Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 223 reacties
Submitter: Carfanatic

Samsung gaat alle klanten die een pre-order hebben van de Galaxy Note 7 compenseren met een 128GB-micro-sd-kaart. De compensatie volgt op de aankondiging dat het bedrijf definitief stopt met de productie van de ontvlambare telefoon.

Een woordvoerster van Samsung geeft tegenover Tweakers aan dat in de Benelux ongeveer vijfduizend mensen de telefoon vooruit hebben besteld. Ze kan nog geen uitspraken doen over leverdata van de micro-sd-kaartjes. Die zijn volgens haar afhankelijk van de providers. Dergelijke kaartjes zijn vanaf ongeveer veertig euro beschikbaar in de Pricewatch.

Dinsdag kondigde Samsung aan de productie van de Note 7 definitief te stoppen. De telefoon verscheen in de afgelopen maand regelmatig in het nieuws vanwege het risico dat de accu spontaan ontbrandt. Om dit te verhelpen besloot het bedrijf in eerste instantie om al deze modellen terug te roepen en te vervangen door exemplaren met een andere accu. Het probleem bleek echter ook bij de vervangende telefoons voor te komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (223)

https://www.thrillist.com...al&utm_campaign=thrillist

Gaan koppen rollen bij Samsung Smartphone afdeling.... 18 miljard verlies door deze blunder.

[Reactie gewijzigd door mr.rage op 11 oktober 2016 22:12]

Nee, da's geen verlies, maar een (kortetermijns!) fluctuatie in de aandelenkoers. De effecten over meer dan een paar wken genomen zullen waarschijnlijk veel geringer zijn, en die koers zal zich zeker op de langere termijn prima weer herstellen. Koersschommelingen=/=winst/verlies. Bij lange na niet ;)
ze hadden 19 miljoen exemplaren in de boeken gezet, reken maar uit. Dat is al zon 15 miljard
Volgens mij kun je geen product op de balans zetten dat nog niet is geproduceerd en datzelfde geldt dan ook voor verkopen die nog niet hebben plaatsgevonden.
Maar als je ze geproduceerd en aan distributeurs verkocht hebt en dan moet terugroepen zullen ze dan weer wel op de balans staan ;)
Ik reageer op de eerder genoemde 19 miljoen die op de balans zouden staan.

Retour genomen zaken van kopers komen uiteraard wel op de balans evenals de verkopen via de W&V rekening maar dan aan de voor Samsung verkeerde kant.

Omdat het aannemelijk is dat de toestellen veel minder op zullen brengen schrijven ze dat af als verlies.

( * Guardian Angel dacht na zijn pensioen van boekhouden af te zijn.

[Reactie gewijzigd door Guardian Angel op 13 oktober 2016 10:28]

Verkoopprijs, niet productiekosten. Dat scheelt nogal.;)
Missen ze hier sales aan? Sure! Maar hoeveel van die putatieve kopers schaffen dan maar een S7 Edge aan? dat zijn er hoogstwaarschijnlijk nog best wat.

Natuurlijk is de afboeking pijnlijk. Maar USD 18Mld pijnlijk? Nee, bij lange na niet.
Missen ze hier sales aan? Sure! Maar hoeveel van die putatieve kopers schaffen dan maar een S7 Edge aan? dat zijn er hoogstwaarschijnlijk nog best wat.
Dat kan maar er zijn ook zat mensen die geen S7 of S7 edge zullen kopen na al deze negatieve publiciteit. Zeker ook omdat er daarvan ook een een aantal ontploft lijken te zijn.
https://www.thesun.co.uk/...s7-edge-phones-exploding/
Waarschijnlijk minder dan de Note 7 maar toch.
Ik vermoed dat het onderliggende probleem van de batterijen al aanwezig is in de Galaxy Edge maar daar minder snel tot problemen leidt doordat de telefoon en/of de lader de batterij minder zwaar belast.
Het kan nog best dat Samsung ook voor de Galaxy S7 (Edge) maatregelen zal moeten nemen tav bijvoorbeeld de software om het toestel minder zwaar te belasten om te voorkomen dat het aantal brandjes toeneemt gedurende de levensduur.
Mee eens.

Dit soort incidenten met die headgear en edge s7 worden wel heel snel urban myths natuurlijk. Iedereen heeft inmiddels van een ontploffende note 7 gehoord, dus zodra er enkele incidenten zijn met andere producten van samsung (ook al is het op een veel kleinere schaal) doet de consument op een gegeven moment toch denken "die samsung troep moet je niet hebben, al dat spul ontploft". Dus ik denk dat de imagoschade toch echt wel het zwaarst telt en ieder ander klein incident komt voorlopig onder een vergrootglas te liggen.
Het zijn dan misschien niet zo veel incidenten als met de Note 7, het geeft toch twijfels ook over de veiligheid van ook die producten.

Ik denk dat er ook wel een onderzoekjes door consumenten organisaties of overheidsinstanties zullen volgen naar incidenten andere Samsung smartphones en dan met name de Galaxy S7 Edge.
En als daar wat uitkomt met consequenties voor die telefoon is dat voor Samsung een veel groter gevaar.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 12 oktober 2016 10:40]

Zover ik begrepen heb, zouden die incidenten voornamelijk te wijten zijn aan de gebruiker, dus verkeerde oplaadkabels/opladers te gebruiken, schade (deuken en pitjes in je accu zal ongetwijfeld ook niet goed zijn voor het chemische process) etc. Is pure speculatie van mij, maar ik vermoed dat ieder willekeurig ander merk ongeveer het zelfde aantal aan incidenten zal hebben.

Maar punt is dat dit niet zoveel uitmaakt aangezien de consumenten dit toch op 1 hoop zullen gooien met de gedachte "samsung spul ontploft" omdat het in de spotlight is gezet door dit Note7 probleem. Hoe dan ook, allemaal erg slecht voor het imago.

Nooit verkeerd om de andere toestellen in de lineup dan ook maar eens goed door te lichten natuurlijk. Of een algemene test (niet alleen samsung) over de brandgevaren van dit soort accu's. Wellicht met een stukje voorlichting over hoe verkeerd gebruik en schade dit mogelijk ook kan veroorzaken. De meeste mensen die ik ken zijn niet echt zuinig op hun telefoons, maar misschien verandert dat een beetje als ze leren dat dit hun telefoon tot een mogelijke bom maakt ;)
Ik kan ook speculeren dat de S7 precies hetzelfde probleem heeft als bij de Note 7 maar omdat de Galaxy S7 een iets kleinere batterij heeft die ook door de telefoon iets minder zwaar wordt belast en iets mogelijk ook langzamer wordt opgeladen exploderen de batterijen van dat type minder snel en minder vaak.
Het kan echter best zijn dat er ook al tientallen S7's in rook zijn opgegaan maar omdat dat over een langer periode en veel meer toestellen is geweest zal dat de consumenten en media minder zijn opgevallen. Maar als de focus verschuift naar andere Samsung producten kan dat alsnog boven water komen en kunnen overheidsorganisaties in bepaalde landen alsnog afdwingen dat Samsung ook andere telefoons massaal herstelt om toekomstige ongevallen uit te sluiten.

Een paar recente Galaxy S7 incidenten:
http://www.techtimes.com/...ses-third-degree-burn.htm
http://www.today.com/vide...-driver-says-765764675652
http://bgr.com/2016/09/26/galaxy-s7-edge-explosion/
https://www.thesun.co.uk/...-the-middle-of-busy-cafe/
De video van de S7 die verbrand in het restaurant is al meermaals door diverse media op televisie getoond als ware het een Note 7

[Reactie gewijzigd door TWyk op 12 oktober 2016 11:58]

Wat doen ze met de mensen die afgelopen week(en) hebben geannuleerd?
Niks, lijkt me. Zie ook niet waarom ze voor die mensen iets zouden moeten doen? Dir mensen zijn immers niet gedupeerd, want ze wilden het toestel zelf blijkbaar al niet meer.

Dit is een actie als tegemoetkoming voor gedupeerden, geen algemene actie voor iedereen ;)
ik weet niet waarom hier een +2 geldt want ik gok namelijk dat samsung echt wel zal reageren als je een mail stuurt naar de klachtenservice met... ' ik heb mijn telefoon al geanuleerd toen bekend werdt dat er bij de refresh ook problemen waren' en in mindere mate of specifieke gevallen zelfs wel wanneer je aannemelijk kunt maken dat je geanuleerd hebt toen jij dacht dat het wel heel erg leek te zijn (bijv door de vele berichten op tweakers. en andere nieuws sites).
Je hebt de bestelling geannuleerd en evt je geld terug gekregen. Er valt vervolgens niks meer te wensen van Samsung. Hoezo verwacht men dan nog een geheugen kaart?
Deze personen hebben deze telefoon net zo graag gewild, maar hebben geen potentieel gezondheidsrisico willen nemen. Maar hebben toch ook op deze telefoon maanden gewacht?
Dat zal per individu verschillen. Wordt een beetje lastig om dat te gaan monitoren en ergens op abstracte wijze een lijn te trekken. Ik denk dat Samsung de juiste lijn heeft getrokken.
Inderdaad, effe iedereen opbellen om het te vragen, zo gepiept :+

Maar eerlijk, ik vind dit zeer netjes van ze.
Mede aangezien deze mensen eerst langer hebben moeten wachten, en daarna ook nog te horen krijgen dat de productie helemaal geannuleerd wordt.
Beter iets dan niets + je moet een gegeven paard niet in de bek kijken :Y)
zeer netjes of gewoon een marketing stunt?
Volledige telefoonlijn annuleren omdat sommige personen in fysiek gevaar zijn geweest. De marketing afdeling van Samsung heeft het nu vast wel te druk om ook nog eens stunts te gaan verzinnen.
precies, die marketing afdeling probeert hun imago nu zo goed en kwaad als het gaat te redden. Door met geheugenkaarten te strooien.
Ik zat later ook al te denken.
Als compensatie geven ze de mensen een Micro SD geheugenkaart van 128Gb, die de meeste mensen voor in hun tel gebruiken, waarvan deze specifieke groep juist gisteren te horen hebben gekregen dat hun tel niet meer geleverd gaat worden.
Ook wel een beetje flauw dus eigenlijk :/

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 11 oktober 2016 22:16]

misschien juist een slimme zet. Nu gaan mensen kijken naar een telefoon waarin ze die 128GB wel kunnen gebruiken, zoals een Galaxy S7 Edge, maar niet een iPhone.
Die S7 Edge die in potentie het volgende publiciteitsprobleem is voor Samsung?!
https://www.thesun.co.uk/...s7-edge-phones-exploding/
Staat in diezelfde tekst ook net zo hard dat Samsung daar geen probleem ziet en ook geen recall.
Ik zie het persoonlijk niet zo snel gebeuren dat deze groep mensen ditmaal alsnog voor een Samsung toestel gaan kiezen.
Maar eerder voor een ander merk zullen gaan, na alles wat erover in het nieuws en dergelijke is geweest.
En mede aangezien het kunnen gebruiken van Micro-SD-XC kaart in veel andere toestellen prima mogelijk is.
Ikzelf kon deze kaarten een paar jaar geleden namelijk al in mijn Sony Tablet gebruiken.
Deze bezit ik inmiddels al niet meer, en het is natuurlijk ook geen telefoon, maar toch.
In mijn geval gebruikte ik zo'n kaart in de Sony Tablet S of Sony Xperia Tablet S.
En dit zijn nu niet bepaald de jongste tablets meer.

Sony Tablet S:---------------------------Sony Xperia Tablet S:
16 September 2011------------------- 7 September 2012

Ik heb deze beiden gehad namelijk, maar weet zo even niet meer welke van de twee (misschien ook wel beiden) deze XC kaarten ook al weer slikte, en er ook daadwerkelijk mee overweg kon.

Maar who knows, wat Samsung betreft.
de toekomst gaat het uitwijzen :)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 13 oktober 2016 19:37]

Zeer netjes? Ze hadden die mensen bijna een telefoon verkocht die ineens in een handgranaat verandert.
Nou, da's dan een hele slechte handgranaat want maar een fractie ontbrand en de rest niet. Je kan Samsung hard vallen maar lithium is een raar metaal en die accu's in massa fabricage 100% stabiel krijgen is geen simpele klus. Vraag Sony maar die een enorme grote batch laptop accu's moest vervangen. En 99,99% is niet genoeg want dan gaat dus 1 op de 10.000 keer niet goed en dat is genoeg voor het probleem dat Samsung nu geeft.

Uiteraard goed dat Samsung het toestel nu helemaal heeft gestopt en eigenlijk te laat na nog een wanhopige poging om de schade te beperken met een iets gewijzigde Note 7 wat naar nu blijkt niet gewerkt heeft. Zal een moeilijke beslissing geweest zijn. Vraag de makers van Omo Power maar. Maar een handgranaat is wel erg overdreven en ik snap dat Samsung nu wat goodwil wil betalen met die SD kaart.

Uiteraard wordt het anders als Samsung er een gewoonte van gaat maken, maar tot nu toe is dit het eerste echt grote incident voor Samsung.
Het gehalte aan Samsung fanboys is echt extreem hoog hier. Samsung heeft gewoon troep afgeleverd (850 euro voor een fokking telefoon, hoe gek kun je zijn????) en iedereen vindt het allemaal "netjes" en goede service.

Feit is dat je met de Note 7 risico hebt gelopen op levenslang letsel en brandwonden. Nou, netjes hoor.

Heb 2 Samsung TV's gehad die het na 2 jaar begeven hadden, 1 Samsung laptop met een hele rij dode pixels en wat Samsung telefoons die idioot snel een barst in het scherm kregen, ik ben er wel klaar mee.

Maar goed, kom maar op met die de stortvloed van minnetjes van de Samsung fanboys.
nix kan ook, zal je blijer mee zijn waarschijnlijk
Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Spryo vind dat mensen die hebben gewacht op de telefoon en deze daarna geannuleerd hebben, geen sd kaart verdienen.

Maar even on-topic: ik vind dat Samsung het toch nog zo goed als mogelijk is oplost. Het is niet makkelijk om na 2 fiasco's alles weer op te lossen. Ze hebben gewoon ongeluk gehad, misschien is er inderdaad niet goed genoeg gecontroleerd of iets dergelijks, maar om nou elke telefoon die ze uitgeven uitgebreid te testen..

De mensen die moesten wachten tot de telefoon geleverd werd hebben amper schade, ze hebben geen risico gelopen omdat ze de 'ontplofbare' telefoon van Samsung niet in hun handen hebben gehad. Daarom vind ik een 128GB SD kaart ( ter waarde van ~40 euro ) een goede compensatie. Voor de mensen die daadwerkelijk risico hebben gelopen ( of zelfs slachtoffer zijn geworden ) is het misschien wat mager, maar ik neem aan dat degene die slachtoffer zijn geworden wel wat meer zullen krijgen.
Die hebben pech denk ik.
Ik heb mijn kaartje vorige week al ontvangen en gisteren de pre order bij kpn geannuleerd 8-)
Damagecontrol...leuk maar heel veel heb je hier niet aan. Men gaat nu niet massaal wachten tot de volgende wel goede Note.
Tja meer kan je ook niet doen. Een deel zal besluiten om naar een ander merk te gaan of te wachten, of een ander Samsung toestel nemen. Is ook wel het minste wat je kan doen in een dergelijke situatie.
Kan me voorstellen dat velen nog beteuterd zullen kijken met alleen een SD kaartje in hun hand
Niet mee eens. Ik blijf mijn Note4 gebruiken tot de volgende Note. Mijn Note4 is zeker nog goed genoeg.

Ik ben altijd als klant erg netjes behandeld door Samsung en ik zie dan ook geen reden om over te stappen. Daarnaast, al zou ik willen overstappen naar zeg maar Apple(iPhone7) dan kan ik mijn kaartje niet gebruiken en mijn dure koptelefoon niet....
Als er ooit nog een nieuwe Note komt?!

Ik denk het niet.
Tuurlijk wel, er komt echt wel een Note 8 o.i.d., de vorige 6 verkochten erg goed. Samsung heeft de wereld (incl. Apple dat bij de iPhone 5 geloof ik nog adverteerde dat al die grote telefoons zo onhandig waren) laten zien dat er een flinke markt is voor phablets. Nu moet je goed zoeken om kleinere telefoons te vinden dan 4.5 inch, zeker als je top specs wil.

Er komt echt wel een opvolger, want er is een markt voor. Of hij Note 8 heet is natuurlijk de vraag...

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 11 oktober 2016 21:24]

Je dure koptelefoon kan je gerust blijven gebruiken... Dat is al een non-argument.
Mijn dure koptelefoon blijft netjes werken op de iPhone 7.
Precies. M'n Bose QC25 werkt er ook prima op 😎
Waarom zou je je dure koptelefoon niet kunnen gebruiken?
Waar ga ik hem insteken in de iPhone 7? Of zal ik een gaatje boren.... ;-)
Je maakt gewoon gebruik van de adapter.
Daarbij mag je er donder op zeggen: heel veel kans dat de Note 8 ook geen audiojack meer zal hebben.
Ja een super oplossing inderdaad. Gewoon megadom van Apple. En, je hebt misschien gelijk. De Note 8 zal misschien ook geen audiojack hebben alleen denk ik wel dat Samsung draadloze oordopjes standaard bij het toestel gaat leveren.....

Samsung luistert ook wel naar Apple fans en hoort hun klachten.
"hot" off the press berichtgeving! :-)

Wel een erg nette compensatie voor de problemen die zich al een poosje voor doen. Een flink fors grote SD kaart ook trouwens zeg!
Een flink fors grote SD kaart ook trouwens zeg!
Nee hoor is micro SD :+

Maar inderdaad hoop dat er snel een paar bij V&A tevoorschijn komen mijn 64GB raakt vol.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 oktober 2016 17:26]

Wie een pre-order heeft geplaatst krijgt ter compensatie een geheugenkaart van 128GB van de fabrikant als diegene zijn bestelling niet annuleert.
nieuws: Samsung gaat vervangende Note 7's aanduiden met 'S' op verpakking

Krijgen ze er nou één of twee microsd-kaarten?
Ik ga uit van 1 aangezien de SD kaart die bij het toestel zat onderdeel was van de bestelling.
Goede compensatie. Applaus voor Samsung _/-\o_
Goede zaak, mooi gebaar. Voor de pre-orders is het niet leuk, maar bij Samsung zelf zullen ze toch ook wel balen.
Damage limitation, netjes maar dat zijn ze bij Samsung vaak toch wel.
Die ontploft in ieder geval niet. ;)
Goede compensatie wel, een 128gb sd kaartje is niet niks.
Ze moeten ook wel qua damage control, dit is niet goed voor je imago.
Wat mij betreft de enige juiste keuze. Vraag mij alleen wel af wat er zal gaan gebeuren met de voorraad Note 7's welke Samsung nog op voorraad heeft en bij leveranciers/winkels heeft staan. Worden deze vernietigd of gerecycled?

Hoop dat er spoedig een Note 8 op de markt komt die mooi aansluit bij de overige Samsung line-up :)