Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Arctic brengt Freezer 33-processorkoelers uit

Arctic presenteert een nieuwe serie processorkoelers. De Freezer 33-modellen zijn voorzien van een pwm-ventilator van het 120mm-formaat die alleen draait als de processor wordt belast. Volgens de fabrikant zijn de koelers stiller en presteren ze beter dan de i32-modellen.

Arctic komt met drie varianten van zijn Freezer 33-koeler, als opvolgers van de i32-modellen. Het basismodel heet Freezer 33, de Freezer 33 Plus is een variant met twee ventilators en tot slot is er de Freezer 33 CO, die bedoeld is voor constante belasting. Dat model heeft volgens de fabrikant speciale kogellagers die tot vijf keer zo lang meegaan als andere kogellagers.

De Freezer 33-koeltoren bestaat uit 49 aluminium vinnen met een dikte van 0,5mm en er zijn vier heatpipes in het ontwerp toegepast. Het geheel heeft afmetingen van 123x95x150mm en weegt 641 gram. De 120mm-ventilator heeft een variabele snelheid van 0 tot 1350rpm. Bij lage werklasten zoals browsen of kijken van video hoeft de ventilator volgens Arctic niet te roteren om de processor te koelen.

De Freezer 33 en 33 Plus zijn nu verkrijgbaar voor respectievelijk 46 en 50 euro. In april volgt de 33 CO-uitvoering, die ook 50 euro kost. De koelers worden geleverd met bevestigingskits voor alle gangbare Intel- en AMD-sockets en zijn ook compatibel met de nieuwe AM4-socket voor Ryzen-processors. Arctic levert een zakje van zijn MX-4-koelpasta mee met de cpu-koelers.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-03-2017 • 15:25

49 Linkedin

Reacties (49)

Wijzig sortering
Hoe zit het met de contact erosie (zogenaamde galvanische corrosie) bij dergelijke koelers?
Het blijft toch aluminium voor de vinnen en een heathpipe van koper, waarom niet gehele koper?

edit spel correctie.

[Reactie gewijzigd door rvt1 op 8 maart 2017 15:40]

Voor zover ik weet is de lucht geen electroliet en komt de vloeistof uit de (koperen) heatpipes niet in contact met de aluminium vinnen. Er zal dus geen of nauwelijks corrosie optreden.
Als je het onderwater zou gebruiken is het een ander verhaal, maar ben je echt bang voor corrosie raad ik je aan om er een stukje zink bij te leggen :+
Ali express dochter: 18 euro voor een 100% koperen heatsink (incl. 4p fan)

http://www.dx.com/p/pccoo...g-fan-copper-black-168512

Maargoed, volgens mij is die te klein maar ben er vrij zeker van dat ze nog wel ergens te krijgen zijn.

[Reactie gewijzigd door govie op 8 maart 2017 17:59]

Zit een 8cm fan op dus.. de koeler is een stuk kleiner dan het exemplaar in bovenstaand artikel. Op zich zou een 100% koperen uitvoering zeker toffer zijn.
Klopt. Maar het unieke aan deze cooler is dat de fan niet draait in idle mode. Ik heb in twee systemen de i32 en ik moet zeggen dat het een verademing is.
Arbitrair, op lage toerentallen hoor je 4pin cpu fans niet.
Arbitrair? Geen fan en wel een fan kun je wel degelijk horen, afhankelijk van het omgevingsgeluid. Al is het de resonantie van je kast op een houten dressoir.
Werkt dat automatisch? Mijn Be Quiet Pure Rock doet dat namelijk ook na een aanpassing in de BIOS
Ali express dochter: 18 euro voor een 100% koperen heatsink (incl. 4p fan)
Door de combinatie van:
Color: Copper + Black
Weight: 10.26 oz (291 g)
Prijs: €18
Gok ik op koperkleurig aluminium ;)
Zou goed kunnen. Maar we kennen de koperen heatsinsk nog wel. Vind het ook wel mooi om te zien.
Ik heb een Chinese koeler gekocht ter test, met 2 heatpipes en 92mm fan. Ik vraag me af of die uberhaupt op het niveau van de Intel stock cooler zit ;) Ziet er mooi uit, performance is afwachten.
Een doener, ben benieuwd! :+
Ik heb mijn vorige post een beetje verkeerd getypt :P De performance van de door mij gekochte koeler (niet die van het dx.com linkje) is behoorlijk matig en ik vraag me af of die op het niveau zit van de stock koeler. Als je dus een CPU koeler uit China haalt dan is het dus maar afwachten hoe het presteert.
Bij contact van twee verschillende metalen (eigenlijk bij alle geleidende matrrialen) ontstaat er altijd een beetje elektrische spanning die wat corrosie veroorzaakt. Er ontstaat echter altijd een evenwicht en zo blijft de corrosie beperkt. De combinatie koper/aluminium is zo gangbaar zonder dat er vermindering van de koelprestaties is gemeld.
Ik meen ook ooit gelezen te hebben dat koper beter geschikt is voor warmte "transport" en aluminium beter voor warmte afgifte. Als iemand daar nog een artikeltje bij weet ben ik ook weer gelukkig, want heb het nooit terug kunnen vinden.
Klopt. Koper heeft een betere warmte geleiding dan aluminium.
Echter aluminium heeft een hogere capaciteit en is daardoor beter geschikt voor de vinnen.

Wikipedia legt het redelijk simpel uit:
Warmte(termische) geleiding:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermische_geleidbaarheid

warmte capaciteit
https://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_warmte
Klopt niet. Een koelblok werkt door warmte te geleiden en niet om door het op te slaan, dat aluminium zit er omheen omdat het goedkoper is.

Het "opslaan" van warmte zou dan alleen zin kunnen hebben als je korte vermogenspieken hebt. Als je warmte blijft opslaan kruipt de temperatuur langzaam omhoog.
Denk eigenlijk vooral voor dat aluminium voor het gewicht gekozen is.
Het is een combinatie van factoren. Aluminium is lichter, goedkoper en makkelijker te bewerken.
Aluminium wordt niet gebruikt omdat het goedkoper is maar omdat het sneller warmte afgeeft aan lucht dan koper dat kan. Koper aan de andere kant kan veel meer warmte van een kleine oppervlakte absorberen dan aluminium dat kan.
Het koper is er om een buffer van thermische energie te vormen en middels een groot oppervlakte via aluminium aan de buiten lucht af te geven.
Ideal oplossing is eigenlijk silver als buffer met titanium vinnen maar dat is werkelijk onbetaalbaar dus koper+alu is de regel geworden.
Klopt niet. Een koelblok werkt door warmte te geleiden en niet om door het op te slaan, dat aluminium zit er omheen omdat het goedkoper is.

Het "opslaan" van warmte zou dan alleen zin kunnen hebben als je korte vermogenspieken hebt. Als je warmte blijft opslaan kruipt de temperatuur langzaam omhoog.
Dat is niet helemaal juist. De geleiding komt alleen van de heatpipes, deze moet een hoge λ hebben.

Maar het aluminium vinnen zijn voor het verdelen van de warmte. Je wil je energie niet geconcentreerd op een punt houden maar zo veel mogelijk verspreiden en het liefst dat de meeste warmte meteen afgevoerd kan worden door middel van een sterke luchtstroom. Om voor die verdeling te zorgen heb je een stof nodig die een grote warmtecapaciteit heeft (dus dat je relatief veel energie nodig hebt om 1 Kelvin te stijgen) Als je veel verdelingsoppervlak hebt koelt het ook sneller af en met een fijne luchtstroom koelt het nog sneller af. Hierdoor kan je de warmte van je CPU verdelen en uiteindelijk afvoeren.
Niet alleen veel goedkoper (Bauxiet, grondstof van Aluminium is een van de meest voorkomende mineralen in onze aardkorst). Maar ook veel lichter, toch fijn als je het gewicht van zo'n koeler in acht neemt. Een dergelijk groot oppervlak creëren met enkel koper (atoommassa 63,546) vs aluminium (Atoommassa 26,9815) scheelt behoorlijk (1 dm3 ~koper = 8.8kg / 1 dm3 aluminium = ~2.60kg en dit hang van de gebruikte legering af).
Klopt. Koper heeft een betere warmte geleiding dan aluminium.
Echter aluminium heeft een hogere capaciteit en is daardoor beter geschikt voor de vinnen.

Wikipedia legt het redelijk simpel uit:
Warmte(termische) geleiding:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermische_geleidbaarheid

warmte capaciteit
https://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_warmte
Soortelijke warmte staat niet gelijk aan warmte capaciteit. Bij warmtecapaciteit hou je rekening met de omgeving, druk, isolatie en eventuele luchtstromen. Omdat ik niet al te uitgebreid er op in wil gaan hou ik me alleen bij de basis, omgeving en soortelijke warmte. ook maak je de fout dat je geen rekening houd met het feit dat koper voor dezelfde oppervlakte 3x zo zwaar is.

Warmtecapaciteit wordt weergegeven in de formule met Q (of het verouderde Φ wat ik zelf prettiger vind) staat voor J·kg−1·K−1 oftewel de benodigde energie (in Joule) die nodig is om 1 kilogram van stof X (koper of aluminium in dit voorbeeld) 1 graden te laten stijgen.

Die bereken je met de formule Φcp=C.ΔT Waarbij Φ staat voor J·kg−1·K−1, C is de soortelijke warmte en ΔT het verscheel tussen de temperatuur van het object minus de omgevingstemperatuur.

Om C uit te rekenen moeten we eerst weten wat de soortelijke warmte is van Aluminium of Koper, die van Aluminium is volgens Binas 880 joule per kilo en voor koper 385 joule per kilo. We weten helaas de massa niet van de vinnen van deze koeler (hoewel deze best te berekenen is) maar we gaan er van uit dat we 1 kilo aluminium hebben (2,755 g/cm³)

Maar dat betekend dat we 3.2 kilo aan koper hebben ( 8,935 g/cm³) want als je plaatje koper ovengroet moet zijn dan je aluminium plaatje moeten we wel kijken naar het soortelijk gewicht.

Nu kan ik mijn C bereken

C(Al)=880
C(CU)=385*3,2=1232


Voor ΔT ga ik uit van mijn eigen kast als ik game, de CPU is dan meestal 72 graden en de binnenkant van mij mijn kast is dan ong 30 graden. (En ja ik weet het, de temp van de heatpipes zullen wat lager liggen maar het is maar een voorbeeld!) Je moet eigenlijk de temperaturen in Kelvin benoemen maar omdat het om een delta gaat hoeft dat niet.

Dus 72-30=42

Nu kan ik mijn formule invullen.

Φ(AL)=880*42
Φ(CU=1232*42

Al= 36960 J·kg−1·K−1
Cu = 51744 J·kg−1·K−1


Wat zie je dus, hoe groter temperatuurverschillen zijn in een omgeving hoe meer energie een object kan opslaan. (logisch want een object ''koelt af'') en daarom mag je de temperatuurverschillen nooit verwaarlozen. Soortelijke warmte kan je dus alleen gebruiken als de omgevingstemperatuur gelijk is.

Let wel, bovenstaande is geen precieze berekening, je hebt ook te maken met luchtstromen daarbij weet ik ook de precieze massa en lengte van de vinnen niet (geen zin om dat allemaal uit te rekenen :()

warmtegeleidingscoëfficiënt is niks meer dan een weerstand, dus hoe lang duurt het voordat punt B warm wordt als ik op punt A een warmtebron heb en is niet zo ingewikkeld.

En om de vraag te beantwoorden waarom dan voor aluminium is gekozen in plaats van koper is ook vrij simpel.

http://www.aluminiumprijs.eu/
http://www.koperprijs.eu/

Maar koper is zeker wel superieur tegenover aluminium als het gaat om warmtecapaciteit en zijn er een aantal passieve koelblokken die volledig van koper zijn gemaakt. Bij actieve koelingen is het simpelweg niet nodig omdat door de fan het aluminium nooit ''vol'' kan raken.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 8 maart 2017 23:40]

Dit klopt niet.

De enige reden dat de vinnen van aluminium zijn en niet van koper, is de kostprijs en eventueel het gewicht. Je wil natuurlijk ook geen blok van 2 kilo met een aardige hefboomwerking aan je moederbord hebben hangen.

De werking van een koeler, is zoals necessaryevil aan aangaf pure geleiding. De enige ontwerpfunctie die een koelblok heeft is het zo snel mogelijk afstaan van de gegenereerde warmte aan de lucht die erdoorheen geblazen word (convectie). :Y)
Omdat koper vele malen duurder is dan aluminium. De hele heatsink uit koper maken zou veel te duur zijn.

Voor galvanische corrosie heb je ook vocht nodig. Een pc kast zou toch droog genoeg moeten blijven. Als de koeler aan weer en wind zou blootgesteld zijn zou corrosie mss wel optreden.
en dan hebben we het niet eens over het gewicht......als zo'n ding complete van kopr wordt gemaakt, dan mag je een stevige backplate bijleveren om te zorgen dat de socket niet langszaam uit het moederbord wordt getrokken door het gewicht van dat blok.
Inderdaad, de kostprijs van koper is op dit moment $5.77 per kg. Voor aluminium is dat slechts $1.88 per kg.

En de massadichtheid van koper is dan ook nog eens 3.23x hoger dan die van aluminium, dus het verschil in kostprijs loopt aardig op en je krijgt een wel erg zware heatsink.

[Reactie gewijzigd door LSDsmurf op 8 maart 2017 16:12]

Waarschijnlijk omdat de koperprijs aanzienlijk hoger ligt dan de aluminiumprijs

Edit: Reactie is al gegeven

[Reactie gewijzigd door Pelkie op 8 maart 2017 15:55]

Eigenlijk is het geen contact. De vinnen en heat pipes zijn (hard) gesoldeerd, verwacht ik. De materialen worden dus we geheel. Wat je wel kan hebben bij hard solderen is dat de materialen in elkaar diffunderen, en hierdoor indirect wat ontmengen. Dit kan ook verschil betekenen voor mechanische eigenschappen.
Prijspunten zijn een stukje hoger dan de i32 serie die op dit moment gewoon hartstikke goed werkt voor de prijs van de koeler.

Enige nadeel van de koeler vind ik dat de ventilator een 3-pin aansluiting heeft wat niet lekker werkt met mijn moederbord (4-pin aansluitingen). Heeft de i33 wel een 4-pin aansluiting?
Dit staat bij de specificaties: 'controlled by PWM'. Dat zou moeten betekenen dat ze 4 pins zijn.
Deze heeft een 4-pins aansluiting. Zie de volgende link: ARCTIC Mobile Support.

Als je vervolgens naar afbeelding 2 onder "Preparation for Intel" gaat zie je dat dit om een 4-pins gaat.
In deze prijsklasse ga je direct concurreren met de Scythe Fuma. De i32 is een prima koeler, maar die wint die strijd niet qua prestaties maar enkel op prijs.

[Reactie gewijzigd door Shabbaman op 8 maart 2017 17:17]

Wat ik wel apart vind als ik naar de specificaties kijk op de website van Artic is dat AM3(+) niet meer ondersteund wordt, en dus enkel voor de nieuwe Ryzen CPU's gebruikt kan worden in het AMD kamp. Dan laat je toch een nog flinke markt liggen heb ik het idee.

Edit:

"De koelers worden geleverd met bevestigingskits voor alle gangbare Intel- en AMD-sockets en zijn ook compatibel met de nieuwe AM4-socket voor Ryzen-processors"
staat in het artikel terwijl er enkel AM4 socket op de website van Artic te vinden is.
https://www.arctic.ac/eu_en/freezer-33.html

[Reactie gewijzigd door Pelkie op 8 maart 2017 16:00]

Lijkt me niet. Mensen upgraden hun huidige CPU koeler niet snel naar dit model. Het wordt overwogen wanneer ze een nieuw systeem aanschaffen, of hun moederboard+CPU updaten.

Weinig mensen gaan nu nog een AM3 platform systeem maken.
Maar de oudere sockets van Intel worden nog wel ondersteund. Maar dat zal vast komen omdat de bevestigingsmethode voor de koelers niet veranderd is bij de nieuwe sockets.
Ik kan het fout hebben, maar voor AM4 heb je een andere backplate nodig dan voor AM3+
Voor de Intel sockets sinds 1155 komen ze weg met een enkele backplate.

Drie backplates is kennelijk te veel :p
Je kunt zo'n koeler prima op AM3 socket plaatsen. De standaard bracket die met AM4 komt is compatible met AM3. Echter de formaten (schroefafstanden) van AM4 zijn anders dan die van AM3. Als jij een backplate nodig hebt dan loop je kans dat deze natuurlijk niet gaat passen.
Ziet er goed uit. Het lijkt me ook dat door de 'dichte zijkanten' je de luchtstroom beter kunt sturen.
een "zakje" pasta .. da vindik dus afrip ...

je koopt dan een kooler die je wellicht meer dan eens gaat gebruiken, lever dan een spuitje mee waarmee je de cooler toch minstens 2-3x kan bevestigen, wil je echt nog meer, dan kan je kopen.. maar die zakjes, da's pure ripoff
Ik snap je punt. De koelpasta is echter Best-In-Class level, en meerdere keren bevestigen doen toch niet veel mensen.
Tubetje koelpasta is niet zo duur toch? Die gaan ook vrij lang mee. Als je zo'n 100+systemen bouwt per jaar kan je ook een pot van een kilo aanschaffen. Snap dat een zakje een beetje karig is maar meeste mensen upgraden hun cpu miss 1x in 2-3 jaar neem ik aan
Is zeker waar. Ook zullen ze een CPU-koeler niet vaak herinstalleren, als je een nieuwe CPU koopt dan overweeg je ook zeker een nieuwe koeler te kopen, zeker als je koeler een paar jaar oud is en misschien outdated is.
Ik heb persoonlijk nog nooit mijn cpu geupgrade. Doorgaans kan ik 5 jaar met zelfde basis verder. Tegen die tijd is een spuitje koelpasta ook rot/uitgedroogd.
Verder heb je gelijk, een tube koelpasta is de kost niet, anders kan je ook lullen dat niet je favoriete merk meegeleverd wordt met een koeler etc etc.
Zakje? 2001 belde, ze willen hun koelpasta terug.

Al zit er maar voor 1 keer in, spuitjes zijn zoveel makkelijker dan geklieder met zakjes
Je wordt gedownmod maar heb wel gelijk; bij een veel goedkopere CM Hyper TX3 van 2 tientjes zit netjes een spuit koelpasta. ....Anno 2017 kan een zakje echt niet meer 8)7
Tsja er word af en toe wat zuur gemod hier.

Hoewel ze er altijd wat "achterhaald" uitzien zijn het vaak prima coolers, alleen voor het geld zijn er zat andere coolers die er wat frisser uitzien of in elk geval beter verzorgt zijn. Arctic zou zich juist moeten onderscheidden met dingetjes als koelpasta.
Niks bijzonders. Weer wat plaatjes alu, wat koperen aders en een fan.
Heeft een goede airflow in de kast nodig natuurlijk, zeker als de ventilator uitstaat. Dus de stilte winst gaat verloren lijkt me....
Dwz ik heb een hele stille push-pull config op het koelblok op mijn cpu en geen case fans (want een vrij open case).

De fans gaan lang mee maar stel dat je 4 jaar ermee doet 24/7 voor je weer nieuw spul koopt is dat 35040 uur terwijl de meeste fans sowieso veel langer meegaan. Al met al niet een indrukwekkend product.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 8 maart 2017 16:07]