×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Project Cars 2 draait op PS4 Pro op 1440p-resolutie

Door , 56 reacties

Slightly Mad Studios, de ontwikkelaar van Project Cars 2, heeft laten weten dat de game op de PlayStation 4 Pro zal draaien op een resolutie van 2560x1440 pixels. De resolutie kan ook worden opgeschaald naar 4k.

Behalve dat de resolutie op de PlayStation 4 Pro is verhoogd, zal Project Cars 2 er op deze console ook beter uitzien dan op de normale PlayStation 4-console. Zo zal het detailniveau van de auto's, objecten langs de circuits, het gras, schaduwen en reflecties hoger zijn op de PS 4 Pro.

Dat heeft Ian Bell, de directeur van de ontwikkelaar, laten weten. De resolutie kan waarschijnlijk worden opgeschaald naar 4k via checkerboard rendering, maar daar heeft Bell geen nadere details over gegeven.

Project Cars 2 Project komt op 22 september uit voor de pc, Xbox One en PlayStation 4. Eerder maakte Bell bekend dat de game er op de Xbox One X nog beter uit zal zien dan op de PS 4 Pro, al gaf hij daarbij geen nadere toelichting.

Terugkijken: Project Cars 2 preview

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-09-2017 • 11:19

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Ik snap t niet met dit spel. Het lijkt alsof hij met 30 kilometer per uur door de bocht gaat maar volgens het metertje rijdt hij 100 kilometer per uur. Het spel kan nog wel zo realistisch zijn maar als het geen gevoel van snelheid heeft, voelt het ook niet realistisch aan.
En toch klopt dit precies. Het lijkt langzamer, omdat het circuit in verhouding een erg brede baan is (minstens drie keer zo breed als een normale rijbaan). Als je nog eens zelf op een circuit gaat rijden, dan ervaar je hetzelfde effect.
Ik wil verder niks zeggen over hoe realistisch het spel is, maar op basis van deze beelden ziet het er juist exact uit als in het echt. Hieronder een link om te vergelijken met een echte situatie.
https://www.youtube.com/watch?v=nXsbE2uCs8s
Als je in het project cars 2 filmpje kijkt op 0:39, lijkt dat toch geen 70 kilometer per uur? Ik weet dat de circuits vrijwel precies kloppen zoals in het echt, maar als ik naar die video van jou kijk ziet het er allemaal veel sneller uit. Nu zullen zij ook een stuk beter en sneller kunnen racen dan de persoon die het project cars 2 filmpje bestuurt, maar dan nog vind ik het een groot verschil. Ik denk ook dat dit zorgt voor het glijdende gevoel waar mensen het over hebben bij Project Cars. Misschien komt het door de camera's en kijkhoeken en dergelijke. Misschien ziet het er wel veel sneller uit in virtual reality bijvoorbeeld. Maar dat heb ik helaas nog niet mogen proberen.
De filmpjes zijn lastig te vergelijken uiteindelijk, maar allebei zijn wel 2D, dus VR of 3D effecten zijn niet nodig voor de vergelijking of het gevoel van snelheid. Ook is de camera in het spel erg stabiel, terwijl in een real-life filmpje door de schokken en trillingen je al een groter gevoel van snelheid krijgt. En het heeft ook te maken met op welk scherm je naar de filmpjes kijkt en hoever je van je scherm zit.
Ik denk dat je je er niet te druk om moet maken. Als het circuit en de auto zo goed mogelijk wordt gesimuleerd, dan is het uiteindelijk snelheidsgevoel exact zo als bij een onboard camera van een echte auto.
Ik weet uit ervaring wel dat op een circuit alles onder de 100 km erg langzaam lijkt, inderdaad als iets van 30-50 km/h. Maar kijk eens naar het effect als je in je eigen auto 50 km/uur rijdt. Dat gaat een stuk langzamer dan je denkt. En ter vergelijking, als je 50 km/uur fietst ervaar je het weer als supersnel.
Heb driveclub maar dan remt de auto automatisch, zonder automatische rem is het totaal niet te doen. Nou snap ik wel dat het (realistische race spellen zijn) maar bij de oude NFS spellen had ik meer het gevoel van controlle.
"Heb driveclub maar dan remt de auto automatisch, zonder automatische rem is het totaal niet te doen"
Dat kan je instellen.
In veel bochten zakt de snelheid toch echt terug naar 60 en verder valt mij op dat de weg en alles wat er om heen is nu niet bepaald veel gelegenheid geeft om een gevoel van snelheid op te bouwen, het hierboven gelinkte filmpje geeft dat veel meer.
Hier een video van de PS4 Pro graphics en framerate vergeleken met de 'normale' PS4 om het wat visueler te maken:
https://www.youtube.com/watch?v=o8D-oiptrV4
Vind ik zo'n youtube met dikke compressie erop niet heel veel zeggen hoor, zat een tijdje naar verschillen te kijken maar mij vielen de artifacts in beiden kanten alleen maar op :P

Je kon het beter zien in de stille shots, maar (ik in ieder geval) niet in de bewegende delen, youtube is niet echt het platform om dit op te showcasen
Wat mij in elk van dit soort vergelijkingsvideo's opvalt is, dat de Pro uitvoering altijd net iets lichter / helderder is dan de niet - pro. Is dat dan niet makkelijk te compenseren door in de niet-Pro versie ietsje meer licht te maken? Of redeneer ik te simpel?
ik zie nauwlijks verschil, ps4 pro heeft meer regen effect..wow
Heb hem even bekeken, maar het verschil is echt minimaal. PS4 Pro is puur wat lichter, maar niets baanbrekend waardoor je meteen een PS4 Pro zou aanschaffen.
komt ook omdat youtubes video kwaliteit best slecht is.
Ze mogen deze keer een demo erbij doen, PC1 was aardige miskoop op de XBO.
Misschien handig om te vermelden dat dit spel op de PS4 pro ook maar op 30 FPS draait ipv 60.
Het verschil met de XB1X gaat waarschijnlijk worden dat deze wel op 60 FPS draait...
Volgens mij draait hij op de PS4 pro ook gewoon op 60 FPS:

https://www.youtube.com/watch?v=o8D-oiptrV4
Graag even wat bronnen vermelden, want hier: https://www.youtube.com/watch?v=o8D-oiptrV4 zie ik dat ze beide juist 60FPS zijn?

edit: Als in de normale PS4 en PS4 Pro. XB1 durf ik niks over te zeggen.

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 19 september 2017 11:33]

dus met je eigen link haal je je eigen statement onderuit?
We don't like the term 'locked'. It would put us in first party territory where chest beating is more important than a great experience.
Wat een idioot is die Ian Bell, zeg. Een van de meest belangrijke aspecten van een "great experience" bij race games, is een stabiele frame rate (locked, dus), en Project Cars 2 faalt daar, net als z'n voorganger, weer episch in.

pCARS wordt het dus niet. Ben blij dat Forza Motorsport wl z'n prioriteiten op orde heeft.
En toch zie je beelden van een volle grid met regen op Long Beach met een strakke 60 fps op de Pro. Ziet er dus redelijk locked uit.
Met die hoeveelheid screen tearing weet ik niet of je daar zo blij mee moet zijn.
mwah, de CPU in de XB1X is niet zoveel krachtiger vergeleken met de PS4Pro. Ik zie de game eerder in native 4K op de XB1X vergeleken met checkerboard-4K op de Pro (met een zo degelijk mogelijke framerate)

ah, aldus Bell:

https://www.gtplanet.net/...14/page-155#post-11859876

Yup, this was a misquote. We’re running sub 60 FPS at 4K and we’ll probably always be unless we drop livetrack and a host of other things… We’ll probably upscale from something very reasonable.

We don’t like the term ‘locked’. It would put us in first party territory where chest beating is more important than a great experience. We’ll be 60 most of the time in normal racing and we’ll push the consoles to and beyond their limits for more interesting racing. Even if that means dropping a few frames.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 19 september 2017 11:40]

Persoonlijk wil ik alles minimaal 60 FPS hebben, maar bij een racegame is het gewoon een dealbreaker als deze op 30 FPS is. Ik snap niet dat developers er dan voor kiezen om alles zo mooi mogelijk er uit te laten zien ten koste van de framerate.

Afijn, mag toch hopen dat deze op de PC gewoon 60+ FPS aan kan :)
Een racegame op 30fps (zeker een die zegt "simulatie" te zijn) is echt een dealbreaker. Het verschil van 60 > 144Hz is in een racegame (F1 2017 b.v.) al een flinke stap. Laat staan als je naar <60Hz ga.
Afijn, mag toch hopen dat deze op de PC gewoon 60+ FPS aan kan :)
Dat is afhankelijk van je PC. Ik durf vrij zeker te zeggen dat mijn PC dat niet kan.
Ik zit heel erg te twijfelen om deze game te halen voor mn ps4 pro. De eerste had ik niet maar ben heel erg benieuwd hoe dit stuurt met de controller. Heeft iemand hier al ervaring mee? O-)
Ik zelf vond dit spel met controller echt heel moeilijk, er zullen vast genoeg mensen zijn die het wel kunnen, maar ik had constant under/oversteer, moeite met bochten inschatten etc.

Toen heb ik een T150 stuur gekocht en ging er een wereld voor me open...
Wanneer gaan mensen ook eens doorhebben dat pCARS 1 en 2 net zijn voortgekomen uit het idee de handling van de wagens niet helemaal naar de ruk te helpen door de physics aan te passen om het spel ook met controller speelbaar te hebben? :)
Precies, 'realistische' physics (zo ver dat kan natuurlijk) is echt niet leuk om te spelen met een controller, vandaar dat zo veel top-titels meer arcade racers zijn want dat gaat veel beter met een controller. Dusja, dit soort games zijn wel bedoelt om met een stuurtje te spelen.
Om maar even bij Slightly Mad te blijven: Exact deze jongens moesten van EA o.a de bandenwangen zachter maken in Shift2 omdat het met een controller anders geen spelen was :D
Speel PC1 zowel met een Logitech G27 als een Rumblepad 2(beneden op de bank) maar dat gaat echt zonder problemen hoor - uiteraard voor de beste spelervaring is een stuur natuurlijk het beste ;)
PC1 lukte mij ook totaal niet met de controller, zelf zou ik dus geen PC2 kopen als je geen stuurtje bezit.

Met een stuurtje is het wel heerlijk spelen.
Ben een vrij fanatieke simulatie gamer en het rijgedrag van project cars 1 kon mij totaal niet bekoren. Game misschien een uur gespeeld en daarna nooit meer aangeraakt.
Ik heb uren op het internet gezocht naar een ideale setting voor de controller.
En zelfs toen was het nog niet echt lekker spelen. Heb wel een setting gevonden om goede tijden neer te zetten bij Time Attack, maar racen met een controller (zeker online) zou ik niet aanraden.
Reviewers zeggen dat pcars 2 een stuk beter te doen is met een controller dan deel 1. Dat dit 1 van de grote verbeter punten is.

Ikzelf ben meer van een zo'n echt mogelijke ervaring, dus zal het doen met Mn stuurtje in VR. Super blij dat ze bij deze game wel VR support hebben ingebouwd. Kan codemasters nog wat van leren.
Volgens deze review is het met een controller goed te spelen. http://www.insidegamer.nl...-ferrari-regen-controller
Koop een Logitech G92 en Wheelstand Pro, je krijgt er geen spijt van.
Zal misschien wel OK zijn met controller, maar er gaat werkelijk niets boven een stuur.
Met PCars1 op de pc had ik ook moeite met de xbone controller maar door wat control settings te tweaken wordt het een stuk beter.
settings: https://i.imgur.com/qA9Idxu.png
Zou het echt veel verschil maken met echte 4K? Volgens mij zullen er maar weinig mensen zijn die met 3-4 meter afstand vd tv het verschil zien...
Werkt deze met playstation VR?
Daar zijn ze de laatste tijd erg stil over geworden, kans is groot dat PC weer de grootste focus krijgt en het dus Rift/Vive initieel zal zijn.
Zien zulke resoluties er eigenlijk wel mooi uit als deze niet pixel perfect schalen?
Resolutie op 1440p heb je niks aan als de textures op medium staan. Slappe marketing.
Tuurlijk wel, alle randen van objecten zijn scherper.
Met textures op low niet. blokkerige en kartelige artafects.
Volgens mij begrijp jij de techniek niet zo. Geometrie is ten allertijde scherper op hogere resolutie ogneacht of er textures op geplakt zijn of niet. Texture resolutie geeft aan hoeveel details er in het plaatje wat op de geometrie geplakt kan worden er getoond wordt. Geometrie heeft altijd baat bij een hogere reolutie, dit kan deels opgevangen worden met anti aliasing dat deze kartel randen iets vager maakt. DIe kartelige artifacts waar jij het over hebt, hebben niks met texture resolutie te maken.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*