Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony brengt software-update met Boost Mode voor PlayStation 4 Pro donderdag uit

Door , 83 reacties

Sony brengt softwareversie 4.50 voor de PS4 en PS4 Pro donderdag uit. PS4 Pro-gebruikers krijgen beschikking over de eerder aangekondigde Boost Mode, waarmee spellen die niet zijn voorzien van een Pro-patch, kunnen profiteren van de extra rekenkracht.

De Boost Modus zat al in een testversie van de software-update. Uit een test van Digital Foundry bleek de functie in games een prestatiewinst van tot aan 38 procent op te leveren wat de framerates betreft. Volgens Sony kan de Boost Mode ook de laadtijd van games versnellen. De consolebouwer merkt wel op dat er geen garantie is dat de modus met alle games werkt. Gebruikers moeten de functie aanzetten in het System-onderdeel van het Settings-menu.

Verder brengt softwareversie 4.50 ondersteuning voor het aansluiten van externe opslagapparaten. Sony noemt ondersteuning voor hdd's van 250GB tot 8TB. Deze moeten met usb 3.0 verbonden worden. Vermoedelijk werken ssd's in een externe behuizing ook. Als er een externe hdd wordt gebruikt, wordt deze automatisch ingesteld als standaard downloadlocatie. Games en applicaties die al geïnstalleerd zijn, kunnen naar de externe hdd verplaatst worden.

De update voegt ook PSVR-ondersteuning voor 3d-blu-rays toe. Met de vr-headset kunnen geschikte blu-ray-films in stereoscopisch 3d bekeken worden. Ook belooft Sony een hogere resolutie bij gebruik van de Cinematic Mode met de PSVR. Concrete pixelaantallen noemt de fabrikant niet. Als gebruikers in hun PSVR de schermgrootte aanpassen naar 'small' of 'medium', gaat de framerate omhoog van 90 naar 120Hz.

Tot slot is het na de update mogelijk om screenshots te gebruiken als achtergrond. De update komt naar zowel de reguliere PS4 als de PS4 Pro. De Boost Modus zit alleen in de update voor de PS4 Pro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-03-2017 • 15:59

83 Linkedin Google+

Reacties (83)

Wijzig sortering
Jammer dat het Playstation nickname/username nog steeds niet veranderd kan worden :(
In november zijn er wat release notes van een interne PSN-SDK gelekt via Unreal: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1314948

Het lijkt er dus op dat ze systemen aan het klaarmaken zijn om een display name te kunnen toevoegen aan users, waardoor je een ID hebt (zelfde als nu) en een display name (zichtbaar in games etc). Ik denk niet dat het heel lang meer gaat duren voor ze het effectief mogelijk maken.
Ik geloof dat Externe HD en dit de twee meest gevraagde features zijn. Externe HD is nu mogelijk, en alleen deze functie werd op alle forums/blogs als geschenk uit de hemel beschreven. Ben benieuwd wat de reacties op een display name zouden zijn :) Ik zou het fijn vinden in ieder geval, hoeven mensen hun tong niet te breken over mijn palindroom PSN id :P
Alleen in Japan kunnen ze hun display name veranderen. Dat is al jaren zo. Ik heb zelf ook een Japans account.

In Japan, PSN users are able to change the display name everyone sees, while their username remains the same.

Ze zouden net zoals bij FB moeten doen, 1x in de zoveel tijd kunnen veranderen. Anders krijg je weer van die grapjassen, die constant hun naam veranderen.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 8 maart 2017 17:08]

Niks mis mee het is niet dat je er wat door mist...
Vind ik ook... Bovendien had de vorige update ook al de externe apparaten update moeten hebben.... Ben benieuwd
Ik heb nog steeds last van het wegvallen van het HDMI signaal. Ik heb de PS4 pro verbonden via de receiver naar de TV. Output staat op full HD. Van tijd tot tijd valt de verbinding weg en komt dan terug.
Bij GTA5 gebeurt het heel vaak als ik de telefoon open. Het lijkt dus geen hardware issue, maar iets in de software.
Heeft nog iemand daar last van of een oplossing voor?
Ik las op een forum dat de juiste HDMI kabel met voldoende bandbreedte, en een TV waarbij maar een specifieke HDMI poort ook deze hoge bandbreedte ondersteund, het probleem / oplossing kan zijn.
Dat wordt een dure oplossing, nieuwe TV. Ik heb geen speciale HDMI poort en denk dan ook dat mijn receiver het ook niet trekt. Kabel kan ik proberen.
Er zijn bijvoorbeeld monitoren, moet je even goed in de manual opzoeken, waarvan maar 1 HDMI poort of Display port een hogere bandbreedte heeft. Dus je zou even van HDMI poort kunnen wisselen. Ik neem aan dat de HDMI kabel bij je PS4 al volgens de norm is.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 8 maart 2017 16:46]

Je kunt dan natuurlijk op zijn minst kijken of een andere HDMI-poort of -kabel uitkomst biedt. Baad het niet, schaadt het niet, toch? ;)
Dit, vooral de kabel word onderschat.
Ja, ik raad net zoals de meeste mensen in het "HIFI kabels gesmeed door elven bij maanlicht" topic, monster kabels aan!
Onzin, maar de kabels hebben wel degelijk impact. Niet op de beeldkwaliteit, maar als je merkt dat bij bepaalde gebeurtenissen (hoge bandbreedtes) opeens het beeld zwart wordt is het 9 / 10 x je kabeltje van 2 euro. Vooral als die dingen 3 meter lang zijn. En ja.. meestal pak ik gewoon een kabeltje van 2 euro van een meter, dan zijn de problemen weg.

(ow.. en hdmi 2.0 is wel zo handig bij de pro)

[Reactie gewijzigd door denan op 9 maart 2017 13:18]

Heb je daar ook een bron van? Dit is namelijk de eerste keer dat ik dit hoor.
Als je versterker en je tv allebei een HDCP 2.2 HDMI-aansluiting hebben en je een adequate HDMI-kabel hebt, is je probleem opgelost.

Dit werkt perfect bij mijn opstelling:
-Onkyo TX-NR636
-Ps4 Pro
-LG 55UF695V 4K tv

Et voila: 2160p@60Hz

Net ff 1080p@60Hz geprobeerd, werkt ook netjes.

[Reactie gewijzigd door Pablojantje op 9 maart 2017 09:44]

Heb dit ervaren met mijn ps3 end ps4. Gebeurde bij mij alleen bij de twee samsung tv's die we toen in huis hadden. Nu met een nieuwere samsung tv geen last meer van.
Ik heb een Sony tv.
Ik heb iets anders waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden: de donkerdere kleuren zit ruis in. Niet heel opvallend, vooral in games, maar irritant genoeg om het ding niet voor het afspelen van video te willen gebruiken. Ik had dit met een 1st gen PS4 (tijdelijk van iemand geleend) en nu met de Slim.

Ligt ook niet aan de hdmi kabel of de poort op de receiver: ik had het een keer geprobeerd met degene die ik voor de PS3 gebruik en die hadden hetzelfde. Video-instellingen ook al allemaal geprobeerd, hielpen niks. Als ze dat nou eens zouden fixen ben ik ook weer blij.
Heb je de "opschaal/ruisonderdrukking" en alle "verbeteringen" van je tv uit staan?
Geen idee, ik heb de instellingen van de TV al een flinke tijd niet bekeken, maar met de PS3 is het beeld wel gewoon haarscherp, en beide signalen komen van dezelfde receiver, dus het lijkt me sterk dat het iets op de TV is.
Zo moet je niet denken, de input van het beeld is anders en het kleurbereik ook.

Sowieso moet je *altijd* alle ruisonderdrukkers/upscalers uitzetten, niets zo irritant als een tv die extra data gaat verzinnen waar het niet nodig is. Daarna pas 1 voor 1 de features aan en kijken of het meerwaarde heeft of niet.
Heb dit probleem ook, PS4 Pro staat dan nog aan maar de TV geeft een zwart beeld
Ik heb dit alleen dus als de verbinding loopt via de psvr unit!

Maar wanneer de psvr unit er tussen uit is dan valt het niet weg en blijft het gewoon goed.
Heeft nog iemand daar last van of een oplossing voor?
Ik zou beginnen met een andere HDMI kabel te proberen, ik heb ook een tijdlang rare problemen gehad met mijn PS4, dan schoot de TV ineens op zo'n sneeuwscherm ('storing') voor een seconde ofzo, en dan kwam het beeld weer terug. Of het geluid viel heel even weg. Ik ging er eerst ook van uit dat het een software probleem met de PS4 was, tot ik alles een keer los had gehad en de kabel die eerst in de PS4 zat voor de AppleTV gebruikt had, die vervolgens exact dezelfde problemen kreeg. Aan de kabel zelf was niks te zien verder, maar sinds ik hem vervangen heb geen problemen meer gehad...
Ik heb sinds enkele dagen ook een PS4PRO (voorheen PS4 2e gen). En ik bemerk dit probleem ook. Oplossing?
Ik heb dit probleem vaak met HDMI en apparaten zonder goede aarde.

In mijn geval gaat mijn (dure nog wel :( ) Samsung TV langzaam spanning opbouwen over HDMI. Vaak even de huls tegen iets wat naar aarde staat (versterker behuizing onder de TV in mijn geval)
Blijft voor 1-5 dagen goed tot je het eenmalig weer moet herhalen
Met welke reden wordt deze functie niet standaard ingeschakeld? Stroomverbruik, compatibiliteit? Kan best inbeelden dat sommige minder technische gebruikers dit helemaal gaan missen.
Sommige spellen zitten op zo'n manier in elkaar dat ze er niet goed tegenkunnen als de timing van bepaalde taken te veel afwijkt van hoe de developer de game getest en getweaked heeft. Een effect kan bijvoorbeeld zijn dat je frame pacing problemen krijgt waardoor de spelervaring eerder slechter wordt dan beter, of dat de physics doordraait omdat er uitgegaan is van minimale tijdstappen. Ook kunnen er nog wel eens bugs in games zitten die timing-afhankelijk zijn maar toevalligerwijs op de geteste PS4 hardware nooit voorkomen (denk aan multithreading bugs, race conditions, etc).

Een game die fatsoenlijk gemaakt is hoort natuurlijk probleemloos te schalen met de hardware, maar vooral op console platformen worden er nogal eens shortcuts gebruikt als een game de markt op moet, met het idee dat de hardware toch niet zal veranderen (nu wel dus :+ )

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 8 maart 2017 16:29]

Een game die fatsoenlijk gemaakt is hoort natuurlijk probleemloos te schalen met de hardware, maar vooral op console platformen worden er nogal eens shortcuts gebruikt als een game de markt op moet, met het idee dat de hardware toch niet zal veranderen (nu wel dus :+ )
Dat is dus juist onzin. Schaalbare games maak je voor variabele platforms, zoals de PC waar de hardware kan verschillen per machine. Wanneer de hardware redelijk vast staat (zoals bij consoles) optimaliseer je enkel voor dat hardware profiel. Heeft niks met "fatsoenlijk gemaakt" te maken, maar alles met optimalisatie. Met hoe meer hardware je rekening moet houden (schaalbaar maken dus) des te meer overhead er ontstaat. Dit is altijd de rede geweest dat een console betere prestaties kunnen neerzetten dan een pc met vergelijkbare hardware.

Als dan de consolebouwer (Sony) later beslist toch een 2e hardware configuratie uit te brengen, dan moet er gepatched gaan worden ja, logisch.
Dat is dus juist onzin. Schaalbare games maak je voor variabele platforms, zoals de PC waar de hardware kan verschillen per machine.
Het gaat er niet om of de game schaalbaar is zodat ie op meer platforms kan draaien, het gaat erom of de engine zo geprogrammeerd is dat die om kan gaan met een brede range aan framerates, en geen code bevat die breekt als timings verschillen. Ook op dezelfde hardware fluctueren framerates, en daar moet een game ook gewoon mee omgaan. Er zijn echter nogal wat games die dat niet of niet goed genoeg doen en bijvoorbeeld physics updates koppelen aan de framerate, wat simpelweg altijd een slecht idee is. Doe je dat echter niet dan wordt je engine een stuk complexer omdat je rekening moet gaan houden met synchronisatie, buffering, etc.

Dit soort dingen heeft niks met optimalisatie te maken maar gewoon met netjes programmeren: een race conditie of een deadlock die alleen de kop opsteekt als de CPU een paar Mhz opgeschroeft is, is geen optimalisatie maar gewoon een bug door slecht programmeerwerk. Je kunt prima een engine maken die zowel efficient als robuust is, en de meeste games hebben dan ook geen enkel probleem met zoiets als boost mode. De tijd dat je de hardware eigenschappen van een console kon (of zelfs moest) misbruiken om bepaald gedrag te forceren zijn we inmiddels al lang voorbij, huidige consoles zijn gewoon PC architecturen met abstractielagen die developers kunnen gebruiken om schaalbaar en efficient te werken, daarom zijn nu ook dingen mogelijk als de Xbox One S en de PS4 Boost Mode, die allebei sneller zijn dan de hardware waar de games origineel voor ontwikkeld zijn.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 8 maart 2017 18:09]

Sommige games kunnen gaan glitchen bij een hogere framerate bijvoorbeeld. De games zijn gemaakt op basis van een specifieke configuratie van de normale ps4. Als die configuratie verandert kunnen er dus fouten in de software optreden.
Ziet er super goed uit.
Ben erg benieuwd naar die BOOST MODE.

Ook leuk dat ze de optie erbij gedaan hebben om eigen foto's te uploaden.
Hadden ze er vanaf het begin al mogen in doen t.b.h.
Ik ben weet nog steeds niet waar mijn PS4 mijn screenshots laat... Beetje UX-wise slecht aangegeven.
Capturegalerij. In bibliotheek bij applicatie categorie.
Thanks, nou niet de meest toegankelijke locatie, maar vooruit :)
Komt omdat je het nog niet gebruikt hebt. Zodra je het een paar keer gebruikt hebt, komt ie voorop in je apps te staan.
Nee van een user experience zou ik het zelf ontworpen hebben dat er een knopje is bij het quick menu (van waaruit je screenshots maakt), om direct te gaan naar de galerij.

Nu spreekt het niet voor zich zelf, niet intu´tief, en moet ik het gaan opzoeken of vragen, ondanks dat ik zelf al even had zitten zoeken. Dat vind ik een slecht ontwerp.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 8 maart 2017 17:06]

Mjah, dat is meer iets wat je verwacht van een smartphone ontwerp. Foto gemaakt, gelijk bekijken... Maar waarom zou je een screenshot bekijken op een console? Je kan/gaat ze toch niet bewerken, op de console. Persoonlijk maak ik een snapshot en stuur em gelijk meestal gelijk door via een (group) chat, en via attachment in de group message zal je laatse capture toch als eerste in de rij staan. :)
Het gaat niet om de 'vluchtigheid', maar om het gebruikersgemak.

Als voorbeeld heb je een systeem waarbij je elke feature moet opzoeken, omdat het niet op een logische plek staat, en als gebruiker na 1 of 2 features te gevonden hebt (of niet) afhaakt door frustratie...

Versus een systeem waarbij elke feature zo voor de hand liggend mogelijk is geplaatst waarbij de gebruiker meer intu´tief aan de slag gaat met het systeem.

Dus niet kunnen vinden versus intu´tief gebruiken, het is immers anno 2017 en al vind ik de PS4 een mooie console, qua gebruikersgemak vind ik Sony al een wat langere tijd een beetje lax (kan erger).
Klopt. Ik had tot ik een screenshot van horizon zero dawn wilde kopiŰren naar een usb stick ook geen flauw idee waar het stond. Maar hij blijft nu weer bij je gebruikte apps staan in het hoofdmenu. :)
Yes! Toch mooi om te lezen dat de Boost Mode nu echt eraan komt. Was tot op heden nog niet 100% zeker, dus goed om te lezen dit artikel. :)
In het vorige artikel was dit toch ook al zeker? Net zoals het inpluggen van USB hardeschijven.

Edit:

Hier dus, zat al functioneel in de bŔta's:

nieuws: Boostmodus PS4 Pro levert tot 38 procent prestatiewinst op bij PS4-games

[Reactie gewijzigd door xoniq op 8 maart 2017 16:23]

Verwacht geen wonderen, maar elke framedip en stabielere framerate die het helpt is mooi meegenomen :Y
Lang leve de filmpjes van Digital Foundy :)

[Reactie gewijzigd door BlackEyedAngel op 8 maart 2017 16:14]

Dit filmpje laat zien dat het wel degelijke effect heeft op de FPS, ofwel boost-modus is zeker welkom!

https://www.youtube.com/watch?v=fqu1ObkxBAs
Verder brengt softwareversie 4.50 ondersteuning voor het aansluiten van externe opslagapparaten. Sony noemt ondersteuning voor hdd's van 250GB tot 8TB. Deze moeten met usb 3.0 verbonden worden.

Hoezo usb 3.0 ........... er zit usb 2.0 aansluiting erin

Werdt trouwens wel tijd voor extern opslag , zoals al eerder bij de concurrent is

[Reactie gewijzigd door fons78 op 8 maart 2017 19:27]

Uhm...Het is allemaal USB 3.0. De concurrent had dit juist nodig omdat de interne harddisk daar niet te vervangen is.
USB 3.1 zelfs, is nog eens een stuk sneller dan 3.0 en kan 10Gbps halen.

En ik denk dat die snelheid handig kan zijn als ik straks 2 SSHD's in Raid0 in een USB 3.1 case plaats.

Enige minpunt van de PS4 Pro is wel dat er maar een USB 3.1 poort aan de achterzijde is, die natuurlijk al in gebruik is door de PSVR. Dus het ziet er niet uit als je kabels aan de voorkant hebt zitten als ik er ook een externe HD op aan ga sluiten.

De interne harddisk is ook gewoon vervangbaar, maar niet elke 2.5" harde schijf is dun genoeg zodat deze erin past, maar er bestaan wel al HD's van 2TB die nog dun genoeg zijn. Of je gaat voor een SSD als de laadsnelheid belangrijker is.
Weet je dat zeker dat het usb 3.0 op de ps4 zit ?????

Ja op de Pro versie wel , maar op de andere versie's
Zowel de PS4 als PS4 Pro hebben USB 3.0. Hierbij bedoel ik niet alleen de Slim en Pro, maar ook de eerste versie van de PS4

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 9 maart 2017 09:33]

Ik test de beta van 4.50 al bijna een maand en het loopt prima.

De externe harddisk support is mij erg bevallen en ik heb nu 5TB PS4 Pro opslag.
Kun je mij vertellen of de externe opslag ook via een USB 3.0 hub aangesloten kan worden? Ik heb namelijk een PS4 Pro met een enkele USB 3.0 aansluiting aan de achterkant. Deze is reeds bezet door mijn PS VR break-out box. Het zou een elegantere oplossing zijn als ik het allemaal aan de achterkant kan wegwerken. :)
volgens de almighty google zou elke usb2/usb3 hub prima moeten werken

https://www.gamefaqs.com/...87-playstation-4/72362474

Als de harde schijf een 2,5 inch is, is het misschien wel verstandiger een powered hub te kopen als het verschil in prijs niet te groot is.
Is het mogelijk om de interne hdd tegelijkertijd te gebruiken met de externe? Of is het de 1 of de ander?
Je kunt de interne en externe gebruiken voor opslag.
Eindelijk de mogelijkeheid om een extra schijf via USB aan te sluiten. Goed bezig Sony :)
Hadden ze dat niet meteen op de PS4 Pro kunnen doen, dan hadden ze de "Turbo" (Boost) knop weer terug kunnen brengen van weg geweest. :+

(De oude lullen weten wel waar ik naar hint hoop ik... pc's van vroeger)
Zat op mijn eerst pc :) dacht bij paar pc als turbo aan zet hij gewoon op normaal mhz ging lopen en turbo uit zet hij zelf trug clock. Kan ook gout hebben