Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Sony brengt donderdag een update uit voor de PS4 Media Player-software die ondersteuning voor het bekijken van 360-gradenvideo's en -foto's toevoegt. Ook kan de mediaplayer na de update overweg met flac-bestanden.

Gebruikers met een PlayStation VR-bril kunnen in het menu van de Media Player-software 'VR mode' activeren. Vervolgens kunnen 360-gradenfoto's en -video's vanaf een mediaserver of usb-apparaat geladen worden. De software kan overweg met media die is vastgelegd als een equidistante cilinderprojectie.

Ook brengt de update ondersteuning voor audio in flac-formaat. Sony zegt ook dat alle muziek die geen high-res audio is wordt opgeschaald. Mp3's en aac-bestanden zouden daardoor 'rijker' moeten klinken, claimt de fabrikant.

De software-update komt op dezelfde dag dat Sony de PlayStation VR uitbrengt. De vr-bril voor de console heeft een adviesprijs van 399 euro en werkt met alle versies van de PS4, waaronder nieuwe kleinere model en de krachtigere PlayStation 4 Pro, die vanaf 10 november beschikbaar is.

equidistante cilinderprojectie

Voorbeeld van een bestand met een equidistante cilinderprojectie op een regulier scherm. In de VR mode in combinatie met de PSVR wordt het beeld als 360-gradenvideo weergeven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Sony zegt ook dat alle muziek die geen high-res audio is wordt opgeschaald naar een hogere kwaliteit. Mp3's en aac-bestanden zouden daardoor beter moeten klinken, claimt de fabrikant.
Wat een onzin. De kwaliteit van audio is niet op te schalen. Punt.
Consumenten Jan en Hennie zullen hier wel weer intrappen en gaan juichen na het 'horen' van dit placebo effect.
Wat een onzin. De kwaliteit van audio is niet op te schalen. Punt.
Dat is te ruim vertaald door tweakers.net. In de originele blogpost van Sony, spreken ze enkel van upscalen en niet van "kwaliteit upscalen". Er wordt zelfs niets over "kwaliteit" gezegd, maar enkel dat het geluid veel rijker klinkt. Dat zijn technieken die mogelijk en ook niet abnormaal zijn.
The latter is thanks to Sony’s DSEE HX™ technology. What this means is any MP3s or AACs – files whose space-saving compression strips out some of a song’s subtleties – played through your PlayStation 4 will be automatically upscaled. It means your compressed music will now sound much richer as a result. You can get a more in-depth breakdown on how the technology works here.
It means your compressed music will now sound much richer as a result.
Dat impliceert toch zeker een betere geluidskwaliteit. Natuurlijk claimt Sony dat het beter klinkt, als ze dat niet zouden doen, wat zou het nut van het upscalen dan zijn?
'Richer' en 'kwalitatief beter' zijn 2 verschillende dingen. Als je de bass boost klinkt het voor de meeste mensen 'richer', maar dat heeft inderdaad niks met kwaliteit te maken. You can't polish a turd.
Eens met je laatste uitspraak, maar dat is wel wat fabrikanten vaak willen doen geloven. Daarom de bewoording 'claimt' :) Ik zal mijn woordkeuze met betrekking tot 'beter' nog wat aanpassen in het artikel.
Een 'echo' of 'reverb' op je geluid zetten maakt het ook 'richer'.

Het is het kerk effect, in de kerk klinkt alles veel voller, niet omdat er meer info is, maar gewoon omdat er reverb (echo) op zit.
Een opschaling naar een hogere bitrate zal idd niet erg veel verschil in geluidskwaliteit teweegbrengen, behalve dat het je meer headroom geeft tijdens het mengen met andere audiobronnen. Dat zal in dit geval niet echt opgaan, denk ik.
Een upscaling van de samplefrequentie, gecombineerd met goede antialiasing, kan in sommige gevallen wl voor een betere audioweergave zorgen. Bij een hogere samplefrequentie liggen de individuele samples qua tijd dichter bij elkaar, waardoor je minder kwantiseringsruis hebt (de overgangen tussen samples zullen minder groot zijn) en daarmee de algemene signaal/ruisverhouding verbetert.
De meeste mainstream digitaal/analoog omzetters bezitten overigens al bijzonder goede filters en doen aan extra oversampling waardoor de kwantiseringsruis al bijna onhoorbaar is. Dus het blijft slechts een theoretisch plausibele mogelijkheid.

[Reactie gewijzigd door lekorque op 13 oktober 2016 10:00]

Ik wilde het net zeggen ja. Oftewel, er wordt een eq op losgelaten waardoor Henk en Ingrid vinden dat het "lekker vet" klinkt.. Informatie die door (gebrekkige) MP3-coderingen verloren is gegaan valt nooit meer terug te halen.
En als Henk en Ingrid het lekker vet vinden klinken, dan is het toch goed voor hun? Ik bedoel, hoeveel audiofielen gaan nu muziek luisteren via de PS4, of hoeveel filmfanaten gaan nu films kijken via de PS4? Als de nieuwe update door Henk en Ingrid wordt gewaardeerd is iedereen blij.
Er is verder ook weinig mis mee, al claimen de meeste fabrikanten dat ze de kwaliteit van de bestanden an sich omhooghalen, en dat is gewoon niet mogelijk.
Kwaliteit die weg is ben je kwijt.

Maar je kunt er wel filters op zetten die het geluid aangenamer laten klinken.
Dat dit niet meer te vergelijken is met het origineel is dan jammer.
Het gaat uiteindelijke om de perceptie van de luisteraar.
De geluidsinstallatie EN het 'subjectieve' menselijk oor bepalen uiteindelijk de geluidsbeleving ......
Ja, maar als je bron bestaat uit 128 kb/s mp3 rotzooi, of zelfs 256kb/s, dan zal het juist op een kwaliteits hifi set dramatisch klinken.
Ja, dat is ook zo ..... maar er zijn ook mensen die gewoon daar genoegen meenemen en zich daaraan niet aan storen.
Trouwens, ik denk dat het tijdens een feestje 256kb/s op een kwaliteits set wel kan .... vooral wat later op de avond ;-)
Youtube.com doet soortgelijk iets, voegt bv een stuk meer bass toe aan muziek. (zodat het op een goede set juist zwaar ruk gaat klinken -.-)
Henk en Ingrid kunnen niet lezen en schrijven dus laat staan dat ze weten wat een mp3 is :+ (ploppen gewoon nog een CD in de boombox met kapot gedrukte speakers)

[Reactie gewijzigd door stewie op 13 oktober 2016 15:45]

Mijn oude 64kpbs Mp3's luisteren in 320 kwaliteit :P
Volgens mij gaat het hier om de DSEE HX functie. Wat ik tussen de marketingflauwekul door kon lezen was dat muziek er beter van gaat klinken, maar zeker niet op het niveau van lossless audio komt. Ik denk dat degene die dat voor elkaar kan krijgen een hoop geld kan verdienen (if ever...) :)

Marketingflauwekul hier (http://blogs.sonymobile.c...gineer-kenichi-matsumoto/) en hier (http://www.sony.com/elect...i-res-audio-sound-quality)
Helaas is het werkelijk verhogen van losse audio praktisch onmogelijk. Via upscaling kun je misschien een hoge samplefrequentie bereiken maar hiermee krijg je nog steeds geen extra detail tussen de samples.
Als we niet dromen wordt er niks uitgevonden h ;)
Klopt als een bus. Dromen is belangrijk in de tech business en het zetten van doelen die in het begin onhaalbaar lijken heeft altijd geleidt tot grootse vooruitgangen, (het maken van een reis om de wereld, het reizen naar de maan, het sneller maken van transistors, het begrijpen van zwaartekracht.)
Echter is het fysiek onmogelijk om audio of video kwaliteit objectief te verhogen. Upscalen is een goede techniek die ervoor zorgt dat lage kwaliteit video of geluid er toch redelijk uit ziet of klinkt op moderne apparatuur. Echter is upscalen of interpoleren niet meer dan het vergroten van de pixels en deze smoothen (interpoleren komt iets dichter in de buurt van werkelijke verbetering van de kwaliteit omdat hier beeld informatie tussen de pixels wordt berekend. Echter krijg je hier nog steeds geen extra detail door, enkel een hogere eindresolutie met wat zachtere randjes.)

Met audio werkt het bijna hetzelfde. Digitale audio heeft op een bepaalde frequentie data omtrent toon en volume, deze frequentie kan verhoogd worden door middel van interpolatie. Hier word dus het gemiddelde van twee coordinaten gepakt en hiertussen geplaatst. Je krijgt dan audio die beter geschikt is voor bijv. 96khz ipv 44khz. Echter is er nog steeds geen detail dat eerst aanwezig was toegevoegd.

Het is voor computers momenteel gewoon onmogelijk om data die door compressie verloren is gegaan terug te toveren. Het enige wat ze kunnen doen is een schatting maken aan de hand van data die nog wel aanwezig is.
Alsof iemand een PS4 gaat kopen speciaal door deze marketingkreet?
Je moet niet lullen zonder kennis of ervaring.

Ik gebruik dezelfde Sony technologie op
de Xperia Z3 telefoon en geloof mij..
Het werkt! Zelfde principe als video upscaling. Muziek klinkt (vaak) totaaal anders...positieve zin dus
Wat weet jij van mijn kennis en ervaring?

En je spreekt jezelf ook nog eens tegen. Muziek klinkt vaak totaal anders zeg jij. Is dat per definitie beter...?
Waarom wordt alleen een mediaserver en USB ondersteund, terwijl er ontzettend veel 360 graden videos op Youtube staan? Of werkt dat buiten de Mediaplayer om?
Lijkt me haast wel logisch dat je ook Youtube 360 graden video's kan bekijken. Misschien kan het via de Youtube app wel gewoon.
Er komt een nieuwe Youtube app uit volgende maand samen met Netflix gericht ok 4K (voor de PS4 Pro). Hoogst waarschijnlijk zal die dan ook 360 graden video's ondersteunen.
De Media Player ondersteunt geen Youtube als bron. Dat is op zich ook niet erg logisch gezien er een Youtube applicatie is. Als je al ondersteuning voor 360 graden Youtube video's verwacht zal het aan die kant zijn.
De YouTube app heeft nog geen update gekregen.
Sony zegt ook dat alle muziek die geen high-res audio is wordt opgeschaald naar een hogere kwaliteit. Mp3's en aac-bestanden zouden daardoor beter moeten klinken, claimt de fabrikant.
Mooi dat er flac-ondersteuning is, maar dit klinkt als complete onzin.

[Reactie gewijzigd door i7x op 13 oktober 2016 09:11]

In CSI halen ze ook altijd data uit dingen die al vergaan zijn... Das toch echt? :+
Zo wie zo vind ik een PS4 veel teveel stroom gebruiken om als mediaspeler te gebruiken.
Ben ik het ook mee eens inderdaad. De nieuwe Slim vermindert dat wel sterk, maar alsnog veel meer dan een dedicated media player, zeker voor audio.
Ik wil de Media Player eigenlijk nooit meer gebruiken. Vooral als je nieuwsgroepen gebruikt en de geluid is niet origineel dan haalt de PS4 het geluid weg tijdens het afspelen.....

http://www.cinavia.com/la...ish/pages/technology.html Deze onzin krijg ik vaak....

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 13 oktober 2016 09:09]

Dat is compleet onzin volgens mij. De PS4 controleert echt niet of jouw bestand wel origineel is of een geripte versie uit de nieuwsgroepen. Waarschijnlijk heb je gewoon te maken met een audioformaat dat de Mediaplayer van de PS4 niet ondersteund.

Voor de rest een leuke update hoewel ik het gevoel heb dat .flac vooral voor een niche leuk is. Volgens mij is de Mediaplayer niet heel erg populair en het aantal mensen dat de moeite neemt om .flac te gebruiken in plaats van de defacto MP3 standaard zal vrij laag liggen.
Dat is niet waar wat je zegt. Sony stopt wel degelijk het geluid bij Sony/Columbia Pictures films. Je krijgt dan de eerst x minuten (meestal 20 minuten) gewoon geluid, en daarna krijg je een melding dat de geluid gestopt wordt, omdat het bestand illegaal lijkt te zijn. Dit wordt gedaan aan de hand van Cinavia Protection.

Ik ben daardoor ook gestopt met films af te spelen op Playstation. Chromecast is wel redelijk goede en goedkope oplossing.
Maar waarom betaal je niet gewoon netjes voor de film? Mij lijkt tot daarmee het probleem in 1x opgelost is?
Lijkt me sterk dat Sony de illegale piraten moet ondersteunen toch?

Wel goed dus van Sony dat ze het tegenwerken :D
Zit je nu te trollen of ben je serieus?

Want er zijn tig redenen waarom ik iets zou downloaden. Los van het feit of ik er al voor heb betaald of niet via een andere medium.
Het ging voornamelijk om theduke1989 die het over nieuwsgroepen heeft en films die niet lekker afspelen en daardoor de player van de ps4 maar niet al te best vind.
Jij deelt die mening kennelijk. Hoe dan ook blijft het een feit dat het illegaal is, toch?
Sorry dat ik het vermeld dat het niet de bedoeling is om illegaal films binnen te harken, elke player zou dat effectief moeten tegenwerken.

Of ben jij nu aan het trollen?
Voorbeeld:
Ik heb een dvd/bluray gekocht. Mijn dvd/bluray speler gaat stuk. Ik wil graag de film op mijn laptop kijken zonder een dvd/bluray speler.
Ik heb al voor de film betaald, dus ik download het (zonder verder te verdelen) om op mijn laptop te kijken.

Voorbeeld twee:
Ik heb Netflix Abbo. Ik weet dat film x op Netflix is. Ik ga op vacantie en neem mijn laptop mee en weet dat op vakantie plaats geen internet is. Dus ik download de film en bekijk het op mijn vakantieadres.
Voorbeeld twee:
Ik heb Netflix Abbo. Ik weet dat film x op Netflix is. Ik ga op vacantie en neem mijn laptop mee en weet dat op vakantie plaats geen internet is. Dus ik download de film en bekijk het op mijn vakantieadres.
Leuk dat je dat wil, maar een abonnement op Netflix betekent niet dat je recht hebt om de films te kijken op een willekeurige locatie in de wereld 8)7

[Reactie gewijzigd door Junketsu op 13 oktober 2016 12:46]

Al betaal ik wel voor (veel van) mijn films, ik heb mijn DVD collectie bv gewoon digitaal omgezet door ze te downloaden. Mijn systeem heeft al een jaar of 10 geen CD/DVD speler meer (sinds USB booten standaard werd in de BIOS eigenlijk). Ik heb de film, ik heb er een kijkerslicentie voor, het is toch van de zotte dat ik die licentie niet kan omzetten?
Een digitale versie is doorgaans niet eens beschikbaar en zo wel, enkel in stream vorm (no thanks).

Ik heb al een berg films opnieuw op DVD gekocht toen de videobanden de deur uit gingen. Ik blijf niet bezig constant voor hetzelfde product te moeten betalen, ik ben niet gek.

De PS3 heeft dat limiet ook dat je 10-20min kan kijken en dan de audio op mute gaat. Waardeloos systeem, zwaar anti consument.
De PS4 heeft Cinavia copy protection. Dus ja, er wordt wel degelijk gekeken (of dat nu lokaal of via de cloud is) of wat je afspeelt wel afgespeeld mag worden.
Als er gedetecteert wordt dat er 'illegale' content wordt afgespeeld wordt de audiotrack gemute, of bijvoorbeeld het beeld zwart wit gemaakt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cinavia

[Reactie gewijzigd door EddoH op 13 oktober 2016 09:14]

Ik krijg altijd een melding van Cinavia wanneer ik iets van nieuwsgroepen wil afspelen.
Op PS3 had ik het maar nu ook op PS4.
http://www.cinavia.com/la...ish/pages/technology.html

Het is geen onzin maar echt zo ;) misschien dat jij minder content binnenhaalt van nieuwsgroepen en het daarom niet krijg. Maar het is erg vervelend -1 ;)

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 13 oktober 2016 09:10]

Indien je een melding van Cinavia krijgt heb je te maken met slechte rips of een op 1 copieen Dat is een copieerbeveiliging die de playstations aan boord hebben. Dat heeft an sich niets met de Media Player te maken maar alles met de bestanden die jij het voert.
Is deze 'cinavia' methode enkel van toepassing op de mediaplayer of ook bij externe players als die van plex?

Ik overweeg nl een ps4 aan te schaffen.
Heb er zelf nog nooit mee te maken gehad via de media player, plex heeft deze beveiliging helemaal niet neem ik aan.
ik gebruik de met regelmaat de Plex app op de PS4, het probleem ben ik daar nog niet tegengekomen.
Naar mijn weten alleen wat de PS4 zelf ondersteunt:

File formats and codecs
(bron: https://blog.eu.playstati...er-launches-on-ps4-today/)

Video
MKV
Visual: H.264/MPEG-4 AVC High Profile Level4.2
Audio: MP3, AAC LC, AC-3 (Dolby Digital)
AVI
Visual: MPEG4 ASP, H.264/MPEG-4 AVC High Profile Level4.2
Audio: MP3, AAC LC, AC-3 (Dolby Digital)
MP4
Visual: H.264/MPEG-4 AVC High Profile Level4.2
Audio: AAC LC, AC-3 (Dolby Digital)
MPEG-2 TS
Visual: H.264/MPEG-4 AVC High Profile Level4.2, MPEG2 Visual
Audio: MP2 (MPEG2 Audio Layer 2), AAC LC, AC-3(Dolby Digital)
AVCHD: (.m2ts, .mts)
Photo
JPEG (based on DCF 2.0/Exif 2.21)
BMP
PNG
Music
MP3
AAC (M4A)
huh? Dus als je gekraakte muziek luistert haalt de PS4 het geluid weg?

Edit: wat is hier een flamebait aan, het was een serieuze vraag 8)7

[Reactie gewijzigd door Nogne op 13 oktober 2016 09:20]

Nee, hij zal films e.d. hebben gedownload met een audio codec die niet wordt ondersteund door de playstation.
Zoiets zat ook op de PS3. Was inderdaad heel irritant. Iets van Cinavia werd dit toen genoemd.
Is dat niet te omzeilen als je je netwerk verbinding uitschakelt?

De data voor het controleren van de audiotrack is niet lokaal opgeslagen en zal via netwerk gecontroleerd moeten worden denk ik.

Probeer het eens?
Dit is niet eens waar, laat staan dat er een work-around voor is. De PS4 Media Player speelt prima MP3's af (en gelukkig straks ook FLAC) wat de bron ook is.
Dan gebruik je hem toch niet ? :)
Helaas nog steeds geen goede MKV ondersteuning. Het is 50/50 of de audio het doet en ondertiteling doet het helemaal niet.

Gelukkig heb ik een manier gevonden om MKV-bestanden te 'remuxen' waardoor je de audio aan de praat krijgt, maar is steeds weer een gedoe. En ja, ik weet van het bestaan van Plex af ;)
Sony is ook een grote speler op het gebied van content. Ik heb daarom het gevoel dat ze de daarom een mix proberen te vinden tussen features en het illegale downloaden niet teveel te promoten en daarom vaak met de net-niet-features komen.
PS4 is inderdaad waardeloos als mediaplayer: heb een grote DVD collectie via MKV Maker geript in MKV. Na defect van m'n oude WD Live player hoopte ik deze via de PS4 te kunnen afspelen: 90% werkt niet via de PS4. M'n WD Live van 85 speelde de hele content probleemloos af.
'Remuxen' is geen optie als het over 4000 bestanden gaat.
Ik ben nog steeds op zoek naar een snelle, performante mediaplayer die niet moeilijk doet over MKV.
Raspberry pi 2/3 met openElec? Speelt bijna alles af wat je er tegen smijt, zolang het maar geen hevc is. Dan ben je beter af met een odroid.
Heb je voor minder dan 50 euro compleet mediaspelertje die veel meer afspeelt dan je ps4/3 8-)
Nvidia shield als het plug and play moet zijn, intel nuc als het iets meer moeite mag kosten en een rasberry pi als je graag wil knutselen.
AppleTV 4 en app Infuse voor 10 eur. Draait ondertussen al een jaar echt perfect, sinds die uitgekomen is. Zelfs bij familie gebruiken ze deze in combinatie met een Synology. Werkt echt heerlijk!
Van mij mogen ze ook Audio CD toevoegen. Ik gebruik kijn PS4 ook als media speler voor Blu-rays en DVDs, maar audio CDs kan die helaas niet afspelen, waardoor ik mijn oude DVD speler nog steeds heb aangesloten. Anders kon die ook weg.
De ps4 verbruikt toch net iets te veel om hem te gebruiken voor muziek neem ik aan.
Benieuwd of youtube met een update komf voor 360 graden en of je via 18+ sites 360 materiaal kan bekijken.
Gebruik jij je Playstation dan om websites te bezoeken en filmpjes van de websites af te spelen? Is dat niet extreem omslachtig en onhandig?
Nee tuurlijk niet, maar als psvr je enigste vr bril is thuis is het wel handig als je van die content gebruik kan maken.
Heeft de ps4 ondertussen eens movable subtitles voor dvd's en bluray's? Want ik vind het altijd zo f-ing irritant dat er nog steeds zoveel dvd's/bluray's worden uitgebracht waarbij de ondertiteling half in beeld en half in de zwarte balk staat, terwijl die dus gewoon helemaal in het beeld moet staan. Zeker bij 3d bluray's is het heel irritant.
Blijf de PS4 gewoon houden voor het gamen. Voor mediaspeler opties blijf ik gewoon bij KODI :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True