Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 236 reacties
Submitter: Audioot

Samsung stopt wellicht met de Galaxy Note-serie smartphones. De naam zou te veel schade hebben opgelopen door het fiasco met de Galaxy Note 7 in de afgelopen maanden. Samsung stopte deze week met de verkoop en productie van de Note 7.

Er zal dus volgend jaar geen Note 8 komen, meldt de Russische site Hi-Tech Mail. Samsung heeft de informatie nog niet bevestigd en beide sites lijken bovendien niet zeker van hun zaak, waardoor het onbekend is of de Zuid-Koreaanse elektronicamaker deze stap zal doorzetten.

De Note-naam zou veel schade hebben opgelopen door de zaak rondom de Note 7. Samsung stopte deze week met de productie en verkoop van de telefoon, nadat bleek dat omgeruilde telefoons vlam vatten. De fabrikant had de toestellen omgeruild, omdat honderden exemplaren van de eerste versie ook last hadden van vlamvattende accu's. Samsung zal de Note 7's die het terugkrijgt, vernietigen.

De Note 7 was nog niet uitgekomen in de Benelux en aangezien de Note 5 nooit op de markt kwam in de Lage Landen, was hier de Note 4 uit 2014 de laatste variant van Samsungs smartphoneserie. De serie begon met de eerste Galaxy Note uit 2011, een telefoon die dankzij zijn 5,3"-scherm en afmetingen van 14,7x8,3cm een lans brak voor grote smartphones.

Eerste Galaxy Note

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (236)

Noem me gek, maar als dit waar is lijkt het me toch geen slimme zet.

Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar voor dit hele drama wisten onwijs veel mensen niet wat een Galaxy Note is. Zonder cijfers paraat te hebben kan ik denk ik rustig stellen dat de naamsbekendheid groter is dan ooit.

Hoewel er allerlei theorieŽn en modellen voor zijn om reputatieschade en de uitwerking daarvan te meten/te voorspellen, gok ik erop dat Samsung hier makkelijk gebruik van kan maken. Mocht er weer een Note uitkomen dan zullen er veel meer mensen met arendsogen uitkijken naar de release. Samsung kan hierbij benadrukken hoeveel extra aandacht er is gegaan naar veiligheid, quality control, etc.

Ik heb zelf een Note 7 overwogen maar hem vanzelfsprekend nooit kunnen aanschaffen. Komt er een Note 8 (al dan niet met dezelfde specs als de 7) dan kijk ik daar zeker naar uit!
Maar als dit zo is is het niet alleen erg voor Samsung maar ook voor bestaande Note 4 en Note 5 bezitters.
Als zij hun toestel willen verkopen zal dat minder opleveren door de imagoschade en het niet meer bestaan van de Note- serie.
Note 5? Knappe jongen als je die in Nederland hebt. Hij is zover ik weet niet in europa uitgebracht. De redenatie van Samsung was dat wij dat pennetje toch niet gebruiken want dat was uit onderzoek gekomen. Gelukkig dat Samsung hiervan teruggekomen is met de Note7. Alhoewel gelukkig..; als ze dat niet hadden gedaan was dit debacle er niet geweest of in iedergeval een stuk kleiner.

Ik heb de Note 3 en zit eigenlijk al een tijdje naar een opvolger te kijken. De Note 4 kwam nog te vroeg de Note 5 kwam niet naar Nederland en de Note 6 met als Notitie Note7 (zonder spatie) hebben het, ivm met ontploffingsgevaar van enkele geradicaliseerde toestellen, nooit tot de schappen van de winkels in Nederland geschopt.

Ik kijk uit naar de Note8. Ik denk dat dit het veiligste toestel van allemaal wordt. Samsung is als het braafste jongetje van de klas. Ze zijn nu wakker. Voor mij is na deze affaire duidelijk dat accu-toestellen gewoon reŽel gevaar met zich meebrengen. Reken maar dat ik mijn Note 3 sinds kort een metertje verder van mijn bed heb gelegd.
Misschien gaan ze nu toch voor een afneembare achterkant en verwisselbare batterij =) dan ga ik al gelijk over *(dit was mijn hoofdreden om niet voor de note 7 te gaan na mn note 4.
Met dit probleem zit ik nu ook even op de maag.
Gelukkig kon ik voor de note 4 een nieuwe accu bestellen.
Zodat we kunnen wachten op een opvolger, dit hopen we dan.

Zo genaamde unibody ben ik geen fan van. was ook niet blij dat de nieuwe note serie een vaste accu had.

Ben fan van het grotere scherm. welke gaat nu de beste keus worden,
weet het echt niet.
Je zou de LG V20 kunnen overwegen. Beetje jammer dat Tweakers nog geen review heeft uitgebracht over dit toestel.
Sorry late reactie.

Maar bedankt voor deze tip. is zeker het overwegen waard.
Goede en nette specs. accu life is altijd een ding. gelukkig geen unibody daar zijn we erg blij mee.

we nemen deze info zeker mee..

bedankt
Voor mij een min is dat het scherm een LCD is en geen amoled.
De afgelopen dagen steeds de youtube posts gevolgd.
Kwam nog wel een min puntje tegen de vingerafdrukscanner op de achterkant van het toestel.

Maak veel gebruik van deze in de auto bijv navigatie en telefoon gesprekken natuurlijk, Nu vraag ik me wel af of deze op de ideale plek zit.

Konden we maar wat specs in een trommel gooien en daar was dan het juiste plaatje,,
Ik heb het hier ook niet over specifieke Nederlandse bezitters. 8)7
Het probleem is niet de S pen, maar het feit dat samsung geprobeerd heeft een batterij met hoge capaciteit in een kleiner compartiment te stoppen. Hadden ze een kleinere batterij gebruikt van laten we zeggen 2800/3000mah dan was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest.
Ik ben met name bang voor de wasmachines van Samsung. Dadelijk exploderen die ook!
Heb je ook al iets gevonden over TV's, koelkasten, Printers of SSD's?
Alleen al als ze een reclame maken:
" Galaxy note 8, blows the Iphone away!"

Soieso dat dat dan viral gaat en verkopen gaat opleveren :')
Note 8. With a battery life of up to two weeks!

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 13 oktober 2016 14:31]

"Galaxy note 8, best bang for buck"
Note 8, hotter than ever.
Note 8, booming your productivity :+
Nu snap ik het gezegde: It burns a hole in your pocket!
Galaxy Note 8, it is hotter then your next date.

Edit: flauw dat hier niemand tegen een grapje kan ;)

[Reactie gewijzigd door jimzz op 13 oktober 2016 14:39]

Galaxy Note: brand new (nl + en ;) )

Galaxy Note: nu met pocketwarmer (it's not a bug, it's a feature)

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 13 oktober 2016 14:58]

Geweldige slogan
Deed de note 7 ook al. Alleen dan op een andere manier xD

On topic:

Ik denk wel de Samsung gaat spotten met de naam en komt met een nieuwe. Zien zij hoog waarschijnlijk te bang voor dat die niet verkoopt door dit debacle.
Elke persoon (5 tot nu toe) die mij vraagt welke smartphone ik heb (ik heb de s7)
zegt: Amai, en ben je niet bang dat hij ontploft?
Dus de schade gaat verder dan enkel de Note branding...

[Reactie gewijzigd door iamyou op 13 oktober 2016 14:06]

Was ook bij NOS nieuws waarbij ze een paar mensen dingen vroegen over de note 7. Waarbij meerdere ook reageerde maar misschien exploderen anderen toestellen van Samsung.

Samsung moet hun best doen om te zorgen mensen echt snappen wat er met de note7 extreem uniek is en op zichzelf staat. Maar ja zie dat maar eens bij sommige mensen naar binnen te krijgen. Heb al dingen voorbij zien komen op facebook dat mensen hun s7 niet meer vertrouwen. Er zijn genoeg mensen die dat soort nieuws vanaf FB geloven want het heb op facebook gestaan.
In mijn omgeving hetzelfde. Het cynisme is niet van de lucht als de Galaxy S7 reclame voorbij komt. Mensen vroegen mij serieus of dat niet dat toestel was dat in brand vloog.

Dit hele debacle had niet slechter voor Samsung kunnen komen. Ga maar na, enorme marketing campaign staat in de steigers om de Note 7 en de S7 de wind onder de zeilen te geven. Deze moeten nu allemaal worden terug gedraaid. Geen reclame (radio stile) is voor Samsung op dit moment de beste reclame.

Overigens vind ik de angst voor accu electronica reŽel!
Het zal wel overwaaien zoals bendgate, antennagate op de iphone (heeft Apple daar veel imagoschade van geleden? Denk het niet) zo zal het voor samsung waarschijnlijk ook zijn over een jaar.
Waar ik alleen met mijn verstand niet bij kom is waarom ze zoooo graag de release met de iphone 7 wilden hebben, als de Galaxy S8 al in februari uit komt dan zou je toch zeggen dat ze de note dan ook beter rond die periode hadden kunnen uitbrengen? Mensen die een Note willen wachten daar dan toch wel op en zullen niet snel in favor of Apple kiezen. En als het was om Iphone gebruikers naar samsung te verleiden dan is dit in ieder geval een goed mislukte poging, buiten het feit om dat Apple gebruikers het meest trouw zijn aan het merk. (Oftewel: een iphone gebruiker zal hoogstwaarschijnlijk weer een iphone kopen). Dus mijn vraag is dan ook wat Samsung hiermee heeft proberen te bereiken door te haasten, jammer want de Note 7 ziet er prachtig uit.

Dit is dan weer de volgende discussie, waarom is Apple vaak laat met het implenteren van nieuwe technieken? (64-bits processor, 3d touch en TouchID uitgezonderd) nou hierom dus :).
Bendgate en Antennagate waaide over omdat iPhone gebruikers merkten dat hun telefoon niet zo snel boog als beweert werd of dat antennagate ook zoiets was dat totaal overroepen was. Het probleem in beide situaties ontstond enkel bij niet normaal gebruik dat scheelt een pak in perceptie.

Bij de Note 7 word men er constant op gewezen dat het probleem reŽel is. Neem je een vlucht dan wordt het meerdere keren omgeroepen. Samsung stuurt vuurbestendige dozen met special handschoenen naar klanten om het toestel te retourneren. Samsung stopt zelfs met de Note serie. Dit is dus niet zomaar een storm in een glas water dat fanboys van de concurrentie als een echt probleem beschouwen maar een probleem dat levensgevaarlijke gevolgen kon hebben.
Dat je telefoon buigt als je er flink kracht op zet met je duimen is natuurlijk wat anders dan dat hij spontaan ontploft.
Daar ben ik het mee eens, maar er wordt gedaan alsof er duizenden notes in brand gevlogen zijn en dat is natuurlijk niet het geval. Er zijn genoeg Notes die wel gewoon presteren zoals het hoort (alleen helaas heb je geen zekerheid). Persoonlijk denk ik dus dat Samsung gewoon door moet gaan met de Note serie, want ik durf er op te wedden dat als er een Note 8 uit zou komen dat deze gewoon weer als warme broodjes over de toonbank gaan. Het waait wel over, denk je bijvoorbeeld dat mensen minder volkswagens kopen vanwege het schandaal van de laatste tijd? Ik denk het niet.
Er komt ook vast wel een Note 8, alleen heet die dus anders.
JA dat is precies wat Samsung hoopt en daarom wensen ze zo snel mogelijk rust en stilte omtrent de Galaxy line, zodat wanneer de S8 in de schappen ligt het allemaal een storm in een glas water lijkt te zijn geweest en iedereen het weer vergeten is. Ik heb zo'n gevoel dat Samsung alle zeilen zal moeten gaan bijzetten.

Sinds 2011 komt Samsung tegen eind augustus met een nieuwe Note op de proppen die dan in September uitgebracht wordt in o.a. Amerika en wat later in oktober in Nederland. Dus dat haasten slaat nergens op. De Note release werd altijd al gepositioneerd net voor de nieuwe iPhone release. Niks anders dat was als altijd.
Het waarom lijkt me duidelijk, om het marktaandeel van de Apple iPhones aan te vallen. Ik zou ook zeggen release de S line samen met de Note. Maar dat zou heel agressief en misschien zouden ze zichzelf daarmee wel in de voet schieten. Zeker gezien het feit dat de S line tegenwoordig ook qua adviesprijs dicht tegen de iPhone aanzit.
kijk eens naar de release data van de eerste 5 notes, die zijn altijd
in periode augustus/september in beeld gebracht.

dus niet dat er erg gehaast is dan anders.
dat de release van Apple hierna volgt lijkt mij toeval
In mijn ogen heeft Samsung ook aan betrouwbaarheid ingeleverd. Ik gebruik al 2 jaar de Note 3 overigens, naar tevredenheid.

Ik begrijp het onderscheid wel, maar het toestel is gefabriceerd door Samsung en, naar ik begreep, de batterij door een andere divisie van Samsung. Dat dit door de kwaliteitscontrole is gekomen is, gegeven die achtergrond, maar zonder ook natuurlijk, ronduit zorgwekkend. Ik maak me nu niet direct zorgen dat alle Samsung toestellen ontploffen, maar in dit geval deugt de kwaliteitscontrole van Samsung niet.
Dit zijn twee verschillende dingen. QC is een simpele korte controle of het device naar behoren werkt en in de distributie kan. Een laatste check zeg maar om de blauwe maandag exemplaren af te vangen.

Maar er is ook een SC (safety control). Die zet de standaard voor de tolerantie waardes waar binnen de producten veilig moeten functioneren.

Aangezien er structureel een specifiek probleem is met de Note7 is de eerste optie, blauwe maandag exemplaren, onaannemelijk.
Dat de safety standaarden voor Samsung toestellen zo op het randje zijn van de toegestane tolerantie, doen mijn wenkbrauwen wel een beetje fronsen. Overigens zegt iets mij dat andere fabrikanten op dat zelfde randje zitten.
Ik weet toch echt niet of andere fabrikanten op dat zelfde randje zitten. Ik schrik er echt niet van dit Samsung overkomt. Ik vind al jaren dat Samsung zijn hand overspeelt door zich in het high end segment te begeven. Samsung hoort daar niet thuis. Ze hebben gewoon te weinig ervaring in dat segment. Ik weet dat de Samsung fans het niet graag horen maar het is gewoon zo. Goedkoop spul zit hun DNA en dat speelt hun nu parten.
Hoho, ik zeg niet persė alle andere smartphone bouwers zijn zo "close to the Edge", hoe toepasselijk is die naam? :P
Maar om te denken dat het enkel en alleen Samsung is lijkt mij naÔef.

Ik kan je gedachtegang wel volgen wat betreft het zich willen profileren van Samsung als high-end brand in de smartphone-markt. Maar als je alleen al kijkt naar de adviesprijzen van hun topmodellen dan begrijp je dat ze daar thuishoren. Ik ben het daarom met je eens dat Samsung verandert is in haar koers maar ik vind dat eigenlijke wel een hele begrijpelijke beweging gezien de markt ontwikkeling.

Samsung was (in het begin) een beetje de ZTE/Huawei/Opo van vandaag. The best bang for the bug (hardware-wise gezien). Ik denk dat Samsung ingezien heeft dat het niet langer wil en kan opereren op die koers en Apple toont aan dat er hele hordes bereid zijn diep in de buidel te tasten "for that premium feel".

En daar is Samsung mijn inziens goed in geslaagd! Hun toestellen zijn in mijn optiek het spannendst uitgevoerd (no joke). Maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Niet alleen financieel maar ook in functionaliteit (geen verwijderbare achterkant, kwetsbaar glas, weinig grip). Maar ik denk dat ze wat dat betreft wel op de goede weg zitten maar ze kunnen wel iets meer de iPhone undercutten qua prijs.
Ik koop graag de S7 van deze personen over voor een vriendelijk prijsje ;)
Same here. Extreem kleine kans dat het fout gaat en valt te reproduceren door te stresstesten.
Hij heeft het over de S7. ;)
De keuze van Samsung om het nummer van de Note gelijk te trekken aan dat van de gelijktijdige S-serie (ze hebben Note 6 overgeslagen om dit te bereiken), is achteraf gezien een ongelukkige, want hierdoor zullen slecht geinformeerde consumenten (de meerderheid) eerder een link vermoeden tussen de Note 7 en de S7.
En het feit dat ze vrij veel op elkaar lijken qua uiterlijk is natuurlijk ook iets om mee te nemen, veel mensen zullen het verschil niet weten of zien (beide achterzijdes zien er vrijwel identiek uit). Dit maakt het nog ongelukkiger voor samsung. Bij iphones is dit net zo, veel mensen zien niet welke iphone het is (verschil tussen een 5 of 5s of 6 en 7)
Die link kan ook gelegd worden met de Note 7 en iPhone 7 qua naam lijken die ook best veel op elkaar. En er hoeft maar 1 de info verkeerd over te dragen. Als de Note 7 niet meer verkocht wordt en men praat over die telefoon die waarvan de accu spontaan in de fik vloog iets met 7 iphone 7?

Ik denk dat die imago schade zwaar overdreven is, als er een note 8 uit zou komen zou ik deze zonder problemen aanschaffen. Je mag er ook vanuit gaan dat Samsung leert van de fouten, en problemen. Ze zullen het niet nog eens zover laten komen dat er dusdanige problemen ontstaan. Daarnaast hebben Samsung apparaten over het algemeen ook best een goede naam qua kwaliteit en service.

Daarnaast mensen vergeten tegenwoordig gewoon heel erg snel, laten we over een jaar weer kijken. Dan zijn de meeste mensen het vast al lang weer vergeten. Mensen zijn nu bezig met die domme killer clown rommel, wat de media zo loopt te hypen de note 7 is alweer vergeten ;)
Ik denk dat er weinig mensen de naam Note 7 onthouden zullen hebben. Wat de meeste mensen wel onthouden zullen hebben is de merknaam Samsung. De imagoschade is zwaarder voor het Samsung merk dan het Note merk. De meeste mensen kennen die toestel benamingen toch niet.
Elke persoon (5 tot nu toe) die mij vraagt welke smartphone ik heb (ik heb de s7)
zegt: Amai, en ben je niet bang dat hij ontploft?
Dus de schade gaat verder dan enkel de Note branding...
Laten we hopen dat er geen ander Samsung model in brand vliegt, dan is het vertrouwen helemaal weg en is het over en uit met de Samsung telefoons.
Ik herinner me deze discussie nog ten aanzien van het volkswagen debacle. Eigenlijk te zot voor woorden dat een dergelijke exposure op lange termijn juist een positief effect kan hebben...

Maarja, aan de andere kant zou het ook niet fijn zijn als een grote organisatie die enorme werkgelegnheid en stabiliteit creeŽrt direct op z'n gat valt.

Ik volg je echter wel. Ik heb niet eens omgekeken naar de release, maar nu met al die persberichten zag ik het apparaat eens voorbijkomen, en ik moet zeggen dat het er schoon uitziet. Zeg maar aantrekkelijk genoeg om ook de next gen te overwegen.

Hoewel ik nog altijd voorstander ben van, en op zoek ben naar een high end OLED waterdichte ~4,5 inch smartphone (zeg maar formaatje iPhone, maar dan met knappe hardware tegen een normale prijs). Als ik dan toch ben gedwongen voor een 5+ inch smartphone te gaan, dan is een lekker grote telefoon a la de note toch ook wel weer tof.
Lekker gefundeerd ook.

Een naam is vooral een marketing instrument. Het kost meestal veel meer moeite en geld om een slechte naam goed te krijgen dan gewoon een nieuwe merknaam te introduceren.

De note heeft nu zoveel negatieve publiciteit gehad dat het inderdaad de juiste keuze is om de naam te laten vallen en een nieuwe naam te kiezen.
Lekker gefundeerd ook.

Een naam is vooral een marketing instrument.
En daar sla je meteen de spijker op z'n kop ;)

Een reputatie is inderdaad makkelijker om zeep te helpen dan op te bouwen en qua "fundering" geef ik meteen doe dat ik geen cijfers heb. Maar jouw reactie laat het klinken alsof ik maar wat roep.

Dankzij deze blunder weet de hele wereld nu wat een Galaxy Note 7 is. Voorheen wisten mijn moeder, buurvrouw, klasgenoot en collega niet eens van het bestaan van de Galaxy Note.

Voor de (potentiŽle) kopers van de Note 7 een strop. Maar de manier waarop Samsung hier mee omgaat (verkoop/productiestop, relatief snelle omruil- en terugroepactie, geld terug, SD-kaart en korting op S-serie ter compensatie, etc) zorgt ervoor dat (extreem) negatieve reacties ťn gewonden uitblijven. De manier waarop een merk omgaat met fouten is voor een reputatie minstens zo belangrijk. Het zal voor Samsung even duren voordat ze diegenen die het merk niet meer vertrouwen weer voor zich kunnen winnen. Dat is een kwestie van een lange tijd geen blunders meer maken...

Maar ik kan je nu al vertellen dat er genoeg media zijn die voor dit fiasco nooit een woord hebben geschreven over de Galaxy Note, maar dit bij de aankondiging van de Note 8 (of andere opvolger) zeker wťl zullen doen. Je kan stellen dat Samsung de Galaxy Note, al dat niet op een vrij ongelukkige wijze, op de kaart heeft gezet.
Het is natuurlijk erg kortzichtig als de Note 8 negeatief ontvangen zou worden omdat de Note 7 deze fiasco had.
Volkswagen wordt ook gewoon nog verkocht na de sjoemel-software affaire, en er worden ook wel eens auto's massaal teruggeroepen ivm fabrikage fout in remmen oid, en die merken kunnen dat model ook nog gewoon blijven verkopen.

Apple's iPhone werd ook niet minder populair na de bendgate, antennegate, of noem maar een ander gebrek op. Natuurlijk is dat minder heftig dan een toestel die kan ontploffen, maar een opvolger van de Note zou ik rustig weer kopen. Samsung zal er echt wel op toezien dat het niet nog eens zal gebeuren.
Die populariteit kan je hier wat inschatten. Er lijkt niet significant meer te zijn gezocht naar de Note 7 dan dat er bij vorige Note's gebeurde. Toch kan je er inderdaad van uitgaan dat de 'gemiddelde man op de straat' nu even weet wat de Note is. Maar ik vermoed dat hij dat binnen 2 maanden ook weer vergeten is.
Zou ik gek vinden. Dat is zoiets als Jack The Ripper die probeert een huisartsenpraktijk op te zetten.
Ieder weldenkend mens zou nu eerst af moeten wachten of Samsung zich kan herstellen met het volgende toestel, of dat nu een Note is of niet. Zo koop ik nooit meer een game van Ubisoft zonder reviews gelezen te hebben.
Ze stoppen met de benaming "note". Wees maar zeker dat er een note 8 komt onder een andere naam. Op het gebied van marketing is dit de slimste zet, de naam "note" is "verbrand", tijd voor een nieuwe naam dus...
Dit hadden ze allang bedacht. Ze willen het gewoon een S7 plus noemen. Dit is gewoon een "mooie" gelegenheid.
Zo'n valse note hoeft wat mij betreft niet het einde van de muziek te zijn. Volgens jaar gewoon verder met de Note 8.
Ik vind het oprecht lullig voor ze. Ja, ze hebben de boel waarschijnlijk willen rushen om de telefoon niet te laat hoeven uitbrengen i.v.m de iPhones. Toch gun ik zoiets geen enkele fabrikant. Je naam komt veel in de negatieve aandacht, je maakt miljarden verlies en je stopt nu ook nog een van de meest geliefde en gewaardeerde telefoon-reeks die er was.

Call me crazy, maar dat is gewoon echt zuur voor ze. :>
Het was eigenlijk gewoon afwachten en kijken welke fabrikant de eerste zou zijn met een serieus probleem aan ťťn van zijn toestellen.

Men beconcurreert elkaar helemaal kapot. Produkten moeten zo snel mogelijk op de markt worden gezet om de concurrentie te vlug af te zijn.
En daarvoor wordt kwaliteit ingeleverd.
Iets dat we overigens al jŠren zien in alle electronicaprodukten. Wij als consument willen zo veel mogelijk voor een zo laag mogelijke prijs.
Waar vroeger je Philips versterker tientallen jaren meeging zonder enige vorm van service (loop maar eens een kringloopwinkel binnen), mag je nu geluk hebben als ie het zeven jaar doet.

Wij als consument zijn gewoon medeverantwoordelijk voor deze ellende!
Dus het is de schuld van de consument dat fabrikanten bewust inleveren op kwaliteit om meer winst te maken? Hoe verzin je het.
Mogelijk niet (geheel) de schuld, maar zeker een rol.
In onze drang naar nieuwe gadgets/spullen die zo veel mogelijk kunnen, maar vooral zo goedkoop mogelijk moeten zijn, accepteren we heel veel zaken die op zijn minst twijfelachtig zijn.
Vreselijke arbeidsomstandigheden, enorme schade aan het milieu, belastingontduiking, woekerwinsten voor enkelen, inferieure kwaliteitscontroles, etc.
Door het alsmaar goedkoper te willen verdwijnen grotendeels redelijk geregelde industrieŽn naar plekken waar ze vervangen worden voor bovenstaande alternatieven.
Dus ja, wij hebben wel degelijk een rol. Misschien moeten wij eens gaan nadenken welke eisen we stellen aan onze spullen in plaats van het te negeren of zelfs goed te praten.
Nu is het wel zo dat de iPhones en de Note geen goedkope toestellen zijn, verre van. Juist bij luxe dure high end toestellen worden er nieuwe snufjes toegevoegd die zichzelf niet bewezen hebben. Misschien zit er een nieuwe generatie snellaadtechnologie in of iets dergelijks die een fout bevat. De goedkope toestellen bevatten allemaal "simpele" uitontwikkelde techniek.
Tegenover vroeger zijn telefoons helemaal niet duur! Als je kijkt wat je tegenwoordig allemaal kan met zo'n telefoon.
In 2003 betaalde je ook makkelijk 900 euro voor een Nokia 8910i!
Dat was toen het " topmodel" van Nokia.

En ja, je betaald nu natuurlijk ook voor het merk, maar dat is niet alleen bij telefoons zijn, maar bij zo veel verkoop producten
Die vergelijking gaat niet op, vroeger betaalde je een kapitaal voor een telefoon met een draaischijf.
Die kocht je niet. Die huurde je.
Bij Wijze Van...
Alleen in dit specifieke geval is hightech of nieuw niet het probleem, de batterijen bestaan al een tijdje en zitten ook in goedkopere toestellen.
Dit geval is direct het resultaat van slechte kwaliteitscontroles wat weer het resultaat is van zoveel mogelijk klanten proberen te trekken (voordat de concurrentie iets nieuws heeft).
Dat kun je geheel op het bordje van, in dit geval, Samsung leggen, maar ik heb een klein vermoeden dat wij als consument ook wel een factor zijn.
Vooral zo goedkoop mogelijk? Volgens mij zijn producten als de Note 7 en de iPhone 7 helemaal niet zo goedkoop en maken zowel Samsung als Apple miljarden winst op die toestellen. Het zijn ook absoluut geen toestellen die voor consumenten die alles zo goedkoop mogelijk willen hebben zijn.

Het zijn juist de bedrijven die alles zo goedkoop mogelijk willen hebben (hooray voor kapitalisme!) en het daar laten produceren en de consument die koopt het wel, maar dat heeft vanuit het perspectief van de consument in dit geval weinig met de prijs of waar het is gemaakt te maken.
Het is nogsteeds goedkoop voor wat je krijgt aan specs vergeleken met bijvoorbeeld een fairphone. Maar consumenten hebben over het algemeen toch liever een beter gespecte camera/scherm etc.
Het gaat verder dan telefoons natuurlijk, maar misschien had ik er status, aanzien of iets anders bij moeten zetten.
Waar het om gaat is dat we, voor welke reden dan ook, bepaalde praktijken accepteren die, als deze los zouden staan, op zijn minst weerstand op zouden roepen.
We klagen allemaal over "de graaiers bij de banken", maar is het niet vreemd dat een (vooral) telefoontjes maker in iets meer dan een decennium 100 miljard plus op zijn rekening heeft staan terwijl de makers van het product in armoede leven en onder zware omstandigheden moeten werken. En dan de immorele belastingtrucs nog.
Of dat een andere telefoontjes maker steeds in het nieuws komt vanwege het gebruik, en ongelukken, van extreem giftige stoffen?
Misschien zou de consument juist moeten kijken waar de aankoopprijs uiteindelijk naar toe gaat.
"De consument" .... dat zijn een hoop mensen, en de meeste mensen zijn gewoon lomp of ongeÔnformeerd of geven er geen hol om of een combinatie hiervan.

Dus het is zeker een mooi streven dat je stelt, maar dat komt in de realiteit echt nooit naar voren (in ieder geval niet op een groot genoege schaal dat het invloed heeft). Daar heb je initiatieven zoals FairPhone ed voor, heel erg mooie initiatieven, maar het zal nooit zo groot worden simpelweg omdat er niet genoeg geld in zit. Het grote geld verdien je als je bereid bent om andere mensen te naaien.
Dat is erg idealistisch, zo zit de mens niet in elkaar. Als de gemiddelde mens moet kiezen tussen 100§ duurder & 'betere omstandigheden in een ver weg land' of 100§ minder betalen heeft het land ver weg pech. Jammer, maar dat is de realiteit.
Da's waar maar dat heeft wel een oorzaak die veel breder is dan alleen een electronica fabrikant die winst wil maken.

De consument, of beter gezegd burger wordt overal waar het maar kan uitgemolken en leeggezogen. Niks mag tegenwoordig meer iets kosten.
En diensten of goederen die vroeger vanzelfsprekend "gratis" waren moet nu voor betaald worden. Klein voorbeeldje : Bankpassen, waren altijd gratis, de bank verdiende tenslotte aan jouw geld wat er op die rekening stond.
Of de zorg, ook de leugen van de eeuw: Eerst premies exorbitant verhogen maar de burger over de streep trekken met no-claim restitutie naar Duits model. Dan ineens no-claim afschaffen en premie nog hoger... en als klap op de vuurpijl eigen risico invoeren en..nog meer premie.

Ik ben echt geen geitenwollensokken dragende bomenknuffelaarster, Marktwerking en kapitalisme zoals het oorspronkelijk bedoeld was is niets mis mee, maar de huidige neo-kapitalistische wereld lijkt met een ziekelijke geld race bezig te zijn waar alleen het maximaliseren van winst voor de zwijnen aan de top belangrijk lijkt te zijn.

En ja, kun je het de consument dan kwalijk nemen dat ze niet 100 euro meer willen betalen voor een eerlijk produkt. (dan laat ik het feit dat de prestaties ver achter blijven nog buiten beschouwing)

Ik kies zelf ook liever voor fair trade of biologische produkten ook al kost het iets meer maar ik ga niet het dubbele betalen en de kwaliteit mag niet slechter zijn,.
Ik kan me inderdaad niet heugen dan ik of andere ooit in de winkel de vraag stelde waar en door wie de telefoon geproduceerd is.
Maar prijs gaat boven alles bij de massa. Dat zal helaas wel zo blijven ook. Het zijn net zoals milleu besparende maatregelen. Mensen vinden het pas intressant als het een financiele besparing oplevert.
Schuld is denk ik niet het goede woord, wel verantwoordelijkheid. Door het kopen bepaalt de consument wat de producent produceert. Dat gaat van telefoons naar de manier waarop kipfiletjes geproduceerd worden en als kiloknaller in de supermarkt terechtkomen.
De consument heeft zeker wel debet aan het feit dat kwaliteit ingeleverd moet worden bij vele bedrijven. Kijk alleen al naar de verwachting van een iPhone van sommige mensen. Die zien het liefst elk seizoen of 2x per jaar een nieuwe iPhone. Waarom? Dat is echt niet nodig. Ik ben alleen wel blij dat sommige bedrijven daar niet aan meedoen.

Nu heb ik alleen wel me vragen of Samsung producten uit passie maakt of gewoon zoveel mogelijk wilt verkopen in alle sectoren. Ook bij Samsung zouden ze eens een aantal lijnen moeten deleten en gewoon op 1 model focussen. Vooral ook niet zoveel jatten maar een eigen identiteit opbouwen want die missen ze.
De consument speelt maar een kleine rol. De fabrikanten onderling spelen een veel grotere rol. Zij willen elkaar steeds voor zijn met een nieuwer, beter en "hotter" product. Vooral daardoor wordt de productontwikkeling en de testfase zo snel mogelijk afgeraffeld. Die fases kosten ook bakken met geld. De concurentie is moordend, dus snelheid is belangrijk.
We zijn helemaal niet verantwoordelijk voor deze ellende!!!

Voor mij is dit dezelfde argumentatie als een vrouw die het over zichzelf afroept om verkracht te worden omdat ze er aantrekkelijk bijloopt.

Een consument treft geen enkele blaam, tenzij deze willens en wetens een minder veilig toestel koopt om welke reden dan ook.

Je hebt we een punt dat dit komt door de concurrentiestrijd tussen verschillende aanbieders. Helaas was Samsung nog niet concurrerend genoeg om de note 7 aan te kunnen bieden op grote schaal.

Denk met name dat de concurrentiestrijd binnen Android heftig is. Het is lastiger te concurreren op hardware icm software onderling waardoor je als eerste je tel uit wil brengen met de nieuwe soc die zometeen in alle toestellen zit.
We zijn helemaal niet verantwoordelijk voor deze ellende!!!

Voor mij is dit dezelfde argumentatie als een vrouw die het over zichzelf afroept om verkracht te worden omdat ze er aantrekkelijk bijloopt.
Bedenk dat dingen als "aanleiding" en "schuld" niet altijd bij ťťn partij liggen. De aantrekkelijkheid van de vrouw die verkracht wordt, is misschien de aanleiding, maar de schuld ligt wel degelijk bij de verkrachter.

Net zo kan het zoeken door consumenten naar goedkopere apparatuur de aanleiding zijn voor fabrikanten om te besparen op kwaliteit.

De term "verantwoordelijk" kun je zowel interpreteren als "aanleiding" als "schuld" en ik denk dat de consument op zijn minst aanleiding heeft gegeven.
Ik denk niet dat de consument in het algemeen hier de schuld zou moeten dragen, maar de subgroep van consumenten die elk jaar een nieuw §700+ toestel willen aanschaffen om bij te blijven.

Veruit de meeste 'normale' consumenten hebben genoeg aan een fatsoenlijke telefoon voor een jaartje of 3 of meer die niet meer dan §300-400 kost, als zelfs dat. Vaak kopen zij ook de wat oudere modellen tegen het einde van hun productiecycle.

Die eerder genoemde subgroep is daarentegen wel 'leidend' wat betreft de winstprojecties van de grote makers, terwijl het "eigenlijk" een minderheid van het totale klantenbestand betreft. In de jacht naar de grote winsten zijn de langetermijn plannen voor de daadwerkelijke meerderheid van de consumenten weggevallen, wat ook te merken valt in de feature creep en het updatebeleid van vooral Samsung zelf.
Ik ben het met jou eens maar wel met een ander argument.
Fabrikanten, en met name marketeers, kunnen kijken naar de noden van de consument en daarop inspelen of ze kunnen proberen iets waar eerst totaal geen nood aan was, te pushen. Als het aanslaat gaan mensen ook meer afhankelijk worden van dat goed en wordt het zelfs onmisbaar. Een TV is ook zoiets.
Langzaam aan zijn we het normaal gaan vinden dat je voor 700 euro een TV of laptop koopt die jaren mee moet gaan maar voor datzelfde bedrag ook een telefoon koopt die je na 2 jaar weer omruilt.

Dus ja, dat toestel van 300 euro zou ook prima voldoen. Hoewel de marktwerking de prijs dan wellicht omhoog zou duwen want er zullen vast "gekken" zijn die er ook 400 euro voor betalen om hem als eerste te hebben ofzo.

Is het dan de klant zijn schuld? Nee, het is gewoon hoe marketling op mensen inspeelt en hoe we dit zelf ook laten gebeuren. Is het de schuld van een bedrijf zoals Samsung? Nee ook niet, ze moeten blijven innoveren en net iets beter en sneller zijn dan de concurrentie. En an sich doen ze dat ook wel (net een tikkeltje beter op bepaalde vlakken dan de andere, en de andere is weer net beter op een paar andere vlakken, etc). Als ze dat niet zouden doen, zouden de toestellen niet kunnen concurreren met de andere top modellen.
Men beconcurreert elkaar helemaal kapot
Mwa daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Er is maar 1 fabrikant die zoveel druk legt op zichzelf en dat is Samsung. Ik vind op dat punt Apple bijvoorbeeld een van de chillste bedrijven die er is. Sure ze zullen vast wel deadlines enzo hebben maar er wordt naar mijn idee echt nooit gehaast of gerushed om een gadget of een product op de markt te krijgen. De Apple Watch is hier een zeer mooi voorbeeld. Die is 2 jaar in ontwikkeling geweest terwijl Samsung en andere fabrikanten als een malloot Smartwatches begonnen te lanceren toen er geruchten gingen dat Apple aan een Smartwatch werkte.

En dat is het hele probleem met samsung op dit moment. En daar ben ik zwaar van overtuigd. Ze wilden te snel de Note lanceren met alle gevolgen van dien. Terwijl het nergens nodig voor was
Wij als consument zijn gewoon medeverantwoordelijk voor deze ellende!
Dat is hetzelfde als zeggen dat MS Mobile faalt door developers dus nee daar ben ik het niet mee eens.

[Reactie gewijzigd door SnowFalls op 13 oktober 2016 11:28]

Ńlle fabrikanten 'rushen' hun produkten op de markt. Ook Apple heeft problemen gehad met zijn toestellen waardoor je je afvroeg of er wel voldoende kwaliteitscontrole had plaatsgevonden.
De voorbeelden heb ik even niet bij de hand maar ze zijn zo te vinden.

Ik zie dat veel mensen mijn opmerking over dat wij zelf medeverantwoordelijk zijn (let op die nuancering) zwaar opblazen.
Ik sta toch echt achter mijn mening. Puur omdat wij dit gedrag maar blijven accepteren en lekker naar de winkel gaan of de produkten online in ons winkelmandje gooien.
En de gemiddelde consument is totaal niet merk gebonden. Bij de scheiding IOS/Android heb je het wel gehad.
Dus wij als consument kopen een toestel met de beste specs voor de laagste prijs. En dit gedrag zorgt mede voor de moordende concurrentie.
Ńlle fabrikanten 'rushen' hun produkten op de markt. Ook Apple heeft problemen gehad met zijn toestellen waardoor je je afvroeg of er wel voldoende kwaliteitscontrole had plaatsgevonden.
De voorbeelden heb ik even niet bij de hand maar ze zijn zo te vinden.
Lees mijn comment nog een keer door. Apple is heel consequent in aankondigen en het lanceren van hun producten. Ik zeg alleen dat de enige die Samsung kapot concurreert Samsung zelf is. Ze moeten OVERAL en altijd de eerste zijn met het lanceren van hun producten terwijl ik dat gevoel bij bijvoorbeeld Apple en Huawei ook trouwens niet heb. Samsung denkt gewoon zolang wij de eerste zijn verkopen we het meeste en dat is dus niet meer zo. Dat zie je nu dus met ontploffende Note 7's ook. En het ergste is dat als de media het oppikt het afgelopen is.
Samsung doet dit allemaal zelf hoor en is echt niet de schuld van andere fabrikanten of de consument.
Samsung denkt gewoon zolang wij de eerste zijn verkopen we het meeste en dat is dus niet meer zo

Het is NU inderdaad niet meer zo. Maar je kunt niet ontkennen dat het wel zo is al niets misgaat. Mensen willen niet graag wachten. Dus als ze vandaag een toestel mogen uitkiezen en er is keuze zat (die is er ook in top toestellen), gaan de meesten geen maanden wachten op een ander toestel.
Dus jouw toestel een paar weken eerder lanceren, kan best we lwat uitmaken.

Alleen vraag ik me nog steeds af of een potentiŽle Note koper, echt de keuze maakt tussen een Samsung Note of een iPhone. Een vergelijking met S7 en iphone begrijp ik nog maar de Note is toch net een ander type toestel?
Ik snap de vergelijking die word getrokken tussen de iPhone 7 en note serie ook niet transferno. Beide totaal verschillende toestellen maar blijkbaar vind Samsung van niet
Mijn Galxy Note 1 uit 2011 doet het nog steeds prima. Maar je hebt wel een punt.
Ja, ze hebben de boel waarschijnlijk willen rushen om de telefoon niet te laat hoeven uitbrengen i.v.m de iPhones.
Maar ik snap niet helemaal wat er nu precies 'gerushed' is.
Een telefoon bestaat uit componenten die ook in andere toestellen worden gebruikt, of op z'n minst dezelfde technologie gebruiken. Dat 2 fabrikanten van accu's hier last van hebben geeft al aan dat het niet alleen 'een foute batch' was en als een fabrikant dingen doet die eigenlijk niet kunnen, dan verwacht je niet dat de volgende fabrikant meteen dezelfde sloot in rent.
Maar ook een accu controller is echt niet zo spannend en wordt vaak in een dozijn toestellen gebruikt.

Overigens de laatste reviews van de Note gaven al aan dat deze concurreert met de S serie en dat de toegevoegde waarde eigenlijk maar beperkt is, behalve het pennetje. Ik kan me voorstellen dat ze gewoon een S uitbrengen als 'Pen edition' of S8 pen naast de S8 edge.
Ga maar eens googlen op samsung en benzeem vergiftiging. Samsung is een vrij rot bedrijf. Ergens schaam ik mij ervoor dat ik met een galaxy s6 rondloop.
Elk groot bedrijf doet rotte dingen.
Elk.

Google maar eens
Er zijn bedrijven die wel ethics hebben. Daarnaast het is van Samsung bekend, Er niet mee in zee gaan geeft een signaal ook aan anderen af om hun praktijkten te veranderen.

Omdat een ander het ook doet maakt het niet opeens minder erg. Vooral de afhandeling van deze problemen laat zien dat Samsung gewoon geen kloot om mensen geeft. Ik werk overigens voor een ander Koreaans bedrijf (nee geen LG) en ik hoor genoeg over hoe Samsung eigenlijk heel Korea in zijn zak heeft.
Ben je nou echt naÔef ?

Of weet je precies hoe het er aan toe gaat bij megabedrijven ?
Zolang jij niet bij de Top van deze bedrijven hoort weet je alleen wat je mag weten.

Dan zeg je:

Vooral de afhandeling van deze problemen laat zien dat Samsung gewoon geen kloot om mensen geeft

Als ze echt niet om mensen hadden gegeven hadden ze andere oplossing genomen toch ?
Hoef mijn credibiliteit niet naar jou te verantwoorden. Wil sowieso niet teveel over mijn werk positie etc online hebben maar ik hoor genoeg. Naief ben je wanneer je gewoon doorgaat met "tja iedereen doet het".

Many wrongs dont make it right.
Apple maakt hier al sinds 2014 geen gebruik meer van
Galaxy note naam verdwijnt. Komt wel iets voor terug. Marketing technisch ligt het te beroerd om die lijn door te zetten.
Nieuwe naam is beyer te verkopen.
Gewoon een Samsung Galaxy s8 Max.
Het is ook "zuur" voor ons. Zelf ben ik een iPhone fanboy maar ik gun dit de "concurrent" idd ook niet. Concurrentie is goed en houdt de markt gezond.
Gehaaste spoed is zelden goed.

Ik vind het wel verbijsterend dat het na de recall nog niet goed werkte. Ze hebben echt te veel haastwerk geleverd.

Geef de ingenieurs genoeg tijd om hun werk goed te doen en laat die managers opzouten.
Het probleem is dat Samsung reageert op andere merken. Nu hebben ze de note te snel gepusht en hetzelfde gaat met de galaxy s8 gebeuren. 1,5 jaar geleden kwamen er geruchten dat Apple met een randloos scherm bezig is en nu wil Samsung dit ook in de s8. Ze trekken niet hun eigen plan maar kijken wat loopt bij de concurrentie en maken er een soort van kopie van. Met als gevolg dat de eerste versies nooit lekker werken met de vingerscan als voorbeeld. Zeer waarschijnlijk roept iedereen in feb dat de s8 revolutionair is, echter als Apple er niet mee bezig was dan had Samsung ook niet de moeite gedaan. Word een beetje moe van Samsung, creeer is vol trots eigen producten en zet zelf een lijn uit.
Hoewel merken veel van elkaar kopiŽren vind ik je voorbeeld van randloos scherm een slecht voorbeeld.
Klanten willen zo weinig mogelijk randen rond het scherm en die tendens zie je dus al jaren. Bij TV's, schermen, tablets en telefoons. En de ultieme eindsituatie is wellicht een volledig scherm met vrijwel geen randen. Hoewel ik moet zeggen dat me dat niet superhandig lijkt want ik heb met mijn S7 edge (de edge kant heeft ook vrijwel geen rand) wel eens dat ik een artikel scroll omdat ik per ongeluk met mijn vingers tegen het scherm zit.
Wat je gaat zien is dat de techniek op een gegeven moment rijp is hiervoor en fabrikanten er allemaal op scpringen. Net zoals met de gebogen schermen waarvan alleen Samsung nog fel dorgezet heeft met zijn edge schermen.

De rest van je artikel geeft me het gevoel dat jij denkt dat alleen apple innoveert en samsung alles afkijkt. Daar heb ik al massa's discussies van gelezen die toch nergens toe leiden dus daar ga ik zelfs niet op in.
Maar stel nu dat apple volgend jaar ook met een edge scherm komt. Is dat dan volgens jou:
- innovatie
- afgekeken van Samsung
- een logische stap aangezien meerdere merken dit gaan aanbieden en het wel lijkt aan te slaan?

Met jouw logica is het antwoord 2, ikzelf zeg antwoord 3. En dat denk ik bij veel andere "innovaties" ook. Sommige dingen liggen voor de hand omdat de technologische vooruitgaan dit aanbiedt en omdat de ene het eerder integreert, betekend niet dat de andere een copy-cat is. Het zou zelfs dom zijn om iets populairs bewust niet aan te bieden omdat iemand anders je al voor was.
Andere dingen die volgens mij een logische evolutie zijn:
- schermformaat groter maken (zie iPhone plus)
- draadloos laden
- waterdichtheid
- oled scherm
- snelladen
- etc

Uiteraard gaan fanboys altijd roepen dat de ene het van de andere afgekeken heeft. Maar vaak zijn het gewoon logische stappen. En als je geen fanboy bent en je gaat nuchter de top toestellen vergelijken, merk je dat ze allemaal erg goed zijn. En elk merk heeft zijn eigen punten waar hij de beste mee is, en het is persoonlijk wat dan voor jou de prioriteiten zijn om een keuze te maken.
Na dit verhaal moet ik zeggen dat ik dit compleet terecht vind. Dat ze hebben willen rushen neem ik ze niet kwalijk. Dat het vervolgens fout gaat is het risico dat je neemt door te rushen. Na de eerste replacement-ronde vond ik persoonlijk zelfs dat relatief weinig mensen er van wisten (in de non-tech-community), ik vond het toen eerder oneerlijk als je het vergelijkt met Apple, die een telefoon uitbracht die buigt als je er op gaat zitten (raar natuurlijk) en vervolgens een vloedgolf aan haat hun richting op kreeg. Dus, als ze het toen goed hadden opgelost was er nog relatief weinig aan de hand geweest, ook vanwege het (schijnbaar oprechte) excuses-filmpje van de CEO. Maar vervolgens hebben ze 1. een apparaat afgeleverd met hetzelfde probleem, 2. geprobeerd het probleem te negeren en hopen dat het uit zichzelf weg ging. En dan zie ik het niet meer als 'zuur', dan zie ik het als een logisch gevolg van je eigen stomheid.
Ach als sony, lg en htc hier van kunnen profiterrn is het leuk dat de markt een beetje betet verdeeld word. Maar waarschijnlijk zal het wel apple zijn die hier door een miljoentje meer iphones verkoopt.
ik vind het best, als ie maar wel zo'n goeie stylus krijgt.

Die note is de enige telefoon bij mijn weten, waar je lekker op kunt tekenen vanwegen dat pennetje.
De HP elite X3 heeft/krijgt ook een stylus als additionele accessoire.

Meer informatie omtrent de stylus

[Reactie gewijzigd door Voxxie op 13 oktober 2016 10:46]

Kan je die stylus ook kwijt in het toestel zelf? Anders is die stylus zeker geen plus punt zoals de Note dat heeft.
Nee, helaas niet.

Een losse stylus raak ik veel te makkelijk kwijt. Dus in het geval van de HP is het dan ook geen extra overweging voor mij. Maar misschien zijn er mensen wel zo netjes dat ze hem 2 jaar los kunnen bewaren.
Als het geen Wacom pen is is het geen stylus in mijn ogen.
Die van mijn Note2 komt aardig in de buurt. Die is iig drukgevoelig en ziet hem ook als je hem boven je telefoon houd.
Voor de stylus van de Note gebruikt Samsung de digitizer van Wacom ;-)
Dus je hebt bijna alle functionaliteit van Wacom's eigen lijn van pennen (juist de tilt-functie ontbreekt).
Galaxy S8
Galaxy S8 Edge
Galaxy S8 Pro
Het probleem van die naamgeving is marktplaatsing.

Eerst was het Galaxy S7. DIt was het top model, iedereen wist dat.
Je had ook nog de Note serie. Dit was ook een top model, maar met extra groot scherm en stylus. Voornamelijk mensen die wat meer van telefoons af weten wisten hier van.

Als je de note vervanger nu de S8 pro gaat noemen, lijkt het net alsof de S8 en S8 edge niet meer de top modellen zijn.
Of Galaxy S8 Stylus?
Ik denk niet dat Samsung het concept laat varen. Daarvoor zijn er toch nog teveel mensen die op zoek zijn naar zo'n toestel.
De edge wordt gewoon de 'grote samsung flaship', eventueel nog met stylus.
De naam Note heeft zeker behoorlijke imagoschade opgelopen.
In plaats van stoppen is nieuwe naam geven ook een optie. Zou zonde zijn als ze er echt mee stoppen. De Note is een hele populaire serie.
ze stoppen met de naam. dat wil niet zeggen dat er geen telefoon komt met Note specs en een andere naam.
dus zie het maar als een nieuwe naam geven.

[Reactie gewijzigd door Proxx op 13 oktober 2016 08:58]

Eens. De note is mijn enige serieuze echte smartphone geweest tot nu toe en maak regelmatig gebruik van het pennetje om aantekeningen te maken.
De batterij is echter een terugkomend thema voor Samsung. Gedurende de artikelen over dit onderwerp ben ik herhaaldelijk opmerkingen tegengekomen over slechte batterijen in telefoons van Samsung... en niet alleen in Notes. Om het nu dus op de Note af te schuiven is wel weer typisch, maar gaat er voor mij absoluut niet voor zorgen dat mijn volgende telefoon van Samsung gaat zijn. Laat ze eerst maar eens hun prioriteiten goed rangschikken...
Dit gaat waarschijnlijk ook gewoon gebeuren.
Jeetje, al die dure onderdelen... (En nog slecht voor t milieu ook :( ).
Is er echt niks wat gerecycled kan worden?
Vernietigen betekent niet meteen door de shredder halen :)
Die worden gedemonteerd en gerycycled :)
Dat zou wel een klusje zijn, dan moeten er wel genoeg robots zijn die dat kunnen doen.
Ik denk wel door de shredder, en dan sorteren op grondstoffen.
De complete print van de note 7 mankeert niks. Ze kunnen die bv 1 op 1 in een volgende 'galaxy xyz' telefoon met ongeveer gelijke afmetingen opnieuw gebruiken. Reken er maar op dat Samsung echt gaat proberen om wat geld terug te halen uit de toch al enorme berg schade die de Note 7 ze tot nu toe heeft gebracht.
Mooiste zou zijn als ze het scherm kunnen hergebruiken, alleen is die verlijmd met het glas en dacht ook de bezel, dus zou je een toestel met dezelfde voorkant moeten gebruiken en dezelfde bezel.
De complete print van de note 7 mankeert niks. Ze kunnen die bv 1 op 1 in een volgende 'galaxy xyz' telefoon met ongeveer gelijke afmetingen opnieuw gebruiken. ...
Dan moeten ze wel zeker weten dat het probleem daar niet in zit. Volgens mij is dat nog niet bekend.
Het is waarschijnlijk alleen de batterij, of mogelijk het laad circuit... Enfin, ze hebben zometeen zat printjes over om het uitgebreid te testen }>
Als het probleem in de batterij zit, dan hadden ze het kunnen oplossen door die te vervangen door een verbeterde versie. Aangezien ze de toestellen zelf terughalen, verwacht ik dat het probleem daarin zit.

Als het toch de batterij is, dan kan het probleem nog veel groter worden omdat dezelfde batterij mogelijk ook in andere toestellen zit. Wellicht ook in toestellen van andere merken, omdat Samsung ook een toeleverancier is.
Je praat over Azie, mankracht is daar een behoorlijk stuk goedkoper dan hier, dat veel gewoon nog handenwerk is. Even een zwikkie robots programmeren om Note's uit elkaar te halen, kan je beter een grote groep 'productiemensen' neerzetten die een paar honderd telefoons per dag uit elkaar halen.
Hmm, ~15 miljoen telefoons recyclen, met een 'paar honderd per dag'. Zeg 300 stuks? Gaat je dan ~137 jaar (!!) kosten...

Denk dat er tienduizenden tegelijk door de schredder moeten.
Ik praat over paar honderd per persoon per dag :P
Vooruit, 137 man, die allemaal 365 dagen per jaar werken. Zijn ze nog een jaar bezig... Het *kan*. Maar ik denk niet dat het zo gaat ;)
Even random plaatje ter illustratie, massaproductie heeft daar een iets andere inhoud dan 100 man hier achter een lopende band.

Natuurlijk zullen ze zaken door de shredder gooien, maar alles wat ze 'compleet' kunnen salvagen uit zo'n telefoon.. stel 3 minuten per telefoon, 20 per uur, 12 uur (als je mazzel hebt) per dag, 240 de man. 1000 man werkzaam, 240.000 per dag, is goeie 2 maanden werk. Alleen gezien de snelheid dat ze daar moeten werken, gok ik dat die cijfers nog wel hoger liggen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 13 oktober 2016 11:12]

Ik vind het ook een rare gedachte dat de toestellen worden opgehaald en vervolgens (handmatige) recyclage gaan.

Fixit (site) heeft al aangetoond dat moderne smartphones heel veel tijd nodig hebben om ze uit elkaar te halen.
Als je toestel kapot is en je stuurt die op voor reparatie is de kans groot dat je een ander toestel krijgt omdat het veel goedkoper is om data over te zetten en een ander toestel te geven dan een onderdeel los te maken en te vervangen.

Scherm eraf, batterij apart, schredder in, vervolgens laten smelten op bepaalde temp om het verder te scheiden. Metalen kun je eventueel opnieuw verwerken, plastics heb je dan apart. Smelten kan overigens deels met een chemisch proces waarin onderdelen in oplossen.


Het idee dat er iemand geheugen gaat lospeuteren om opnieuw te gebruiken... Dacht het niet.
Volgens dit artikel is het nog moeilijk om de smartphones daadwerkelijk goed te recyclen http://motherboard.vice.c...onmental-impact-recycling
Ik zou er graag een aantal stuk slaan }>
Er staat 'vernietigen' maar natuurlijk zullen ze gerecycled worden. Uit alle weggegooide smartphones worden nu al grondstoffen teruggewonnen (vooral de zgn 'rare earth metals')
Maakt wat mij betreft ook niet heel veel uit. De note was niet meer dan een high end smartphone met extra groot scherm en pen. Dat kunnen ze ook wel prima onder een andere naam verkopen.
Begrijpelijk als ze met de Note stoppen. iig als naam van een product.

Samsung werkt namelijk wel erg hard aan bijv het opzetten van de Galaxy (S-S7) naam en gebruikt het vervolgens (ook) voor andere goedkopere modellen. Ik de hoop dat mensen denken "oh dat is een mooie Samsung Galaxy", ook al is het een Galaxy J3 of A5 oid.
Ik vind net dat de naam Galaxy de laatste jaren minder gebruikt wordt. (Of het viel mij minder op.)
Toch een flinke waslijst hoor. Ook de afgelopen jaren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy
Wellicht kunnen ze het oplossen door de s7 edge te modificeren waardoor er een pen ingebouwd kan worden. Hoppa! de s7 edge note is geboren. Hoe dan ook, samsung heeft hiermee wel een behoorlijke imagoschade opgelopen.
Waarschijnlijk de galaxy s8 pro
Galaxy S7 Edge Plus
Of

Galaxy S7 edge Stylus, dat al eerder in deze draad is geopperd.
Galaxy S7 Edge stylus-edition™
Galaxy S7 Edge Note stylus-edition™
Nee dit wordt gewoon de Fire Phone 2
Ja blijft bizar dat een naam veel zegt, dus ze beginnen gewoon met een nieuwe line naam maar zelfde opzet als de Note serie?
dacht ik ook al. zelfde soort specs/telefoon alleen een andere naam
Als je er een hebt, accu eruitslopen en je hebt een mooi zeldzaam museum stuk als Samsung de rest vernietigd .Ongelooflijk hoe het zover heeft kunnen komen met de Note7. Lijkt me verstandig voor Samsung als ze voortaan quality control opschroeven voor al hun toestellen. Note7gate gaat Samsung flink wat kosten in omzet en aanhang.

Stylus kunnen ze overigens optioneel leveren met de GalaxyS serie + officieel flip cover hoesje lijkt mij. Ik heb nooit begrepen waarom de 2 productlijnen niet eerder waren samengevoegd nadat 5.5" een standaard flagship maat werd.
Nou of je 849 euro terugkrijgen van Samsung, of de accu eruit slopen en een niet werkend toestel ergens in een vitrinekast zetten... Ik zou het wel weten. :9
een niet werkend toestel ergens in een vitrinekast zetten... Ik zou het wel weten. :9
Zo is dat. Open die vitrine !

Het toestel werkt prima, alleen de accu is brandgevaarlijk.
Het verdient niet echt de naam "gate" aangezien het een probleem is wat Samsung onderkend heeft, m.i.
The 'gate' meem refereert naar -schandaal dus zeker toepasselijk hier of niet?
Twitter is er al mee aan de haal....

https://twitter.com/hashtag/note7gate
Is het niet meer een blunder dan een schandaal? Schandaal suggereert toch meer dat Samsung kwade wil had en het probleem zou ontkennen (of de klant de schuld zouden geven zoals Apple met antennagate), terwijl ze duidelijk hun fout toegeven.
Het is beidden. Schandalige blunder? ;)
Ik blijf erbij dat het voorkomen had kunnen worden, als Samsung maar beter had getest. Ik kan me echt niet voorstellen dat de problemen pas waren blootgesteld toen het product de markt op ging. Nu Samsung eenmaal door de zure appel moet bijten, zou dit fiasco ervoor zorgen dat er geen Notes meer komen. Laat Samsung dan ook stoppen met alle electronica, dergelijke problemen kunnen altijd en overal ontstaan en niet alleen bij de Note-serie. Gelukkig is het ook maar een gerucht. ;)
Ik had begrepen dat Samsung op zeker moment een half miljoen exemplaren liet terugkomen voor omruilen, en hoeveel gevallen van spontane ontbranding zijn er geweest, een stuk of 10? De kans dat het optreedt is dan zo ongeveer 1 op 50.000.
Dus ook al voer je een duurtest uit met duizenden units, de kans dat je daar net een fout exemplaar mee aantreft is behoorlijk klein. Ik zou dan ook niet zo snel concluderen dat dit debacle met "beter testen" had kunnen worden voorkomen.

p.s. Ik lees net dat er al zo'n 2 miljoen toestellen waren uitgeleverd.

[Reactie gewijzigd door Brousant op 13 oktober 2016 09:53]

Als het werkelijk zo'n kleine kans was, dan was de verkoop van het product wereldwijd niet gestaakt, iets wat nu wel gedaan is door Samsung en stopte de terugroepactie zeker niet. Het is nu niet bepaald de eerste keer dat een vergelijkbaar iets gebeurd, ook voor Samsung zelf niet:

nieuws: Samsung: brand Galaxy S III veroorzaakt door 'externe energiebron' - ...
nieuws: 'Nieuwe iPhone 3G smelt in broekzak'

En indirect:
nieuws: Apple: oplader iPhone kan oververhit raken - update

En met accu's in het algemeen zijn de smelt- en ontbrandingsproblemen ook wel wat vaker gebeurd, hierover is ook genoeg verschenen op Tweakers.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 13 oktober 2016 10:31]

"Als het werkelijk zo'n kleine kans was, dan was de verkoop van het product wereldwijd niet gestaakt"

Ik denk toch van wel.

Als het er nou om was gegaan dat Samsung de hierdoor defect geraakte toestellen gratis moet vervangen dan hadden ze gewoon door kunnen gaan, gezien de kleine aantallen zijn de daardoor gemaakte kosten te verwaarlozen.

Maar inmiddels is het vertrouwen dat je veilig met een Samsung Note 7 in het vliegtuig kunt stappen weg, ook al zijn er maar weinig gevallen van ontbranding bekend. Hoe klein de kans ook is dat jouw exemplaar ontbrandt, er kan een noodsituatie door ontstaan die levens in gevaar kan brengen.

En van de versie waarin het probleem zou zijn opgelost zijn er ook weer twee ontbrand, zodat er geen geloofwaardige oplossing meer is waar Samsung nog mee kan komen. Van het stigma dat aan de Note 7 kleeft komen ze nooit meer af, en dat is de reden dat ze er mee stoppen.
Tja, als de kans toch al zo klein is, dan is de kans dat iemand met zo'n telefoontoestel een vliegtuig in stapt en dat het toestel ontbrand toch nog vele malen kleiner? Het is dan weliswaar precies wat er gebeurd is, maar die kans dat dat gebeurd, is dus wel kleiner dan het ontbranden van de telefoon op zich. ;)

Nee, ik wil best geloven dat die kans van ontbranding klein is, maar het vervolgens wel weer te gaan gebruiken als excuus om de verkoop te stoppen vanwege een uitzonderlijke situatie (waardoor de kans dat zo'n situatie zich voordoet nog kleiner is), dat vind ik wel een beetje erg ver gezocht.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 13 oktober 2016 12:32]

Dit soort problemen zal je niet vinden door het eindproduct te testen, dit is niet hoe het hoort te werken. Vliegtuigen worden ook niet zo veilig gemaakt als ze zijn, door de afgewerkte vliegtuigen systematisch te testen. Vliegtuigen zijn veilig omdat het ontwerp uitgebreid getest werd en omdat de kritische individuele componenten systematisch getest worden.

Kwaliteit garandeer je niet door steekproefsgewijs het eindproduct te testen, het is belangrijker dat het ontwerp uitgebreid gestresstest wordt en dat de individuele componenten die kritisch zijn, systematisch getest worden voor assemblage. Een test op het afgewerkte product kan dan gewoon de kwaliteit van de assemblage testen (voor zover dat al niet tijdens de assemblage gebeurt).
En heb je dan ook gelezen dat er meer dan 100 stuks zijn ontploft?
Had ik niet, maar ik lees nu wel dat het om "honderden" wereldwijd gaat.
Laten we zeggen 500, op een uitgeleverd aantal van 2 miljoen, dan heb je het over een kans van 1 op 4000.

Daarmee kan ik het me voorstellen als het ook bij uitgebreide testen aan grote aantallen prototypes nooit naar voren is gekomen, en pas nadat Samsung er honderdduizenden van in omloop heeft gebracht, want het is nog steeds een vrij sporadisch probleem.

Achteraf gezien hadden ze het allicht kunnen signaleren als ze eerst, zeg, een paar honderdduizend prototypes hadden getest voordat ze gingen uitleveren, maar om op die basis de uitspraak te doen "(...) dat het voorkomen had kunnen worden, als Samsung maar beter had getest." lijkt me nog steeds te kort door de bocht.
Over de eerste levering zal je me echt niet horen zeggen dat Samsung zwaar in de fout ging of slechte controle deed maar over de zogezegde Safe modellen is de merknaam Samsung volledig verbrand.

Samsung kon het probleem niet vinden dus hadden ze direct de Note 7 leveringen moeten uitstellen of productie stop zetten. Nu hebben ze bewust de levens van vele mensen in gevaar gebracht. Ik hoop dat Samsung dan ook vervolgd zal worden. Fabrikanten mogen dan nog zo groot zijn als ze willen, ze mogen niet met de levens van hun eigen klanten en anderen spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True