Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Project CARS 2 komt eind 2017 uit

Door , 56 reacties Linkedin Google+

Project CARS 2 komt eind 2017 uit. Dat blijkt uit een trailer van de game die Sony online heeft gezet. In de game kunnen spelers onder meer gaan rijden over een bevroren meer, zo blijkt uit de beelden in de trailer.

Er komen meer dan 170 auto's in de nieuwe game, die volgens de trailer 'late 2017' in de winkels zal moeten liggen. Het racen gebeurt op meer dan zestig tracks. De trailer toont in-game beelden, waarbij Slightly Mad Studios vermeldt dat het gaat om work in progress.

Ten opzichte van het eerste deel wil de ontwikkelaar onder meer complexere weersomstandigheden toevoegen. Zo moeten racers te maken krijgen met plassen die na meerdere rondjes verdwijnen als dat in een echte race ook zo zou zijn.

Vorige week doken er al beelden op van Project CARS 2, waardoor het duidelijk was dat het vervolg op de racesimulatorgame binnen afzienbare tijd zou worden aangekondigd. Project CARS 2 volgt het eerste deel van de game op, dat bijna twee jaar geleden uitkwam. De game zal verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One en Steam.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Reactiefilter:-156055+134+27+30Ongemodereerd13
Deze haal ik me sowieso ik vind weersomstandigheden nu eenmaal heel belangrijk voor inleving.
Er is nogal veel te doen rond "realisme" en hoe Assetta Corsa beter zou zijn. Wel ik vind geen van die spellen echt realistisch.
Als er iets dringend moet veranderen aan race spelen om het realisme te verbeteren dan is het het schademodel en de standaard ingestelde "god modus".
Kijk even naar BeamNG om te weten hoe het hoort met dat schademodel. Met al die reeds jarenlang werkloze multicore CPU's zou ik toch hopen dat in 2017 een partijtje AI racen met dergelijk schademodel mogelijk moet worden eens het programeerwerk rond?

Ik wil hier graag aan toevoegen dat voor mij realisme gevoel van inleving betekent.
Het gevoel in een fragiel voertuig te rijden en dood te kunnen gaan draagt zeker bij aan de kick van het racen.
Zelfs 4D Sportsdriving in de jaren 80 had dit reeds begrepen met zijn onrealistische stunts maar onvergevingsgezind crashmodel. Nu is het net omgekeerd. Je gebruikt nog steeds de vangrails als alternatief voor remmen.

Wat een game als PC1 wel goed doet is spelen met omgeveingsvariabelen: met een 30 jaar oude Mercedes In veranderlijk regenweer op echte wegen rijden zoals Cote d'Azure of California Coast geeft me meer gevoel van realisme dan rondjes draaien in een high tech plakkend stijkijzer uit 2016 op Monza.
Het leunt namelijk dichter bij wat ik in het echte leven ook kan ervaren.
Zelfs op Zolder ga ik trager rijden als de grijze regen inzet of mijn digitale banden nu gaan schuiven of niet. Dat zijn kicks die ik toch mis in andere race games.
Dus wat dat betreft krijg ik en realistischer beeld van Project Cars 1.
Ivm met realistisch weggedrag: wel, ik denk dat het loont om met een stuur te rijden. Ik rijd met een Fanatec stuur en pedalenset met van die high tech stalen pedalen die er beter uitzien dan in mijn echte auto. Dat gaat echt veel beter dan met een Microsoft Xbox controller dus ja, het spel is vrij realistisch wat dat betreft.

Maar het gaat erom wat je zoekt in een autospel. Niet iedereen is geÔnteresseerd in honderdsten van seconden van rondetijden afbijten met virtuele ruimtehandschoenen aan het stuur in perfect gecontroleerde weersomstandigheden en als de rondetijden niet overeenkomen met wat pro's in het echte leven presteren het spel onrealistisch te gaan declareren.

Project Cars 2 lijkt goed op weg om meer aspecten van autorijden te gaan bieden (sneeuw, ijs en niet geasfalteerde wegen). Onafhankelijk of je nu hard of gewoon wil rijden, er is wat te doen en te beleven.

Het laatste wat ik wens is een indrukwekkend reeks gelicenseerde auto's maar een gebrek aan parcours en dynamische weersomstandigheden om die bolides uit te testen. Liever zes auto's en 100 tracks dan omgekeerd.
Hopelijk slagen ze er dan ook in de mooie tracks zoals de kustwegen (zoals in de goeie oude Road & Track presents: the Need for Speed) te behouden in Project Cars 2.

Alweer, BeamNG toont hoe het moet, realistische auto's hoeven niet per se een merk te dragen en tracks hoeven niet per se een lazergescande copy te zijn van een bestaande route. Digitale vrijheid!

Ik ondervind ook geen problemen met performantie in PC1 op mijn 7 jaar oude AMD 1090T met 7970Ghz 3GB grafische kaart. High settings en meestal FPS boven de 50. Het lijkt alsof mijn PC sneller wordt met de jaren!
Het schade model is gelimiteerd door de licenties met autofabrikanten, en om dus uniformiteit te behouden kan je alleen zoveel schade toelaten als dat de strengste licentie houder toe laat. Helaas, maar dat is nu eenmaal het kloterige hieraan.
Exact dat. Veel automerken hebben hun mooie bolides liever niet half in de prak in beeld. Elk automerk wil natuurlijk als perfect en onverwoestbaar naar voren komen. Race games zijn al jaren onderdeel van hun marketing strategie om jonge mensen te indoctrineren met hoe geweldig hun merk is.

Software developers krijgen letterlijk te maken met dingen als jullie mogen de naam licentieren maar dan moeten de lamborginis niet sneller zijn dan die van ons etc. Het is een groot drama.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 9 februari 2017 13:56]

Inderdaad, en voor diegene die ons niet geloofd is hier een link naar GTplanet waar Ian Bell in principe hetzelfde zegt.

"We can't do the sort of damage you could 8 years ago. Manufacturers are much more strict now."

Link: https://www.gtplanet.net/...814/page-29#post-11704894
The good news, dear Ian, is: we the players don't need "manufacturers" because in a sim.
Just make the car look, feel (and crash) real will do.
This is not like a Boeiing airliner simulation for pilot licenses where you need to replicate the exact same thing.
No licenses, more content, better crashes, please.

Echte sim rijders zullen het snappen. Zij die met een Lambo of Ferrari willen flipperkast spelen kunnen dan voor de licensed content gaan in games op consoles.
Als het rijd als een auto, voelt als een auto en crasht als een auto is het een sim. Ongeacht het merkplaatje erop.
Klopt, maar je moet wel bedenken dat er hier een bedrijf word gerund. Een bedrijf wil geld verdienen en voort kunnen bestaan.
Het is dan ook gewoon zo dat de group sim racers die het om het pure sim aspect gaat dan ook erg klein is. Te klein om rendabel te zijn voor een game studio die steeds complexere games moet maken als de jaren verstrijken, en dus ook steeds meer man uren maakt. Man uren moeten ergens van betaald worden, en als de kleine group die-hard sim racers te klein is dan moet je jouw game aantrekkelijker en toegankelijker maken voor een groter publiek. Dit zonder je kernwaarden die je als game studio voor die-hard simmers verloochend.

Van mij mag een ieder die wel handel ziet in jouw idee er werk van maken. Elke sim extra is weer meer fun voor ieder. Echter is het zeer waarschijnlijk niet haalbaar.
Volgens mij is het kwestie van durven anders doen. Het moet toch mogelijk zijn autolicentieverstrekkers te laten betalen om hun merknaam in gefeatured te zien in het ultieme auto-game volgens een strikt model?

Het moet toch mogelijk zijn het ultieme auto-game te creŽren zonder die auto-licenties? Ik had mijn geld al lang op Project Cars gezet toen Renault en Audi etc.. nog niet als dusdanig genoemd waren. Het deed echt niet ter zake voor het speelplezier.

Een manier om het grote publiek aan te trekken is meer content / entertainment aanbieden dan bij de concurrentie en SIM zowel als amateurracer in extase te houden.

Het aanbieden van veranderlijke weersomstandigheden die effectief invloed hebben op het weggedrag is een heel belangrijke factor, voor wie dat begrepen heeft zou een realistisch schademodel zeker moeten volgen wanneer rekenkracht en programmatuur eindelijk bijbenen. Dat heeft minder met budget te maken dan met technische mogelijkheden. Maar laat die licenties toch geen dieselroet in het eten gooien.

Als binnen x aantal jaar realistisch gesimuleerde crashes mogelijk worden in multiplayer dan is er zeker ruimte om de dure merkenlicenties te ruilen voor meer entertainment / realisme (verschillende naam voor hetzelfde)

Maar goed, we zijn slechts 2017 en met PC2 wordt het even afwachten welke content uit PC1 er wordt gedumpt.
Je krijgt sneeuw en gravel maar verliest Cote d'Azur.
Maar minder automerken aanbieden dan in PC1 is waarschijnlijk not done, dus men start al met een deuk in het budget.

Het ware beter mocht Project Cars eenzelfde verhaal blijven waarbij ontbrekende content wordt toegevoegd (ijs, sneeuw, plassen, crashes, circulerend verkeer op niet-race tracks).

Sim racers vinden Silverstone misschien het einde vanwege het benchmarkgehalte maar een niet-SIM racer rotzooit liever wat op een gewone weg, eventueel met tegenliggers om langs te scheren in een soort survival modus.
Het is een auto-spel dus wegen om op te rijden en verschillende gamemodes zijn erg belangrijk.
Via crowdfunding model kan er gestemd / betaald worden voor extra auto's, kostprijs gebaseerd op niveau tegemoetkoming fabrikant en research nodig (historische modellen).
Een realistischer schademodel vereist ook realistischere tegenstanders die je niet als een gek van de weg af proberen te drukken, dat zal vast moeilijker te realiseren zijn.
Vanaf de 16e deel 1 gratis bij Games with Gold. Leuk om kennis te maken met de serie.
Project Cars (1) zit momenteel ook in een Humble Bundle.
https://www.humblebundle.com/bandai-namco-bundle
Die Humble Bundle is echt het geld waard, voor ongeveer §14.05 krijg je het hele spel met alle DLC erbij (kost 16,76§ op Steam nu) plus 8 andere games erbij.
En je kunt het zo instellen dat alle geld naar goeie doelen gaat ;)
was de 1e een succes dan ?
Niet echt, best een sandbox-achtig spel maar weinig interessant.
Verder de typische "laten we een onvolledig spel uitbrengen en lui mogen de rest via DLC's aanschaffen".

[Reactie gewijzigd door Martin900 op 8 februari 2017 20:49]

DLC bij race spellen is sowieso optioneel, en als je een online game joined met content die jij niet hebt, kan je er gewoon mee rijden. Dat hebben weinig andere racegames. Daar kun je vaak niet eens een game joinen als een ander in een auto rijdt die jij niet hebt(I'm looking at you AC)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 8 februari 2017 21:15]

Klopt alleen is het met multi-player zo sneu als iedereen op die nieuwe map zit die jij niet hebt :p Maar met auto's is het toch vrij persoonlijk welke je wel en niet wil, dus je moet wel echt een completionist zijn wil je alle DLC halen.
Dat zou moeten, maar in de praktijk ligt dat spijtig genoeg vaak anders... als je echt van een spel wilt genieten en niet benadeeld wilt zijn tov andere spelers, bedoel ik dan.
Nja, voor aardig wat mensen wel. Ik heb persoonlijk veel liever Forza: Motorsport voor simcade racing en Assetto Corsa voor realistische racing.
Inderdaad, doe mij maar Forza Horizon 3, kun je ook over een bevroren meer racen. Realistisch racen doe ik niet.
Maar dat is dan ook arcade racing. De topic is vooral gericht op: Gaat pCARS 2 een waardige Simcade/Simulation racing titel worden? Ik vraag me af met wat voor wapens ze de strijd aan gaan. Handling moet toch even wat beter, gamepad mag iets fijner aanvoelen, misschien features wat andere titels missen zoals een gedetailleerde pitstop, met een echte crew?
Zit je daar echt op te wachten? Toen ik veel Grand Tourismo speelde was echt mijn laatste zorg dat een pitstop niet zo realistisch was... Daar vertoef je over het algemeen niet zo heel veel tijdens een race :)
De pitstop is gewoon een voorbeeldje en misschien niet belangrijk. Aan de andere kant vind ik wel dat een triple AAA racer in 2017 dat extra detail wel mag hebben. Misschien een grotere verdieping in racestrategieŽn ook, ik hoop dat Forza 7 dat in ieder geval goed oppakt. Mocht Forza 7 dat niet doen, dan kan Project Cars 2 hier het verschil in maken. Verschillende bandentypen in een race met dynamische weer veranderingen, zodat er ook echt reden is om te switchen naar regenbanden etc.
Je kan een game niet goed doen aanvoelen voor zowel gamepad als stuur.
Daar is Slightly Mad ook de mist ingegaan met NFS Shift 2 Unleashed - maar dat was in opdracht van Electronic Arts.
offtopic: Dat is de enige Need for Speed die nog steeds geÔnstalleerd staat, die vindt ik met stuurtje lekker rijden.
Als Forza Horizon realistisch is dan is Project Cars dat helemaal.
Volgens mij begint realistisch pas bij dit soort systemen en daar heb je toch behoorlijk wat cash voor nodig.
https://www.youtube.com/watch?v=OcK95GMt9xc
Je hebt mij niet horen zeggen dat Forza realistisch is. Gelukkig niet, want dan zou ik het niet spelen.
De 'investors'(oh zo mocht je het niet noemen ;) ) hebben ruim hun geld terug en ook nog het spel, dus ja. En ook SMS kon het verdiende geld in 2 investeren. Ik sta in elk geval weer te popelen om mijn geld naar hun te gooien :Y)
ik ga deze misschien zomaar kopen :)

de laatste race sim die ik speelde was gran turismo 2 en 3, de verschillen daartussen waren belachelijk, in deel 2 had je de Escudo Pikes peak version.... a la ...als ik die nam, in welke race dan ook, dan moest tegenstander die ook nemen, wilde die me uberhaupt bijhouden.

ik hoop dat dat soort gedoe een stuk verbeterd is over de jaren
Inderdaad, werd recentelijk weer opnieuw verrast met nog een winstuitkering van PC1. Als 'investor' het spel al in alpha status kunnen spelen, het uiteindelijke spel gratis gekregen en met het totaal aan winstuitkeringen meteen maar PC2 aangeschaft toen dat nog kon. :)
Vorige week maar eens een race in een sneeuwstorm gespeeld en dat zag er weer geweldig uit. De physics van AC zijn misschien wel iets beter, maar het hele weer-model en dag-nacht transities maken voor mij de fun factor van PC(2) toch wat hoger. En daar gaat het uiteindelijk toch om... Fun!
PC2 ben ik helaas te laat voor geweest :( Maar inderdaad, de fun is hoger. En wat ik erg mis in AC is het toe kunnen voegen van AI in multi-player races. Ik race wekelijks met 2 vrienden en wat veldvulling maakt een race ook veel meer fun. rFactor 2 heeft het bijvoorbeeld ook.
Voor mij wel. Ben erg tevreden over de game.
Komt hier ook VR ondersteuning in vanaf het begin?
Vraag ik mij ook af. Voor deel 1 is ooit PS VR support beloofd (toen nog Project Morpheus), maar dit is er nooit gekomen.
Ja, voor de PC wel. En niet alleen een bepaald onderdeel van het spel zoals GT Sport schijnt te hebben. Daarnaast wordt het geen Rift only feestje oid, maar alle fabrikanten kunnen SMS benaderen voor de info die ze nodig zijn voor hun VR hardware.

Voor de Playstation 4 zal er in den beginne geen VR ondersteuning zijn. Misschien dat later dit alsnog wordt toegevoegd, maar daar zijn volgens mij nog geen uitspraken over gedaan.
Daarna nog minstens een jaar wachten voordat ik hem aanschaf, als dat al gaat gebeuren.
Zal niet nog een keer dezelfde fout maken als met deel 1.
Te veel bugs, die niet of nauwelijks opgelost werden.
En voor de bugs die wel opgelost werden, kwamen er vaak een paar nieuwe voor terug.
Toch zie ik weinig terug van het rijden op andere ondergrond dan asfalt. Jammer
Project cars 1 trekt me 1080 niet eens in VR dus ik laat het lekker bij assetto Corsa en misschien rfactor in VR.
Heb je asynch reprojection wel aan staan? Bij mij loopt hij in elk geval prima op de 1080. En met de godrays door de wolken en dag nacht cyclus veel meer immersive dan het 'statische weer' overdag van Assetto.
Ja van alles al geprobeerd maar assetto is veel meer sim dan project cars dat voelt meer arcade
En dat terwijl de handling van auto's in AC flink aangepast is omdat het in het begin onrealistisch moeilijk was een auto over de grens onder controle te hoiden. Voor sommigen geldt: moeilijk=realistisch, maar dat slaat nergens op. Het enige waar je wat tijd in moet stoppen bij PCars is de FFB (tweaker files + instellingen in het menu), maar dan voelt het minstens net zo goed. En IMHO is AC nogal kaal in zijn mogelijkheden. Het is een mooi weer overdag racer, terwijl je in PCars een carriere kan doorlopen van meerdere seizoenen inclusief de 24 van Le Mans met regen en een dag nacht cyclus. En elke klasse heeft ook echt zijn eigen regels en puntentelling. En dan heb ik het nog niet over de wat amateuristische multi-player tool van Assetto.

Nee PCars is ook niet perfect, maar het heeft voor mij meer vitaliteit dan AC. Dat voelt voor mij gewoon wat doods aan. En de Italiaanse merken boeien mij te weinig om het verschil goed te maken.
En het fel begeerde Duitse merk uit Stuttgart ook niet? ;)
Nu, de handling van de auto's in AC is fel veranderd door de evoluties in tire models, elke tire model release heeft hier en daar aanpassingen gedaan waardoor het gedrag van de auto inderdaad anders is, maar de auto's zijn nu niet bepaald "moeilijk" te besturen. Zodra je over de limiet gaat is het inderdaad iets anders, maar is dat niet normaal als je over de limiet gaat?

Het grote hekelpunt bij AC is gewoonweg dat de graphics engine gelimiteerd is en er daardoor geen nachtraces gehouden kunnen worden. Regen is ook iets dat leuk zou zijn maar dan komt er de vraag, is het het waard om regen fatsoenlijk en realistisch in het spel te developpen? (development tijd, kosten, effectief gebruik ervan...)

Daarnaast blijft de FFB in pCars echt zwaar irritant, elke wagen moet je een andere configuratie nemen terwijl dit echt makkelijker zou moeten kunnen en ook effectief gedaan kan worden (Zie AC)

Soit, ik ben benieuwd naar pCars2, ik hoop dat ze iets meer de simulatietour opgaan ipv het simcade niveau en ik hoop ook dat ze zich aan hun woord houden en niet vanalles beloven en uiteindelijk maar de helft uitbrengen of zaken downtunen om het toch maar aan een grotere massa te kunnen verkopen.
Hmm.. Dat zijn niet eens zo heel veel verschillende auto's. Jammer.
De rest van de auto's gaan via DLC komen, net als in deel 1.
Is dit nu te vergelijken met Gran Turismo (5) of is dit echt heel anders?
Dit is een totaal andere wereld.
Gran Turismo is een mix tussen arcade & simulatie, maar Project Cars is een echte simulator die met een gamepad niet te spelen is. Het wordt wel ondersteund, maar ik raad het iedereen af.
Gran Turismo is wel met een gamepad te spelen en dat gaat ook erg goed.
Ik speel project cars met een xbox 360 controller, werkt prima...
@iedereen hierboven
Dat vindt ik erg knap dat sommige van jullie de game goed kunnen spelen met een gamepad aangezien ik er echt veel moeite mee had. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet goed in de configuraties heb gekeken, maar ook een goede vriend van me kreeg het ook niet voor elkaar met een controller om goede tijden neer te zetten.
Met een controller racen moet je leren, de eerste keren zwalpte ik overal van links naar rechts. Kwestie van supertijden rijden, met een goed stuur kan je uiteraard net iets betere lijnen rijden en dus sneller zijn maar aangezien je de sterkte van de bots kan instellen hoeft dat niet en online racen doe ik zowiezo niet meer.
Als je de instellingen juist configureert (en die kun je best vergaand fine-tunen in Project Cars) is het heel goed te doen met een controller. Ik doe niet anders en kan best meedoen in de races online ook.
Uiteraard is het met een stuurtje altijd beter met Project Cars, maar het is absoluut niet onmogelijk met een controller, als je de settings goed weet te krijgen.
Dit is zeker niet het geval, diverse sim pro's met reallife race ervaring vinden Project Cars ook meer arcade dan simulatie. Dus het is geen echte simulator zoals jij omschrijft.
Het is wel meer simulatie dan GT5, maar bijvoorbeeld geen echte sim zoals Asseto Corsa.

PS, ik heb ook al 10 jaar ervaring op echte race circuits, maar ben geen (sim)pro maar ook ik vind Project cars niet realistisch aanvoelen.

[Reactie gewijzigd door bones op 9 februari 2017 10:46]

Ja, out-of-the-box is het spelen met een controller een behoorlijke uitdaging, lees: eigenlijk niet te doen.
Maar door de controller instellingen aan te passen, zijn er genoeg mensen die de stuurcoureurs het flink lastig maken.
Ook in onze community zit een aantal leden wat bloed snel is met een controller.

Voor deel 2 is het de bedoeling van SMS om het spelen met de controller een stuk makkelijker te maken. Of dat een negatief effect gaat hebben voor de ervaring als je met een stuur speelt, zal de toekomst gaan uitwijzen.
Leuk, zelfs de opvolger van dit zoethoudertje komt dus waarschijnlijk nog eerder uit dan Gran Turismo Sport 8)7 :P
Waarschijnlijk zal Kaz nog een delay moeten doen na de release van Project CARS 2, want dan loopt hij ver achter op wat Project CARS 2 bied. :p
En daarom gaat hier de ps4 de kinderkamer.....

Kansloos weer

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*