Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PS4-update lijkt 'boost'-modus te bevatten voor oudere games op Pro-variant

Door , 154 reacties

Een nieuwe bèta-update voor de PlayStation 4 Pro lijkt een zogenaamde 'boost'-modus te bevatten, waarmee games beter draaien die niet van een patch voor de Pro-versie zijn voorzien. Verschillende gebruikers, waaronder tweakers, melden dat de modus deel uitmaakt van de update.

Onder andere Polygon bericht over de modus op basis van meldingen van gebruikers. In eerste instantie was de beschrijving van de nieuwe functie alleen in het Japans verschenen, maar nu meer gebruikers de update binnen hebben, is deze ook in andere talen beschikbaar. De beschrijving meldt dat de modus ertoe dient om 'verbeterde gameplay te bieden, inclusief hogere framerates, voor games die uitkwamen vóór de PS4 Pro'.

De site heeft daarnaast een video van een gebruiker gepubliceerd, waarin het verschil tussen het in- en uitschakelen van de modus te zien is in de game The Evil Within. De Pro-versie van de PlayStation 4 is krachtiger dan de normale versie van de console. Zo is de gpu bijvoorbeeld ruim twee keer zo snel en kan het apparaat 4k-resolutie weergeven.

Niet alle games zijn voorzien van ondersteuning voor de Pro-variant, zo publiceerde Sony in november een lijst met games die gebruik kunnen maken van de betere specificaties. In totaal bevatte de lijst 41 voor de console geoptimaliseerde titels. Vrijdag publiceerde Sony een blogpost met de aankondiging van de bètapatch, die onder andere ondersteuning voor externe harde schijven met zich meebrengt.

Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

3 februari 2017 21:10

154 reacties

Linkedin Google+

Reacties (154)

Wijzig sortering
De boost mode lijkt nog wel aardig voordeel te hebben bij games met een unloked framerate, een aantal voorbeelden.

120fps met Rainbow Siege
https://www.youtube.com/watch?v=vaoGjDcw1oI

Een boost voor Bloodborne <3
https://www.youtube.com/watch?v=6qqgylCea40

Assisn's Creed Unity eindelijk een stabiele 30fps! :P
https://www.youtube.com/watch?v=yFxs-Kdkn1I
Leuk die 120fps in Siege, alleen welke tv kan > 60fps (60Hz) weergeven? ;).
Een heleboel toch? Meestal zijn monitoren wat gelimiteerd, maar zelfs mijn oude budget-TV van 5 jaar oud is 100hz :)
Wij hebben ook een TV die '' 100hz '' moet zijn, dit is echter niet 100hz en dat zal die van jou waarschijnlijk ook niet zijn.

Paar jaar geleden was het heel populair voor televisie makers om hun TV aan te prijzen met een zo hoog mogelijke HZ aantal.
Je had ineens 100hz wat de must have was, toen op korte tijd 200, 300,400 600 1200 en zelfs 2400Hz
Maar wat blijkt... het zijn ( bijna ) allemaal 50hz/60hz TV's die allemaal zo hun eigen techniek hebben om een virtueel hogere framerate te genereren.
Ze maken dan volgens de fabrikanten van de 50hz televisie een 100+hz beeld.
Is dit nou echt vloeiender en beter? dat is maar de vraag
Wat mij betreft is het een grote marketing truc waar ze gelukkig nu mee opgehouden zijn.
50Hz tegen 100Hz maakt wel degelijk een duidelijk zichtbaar verschil. Een simpele test; ga niet voor maar naast de tv staan en kijk er langs. In je ooghoek zie je de 50Hz versie flikkeren en de 100Hz niet. Vandaar het 'rustiger' beeld waar over gesproken werd.
Johan zijn post lijkt mij volledig correct?

Dat een zogenaamde 100Hz (of 2400Hz) LCD TV rustiger beeld kon geven, ok. Maar het was geen 100Hz TV. De benaming is puur marketing, voor de groep mensen die wisten dat bij CRT schermen er een verschil is tussen 50Hz en 100Hz, CRT TV's hadden dan ook daadwerkelijk 100Hz i.p.v. gebruik te maken van interpolatie techniek zoals LCD TV's dat deden.

Overigens meen ik me te herinneren dat er fabrikanten waren die wel uitlegde met een afbeelding dat er frames toegevoegd worden om een vloeiender beeld te krijgen.
De benaming is puur marketing
Zeker niet. Natuurlijk is het ook marketing, maar er us geen misleiding. De gemiddelde TV-kijker geeft namelijk geen zier om frames per second, die wil gewoon een zo goed mogelijke beeldkwaliteit. De feature impliceert geenszins dat hij nu ook ineens een hogere refresh rates ondersteunt - dat is een eigenschap die je louter bij monitoren ziet.
Het is nog steeds 50 "echte "Hz
Post processing technieken tellen niet in mijn ogen. Deze bedenken gewoon tussenliggende frames waardoor het vloeiender aanvoelt.
Zet je "100 Hz" Tv maar eens tegenover een echte 100Hz monitor
Dit geldt toch helemaal niet voor LCD TVs ?
Bij mijn plasma-TV kan ik zeer duidelijk het verschil zien tussen 50Hz en 100Hz, en inderdaad vooral ook als je naast de TV ipv naar de TV kijkt. Maar zoiets heb ik in elk geval nog nooit bij LCD gezien. Die flikkeren helemaal niet, en daar heeft de 100Hz en dergelijke enkel te maken met interpolatie van extra beelden om een vloeiender beeld te krijgen, niet om een rustiger beeld te krijgen zoals bij CRT/Plasma.
50Hz vs 100Hz maakt duidelijk een verschil, maar het resultaat is vaak behaald door met de televisie een naberekening te doen op je content.

Dit betekent dat als je content hebt die op 100Hz is gemaakt (bijvoorbeeld een game-pc die een game op 100 fps output), dat je niet de 100Hz van de PC ziet, maar 50HZ die dan door de televisie verbouwd wordt naar 100Hz.

Doordat de computers in televisies niet bepaald krachtig zijn, geeft dat regelmatig artefacten. Dit kun je bijvoorbeeld duidelijk zien bij vogels in de lucht. De V-vormpjes (V-^-V-^-V-^) verwarren de voorspellingsberekening (waar wil het nu heen?) en zo wordt het lijntje opgebroken in stukken.

Dit betekent ook voor games, dat je reactietijd niet 10ms is (1000ms/100hz), maar op zijn minst 20ms. Daar moet dan ook nog de berekeningstijd van je televisie bijkomen, wat nog meer vertraging oplevert. Zo kom je uit bij een reactietijd van soms wel 40ms! Dat betekent dat alles boven de 25FPS (1000ms/40ms) verspilde reactietijd is voor de speler, en dat elke actie pas 40ms later op scherm verdwijnt.

Bij passieve media zoals Films van BR's en Netflixen maakt deze delay niks uit, maar dit is de reden waarom gamen op een TV soms langzaam/vreemd voelt.

Neem daartegenover bijvoorbeeld de nu erg populaire 144hz monitoren (vaak gebruikt voor PC). In tegenstelling tot een televisie, toont een "high refresh rate monitor" deze frames 1 op 1, zonder rekentrucjes. Dat maakt een monitor een dom apparaat, maar zet de hele last op de computer - die daardoor meer controle krijgt over hoe de content wordt gepresenteerd.

Om hier nog even op reactietijd verder te gaan, met 144hz kom je uit op 6.94ms (1000/144). Dat betekent dat er ruwweg vijf en een half keer meer informatie uit het scherm komen kan. Dit is waarom competitieve CS:GO spelers liever met een HRM werken.

Nou komt er nog een grapje bij. De 100Hz, 400Hz, of zelfs 2400Hz televisies gebruiken niet alleen rekenkracht en interpolatie om extra schermpjes te genereren, maar gebruiken ook iets dat "backlight strobing" heet. Wat dit inhoudt, is dat in plaats van dat de verlichting aan blijft, dat deze snel uit en aan wordt gedaan, op de snelheid die wordt genoemd in het promotiemateriaal.

Hierdoor is 'de televisie' een 2400Hz apparaat, maar niet het beeld van de televisie. Dit is in principe vergelijkbaar met het monteren van gemotoriseerde spinners op je autowielen, en vanwege het (subjectieve) mooie effect dat het geeft als je kijkt naar de wielen terwijl je rijdt, te zeggen "Kijk eens hoe snel deze auto kan rijden?" "De Spinners gaan met 600Km/h!" - op je Polo. Is je Polo dan een 600Km/h auto?
Maar je kunt hem niet op 100Hz aansturen vanaf een pc. Probeer maar eens ;).
Welke andere componenten?. Als de ps4 pro locked op 60hz(weet niet dat het geval is) heb je weinig aan 120hz tv's

[Reactie gewijzigd door loki504 op 4 februari 2017 08:58]

Geef voorbeelden want we geloven je blijkbaar niet. TV's hebben zoveel ik weet nooit meer dan 60Hz input. Misschien is er recentelijk iets veranderd, graag voorbeelden dus.

Ik kan me voorstellen dat een fabrikant een speciale game-tv heeft gemaakt. Maar "veel" zoals jij zegt, betwijfel ik zeer.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 4 februari 2017 08:05]

Dat is niet native maar je paneel overclocken. Dat lukt niet op de ps4pro.
Wie heeft -16?
En je link heeft het over iets aanpassen zodat het kan, op een beperkt aantal TV's
Het is dus geen standaard iets.
Ga eens naar Coolblue, daar laten ze de echte Hz waarde zien (native 50hz of 100hz)
https://www.tvstore.nl/ca...levisies.html?3165=124393

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 4 februari 2017 15:39]

Dat is de weergave snelheid van het display om het 50Hz beeld vloeiender weer te geven zoals ik als uitgelegd heb. Ja, het display doet misschien 100Hz, de input gaat niet verder dan 50Hz of 60Hz.

Je moet het ook vanuit de fabrikant bedenken. Waarom een input maken die meer aan kan? Dat kost alleen maar geld. En er zijn maar een paar klanten die een PC aan de TV hangen voor gamen dat het meer dan 60Hz kan weergeven. Niet genoeg om duurdere hardware toe te voegen en software aan te passen.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 4 februari 2017 17:16]

Dat is helemaal waar, maar dat maakt even niet uit. :P
Gaming op > 60Hz is wel een absoluut goed merkbaar iets. Heb zelf nu een krap jaar een (1440p) 144Hz scherm, in combo met een GTX 1080. Games draaien merkbaar vloeiender, ook al haal je "maar" ~90-100fps in zware games.

Op TV's heeft het geen zin, al, is een stabiele 60 fps @ 1080p in veel games waarschijnlijk een betere ervaring dan 4k met amper 30....
Ik heb het zelf nooit ervaren, maar ik wil het wel geloven! Er wordt altijd wel beweerd dat je <60Hz/fps niet zal merken, maar ik kon me daar nooit zo in vinden. Goed om te horen dat het ook echt merkbaar is wanneer het aantal Hz hoger is.
Van 60 > 75 of 90 levert echt wat op, daarboven kan ik niet echt merken om eerlijk te zijn.
Oke leuke info, daar ga ik in de toekomst rekening mee houden. :)
Vooral in racegames en shooters kun je het goed merken. In een adventure game merk je er b.v. weinig van.

Poosje geleden Forza Horizon 3 @ pc gespeeld terwijl schermresolutie ~30% hoger stond (nvidia experience optimalisatie) waardoor ik maar 50-60fps had, voelt aan als een "diashow" inverhouding.
Het teruggaan naar 60fps is zeker merkbaar maar een diashow is wat overdreven. Bij teruggaan van 2160p naar 1080p bij gelijke grootte van de monitor is het ook alsof je door een wazige skibril aan het gamen bent. Zo heeft alles zijn nadelen, doe mij maar 2160p op 120hz min. Ik zal nog een paar jaar moeten wachten vrees ik. Tegen die tijd zal ik wel 8k willen denk ik.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 3 februari 2017 23:08]

Er zijn al uhd + 144 Hz monitoren hoor. Dus je hoeft niet te wachten.
Weet ik, ik wacht even op hdr monitoren en wat lagere prijzen. Het is ook fijn dat de GPU dat trekt. Mijn 980ti haalt dat niet.
Kan je eens linken aub? Ik vind er namelijk maar 1 stuk in de tweakers pricewatch, en die is zelfs nog niet beschikbaar...
Een diashow is idd ook wat overdreven, maar vooral in racegames en snelle shooters is het echt goed merkbaar.
Wow wen je daar zo snel aan ja. Dat wordt dan even goed investeren bij mijn volgende PC. :Y)
er zijn nu ook monitoren met 240hz... (mensen zeggen dat ze het verschil merken tussen 144 en 240hz)
Voor mij is het hetzelfde, boven de 90 merk ik niet echt grotere verschillen. Duik het daaronder dan merk ik het bij snelle games vrijwel direct.
Ben in een jaar van 60hz, naar 70hz, naar 144hz gegaan, en alle drie te keren voelt het nog fijner aan dan het vorige. :)
Ik speel dan ook CS:GO maar ik denk dat het ook bij andere games zeker te merken valt.
Zelf merkte ik vroeger wel duidelijk het verschil tot zo'n 120hz (en FPS 1:1), via old school crt's van liyama/eiso/nec etc. Heerlijk lage input lag (monitor zelf 0ms of bijna 0 en volledige motion resolutie). Daarboven was het verschil nihil. Van 120 Hz ineens naar160 Hz was te merken bijvoorbeeld, maar erg minimaal en lastig om 1:1 qua FPS te halen. Dit natuurlijk in combinatie met een overclockte PS2 bus voor de muis (in den beginne) en later polling rate van de USB muizen.

Wat ik ook om mij heen merkte is dat velen het verschil niet zagen of voelden (tot op zekere hoogte). Voor hun was 30 VS 60 FPS duidelijk, daarboven merkte ze het niet meer. Qua Hz zagen ze wel dat 60 VS 100hz minder flikkerde op crt schermen, maar hoger of kleinere verschillen zagen ze niet, ik dus wel.
ik merkte het vooral op de windows desktop op het ene scherm met 60hz zie je de ghosting(?) van de muis als je die snel beweegt op mijn 144hz display helemaal niet

ook het verslepen van vensters is super smooth twgenover de 60hz
Leuk die 120fps in Siege, alleen welke tv kan > 60fps (60Hz) weergeven? ;).
Mijn 4K tv kan op full hd 120 fps weergeven (Sony X830), die stamt alweer uit december 2015.
Zag het idd na wat google. Is wel een uitzondering volgens mij ;).
mijn tv en bijna elke tv. framerate is niet gelijk aan hertz alleen kan je last krijgen van v sync problemen of screen tearing
60Hz wel, maar niet meer dan dat ;).
mijn tv is ook 60 hz maar ik kan wel 120 fps of meer halen en ook meten met fraps in sommige spellen levert dit alleen v sync problemen op.
Je scherm geeft maar 60 nieuwe beelden met seconden weer, je pc kan er meer renderen. Hier heb je alleen niets aan (kunt beter v-sync aanzetten in zo'n geval misschien).
niet als je minder input lag wil in bijv multiplayer spellen zoals bf3 of titanfall. en ook zie ik dips van 80 naar 60 het zichtbaar en merkbaar ook op een 60 hz tv.
Dat komt omdat je een variabele framerate hebt. Als je locked op 60 is het in dubbelblind tests nooit aangetoond dat er merkbaar verschil is. Zolang je monitor 60 hz weergeeft, heb je er gewoon niets aan tenzij je op de absolute top speelt (en dan heb je geen 60hz monitor voor je staan). Een in cijfers uit te drukken verschil wil nog niet zeggen dat er een aantoonbaar verschil is in de gameplay.

Sterker nog, met stabiele FPS en een goede engine/render pipeline die niet teveel tearing veroorzaakt, is zelfs op 50 FPS het verschil lastig aan te tonen. Het zijn de fluctuaties die de ervaring verstoren én ook negatieve impact op de input lag hebben. Als input lag namelijk stabiel is, kalibreer je na verloop van tijd zélf al om de timing goed te krijgen. Dat zie je heel sterk bij 'ervaren' console gamers, want die hebben heel wat te compenseren en voeren vaak acties uit ruim voordat er op het scherm om die actie wordt gevraagd.

Enne... als je je over input lag druk maakt bij BF3 of Titanfall... mja nuff said. Dat zijn games die het woord Esports nog niet eens in de verste verte gehoord hebben. De tickrates van de servers zijn al te laag om er uberhaupt verschil in te merken. Totaal irrelevant dus.

De FPS-hype komt vanuit de Counterstrike community omdat dat op een wat aparte engine loopt die wél degelijk meetbaar en aantoonbaar verschilt in gameplay op hoge FPS. Dat wil helemaal niet zeggen dat dat voor elke game geldt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 februari 2017 00:39]

Toch te bizar voor woorden dat stabiel 30 fps nu een USP is voor de PS4Pro.

Race to the bottom, springs to mind...

Het zijn berichten als deze dat ik weer weet waarom PC gaming toch echt aan de top blijft staan.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 februari 2017 00:27]

Ik snap die vergelijkingen nooit.
Een pc kost al snel 3 tot 10 keer zoveel.

De prijs/prestatie van consoles is behoorlijk goed en als je meer wilt koop/bouw je een pc.

Het is uiteindelijk een centenkwestie en wat je voor je hobby overhebt.
In de aanschaf, kan. Hoeft niet. Over de langere termijn gaan de kosten echter gelijk lopen.

Hoe dan ook, het is mooi dat de consoles nu wat sneller stapjes naar boven maken. Het is alleen jammer dat je dan een volledig nieuwe moet kopen terwijl je oude nou niet echt de zelfde waarde behoudt.
Dat is jouw keuze, het hoeft niet dus is het geen argument.
-ahum- Nietus.

Als je de computer op dezelfde frequentie updatet als de console - een cyclus die gemiddeld 8 jaar duurt! - zijn de kosten best wel leuk uit te rekenen:

Een Playstation 4 op launch: ¤400,-
Playstation Plus voor 8 jaar: ¤400,-
4x Mainstream game - 1 maand na release: ¤240,- per jaar (¤1920,-)
4x Indie game: ¤80,- per jaar (¤640,-)
Totaal: ¤3360,- Over 8 jaar.

¤420,-/jaar

Een Middle of road Game PC: ¤600 (i3+GTX960)
4x Mainstream game - 1 maand na release: ¤160 per jaar (¤1280,-)
4x Indie game: ¤20,- per jaar (¤160,-)
Xbox ONE controller for PC: ¤60,-
Totaal: ¤2100,- Over 8 jaar.

¤262,50/jaar

Oh, nu komt de PS5 uit. Wat doe ik nu?

Een Playstation 5 op launch: ¤400,-
Playstation Plus Gold voor 8 jaar: ¤400,-
4x Mainstream game - 1 maand na release: ¤240,- per jaar (¤1920,-)
4x Indie game: ¤80,- per jaar (¤640,-)
Totaal: ¤3360,-
Totaal inclusief PS4: ¤6720,- over 16 jaar.

¤420,-/jaar.

Verkoop CPU, GPU, Moederbord. -¤150,-
Aankoop CPU, GPU, Moederbord, Grotere SSD: ¤600,- (i5+GTX1150ti/RX570)
4x Mainstream game - 1 maand na release: ¤160 per jaar (¤1280,-)
4x Indie game: ¤20,- per jaar (¤160,-)
Snacks: ¤10,- (Makkelijker rekenen)
Totaal: ¤1900,-
Totaal inclusief eerder: ¤4000,- over 16 jaar.

¤250,-/jaar


Nou gaan we even kijken naar welke games we er aan over hebben gehouden op welk platform:

PS4: 48 games
PS5: 48 games
vs
PC: 96 games

PS4 games speel je dan evenveel als je nu nog op je PS3 speelt.

Maar hoeveel mensen spelen er nu nog Skyrim(2011) op PC? Of Starcraft (2010) 2? What about Age of Empires II (1999)? Let wel, 1999 was toen we nog speelden met de PS1!

Nou vervang eens de PS4 en PS5 launch prijs met ¤250,-. De "Super Goedkope Console Prijs". Hoeveel goedkoper is het dan nog? Het is nog steeds ¤2100,- duurder over de loop van twee generaties.

Absoluut Bizar.
Leuke aannames, maar verander ze een beetje en de uitkomst is behoorlijk anders.
Doe eens 3 spellen per jaar, en zet Skyrim en Fallout daartussen. Red je dat op die pc van ¤ 600? Vast niet.
En waarom zou je die abonnementen nemen?

Maar goed, ik wordt deze onzindiscussies een beetje zat, net of iedereen perse 8 games per jaar speelt...
Waarom iemand Playstation plus abbonnementen zou willen nemen, moet je mij niet vragen. Het is niet alsof online games, zoals Overwatch, Rocket League, Battlefield, Call of Duty, Titanfall, Rainbow 6 Siege of GTA 5 de best verkopende games van het platform zijn. /s

Daartegenover is in een keer de ervaring op PC significant beter, als je bewust kiest om geen internetabonnement te nemen op de console. Dat maakt het weer een oneerlijk vergelijk. Niet dat het dat al niet is.

Ik neem het met de hoeveelheid gekochte games nog bijzonder leuk, want als je gaat kijken naar hoeveel ik er op de PC aan het einde van de periode heb, zul je merken: "Het is toevallig precies het dubbele."

Skyrim of Fallout op ultra settings in een resolutie die de PS4 niet trekt, doet een i3 PCtje met een GTX 960 bijzonder goed.

Zelfs al gaan we terug naar 1 AAA-game per jaar en 1 Indie-game, dan komen we nog niet uit op de gewenste situatie voor de console. De claim is namelijk niet of het even duur is, maar of consoles goedkoper zijn. Significant goedkoper zijn.

Als we al genoegen moeten nemen met mindere graphics, géén internet en maar één - a -twee games per jaar om daarvoor te zorgen, dan begin ik de zin in de hobby een beetje te verliezen.

Als ik dan na 10 jaar mijn oude PS4 games wil herspelen, moet ik dat hele pleurisding ook nog gaan aansluiten, want ik heb inmiddels de Playstation 6 al aan mijn TV hangen.

Niet alleen dat, maar stel ik krijg een keer een financiele windval, en ik héb dat geld om een keer in mijn hobby te steken.
Mijn hobby is gamen.
Mijn hobby is computer.
Mijn hobby is sleutelen.
Als ik 400 euro in mijn console wil steken, dan krijg ik daar games voor. Niks anders.
Als ik 400 euro in mijn PC wil steken, kan ik daar mijn ervaring serieus mee verbeteren. Groter scherm, fijnere muis. RGB toetsenbord, mooie muismat. Dikke GPU, mooie kast. Grote harde schijf. Dat kan ik blijven doen zolang ik dat wil, en dat kan ik laten zoveel als ik het wil.

Consoles geven een aggressieve stilstand in zowel je grafische kracht als je gamesbibliotheek.

[Reactie gewijzigd door Gamrin op 6 februari 2017 18:13]

Je maakt een kringredenering; omdat voor jou een pc het betere platform is ga je ervanuit dat anderen die gamen dezelfde eisen en wensen zullen hebben.

Dat voor jou een console niet voldoet is duidelijk, maar ik kan me prima voorstellen dat er mensen zijn met andere eisen en wensen waarvoor een pc enorm behelpen is.

Voor mij werkt een console ook niet, want hoewel ik weinig game, en dan eigenlijk alleen Fallout of ElderScrolls, wil ik wel dat het er mooi uitziet, soepel loopt en nauwelijks laadtijden heeft.
Ofwel, een i7, 970 en een M2-SSD.
Oh, en in een heel klein kastje en ook nog eens stil.

Het grote verschil is dat ik niet verwacht dat anderen precies hetzelfde willen als ik, en dus vind ik het prima dat er consoles zijn voor mensen met andere behoeftes, of dat er mensen zijn die 10 spellen per jaar willen hebben.

Mijn grote hobby is muziek luisteren, gamen doe ik erbij, en Fallout houdt me wel bezig tot het volgende deel van the ElderScrolls uitkomt over een jaar of 3.
Een PC van 500-600 euro maakt gehakt van PS4 Pro. 8)7
De prijs/prestatie van consoles is helemaal niet zo goed, en met het nieuwe beleid waarbij dezelfde console-generatie nu 'een upgrade krijgt' is die prijs/prestatie effectief gigantisch achteruit gegaan.

Zet de PS3 generatie (ongeveer 7 jaar lang) naast de huidige en tel de aanschafkosten maar eens op. Als je nu 'up to date' wil blijven schaf je al binnen de helft van de cyclus van de PS3, al een PS4Pro aan.

Tel daarbij op een maandelijks bedrag voor online over een periode van 7 jaar, een 10 tot 20 euro hogere aanschafprijs voor games die niet in de budgetbak liggen (en het later verschijnen van games in dezelfde budgetbak als bij de PC) en je gaat over een periode van 7 jaar vér boven de aanschaf van een game PC zitten. Daarbij is die game PC dan ook gewoon net zo snel of zelfs 10-30% sneller als de PS4Pro nu is, en ja, dat was ten tijde van de PS4 vanilla release allang mogelijk. En tel dáár dan nog maar eens bij op dat je die PC voor slechts 200-300 euro nog een GPU upgrade kan geven. Daarvoor koop je nog niet eens een PS4, en je koopt er zéker geen PS5 voor als die dan uit is.

En als klap op de vuurpijl doet die PC dan ook nog eens alle randzaken die we allemaal moeten doen, zoals administratie, bankzaken, etcetera. Oh ja, en hij is 100% backwards compatible, inclusief emulators voor zo'n beetje elke oudere console die er is geweest. Hij slikt ook je dualshocks of Xbox controllers. En je kunt je games modden.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 februari 2017 12:44]

Maar je begint met de stelling 'wat is goedkoper'. De console is niet goedkoper.

Natuurlijk zijn er meer dan zat situaties waarin de console goedkoper kan zijn. Maar die zijn er ook voor een PC, die je al bouwt vanaf 280-300 euro. De situaties waarin de console echt goedkoper is, is alleen maar degene waarin iemand minder dan 2-3 games per jaar speelt, reeds een PC/laptop heeft voor de basale zaken, en diegene de console én de games een flinke periode na de release gaat kopen. Dat is echt niet de doelgroep die nu een PS4Pro koopt of er uberhaupt nog van heeft gehoord. Het is de doelgroep die niet eens weet wat FPS betekent.

Het punt was, als je ze écht 1:1 naast elkaar zet, is de PC altijd een betere optie bij gelijke kosten (meer prestatie voor prijs van de console) met inherent meer functionaliteit en geen meerprijs voor basale zaken als online kunnen gaan, wat anno 2017 eigenlijk te bizar voor woorden is.

Ook in een PC kan je een BR/DVD drive stoppen overigens, en ook dan is de PC de goedkopere oplossing. Een DVDRW drive kost twee tientjes, een BR speler kost zes tientjes. De praktijk is echter dat dit een argument is dat actueel was toen de PS3 uitkwam. In Nederland met een penetratiegraad van meer dan 95% voor internet thuis is dit allang een non-issue of is het dat in sneltempo aan het worden. Kijk naar de groei in Netflix abo's en je weet genoeg.

Het enige echte argument dat standhoudt in de console-versus-PC discussie is die van gemak. En zoals altijd kost gemak gewoon geld, en het kost functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 februari 2017 13:32]

Je maakt nog steeds best veel aannames.

- In de tijd van de eerste Xbox was het niet mogelijk om een pc te kopen die dat niveau van performance leverde zonder dat je minimaal het dubbele meenam.
Dat zou zomaar weer kunnen gebeuren bij een volgende generatie. Zeker als game engines eindelijk eens echt multi-threaded gaan ondersteunen wordt het speelveld behoorlijk anders.

- Ik speel ongeveer 1 spel per jaar, vooral Fallout en ElderScrolls, en die melk ik dan ook volledig uit. En raad eens.. ik weet wat FPS betekent.

- Het aanbod van Netflix is nogal beperkt als je geen zin hebt in uitgemolken series of eens een film wilt zien die niet uit Hollywood komt.
Het 'exclusief' argument? Werkelijk? Het hangt er maar net vanaf wat je wilt spelen. Ieder platform heeft z'n exclusieve spellen.
Op een PS4 kan je ook Total War, Civilization, Mount&Blade, Quake Champions, Squadron 42, Escape From Tarkov, , Divinity: Original Sin 2, Tyranny, Unreal Tournament , Lost Ark, Lawbreakers, Dawn of War 3 etc. etc. etc. spelen?
Kan jij Dawn of War 3 wel op de PC spelen dan? ;)
Een hoop van die games komen naar de PS4.
De vraag is eerder: wil ik dat?

Als ik dat inderdaad wil dan koop ik een console maar dan nog is er geen enkele reden om een meerprijs te betalen voor elke andere game die ook op de PC kan worden gekocht. Maar de PC biedt ook al handenvol games die hetzelfde bieden als deze drie exclusives, wat overigens een bedroevend aantal is voor een console als je het vergelijkt met de vorige generaties.

Kortom exclusives als reden om voor een console te gaan worden steeds minder een echt argument. Geen Bloodbourne, maar wél bijvoorbeeld Dark Souls 3. En hoe dichter de consoles bij de PC gaan staan, wat onherroepelijk is en al jarenlang gebeurt, des te lastiger het wordt om de exclusive, echt exclusive te houden, want de kosten van een port zijn bijna altijd lager dan de winst die ermee kan worden gemaakt, het enige argument om exclusives te houden is als system seller.

De hamvraag moet hier zijn: moeten we als gamers niet gewoon de exclusive gaan boycotten? Het is bijna niet meer uit te leggen in een wereld zonder grenzen en met elk systeem op x86.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 6 februari 2017 12:50]

Waarom zou ik de beste games van de generatie gaan boycotten?
Zodat je in de toekomst minder vaak of niet gedwongen wordt een specifieke console te kopen voor één of twee topgames terwijl de rest van de wereld allang naar 'one device fits all' aan het gaan is.
Uhm...

Forza Horizon 3 is op PC.
Forza Motorsport 6 is op PC.

Alles van Dark souls is op PC, dus zonder Bloodborne overleef ik wel.
Uncharted valt goed te vervangen door Tomb Raider, en ook dat zit op PC.

Ik begrijp dat als een game in-house wordt ontwikkeld (Nintendo), er een sterke reden is om die game exclusief te maken voor je eigen platform. Maar als dat platform niet meer recent is, is het netjes om de content open te stellen voor de hele wereld. Zo krijg je geen games die - omdat de console niet meer verkocht wordt - gewoon niet meer te spelen zijn. Überhaubt niet meer.

Exclusieve games van voldoende kwaliteit geven mij een reden om het platform te kopen, mits het een acceptabele prijs heeft voor de performance die het levert. Het is daarentegen niet acceptabel als dat platform zichzelf dan naar ongeïnformeerden gaat marketen als "high-end", en de daarbij horende prijs gaat aannemen, wanneer dat bij lange na niet het geval is.

Opnieuw, ik heb geen probleem met kwaliteits-exclusives. Pokemon, Smash, Pikmin. Voldoende reden voor mij om de recente "pokemonmachine" te kopen. Maar ga me alsjeblieft niet de WII U als een HIGH-PERFORMANCE-GAMING-MACHINE verkopen. Dat is het niet. En dat zijn de XBOX en PS4 ook niet.

De PS3 en X360, inmiddels 12 jaar terug, waren dat wel. Je kon voor het bedrag waarvoor zij over de toonbank gingen nog geen pc halen van dat kaliber. Nu kan dat wel. Daar is een verschuiving van de speltafel naar een bijzonder vervelende hoek van commercialisme, en daar moeten we voor uitkijken als consumerende gamers.
Die laatste 2 video's wordt ik blij van!
Waarom is Rainbow Six Siege zo blurry?
Nog een mooie extra aan deze nieuwe firmware
https://blog.eu.playstati...e-4-50-beta-starts-today/

3D Blu-ray support for PlayStation VR

If you’re a PS VR owner, you can now use your PS4 to play 3D Blu-ray discs and watch them in stereoscopic 3D via your headset.

Nice :)
Eigenlijk best wel raar dat het niet al kon, dat had ik eigenlijk wel verwacht.
Weet iemand (in het beta programma) misschien of dit ook werkt met media bestanden binnen de reguliere media player? Dan kan ik t.z.t. eerst eens wat trailers en dergelijke proberen voor ik naar de winkel ren voor de eerste de beste uitverkoop van 3D-films. Erg veel interesse in deze update, maar benieuwd hoe goed het werkt...
Ik heb de beta draaien, boost mode lijkt goed te werken. Even snel getest, F1 2016 en GTA V lopen aanmerkelijk soepeler op de PS4 pro.
GTA Online ook? Aangezien dit wrl wat issues zou kunnen geven qua fair play tussen diverse versies PS4. En hoe kom je in aanmerking voor beta firmwares?

[Reactie gewijzigd door chimnino op 3 februari 2017 22:01]

Waren ps4 pro voordelen niet alleen voor offline? Game specifieke optimalisaties weken dacht ik dus neem aan boost ook.
Boost mode was eigenlijk niet de bedoeling van Sony. Ik denk dat ze het gedaan hebben omdat er weinig patches werden uitgebracht. En gta heeft een fps lock, dus echt voordeel is er niet behalve minder framedrops.
Helder, zou mooi zijn, ik speel veel GTA online.
GTA online speel ik niet dus kan ik ook niet goed testen. Beta kon je tijd terug voor inschrijven, daarna is het geluk hebben en wachten of je ze uitkiezen. Denk dat het aantal games en hoelang je PS gamer bent wel wat meespeelt.
Ik ben wel benieuwd naar de Digital Foundry report van deze feature
Ik vind dit best een naai streek. Ik heb mijn ps4 voor de ps4 slim verruild omdat ik een stillere en zuiniger model wilde maar geen 4k hdr tv bezit. Met deze update heb ik spijt niet voor de pro te zijn gegaan.

De belofte geen onderscheid in normale titels te maken vervalt hiermee.Ondankt mooi dat deze update er is voel ik me toch benadeeld door loze beloften. Bummer. }:O }:O }:O

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 4 februari 2017 00:17]

Ze hebben beloofd geen onderscheid te maken in aanbod. Alle games beschikbaar op de Pro zullen ook beschikbaar zijn op de gewone PS4. Dat oude games nooit beter zouden kunnen draaien op de Pro hebben ze helemaal nooit gezegd.
Ja maar een aantal games draait zelfs slechter en dat vind ik als PS4 pro eigenaar erg jammer en behoorlijk tegenvallen.
Geen enkel spel draait slechter. Een aantal titels hadden net na de lancering van de Pro marginale framerate verschillen maar draaiden wel op een (veel) hogere resolutie dan de normale PS4. Deze spellen zijn echter vrijwel allemaal gepatcht en hebben nu dus betere graphics en prestaties.
Nou ik zit net mad max te spelen als er iets teveel auto's in beeld zijn of een sandstorm heb ik gewoon lag met die geweldige PRO.
Mad Max heeft ook geen Pro patch. Je zou dan de beta moeten draaien en boost modus aanzetten, om te kijken of je verbeteringen ziet.
wanneer komt deze update officieel uit is dat bekend?
Das gewoon bullshit want alle titels kan je op alle versies draaien. En dat blijft gewoon zo dus...
Had je dat echt niet verwacht? Als er iets was waar ik wel vanuit ging was dat zoiets er aan zat te komen. Mooie praatjes als "dat gaat nooit gebeuren" zijn meestal maar tijdelijk geldig.
Externe harddisk support, ook voor de ps4 of alleen ps4pro?
Ook voor de PS4.
Goh, dat heeft lang geduurd. Heb al sinds het begin een 6TB exemplaar aan m'n Xbox One hangen. }>
Nou ja, persoonlijk liever een rocksolid 30 fps als een framerate die varieert tussen de 40 en 50 fps. Vind ik namelijk helemaal niet prettig.
of nog beter adaptive sync, wou dat consoles die functionaliteit hadden.
Volgens mij zou FreeSync op de PS4 Slim/Pro toegevoegd kunnen worden via firmware, maar dan werkt het alleen met FreeSync monitoren. Er zijn enkele "grote" +40 inch monitors die ook FreeSync hebben trouwens.
Zinloze toevoeging voor 99% van de gebruikers, aangezien er geen tv is die dit ondersteund.
Weet niet zeker, maar zou via firmware update toch wel kunnen? Dacht dat FreeSync op alle panelen werken die HDMI 2.0 hebben.
Alleen G-SYNC heeft een aparte scaler nodig.
Volgens mij moet de scaler alsnog compatibel zijn met de variaties.
tussen 40-50 is haast niet merkbaar van 50 naar 20 wel waar de PS4 absoluut last van heeft.
Vandaar ook liever een locked framerate op 30 of 60 fps....
kan je wel locken op 30 FPS maar als de hardware het niet aankan dropt die gewoon naar 20FPS. Broforce op de classic PS4 is onspeelbaar terwijl me pc die bijna dezelfde specs heeft een oude Phenom 955 met een vergelijkbare videokaart als de PS4 het zonder problemen afspeelt. het zal de processor wel zijn die maar op 1,6 GHz draait.

Liever minder eye candy en 60FPS!

[Reactie gewijzigd door Bintzak op 3 februari 2017 21:36]

Kan natuurlijk ook gewoon aan de developers liggen. Die hebben misschien totaal geen moeite gedaan om te optimaliseren.
Daarnaast is de cinematic mode van de PSVR ook sterk verbeterd en scherper en ondersteunt de PSVR nu 3D Bluray. Mooie update van Sony dit.
2 belangrijke toevoegingen en inderdaad mooi dat er eindelijk wat progressie is.

Ik mis echter 3D 360 graden SBS ondersteuning in de mediaplayer. Aangezien Sony derde partij mediaplayers niet toe lijkt te laten is dat toch wel een heel groot gemis omdat je hierdoor dus op geen enkele manier 360 graden video's of foto's kunt bekijken.

Verder nog steeds weinig nieuws omtrent het drift-probleem dat er wel degelijk is. Ontwikkelaars van de PC-support-hack hebben het gemeten en geconcludeerd dat het om een foutief algoritme gaat dat zorgt voor de beruchte drift en zodoende lijkt het niet per se om een hardware probleem te gaan.
Ik zei het bij de introductie en release van de PRO, jammer dat deze hardware als mosterd na de maaltijd komt. De "gewone" PS4 had dit ook moeten hebben. Daarnaast vind ik het ronduit belachelijk dat games bepaalde "boost technologie" nodig hebben om fatsoenlijk te kunnen draaien. Een game, inclusief alle DLC tegenwoordig, kost al snel meer dan 100 euro (totaal packag dus) en nog zitten er scala aan bugs en problemen in.
"De gewone PS4 had dit ook moeten hebben."

De ene ontwikkelaar of uitgever geeft voorkeur aan net iets mooiere beelden voor de trailers / marketing materiaal, de ander geeft voorkeur aan stabiele of hogere framerate. Dat kun je die partijen aanrekenen, niet de PS4 imo.

"Een game, inclusief alle DLC tegenwoordig, kost al snel meer dan 100 euro (totaal packag dus) en nog zitten er scala aan bugs en problemen in."

Als je zo ongeduldig bent om zonder research of reviews / indrukken op dag één een game te kopen of van tevoren te pre-orderen en dan ofwel de special edition of direct met season pass, dan kun je inderdaad voor 100 euro de boot in gaan. Heb je gewoon iets meer geduld, dan kijk je eerst wat anderen ervan vinden, of er veel issues worden gemeld en dan bepaal je of de game het geld waard is. En de DLC kun je ook altijd later nog kopen als je op dat moment de game nog steeds leuk vindt. Zo niet, dan is het 'gewoon' 60 euro of als je zelfs maar een paar weken geduld hebt, is de prijs alweer gedaald.

Zelf koop ik per jaar misschien maar één full price game. Heb een grote backlog en hoef games niet per sé op dag 1 te hebben. Ik heb nooit last van game breaking bugs, op het moment dat ik ze speel, zijn er al tig patches geweest: heerlijk. En dat voor maximaal de helft van de originele prijs.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 4 februari 2017 09:38]

Goede feature ik denk dat de Xbox Scorpio dit ook zal ondersteunen gezien Microsoft dit ook toe past met de Xbox ons S en op oude Xbox360 games. Sony is duidelijk de inhaalslag aan het doen om een paar van de concurrent zijn goede features over te nemen, helemaal niks mis mee.

Nog meer reden om als je een ps4 koopt de Pro te kiezen want het is simpelweg het verschil in geld absoluut waard als je naar de specificaties en mogelijkheden kijkt. Framerate is koning.
Leuk maar meeste hebben geen 4Kdus geen toevoeging... En als je zo'n tv niet gaat kopen kan je dus zowiezo beter voorde PS4Slim gaan... Dies krachtig zat om alles op minstens 30 fps te draaien.
Welke inhaalslag en welke features? Feitelijk genomen is er nog geen concurrent voor de Pro. De Scorpio bestaat namelijk helemaal nog niet....
Idd en de Scorpio is ook (angstvallig) aangekondigd nadat de Pro compleet gelekt werd en de websites ermee vol stonden. Het feit dat er geeneens specs zijn getoond maar enkel wat de ruwe performance moet zijn zegt al genoeg. Het was niks anders dan een paniekreactie vanuit Microsoft. Even aankondigen dat ze ook ergens mee bezig zijn en dat het "eind 2017" op de markt komt. Ze moeten wel iets anders gaan de Xbox bezitters al over naar de Pro.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 4 februari 2017 00:15]

Was het niet zo dat er eerder geruchten waren over de Scorpio dan over de PS4 Pro?
Zoals ik aangaf de xbox one S heeft een snellere GPU en deze werkt in alle games en de xbox one doet ook een boost mode in xbox360 games
Als framerate koning is kun je beter een fatsoenlijke PC in elkaar zetten.

Edit: Zo, dat zijn veel "ongewenst". Butthurt PS4 fans?

[Reactie gewijzigd door davydeking op 3 februari 2017 21:37]

Dat gaat je niet lukken voor onder de 400 euro.
Wat maakt dat uit? Nogmaals, argumentatie was hier framerate, niet prijs.
Handig zo'n PC voor als je bijv Uncharted 4, Bloodborne, Until Dawn, Ratchet & Clank, Horizon: Zero Dawn ... Nah, fuck it. Je snapt t zelf ook wel.
Ja, das leuk. Maar mensen kopen sowieso geen PS4 voor de framerates dus je opmerking slaat nergens op. Mensen kopen een PS4 voor gemak. Ease of use. Exclusives. Big screen. Controller. Blu-ray speler. Whatever. Nee, gaan we weer ouwehoeren over hoe framerates beter zijn op een pc.... Gun mensen met een PS4 gewoon een fijne firmware update waar framedrops verder terug gedrongen worden voor een gladdere gameplay
PC's werken ook prima als je weet hoe je ermee om moet gaan. Controller of Mouse/Keyboard is mening, geen feit.