Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Slightly Mad Studios toont eerste beelden van Mad Box

Een week na de aankondiging van de Mad Box heeft ontwikkelaar Slightly Mad Studios de eerste beelden getoond van de nieuwe console. Ian Bell, hoofd van de studio, toont op Twitter drie verschillende ontwerpen.

Nadat Slightly Mad Studios een week geleden de Mad Box aankondigde, beantwoorde directeur Ian Bell een aantal vragen over de console op Twitter. In de stroom tweets van Bell toonde hij onder meer drie verschillende ontwerpen van de console, een gewaagd en twee traditionelere ontwerpen. De directeur wil op die manier peilen hoe er gereageerd wordt op het ontwerp.

Bell laat verder los dat de console een zelfontworpen moederbord krijgt en dat de studio een eigen besturingssysteem en een engine heeft geschreven die gratis te gebruiken is door andere ontwikkelaars. De engine moet het gemakkelijk maken om games te exporteren in formaten die geschikt zijn voor Xbox, PlayStation, Mad Box en pc. Kennelijk is er verschil tussen die laatste twee vormen.

De specificaties van de Mad Box zijn nog niet bekend. Afgelopen week gaf Bell aan dat hij met verschillende fabrikanten in overleg is. Het doel is dat de console games kan weergeven met een resolutie van 4k met 60fps en virtual reality met 120fps. Bell wil over een jaar een eerste groep van 5000 exemplaren leveren die als testexemplaren dienen. Wat de console gaat kosten, is nog niet bekend.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

07-01-2019 • 10:13

71 Linkedin Google+

Submitter: theduke1989

Reacties (71)

Wijzig sortering
Dit wordt dezelfde flop als de OUYA :|
Ik vermoed eerder dat het de richting opgaat van de Phantom Console.
Boxee 2.0 (https://en.wikipedia.org/wiki/Boxee) (tweede ontwerp)

Ik durf er toch haast m'n hand voor in het vuur te steken dat dit weer gaat floppen... Dit is al zo vaak geprobeerd, en ik zie hier geen andere aanpak.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 7 januari 2019 12:16]

Ja, die cube vorm moest ik daar ook gelijk aan denken. Grappige vorm hoor, maar alles behalve praktisch.
Waar blijven die vergelijkingen met Ouya toch van komen? Ouya draaide op Android....
Het was een console die "de markt op zijn kop zou zetten" en hij flopte kei- en keihard.
Ergens wel, maar ook ergens niet. Ouya kwam echt uit het niets door een groep mensen van wie je dacht wie?? Dit is Slightly mad studio's welke een echte eigen game engine hebben en o.a. games hebben gemaakt als Project Cars. Dus ze weten wel een beetje wat ze doen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 7 januari 2019 14:11]

Ja maar ook dat zegt niks. Valve had toch ook die steam consoles? Daar hoor je ook geen kip meer over.
Naja valve zelf niet, die liet het aan pc fabrikanten over die op hun beurt weer veel te overpriced pc’s in kekke doosjes maakten. Geen hond die daar intrapte natuurlijk.
Klopt maar toch vermoed ik dat dit project dezelfde kant op gaat. Het komt, nobody cares......en een half jaar later hoor je er niemand meer over.
Leuke concepten, allebei! Ik zou de bovenste wel als PC-case willen :)
Vind het verschrikkelijk. Volgens mij beseffen ze niet dat consoles in woonkamers staan, waar dit echt niet kan.
Natuurlijk beseffen ze dat wel. Aan de andere kant heeft Ian Bell ook gezegd dat hij vind dat iemand best trots mag zijn op z'n hobby, gamen, en dat je die trots best mag laten zien.
Misschien is het eerste concept ontwerp provocerend. Maar zeg nu eens eerlijk... hoeveel mooie concept auto's zijn er op de RAI (en andere auto beurzen), en hoeveel concepten worden er uberhaubt werkelijkheid? Dat zijn er ook maar enkelen die bijna onveranderd op de markt zijn gekomen.

Het is gewoon even de wateren testen en reacties peilen. Niet meer, niet minder.

Trouwens, er is net nog een ontwerp onthuld door Ian: https://pbs.twimg.com/media/DwTdwhIU8AA3OoZ.jpg

Originele twitter post nieuwe ontwerp: https://twitter.com/bell_sms/status/1082235838409240576

[Reactie gewijzigd door LogiForce op 7 januari 2019 12:50]

En dit kan niet in de woonkamer omdat?
Zal je dit snel tegen komen de familie/gezins woonkaner? Nee. Maar waarom mag je als je op je zelf woont niet zoiets neer zetten? Of op je slaapkamer als 16 jarige?

Ik zou het juist cool vinden als kan kiezen uit meerdere "cases". Want dit kan je natuurlijk ook prima in je man cave hebben.
Heel goed nieuws dit, eindelijk na vele jaren meer concurrentie op de Console markt, erg leuk om dit te zien, nu nog Sega en Atari en Amiga weer zien met consoles, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niet snel gebeuren, of misschien wel als de Mad Box een hit woord, hoop wel dat het een suk6 woord.
Trouwens, er is net nog een ontwerp onthuld door Ian: https://pbs.twimg.com/media/DwTdwhIU8AA3OoZ.jpg

Originele twitter post nieuwe ontwerp: https://twitter.com/bell_sms/status/1082235838409240576
Moet zeggen die ziet er mooi uit als ik eerlijk moet wezen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 januari 2019 16:03]

Het mag wel, maar zoals je zelf al aangeeft zal een familie man dit niet snel neerzetten in de woonkamer omdat het veel te ''flashy'' is, en als bedrijf zijnde is het wel aan te raden een ontwerp te kiezen wat voor iedereen in huis te nemen is.

Wat ik uit je reactie haal is dat je kan kiezen, maar zover ik weet komt er gewoon 1 ontwerp en zijn dit verschillende concepten?
Ik zou het wel cool vinden als er meerdere ontwerpen/cases ziuden zijn. Ik vermoed dat het er ook maar 1 gaat worden. Maar zou toch leuk zijn als je kan kiezen tussen ontwerp A B of C. Zodat ieder wat wils heeft.
Ik vind die juist te schreeuwerig, helemaal met zo'n gigantisch logo op de zijkant. Qua vorm wel mooi, maar ook niet echt handig met die 'flappen' aan de onderkant.

Die cube is IMO wél sexy, en de onderste is ook prima.
Holy shit, dat eerste ontwerp... Ik vraag mij af of ik ooit zo'n lelijk design/prototype/concept gezien heb.
Ik ga mij echt kapot lachen als die een succes wordt, kan niet wachten totdat ik hem bij iemand thuis tref :P

Voordat ik mensen op hun smaak beledig; ieder zijn smaak maar dit heeft gewoon een hoog ''rgb kijk mij'' gehalte.

Stel je eens voor dat je dit in je woonkamer kwijt moet, ze lopen al de gemiddelde vader/man kwijt die het niet kan verantwoorden bij zn vrouw. Je kan hem ook niet even makkelijk verstoppen of ergens kwijt in de tv kast want hij lijkt behoorlijk lomp met die voet.

Zie ook mijn reactie op Jordy

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 7 januari 2019 10:37]

Ieder zijn smaak natuurlijk. Ik vindt het persoonlijk wel wat hebben. Het is weer is wat anders dan de "normale" pc case.
Ja alleen is dit geen pc case, want bij een pc case kies je er zelf voor en stem je deze keuze af op je wensen en eisen zoals of hij past onder of op je bureau of ga ja misschien voor een htpc en moet hij klein en compact zijn.

In dit geval is het een console en wil je een perfecte balans hebben zodat je een zo groot mogelijke groep aanspreekt, zie mijn aangepaste opmerking/punt over woonkamer.
Ik heb ook veel te snel gekeken, het gaat inderdaad niet om een pc case. Dan vindt ik ontwerp 1 inderdaad helemaal niets.

Die kubus vind ik wel wat hebben en het laatste ontwerp doet me een beetje denken aan de xbox one
Haha ja inderdaad, en die is natuurlijk ook niet voor niks aangepast. Denk ook niet dat deze er doorheen zal komen.
Inderdaad, over smaak valt te twisten. Maar dit is toch best wel lelijk. Daarbij lijkt het ontwerp ook niet doordacht, want zo'n brede voet lijkt mij erg onhandig
Ja man. Mijn eerste indruk was "Disneyland in je woonkamer".
Nice catch. Inderdaad praktisch identiek design.
Heb er een gehad, de kabels die allemaal onder bochtje (en dus spanning) schuin uit dat ding steken is echt niet praktisch (of mooi). Het ding weegt ook haast niks (externe adapter, beetje jammer als dat ding 90% lucht is), dus als je beetje stugge kabels hebt, dan tillen die de Boxee dus op.
Als ze slim zijn leren ze van de Boxee, en stoppen ze de aansluitingen plat in de voet ofzo.

Daarnaast moet je hem wel mooi vinden, want hij moet haast wel ergens in het zicht staan (en die uitstekende kabels dus ook), wegstoppen in een kastje is niet handig vanwege de ruimte die hij in de hoogte inneemt (en die kabels alleen maar meer in de weg gaan zitten).
De afstandbediening van dat ding was nog eig wel het mooist, met een full qwerty toetsenbord aan de achterkant.

Heb hem niet lang in gebruik gehad, had best wat bugs en tekortkomingen qua software. Updates duurde lang, heb nog even zitten kijken naar jailbreaks (maar daar koop je zon ding niet voor). Uiteindelijk gesettled op een Raspberry Pi Media Centertje, stukken goedkoper en werkte veel beter (zelfs out of the box).
En we weten allemaal hoe het gegaan is met Boxee :+ R.I.P neen een mini grapje natuurlijk mag ik ze niet vergelijken kwa business.
wat zijn dit twee heel erg lelijke ontwerpen van consoles, dit wil je echt niet in je woonkamer hebben staan, is het nou zo moeilijk om een zwarte of witte doos te ontwerpen?clean, zonder RGB zoals een de xbox one-x.
als het een custome APU is wil ik wel graag weten wat de specs zijn voor je er over kan oordelen over de madbox

in een aantal artikelen van hardware.info is gebleken dat de xbox one-x 4K te vergelijken is met medium/soms high graphics en ontwikkelaars kunnen hier zelf kiezen of ze mooiere graphics willen in 1080P...

als de madbox het volgende jaar all 500 in totaal gaan testen, zal de APU al min of meer klaar moeten zijn voor de devkits om te gaan testen, dan zal het dus niet de nieuwste hardware hebben, dus in 2020 moeten de eerste exemplaren getest woorden, dus hij kan ergens in 2025 worden verkocht ? dit terwijl ze nog in overleg zijn met fabrikanten wat het beste is kwa hardware, wat is dit voor een gelul? dit lijkt me meer een verhaal voor een kickstarter... welk bedrijf gaat hier nou aan investeren ? moeten we dan maar 4 conoles met allemaal hun eigen first-party titels in onze woonkamer hebben staan ? xbox,PC,playstation,nintendo,madbox... een dure grap.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 7 januari 2019 10:55]

Volgens vorig artikel zou de Madbox in zon 3 jaar moeten verschijnen en zou hardware hebben van over 2 jaar (dus een jaar oud bij release). Daarnaast zou qua prijs hetzelfde zijn als de volgende generatie consoles (schijnbaar is dat al bekend wat die gaan kosten ofzo).

https://variety.com/2019/...-bell-mad-box-1203097617/

Moet je anders zelf maar lezen, klinkt allemaal belachelijk optimistisch. Echt een hoop gebakken lucht.

Het zal mij allemaal benieuwen of dit ooit van de grond af komt.
"De engine moet het gemakkelijk maken om games te exporteren in formaten die geschikt zijn voor Xbox, PlayStation, Mad Box en pc."

Voor ontwikkelaars en uitgevers heel leuk, maar maak je je het jezelf hiermee niet erg moeilijk? Third party exclusives zie ik er in het begin zo niet van komen, tenzij je stevig geld neerlegt zodat de uitgever niet zijn afzet maximaliseert door multi-platform te gaan (kosten daarvan zouden lager dan gebruikelijk moeten zijn). Wat is dan je unique selling point waar consumenten je console voor willen hebben? Op hardware komt de concurrentie toch wel op hetzelfde of hoger niveau en met Sony en Microsoft als concurrentie ga je dat op prijs zeker niet winnen.

Lijkt me allemaal echt "slightly mad".
Voor doorsnee ontwikkelaars valt het wel mee, leuk dat het misschien kan exporteren, maar belangrijker is de tools die er voor zitten, naast de ervaring van developers. Steeds meer developers maken gebruik van de grotere engines zoals UnrealEngine tegenwoordig, en dat zijn engines die inmiddels ook echt battletested zijn voor verschillende gametypes, en die grotere engines hebben allemaal al jaren export mogelijkheden voor andere platformen.
En ik zie hun niet kunnen concurreren op gebied van hardware ten opzichte van Sony en Microsoft welke bij hardwareleveranciers vele grotere kortingen kunnen bedingen. In iedergeval verwacht ik niet dat zij met iets bijzonders kunnen kopen voor 'normale' consumenten prijzen (dus max 500 euro).

Zou mij niet verwachten als ze dadelijk dus een crowdfunding campaign gaan starten en dat het uiteindelijk op niets uitdraait, en dus een hoop geld in eigen pocket gestoken hebben.
Zou juist een verademing zijn als er weinig of minder exclusives zijn. Ik zie ze liever gaan dan komen in elk geval... Als deze er gewoon naast komt en ik op de PC dezelfde games kan spelen is dit de eerste console diecik toejuich.

Ja ik heb vroeger ook wel consoles gehad vanwege exclusives, maar ik weiger ze nog langer om die reden te kopen. En verder zie ik voor mezelf nul voordeel in die dingen. Controller + TV gaat bijvoorbeeld ook uitstekend met een PC.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 7 januari 2019 19:19]

Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als bij de Steam Box/Steam Machine. Iets wat opzich wel zal werken, maar niet echt van de grond komt.
Steam Machine werkt volgens mij niet vanwege een gebrek aan exclusiviteit. Het is juist tof van het apparaat dat het allemaal games zijn die je ook op de pc kan vinden, maar daardoor mist hij wel een selling point. Je moet het dan puur voor de formfactor/controller/gemak van console doen.
Daarin verschillen de xbox/playstation niet echt van elkaar, toch verkoopt de een beter dan de ander en dat heeft puur te maken met exclusives.

Ze zouden exclusiviteit kunnen bieden met hun eigen game engine, die geoptimaliseerd is voor de console, andere devs die het mogen gebruiken etc. Klinkt als een tof idee, maar het is volgens mij lang niet genoeg. Daarnaast schept het verleden van de Project Cars games ook niet echt veel vertrouwen.
Het eerste ontwerp lijkt me echt helemaal gericht op de gamers die gehyped zijn om RGB verlichting. En het tweede vind ik de pas vorm nou niet echt ideaal. Ik zou zelf liever zien dat ze een uiterlijk nemen die wat meer neutraal is zodat je deze in wat meer designs van kamers kan weg laten vallen. Dit is te flitsend imo.
Ik zie dit helaas gewoon niet een succes worden. Maar ik hoop het fout te hebben. Een console als deze zou veel toevoegen. Lijkt een beetje tussen een console en PC in te zitten. Aan de andere kant is de Xbox zelf ook al die kant op aan het bewegen.
Die lichtgevende garnaal op de zijkant is wel leuk. Voor de rest mag er wel wat aan geschaafd worden. Wat een lelijk apparaat hoor.