Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

De Engelse ontwikkelstudio Slightly Mad Studios heeft de releasedatum van racegame Project Cars verplaatst van eind november naar maart 2015. Met het uitstellen van de game hoopt Slightly Mad Studios concurrentie van andere titels te ontlopen.

Slightly Mad Studios zou het uitstel aanvankelijk alleen op een forum voor backers van het project hebben bekendgemaakt. De inhoud van die post werd daarna op een openbaar forum gedeeld. Vrijdag werd het uitstel officieel bevestigd door studiohoofd Ian Bell en uitgever Bandai Namco, dat de distributie van de crowdfundinggame op zich heeft genomen. Project Cars zou op 21 november verschijnen voor pc, Xbox One en PlayStation 4, met releases voor Steam OS en Wii U gepland in 2015.

In de forumpost is te lezen dat de ontwikkelstudio een groot risico ziet in het aanhouden van een releasedatum die zo dicht op een groot aantal andere grote games ligt. De zogenaamde 'day one'-verkoopcijfers zouden lager uitvallen dan wanneer er een andere datum gekozen zou worden. Om die reden wordt Project Cars doorgeschoven naar maart 2015.

De ontwikkelstudio voert als secundaire reden op dat het spel ook nog wat bugfixes nodig heeft en afwerking mist. De extra maanden ontwikkeltijd die de op economische gronden genomen beslissing met zich mee brengt zullen vooral daaraan besteed worden. Slightly Mad Studios meldt mogelijk één of twee kleine extra features toe te gaan voegen die als post-release updates bedoeld waren, maar benadrukt dat de extra tijd niet voldoende is om meer grote features aan Project Cars toe te voegen.

Update, 15:33: Bandai Namco heeft bevestigd dat Project Cars wordt doorgeschoven naar maart 2015. Het bericht is aangepast op basis van die informatie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

"Vanwege de concurrentie." Apart, aangezien The Crew al uitgesteld is tot december en één van de andere racetitels die nog dit jaar uit zou komen ook gedeeltelijk is uitgesteld (exacte titel ontgaat me even).

Erg jammer, heb net een nieuwe Thrustmaster aangeschaft met als doel de PS4. Misschien dan toch maar een titel van de concurrentie kopen (en laat dat nou net niet de bedoeling zijn van het uitstellen...).

Als de kwaliteit nog beter wordt dan de video's die ik heb gezien is het misschien het wachten wel waard. Zal me overigens eens gebeuren dat ik geen pech heb met leveringen, datums waarop iets uitkomt en bestellingen die op releasedatum niet goedgaan :+

[Reactie gewijzigd door MeanGreen op 17 oktober 2014 13:32]

Ik vraag me af of ze met concurrentie enkel andere racegames bedoelen. Komt er deze herfst niet weer een nieuwe Call Of Duty uit? Mensen hebben maar een beperkt budget en het race genre is toch een wat minder populair genre dan shooters, dus misschien dat ze bang zijn dat men zijn geld aan dat soort titels gaat besteden.
Tussen 14 november en 5 december verschijnen AC: Unity, Far Cry 4, AC: Rogue, GTA V next-gen, Dragon Age: Inquisition, LittleBigPlanet 3, PES 2015 en The Crew. En kort voor die periode inderdaad de nieuwe Call of Duty.

Het moge dan geen racegames zijn, maar concurrentie gaat ook gewoon over het aantal games dat mensen in een X periode kopen. Hardcore gamers kopen er misschien wel 5 binnen een paar weken, maar er zijn (schat ik zo in) meer mensen die er minder kopen. Dan sta je niet lekker met Project Cars. Raceliefhebbers zouden em gekocht hebben, maar meer mainstream gamers niet, terwijl die zo'n game in een wat rustigere periode wellicht wel meepakken.
Helemaal gelijk. Maar voor raceliefhebbers (met name die met een PS4) is dit erg zuur nieuws. Bij de lancering kregen we de vertraging van Driveclub al voor de kiezen, waardoor we het moesten stellen met een middelmatige arcaderacer als NFS. En nu Driveclub er dan eindelijk is, blijkt er toch wel flink wat aan te schorten. Veel liefhebbers van racegames hebben daardoor hun pijlen op Project Cars gericht. En die wordt nu dus ook weer een half jaar uitgesteld voor games die mij persoonlijk niet echt interesseren. Ik had mijn PS4 achteraf bekeken in elk geval beter een jaar later kunnen kopen of nog beter voor een Xbox One kunnen gaan met Forza 5 en Horizon 2.
Het kan altijd slechter... Codemasters kreeg het voor elkaar om Grid: Autosport tijdens de Steam sale te lanceren... Volledig ondergesneeuwd.... 8)7 .
En vergeet HMCC niet op de X1.
Als je nu een game koopt van de concurrentie is de kans groot dat je over een half jaar wel toe bent aan een ander spel en dat je het spel uiteindelijk alsnog koopt.
Zonde. Ik had me er heel erg op gehoopt, eindelijk een fatsoenlijke race game voor op de PS4. Maar jammer genoeg wordt hij uitgesteld.
Er zijn toch wel aardige race titels hoor op de PS4. Drive club scoort best aardig,en F1 komt eraan als je van sims houdt, en dat doe je gezien je ook op ProjectCars wacht :)

Edit: aan de downmod te zien, wordt mijn meing over Drive Club en F1 niet gedeeld.... :(

[Reactie gewijzigd door Devroet op 17 oktober 2014 13:38]

Nu Driveclub ook online speelbaar is na 2 weken is het een goede game. Een aantal meer wagens en tracks zijn welkom maar dat zal nog een aantal maanden duren en kost geld (season pass, sommigen zijn wel gratis). En dan komt er nog een dynamische weersysteem en photomode binnenkort
Doet ie het bij jou? Ik heb het vanmorgen nog één keer geprobeerd... weer gekl**t. Nu echt helemaal klaar mee. Uren en uren aan die game besteed, tig keer verbinding kwijt, matchmaking die niet wil lukken, et cetera. Driveclub krijgt 2,5 ster, review straks om 18 uur online.

edit: doodzonde trouwens, vind em verder echt heel lekker spelen. Maarja...

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 17 oktober 2014 15:42]

F1 2014 een sim noemen is dan ook heiligschennis tov échte sims :).

(en nee, ik heb je niet gedownmod)
Bovendien komt F1 2014 volgens mij niet op de PS4 uit
F1 is allesbehalve een racing simulator.. das gewoon een racing game.
Ik heb liever dat een game goed afgeleverd wordt en daarmee een goede launch krijgt, dan dat de game afgeraffelt word omdat de deadline gehaald moet worden.
Ik heb liever dat ontwikkelaars leren plannen zodat we van de standaard uitstel af gaan komen.
Voor SteamOS geldt hetzelfde, voorzover mij bekend zou Project Cars de eerste grote race game op dit platform moeten worden. Balen, maar nog steeds erg benieuwd naar dit spel.
Zweeds? Slightly Mad Studios is toch Brits?
Klopt. Ik heb het inmiddels al doorgegeven aan Jurian en die heeft het ook meteen gecorrigeerd.
Blijkbaar is er wel een soort van geschiedenis met Zweden aangezien een aantal core medewerkers van Simbin (wat Zweeds was) Blimey Games heeft gevormd waar uiteindelijk Slightly Mad Studios weer uit ontstaan is:

http://www.virtualr.net/simbin-studios-to-shut-down

Maar Slightly Mad Studios is inderdaad een Brits bedrijf dat in Londen zit.
Misschien gelijk intro i.c.m. Morpheus?
Ik denk niet dat dat een goed idee is. Als je al van genoeg testers hoort dat 1080p 75fps van de dv2 nog lang niet goed genoeg ik betwijfel ik ten zeerste of de ps4 met de al matige hardware wel een goede VR experience neer kan zetten, zeker met realistische games. Ik denk dat 1440p 75fps met latency etc tiptop in orde het minimum is voor VR.
Dat is niet mijn punt, Sony wil de Morpheus gaan launchen. Maar ja, er is nog weinig content voor. Project Cars wordt al vanaf het begin van de Oculus ondersteund.

Het zou mij dus niets verbazen als een Project Cars PS4 bundle komt incl. een Morpheus.
Dat zou wel op gaan vallen dan als het straks opeens heel toevallig tegelijk met Morpheus op de markt komt.
Maar dat is dan toch echt het probleem van Sony, niet van Slightly Mad Studios
Project cars ondersteunt geen G27 dus deze laat ik liggen voor nu.
Op de PC wordt de G27 gewoon ondersteund. Veel oudere Logitech sturen werken zelfs prima.
Ik vermoed dat hij doelt op de PS4.
Maar daar las ik dan kortgeleden weer geruchten over dat er toch support zou komen voor de G27. Let's hope.
Nee gaat niet gebeuren. Is een hardware issue met de G27 waardoor deze niet verbonden kan worden met de PS4.
The PS4 requires some sort of security chip to be present in high polling USB devices and the G27 does not have that chip. Logitech has said they are trying to find a solution but it is something Sony has changed that has limited the support not Logitech.
Bron: http://blog.eu.playstatio...driveclub/#comment-564087

[Reactie gewijzigd door DonJunior op 17 oktober 2014 17:27]

Het hangt dan van de game ontwikkelaar af als zij daar de driver voor willen implementeren ofzoiets, ben niet zeker. Dat is wat ik ergens las. Het is te hopen. Ik ben niet van plan een nieuwe stuur te halen terwijl mijn g27 het nog perfect doet.

GT7 don't fail me now!
Ik begrijp ook niet dat je een minnetje krijgt, ik wist niet eens dat de G27 niet ondersteund werd door de PS4 terwijl dit het populairste 'mainstream' stuurwiel is. Ik heb nog steeds een G25 en die wordt op de PC nog overal ondersteund, het is gewoon schandalig dat dit niet op de consoles gebeurt.

Project Cars heeft op de PC zelfs een preset voor de Microsoft SideWinder Precision Racing Wheel! Die is pas oud.
Ach ja, die negatieve moderatie is nog tot daar aan toe, wat mij echt stoort is dat er nergens op gamingsites aandacht aan wordt besteed. Alsof het niets uitmaakt. Nu weet ik dat de grote meerderheid van consolegamers hun Forza en GT met een controller speelt, maar net als Project Cars zijn het games die voor stuurtjes zijn gemaakt, je beleefd er met stuur en pedalen nou eenmaal zoveel meer plezier aan dan met pookjes en knopjes. Links, rechts, gas aan of uit en totaal geen gevoel van wegligging, prima dat men zich zo kan vermaken maar ben je eenmaal gewend aan een stuurtje dan wil je niet meer terug. Gamers die investeren in een stuur (plus wheelstand en eventueel een raceseat) zie ik toch als de echte fans van het genre, en nu beide consolebouwers zo maar doodleuk alle stuurtjes in het bezit van al hun consumenten waardeloos maken...schandalig inderdaad. En dat moet gezegd zijn. Toen MS eind 2013 het officiele Forza stuur van begin 2012 incompatible maakte voor Forza - te zot voor woorden toch - zei ik het en nu Sony mij hetzelfde flikt zeg ik het ook. Ordinaire geldklopperij en een klap in het gezicht van de ware racefan.
Jammer dat er misschien vertraging is in de release. Maar snap het wel enigzins. Het is echt krankzinnig hoeveel goede games er nu uitkomen. Begon met Destiny, toen nog Shadow of Mordor, Alien Isolation etc. Komt er ook nog een Nieuwe COD uit en een GTA5 next gen versie.

Mensen kopen toch maar vaak 1 a 2 games in een korte tijd.
Mensen kopen vaak games in hun straatje, waar racers nu al vrij lange tijd wachten op deze game en PS4 zelfs nog zonder een degelijke racer zitten (sorry, DC, NFS en TC vind ik geen 'racers', puur arcade zut).

MS zal wel blij zijn, dit komt goed uit voor FM5 en FH2 voor de twijfelaars die zouden wachten op pCars, maar ik denk voor de mensen die op deze game zaten te wachten, er maar een klein marginaal deel dit geen enkel probleem vind.

Maar zelfs dan nog, vind ik het aanbod aan auto's best weinig in pCars. Complete classes missen gewoon, is er nog zo bar weinig bekend over race-setups en online mogelijkheden, ergens dan ook geen probleem dat dit nog een 5 maandjes langer gaat duren.
Dus komt de Wii U versie nu wel gelijktijdig met de andere consoles? Mooi, dan koop ik 'm!
Nog niet zeker dat alles tegelijk verschijnt.
Jammer, dat ze niet kiezen voor de klant maar voor het grote geld. Steeds meer bedrijven proberen juist de customer op nummer 1 te zetten. Het uitstellen gebeurt immers niet zo zeer in het belang van de klant, maar om de eigen portemonnee veilig te stellen.

Op de website beloven ze nog dat je de game op 18/21 november krijgt als je nu pre-ordert.
Vind dat niet kunnen!!

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 17 oktober 2014 13:32]

Dat komt omdat jaren lange ontwikkeling van een game niet gratis is, en voornamelijk de winst van dit spel een volgend spel moet gaan financieren.
Ook is een gamedeveloper geen liefdadigheidsinstantie.

Ik neem aan dat jij ook niet salaris inlevert zodat de klant van jou bedrijf op nummer 1 staat?

En hoe word jij al klant benadeeld door het uitstellen van dit spel? Je word er toch niet slechter van, je kunt het alleen niet nu spelen.
Zoals hierboven al benoemd wordt, als je nu naar de website gaat en pre ordered wordt beloofd dat hij er in november is. Als hij dan alsnog wordt uitgesteld zou dat best schofterig zijn.
Deze game is door middel van 3,75 miljoen aan crowdfunding geld gefinancierd. Ze laten dus hun geldschieters extra lang wachten op een game. Je hebt je geld niet meer en je hebt er geen game voor terug. Weer een voorbeeld van een project waarbij je beter het product lekker in de winkel kan kopen.
Een game developer maakt games om geld te verdienen. Als Project Cars niet genoeg geld oplevert zal er ook geen vervolg komen en daarmee is de klant ook niet blij (als de game goed is).

Er bestaan overigens maar weinig game developers die de klant op nummer 1 zetten, steeds vaker staat geld juist op nummer 1 (te zien aan de hoeveelheid games met in-game microtransacties bijvoorbeeld).
"als de game goed is" Dan wordt deze toch wel verkocht en veel, verkocht door mond op mond reclame. Al zou misschien de eerste 24 uur niet zo denderend zijn als dat ze verwachten.

Een bedrijf hoort ook zijn geld op nummer 1 te zetten, een bedrijf is er om geld te verdienen, niet voor de klant. De klant tevreden houden met een goed product staat echter wel tegenover geld verdienen, de 2 zijn met elkaar verbonden.

Als je voor de klant kiest en dus een goed product maak verdien je geld.
Als je geld op 1 zet en een goed product maakt verdien je ook geld en is de klant blij.

In beide gevallen is de klant gewoon blij, er is echter een goed product. Als je de stelling omdraait en ze maken een slecht product, dan is zowel de klant als de portemonnee niet tevreden.
"als de game goed is" Dan wordt deze toch wel verkocht en veel, verkocht door mond op mond reclame.
Was dat maar waar. Het gebeurd heel vaak dat erg goede games niet goed genoeg verkopen en daarom geen sequel krijgen.
Customer op 1 zetten is 1 ding, maar winst maken is ook belangrijk, zeker voor de continuering van een bepaalde titel.

Ben het met je eens dat het voor de gebruikers jammer is, maar in groter perspectief is het denk ik een juiste keuze.
Officieel is de press release om 15:00pm cet de deur uitgegaan..maar omdat het al eerder is uitgelekt, krijg je dat ze het nog niet aangepast hebben.
Erg jammer, ik hoop dat het blijft bij een gerucht...
Uitstel is denk ik eerder kwalijk voor de verkopen op de ps4, er is nu nog geen concurrentie (behalve Driveclub, maar die titel heeft voor mij veel teveel problemen om nu aan te schaffen). Volgend jaar zijn er veel meer titels beschikbaar, waaronder vast wel een racer.

Ik had mijn cadeaubonnetje al klaar liggen voor dit spel, maar die laat ik niet liggen tot maart 2015. Volgend jaar maar eens kijken of ik er nog zo'n zin in heb.

Voor mij het grootste minpunt deze generatie tot dusver; het steeds maar weer uitstellen van games. Dat kan je eerder melden dan een maand voor release, de game had nu al gold moeten zijn.
Ik keek erg uit naar deze game maar begrijp hun keuze wel en blijkbaar zou de game nu ook beter afgewerkt moeten zijn, dus dat is positief!

Er zijn een hele hoop games met release tussen nu en eind november dus uiteindelijk genoeg om me met bezig te houden tot in maart.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True