Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 158 reacties

Sony voorziet de PlayStation 4 Pro van 1GB ddr3-ram, naast het veel snellere gddr5-geheugen van 8GB. Het langzamere ddr3-geheugen wordt gebruikt om apps zoals Netflix in de achtergrond te laten draaien; games kunnen daardoor meer gddr5 gebruiken.

Omdat de PS4 Pro is voorzien van 1GB extra ddr3-geheugen, komt er eenzelfde hoeveelheid gddr5-geheugen vrij. Sony stelt ontwikkelaars 512MB daarvan ter beschikking voor PS4 Pro-games. De overige 512MB wordt gebruikt om de interface in 4k-resolutie te renderen. Het ddr3-geheugen is langzamer en goedkoper dan gddr5, maar om apps in de achtergrond te onthouden is de snelheid ruimschoots voldoende.

In de oorspronkelijke PlayStation 4 zit enkel 8GB ggdr5-geheugen, waarvan games maximaal 5GB kunnen gebruiken. Er is 1GB ram gereserveerd om programma's zoals Netflix in de achtergrond in het geheugen te houden. De rest van het geheugen wordt gereserveerd voor de interface.

Mark Cerny, systeemarchitect van de PlayStation 4, maakt de toevoeging van het ddr3-geheugen bekend in een uitgebreid interview met Digital Foundry. In het artikel wordt meer informatie gegeven over de technische eigenschappen van de nieuwe console. Zo vertelt Cerny dat de nieuwe gpu, met 36 compute units, in feite een verdubbeling is van de gpu in de PS4 en opgebouwd is 'als de vleugels van een vlinder', waarbij één 'vleugel' kan worden uitgeschakeld. Voor die aanpak is gekozen om de console compatibel te maken met de bestaande PS4-games. Bij het spelen van die games wordt de helft van de gpu uitgezet en opereert de PS4 Pro net als een gewone PlayStation 4. Ook de kloksnelheid van de gpu wordt dan teruggeschroefd naar de waarde van de PS4.

Compatibiliteit is eveneens de reden om vast te houden aan acht AMD Jaguar-cores voor de processor. In de PS4 Pro zijn deze hoger geklokt dan de PS4, maar bij het spelen van PS4-games worden ze teruggeklokt naar dezelfde snelheid van die console. Cerny stelt dat niet eerder ontdekte bugs kunnen optreden als de cpu en gpu op hogere snelheden draaien dan waar de game voor geoptimaliseerd is.

PlayStation 4 Pro

De systeemarchitect bevestigt in het interview dat de nieuwe console gebruikmaakt van verbeteringen die AMD met de Polaris-architectuur heeft doorgevoerd. Delta colour compression wordt volgens Cerny in de PS4 Pro voor het eerst toegepast en daarmee geeft hij ook aan dat de techniek in de PS4 niet werd gebruikt. Ook stelt Cerny dat er in de nieuwe semi-custom-soc die AMD maakt, functionaliteit zit die AMD zelf nog niet in zijn grafische kaarten heeft verwerkt, maar die volgend jaar waarschijnlijk wel naar de Vega-gpu's komt.

Zo kan de PS4 Pro rekenen met fp16-halfprecisie; in de tijd van één fp32-berekening kunnen twee fp16-operaties worden uitgevoerd. De gpu heeft bij fp32 4,2Tflops, maar met halfprecisie komt dat op 8,4Tflops. Door van fp16 gebruik te maken bij berekeningen waarbij halfprecisie voldoende is, zou daardoor een grote prestatiewinst mogelijk zijn. Daarnaast is er een work distributor toegevoegd aan het gpu-ontwerp; die moet de taken die door de gpu worden afgehandeld, slimmer verdelen.

Sony zegt nauw samen te werken met AMD bij het samenstellen van de custom-chip en Cerny stelt dat features die Sony aandraagt, soms op een later moment door AMD zelf worden gebruikt. Hij noemt als voorbeeld de Asynchronous Compute Engine, die zowel in de PS4 als op AMD-videokaarten te vinden is en waarvan hij een groot voorvechter was.

Tot slot gaat het interview in op de verschillende manieren waarop ontwikkelaars hun games kunnen weergeven op een 4k-resolutie. Dat gebeurt in de meeste gevallen niet native, maar met 4k-framebuffers die met opschaaltechnieken zijn verkregen. Ontwikkelaars kunnen hun eigen methode kiezen of gebruikmaken van de implementaties die Sony heeft bedacht. De meeste PS4 Pro-games maken gebruik van checkerboarding, waarbij het beeld bestaat uit halve 4k-resolutie van 1920x2160 pixels, in totaal vier miljoen pixels. Het opschalen van de beelden gaat met behulp van een nieuwe techniek en ID buffer, die Sony daarvoor heeft ontwikkeld. Ook gebruikers van 1080p-tv's moeten hier profijt van hebben; games die geoptimaliseerd worden voor uhdtv's, kunnen op full-hdtv's met super sampling weergegeven worden, wat een scherper 1080p-beeld oplevert.

Sony brengt de PlayStation 4 Pro op 10 november uit. De console komt naast de reguliere PlayStation 4 op de markt voor een adviesprijs van 399 euro. Sony blijft beide systemen ondersteunen en alle nieuwe games zullen ook op de huidige PS4 werken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (158)

"In de PS4 Pro zijn deze hoger geklokt dan de PS4, maar bij het spelen van PS4-games worden ze teruggeklokt naar dezelfde snelheid van die console."

Erg jammer en een gemiste kans. Er zijn games die op de Xbox One S iets beter draaien dan op de Xbox One vanwege de hardwareverbeteringen. Dit zijn veelal verschillen in het langer vasthouden van een hogere resolutie bij games die in dynamische resoluties gerenderd worden, of net dat ene beetje minder stotter etc. Sony had hierdoor, door niet te downclocken, kunnen zorgen dat games die in een dynamische resolutie renderen altijd op de maximale resolutie zitten bijvoorbeeld.
Maar het is ook waar dat je niet voor elke game kunt garanderen dat er geen nieuwe bugs geÔntroduceerd worden door de verschillen. Het is ook een heel wat groter verschil dan tussen de one en one s.

Wat Sony eigenlijk zou moeten doen is zwaar gaan pushen om te zorgen dat zoveel mogelijk games een 'pro' patch krijgen. Dat zou niet eens hoeven te betekenen dat ze allemaal meteen op een hogere resolutie moeten draaien, ze zouden bv ook kunnen testen of het goed gaat als je de extra power vrijgeeft aan de game. Zo ja, mini patch en unlocken die hap.

Maak een mooie website waar je bij houdt welke games welke voordelen hebben op de pro en je beweegt steeds meer van je fans om een pro te kopen, een beetje zoals Microsoft doet met backwards compatibility. Op dit moment is het een gok wat je er op korte termijn aan gaat hebben, dus waarom zou je zo'n ding kopen... Zeker als je geen 4k tv hebt.
Waarom zouden games daar bugs van ondervinden? Een i7 gaat zich ook niet lager klokken naar een core 2 duo als je een simpele game speelt. De extra rekenkracht zou dan gewoon niet gebruikt moeten worden, zelfde met GPU. Ik denk dan ook dat zijn uitleg eerder mis verstaan is of uitgelegd en dat hij gewoon bedoelt dat de CPU en GPU zich kunnen naar beneden klokken om zuiniger te zijn, en dat dat niet perse met dezelfde aarden moet als de PS4. En dat is iets wat we bij pc wel al langer zien (en ik dacht bij de huidige generatie consoles ook).
Of zijn games op console zo gelockt aan CPU en GPU cycles?
Het is heel goed mogelijk dat bij sommige games bepaalde elementen afhankelijk zijn van kloksnelheid van de CPU of de framerate.

Een extreem voorbeeld is Saints Row II, dit spel maakte zelfs de gehele snelheid van het spel afhankelijk van de clock van de CPU. Dit probleem werd pas duidelijk toen het spel werd geport naar PC, waardoor mensen met een CPU die hoger of lager geklokt waren dan die van de Xbox 360 ineens een soort slo-mo of fastforward effect kregen.

Wat betreft framerate zijn er echter veel meer (zij het minder opvallende) consequenties. Een spel kan bijvoorbeeld zeggen dat jouw karakter 4 frames onverwoestbaar is na het oplopen van schade. Prima als je er vanuit gaat dat het spel op 20-30FPS loopt, maar heel problematisch als dit ineens 60FPS wordt. Zelfs PC games (waar een variabele FPS verwacht wordt) hebben soms dergelijke problemen.
In het saints row 2 tijdperk kon dat misschien nog, maar nu is dat iets wat zelfs indie Developers niet flikken. De snelheid van je spel zou gewoon af moeten hangen van de klok van de computer
Fallout 4 heeft dit bijvoorbeeld nog, vind ik toch nog een best recent voorbeeld.

Het andere punt wat je aangeeft is juist niet gewenst. Iedere Intel processor met een Turbo frequentie zou ervoor zorgen dat geen enkel spel meer goed loopt omdat de frequentie constant veranderd...
Dan had je dat stiekem wel iets duidelijker mogen aangeven dat je het bedoelde om het afhankelijk te maken van de tijd ;).

Maar als je het zo bedoelde heb je gelijk, een seconde duurt op iedere computer nagenoeg net zo lang onafhankelijk van de hardware en zou het op ieder platform gelijk moeten werken.
Omdat PS4 games nou eenmaal geoptimaliseerd zijn voor de PS4, en niet de PS4 Pro.
De PS4 games die dynamisch zijn zouden prima op sneller hardware moeten kunnen draaien, net zoals moderne pc games dat kunnen. Maar er zijn er ook hoop die de game mechanica vast hebben zitten aan de hardware, als de cpu sneller gaat open dan gaat de game sneller draaien. Dat is al van oudsher bij consoles waar men maar voor ťťn type hardware hoeft te programmeren, is de makkelijkste aanpak en was tot nu toe geen rede om het anders te doen. Maar laatste jaren zie je steeds meer games op de consoles die dynamisch kunnen schalen en dus bijhouden hoeveel rekenkracht er is en hoeveel ze nodig hebben, die games kunnen op alle snelheden draaien, nou ja met een bepaald minimum uiteraard, maar geen maximum.
Het probleem is echter niet zozeer dat het geschreven wordt met exact die hardware in het achterhoofd. Waar het om gaat is dat bij het altijd runnen op dezelfde hardware, bepaalde bugs (met name op basis van race conditions) gewoon toevallig amper voorkomen. En dan worden ze dus ook niet gevonden door QA. Ga je het dan ineens op hardware draaien met andere karakteristieken, dan kunnen dat soort bugs ineens boven komen drijven. Dit soort problemen zul je bij cross platform games minder vaal zien, maar ook cross platform games hebben natuurlijk een substantiŽle hoeveelheid aan platformspecifieke code.
Ze locken het op 30, veelal omdat ze 60 niet vast kunnen houden. Dus zetten ze de game vast op 30, de cycles die dan over zijn worden gebruikt voor extra grafische opsmuk. Als je bij de Pro de boel unlocked zal het heel inconsistent gaan draaien qua framerate. Daar moet een dev dus voor patchen. Hetzij 30fps met veel betere graphics of 60 met dezelfde graphics.

Dus het langzamer laten draaien van de cpu kan zeker een grafische bottleneck verbergen. De games worden veelal op die manier ook gemaakt omdat de gebruiker zelf geen invloed heeft op de manier van hoe de game zal draaien. (grafische settings e.d.)

[Reactie gewijzigd door Xfade op 21 oktober 2016 18:50]

Ik begrijp je punt, maar je moet er wel aan denken dat pc games gemaakt worden met het besef dat het op hele diverse apparatuur moet werken. In consoles hebben developers traditioneel niet voor zeer verschillende configuraties moeten programmeren en zoals we vaak in die industrie zien wordt er dan toch vaak half werk geleverd en kiezen ze voor de makkelijkere opties(zoals dingen binnen bijvoorbeeld de physics te koppelen aan cycles. Het zou mij dan ook niks verbazen dat een aanzienlijk deel van de PS4 games problemen krijgt bij meer processor kracht.
Om de ps3 te vervangen :), maar voor een upgrade, geen idee.
MS zijn OS structuur zit iets anders in elkaar, alles is gevirtualiseerd.. Game OS is onafhanelijk van Xbox OS, dus kan me voorstellen dat ze makkelijker een hardware update uit kunnen voeren dan Sony. Het game OS is draait op DX12, pc's draaien games al veel lander sneller en met hogere resoluties.

Ms heeft zijn huiswerk wel gedaan met het bouwen van de Xbox One.

[Reactie gewijzigd door S2S op 21 oktober 2016 19:16]

Microsoft heeft zeker niet hun huiswerk gedaan voor de lancering van de Xbox 1.

Ze gaan niet voor niks van 50:50 sales naar 33:66 in 1 generatie.

De DRM bracht hun klanten in complete opstand.
Kinect wilde niemand hebben.
Sram op de CPU was een lapmiddel voor het trage DDR 3 geheugen.

wat door de locatie op de CPU leidde tot minder shaders wat tot op de dag van vandaag tot de mindere prestaties leidde.

Gelukkig hebben ze het toenmalige hoofd van XBOX weg geschopt en een zeer goede vervanger neeegezet.

Anders had Soy echt het rijk alleen deze generatie.
Er zal wel degelijk wat prestatiewinst zijn aangezien de APU in de PS4 Pro bij eenzelfde frequentie ongeveer 10% beter is door verbeteringen in de Polaris architectuur . Dat zal dus waarschijnlijk wel een paar frames schelen.

Al gaat de vergelijking tussen beide compleet mank want de Xbox One S heeft een kleine overclock ten opzichte van de Xbox One en de PS4 Pro is veel krachtiger dan de PS4.
Jawel, maar zelfs met die kleine overclock heeft de Xbox One S al prestatiewinst ten opzichte van de Xbox One. En dat is met name merkbaar in games die presentatie aanpassen op recources, zoals een dynamische resolutie. Op de Xbox One S daalt de resolutie van dynamische res games (zoals Halo 5) gewoon minder vaak dan op de Xbox One.
Ik vind het nieuws dat de PS4 Pro een SATA 3 harde schijf aansluiting krijgt ipv de SATA 2 van PS4 veel interessanter http://wccftech.com/sata-30-support-ps4-pro-hdd/

Als dat inhoudt dat je er bij het plaatsen van een SSD net zoveel snelheid winst bij hebt als in een pc dan is dat alleen al reden om er 1 te kopen.
Dat is eigenlijk totaal niet interessant :P
De snelheid van de SSD zit 'm in de toeganstijd tot een bit ergens in de flashopslag. Dat duurt minder dan 1ms bij een SSD, terwijl het tot tientallen milliseconden kan duren totdat een plaats op een harddisk of optische schrijf is gevonden. De doorvoersnelheid is niet zo belangrijk.

Daar komt bij dat SSD's voor gaming sowieso niet erg nuttig zijn. Ja, games laden sneller. En mochten niet alle textures in het geheugen passen, dan heb je minder last van popping. Maar dat is bij de PS4 sowieso al minder snel het geval. Een pc videokaart heeft immers meestal minder VRAM.
''Ja, games laden sneller.''

Precies dat. Ik vind de lange laadtijden bij sommige PS4 games (Witcher 3 dlc's :/ ) het grootste minpunt van deze console. Daar mogelijk iets aan kunnen doen vind ik een erg fijn vooruitzicht.
Ik heb een SSD in mijn PS4 gezet.
Ik merk bij sommige games wel echt enorm laad verschil.
Bijvoorbeeld in The Division als er een Underground missie wordt gestart.
Dan zit ik soms al echt een minuut te wachten op de rest.
heel veel verschil merk ik in de rest van de game dan weer niet omdat veel van disc wordt geladen en daar nou juist de vertraging in zit.
Het is dus geen garantie dat dat deel (Witcher) meteen sneller is.
Games op de ps4 worden niet meer van de disc geladen maar volledig geÔnstalleerd, je hebt de disc alleen nodig om het spel te kunnen starten.

Eurogamer heeft tests gedaan met een SSD in de PS4 met oa The Witcher waar er best een verschil was in de laadtijden, met andere games een stuk minder. Als de harde schijf aansluiting van de PS4 Pro nog beter werkt met een SSD, en dan met alle spellen, dan vind ik dat wel de prijs van een SSD waard, voor de base PS4 niet.
Ik vind anders
Sony zegt nauw samen te werken met AMD bij het samenstellen van de custom-chip en Cerny stelt dat features die Sony aandraagt, soms op een later moment door AMD zelf worden gebruikt. Hij noemt als voorbeeld de Asynchronous Compute Engine,
Veel interessanter.
AMD krijgt hulp ook wel
maar wat ik ook wens dat Sony, AMD met de Linux drivers gaat helpen sinds ps4 een Unix (of hoe je het ook noemt) systeem gebruikt.
Playstation OS is altijd een (Fee?)BSD geweest vanwege de licentie. Dat is toch een ander beestje dan Linux.
Jammer dat ze de Jaguar (een CPU voor tablets) van AMD gebruiken in combinatie met een simpele Polaris GPU. Met de beste wil van de wereld kan ik dit geen 4K console noemen.
Dit apparaat is dan ook geen 4K console. Het zal ook native geen 4k ondersteunen bij games. Wil je dat dan ben je aangewezen op de PC of de komende Xbox One Scorpio.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 21 oktober 2016 17:16]

De PS4 Pro ondersteunt wel zeker "native 4K". Van de onderstaande titels is dat door de ontwikkelaars bevestigd:

- The Last Of Us Remastered (Native 4K@30FPS with the best shadows)
- Smite (Native 4K@60FPS)
- The Elder Scroll Online (Native 4K@30FPS)
- The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition Edition (Native 4K@30FPS)
- Mantis Burn Racing (Native 4K@60FPS / Native 4K@30FPS for 4 player split-screen)
- Wheels of Aurelia (Native 4K@60FPS)
- Futuridium EP Deluxe (Native 4K@60FPS)
- forma.8 (Native 4K@60FPS + 8xMSAA )
- Rez Infinite (Native 4K@60FPS)
- Hustle Kings (Native 4K)
- Thumper (Native 4K)
- NBA 2K17 (Native 4K@60FPS + HDR)
- Bound (Native 4K@60FPS + MSAA x2 upscaled from MSAAx8 in normal gameplay / in VR mode: rendering to 4K internal screen which is then supersampled to 1080P display in PSVR + new effects like volumetric lights + sharper shadows)
- Viking Squad (Native 4K@60FPS).
- Pro Evolution Soccer 2017 (Native 4K@60FPS)
Sony gebruikt voor elk van deze games Checkerboard Rendering. In plaats van elke pixel 4x uitrekken, wordt de render resolutie verdubbeld en wordt dat vervolgens 2x uitgerekt op een technisch betere manier.

Daarmee is het echter geen native 4k zoals PC's dat doen.

Zoals altijd heeft Digital Foundry er een goed artikel over: http://www.eurogamer.net/...rs-with-playstation-4-pro

[Reactie gewijzigd door Richh op 21 oktober 2016 19:15]

De boven genoemde games zijn bevestigd native te lopen.
De games die Sony 'native' noemt zijn allemaal upscaled met de checkerboard techniek. Of heb jij een lijstje met titels die enkel checkerboard bevestigd hebben?
Games als horizon, watch dogs en call of duty maken gebruik van die chekerboard techniek. Games als the last of us en skyrim zijn bevestigd dat ze native 4k draaien.
Het lijstje van Neogaf gaat om de native 4K en niet upscaled 4K.
Tja, de typische console truukjes.

Dynamische resoluties, interpolatie en textures die veel te laat streamen.
Er zullen genoeg native 4k games zijn, vooral oudere en minder complexe games. Het is maar net wat je definitie van 4k is :)
ja en de vraag is wat is het graphische bereik, als je gaat 4K gamen op de PS4 pro ?
ik zit niet te wachten op een game die low-medium graphics heeft, waarom dan geen full HD op ultra high settings?
je kan makkelijk je 4K tv terug zetten op 1080P...
ik heb mensen genoeg hoor zeggen, dat het onmogelijk is om AAA titels in 4K te laten renderen...
wat moeten we dan wel niet verwachte met de scorpio ?
nogmaals ik zit niet te wachten op een low-medium graphics 4K game...

ik zit niet te wachten op een game,

-die instabiel is
-frame drops heeft
-lange laad tijden
en ga zo maar door, waar heb je die lijst met games vandaan ?

als je al voor 400E 4K kan gamen op je PS4 pro,
waarom kan dat dan nog niet op de PC voor dat zelfde geld ?

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 21 oktober 2016 18:20]

Je vergelijkt appels met peren, 4k low medium ziet er mooier uit dan 1080p ultra.
800x600 ultra is ook niet mooier dan 1080p low.

Heb toevallig een 4k syteem vandaar.
Je weet dat 4K alleen de scherpte van het beeld is he? En wat extra details. Dus jij wilt beweren dat wanneer je 4K op low/medium speelt (minder details, slechtere textures, minder 'fijne' effecten dit mooier is dan op een lagere resolutie, maar met meer details, betere textures en betere effecten? :+

Da's een beetje de omgekeerde wereld. Je beeld wordt niet magisch mooier als je de resolutie omhoog schroeft. Hetzelfde als dat je beeld niet magisch lelijker wordt met een lagere resolutie.
Ik ben deels met hem eens, resolutie en frame-rate zie/merk je "altijd".
Ik schroef nu mijn settings in Battlefield naar Low/Medium om die 144FPS te halen, eigenlijk merk je na een tijdje bijna geen verschil in.
Als je een 4K TV hebt en niet native resolutie gaat spelen ziet alles ontzettend slecht uit. Dus liever 4K Medium dan 1080P Ultra.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 21 oktober 2016 21:33]

Even uitgaande van console-gaming. Als je zo'n 2 meter van je tv zit dan heb je een 70" tv nodig voordat 4K werkelijk effectief is. Zie je het verschil op een 40/50 inch tv ook? Vast wel, maar het verschil met 1080p zal dan verwaarloosbaar zijn.

Framerate is een heel ander verhaal, maar heeft eveneens ook weinig met detail te maken. Een hogere framerate is prettiger voor het oog en de game voelt meer responsive aan. En 1080p upscalen naar 4K moet prima gaan. Het beeld wordt niet opeens lelijker, maar gewoon wat minder scherp, wat op zijn beurt weer geen punt is tenzij je met je neus op je scherm zit. Voor een computerscherm moet je 32" hebben voordat 4K pas een beetje nut heeft, en da's op een afstand van een halve meter.
Closed system met maar 1 configuratie waar men rekening mee hoeft te houden. Niemand zegt dat alles altijd stabiel zou zijn, dat is het nu ook niet altijd met de huidige games.

Dit brengt 4K gaming wel voor het eerst naar de living room, en dat is al een mooi begin. Ik verwacht bij een boel van deze games ook weinig tot geen grafische kwaliteitsverschillen.
Closed system met maar 1 configuratie waar men rekening mee hoeft te houden. Niemand zegt dat alles altijd stabiel zou zijn, dat is het nu ook niet altijd met de huidige games.
Dat fabeltje zeiden ze ook bij de huidige consoles (xbox one en ps4) maar die werden ook vrij snel vervangen met nieuwe generaties.

Je kan gewoon niet omheen dat consoles aan het veranderen zijn en mijns inziens is Microsoft de enige die dat inziet. Sony brengt met de PS4Pro een console op de markt die qua hardware al flink minder is dan de Xbox Scorpio. Gevolg? Sony zal vrij snel (rond 2018) weer met een model moeten komen om de concurrent voor te blijven. Is dit nou waar console liefhebbers op zitten te wachten? Ik in ieder geval niet.
Moet ik hier serieus op gaan reageren? Tot nu toe heeft Microsoft nog helemaal niks en tegen die tijd dat de Scorpio er is dan is het ook al niet eens meer bijzonder. Je roept zelf al hieronder dat de PS4 Pro de 1070 niet eens kan inhalen (sowieso een stomme vergelijking want je vergelijk een videokaart met een heel systeem, want er is meer dan alleen een GPU), maar Microsoft mikt op 6TF en dat is nu met de huidige GPU's ook al niet eens meer bijzonder.

Enige wat Microsoft heeft gedaan is strooien met cijfertjes, maar blijkbaar is dat meteen voor jou al de uitslag. Met de huidige positie van de Xbox zou ik maar niet te hard schreeuwen. Alleen hardware zegt niks als je de games niet hebt. En zeg nou zelf...daar is waar ze in mijn ogen het meest aan moeten gaan werken.

Dus mijn vraag is...waar heb je het over? Klinkt bijna alsof je MS achterstand probeert goed te praten.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 21 oktober 2016 19:05]

Ik heb zowel een XBO als een PS4 maar ik heb niet de indruk dat er weinig games voor de XBO, ik kom tijd te kort als ik alles wil spelen wat er op de XBO uit is gekomen en nog uit gaat komen.
Precies, maar men moet iets gebruiken om over te "flaimen".

[Reactie gewijzigd door vali op 22 oktober 2016 18:15]

Altijd een gevoelige snaar als je een vergelijking maakt met een pc, maar tegenwoordig is dat zeker wel relevant. Consoles zijn niet meer zo krachtig en ze moeten allerlei trucjes uithalen om redelijke grafics te tonen met daarbij rendabele fps. Als ze een console voor zo'n prijs op de markt brengen moeten ze dat net als bij de voorganger opnieuw hebben toegepast.
Enige wat Microsoft heeft gedaan is strooien met cijfertjes, maar blijkbaar is dat meteen voor jou al de uitslag
Microsoft is een beurs genoteerd bedrijf. Die kan niet zomaar "strooien" met cijfers en uiteindelijk het niet op de markt brengen.
Dus mijn vraag is...waar heb je het over? Klinkt bijna alsof je MS achterstand probeert goed te praten.
Je bent niet alleen een console kenner, maar blijkbaar ook een mensenkenner. Wat knap!

[Reactie gewijzigd door vali op 22 oktober 2016 11:09]

Altijd een gevoelige snaar als je een vergelijking maakt met een pc, maar tegenwoordig is dat zeker wel relevant. Consoles zijn niet meer zo krachtig en ze moeten allerlei trucjes uithalen om redelijke grafics te tonen met daarbij rendabele fps. Als ze een console voor zo'n prijs op de markt brengen moeten ze dat net als bij de voorganger opnieuw hebben toegepast.
Al die "trucjes" volgens jou gebeuren ook op de PC's om bepaalde grafische features voor elkaar te krijgen of dacht je dat het daar allemaal "out-of-the-box" is? Het is geen gevoelige snaar, maar een beetje op een neerbuigende manier van jou zonder ook daadwerkelijke feitelijke onderbouwingen. Ik game ook op de PC namelijk maar voor de echte exclusives en zelfs third party hoef ik niet op de PC te gamen namelijk.
Microsoft is een beurs genoteerd bedrijf. Die kan niet zomaar "strooien" met cijfers en uiteindelijk het niet op de markt brengen.
Ik heb het hier over het "al heilige, niks zeggende 6TF". Niet de financiŽle cijfers.
Je bent niet alleen een console kenner, maar blijkbaar ook een mensenkenner. Wat knap!
Uit je reactie komt een bepaalde vervelende irritatie vandaan wat me niet bevalt. Je praat iets goed wat op het moment pure lucht is en meer niet. Die achterstand halen ze namelijk niet in en ze moeten heel veel doen om zichzelf in de console markt te bewijzen. Op het moment heeft Microsoft het namelijk moeilijk om nieuwe IP's succesvol te krijgen, waarbij alleen oude IP's het nog redelijk goed doen.
Die achterstand halen ze namelijk niet in en ze moeten heel veel doen om zichzelf in de console markt te bewijzen.
Als je zulke uitspraken blijft maken ga ik niet eens meer serieus op je reageren. Zou zeggen, neem een baan als helderziender, want je uitspraken ruiken naar gebakken lucht.
Sorry maar ik nam je al niet serieus bij je eerste reactie op mij...

Hier hoef je geen helderziende voor te zijn dat Microsoft het niet gemakkelijk heeft, laat staan een inhaalslag nog in te halen. Achterstand is ontzettend groot, dat Microsoft zich moet focussen op first party games en niet zozeer mensen laten blind staren op een cijfer (6TF) wat helemaal niks zegt.

In hun positie is dit ook een gevaarlijke claim, en zeker als het nog meer dan een jaar verwijderd is.
In hun positie is dit ook een gevaarlijke claim, en zeker als het nog meer dan een jaar verwijderd is.
Zie eigenlijk geen verschil in de uitspraken die jij maakt. Wacht nou eerst de benchmarks maar af voordat je letterlijk de beloftes van Sony over neemt.

De vorige serie draaide ook 1080p met heel af en toe 60FPS. Het resultaat was alleen dat het grafisch niet geweldig eruit zag en dat het aantal FPS niet constituent was.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 oktober 2016 14:38]

En ik blijf achter die uitspraak staan. Microsoft ziet in dat de console markt aan het veranderen is en niet meer is hoe het vroeger was. Het was vroeger niet voor te stellen dat er zo snel weer nieuwe consoles achter elkaar uitgebracht zouden worden. Vandaar dat ze nu meer inzetten op de pc markt.

Net als bij de vorige generatie worden er claimes gemaakt die niet waar gemaakt konden worden (door beide partijen) en dat kwam gewoon dat de hardware niet krachtig genoeg was.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 oktober 2016 16:05]

Microsoft zien in dat de console markt aan het veranderen is en niet meer is hoe het vroeger was
Wat zien ze dan in? weer richten op pc markt? En wanneer UWP dood bloed dat ze daarna weer PC markt achter zich laten?
Wat zien ze in dan? en welke belangen heeft Sony Łberhaupt op de pc markt? juist helemaal geen enkele.

Ze zetten niet meer in PC markt omdat de console markt een verandering ondergaat. Ze willen hun UWP uitbreiden niets meer niets minder. Dit heeft weinig te maken hun positie op het moment op de console markt.

Eigenlijk ging deze discussie niet eens om Microsoft, dus op het moment is dat ook helemaal niet boeiend.
Sony zal vrij snel (rond 2018) weer met een model moeten komen om de concurrent voor te blijven. Is dit nou waar console liefhebbers op zitten te wachten? Ik in ieder geval niet.
Ik ga toch nog even in op dit stukje. Hier is het dan ook duidelijk dat jij puur naar specs kijkt en cijfertjes en niet wat Microsoft ermee gaat doen. Sony hoeft namelijk niet na hun een nieuwe console uit te brengen als ze al een enorme backlog hebben aan games.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 oktober 2016 15:42]

Eerste stuk is weer een Sony fanboy die aan het praten is, daar ga ik niet op verder in.
Sony hoeft namelijk niet na hun een nieuwe console uit te brengen als ze al een enorme backlog hebben aan games
Uiteraard moeten ze dit wel. Sony is nog in vrij weinig markten actief en er moet wel genoeg geld in het laatje komen. Alleen met verkoop van games gaan ze het niet redden.

Zoals ik eerder zijn is de console tegenwoordig zowat een pc, dus naar specs kijken is helemaal niet vreemd. Helemaal als ze beweren 4k met 60fps te leveren.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 oktober 2016 16:47]

Uiteraard moeten ze dit wel. Sony is nog in vrij weinig markten actief en er moet wel genoeg geld in het laatje komen. Alleen met verkoop van games gaan ze het niet redden.
Nou als we kijken welke markten Sony zit, dan is dat wel wat meer dan Microsoft. Microsoft is een pure software bedrijf, met uitschieters hier en daar. Sony zit in financiŽn tot productie van accu's, LCD's, Audio. Software ontwikkeling, gaming etc etc.

Je hele statement slaat kant noch wal. Dus omdat Sony de Pro nu uit brengt moeten ze volgens jou in 2018 met een andere console komen omdat ze in weinig markten actief zijn? uhmm...ik zie deze hele connectie niet...sorry maar ik lees alleen maar onzin.

Eigenlijk snap ik nog steeds niet wat je wilt zeggen?

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 oktober 2016 16:52]

Je hele statement slaat kant noch wal. Dus omdat Sony de Pro nu uit brengt moeten ze volgens jou in 2018 met een andere console komen omdat ze in weinig markten actief zijn?
Als je zo redeneert zal je de connectie inderdaad niet zien. Zal ook niet verder reageren aangezien het toch niet heel veel zin heeft.
Nou als we kijken welke markten Sony zit, dan is dat wel wat meer dan Microsoft. Microsoft is een pure software bedrijf, met uitschieters hier en daar.
Juist ja. De "paar" datacenters die Microsoft bezit worden alleen ingezet voor Xbox gold.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 oktober 2016 17:24]

Ten eerste leg je totaal niet uit wat je nou wilt zeggen, en ten tweede vraag ik me nog af of jij jezelf nog wel snapt.

Als ik dan nogmaals je eerste reactie lees. Als mensen niet zitten te wachten op deze verandering, waarom zou je dan in godsnaam wel een Scorpio willen? Tot nu toe niets meer dan lucht namelijk.

Ga je diezelfde uitspraken ook weer doen als Sony met een console komt die krachtiger is, dat Microsoft maar weer met een nieuwe moet komen? Het gaat hier niet eens om de hardware, maar wat je ermee kan en wat je al hebt opgebouwd in de loop der jaren qua first party development etc etc. Een console zonder noemswaardige games gaat Microsoft niet helpen een succes te behalen als ze weinig doen aan hun game development. Blijkbaar krijg jij het veel te warm als je "6TF" hoort. Ik zou zeggen koop een GTX1080 en stop die in je pc en je bent klaar. Je hebt geen Scorpio nodig want alle exclusives kwamen toch al uit...nietwaar?

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 oktober 2016 17:20]

Onzin. In het verleden was de doorloop ook lang niet altijd 5 jaar. Ook wel leuke opmerkingen betreffende microsoft, die zien echt veel in. Bijvoorbeeld dat ze toch niet de gebruikers konden dwingen om de nieuwe manier te gebruiken zoals altijd online lagere speciale voor hogere prijs en denken dat je de multimediamarkt kunt bepalen.(al dat geld dat ze hebben en macht heeft ze niet geholpen om xbox tot een succes te maken) ze draaien jaren verlies en willen eigenlijk al jaren af van de xbox hardware afdeling. Zelfde geld voor hun mobile afdeling en het OS. Microsoft is juist de laatste jaren zelf aan het veranderen want ze snappen de huidige consumenten markt niet meer. De Scorpions is juist alleen voort gekomen omdat ze de slag tot op heden verloren hebben en dit dus de enige manier is(denken ze om toch weer mee te kunnen doen). Dat de console markt ook aan het veranderen is, is een feit alleen Microsoft gaat hem niet winnen. Helemaal nu ze onzien dat ze beter ook support voor Pc moeten geven om nog markt aandeel te behouden toont van wanhoop. Want wat denk je dat vele core games doen? Een Scorpion kopen vanwege de specs en exclusieve games, nope alle zogenoemde exclusieve games komen ook op Pc met betere specs dus wat is de reden dan nog om een console te hebben? Echte core gamers hebben een goede Pc. (waar games Łberhaupt ook een stuk goedkoper zijn)
De Scorpions is juist alleen voort gekomen omdat ze de slag tot op heden verloren hebben en dit dus de enige manier is(denken ze om toch weer mee te kunnen doen)
Alleen voorgekomen? Wat denk je dat de huidige generatie consoles alweer middelklasse hardware heeft? De PS4 pro heeft een AMD 470 GPU aanboort. Uiteraard hebben ze hier extra aan gesleuteld om hem krachtiger te maken, maar het blijft middel klasse hardware.

Vandaar mijn uitspraak, deze console zal het nu al moeilijk hebben om het uiterste uit een game te halen en hiermee herhaald Sony de pijnpunten die ze hadden toen ze de eerste generatie PS4 op te markt brachten. De hardware was gewoon niet krachtig genoeg om minimaal 5 jaar in te zetten.
dus wat is de reden dan nog om een console te hebben?
Inderdaad, waarom zou men nog in de toekomst een console kopen. Die vraag stellen zelfs de diehard PlayStation maten van mij ook. Vandaar dat ik zei dat de console markt aan het veranderen is en niet meer is hoe hij vroeger was. Ben daarom zeker benieuwd wat Microsoft volgend jaar gaat uitbrengen, want op dit moment ben ik niet onder de indruk.

Gisteren Battfield 1 gespeeld en zelfs met een Nvidia 1080 had de pc moeite om goede FPS te halen op 4K. Dan komt Sony doodleuk melden dat ze dit native voor elkaar krijgen met iedere andere game? :) Wees eens realistisch.
denken dat je de multimediamarkt kunt bepalen
Leuk dat je dat aanmerkt, maar Sony is dat steeds meer aan het overnemen. Raar is het niet want de XB1 is echt ideaal voor mediadoeleinde. Zelf game ik amper op mijn console en gebruik ik voornamelijk voor plex en tv.

[Reactie gewijzigd door vali op 23 oktober 2016 12:01]

Toevallig weet ik dat hij het hier vandaan heeft. Maar welke mensen zeggen dat 4K niet mogelijk is op de PS4 Pro? Je denkt dat Sony hierover liegt ofzo en een console uit brengt die straks niets anders dan 1080p kan?

Een PC van 400 kan je ook niet vergelijken met een console van 400. Het is niet 1:1 met elkaar te vergelijken en dat zou jij dan als tweaker ook moeten weten of niet?
Maar als je met een console van §400 echt 4K kan gamen dan zou je dat met een PC van §800 toch ook moeten kunnen maar volgens mij ligt dat toch lastig.
Ik moet het nog zien dat het echt 4K is en geen 4K wat verkregen is door allerlei trucs met software.
Met een beetje knutselen heb je voor 800 euro een I3 en een 1070. In de VS is alles wel stukken goedkoper.
Heb je voor mij de uitleg om mijn Sony 4k 8505 terug te zetten naar fullhd?
Deze tv's hebben namelijk niet de mogelijkheid hiervoor.
Het is 4K of fullhd (of wat voor bron ook) geupscaled naar 4K
als je al voor 400E 4K kan gamen op je PS4 pro,
waarom kan dat dan nog niet op de PC voor dat zelfde geld ?
Kan prima hoor, alleen moet je niet verwachten dat je 4K 60FPS op Ultra settings in elke game.
Heel leuk dat lijstje, maar voordat ik het ga geloven wil ik eerst zien hoe de gameplay is.

Consoles zijn tegenwoordig gewoon een kleine gamepc en bij een gamepc heb je minimaal een Nividia 1070 nodig om op redelijke settings 4k en 60FPS+ te kunnen gamen. De hardware in de PS4 Pro komt niet eens in de buurt van de Nividia 1070.
Ik geloof nog steeds niet dat Project Scoprio native 4k gaat renderen. Leuk dat men dat zegt, maar bij de form factor van een Console kan dat er bij mij niet in. Eerst zien, dan geloven. Als het ze wel lukt alle lof, maar Scropio laat nog ten minste een jaar op zich wachten :)
Dat gaat prima lukken, 6 tflops is voor console zat om 4K te renderen mits ze de code goed schrijven, denk dat het verschil nu zo minimaal is in de api en bare metal code(assembler aansturing van de hardware, hardware directe instructies geven ipv via een api(directx, opengl, etc) met overhead) dat ontwikkelaars niet veel of wellicht helemaal geen tijd kwijt zijn aan uitzoeken hoe het systeem werkt.
Plus het is Microsoft. Die roepen vaker iets en zien later wel of ze het waar maken. Anders doen ze even snel een 180. Ow sorry jongens. We wilde het wel.... Maar het is niet gelukt... Oke sorry. Ik hoop wel dat jullie de ps4pro hebben laten liggen want uhmmm..jullie geld is welkom!
Waarom zou iemand een jaar gaan wachten op de Scorpio als hij nu een console gaat kopen?
Waarom iemand de koop zou uitstellen? Ik heb werkelijk waar geen idee. Ik weet niet eens waarom mensen nog met vol verstand Xboxes halen. Wellicht omdat Sony niet opschiet met zn games. Maar naar jouw punt: "waarom zou iemand de koop van een 'tussengeneratie console' uitstellen?

Omdat Microsoft beloofd dat als je een jaar langer wacht je een Scorpio kan krijgen die zoooo veel beter is dan de PS4Pro. Ze willen niet zeggen hoe en wat, maar iets met meer Tflops ennnn... dat is het wel.

Kortom, het was nogal cynisch bedoeld. Scorpio's relevantie is mij compleet onduidelijk.
4K blurayer? Is die relevant? Ik geloof daar echt heel weinig van in het huidige video landschap. Is dat ook al uit onderzoek gebleken?

Ik denk echt dat het de game armoede bij Sony is op dit moment. Aantal games laten veeel te lang op zich wachten. Nu heb ik niet het idee veel te missen op de Xbone. Laatste Forza hoor ik goeie dingen over. Gears 4..denk vooral voor boeiend voor de fans ofzo. Recore had een ding kunnne zijn, lijkt ook enorm tegen te vallen. Ben eigenlijk vooral benieuwd naar sea of thieves, en dan is PC :)

Controller en netwerk snap ik wel. Dual shock altijd een hekel aan gehad, tot de huidige. Ding ligt eindelijk wat beter in de hand. Heeft wel even geduurd.

Wist niet dat de ram van Scorpio ook al bevestigd was. Denk nog steeds dat dat ding in Microsofts "alles op PC" strategie nauwelijks houdbaar is. Bij consoles blijft altijd een beetje een exclusives strijd. Microsoft nooit sterk in gevonden, maar dat is deels smaak natuurlijk
4k bluray hebben veel mensen toch interesse in, zeker mensen die in regio's wonen waar hun internetverbinding nog geen 4K streaming aankan.

Ik zag bijvoorbeeld een opmerking van een Zuid-Italiaan die een internet verbinding van 4MB down had waar hij wel even §40 voor mocht betalen. Die was dus niet blij dat de Pro geen 4K speler heeft.
Ook in Amerika slaat het nu redelijk aan.
Ok. Ja het ging me meer om waar je de info vandaan haalden dat het er 'veel' zijn. Omdat ik er echt nergens wat over lees. Ik heb ook geen argument om het tegendeel te bewijzen trouwens hoor. Het is gewoon twijfel. Als audio video fanaat zou ik er in principe zelf ook interesse in moeten hebben. Maar begin wel steeds meer op te warmen voor volledig digitaal. Hier hebben we ook die keuze natuurlijk..
Jaah waarom zitten mensen dan hier te roepen dat de ps4 prp native 4K games gaat spelen ?
Als je zou willen, zou je zelfs games in native kunnen spelen op een Gamecube! Het ziet er niet uit, maar het is wel 4K. De resolutie zegt namelijk helemaal niks over de graphics van de game, alleen iets over de resolutie. Zo is het ook zo dat je een game kan ontwikkelen die niet niet op 240P soepel draait.

Als het alleen gaat om het renderen van huidige titels met dezelfde graphics op 4k, dan is best goed mogelijk dat dit met de nieuwe polaris/vega GPU goed kan. De CPU is namelijk niet perse de beperkende factor voor het renderen van 4k. Dit is voornamelijk de GPU icm het beschikbare/snelle geheugen. Dit zag je ook bij de reviews van de afgelopen tijd. Zowel de Nvidia's Pascal en AMD's Polaris en zelfs Fury kunnen games op 4k efficiŽnter renderen dan vorige generatie GPU's
Wat verwacht je voor §400?

Sony kiest voor de grote afzetmarkt wat heel logisch is.

Ik had ook wel §800 voor een console over gehad met betere specs, en een UHD bluray drive. Maar dat heeft 95% van de consumten nou eenmaal niet over voor een console.

Ik snap de keuzes voor deze goedkopere hardware wel.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 21 oktober 2016 17:57]

800$ vind ik prima als de console navenante prestaties geeft, maar niet als er een archaÔsche optische drive in zit. Das meer iets van voor de eeuwwisseling. ;)
Voor 499$/499 euro hadden ze veel meer in kunnen stoppen. Was een beter prijs geweest imo
Alhoewel de architectuur hetzelfde is als de tablet CPU zal je geen tablet vinden met 8 van die kernen op meer dan 2Ghz.

Het is een custom APU gebouwd voor de eisen van Sony.

En nee ook vind het geen 4k console.
Al kan die games wel een stuk beter doen ogen op een 4k scherm als een reguliere 1080p (in de meeste gevallen) Ps4 console.

Wat voor die 399 euro toch een nette prestatie is.
AMD Jaguar cores zijn ietswat versimpelde x86-64 cores, maar zeker geen tablet spul hoor! In tablets kom je vooral ARM cpu's tegen (zoals in de Nintendo Switch, een Tegra) en in sommige Windows tabs zie je nog wel eens Intels, maar AMD is daar nooit aan begonnen.
Het is de tegenhanger van de Intel Atom. Dit soort CPU's vind je voornamelijk in mobiele apparatuur.

Hybrids tablets mini laptops. En niet de hoge kwaliteit ultrabooks.

Echter ken ik geen octa core variant op meer dan 2ghz voor consumenten gebruik.
De Jaguar is niet zo slecht als dat je denkt. De PS3 had ook een 7 core CPU van een compleet ander architectuur dan dat men nu gebruikt maar wist daar toch wel hele gave games voor te ontwikkelen. De beschikbare CPU power met 8 cores is voor de PS4 meer dan zat.

Dat de polaris erin zit maakt ook niet uit. Dit is een goede chip met goede prijs / prestatie en het heeft voordeel voor AMD dat lekker door kan blijven afzetten, ook al zijn de marges laag.

Het grootste probleem met consoles vroeger was waren de ports. De PS3 had een Cell CPU, de Xbox een Intel Celeron en Nintendo gebruikte ook een ander platform. Nu mengen ze dat samen (Alles X86) waardoor het voor devs goedkoper gaat worden om games om te kunnen zetten.

Dit betekend dat we vaker games voor bijna alle consoles en PC's straks hebben en het technisch zelfs mogelijk is dat je je Multiplayer samen met console & pc gebruikers kunt uitvoeren.

Ik vond de PS3 al een enorm goede aanvulling. Blueray, Netflix en zelfs Spotify los van je games en andere dingen die je ermee kon doen.
Technische limitaties zijn er m.i. in principe al tijden niet. Het is een kwestie van 2 netcode clients aan elkaar knopen wat op den duur gewoon high level programmeer werk is. Hardware platformen hebben daar vrij weinig mee te maken.

Die keuze zal eerder aan de input peripherals liggen. Een FPS shooter met muis speelt heel anders dan een controller. De 1 heeft een sterke voorkeur voor auto-aim op console, de ander noemt dat een cheat. Ik denk dat dit aannemelijker is waarom PS4/XB1 en PC gamers niet tegen elkaar kunnen strijden.

Hoewel de huidige consoles x86 zijn en blijkbaar nu ook kortere update cycles krijgen (net zoals PC's :+ ), zie je toch keer op keer brakke PC ports verschijnen. Zeer recent nog met Mafia 3; eerst een 30fps lock, en vervolgens stelde dat vreselijke performance issues bloot.

Ik vermoed dat dit komt door de verschillende graphic API's waar mee gewerkt moet worden. Volgens Wikipedia gebruikt PS4 de "GNM" en "GNMX" graphics API; die zullen wel in samenwerking met AMD geport zijn naar hun FreeBSD systeem.
Daarintegen heeft MS in eerste instantie een specifieke DirectX voor de XB1 gemaakt, hoewel ik meen dat ze die graag willen inwisselen voor DirectX 12. Feitelijk is dan de XB1 een pure "dumbed down Windows 10 machine in a box".
En PC/Windows heeft weer (andere) DirectX11 API's of DirectX12.
Hoewel op PC de platformen SteamOS en Mac enig vorm van belang blijken te hebben. Resultaat is dat game engines m.i. onverandert blijven in dat ze alsnog 2 of 3 verschillende graphic API's moeten ondersteunen om breed inzetbaar te zijn.
Jammer dat niet alle implementaties even goed (bij launch) worden geoptimized.

Dit alles lijkt me vrij weinig met CPU power limitaties te maken te hebben. De PS4 heeft iets hogere CPU clock gekregen, maar bij de XB1 is dat onverandert gebleven.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 21 oktober 2016 21:18]

Hoewel de huidige consoles x86 zijn en blijkbaar nu ook kortere update cycles krijgen (net zoals PC's :+ ), zie je toch keer op keer brakke PC ports verschijnen. Zeer recent nog met Mafia 3; eerst een 30fps lock, en vervolgens stelde dat vreselijke performance issues bloot.
Grappige is dat Mafia 3 lang niet zo slecht draaide, de consoles draaiden onder de LOW settings van PC en als je Low settings op PC gebruikte haalde je makkelijk de 1080P 60FPS met een 1060/RX 480.

Er ging dus iets ZWAAR mis met hun PC settings, want Low vs High was er bijna geen verschil in te zien.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 21 oktober 2016 21:24]

Maffia 3.

Een wannabe studio die een prachtige IP mocht verneuken.

En daar met verve in slaagde.
Helaas wel :'(

Mafia 1 = I cry everytime
Sony heeft met AMD weinig keus. Zen is nog niet beschikbaar, en bulldozer class cores zullen wegens tdp limitaties en die size niet rendabel zijn. Dan houd je Jaguar en Puma+ over als opties.
De jaguar is helemaal geen CPU voor tablets..
Ik begrijp nog steeds niet voor wie deze console in feite bedoeld is. Wat is het doelpubliek? Wat kan ik hiermee dat ik met een gewone PS4 niet kan? De games draaien iets vlotter en mooier, en thats it.

Als je echt zoveel geeft om specs e.d. dan koop je gewoon een PC? Als je in 4K wil gamen, dit kan niet met de PS4 pro.

Er is nog steeds meer gebruiksgemak in een console dan in een PC, maar ik zie niet iedereen die al een PS4 heeft naar de winkel rennen voor dit nieuwere model dat gewoon dezelfde games afspeelt als de oude PS4. Ik heb er in elk geval geen boodschap aan, blijf wel bij de oude PS4.

[Reactie gewijzigd door lazershark op 21 oktober 2016 17:31]

VR vooral, dat heeft gewoon meer power nodig en je zult denk ik ook snel zien dat spellen op de Pro er in VR beter uit komen te zien dan op de gewone PS4.

Sony zet zwaar in op VR, en dat is dus ook te zien. 4K is een bonus voor ze, anders hadden ze er wel een 4K BluRay drive in gezet.

Microsoft zet zoals het er nu uit ziet wel in op 4K en HDR, gezien dat is wat de S kan. Alleen laten ze dat nu ook min of meer als een bonus zien, omdat de Scorpio er nog aan komt.
Vergeet ook niet dat zowel de xbox S als de ps4pro native 4K uitzenden waardoor je minder lag in het beeld hebt
Ook al zullen AAA games niet in "native 4K" draaien, de PS4 zal wel een heel eind in de buurt van die kwaliteit kunnen komen. Voor 400 euro hebben bezitters van een 4K-TV (met mogelijk zelfs HDR) wel een apparaat dat veel meer uit hun tv haalt dan de gewone PS4. Voor dat geld kan ik niet een volledige PC in elkaar zetten die dezelfde graphics op een scherm tovert.

Ook bezitters van een FullHD of een PSVR kunnen rekenen op betere graphics. Voor de 100 euro meerprijs tov de PS4 Slim is de aanschaf van de Pro een no-brainer. Geeft ook extra gemoedsrust voor de toekomst. Niets zo lullig als "buyer's remorse".
Als ik het zo zie zou het dan toch njet slimmer zijn om toch op project scorpio te wachten? Aangezien die wel native 4k gaat vertonen hebben 3k tv eigenaren daar toch (veel) meer aan?

Zelf heb ik liever dat ze doorgaan met de ps4 en xbox one want als ze blijven pushen op die consoles zal het toch mooier worden (kijk bv naar battlefield 1, uncharted 4 of gears of war 4)
tja maar sommige mensen zullen nooit een xbox kopen, dus waarom wachten op iets dat je toch niet gaat kopen

je hebt nu eenmaal xbox mensen en ps4 players,

en sommige mensen stappen met goede redenen nooit over naar een andere console.

ik zelf heb de complete serie van mgs en ac op de ps3 staan ik wil niet eens een ps4 de games zijn er niet voor en een xbox hoef ik ook niet.

[Reactie gewijzigd door clearwater op 22 oktober 2016 13:01]

Persoonlijk weet ik het nog niet zo net of het mij die 100 euro meer waard is. Waarom? Geen 4K BluRay.

Momenteel heb ik een Xbox One en ik denk dat ik eerder een Xbox One S zou kopen dan een PS4 Pro.
En nee ik ben geen MS fanboy (ja ik heb wel wat tegen Sony omwille van hun keuzes rondom mijn PS3, PSP en Vita).

En zelfs dan ben ik eigenlijk nog niet overtuigd en zou ik eigenlijk liever wachten wat de Scorpio word.

En vergeet ook niet dat die 100 euro 25% meer is tenopzichte van een gewone PS4.

In mijn ogen mist de PS4 Pro juist dat wat het meer waarde had moeten geven over de PS4, omdat VR niet op mijn lijstje staat. Op spellen na doet mijn TV de rest van de 4K zaken ook allemaal. Alleen geen BluRay.

Aan de andere kant verwacht ik wel dat er een breuk zal komen over +- 1- 1.5 jaar, waarbij er PS4 Pro only spellen uit zullen komen. Maar ook dan zal het vooral op VR vlak zijn.
Als ik bij Media Markt kijk, zijn er nog maar 16 4K blu-ray's en die zijn allemaal maar liefst 29.99 of 35.99 per stuk!
Voor 400 euro hebben bezitters van een 4K-TV (met mogelijk zelfs HDR) wel een apparaat dat veel meer uit hun tv haalt dan de gewone PS4. Voor dat geld kan ik niet een volledige PC in elkaar zetten die dezelfde graphics op een scherm tovert.
Reken jij ook eventjes 300 euro erbij voor 5 jaar PS+ of Xbox Gold en ook nog de duurdere games ;)
Uit het artikel maak ik op dat de huidige games juist hetzelfde lees een goed of slecht draaien op een Pro..
"PS4 includes a secondary ARM processor (with separate 256 MiB of RAM) to assist with background functions and OS features"

Volgens nextpowerup zat er al een arm processor in met 256mb ddr3 eigen ram voor achtergrond functies, dus in feite heeft deze pro variant 768mb meer?

Het artikel doet lijken alsof die 256mb ddr3 nooit in de oorspronkelijke ps4 heeft gezeten.
Klopt, de huidige PS4 heeft ook al een aparte ARM processor aan boord op de South Bridge met zijn eigen 256MB DDR3-Ram. Deze zorgt voor background tasks en ook wanneer de console in standby staat is alleen deze SoC operationeel.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 21 oktober 2016 19:23]

Ze moeten ergens de hype-train mee aan de gang houden :9
Even voor de duidelijkheid: PS4 games en al aangeschafte PS-plus games blijven op de PS4-Pro speelbaar?
Ja, de PS4 pro is gewoon volledig BC met de originele PS4..
"Zo kan de PS4 Pro rekenen met fp16-halfprecisie; in de tijd van ťťn fp32-berekening kunnen twee fp16-operaties worden uitgevoerd. De gpu heeft bij fp32 4,2Tflops, maar met halfprecisie komt dat op 8,4Tflops. "

Tja, zo kan Microsoft ook wel praten dat hun Scorpio GPU 12 TFlops kan doen op die manier.

[Reactie gewijzigd door Gixxer17 op 22 oktober 2016 13:57]

Ik neem aan dat die half precision verdubbeling alleen telt met zo iets als SMID voor CPU's? Dus een slimme compiler moet dit dan gaan doen of je zit zelf GPU assembly te schrijven als blijkt dat je veel tijd kwijt bent aan hoe de compiler besloot je floatjes samen te pakken en weer uitpakken. Heb helaas nog niet meer details hier over gevonden.
Ik hoop voor de Xbox fans niet dat straks MS met het verhaal komt ja die 6Tf is bij fp16-halfprecisie.
eigenlijk hebben we maar 3Tf bij fp-32 berekeningen.
Dat zou heel lullig zijn.
Maar goed ik denk en dat heb ik al eerder verteld dat uiteindelijk het zelfde spel op beide console
er het zelfde uit gaat zien.
Meeste mensen hebben nog steeds een FullHD tv daar zal het verschill al helemaal minimaal zijn.
en bij een UHD tv ook minimaal.
Ik krijg een beetje het idee dat mensen immense verschillen hadden verwacht tussen een PS4-Slim en een PS4-Pro. En dat voor nog een §80,- extra.
De verschillen zijn niet zo groot maar vooral een stuk aangenamer. Er zijn nog zat mensen die geen 4k Tv of Monitor hebben staan. Gemiste kans voor Sony, hier hadden ze weer beter op in moeten spelen om hun de verkoop van 4k Tvs te bevorderen.
Ik denk persoonlijk wel dat je iets beter af bent met een Pro, voor nog geen §80,- meer heb je toch een iets betere console in huis.
Het verschil is echt wel behoorlijk hoor met een verdubbeling van de GPU... Ik begrijp niet dat iemand op dit moment niet voor de pro zou gaan.
Dus een vergroting van wat eerst 256 MB(2Gb) DDR3 was voor de secudaire cpu is die de achtergrondtaken voorziet.
http://ps4daily.com/2013/...ith-256-mb-dedicated-ram/
Dat 4K is volgens mij gewoon een optie op de Pro, 4K Ready kunnen ze het beter noemen. Mag hopen dat de Pro gaat doen wat ik stiekem verwacht....1080p 60 fps games, en dat oudere games een update krijgen om gebruik te maken van die extra rekenkracht in de Pro!
Kan daar 1 2 3 niet gek veel over terug vinden, lees alleen maar over de 4K en dat het voor de VR bedoeld is...
Maar ik mag aannemen dat de laad tijden wel vele malen sneller zullen zijn, oa in Destiny is dat hard nodig tijden het vliegen naar die tower etc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True