Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Scythe heeft een nieuwe versie van zijn populaire Mugen-processorkoeler ge´ntroduceerd. De Mugen 5 is voorzien van een Kaze Flex 120 PWM-ventilator die werkt op 300 tot 1200rpm. Het ontwerp van de heatsink is asymmetrisch gemaakt om ruimte te bieden aan grote ddr-modules.

De aluminium heatsink is voorzien van twaalf koperen heatpipes en een koperen baseplate. De baseplate zit vanwege het asymmetrische ontwerp niet precies in het midden en een aantal lagen van de aluminium vinnen zijn korter gemaakt om ruimte te bieden aan dram-modules met hoge heatspreaders. De koperen onderdelen zijn vernikkeld om corrosie tegen te gaan.

Volgens het Japanse Scythe zijn de prestaties van de Mugen 5 verbeterd ten opzichte van het voorgaande model. Dat komt onder andere door de Kaze Flex-ventilator met sealed precision fluid dynamic bearing, ofwel glijlagers.

De Kaze Flex 120 PWM-ventilator is volgens Scythe stil in gebruik. Afhankelijk van de temperatuur draait de fan op een snelheid van minimaal 300 tot maximaal 1200rpm. Dat levert een airflow op van 16,6 tot 51,17cfm. Volgens de specificaties bedraagt de geluidsproductie maximaal 24,9dBa. Voor de Mugen 4 gebruikte Scythe een 120mm-fan met rotatiesnelheid van 400 tot 1400rpm, luchtverplaatsing van 20,7 tot 79cfm en geluidsproductie van 28dBa.

Volgens Scythe past de Mugen 5 in vrijwel alle pc-behuizingen, omdat de koeler 154,5mm hoog is. De breedte en diepte zijn 130 en 85mm. Het geheel weegt 890 gram. De ventilator is voorzien van rubbers in de hoeken, die trillingen moeten voorkomen. Mugen levert een tweede set van clips mee om een extra ventilator te monteren zodat een push-pull-opstelling gemaakt kan worden.

Scythe voorziet de Mugen 5 van zijn tweede generatie van het Hyper Precision Mounting System. Deze bevestigingsmethode moet gebruiksvriendelijker zijn dan zijn voorganger. Er is ondersteuning voor vrijwel alle gangbare sockets van Intel en AMD. De Scythe Mugen 5, die modelnummer SCMG-5000 krijgt, is per direct beschikbaar voor een adviesprijs van 49 euro.

Scythe Mugen 5Scythe Mugen 5Scythe Mugen 5Scythe Mugen 5Scythe Mugen 5Scythe Mugen 5Scythe Mugen 5

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Ik heb nog een Mugen 2 rev B in gebruik. Hij doet het nog prima sinds ik hem voor een FM1 Llano cpu heb gekocht. Van daar ging hij naar een Phenom x4 960T/1000T en hij doet het nog steeds goed voor mn 2600k @4.2Ghz 1.34 Vcore.

Hopelijk komt er een review waar ze de Mugen 2 tot 5 testen :D Ze zijn allen nog steeds een betaalbare prijs voor de prestatie die ze leveren. Zwaar maar koelt goed!

[Reactie gewijzigd door s0larus op 7 december 2016 15:19]

Ik ben ook wel benieuwd, ik gok dat ze gewoon aardig het zelfde presteren.
De 5 is net ietsje kleiner maar de fan presteert misschien net iets beter.
Voor de rest zit in beide evenveel koper, behalve dat de 5 er coating overheen heeft.
Wat prestatie gewijs niet dusdanig veel impact zal moeten hebben.

P.s ik gebruik ook nog de 2 rev. b voor mijn fx8320 4,5ghz, gaat ook pas vervangen worden als ik op waterkoeling overga.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 7 december 2016 15:44]

edit: plaatje afmeting toegevoegd. details verbeterd.
edit 2: review in engels, review in duits gevonden.

Hmm, ja, ik heb het ook opgezocht. Ik mis een paar specificaties voor de Mugen 2. De fan bij de Mugen 5 draait zo te zien iets langzamer, stiller, en heeft minder air flow. Misschien dat de static pressure hoger is aangezien ik daar geen cijfer heb voor de Mugen 2?

Mugen 2 vs Mugen 5
Fan Modell-Nr.:
Slip Stream 120 PWM
Kaze Flex 120 PWM

Afmetingen zeer bepalend!
158 x 130 x 100 mm (zonder fan) <-- 15mm dieper dan Mugen 5
154.5 x130 x 85 mm (zonder fan)
comparison pic

Fan Dimensions:
120 x 120 x 25 mm
120 x 120 x 27 mm

Fan Speed:
0(+200 rpm) - 1,300 rpm(▒10%) PWM
300 (▒200 rpm) ~ 1.200 rpm (▒10%) PWM

Air Flow:
0 - 74,25 CFM // ? ~ 126 m│/h (Mugen 2)
14.7 - 88.11 CFM // 16.31 - 149.67 m│/h (Mugen 3)
20,7 ~ 79 CFM // 35,16 ~ 134,2 m│/h (Mugen 4)
16,6 ~ 51.17 CFM // 28,2 ~ 86,93 m│/h (Mugen 5)

Static Pressure:
? ~ ?
? ~ 3.33 ~ ? Pa // ? ~ 0.34 ~ ? mmH2O (Mugen 3)
1,18 ~ 15,3 Pa // 0,12 ~ 1,56 mmH2O (Mugen 4)
0,75 ~ 10,3 Pa // 0,076 ~ 1,05 mmH▓O (Mugen 5)


Noise Level:
0 ~ 26.50 dBA
4 ~ 24,9 dBA

[Reactie gewijzigd door s0larus op 8 december 2016 11:44]

Oh interessant, dus hieruit kunnen we dus eigenlijk al concluderen dat de Mugen 2 waarschijnlijk beter zal presteren. En qua geluid is het nou niet echt een schokkend verschil. Grote kans dat je dat in de praktijk niet eens zal merken.
Dat is uit het bovenstaande nog niet direct af te leiden. Het fan oppervlak is gelijk, terwijl het maximale volume debiet van de Mugen 5 lager uitvalt. Dit houdt in dat de stromingssnelheid tussen de koelribben lager uitvalt. De stromingssnelheid is een hele belangrijke factor in de warmteafdracht van de koelribben aan de langsstromende lucht. Hoe hoger de stromingssnelheid hoe dunner de grenslagen van stilstaande lucht aan het oppervlak van de koelribben. De dikte van deze grenslagen heeft een sterke invloed op de warmteoverdracht.

Maar net als de anderen ben ik benieuwd wat de prestaties in de praktijk zijn. Zou ten opzichte van de Mugen 2 dit nadeel worden gecompenseerd met extra koeloppervlak, dan wordt het verhaal genuanceerder. Het aantal heatpipes zal de bottleneck in ieder geval niet worden. De sleutel voor deze koeler wordt hoe goed ze de warmte aan de lucht kan overdragen.
Ik heb nog verder gezocht en zal het toevoegen aan mn post. De 5 is ook nog eens 15mm korter in diepte dan de Mugen 2. De hoogte vanaf de cpu is ongeveer gelijk maar de 5 mist het stukje dat voor de RAM gereserveerd is. Dus zo te zien heeft ie minder koeloppervlakte. Dan is het hopen dat die fan het erg goed doet qua static pressure.

comparison pic
Credits voor je werk! Die plaatjes zijn heel illustratief. Als ik je post zou kunnen beoordelen zou ik haar informatief vinden [hint voor iedere lezer]. Die statische opvoerdruk en volumedebiet hebben een directe relatie via de weerstand van de heatsink. De druk die de fan aan de opvoerkant weet te produceren heeft in deze heatsink een bepaalde volumestroom tot gevolg. Kijk ook naar je gegevens tussen Mugen 4 en 5. Statische druk en volumestroom lijken een verband te hebben, wordt de ene hoger, is de ander dat ook.

Omdat Scythe al een volumestroom voor deze koeler opgeeft vind ik die statische druk niet meer zo interessant, omdat het gevolg van die druk ons al bekend is.

Met wat je ons aan gegevens hebt aangedragen, begin ik toch sterk te vermoeden dat Xm0ur3r gelijk gaat krijgen:
  1. Het volumedebiet is kleiner, maar het frontaal oppervlak van de koeler ook. Als ik naar de verhoudingen van de twee kijk neig ik te zeggen dat het frontaal oppervlak relatief minder klein is geworden dan dat het volumedebiet is gedaald, dus een lagere stroomsnelheid.
  2. Kleiner rib-oppervlak, dus minder gelegenheid om warmte af te staan.
  3. Het aantal ribben lijkt verder gelijk te zijn gebleven, voor zover ik ze in aantal heb kunnen inschatten. Geen extra koeloppervlak dus voor meer afdracht, maar ook geen minder ribben die een verlaging van de statische druk zouden rechtvaardigen.
  4. Wel iets meer heatpipes. Die zouden nog een verschil kunnen maken als de heatpipes in het koelerontwerp van de Mugens een bottleneck zouden kunnen zijn.
Op naar de metingen ;) .

[Reactie gewijzigd door teacup op 8 december 2016 12:41]

Ik heb in mijn post ook twee reviews toegevoegd. Weet helaas niet in hoeverre de andere koelers goed zijn aangezien ik al ruime tijd niets aan de mijne heb veranderd van build naar build.
Volgens mij is de fan van de Mugen 2 rev. B toch ook PWM-controlled? Krijg bij gewoon lezen op een site nog heel vaak een waarschuwing dat de fan 0 rpm maakt, dus lekker stil is.
Ja, inderdaad. Ik wijzig de fan speed om PWM erbij te zetten. Qua geluid, als ie 100RPM kan halen zou het bijna 0 dBA opleveren denk ik :P
Afmetingen zeer bepalend!
Zeer bepalend, maar wat is de fin dichtheid van beide? Gecombineerd met een goede static pressure kan de Mugen 5 hetzelfde/beter presteren met een kleinere afmeting.
Ik heb ook een 2 rev. b, maar het enige waar ik altijd tegen op kijk is het installeren van ee koeler (bijvoorbeeld tijdens een moederbord upgrade). Ik vraag mij af of dit eigenlijk makkelijker is geworden met de nieuwere versies van de Mugen serie?
Klopt, zeer vervelend altijd. Maar als ik zo naar de brackets kijk op de plaatjes die meegeleverd zijn dan ben ik bang dat dat niet veel veranderd is.
Je moet niet de koeler op je moederbord installeren, maar het moederbord op de koeler, dat gaat veel makkelijker :) .
Ik heb zelf wat Mugens gebruikt en de meest vierkante, met het meeste gewicht werkt het beste naar mijn ervaring, Mugen 2.

offtopic:
Ik denk dat dit kan komen doordat deze door grote minder gevoelig is voor 'stof happen'. Als hier een test voor zou zijn.., als we dan toch bezig zijn een test voor 'schoon houden'. Dat is vooral interessant voor kasten.
Het 'stof happen' is zeker en probleem wat wel erg weinig aandacht krijgt. Ik moet mijn systeem twee maal per jaar uit elkaar halen om de koeler schoon te maken.
Hier ook een Mugen 2 rev B in mijn I7-950. Absurd goed zijn die dingen voor redelijk geld. Het zou me niet verbazen als zo'n processor ook onder stevige belasting het zo lang uithoudt dankzij die goede koeling.
Dat mocht wel, met mijn mugen MAX kan ik nu niet alle banks meer opvullen. Een kleine aanpassing dat velen zullen waarderen

[Reactie gewijzigd door Soggney op 7 december 2016 15:14]

Erg herkenbaar, ik heb een scythe shuriken low profile cooler. Grote ddr modules met heatsink passen niet. Wanneer ik mijn memory wil uitbreiden met kleindere geheugenmodules zal ik eerst mijn CPU koeler moeten verwijderen.
Ik vind het erg jammer dat Tweakers/Scythe niet vertelt wat de Static Pressure H₂O de ventilatoren zijn, daar heb je veel meer aan dan hoe veel CFM de ventilatoren zijn, aangezien ze door een heatsink/radiator moet blazen.

Dan weet je hoe goed de ventilatoren zijn, CFM heb wat aan voor ventilatoren die je in je kast plaats, die lucht in en uit je kast blaast.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 december 2016 16:48]

Dan zou he eigenlijk een grafiek moeten geven van static pressure VS CFM. Maar voor een leek is het lastig in te schatten wat een gewenste static pressure en CFM zou zijn.
Je kan veel CFM hebben maar slechte Static Pressure H₂O, en Static Pressure H₂O is juist het belangrijkste met heatsinks/radiators.

Niet als je ventilatoren gebruikt als kast ventilatoren.
ventilatoren die je bijvoorbeeld voor lucht verversing gebruikt hebben een hoge CFM, maar lage static pressure. Dit heb je juist nodig om de lucht er daadwerkelijk doorheen te persen ipv veel flow zonder weerstand.
Gek, toen ik las 'gebruiksvriendelijker ontwerp', hoopte ik dat ze het over die dunne, ijzeren houdertjes hadden waarmee je de ventilator aan het heatblock vasthaakt...
Enige moment waarbij ik echt hemel en aarde bij elkaar heb gevloekt toen ik m'n PC aan het bouwen was, was het bevestigen van de fans aan die lamellen met die dunne, flimsy haakjes die de hele tijd wegschieten en m'n handen bijna hebben opengehaald.

Maar ruimte maken voor hogere RAM modules is uiteraard ook slim. Ik ken een hoop mensen die daar profijt van zouden hebben. :Y)
ja die zijn ook veranderd
Scythe voorziet de Mugen 5 van zijn tweede generatie van het Hyper Precision Mounting System. Deze bevestigingsmethode moet gebruiksvriendelijker zijn dan zijn voorganger.
Echt wereldschokkend niet, maar als je de plaatjes kijkt dan zie je dat het wel ''iets'' makkelijker is geworden.
*staart* er zit.. een extra lipje op?
Is dat het verschil..?
Jup, zoals ik al zei niet wereldschokkend, maar maakt het wel ''iets'' makkelijker om het los te maken en te bevestigen.

Edit: Misschien maakt dat nu wel een wereld van een verschil, omdat ze gecentreerd zitten en je daar druk op uit kan oefenen. Het vervelende was namelijk dat je 1 kant vast had zitten en daarna de andere kant wou vast maken en dan schoot de ene kant weer los etcetc

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 7 december 2016 22:25]

Ach... niks wat een Dremel niet oplost. :Y)
Als je met een Dremel aan de gang moet dan heb je m.i. de verkeerde koeler gekocht.

Bovendien, als je met een Dremel een stuk van een koeler afhaalt beinvloed je hoe dan ook de koelprestaties en dat lijkt mij toch ook niet echt de bedoeling.
Valt wel mee... gaat vaak maar om millimeters. Niets om over naar huis te schrijven, en al helemaal niets waar een wat betere fan (want de bijgeleverde is al niet echt topkwaliteit) niet kan compenseren.

Soms moet je wat aanpassen. Daar zijn we toch tweakers voor??

(Wel jammer dat we hiervoor op 0 gemod worden, geeft een beetje aan waar de tegenwoordige tweakers staan. :))
Heh, ik ben meer een tweaker in de software zin ;) Twee linkerhanden en zo :D
Fijn dat ze een goede CPU koeler hebben gemaakt die je kan gebruiken zonder dat je in de problemen komt met DDR module's met heatsinks. Vooral als hij beter koelt dan zijn voorganger en stiller is.

[Reactie gewijzigd door ludacrash op 7 december 2016 15:15]

Erg goed dat ze gebruiksvriendelijkheid van de voorganger hebben verbeterd. Het plaatsen van de koeler in een krappe kast in combinatie met m'n matige motoriek was echt een hel.
Goed initiatief om rekening te houden met hoog RAM! Ik had daar ook last van met Mugen 2 en Kingston RAM met extra hoge heatsinks.

Maar de tweede fan hangt nu alsnog tegen het RAM aan...

Edit: typefoutje

[Reactie gewijzigd door RiGhTeOuS op 7 december 2016 15:21]

Hoewel ze misschien een beetje laat zijn met het concept (de vijfde koeler in de serie), is het zeker een goede verbetering. Echter vraag ik me wel af of de koeler dan nog geschikt is voor moederborden met geheugensloten aan weerskanten van de processorsocket :P

Edit: Ik heb het plaatje eens beter bekeken, nvm :D

[Reactie gewijzigd door Higaphix op 7 december 2016 15:21]

Het hoge heatspreader ddr ram probleem zie ik eigenlijk keer op keer bij diverse kasten en builds terugkomen. Zeer weinig bedrijven houden er rekening mee. Laatst weer een probleem in mijn phanteks kast waardoor de closed loop cooling niet goed pastte. Waarom gaat dit keer op keer ook bij luchtkoeling fout? Apart dat een bedrijf als Scythe er tevens 5 x over moet doen om een beslissing te maken voor iets waar ik 12 jaar geleden ook al last van had.

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 7 december 2016 15:43]

Prettig dat full-size RAM er nu goed in past! Ik ben zelf gelukkig voor Low Profile RAM gegaan tijdens mijn build (simpelweg omdat 't goedkoper was) en de fan van de Mugen 4 die ik heb zit er maar net boven, dat was moeilijker geweest als ik een hoger RAM latje had. Een vriendelijkere fan mounting mechanisme is ook welkom, ik heb mijn vinger er een keer aan opengehaald op een wat minder handig momentje van me :+