Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Project Cars-ontwikkelaar werkt aan eigen console met vr-ondersteuning

Slightly Mad Studios, de ontwikkelaar van onder andere Project Cars, zegt aan een eigen console te werken die over drie jaar uit moet komen. De console krijgt ondersteuning voor bestaande en komende vr-headsets.

Ian Bell, de ceo van Slighty Mad Studios, hintte op Twitter naar de komst van de console. Tegenover Variety geeft de topman meer uitleg over wat hij de Mad Box noemt. Volgens Bell gaat het om een standalone console, net als de Xbox en PlayStation. De hardware zou gelijk staan aan die van een 'zeer snelle pc over twee jaar'. Bell claimt in gesprek te zijn met hardwarefabrikanten en stelt dat de specificaties tot in details zijn vastgelegd.

De Mad Box moet ondersteuning bieden voor de meeste bestaande vr-headsets en toekomstige modellen. De console moet 4k-games met 60fps mogelijk maken en vr-weergave met 120fps. Slightly Mad Studios wil de console openstellen voor alle ontwikkelaars en zegt een gratis ontwikkelengine beschikbaar te zullen stellen.

Volgens de ceo is er te weinig concurrentie op de huidige consolemarkt. Bell stelt goede contacten te hebben in de hardwarewereld en daarmee iets 'episch' uit te kunnen brengen. Het bedrijf heeft niet eerder zelf hardware uitgebracht, maar is van plan zijn console wereldwijd aan de man te brengen. Bell zegt dat er al investeerders zijn die interesse hebben om het project te financieren, maar de studio zou momenteel nog naar alle opties kijken.

Slightly Mad Studios is van plan om over vier tot zes weken de eerste afbeeldingen van de console te tonen. Het gaat dan om een vroeg ontwerp dat nog niet functioneert. De Britse studio die in 2009 is opgericht is de maker van de Project Cars games en heeft ook Need for Speed: Shift op zijn naam staan.

Project Cars 2

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-01-2019 • 08:41

71 Linkedin Google+

Submitter: BillyBobBongo

Reacties (71)

Wijzig sortering
Ik twijfel of ze dit van de grond kunnen krijgen, het lijkt me een lastig iets om niet alleen de hardware maar ook de nodige software er op uit te laten komen. Het is allemaal leuk en aardig maar als je geen GTA 6, RDR 3, COD X, etc etc op je console hebt zul je een enorm deel van de markt missen omdat mensen gewoon geen interesse hebben in een kreupele PC met een VR headset, immers zij die een PC met een VR headset willen hebben die al en zij die een console met een VR headset willen hebben geen interesse in die PC.

Aan de andere kant de markt is heel erg krap op het moment en het zou erg goed zijn als er een andere speler op de markt komt met een concurrent voor de xbox en playstation. Helaas geven zo wel Sony als Microsoft miljarden uit aan de ontwikkeling van de hardware en games, zeker de hardware wordt flink gesubsidieerd en om de ander af te troeven kopen deze twee met regelmaat game studio's om maar exclusieve tipple A titels op hun next gen console te hebben.
Als je daar mee wil concurreren dan zul je erg veel geld mee moeten brengen, zeer goede hardware contacts moeten hebben en ook instaat moeten zijn om game studio's over te halen hun games naar jouw console te brengen als het even kan exclusief. Zeker dat laatste is zonder een enorme bak geld eigenlijk niet mogelijk, een studio kan haar voortbestaan niet verbinden aan een nog onbewezen console en dus moeten zij financiele garanties hebben om zeker te weten dat ze niet in financiele problemen komen als de console niet goed genoeg verkoopt.

Het lijkt me dan ook niet meer dan slightly mad om als kleine games studio te proberen je op deze markt te begeven. Als bijvoorbeeld Samsung nu zo iets zou doen dan zou ik er nog wel vertrouwen in hebben omdat zij de financiele middelen hebben om succes af te dwingen (Microsoft heeft miljarden uit moeten geven voor de eer om met Sony te mogen strijden). Maar een kleine game studio ook met investeerders met hele diepe zakken lijkt me niet instaat zo'n project te financieren. vergeet niet dat de eerste xbox echt geen groot succes was voor microsoft en dat ze daar maar zeer weinig plezier van hebben gehad. De 360 deed het veel beter maar de xbox one is weer een flinke tegenvaller...
Een kleine uitgever kan dit niet bekostigen uit eigen middelen en een investeerder zal na een eerste console launch die minder epic is dan verwacht echt niet weer een geld transport langs sturen om de volgende versie nog beter te maken.

Het lijkt me dan ook niets anders dan wachten tot er een bericht komt dat het financieel toch niet haalbaar bleek om dit te doen. Of als ze iets uitbrengen dan wordt het een steambox achtig verhaal dat al heel snel een stille dood is gestorven omdat het simpel weg niet aantrekkelijk genoeg was voor de massa.
Is XBox One zo slecht aan het scoren? In Europa is ze misschien minder populair dan de PS4, maar bij mijn weten zijn ze in de VS toch wel redelijk gelijkopgaand met de Sony console.

Wat betreft de nieuwe console...lijkt me ook bijna gedoemd om te falen, net zoals de steamboxes, tenzij ze misschien met Windows containers (Docker achtig) werken met een mooie interface rond waardoor elke Windows game gewoon draait...(eventueel zelf in samenwerking met Valve).
Uiteraard zullen ze wel geen hulp krijgen van MS...dus lijkt me ook eerder onhaalbaar.
Een eigen nieuw platform wordt lastig tegen de twee grote jongens...
Wereld wijdt moet je denken aan 90-93 miljoen verkochte ps4's en 40-50 miljoen xbox one's. Als Europiaan heb je nog wel eens het gevoel dat de xbox hier nauwelijks voet aan de grond heeft, maar in de Amerikaanse markt verkoopt die prima. Waarschijnlijk had Microsoft op het begin op beter gehoopt, maar hij verkoopt bij lange na niet zo slecht als de dreamcast, orginele xbox, ps vita, wii u of gamecube's die je echte flops kan noemen.
Samung heeft als voordeel dat ze veel onderdelen in de console al zelf ontwikkelen, zoals VRAM en een blu ray driver. Maar elk tech gigant loopt zwaar achter op het aantal ontwikkel studios voor content. Zelfs microsoft heeft hier deze generatie grote problemen mee ondervonden. Amazon probeerd nu ook games te maken, maar dat gaat ze nog niet goed af.

Daarnaast hebben Nintendo en Sony het voordeel dat ze vrijspel hebben in hun thuismarkt Japan, spelers van buiten af maken hier al geen kans omdat de smaak van Japanse games afwijkt van de westerse markt.
Qua hardware wordt er zover ik begrijp over twee jaar dus pas gekeken wat er in gaat. Men kan niet nu al hardware maken dat vergelijkbaar is met de stand van over twee jaar. De ontwikkeling van VR gaat nu rap, wie weet hoe het er dan voor staat, dus ik kan me voorstellen dat het over twee jaar beter is dan wat het nu is, waar jij mee vergelijkt. Het is us wat voorbarig om het met nú te vergelijken.
Alle beloftes van Project Cars 1 zijn nog amper ingelost of de volgende belofte ligt al weer klaar. Heb 0,0 vertrouwen in deze mensen, het is wachten op het nieuwsitem waarin staat dat de console toch niet uitgebracht wordt.
De taal ook, het wordt “epic” en het wordt “een zeer snelle PC over 2 jaar”. Beetje vage uitspraken, komt over alsof marketing er mee is weggelopen. Ze hebben waarschijnlijk nog niks concreets, lijkt mij voorbarig om als nieuwe partij nu al dingen te gaan roepen. Goede kans dat het gewoon een PC wordt met wat eigen software.

En dan zeggen ze dat er weinig concurrentie is. In de VR markt wellicht, maar echt niet in de console markt. Alsof er niemand anders geprobeerd heeft daar in te komen.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 3 januari 2019 09:43]

Mijn gedachte. En we weten hoe het de Steammachine is vergaan.
Steammachine (en SteamOS) wellicht, maar ik kan Valve's push voor spellen onder Linux alleen maar toejuichen. De normale gebruikers zijn echter gewoon Windows gewend, dus die willen geen Linux.
Ik wilde zelf de Steammachines niet noemen omdat veel op Linux draaide en ik zie deze “console” eerder op Windows draaien maar wie weet!
Nvidia Shield ook
Ik ben ervan overtuigd dat er zeer sterke technische mensen/devs werken bij SMS, maar het management, daar ligt duidelijk het probleem. De Project Cars reeks heeft me 2x hetzelfde gelapt. Een volledige beta game gereleased die pas na (LETTERLIJK) 5-6 maand speelbaar was zoals beloofd werd. Ian Bell die forum posts laat verwijderen omdat mensen te kritisch zijn, forum users liet bannen, en zelf op nagenoeg alle commentaar steeds een antwoord klaar had... wat een man.
Ze hebben ook vreselijke fanboys. Als je opmerkingen maakt dan ken je er niets van. Ik vind het geen slecht spel, maar ze beloven altijd meer dan je krijgt ("years of updates")
Een 'snelle pc' van binnen 2 jaar. Nu, als je puur op gaming kijkt, is een i7-4770K nog steeds een "snelle" game pc. Je verliest amper (of zelfs geen) frames als je op 4K speelt of zelfs wat lager, want er is geen CPU bottleneck.

Dus elke CPU van de laatste 5 jaar is perfect nog voor gaming, zelfs met een RTX2080TI. Dus wat is "snel" binnen 2 jaar...
Een snelle GPU dus. Je zegt het zelf al?
Inderdaad, maar die hardware bestaat nog niet en een Slightly Mad Studios kan geen eigen GPU maken... Dus iets binnen 2 jaar, kunnen wij ook kopen en waarschijnlijk sneller.
Ik vermoed dat ze op nieuw spul van AMD doelen... Navi, of wat ze daarna gepland hebben, mogelijk geïntegreerd met een zen 2 cpu. Eigenlijk dus ongeveer wat ook gespeculeerd wordt dat in de PS5 en volgende Xboxen zal zitten.

Maar ik denk niet dat ze de grote claims die ze nu maken waar gaan maken.
Met vr wil je hoge framerates en super lage frametimes. Daarbij zal je toch gauw een zeer stevige processor voor willen lijkt mij.

Zou me niks verbazen dat dit dit een doos van meer dan duizend euro wordt. Als ze hun beloftes al waar kunnen maken, kijkende naar project cars 1 en 2 lijkt me dat sterk.
Dat lijkt me 'slightly mad' om in het huidige klimaat een console te beginnen als deze studio. Alhoewel ik toch denk dat het een PC zal worden die standaard in big picture modus opstart en misschien zelfs een rebrand van een nog uit te komen systeem van een andere fabrikant.
Maar goed, wat is een PS4 & Xbox dan?
Ook gewoon een computer met big picture OS.
Hij doelt op een Windows PC die software draait, niet een custom OS zoals de PS4 en Xbone hebben. Daar is het hele systeem door bijv. Sony opgebouwd met volledig eigen software, tools, etc. terwijl dit waarschijnlijk gewoon gebruik maakt van bestaande Windows/linux software, want hun console is compatible met bestaande VR headsets.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 3 januari 2019 19:58]

Is de Xbone inmiddels ook niet praktisch een Windows 10 machine?
Valt mee, xbox one kan geen x86/64 programmas draaien die voor windows zijn gemaakt. Games moeten er specifiek voor worden ontwikkeld, wel kan je bepaalde applicaties uit de windows store downloaden die de xbox one ondersteund (dus niet alle apps uit de windows store)
Dat waren de vorige xboxxen dan ook, die draaide ook een gestripte/aangepaste versie van windows. En de meeste consoles draaien wel een vorm van linux/unix.

Het gaat erom wat je ermee kan (out of the box). Als het letterlijk een steambox/windows machine is, zou je er in principe vrij makkelijk een ander os op kunnen zetten, of office gaan draaien bijv. Wat dat betreft is het dan letterlijk een pc, wat is de meerwaarde van deze bak dan? Moet hij wel erg aantrekkelijk geprijsd zijn anders kan je beter zelf een pc kopen.

Is dat het niet, dan is het platform meer gesloten en geeft het meer de ervaring van andere consoles (maar kost best r&d). Dat hoeft niet per se slecht te zijn, want dat wordt gedaan om meer een uniforme user experience aan te kunnen bieden. Dat je hopelijk ook niet met een virusscanner hoeft te klooien op je gameconsole bijv. Maar dat is dus direct concurreren met de xbox/ps/switch, mogen ze toch behoorlijk wat third party spul hebben wil dat lukken.
De onderliggende software bevat veel overeenkomsten, maar het is toch niet echt te vergelijken. De Xbox is veel meer gestreamlined en kan beter alle resources reserveren voor de game. Een heleboel legacy support zooi om oude software te laten werken hoeft er ook niet meer in te zitten en de hele desktop ook niet natuurlijk (zit een voor controller geoptimaliseerd menu voor in de plaats).
Hij doelt op steam(machine) is enig systeem met “bigpicture” voor zo ver ik weet
Naja hij noemde een “big picture OS” en het lijkt mij sterk dat deze console op SteamOS gaat draaien.
Een fancy stuk hardware uitbrengen zal waarschijnlijk niet het grootste probleem zijn, maar het belangrijkste van een console is, naast de prestaties, de games. Zijn ze in staat een ecosysteem op te zetten met ontwikkelaars die games willen uitbrengen voor hun console?
"Een fancy stuk hardware uitbrengen zal waarschijnlijk niet het grootste probleem zijn..."

En er geen exorbitante prijzen voor vragen. "Anders koop ik wel gewoon een pc, niet?"

[Reactie gewijzigd door soundvision op 3 januari 2019 09:47]

Dat was imo ook grotendeels het probleem van deze generatie. Vroeger was het nog wel eens zo dat consoles op moment van uitkomen gewoon het beste neer zette, altijd een lichte voorsprong op pc qua performance omdat ze juweeltjes van games konden maken met de beschikbare hw en zo geoptimaliseerd dat je een behoorlijk deftige pc moet hebben wil je er aan kunnen tippen. De consoles waren dan ook vrij prijzig bij introductie (zeker de ps3).

De XboxOne en PS4 waren best aantrekkelijk geprijsd, maar eenmaal op de markt kon je al redelijk meekomen met een aardige mid/high end pc, nu heb je al snel iets beters met een budget pctje waar je wel deftige framerates mee haalt waar de console games met veel moeite net 30fps halen (als je geluk hebt).

Dusja, ze moeten niet alleen concurreren met de pc maar ook met huidige consoles, dus veel duurder dan 400, 500 euro moet het toch niet worden. En wat voor pc hw kan je daarvoor erin stoppen? 90% van dat bedrag kan haast wel naar een gpu gaan, maar je kan er vanuit gaan dat dit niet veel meer dan een midrange gpu zal zijn. Daarnaast nog R&D, behuizing, controllers, ontwikkelen van os etc etc.
Sony of Microsoft durven dat wel, die hebben inmiddels genoeg reputatie en een clientbase opgebouwd. Maar deze knakkers? Wat is hun selling point? Hun Racegame? Moeten ze toch met aardig wat third party spul komen wil het interessant worden.

Dus eigen console? Moet het nog zien, ik denk dat het meer een steambox (scheelt nogal wat os ontwikkeling en r&d, en geeft toegang tot genoeg third party spul) zal worden. En als daar dan een deftige gpu in gaat, zal hij vrij prijzig worden en kan je dus waarschijnlijk beter net zo goed een pc kopen, zeker als het "maar" een steambox is lijkt mij het sterk dat ze nog een fatsoenlijke selling point hebben.

Het lijkt me stug dat ze op hw kunnen concurreren, waar de 2 giganten (Sony en Microsoft) er al heel veel problemen mee hebben. Vroeger deden ze de hw nog wel tegen verlies verkopen om te compenseren met sw sales, maar ja, ook genoeg mensen die de ps3 gebruikte om server te draaien ... dat krijg je als je je hw (relatief) goedkoop aanbied (zeker in het klimaat van coin farms enzo, als het een goedkope coinmachine blijkt te zijn, gaat het daar aan stuk).
Bell told Variety that the console will ship in “around three years time” and that “it will be a console as is the Xbox or Playstation.”
It will support most major VR headsets and those upcoming and the specs will be equivalent to a ‘very fast PC 2 years from now
Als ik dit goed begrijp, komt er over 3 jaar dus een machine met hw van over 2 jaar, dus de hw is dan een jaar oud.
What is the Mad Box?” Bell wrote. “It’s the most powerful console ever built… It’s literally ‘Mad’… You want 4k, you want VR at 60FPS? You want a full engine for free to develop your games on it? You have it.
...
clarified via email that the Mad Box will be 120 FPS after the confusing “per eye” FPS claim.
Dan is het dus een ding van minstens 1000eu ofzo. Heeft er iemand een idee wat voor hw je nodig hebt om dit met de huidige Project Cars te doen met fatsoenlijke graphics?
As for how much the new console will cost, Bell said it will be “competitive with upcoming console prices.”
Klinkt haast als magie ... Trouwens, hoe weet hij hoeveel "upcoming" consoles gaan kosten?

Serieus, als je het originele artikel nog niet gelezen hebt, raad ik dat zeker aan, klinkt als een hoop gebakken lucht.

Hoop aannames van mij natuurlijk, maar zeker gezien het verleden betreft Project Cars zou ik het een hele flinke korrel zou nemen, ga vooral niet lopen pre-orderen ofzo. Laat ze eerst maar bewijzen dat ze dit daadwerkelijk kunnen, ik geloof er namelijk niks van.
Dat de consoles al bij release vrij zwak zijn is natuurlijk nu ook alleen deze laatste generatie zo. Het is nog even afwachten wat er bij de volgende generatie gebeurt. Ik zie het zelf ook niet heel radicaal anders worden, maar in principe kan het natuurlijk dat Sony en Microsoft in een performance race terecht komen. In principe zou het dan ook nog kunnen dat slightly mad hier op kan mee surfen door een zelfde soort apu van AMD af te nemen, maar er dan een steambox van te maken...

Maar geloof ik dat dat zo gaat gebeuren en slightly mad met een dijk van een machine tegen een redelijke prijs gaat komen? Eh, nee, echt niet. Zoals je al zegt, maak het eerst maar eens waar, ik zie het niet gebeuren.
PS3 ?
Ik weet nog heel goed dat ik de PS1 kocht op de dag dat deze uit kwam en met 2 controllers en dat plastic grijze stuur (met de rode hoge gas knop) even FL 1100,- stond af te tikken, dat was destijds echt een berg geld...
Tijden veranderen en wat we waard vinden ook, maar als je dat omrekent naar euro zit je op zon 500eu (wiki zegt echter dat de intro prijs $300 was). Dat is dan toch niet zo'n heel gek bedrag als je kijkt naar ps4 die voor 400eu ging.
Heb de ps3 even opgezocht, blijkt die intro prijs nog wel mee te vallen, het importeren van het ding (omdat de release niet overal gelijk was) was schreeuwend duur, kan me nog herinneren dat een kennis er meer dan 1000eu voor neer telde, dus wellicht was jou ps1 soortgelijk verhaal.
Op sommige plekken ging hij voor $700, maar gemiddeld was het $500 voor basis model, 600 voor meer hd). Hoe dan ook zat de ps3 een dike 100eu boven de rest, dat was toch niet zo bij de eerdere varianten.

Ik denk alleen wel in de tijd van de PS1 dat zulke bedragen zeker wel een stuk bijzonderder waren voor "maar" wat entertainment. Ter vergelijking, de SNES had een introductieprijs van $200, evenals de n64.

http://vgsales.wikia.com/wiki/Launch_price

Ik denk alleen dat wij lang genaaid zijn met die prijzen omdat we aan de andere kant van het water wonen...
Dat laatste zou zomaar kunnen ja, toch heb ik er enorm veel plezier mee gehad.
Formula 1, 97 Ferrari vs Williams heb ik helemaal grijs gespeeld, reed altijd voor Williams met Damon Hill en mijn tijd op Interlagos Brazil kon niemand kloppen !!!

Hahahah ;)
wil niet veel zeggen maar op de release van de ps4 was er niks op de markt dat killzone kon overtreffen qua visuals, geen enkel PC game in iedergeval. Sterker nog, is nog steeds het geval lol. Kijk naar god of war en horizon zero dawn, beide games met visuals die je niet op de pc vind.

Battlefield 5 is de enige game die er daadwerkelijk beter uitziet op PC, de rest is standaard multiplatform meuk met een shadow texture meer of een kleine resolutie bump, niks bijzonders in iedergeval. Als de nieuwe consoles uitkomen is dat ook weer verleden tijd gezien dan raytracing in die consoles gaan zitten, met dedicated hardware stelt raytracing geen fuck meer voor en heeft PC weer geen voordeel t.o.v. consoles betreft visuals. Hoger resolutie? sure, maar daar is het ook wel mee bekeken en je betaald dan 2 tot 3 keer zoveel voor een machine met de zelfde visuele games.

Persoonlijk vind ik dat wel jammer, ik heb een game laptop gehaald met het idee betere visuals te hebben voor mijn games, maar het mocht niet zo wezen, developers porten gewoon de console versie naar PC en daarmee is de kous af. En dan maar afwachten of dat wel geoptimaliseerd is of dat er geen internet DRM of andere rotzooi bij komt kijken *kuch denuvo kuch*.

Betreft het artikel, als deze studio een PC/console hybrid kan maken voor 500 euro met daarin een i7 6700, 16GB ram en een gtx 1070 als performance standaard, dan zie ik dat ding nog wel goed verkopen in 2 jaar, zeker als ze dat ding energie zuinig kunnen maken zoals laptops.
Ben ik het grotendeels wel met je eens, maar bij een hoop titels (zeker de multiplatforms) zou ik heb toch veel liever op een fatsoenlijke PC spelen. Zeker weten dat je 60+ fps kan halen ipv hopen dat hij enigszins consistent de 30 haalt. Dat ligt niet aan de console, maar natuurlijk aan de developer. De hardware is tenslotte bekend, dus de dev zou moeten weten wat de beperkingen zijn.

De exclusives zijn zeker juweeltjes, zie weinig dat er aan kan tippen. Maar mijn punt ging om de HW, dat die games zulke sterke visuals hebben ligt ook weer amper aan de console, maar meer aan dev's die daar iets moois weten neer te zetten.

De multiplatforms kan je meestal beter op pc spelen in ieder geval, zal een hoop performance ergernis schelen. Verschil gaat mij niet eens zo zeer om hogere resolutie ofzo (1080 is wat mij betreft prima) maar dus echt de framerate. Geprobeerd Fallout4 te spelen op PS4 maar dat is dus echt om te janken (<10 fps in downtown boston).

Over je laatste alinea, ik hoop dat je gelijk hebt. Dat zou namelijk best cool zijn. Maar ik betwijfel het zeer dat het zoiets zal worden. Zou het al knap vinden als Sony/MS dat voor elkaar zou krijgen voor volgende generatie, highend cpu, mid/high gpu, denk eerder dat alles hooguit midend zal zijn.

(trouwens, hij komt in 3 jaar, niet 2).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 3 januari 2019 16:56]

ik vermoed wel redelijke specs voor de ps5 en next box.
De nieuwe ryzen heeft al betere prestaties dan de huidige intel chips (of het verschil is minimaal), dus dat zit wel snor, wat ik ga verwachten is een GPU met performance tussen de gtx 1060 en 1070 (meer leunen naar 1070) en dat is al een aardige bump over de huisige chips van de consoles.

Multiplatform games zijn inderdaad vaak beter te spelen op PC, maar met ubisoft games heb je al snel een beefy pc nodig wil je over die 30fps komen zonder problemen. Dit geld overigens voor meer multiplatform games, en fallout speelt altijd shit, ook op PC, dus die had je er beter uit kunnen laten xP
Bedoelde ook dat je op de pc meeste perfomance problemen kan oplossen door er meer hardware tegenaan te gooien. Een optie die je niet hebt op console.
Dus je hebt sneller last van slecht gemaakte games op console (en dat zijn er helaas nogal wat).
Hardware zegt ook niet alles meer helaas, kijk naar ARK of fallout 76, je hebt de sterkste pc van de wereld en nog speelt het shit en vol crashes. De meeste console games lopen gewoon goed (met een uitzondering hier en daar, maar dat is far and between, een stuk minder dan je denkt), er zijn luie developers, sure, maar die zitten ook op PC. Sterker nog, er zijn er VELE malen meer op Pc dan op consoles, mede dank aan steam garbage, bedoel greenlight of w/e het nu is. Allemaal assetflips en early access meuk. Is geen prettig platform in iedergeval om games op te halen.

Maar om nu 1200+ euro uit te geven om slechte ports te spelen om performance issues te voorkomen... nou nee :P

Maargoed we gaan offtopic hier.
Als killzone niet op 60 FPS draait mag het grafisch zo mooi zijn, maar is het in mijn ogen niet goed genoeg.
Op de pc zou ik het nooit accepteren en de grafische instellingen omlaag gooien.

Je kan ook een game uitbrengen dat er zo mooi uit ziet als een film, maar als het dan als een Dia show draait |:(

[Reactie gewijzigd door Bintzak op 4 januari 2019 01:24]

En de software die op zo'n console draait zal ook wel belangrijk zijn. Daar ga je natuurlijk geen Windows op draaien. Dan heb je gewoon een standaard game pc. Sowieso willen ze waarschijnlijk het OS goed kunnen optimaliseren. SteamOS dan? Een zelf aangepaste Linux distro? Of gaat het nog verder? Ze zullen in ieder geval zoveel mogelijk uit de hardware willen persen.
Je hebt dan natuurlijk wel 1 soort hardware wat je moet ondersteunen als fabrikant van VR sets. Ik snap het wel, de PS4 hardware is te matig om goede resultaten op VR gebied te halen en Sony's eigen VR set is lowres.

De onaangekondigde console is waarschijnlijk gewoon een PC, met standaard PC hardware in een leuke doos. Maar het zorgt ervoor dat de support van VR headsets een stuk simpeler is en waarschijnlijk de ontwikkeling van nieuw games ook. Als je zegt als game-ontwikkelaar dat je alleen VR aanbiedt op je eigen console en voor standaard PC's alleen een standaard versie zonder VR scheelt je dat een hoop R&D denk ik.
Misschien is het wel uit nood geboren, en is het aanbieden van een goede VR ervaring op de PC erg lastig omdat je zoveel moet ondersteunen en is dit een simpele oplossing. Het zal me niet verbazen als de console openstellen voor andere ontwikkelaars, en draait het vast op een Windows aangezien hun games geen Linux varianten hebben. En het feit dat ze zeggen dat vrijwel alle headsets worden ondersteund impliceert dat ze de standaard (Windows) drivers gebruiken.

Eigenlijk gaat Slightly Mad Studios PC's verkopen, in een leuke doos.

[Reactie gewijzigd door terracide op 3 januari 2019 10:01]

Sony en ontwikkelaars weten anders erg goed met de beperkingen om te gaan van de hardware van de ps4, zijn tot nu toe een paar hele goeie games uitgekomen voor psvr. Ook de resolutie van de psvr maar een klein beetje lager dan de oculus rift en htc vive, maar is er wel veel minder screendoor effect aanwezig.

Dankzij de lagere instap prijs van de ps4 en psvr is vr op de ps4 tot nu toe een stuk populairder.
ik heb niks tegen de Sony (ik heb zelf een PS4 pro) en de Sony VR bril is zeker leuk en te betalen, maar die haalt het niet bij de nieuwe brillen waar je echt hoge resoluties per oog hebt. Ik vind het lastig om soms mezelf voor de gek te houden met de PS4 VR bril omdat je zo duidelijk de pixels ziet.
Er zijn nog niet echt nieuwe brillen waar je echt hoge resoluties hebt, naast dat bv de Pimax meer dan genoeg problemen heeft zit je ook nog met de aansturing er van, dat gaat je zelfs niet fatsoenlijk lukken met een doorsnee highend GPU..
Zelf heb ik menig VR brillen, en moet zeggen dat de PSVR headset een degelijke headset is die waar voor zijn geld geeft (zeker met de prijzen die het de afgelopen paar maanden is geweest), ondanks de lagere resolutie geeft die toch een perfect beeld weer ten opzichte van de vive of rift.
Dus zeker als instap VR is het een perfecte set. Alleen sommige mensen staren zich blind op de specs en vergeten dan om gewoon te gaan spelen, waarna als je een paar minuten bezig bent je al helemaal niet meer in de gaten hebt dat je bezig bent op een relatieve 'lowres' headset.
Heb heel even getwijfeld om de PSVR headset te kopen, toch maar niet gedaan, wanneer ik game zijn dat altijd lange sessies en ik kan maar niet wennen aan zware headsets op/aan m'n hoofd voor langere tijd.
Dat vind ik vervelend.
Heb em even op gehad en dat hele apparaat vond ik direct al te groot en te zwaar.

Wanneer ik een headset gebruik bij mijn PS4 Pro is het een kleine en lichte headset, de JBL E55BT
https://www.jbl.com/bluetooth-headphones/JBL+E55BT.html
Ik vind de psvr juist heel geschikt voor langdurig gamen. Ik heb een Oculus en psvr, maar de psvr vind ik vele malen comfortabeler. De Oculus is als een baksteen op je hoofd gemonteerd, waar de psvr gewoon op je voorhoofd leunt. Skyrim kan ik werkelijk uren achtereen spelen.

Trouwens hier ook icm de JBL E55BT, deze past precies over de psvr heen en heb daar totaal geen last van. Na 10 minuten voel ik hem niet eens meer.

Ook het SDE van de psvr vind ik veel minder opvallend, vooral bij Astro Bot is het bijna niet meer waarneembaar. ( speel op een PS4Pro )

Daar komt nog eens bij dat gebruikersgemak bij de psvr vele malen hoger ligt. Geen gedoe met drivers, onderontwikkelede demo's, games etc..Het is aanzetten en werken.

En dan de prijs; ik heb de psvr vorige maand voor 180 euro gekocht incl. Camera en de game Astro Bot. Heb er nog 2 Movecontrollers V2 voor 79 euro bij kunnen krijgen wat al bij al best een goede deal is vind ik ten opzichte van de Oculus of Vive.

[Reactie gewijzigd door micla op 4 januari 2019 21:20]

Als ze al amper een Project Cars fatsoenlijk kunnen uitbrengen geef is ze niet veel hoop
Doet me denken aan The Hooli box 8)7
Schoenmaker blijf bij je leest...

Ze kunnen beter gewoon hun tijd en energie in hun spel (Project Cars 3?) steken, dan een console die feitelijk al gedoemd is te falen.

En dan laten we de manier hoe ze met Project Cars 1 en hun niet waargemaakte beloftes maar even voor wat het is...
Daar word ook al aan gewerkt zie Ian zijn opmerking erover op het GTplanet forum.
Ik denk dat een console uitbrengen niet het probleem zal zijn, een stuk hardware uitbrengen is echter wel wat anders dan een XBOX of Playstation releasen. Daar zit het hem vooral in de service die ze verlenen. Als ik zie hoeveel moeite Nintendo al heeft met een concurrent voor PSN/XBOX live maken heeft, zie ik een nieuwkomer daar echt niet tegenop boksen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True