Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Bandai Namco heeft bekendgemaakt dat het de wereldwijde distributie van de racegame Project Cars voor zijn rekening zal nemen. De uitgever heeft hiervoor een overeenkomst gesloten met ontwikkelaar Slightly Mad, de studio achter de crowdfundinggame.

Project Cars moet in november verschijnen voor de PlayStation 4, de Xbox One, pc, Steam OS en de Nintendo Wii U. De ontwikkeling van het spel wordt gefinancierd door de ontwikkelaar zelf en door middel van crowdfunding, Slightly Mad Studios geeft het spel zelf uit. Op dit moment bevindt het spel zich in een gesloten testfase, over eventuele versies voor de Xbox 360 en de PlayStation 3 is nog niks bekend.

Ontwikkelaar Slightly Mad Studios, die eerder Need for Speed: Shift en Shift 2: Unleashed afleverde, wil met Project Cars een nieuwe standaard voor racespellen neerzetten. Project Cars draait op een nieuwe versie van de engine die ook voor de Need for Speed-games werd gebruikt; naast verbeteringen op het grafische vlak werd ook het hele physics-model van de auto's herschreven . Het spel moet gaan concurreren met bekende racespellen, zoals Gran Turismo en Forza Motorsport, en met serieuze racesims.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

"...zoals Gran Turismo en Forza Motorsport, en met serieuze racesims."

Was Gran Turismo ooit ook niet een serieuze racesim of zijn er hele andere spellen die daar nu de standaard voor zetten?
Zowel Gran Turismo en Forza Motorsport zijn Simcade, niet "serieuze" racesims. Ze hebben wel aspecten van echte sims maar vooral de physics zijn niet op echt simulatie niveau.
Wanneer ik denk aan een serieuze racesim dan denk ik aan iRacing, rFactor 1/2 en dingen als Assetto Corsa alhoewel deze nog niet af is.
De grens 'serieus' en 'simcade' zijn niet erg groot, iRacing en rFactor maken ook flinke missers bij de physics (in het gras tegen de boarding wheelspin en doorschakelen tot 6de versnelling, zulke dingen kunnen niet echt..), het is meer het hele plaatje om de game heen. Setups voor races, matchdagen, tournamenten, zoveel groter dan GT of Forza ooit hebben gehad. (tot zelfs 'echte' 24H races met player-wissel).

De 2 game-series dienen ander volk, GT/Forza zijn console racers, rFactor/iRacing (en mindere mate L4S) zijn dedicated PC spelers.

Het zal op de PC inderdaad met die 2 jongens de concurrentie aan moeten gaan, bij de console wordt het platform afhankelijk. Vooralsnog blijf ik erg skeptisch over de uiteindelijk beeldkwaliteit en 'realisme', er is bv nog geen woord gerept over duidelijke racestuur ondersteuning bij bv XBO (waar PS4 natuurlijk basics heeft van de PC-USB varianten), welke een stuk 'exotischer' zijn dan de andere stuurtjes.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 3 juli 2014 11:42]

De grens 'serieus' en 'simcade' zijn niet erg groot, iRacing en rFactor maken ook flinke missers bij de physics (in het gras tegen de boarding wheelspin en doorschakelen tot 6de versnelling, zulke dingen kunnen niet echt..), het is meer het hele plaatje om de game heen. Setups voor races, matchdagen, tournamenten, zoveel groter dan GT of Forza ooit hebben gehad. (tot zelfs 'echte' 24H races met player-wissel).

De 2 game-series dienen ander volk, GT/Forza zijn console racers, rFactor/iRacing (en mindere mate L4S) zijn dedicated PC spelers.
Mee eens, maar hoezo "in mindere mate L4S"? Ik heb het jarenlang gespeeld (nu vooral Assetto Corsa), afgewisseld met rFactor, maar L4S geeft mij toch echt het meest realistische gevoel. Er zit een redelijk bandenmodel in, dat ervoor zorgt dat je weliswaar 1 ronde alles van je banden kunt vragen, maar een ronde later met te hete banden en te weinig grip zit, waardoor je echt nette lijnen moet rijden. Dat mist nogal eens in andere racers. Ik hoop dat na jarenlange beloftes S3 nu eindelijk eens gaat uitkomen :)
Het zal op de PC inderdaad met die 2 jongens de concurrentie aan moeten gaan, bij de console wordt het platform afhankelijk. Vooralsnog blijf ik erg skeptisch over de uiteindelijk beeldkwaliteit en 'realisme', er is bv nog geen woord gerept over duidelijke racestuur ondersteuning bij bv XBO (waar PS4 natuurlijk basics heeft van de PC-USB varianten), welke een stuk 'exotischer' zijn dan de andere stuurtjes.
Je wil inderdaad niet te beperkt zijn in je stuurkeuze. Op de PC kun je het net zo gek maken als je wil, met metalen pedalen met krachtsensoren en "ABS-trilfunctie", met stuurtjes die via plugins allerlei data kunnen weergeven. Op een console kun je dat wel vergeten. Maar goed, een echt serieuze simracer zal vooralsnog niet snel een console komen voor racegames.
L4S in enkel dat punt dat ze maar een paar auto's hebben en dan ook nog fictieve modellen (weet niet hoe dat nu is btw), wat imho toch ook een deel van 'realisme' is.

Maar inderdaad, ik vond het zelf ook een geweldige game, was alleen dat online er heel veel rammers waren er de auto's imho té glijderig waren op de baan.

An sich heeft Trustmaster nu een basis voor de 3 consoles, de T500RS en de 458 Italia (beide TX sturen dus met verwisselbare stuurtjes, zoals F1 stuur en de 458 Challenge), alleen is bv Forza specifiek gemaakt voor deze 2 stuurtjes, niet voor wat generiek zut (XBO heeft nieuwe 'modellen' voor stuurtjes, die veel meer dynamiek zouden kunnen bieden voor FFB en rumble).

In Forza bv voel je heel precies wanneer je auto dreigt grip te verliezen, iets wat ik bij GT of iRacing neer eerder op zo'n manier merkte. Als pCars daar verder niets mee gaat doen, blijft in dat optiek Forza de betere.

Kwestie van afwachten denk ik dan maar :)
Assetto heeft ook een erg goede FFB implementatie. Had out of the box geweldige terugkoppeling met een G25 stuur.
Waarom wordt werd de post van SinergyX als "off-topic" gemod?
Mod eens volgens de regels, mensen.

Ik denk zelf ook aan Test Drive als serieuze 'driving simulator'. Tenminste, dat was in den beginne de inzet. De laatste incarnatie legt de nadruk er alleen veel minder op.
De trailer van Project Cars ziet er echt indrukwekkend uit met de actual gameplay content. Echte vooruitgang in de ontwikkelingen.
Ik lees ook dat ze VR gaan ondersteunen - dat gaat echt mooi worden :)

Edit: update over moderatie :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 3 juli 2014 12:12]

Ik weet niet wat mensen allemaal tegen Gran Turismo hebben, maar dat spel is zeker bijzonder realistisch in physics. Ik heb heel veel GT5 en GT6 gespeeld en heb sinds kort een PC waar ik Assetto Corsa en (via een vriend die een beta account heeft) Project CARS op kan draaien en de physics komen allemaal op hetzelfde neer.

Het enige wat ik kan zeggen is dat AC erg goede force feedback heeft en dat de graphics van Project CARS erg indrukwekkend zijn. Maar dan vergelijk je ook een game op een console met een GPU equivalent van een 9800GT met een PC met GTX 780 Ti.

Gran Turismo probeert net zo hard een perfecte sim te zijn als AC en PCars. Over Forza kan ik geen oordeel vestigen, want dat heb ik nooit uitvoerig en met een stuurtje gespeeld.
Maar dan vergelijk je ook een game op een console met een GPU equivalent van een 9800GT met een PC met GTX 780 Ti
Daar sla je de spijker op z'n kop.
Ik vraag iedereen het volgende te bekijken. Professioneel autocoureur René Rast rijd in Project Cars met een setup (die hij in de commentssection toelicht) over het circuit de la Sarthe. Hij rijd in de sim nagenoeg dezelfde tijd als in het echt.
Op de console wel ja maar op de PC heb je ook nog Assetto Corsa, iRacing, Rfactor voor de echte simliefhebber.
Zonder waardeoordeel te geven over game A of B, zijn de forums van bijvoorbeeld Forza Motorsport aanzienlijk druk met mensen die regelmatig bugs vinden in het tunen van auto's. Sterker nog; Turn 10 heeft recentelijk een patch uitgebracht omdat het toepassen van een bepaalde tune (gedownload van een andere user) nooit goed is gegaan sinds de launch van de game.

De vraag gaat dan worden: op welk vlak gaat het woord "serieus" worden toegepast? Zonder een realistische physics-engine, zal een auto al minder goed aanvoelen. Dan wordt de vraag of het tunen van een auto (door spelers) de handling wel/niet correct beinvloed etc.

Persoonlijk zou ik Forza en Turismo toch nog meer dan 50% in de arcade-hoek plaatsen dan in de sim-hoek; helaas ben ik geen speler die tijd, geld & geduld heeft om een hardcore sim-racer te leren kennen (met stuurtje, met pedalen, met bijbehorende PC etc etc).
Life For Speed is één van de spellen die daarvoor een standaard heeft gezet.
idd zeg, daar noem je er een...
Dat was ook wel een topper...

Verder zelf voornamelijk Rfactor gespeeld met vrienden, hele competities gedaan.
Races gepland en scores bijgehouden.

De simulatie was zelfs zo goed dat ik er in real life voordeel uit heb gehaald.
In een bergpas iets te hard met de GTI door de bocht, overstuur en gecorrigeerd op instinct!!
Geleerd door het vele racen!!

On topic: De distributie van het spel loopt voor de PC al via Steam!

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 3 juli 2014 11:54]

Op een bergpas nog wel..? Ik hoop dat ik jou niet tegenkom in een bergpas bocht en verongeluk in een poging de frontale aanrijding te vermijden.. ik race niet. :/

[Reactie gewijzigd door Barryke op 3 juli 2014 12:04]

LFS is nog steeds een topper en heeft zeer recent een update gekregen naar DX9.
Hier is grafisch nog niet veel van te zien, maar Scawen is nu hard aan het werk om samen met Eric een update voor Westhill uit te brengen.
De update daarna gaat eindelijk de lang verwachtte tyre physics brengen, wat de opmaat moet zijn richting LFS S3.
Was wel inderdaad! Maar tegenwoordig zijn ze voorbij gestreefd door Forza.
Die hebben hun zaken een stuk beter voor elkaar!!
Het ziet er dan ook echt prachtig uit, zodra die BMW M3 een sprongetje maakt zat ik even te twijfelen of het nou echt of rendered was, idem voor de waterdruppels etc. Alles 'buiten' de track zie je nog wel dat rendering betreft maar hoe lang nog voor we zelfs daar geen onderscheid meer in kunnen maken!
Tijdens de IFA vorig jaar deze game op 4K resolutie zien draaien in een simulator (daar was dus echt iemand aan het racen). Het ziet er echt ongelooflijk mooi uit! Mijn PC heeft een 5 jaar oude videokaart en kan hem dus zelf niet met alle details draaien, maar de game is echt bijzonder mooi
Zaken als gras en boompjes om het circuit zie je ook nauwelijks als je daar met 200-300km/u langs komt suizen ;) Het is veel belangrijker dat het asfalt (hoewel...?), de kerbstones, de auto's, het interieur en natuurlijk de weersinvloeden er realistisch uitzien en dat is dik in orde zo te zien :)

Verder hangt veel af van de feel van de game. Ik heb Live for Speed werkelijk grijsgespeeld, juist vanwege de fantastische physics. Zoals ik hierboven al schrijf: het was bij mijn weten de eerste serieuze racesim die met een goed uitgewerkt bandenmodel kwam. Auto's voelen daar realistisch aan.
Het wordt voor mij pas concurrentie van Forza/Gran Turismo als ze er huis tuin -en keuken wagentjes in stoppen. Niets leukers dan in een zelf opgebouwde Honda Civic het circuit op te gaan. Vroegâh kon je in Gran Turismo bij used car dealers voor auto's shoppen... Dat was leuk. :)
Het wordt voor mij pas concurrentie van Forza/Gran Turismo als ze er huis tuin -en keuken wagentjes in stoppen. Niets leukers dan in een zelf opgebouwde Honda Civic het circuit op te gaan. Vroegâh kon je in Gran Turismo bij used car dealers voor auto's shoppen... Dat was leuk. :)
Dergelijke auto's zitten al in de game. Van Renault Clio tot bijvoorbeeld Ford Focus ST.
In een oude versie van Forza kon ik nog met mijn eigen auto racen (VW Bora). Dat is heel erg gaaf. Als er een racegame komt waarbij je echt een enorm aanbod van zowel oude als nieuwe auto's hebt dan zou ik die zeker kopen.
hee, een oculus logo :-)
lijkt erop dat vr steeds meer terrein gaat winnen..
Ik zag het ook, ben er blij mee want simulators worden zoveel gaver nog met een VR oplossing. Ik was er net een lijstje van aan het maken; downhil mountainbiking, skieen, snowboarden, wingsuit, flightsims, autoracen, shooters.

Ik hoop dat ze rekening houden met eventuele extra randapparatuur die er nu misschien nog niet is maar waar ze wel input aan kunnen geven. Zoals g-forces en bv windsnelheid (aansluiten op een ventilator? ;) )
Dit bestaat al jaren en is door Philips onder de AMBX lijn uitgebracht.
Dit was een set bestaande uit speakers, fans, lampen en een FFB-bar.
Werkte heel redelijk al was destijds het geheugen en cpu gebruik wat hoog maar tegenwoordig verwaarloosbaar.

Jammer genoeg moest ondersteuning apart ingebouwd worden en deed Philips niet hard zijn best om dat te promoten waardoor het helaas een stille dood gestorven is.
De Ambient XC is nog wel leverbaar voor een klein fortuin en deze kan set-ups zoals deze aansturen waarbij je de fans via DMX-512 aansluit:
http://www.youtube.com/watch?v=U12jacs573Y
Zou dit trouwens betekenen dat je met de Oculus DK2 dit spel kunt gaan spelen? Iemand die dat weet?
Ik heb toegang tot de beta van deze game en grafisch is dit misschien wel een van de mooiste games ooit gemaakt. Het rijden daarentegen kan niet tippen aan het gevoel dat bijvoorbeeld rFactor2 geeft. In dat opzicht kan deze racegame geen sim worden genoemd. Sommige wagens in PCars steken er wel wat bovenuit. De McLaren MP4-12C GT3 is bijvoorbeeld echt heerlijk om in te rijden maar de open wheelers stellen wat mij betreft wel teleur.

Ik denk dat Project Cars precies in de goede categorie valt eigenlijk, het is geen echte sim, maar die zijn ook niet echt aantrekkelijk voor de meesten. Ik hoop dat deze game een groot succes gaat worden in ieder geval.
De ontwikkelaars van pCars doen er alles aan om er een serieuze sim van te maken. Er is/wordt erg veel tijd gestoken in het optimaliseren van de physics (tire model etc.) en via feedback van de community en echte coureurs wordt dit steeds verder geoptimaliseerd.

Wat mij betreft is pCars wel een echte simulatie maar, zoals je zelf ook aangeeft, is het gevoel dat je bij een bepaalde racer hebt van groot belang. Dit blijft subjectief.
Je hebt helemaal gelijk.

Het gaat inderdaad om het gevoel, vind jij bijvoorbeeld open wheelers net zo goed aanvoelen in PCars als in bijvoorbeeld rFactor2? In de betere sims heb je gewoon het gevoel dat je 'verbonden' bent met de auto, dat gevoel mis ik veel meer bij PCars, enkele uitzonderingen daargelaten. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken. Ik geniet in ieder geval heel erg van PCars.
En ook voor windows, mag ook wel eens tijd worden voor goeie racegame.
Ik beperk me tot de titel van het bericht.
Ik ben blij dat een crowdfund project gedistribueerd gaat worden door een grote, bekende partij (in dit geval uit de gameswereld) . Misschien wordt het dan nog wat met crowdfunding.

Daar schort het o.a. vaak aan. De meeste crowdfund projecten zijn Dead on Arrival. Er wordt geld opgehaald en de backers krijgen hun product. En daarmee houdt het maar al te vaak op.

In de fase daarna wordt het product nooit in massa geproduceerd (batchgewijs) om het product op commercieel verantwoorde wijze naar het grote publiek te brengen.

De uitzondering bevestigd deze regel. De uitzonderingen zijn zeer waarschijnlijk op éen, nou vooruit op twee handen te tellen.

De meeste crowdfundprojecten zijn gewoon spielerei.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True