wat weer meer winst betekent.
Misschien iets wat microsoft en sony juist niet willen. De nieuwe consoles zullen aantrekkelijker zijn omdat er nieuwe spellen op uit komen die je op de huidige systemen niet hebt, dat betekent meer verkopen wat weer meer winst betekent.
In het besloten forum van de game heeft de ontwikkelaar een poll gehad, met daarin de vraag voor welke platforms te gaan ontwikkelen. De PS4, X1 en WiiU zijn daarbij als winnaar uit de bus gekomen. Logisch dus dat SMS daar wel voor ontwikkeld en de ontwikkeling voor de PS3 en X360 stopt. Het zou SMS anders teveel werk gaan kosten met als gevolg dat de kosten hoger zouden uitvallen.

MS en Sony zouden er denk ik meer gebaat bij zijn als beide consoles van hen gebruikt zou worden, maar daar is dus anders voor besloten.

Als men nog kon backen, dan was het geen probleem geweest, maar helaas is dat niet meer mogelijk, doordat de Britse variant van de AFM een onderzoek was gestart naar de financiering van het project.
De Wii U heeft aanzienlijk meer PK's onder de motorkap dan de PS360 en een veel betere GPU.
wat is daar vreemd aan? De Wii u wordt echt veel teveel onderschat. ok hij is niet zo krachtig als de ps4 en xbox one maar echt stukken krachtiger als de ps3 en de 360. de rede dat de games niet echt boven de 360 en ps3 uitstaken waren omdat het luie ports waren, maar vooral de games die dit jaar eindelijk uitgekomen zijn en nog uit gaan komen laten die kracht wel zien....

wii u xbox one en ps4 zijn next gen. logisch dat de rest eindelijk gepasseerd gaat worden. komt alleen maar de graphics en mogelijkheden tegemoet van de nieuwe consoles
Dit spel is zo verschrikkelijk episch dit moet gewoon op veel platformen uitkomen maar de wii u? Ik denk niet dat die genoeg pk heeft om dit spel af te spelen op de manier waarop consoles en de pc het doen. Zou het het dan wel waard zijn?
De ontwikkelaars waren zelf nogal enthousiast over de Wii U en haar mogelijkheden. Schijnbaar delen ze dus jouw mening niet.
Of hebben ze een zak geld gekregen van Nintendo en kreeg adehaan968cs die zak niet. Ik vind de opmerking van adehaan968cs toch echt wel terecht hoor. Het mag dan wel Nintendo's "next gen" zijn, qua prestaties is het gewoon vergelijkbaar met last gen van de andere consolebouwers. Ik neem dus echt wel aan dat Nintendo betaald voor CARS om toch nog deftige games op de Wii-U te krijgen anders is het mij toch ook wel een raadsel waarom het wel op de Wii-U komt en niet op PS3/360.

Er wordt niet gespecificeerd welke mogelijkheden van de Wii-U ze enthousiast zijn dus kan het evengoed over de mogelijkheid gaan om extra cash te verzamelen. :)
Ik heb geld van Nintendo nooit langs zien komen in de development reports van deze game. Maar je kan natuurlijk van alles verzinnen waarom iemand een andere mening dan jou heeft. Volgens mij staat Nintendo niet bekend als een bedrijf wat anderen geld toeschuift om multiplatformgames ook voor de Nintendo consoles uit te brengen.
Dat heeft niks met meningen te maken eerder met logica. CARS op Wii U lijkt me een financieel fiasco. Er is totaal geen logica waarom ze dat spel voor Wii U zouden uitbrengen zonder een financiële incentive
Dat heeft niks met meningen te maken eerder met logica. CARS op Wii U lijkt me een financieel fiasco. Er is totaal geen logica waarom ze dat spel voor Wii U zouden uitbrengen zonder een financiële incentive
De community (de backers van de game) heeft ervoor gekozen. Wat is het probleem dan? :? Schijnbaar is er dus wél vraag naar, waarom zou SMS het anders doen? :?
De community? De backers? Is het een kickstarter project waar de Wii gebruikers al hun kopie betaald hebben mss? Gezien de lage verkoopcijfers van de Wii U is er niet echt veel community.

Waarom ze het anders doen? Voor een zak geld van Nintendo natuurlijk
De community? De backers? Is het een kickstarter project waar de Wii gebruikers al hun kopie betaald hebben mss? Gezien de lage verkoopcijfers van de Wii U is er niet echt veel community.

Waarom ze het anders doen? Voor een zak geld van Nintendo natuurlijk
Het is géén kickstarter geweest, (de game had wel crowdfunding, maar via World of Mass Development), aanvankelijk voor de PC, waarbij een van de stretchgoals console support was. In eerste instantie PS3 en X360, maar door verloop van tijd dus 'verschoven' naar next-gen consoles (men was toen nét aan console support begonnen), dankzij de poll. Er is nog geen build beschikbaar voor de consoles zover ik weet.

CARS staat dan ook voor Community Assisted Racing Simulator. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 14 juli 2014 12:02]

Of hebben ze een zak geld gekregen van Nintendo en kreeg adehaan968cs die zak niet.
Leuk, die speculaties elke keer. Ik heb het antwoord echter eerder al gegeven, jammer dat mensen dus niet lezen voordat men reageert. Maar goed; SMS (de ontwikkelaar) heeft op het gesloten pCARS forum een poll gedaan, met daarin de vraag voor welke consoles de game uit moet komen. Daarin waren uiteraard een aantal opties. En de "next-gen" consoles (PS4, X1 en WiiU) hebben die poll nu eenmaal gewonnen. Een geldstroom is er niet meer voor de game, de Britse variant van de AFM heeft een onderzoek gedaan naar de financiering van het project, waardoor de ontwikkelaar heeft besloten om geen geld meer aan te nemen voor het project. Jammer, want daardoor zijn bepaalde stretch goals dus eigenlijk geschrapt. Al wordt de game nu ook al wel erg goed hoor moet ik zeggen. :)
Even voor jouw informatie, de Wii U is ook een console. Als het niet goed zou kunnen op de Wii U zouden ze die al lang hebben laten vallen zoals met de vorige generatie consoles gebeurd is.
Prima toch. Als ik echter de meeste vergelijkingen van multi-platform games lees dan heeft de Wii-U altijd nét even wat achterstand op de PS3 en Xbox 360 als het gaat om smoothness. Zoals hierboven ook al werd gezegd is het dan raar dat er nog geen PS3 of Xbox 360 versies in aantocht zijn. Ik denk namelijk dat de markt daarvoor op dit moment nog een stuk groter zal zijn als voor de Wii-U.

Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar de PS3 zal sowieso nog een hele tijd meedraaien. En ik geloof niet dat er ooit méér Wii-U's zullen zijn dan PS3's.

Vermoed ook dat het te maken heeft met de processor-architectuur en de hele opbouw van de Wii-U, waardoor het een stuk eenvoudiger uit te brengen is vanaf de PS4/Xbox One/PC naar dit platform.
De Wii U is wat betreft ruwe kracht ongetwijfeld beter dan de PS3 en 360. De nieuwere grafische chip (het is een nieuwere low/mid end GPU, tegenover de oude high-end uit de PS360) zal voor een game gericht op DX10/DX11 features ongetwijfeld beter te programmeren zijn, zoals je zelf ook al zegt. Vind het daarom helemaal niet raar dat er geen PS3 of 360 versie komt.

Dat de PS3 'nog een hele tijd' mee zal draaien valt nog maar te bezien. Dit was bij de PS2 het geval omdat de PS3 het in het begin echt belabberd deed en omdat dat systeem zo duur was. Bovendien was de userbase van de PS2 veel groter dan die van de PS3.
Ik geloof ook niet dat er ooit meer Wii U's zullen zijn dan PS3's, maar met die redenatie mag je je ook afvragen waarom de game niet naar de Wii of de PS2 komt.
Pluim voor Tweakers om een PCARS artikel te schrijven, hoor op internet te weinig rond dit soort projecten net zoals rFactor2 en Assetto Corsa.
Kan er in plaats van SteamOS niet gewoon Linux gezegd worden? Ik geloof namelijk niet dat het wel voor SteamOS komt en niet voor enig andere Linux distributie...
Klein detail ;)
Antwoord van 90% van de wereldbevolking: Wat is Linux?

Mensen kennen steam nou eenmaal. Dus dan zeggen ze gewoon wat het beste bekend is. Je koopt toch ook een telefoon met Andorid*? En niet een met Linux. Nou simpel, android IS linux.

(Tenzij je een WP, iPhone koopt)

---

Ontopic, ik denk niet dat ze meer dan 2 kopieën van de Wii U versie gaan verkopen. Simpel omdat deze A. net zo duur is als de PC/PS4/X1 versie deze november. B. Niet geadverteerd gaat worden. C. Veel mensen die intresse in deze game hebben en een Wii U hebben, allang een andere versie hebben gekocht.

Op dit moment kunnen ze beter of: A. de andere versies ook in 2015 uitbrengen, gelijktijdig met die voor de Wii U, of B. de Wii U versie afblazen.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 13 juli 2014 11:49]

nieuws? is al lang bekend; wii-u zou altijd al later komen dan pc/ps4/xbone