Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Boostmodus PS4 Pro levert tot 38 procent prestatiewinst op bij PS4-games

Door , 97 reacties

De boostmodus die in de bèta van de nieuwste PS4 Pro-update zit, levert in sommige games tot 38 procent hogere framerates op. Met name games die op de PS4 bekend staan om hun matige prestaties werken op de PS4 Pro in combinatie met de boostmodus een stuk beter.

Digital Foundry heeft een uitgebreide analyse gemaakt van de boostmodus, die aanwezig is in software-update 4.5 voor de PlayStation 4 Pro. Deze modus maakt het mogelijk om de rekenkracht van de PS4 Pro ook in te zetten bij oudere games die geen Pro-patch hebben gehad. De technische afdeling van Eurogamer concludeert dat de modus veel prestatiewinst kan opleveren bij spellen die op de oorspronkelijke PS4-hardware niet soepel draaien.

Als games een frameratelimiet hebben van bijvoorbeeld 30 of 60fps, dan wijzigt de boostmodus daar niets aan. Wel kan de modus ervoor zorgen dat spellen in staat zijn om die framerate beter vast te houden. Bij racegame Project Cars levert dat de grootste winst op. Dat spel heeft een limiet van 60fps, maar op de originele PS4-hardware zakt de framerate vaak naar lagere waarden. Op de PS4 Pro in combinatie met de boostmodus zijn de prestaties 35 tot 38 procent beter in een veeleisende stresstest.

Assetto Corsa draait volgens Digital Foundry met boostmodus stabiel op 60fps, terwijl dat op de gewone PS4 niet zo is. Ook bij Assassin's Creed Unity zijn flinke verbeteringen te zien. Die game heeft op de gewone PS4 veel moeite om een framerate van 30fps aan te houden. Bij games die op de PS4-hardware al soepel draaien, heeft de boostmodus weinig of geen invloed op de prestaties.

Hoewel alle PS4-games op de PS4 Pro werken, draaien games die voor de originele console zijn gemaakt en geen Pro-patch hebben gehad op dit moment in een compatibiliteitsmodus. Daarbij wordt de rekenkracht van de PS4 Pro beperkt tot de kracht van de reguliere PS4, door de helft van de gpu uit de schakelen. Oude games profiteren daardoor niet van de extra rekenkracht. Na de introductie van de krachtigere console zei Sony dat dit nodig was om oudere games probleemloos te kunnen laten werken. Met de komst van de Boost-modus heeft Sony alsnog een manier gevonden om de rekenkracht ook voor oudere games in te zetten.

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

9 februari 2017 17:22

97 reacties

Linkedin Google+

Reacties (97)

Wijzig sortering
Turbo knop! :+

In ieder geval leuk dat t kan, wel beetje gek dat dat niet standaard aan staat, daar verkopen ze die PS4Pro toch voor? voor de betere prestaties?
De insteek was in eerste instantie dat bestaande PS4-games een patch zouden moeten krijgen om gebruik te maken van de prestatievoordelen van de Pro. Dat is ook gebeurd voor tientallen games (waarschuwing: autoplay video), en dat patch-proces is in veel gevallen vrij eenvoudig; vooral voor games die al waren ontwikkeld met variabele framerate / resolutie / grafische instellingen. Maar niet elke uitgever / ontwikkelaar neemt de tijd voor zo'n patch, en voor sommige games zou dit wel veel tijd kosten. Sony biedt nu dus een Boost-optie voor games die niet worden aangepast.

Een goed geoptimaliseerde Pro-patch geeft vaak wel meer prestatiewinst dan het werken met de Boost-modus. De Boost-modus kan redelijkerwijs niet voor elke game exact het onderste uit de kan halen; dat blijft aan de ontwikkelaar. Mooiere assets (texturen, modellen e.d.) kan de PS4 Pro bijvoorbeeld niet zomaar uit de hoge hoed toveren.

Games die zijn uitgekomen sinds de komst van de Pro hebben sowieso al een modus voor het draaien op de nieuwe console (verplicht door Sony); in die recentere games én in games die al een Pro-patch hebben, doet de Boost-modus niets. Maar het helpt dus wel flink voor games van vóór november 2016 die geen Pro-patch hebben gehad. Daaronder vallen o.a. de games in de video, evenals Bloodborne en The Witcher 3 die ook beide merkbaar beter draaien.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 9 februari 2017 18:03]

Misschien dat het in sommige games problemen opleverd. Ik weet nog wel dat je in sommige games op pc de frameratelimiter uit kon zetten :+
Dit is ook wat Mark Cerny verklaarde; dat de kans aanwezig was dat er games waren die niet correct meer wilde werken. Maar met de boostmode (zo te zien een wat gereguleerde overclock) lijkt men hier dus toch een soort elegante oplossing voor te hebben gevonden.
Het is natuurlijk nog een beta. Valt nog af te wachten of ze dit standaard gaan aanzetten, dat zal dan wel van de resultaten afhangen me dunkt.
Alle oudere games moeten op de PS4 Pro net zo goed draaien als op de gewone PS4. Die 'Turbo' kan ook voor problemen zorgen bij oudere games daarom dat het niet standaard aanstaat. Je moet hem dus zelf aanzetten zodat je als gebruiker weet als er problemen zijn met die games je ook weet hoe dat komt.
Betere prestaties voor de huidige spellen, ja. De spellen die vanaf Augustus uitgekomen zijn moeten zelfs een 'Pro' mode hebben.

Dit is bij oudere games echter niet het geval. Want toen was de Pro nog geen realiteit.
veel games hebben ook een eigen update/patch uitgebracht.
die ik zo even weten en al wat ouder zijn dan augustus :
Call of Duty: Infinite Warfare
Call of Duty 4: Modern Warfare Remaster
Call of Duty: Black Ops 3
"This is for the RICH players'!
Ik ben er blij mee, helaas maak ik nog geen deel uit van het betaprogramma. Overigens wel lullig voor mensen die een originele PS4 bezitten, want die zijn flink in het nadeel wat betreft online gaming. Het spelen van een racegame op een constante framerate van 60fps maakt echt behoorlijk veel uit.
Andersom net zo, online matches interresseren me niet.
Maar mijn Ps4 Pro world wel op 30fps gecapped. Dus best lullig voor die pro bezitters dat ze zelfs offline gelimiteerd worden, omdat er misschien wel een non-pro aan het multiplayen is.

Oftewel prima dat die rem eraf gaat, en voor online zullen ze hem er vast wel op laten staan.
Niet waar, Uncharted 4 draait bijvoorbeeld op 30fps in de singleplayer en op 60fps in de multiplayer (lagere resolutie). Daarnaast draaien populaire titels als COD en Battlefield 1 ook op 60fps.
Server tick-rate (tijdens multiplayer) Battlefield 1 is echter gelimiteerd tot 30Hz bij Ps4.
En dat is wat xBrndnn bedoeld denk ik.

[Reactie gewijzigd door Mast3rWill op 9 februari 2017 18:16]

30hz is niet zo slecht, andere multi player spelen moeten het doen met 10hz
Nee, althans niet alle games.

Sommige hebben een cap op 60 fps. Die helaas stabiel was.
Digital foundries heeft een goede analyse op youtube

De PS4 pro boost modus lijkt vooral een forse overclock. the extra shaders worden niet gebruikt.

Vooral als de limiet CPU gebaseerd is levert dit een forse prestatie verhoging op.
Beetje twijfelgevoel hierover, nieuwe games zullen dus geen optimalisatie meer krijgen voor de PS4, immers gooi je gewoon de turboknop op je PS4 pro aan en probleem opgelost, dat de PS4 dus in principe nu al het achtergebleven kindje wordt.
De consolemarkt was eerst:

10 jaar
7 jaar
5 jaar

Dus ze gaan steeds korter mee volgens de levenscyclus. Dat is echt jammer want een console is en blijft in mijn ogen een product wat langer mee moet gaan wil je geen game-pc kopen.

Maar ze gaan sterk de kant op van de smartphone. Waar mensen makkelijk per jaar ¤700,- neerleggen voor een product en dan over een jaar weer een nieuwe.
Waar haal je die 10, 7 en 5 jaar vandaan? De afgelopen (PS3/360) console generatie was de langste tot dusver. Ze worden juist eerder langer.

De PS4 (non-Pro) is nog steeds levend en -als we Sony mogen geloven- zal er ook geen enkel spel komen dat enkel op de PS4 Pro zal werken.

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die elke 3 jaar een nieuwe console willen kopen, dus maak je geen zorgen :)
Eerste generatie playstations gingen aanzienlijk langer mee. Maar vanaf Playstation 4 zal dat ongetwijfeld minder zijn.

Mijn fout het is namelijk zo..
Playstation 10 jaar
Playstation 2, 12 jaar
Playstation 3, 9 jaar
Je moet wel wat duiding geven bij je cijfers, ik kan er namelijk nog steeds niets van maken. Het gaat in elk geval niet over de tijdsduur tussen verschillende releases, want dat ziet er zo uit:

Playstation: 12/1994
Playstation 2: 03/2000 (5 jaar, 3 maanden later)
Playstation 3: 11/2006 (6 jaar, 8 maanden later)
Playstation 4: 11/2013 (7 jaar later)

De tijd tussen de verschillende launches is dus enkel maar toegenomen. Dit staat haaks op wat jij hier probeert te beweren. Misschien gaat het dan over de tijd dat de toestellen in de verkoop bleven. Dan vind ik deze cijfers:

Playstation: 12/1994 - 03/2005 (10 jaar, 3 maand)
Playstation 2: 03/2000 - 01/2013 (12 jaar, 10 maand)
Playstation 3: 11/2006 - heden (enkel uit verkoop in Nieuw Zeeland, elders nog niet, dus 10 jaar, 3 maanden and counting)

Dit komt al meer in de buurt van jouw cijfers, maar dan nog is het onduidelijk wat je hiermee wilt zeggen. Je originele punt was dat de generaties korter worden, dat is dus duidelijk niet het geval.

Speculeren over de levensduur van de Playstation 4 heeft geen zin, we kunnen de toekomst niet voorspellen en we hebben geen enkele grondige basis om hierover uitspraken te doen. Ook is er geen enkele indicatie dat de console markt richting die van de smartphones evolueert, met jaarlijks een nieuwe versie van 700 euro, zoals je eerder aangaf.
Tja, dat is toch wat de consument wil? Ik heb lang geleden een PS3 gekocht voor geloof ik 699 euro en toen klaagde iedereen dat de console te duur is. Nu hebben we een goedkopere Xbox One en PS4, die beide vanaf dag 1 al behoorlijk gedateerd waren, en worden er hardware upgrades geintroduceerd om toch een beetje mee te gaan in de tijd. Ik heb er geen problemen mee, want we hebben het hier nou niet bepaald over schokkende bedragen.
Helemaal met je eens.

Toen de PS3 uitkwam vond iedereen het gek dat die ¤700 was.
Dat was te duur en daarom (en omdat de Xbox 360 eerder uitkwam) had Sony die generatie heel lang een achterstand op Microsoft (uiteindelijk toch nog meer PS3's dan 360's verkocht).

Deze generatie is het juist andersom, de PS4 was er eerder en was goedkoper (totdat Microsoft wakker werd en die camera uit het pakket haalde).

Doordat beide bedrijven geld willen verdienen moest deze generatie goedkoop worden, en daarom is deze generatie ook meteen achterhaald qua prestaties.

En dat is ook weer de rede dat er nu een ''tussengeneratie'' is, beide bedrijven willen natuurlijk zo mooi mogelijke games, presentaties op de E3 en reclames tonen, om zoveel mogelijk te kunnen verkopen en niet mijlenver achter de pc aan te lopen.

Als wij als consument een console prijs van ¤750 - ¤1000 accepteren dan heb je over 2-3 jaar een PS5/Xbox two die (bijna) alle games in 4K kan spelen op 60FPS en meteen 5 jaar mee kan.

[Reactie gewijzigd door Aramius op 9 februari 2017 18:56]

De totaalprijs van het gebruik van een console is al een tijd hoger dan dat van een pc. Als de prijs van de hardware ook nog eens omhoog gaat, wat is dan nog de reden om een console te kopen? Met Steam werkt gamen op een pc net zo eenvoudig als een console. Officiële controllers werken prima.

Je betaald naar mijn mening een enorme premium voor splitscreen multiplayer en/of exclusieve titels (waarmee je zelf pc exclusives mist). Uberhaupt lijkt het me toch dat een simpele rekensom al snel leert dat een console niet echt een goede investering is.
De totaalprijs van een console is hoger dan van een pc? En dat is algemeen bekend?

Volgens mij kan je zowel op de console als de pc gaming zo duur maken als je wilt.
- Je kan een pc + monitor samenstellen voor ¤500 als je met full hd en lage instellingen genoeg neemt, je kan ook ¤3000 voor een 4K bakbeest + 4K monitor uitgeven.

Een PS4 + televisie erbij kan je samen hebben voor ¤500, je kan ook een PS4 Pro kopen met een 4K televisie voor ¤3000.

Als je goedkope games wil kopen is de pc inderdaad wat voordeliger.
Speel je de allernieuwste scheelt het maar weinig (als je de goede sites weet),

Het is maar net hoe je het bekijkt!

1 ding is wel zeker met een PS4 Pro + Game pc zit je altijd goed.... totdat je ook Zelda wilt spelen in maart.
Op welke consoles baseer jij je jaarcijfers?

De last-gen generatie ( Xbox 360, PS3 ) hebben toch langer gedraait dan zijn voorgangers. M.a.w. ze worden niet steeds korter, en ze hebben hier ook geen PS5 aangekondigd.
Dat heet "marktoptimalisatie" }>
Ik weet de exacte verkoopcijfers niet maar de PS4 Pro verkoopt nog steeds minder snel dan de reguliere / Slim PS4. Ik mag hopen dat de QA-afdeling hier rekening mee houdt.
Ik weet de exacte verkoopcijfers niet maar de PS4 Pro verkoopt nog steeds minder snel dan de reguliere / Slim PS4. Ik mag hopen dat de QA-afdeling hier rekening mee houdt.
Al met al ga ik er vanuit dat de huidige gewone PS4's in de winkels iets is wat je nog tijdelijk ziet als "voordeelbundel". Met name met de feestdagen was het wel heel lekker voor Sony en de winkeliers om een geweldige aanbieding van de Sony PS4 te hebben staan naast de mondjesmaat aangeboden PS4-Pro. Het is vast opgevallen dat er niet of nauwelijks package deals zijn met de PS4-Pro samen met een game en of 2e controller. Juist de pro koop je nu vaak nog als solo machine. Een upgrade voor wie dit echt wil, maar geen budget aanbieding. De pro voordelen worden nu eerst verder uitgebouwd. Die wordt pas een verkoop succes zodra er voordelige bundels komen, van PS4-Pro met een topgame die de pro voordelen maximaal benut.

Over 1 tot 2 jaar moet de gewone PS4 het "lelijke budget eendje" zijn en de PS4-Pro de "gewone" Playstation.
Oh, dat er bundels komen betwijfel ik ook niet. Maar qua totale verkoopaantallen lijkt het me sterk dat de Pro de reguliere PS4 in zal halen, tenzij dit een hele lange generatie gaat worden. De tijd zal het leren :) Vergeet ook niet dat de Slim in theorie ook alleen maar goedkoper zal worden; er zal heus wel een doelgroep blijven bestaan die het helemaal prima vindt om de 'budget' PS4 te kopen.
vergeet niet dat de meeste mensen gewoon naar de prijs kijken.... want 4K voor de Pro heb ik toch niet nodig...
me collega kocht de slim versie tot hij er vervolgens achterkwam dat hij ze optical headset er niet eens mee kon aansluiten, en daarbij vergeet dat hij misschien volgend jaar wel een 4K tv koopt.

die Pro komt er heus wel..
(verschil met VR vond ik het al waard)
Maar tegelijk kun je aan Pro-gamers moeilijk uitleggen dat je hun duurdere machine met oudere games bewust als een ouderwetse PS4 laat presteren, zoals tot nu toe het geval was. Het is een spagaat waarin Sony zichzelf gebracht heeft. Wel een Pro-machine willen verkopen, vooral mikkend op de 4K hype, maar tegelijk de oude PS4 gebruikers niet het gevoel geven dat ze nu een verouderde machine hebben. De techniek gaat voort en rekenkracht moet je altijd benutten, dus ik vind het niet meer dan logisch dat de Pro ook oudere games met z'n volle performance gaat draaien.
Nieuwere games moeten toch, volgens Sony, de Ps4 Pro ondersteunen?
Deze boost modus is voor games die geen Pro-patch hebben gekregen.
Zolang de meerderheid van de PS4 bezitters een non-Pro model heeft zou ik me geen zorgen maken, het lijkt me sterk dat game developers het merendeel van hun klanten links laten liggen.

Ik denk eerder dat de kracht van de PS4 Pro nooit echt benut zal worden en dat de meerprijs dus wel heel hoog is (maar als ik nu een PS4 zou kopen zou het wel een Pro model zijn, vanwege de soms betere fps op 1080p en vanwege de iets betere laadtijden t.o.v. het base 500gb model en omdat ik denk dat de hogere/stabielere fps bij PS VR heel veel toevoegt).

[Reactie gewijzigd door Ivanek op 9 februari 2017 18:42]

Tuurlijk niet. De nieuwe games krijgen gewoon een Pro modes, waardoor je de Boost helemaal niet nodig hebt.. Het gaat hier om de eerste generatie PS4 spellen.
Tuurlijk, ze willen net dat mensen die al een PS4 hebben genoodzaakt worden om te upgraden.
Hoezo je moet niks! upgraden is een keuze !

[Reactie gewijzigd door killzonex op 9 februari 2017 21:40]

Idd...! Server hz zal alsnog capped blijven dus het enige voordeel zit in smoothness voor jezelf (wat ook bets veel voordeel kan geven)
Het gaat er niet om dat de ene een competitief voordeel geeft. Het gaat erom dat der een nog grotere kans is dat de PS4 behoorlijk ondermaats gaat presteren. Ik zelf vind <60fps al niet goed speelbaar, maar <30fps gaat mij toch echt te ver.

[Reactie gewijzigd door sjettepetJR. op 10 februari 2017 11:26]

Off-topic: ik neem aan dat je "<" in plaats van ">" bedoelt ;)
Nee, dat maakt het gewoon heel erg 'cinematic'. :+
Voordat je mensen heel kinderlijk peasants gaat noemen, moet je misschien je eerst leren typen.
leer ook om niet zo achterlijk te zijn Als je zoveel moeite doet om mij te corrigeren.
console gamers zijn dom ze kunnen niet overweg met een computer een grote aantal.

Ik heb in het verleden meerdere malen of een wi-fi netwerk opgezet of een Playstation of Xbox account aangemaakt.
Omdat ze het zelf niet kunnen

En dit soort mensen steken hun portemonnee overal vooruit en vandaar dat de gaming Community achteruit gaat door mensen zoals jij

[Reactie gewijzigd door DarklordLelouch op 10 februari 2017 17:23]

Sorry maar als de gaming community al achteruit gaat, waarvan ik niet eens precies weet wat je daar mee bedoelt, dan komt dat waarschijnlijk door mensen die termen als console peasant en pc masterrace termen rondstrooien. Rustig aan man. Maak je niet zo druk.
Laat iedereen lekker een spelletje spelen waarop ze dat willen. Console, mobiel of pc. Ieder z'n ding toch?
Oei, dat valt niet mee, een fatsoenlijke zin maken. Fatsoenlijke interpunctie blijft ook lastig.

Console peasants en Master race klinken beide sneu. Er is alleen het Übermaster race, gamers die zowel een vette PC als een console hebben. Het gaat namelijk om de games, niet om het platform. Red Dead Redemption 2 en Horizon Zero Dawn op de PC spelen zal lastig worden.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 9 februari 2017 23:54]

Ja dat klopt vandaar hebben de zielige mensen zoals jij.
Alleen met exclusieve titels die tegenwoordig via de Windows Store en PlayStation Store ook speelbaar worden.

Alleen met exclusieve titels haal je iedereen niet binnen :)
En we hebben ook emulators misschien niet perfect but it gets the job done.
Of ik kijk het via YouTube.

Succes met je Playstation Pro en Skyrim Special Edition :D.
Het kan mij ook niks schelen ik heb al wat beters te doen

[Reactie gewijzigd door DarklordLelouch op 10 februari 2017 21:14]

Natuurlijk heb jij wel wat beters te doen, een lesje in de Nederlandse taal bijvoorbeeld.

Je hoeft me geen succes te wensen, de Skyrim Legendary Edition zit al een paar jaar in mijn Steam account. Jij bedoelt The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition.

Een beetje Gamer heeft een console en een high-end PC. Als je dan toch zielig wil gaan doen en mensen wil gaan uitschelden, zoals ik al zei, er is alleen het Übermaster race, de rest kun je inderdaad als 'peasants' beschrijven.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 11 februari 2017 02:13]

Nee ik wat beters te doen dan grammatica te leren.
Misschien kun jij wat manieren leren daar kom je veel verder mee :)

Een beetje gamer heeft een redelijk gaming PC of een meest recente console.
beide niet in veel gevallen vooral niet high end gaming pc
Alsof iedereen maar een PC kan betalen die met een 1080. Sneue gast
Voor mij geen probleem, ik wil wel een Gratis PS4 Pro met me nieuwe kopie van Donky Kong 64 :D
Dat zal wel meevallen. Het hoeft maar op 2 configuraties goed te draaien en de installed base zal vooral op de PS4 zitten en niet de PRO.
Dat lijkt me sterk. De "normale" ps4 zal nog steeds de meest gebruikte console zijn. Ondersteuning daarvan stoppen zou onlogisch zijn
Nee want die turboknop wordt voor HDR en 4k gebruikt. Blijft er nog weinig over. Ook voor de pro zal er geotimaliseerd moeten worden.
Juist, dat is ook precies wat de criticasters al voorspeld hadden. Op voorhand is dit natuurlijk allemaal uitgedacht. Het geld is immers al verdiend met de PS4/games en dit is een mooie manier op dit weer wat te boosten. Er zullen steeds meer games gaan komen die niet soepel meer draaien op de PS4/PS4slim. Of dit erg is, is een andere discussie. Mijn PS4 ligt al een jaar stof te happen omdat ik terug ben gegaan op PC only. Om de 3 jaar nieuwe hardware aanschaffen vind ik heel schappelijk, ook voor console gebruikers.
Hmmm ja zo werkt het op PC ook als je een oude bak hebt. Consoles worden steeds meer PC en PC wordt steeds meer console. Ik game al sinds 1998 en er is een hoop verandert in die tijd.
Ik heb de PS4 Pro maar waarom is dit niet standaard? Dit moest de hele voordeel zijn van deze upgrade behalve 4K en HDR ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door s0kkie op 9 februari 2017 18:53]

De bedoeling was niet dat oudere games beter gingen draaien hoor. Ik ging er vanuit dat mijn oudere games niet beter gingen presteren op de PS4 pro toen ik die kocht.

Dat het niet standaard is is omdat heel oude PS4 games problemen kunnen ondervinden.
Oneens. Meer gpu kracht is meer gpu kracht. Waarom zou je dat willen onderdrukken?

Ik hoop dat dishonered 2 ook beter gaat draaien op de pro (lees: hogere framerate). Hij ligt klaar om op te pakken. Bij mijn broer op de ps4 slim was het echt niet om aan te zien.
Omdat de spellen daar niet op gemaakt zijn?
Grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Hoe zou dat met de hardware van de huidige console generatie opeens anders zijn dan met PC hardware? Reken maar dat oude games op de nieuwste CPU's als een tierelier gaan. Wat mij betreft (vanuit een regular techie) perspectief dus geen argument. Voor jou wel? (oprechte vraag, om misvatting te voorkomen).
Omdat Pc games gebruik maken van een (primitieve) API en console games (grotendeels) direct gebruikt maken van de hardware zonder tussenkomst van een API (in ieder geval veel directer op de hardware)
Dat kan jij onzin vinden, maar toch is het zo.

Bij consoles wordt het software matig gecapped waar het bij PC games dmv een API hardware matig gecapped wordt.

Dit doen ze omdat alle consoles hetzelfde zijn. Waar de aanwezige hardware in PC's per PC kan verschillen.
Toen ik mijn PS4 Pro kocht dacht ik dat oude games middels een patch beter zouden worden (betere FPS of beter uitzien), maar dat dit wel aan de ontwikkelaars lag die dit zelf moesten doen.

Voor games die vanaf november 2016 uitkwamen was het volgens mij verplicht voor ontwikkelaars om voor zowel de oude als de nieuwe PS4 een optie te hebben.

Volgens mij heeft Sony nooit gezegd dat alle games sinds de lancering van de normale PS4 er beter gaan uitzien of soepeler gaan spelen op de Pro.
ja en ook niet slechter....
Als PS4 games gecapped worden op 30 fps dan heb je er nog steeds niet veel aan. Ipv 25 tot 30 fps draai je de game nu stabiel op 30 fps.
Dat is veel games al een prestatie.
Goede berichten. Voornamelijk de Pro aangeschaft voor mijn eerste VR avontuur. Dit is mooi meegenomen. :9
Ja, maar dit is natuurlijk wel een naaistreek voor de niet-pro-bezitters.
Game makers gaan nu eerder spellen met brakke framerates uitgeven op de normale ps4 omdat er toch wel een pro versie is waar het dan wel goed op draait. Daarmee wordt denk ik de gewone ps4 markt best wel verstoord.
Het had veel beter geweest als die markten niet op die manier zouden overlappen.