Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony heeft vijftig miljoen PlayStation 4-consoles verkocht

Door , 123 reacties

Sony maakt bekend meer dan vijftig miljoen exemplaren van PlayStation 4-consoles te hebben verkocht. Het betreft zowel het eerste model en de Slim-uitvoering als de nieuwe PS4 Pro. Sinds de release van de console zijn er 370 miljoen games over de toonbank gegaan.

De mijlpaal van vijftig miljoen PS4-consoles is behaald binnen drie jaar na de release. Ten tijde van de PS3 duurde het 17 maanden langer om tot vijftig miljoen verkochte exemplaren te komen. Het is niet bekend hoeveel exemplaren er van de Xbox One zijn verkocht tot nu toe, volgens een schatting van Business Insider zijn dat zo'n dertig miljoen stuks. Microsoft geeft zelf geen exacte cijfers over consoleverkopen.

Sony stelt dat er tijdens de Black Friday-week een recordaantal consoles zijn verkocht. De consolemaker geeft alleen een totaal van alle verkochte PS4's; hoeveel exemplaren er van het nieuwe Pro-model zijn verkocht, is bijvoorbeeld niet bekendgemaakt. Ook geeft Sony geen cijfers over de verkoop van de PlayStation VR-headset.

De verkoop van games betreft zowel fysieke schijfjes als downloads. Gemiddeld zijn er per PlayStation 4-console nu 7,4 games verkocht. In mei maakte Sony bekend veertig miljoen exemplaren van de console verkocht te hebben, het gemiddelde aantal verkochte games was toen iets minder dan zeven.

PlayStation 4, PlayStation 4 Slim en PlayStation 4 Pro

Reacties (123)

Wijzig sortering
In mei waren het 40 miljoen examplaren, nu in december 50. Dus 10 miljoen in zeven maanden?
Dat heb je goed uitgerekend! Zo gek vindt ik dat overigens ook niet.

De PS4 is eind november 2013 (in Europa) uitgekomen. Tot mei dit jaar 40 miljoen exemplaren verkocht. Dat betekend 40 miljoen stuks over ~30 maanden.

40 miljoen / 30 maanden, is gemiddeld 1.333.333 consoles per maand.

Om dit terug te rekenen naar dezelfde periode als uit jou vraag...
1.333.333 consoles * 7 maanden = 9.333.333 miljoen stuks.

Dus als we naar gemiddeldes kijken, is dat gemiddeld net geen 10 miljoen stuks per 7 maanden.

Daarnaast in het achterhoofd gehouden dat het Black Friday/Cyber Monday is geweest, en dat de prijs enorm gezakt is door de release van de Pro (soms prijzen < 200 euro gezien), snap ik dat de verkopen deze periode ietsjes hoger uitvallen.

Nu moet ik alleen zelf nog een PS4 op de kop zien te tikken :+
Helaas ik kan je geen +1 geven :).
Heb hem +2 gegeven. Een +1 van jou, en een +1 van mij dus :P
Ik ben wel benieuwd naar de verkoopcijfers van de Pro. Als blijkt dat deze relatief beter verkoopt dan de Slim denk ik dat mensen sneller de neiging hebben om ook voor de Pro te kiezen ipv de Slim.
Andersom natuurlijk ook, een slechtere verkoop van de Pro remt zijn populariteit af waardoor de Slim langer als 'goed genoeg' wordt gezien.
exact de reden dat Sony dat niet bekend wil maken :9
Wat dus eigenlijk zou betekenen dat de slim het momenteel beter doet. Niet zo gek ook, want ik ken niet heel veel mensen die een 4K TV hebben staan. Terwijl de slim volgens mij gewoon bedoeld is om de oude PS4 te vervangen.
Misschien wel, want lijkt me in het belang van Sony om sterke verkoopcijfers van de Pro te etaleren.
Zelf word ik al enthousiast als een game netjes in 1080P draait, dus begrijp de urgentie niet om thuis in 4K te gamen ;)
De pro is denk ik alleen gekomen om de VR-boot niet te missen. Daar was de normale PS4 net niet krachtig genoeg voor en de bijkomstigheid daarvan was dat de PS4 Pro tevens 4K kan uitsturen op een televisie :)
Ik zie niet in waarom het etaleren van goede cijfers voor de Pro in het voordeel van Sony is. De keuze tussen de slim of de Pro is toch echt iets wat je gewoon als eindgebruiker moet maken en of de meerprijs het waard is of niet. Uiteindelijk kan je op alle twee dezelfde games spelen.
Ik verwacht (geen bron) dat ze meer marge maken op de PS4 Pro. En als ze van die console een succes kunnen maken dan komen er vanzelf PS4 Pro optimalisaties (net iets beter op de Pro, etc) en zijn mensen wellicht geneigd om toch een Pro te kopen en dat vergroot hun marktaandeel.
Prijs is sterke reden om voor slim te gaan. De massa is sterk prijs gebonden dus hoe goedkoper hoe meer je verkoopt. De groep die het beste wilt is gewoon stuk kleiner en van die doelgroep zelfs met hoge budged is gewoon weer kleiner
Zelf word ik al enthousiast als een game netjes in 1080P draait, dus begrijp de urgentie niet om thuis in 4K te gamen
Omdat Sony gamers niet snapt. Dit is een herhaling van de BluRay beslissing bij de PS3; nauwelijks toegevoegde waarde (op dat moment iig) voor games / gamers, maar wel de hype van dat moment waarin Sony dan met haar hele elektronica en media aanbod in meegaat... dus ook met de PlayStation.

Sony heeft o.a. Sony Pictures die films maakt. Veel mensen vergeten dat ze ook een groot media bedrijf zijn. Sony maakt dus films, camera's, bluray spelers, TVs ... en de PlayStation. Dan wordt bij Sony gewoon op hoog niveau besloten 'we gaan vol voor 4K' en dan moet gewoon elk product daarin meegaan. Dat het voor gamers (nog) nauwelijks zin heeft... tja.

Persoonlijk vind ik dat niet slim van Sony. Bij de PS3 heeft het echt wel tot problemen geleid omdat de prijs bij launch er veer te hoog door werd. In zijn algemeenheid is het niet slim om dure tech in een kastje te proppen waar de meeste gebruikers nog maar heel weinig aan hebben... Nu gaan ze met de PS4 de markt versplinteren tussen gewone PS4 en pro.... Daar hebben ze zelf wel weer rekening mee gehouden door te eisen dat alle spellen ook op de gewone PS4 werken, dus dat is dan weer positief, maar heeft tegelijk als nadeel dat je dus eigenlijk niks aan de pro hebt als je geen 4K tv hebt.... Tenzij de pro power ook beschikbaar is i.c.m. de VR headset.... kan zijn dat dat zo is maar daar heb ik weinig over gehoord. Weet iemand hoe dat zit?
Scherp opgemerkt dat Sony ook films en TV's maakt. Dat zal idd de hoofdreden zijn dat ook de PS4 aan 4K moest geloven.
Ik had een PS3 voor de woonkamer TV als BR player gekocht. pS3 is lang de betere en future oroof BR Player geweest voor veel goedkopere prijs.
Nu heb ik wel een apparte BR speler omdat die nu betaalbaar zijn.

Had hem pas jaren na release gekocht denk ongeveer midden in de generatie cycle. Dus toen die ongeveer de prijs van de pro hadden.
De PS4 Pro heeft ook voordelen zonder 4K scherm. In 1080p mode kunnen ontwikkelaars meer grafische toeters en bellen toevoegen door de extra kracht. Er zijn al uitgebrachte games die via een update beter draaien op de PS4 Pro in 1080p (dacht dat Fallout 4 er een van was).

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 7 december 2016 17:48]

Tja maar met reeds 50 miljoen PS4 consoles verkocht zullen er nog heel wat PS4 Pro's verkocht moeten worden voordat het een significant aandeel wordt.

Tegelijk is het riskant voor Sony om ook de gewone PS4 in de verkoop te houden; als nu teveel mensen nog steeds de gewone PS4 kopen dan kun je straks krijgen dat er bijv. 60 miljoen PS4's verkocht zijn en maar 6 miljoen PS4 Pro's (ik noem maar wat). Gaan developers wel al die extra moeite doen als maar 10 procent van de PS4 bezitters een Pro heeft?

Je loopt bij dit soort dingen het risico dat er geen kritieke massa bereikt wordt.
De main reason dat ik de pro heb gekocht is de framerate, die is voor bf1 op de pro gemiddeld hoger en stabieler.

Aangesloten op een 720p plasma tv.

Voor mij dus een stukje toekomstbestendigheid.

+

Ben ook pc gamer, irriteer me (te?) snel aan framedrops.
Als ik nu een PS4 zou kopen zou ik ook voor een pro gaan, en precies voor dezelfde reden. Ook handig adat als je nu een upgrade doet naar een 4K TV je meteen al de juiste console hebt staan.
Ik ken 4 vrienden en ikzelf, die allemaal de upgrade hebben gedaan van PS4 naar PS4 Pro. Er is er maar 1 van de 5 die een 4K TV heeft. Zelf ben ik van plan komend jaar of 2018 een nieuwe aan te schaffen. Mits ik mijn huidige voor een mooie prijs kan verkopen (Samsung UE46F7000).

Overige vrienden met een PS4 zijn bij de eerste versie PS4 gebleven, niet één die er maar over heeft nagedacht om te switchen naar de Slim versie.

De echte statistieken hierover zullen natuurlijk uitblijven en zal per vrienden groep zeer verschillen gok ik.

[Reactie gewijzigd door collapse op 8 december 2016 14:53]

Op neogaf mediacreate zoeken. In Japan verkoopt de ps4 pro niet bijster goed, de gewone ps4 wel.
Niet raar.

Japanse spellen zijn grafisch minder veeleisend.
sony promote juist de pro niet zo zeer. omdat de mensen die een pro willen ervan weten (HDR, 4k)
Is ook eigenlijk niet over pro gesproken tijdens PSX afgelopen weekend.
Misschien dat Sony het ook gebruikt om zelf beter in te kunnen schatten waar de volgende generatie aan moet voldoen. Vind men het grafisch wel goed genoeg, of wil men echt groter, meer, sneller?
Lijkt me toch inmiddels wel bewezen dat Sony er niet heel goed in is om in te schatten waar het aan ontbreekt wat betreft grafische prestaties... Anders hadden ze 4K (nog even) links laten liggen en waren ze puur gegaan voor meer rauwe verwerkingskracht.

Vrijwel alle game studio's kiezen ervoor om resolutie op te offeren voor meer / meer gedetailleerde modellen, high-res textures, meer characters tegelijk in beeld etc. Vandaar dat veel games op 720p renderen en dan opschalen. Zouden ze op 1080p renderen dan zouden ze moeten gaan snijden in andere zaken zoals polygons, textures en effects.... en blijkbaar kunnen ze mooiere graphics neerzetten door de resolutie te offeren dan door polys en textures te offeren. Het is wat dat betreft dus heel raar om, als nog steeds de meesten in 720p renderen, al op 4K te gaan mikken. De bottleneck zit duidelijk ergens anders!
Mooie cijfers voor Sony. Toch duidelijk weer de "winnaar" van deze generatie console wars. Ik denk dat de aantallen van de eerdere generaties niet gaan worden overtroffen. Een andere tijd waarbij gaming steeds meer mobiel wordt en PC gaming weer een in opkomst raakt. Daarnaast verwacht ik best veel van de Nintendo Switch. Het gaat nog spannend worden !
Ligt er maar net aan wanneer de PS5 komt, als die pas over 4 jaar komt zouden ze de 100 miljoen moeten kunnen halen en in de buurt van de wii en ps1 komen. Met 3 jaartjes gaat het krap worden denk ik. Maar vergeet niet dat er nog veel systemsellers aankopen zoals red dead redemption 2, gran turismo, the last of us 2 en waarschijnlijk ook nog we gta 6 voordat de PS5 er is.
Als die PS5 er wel komt. Wie weet komt er nog wel een PS4 pro pro neo? M$ zegt dat deze het einde der generaties is. (Vind ik erg sterk, maar dat er unieke dingen gebeuren bij deze generatie is wel waar)
Volgens mij zal het eerder lopen zoals je ziet met Iphone.
4, 4s, 5, 5s, 6, 6s,...

In ieder geval, het is nooit interessant een console te kopen bij de marktleider.
Hebben we reeds gezien met MS, nu ook met Sony.
Qua service zitten ze beneden ALLE peil. Ze zitten teveel in hun 'zetel'
Wanneer is Microsoft ooit marktleider geweest op de consolemarkt? :?
Xbox 360 vergeten?
Volgens VGchartz staat deze op de derde plaats (van zijn generatie):

1 WII: 101M
2 PS3: 86.7M
3 XBOX 360: 85.6M

Hoezo "Leider" ?
PS3 had enkel de voorsprong over genomen in de laatste 2 jaar van de cycle.
Xbox 360 was de echte winner. Had de meeste exclusives en de meeste online players. Je kan nu cijfertjes boven halen omdat de ps3 langer verkocht werd dan de 360, maar uiteindelijk is dit praat achteraf.
Op het moment dat die generatie HOT was was de 360 king. Maar mensen vergeten héél snel blijkbaar.

Als je de US en EU cijfers bekijkt was de verkoop van PS3 zelfs banaal tegenover de 360.

Wii is zelfs geen competitie. Was de meest verkochte console, maar de minst bespeelde. Was ook maar een gamecube met hipstercontroller. :)

[Reactie gewijzigd door Jurgen.D op 7 december 2016 21:00]

Microsoft is met geen enkele console marktleider of winnaar geweest. Wat je nu ook weer ziet gebeuren en de vorige generatie ook. Microsoft begint sterk maar zwakt heel snel weer af en dat was vorige generatie zo, en nu ook namelijk.
Wat een onzin. Microsoft is deze generatie bizar slecht begonnen vanwege de slechte launch in beperkt aantal landen, focus op Kinect en gestures, en gebrek aan goede launch games. Ze zijn nu juist aan het inlopen, al heeft Sony een grote voorsprong. Als Sony 50 miljoen consoles heeft verkocht en Microsoft 30 vind ik dat een zeer knappe inhaalrace. Wii U is op 13 miljoen blijven hangen.

Marktleiderschap moet je tevens per regio bekijken. In Amerika heeft Microsoft zeker wel van de PS3 gewonnen. In Japan doet Sony het beter. Maar PS4 verkoopt enorm slecht voor een Sony console in Japan. Final Fantasy XV is ook ver onder de verkopen van FF XIII gebleven.
Er is eigenlijk helemaal geen sprake van een inhaal race op het moment van Microsofts kant. Nu met de Pro en PSVR, begint de achterstand nog sneller op te lopen. Ook het gebrek aan goed nieuwe IP's en het blijven teren op 3 IP's die ook hun charme al redelijk beginnen te verliezen. Met de stroom aan games die er voor de PS4 komen, gaat Microsoft het namelijk nog lastiger krijgen en de Scorpio zal ze niet helpen als ze hier niet in de buurt weten te komen (ik verwacht ook niet dat ze daar überhaupt in de buurt komen). Voor Microsoft is het belangrijk dat ze een paar goede launch games straks hebben, maar onderhand weten we dat nieuwe IP's daar met moeite goed weten te scoren.
Charme te verliezen? Forza Horizon 3 is door de hele game press bestempeld als de beste racer van een generatie die het beste van vele andere franchises weet te combineren.

Gears of War vind ik inderdaad charme beginnen te verliezen. Maar je vergeet voor het gemak even Recore, Scalebound, Crackdown, Sunset Overdrive en veel andere IPs die deze generatie zijn ontwikkeld. Er komen ook nog exclusieve indies aan zoals Below en Cuphead. Daarnaast is Microsoft eigenaar van Minecraft (de videogame van een generatie en het digitale lego).

Halo moet je zien als een universum zoals Star Wars en daar binnen is er zeker nog genoeg ruimte voor interessante games en stories.

Sony heeft een geweldige prestatie geleverd deze generatie maar ik ben benieuwd hoe het er over vijf jaar uitziet. Microsoft bouwt aan Xbox as a Service. Hun visie is de Xbox als een dumbed down high-performance versie van de PC. Sony denkt nog steeds in generaties. Nu alles remaken voor PlayStation 4 en dan voor de PlayStation 5 weer een volledig nieuwe architectuur. Microsoft gaat het Apple model hanteren met behoud van architectuur en elke 2-3 jaar een nieuwe spec die back- and forward compatible is. Ik zie Sony dit model uiteindelijk ook adopteren, omdat het simpelweg het beste model is.

Tegen de tijd dat Scorpio uit is verwacht ik Xbox, Xbox 360 en Xbox One games te kunnen spelen. Allemaal op 1 console. Daarnaast komen alle nieuwe Microsoft games cross-platform uit, en de eerste 3rd party games gaan dat nu ook ondersteunen.

Ik zou Microsoft nog niet uitsluiten. En wat betreft de Vita: deze console is praktisch dood, krijgt geen 1st party support meer, en de Nintendo Switch gaat deze markt domineren. Als je naar Japanse PlayStation 4 console verkopen kijkt dan zijn deze alles behalve goed. Dat maakt het thuisvoordeel dat Japanse console bouwers traditioneel hadden ook minder relevant naar de toekomst.

Ik heb zelf overigens consoles uit alle 3 de ecosystemen en een PC.

[Reactie gewijzigd door sohus op 8 december 2016 10:27]

Sony is helemaal niet afgestapt van generaties. Lees het interview met Mark Cerny op Eurogamer maar eens.

But perhaps the biggest takeaway I had from the meeting with Mark Cerny was the insight into how Sony views the console generations. PS4 Pro and Project Scorpio have been seen as the beginning of the end of the jump to a new, more capable wave of hardware in favour of intermediate upgrades. What's clear is that Sony isn't buying into this. Cerny cites incompatibility problems, even moving between x86 CPU and AMD GPU architectures. I came away with the impression that PS5 will be a clean break, an actual generational leap as we know it. I do not feel the same about Project Scorpio, where all the indications are that Microsoft attempts to build its own Steam-like library around the Xbox brand, with games moving with you from one console to the next - and eventually, maybe even to the PC.

PlayStation 5 is een nieuwe generatie voor hem, en hij is technisch de grote baas qua PlayStation consoles. Sony ziet het bestaansrecht van de PS4 Pro als noodzakelijk om HDR en 4K te pushen (wat hun noodlijdende TV divisie goed kan gebruiken). Ze geloven helemaal niet dat generaties dood zijn. PS5 wordt nieuwe generatie. Dat is een fundamenteel andere visie als die van Microsoft. Welke visie beter is zal de tijd uitwijzen (zo ook voor de Switch van Nintendo, wat een andere visie is op de toekomst van de console).

Vita is wel degelijk dood. Geen 1st party support + praktisch onmogelijk om Vita in een normale winkel te kopen. Ja, er komen nog Japanse games uit, en ja, er zijn nog indies die ports uitbrengen. Maar dat is zeer matig qua aanbod, en vooral in Japan.
In Nederland is het dood. Zo dood dat mijn neefje mijn Vita niet eens wilde hebben. Je ziet dit ook aan EA games... die gebruiken een engine van 3 jaar terug en updaten alleen nog maar de namen van spelers en clubs.

[Reactie gewijzigd door sohus op 8 december 2016 11:46]

Tijdens PSX was het toch wel duidelijk dat veel externe devs nog volop de Vita ondersteunen en de Vita krijgt ook nog steeds firmware updates. Sony brengt er geen first party titels meer uit, maar de Vita leent zich zelf namelijk ontzettend voor indie waarin het ook populair is namelijk.

Dus nee de Vita is niet zo dood als je denkt, of het hier te koop is of niet...dat doet er even niet echt toe namelijk.
Security updates. En soms updates die features weghalen. Het ding is comateus en ademt bij de gratie van externe support.
Microsoft is niet aan 't inlopen. Het is wel zo dat de X1 al een tijdje de best verkopende console is in de VS en UK, maar wereldwijd verkoopt de PS4 al sinds de release beduidend meer. Der voorsprong van de PS4 op de X1 wordt dus nog steeds elke maand groter.
uhh, echt niet.. het feit dat de PS3 pas bijna 1.5 jaar later op de markt kwam dan de xbox360, EN dat deze ook nog eens vele malen duurder was de eerste paar jaar, maakt de PS3 de duidelijke overwinnaar, om in toch in een kortere tijd met een hogere prijs de 360 voorbij te streven.
Waar heb je het in godsnaam over? Ik had een 360 en voelde me de loser van de generatie. Had Wii ernaast, maar tot op de dag van vandaag spijt dat ik geen PS3 had.
Maar gelukkig wel Halo, Gears en Forza, jeej us!

Marktleider... Grapjes.
En gewoon genant als je de DS en PSP er nog bij pakt. Handhelds zijn ook consoles...
Xbox 360 was basis waar developers voor ontwikkelden, PS3 was meestal afgeleide van Xbox 360 versie. Veel Xbox 360 games lopen beter dan de PS3 versie. Tijdens de generatie was de Xbox 360 wel degelijk in de lead. Wii was niet echt vergelijkbaar, meer iets ernaast.
Wat je hier zegt heeft niks met marktleider of wat dan ook te maken. Waar het om gaat is dat de 360 de makkelijke console was om voor te ontwikkelen. Dus bij cross console games kwam dat op de 360 goed uit. Daarnaast werkte xbox live erg goed. Dat mag gezegd worden. Maar de verschillen kwamen niet in de buurt van ps4 vs xbox one, dus laten we niet overdrijven.

Verder was de 360 boring as hell, nauwelijks boeiende exclusives (Trials en Lost Odyssey voor mij) en PS3 in de games die er specifiek voor gemaakt waren gewoon interessanter. Komt uiteindelijk aan op smaak, maar dat is ook het enige waar jij naar kunt refereren.

In rauwe nummers lacht Nintendo zich drie keer in de rondte. 260 miljoen consoles. Mario kart met 35 miljoen stuks. Mario bros met 30+ miljoen.

"ja maar.. Ja maar.. Halo! Heeft..ook best goed verkocht.."

En nu wil Micorsoft zelfs geen consoles sales meer noemen. En voor get gemak alles naar PC. Ja dat maakt zon Scorpio echt super relevant....wat een leiders van de industrie
Je klinkt als een typische fanboy. Microsoft's visie is dat de Xbox en PC één gaan worden. Ze willen dezelfde kant op als een Steam Box of Alienware Alpha. Ik denk dat dit een goede visie is, gezien het verschil tussen een PC en een console aan het krimpen is sinds Microsoft en Sony naar x86 architectuur zijn overgegaan.

Nintendo's visie is hybride met een handheld die dockable is.

Sony's visie is onveranderd. Die denken nog steeds in generaties. Het compatibility probleem lossen ze op door alle titels te porten of te remaken. Daarnaast hebben ze PlayStation NOW, dat niemand die ik ken lijkt te gebruiken omdat het veel te duur is. Op de korte termijn denk ik dat Sony het gelijk aan zijn zijde heeft, mede ook doordat Nintendo en Microsoft grote fouten hebben gemaakt. Op de lange termijn denk ik dat Sony in een lastige positie ziet. Nintendo heeft een IP library waar je u tegen zegt en Microsoft heeft cloud infrastructuur en AI expertise die Sony mist. Daarnaast is het een Japans bedrijf, dat moeilijk veranderd (net als Nintendo overigens).

Ik hoop dat ze alle 3 overleven, want concurrentie is goed. Ik denk ook dat Microsoft een lange-termijn plan heeft met Xbox, aangezien veel investeerders al jaren roepen om het onderdeel af te stoten. Microsoft daarentegen geeft de laatste tijd extra juist extra gas. Grootste achilleshiel van Microsoft is eigen IPs en een gebrek aan goede in-huis studios. Het was ook jaren indie developer relaties, maar dat is inmiddels aardig rechtgetrokken.
Fanboy. Ja misschien wel. Sowieso altijd enorme Nintendo fanboy geweest. Nu is dat meer soort van guilty pleasure geworden en hoop ik dat ze het goed doen. Niet voor hun hardware, maar de software.

En ben nu erg anti microsoft geworden indd. Sorry.. Eerder helemaal niet eigenlijk. Beetje halverwege 360 tijd ontstaan. Rond die absurde kinect troep denk ik. Blij dat ik niet met zon Xbone zat, maar een Wiiu in t begin. PS4 kwam ook traag op gang. En sta ook niet te popelen om een Pro te halen bijvoorbeeld. Maar kijk wel erg uit naa Persona, Nioh en veel ander spul.

En denk ook zeker dat Microsoft een andere weg zoekt, maar niet omdat ze een sterke visie hebben. Om relevant te blijven. Eerder op Tweakers ook al lange discussie over Microsoft en hardware gehad. Dat eindigde ook weer bij "maar hier verdienen ze ook hun geld niet aan". No shit zeg, gaming is een hobby voor erbij, dat weet iedereen. Maar wat is Microsoft in die toekomst nog? Een dienst naast Steam, met wat exclusives omdat ze die gekocht hebben? Hebben we dat echt nodig naast Steam? Dat is nog een heftiger concurrent dan Sony en Nintendo denk ik, als je de prijzen van games op Steam bekijkt.

Anyway, fanboy shit asside. De discussie ging over Microsoft als leider en dat vind ik gewoon ronduit absurd. Dat is het, meer niet. Prima als ze het goed doen, zolang die andere 2 het iig ook goed doen :P
Steam heeft nooit de woonkamer goed weten te bereiken. En games zijn op Steam niet heel veel meer goedkoper dan op Xbox/PlayStation 4, tenzij je via derde partijen zoals G2A ofzo werkt.

Ik denk dat PC gaming naar de woonkamer brengen op een goede, zeg maar sandboxed manier, wel degelijk een interessante markt is. Zeker ook gezien HoloLens en VR. Microsoft heeft straks bijvoorbeeld het voordeel dat ze met Scorpio waarschijnlijk alle headsets die voor Windows 10 komen van verschillende partijen gaan ondersteunen, of i.i.g. dat de Scorpio dedicated set ook prima met PC werkt. Nu kan Sony dat uiteraard ook doen, maar Sony heeft 0 presence en nagenoeg geen ervaring met de PC. Dit terwijl Microsoft een thuisvoordeel heeft aangezien Desktop/Laptop Gaming en Windows ongeveer synoniemen zijn.

Ik denk dat het wel een sterke visie, UWP, en een uniform OS dat op allerlei verschillende devices draait. Als je overigens naar Sony als concern kijkt: de enige unit die goed draait is de PlayStation unit. Als je dan kijkt dat de Vita dood is, en ze de image sensor business willen gaan afbouwen, dan is PlayStation hun lifeline en als er 1 generatie mis gaat hebben ze niet veel meer. Daarom zetten ze ook op services in maar voorlopig zie ik daar nog weinig echte resultaten.

Ondanks dat Sony nu in een goede positie zijn er geen garanties in deze business. De videogame markt veranderd snel en het kan zo maar zijn dat bijvoorbeeld Apple instapt met een toekomstige Apple TV en serieuze controllers en dan is het plaatje weer helemaal anders. Dat vind ik mooi: innovate or die. Je ziet dat alle 3 de partijen nu grote risico's nemen met niet traditionele maatregelen om die relevantie te houden (o.a. mobile games, hybride spelcomputer, tussentijdse generation upgrade, irrelevant maken van generations).
De winnaar is de winnaar ,niet die in het begin goed deed. Als je zou zeggen ze eindigden dicht bij elkaar. Dus subtiel winnen okey. Meer imago prestige fanboy thing.
Maar PS4 lijn loopt deze keer ver voor.

Daarnaast is 30 mil ook een degelijke grote markt waar je toch ook rendabel exclusives op los kan laten. Al is 50 mil uiteraard nog stuk beter voor paar mil meer sales per exclusives en crossplatform games.
PS3 had enkel de voorsprong over genomen in de laatste 2 jaar van de cycle.
Dat MS marktleider was gaat erg ver, maar hierin heb je zeker gelijk. De PS3 had last van een trage launch (want vééél te duur in de markt gezet) en daar heeft MS wel van kunnen profiteren.... qua marktaandeel dan want financieel niet vanwege de grote aanloopproblemen met de XBox productie (rrod).
Ligt er maar net aan wanneer de PS5 komt, als die pas over 4 jaar komt zouden ze de 100 miljoen moeten kunnen halen
Inderdaad. Maar dat is eerlijk gezegd niet interessant. De mensen die in jaar 6 pas een console kopen zijn gewoon een ander publiek. De mensen die hem in jaar 1 kochten zijn dan inmiddels allang overgestapt. Voor een game developer is interessant hoeveel consoles er actief in gebruik zijn; niet hoeveel er ooit verkocht zijn.
De winnaar is de winnaar ,niet die in het begin goed deed.
We hebben het over een periode van wat? 10 jaar? Lijkt me onzinnig om aan zo'n lange periode één winnaar toe te willen kennen. Het is geen race. In jaar 1 was MS duidelijk de winnaar. Pech voor hun dat ze door technische problemen veel geld bij moesten leggen. Sony hoefde geen geld bij te leggen, maar door de veel te hoge prijs bleef het marktaandeel steken. Reken er maar op dat ze flink hebben zitten zweten bij Sony in die eerste 2 jaar... stiekem was Sony helemaal afhankelijk geworden van de PlayStation en waren ze er wat arrogant vanuit gegaan dat iedereen de 3 meteen zou gaan kopen.

Dat Sony het later goed heeft weten te maken maakt hen de winnaar in de tweede helft.... Maar de fanatieke gamers kopen de console niet pas in de tweede helft van zijn levensduur.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 8 december 2016 09:40]

PS4 VS XBOX VERHAAL IS ZULKE BULLSHIT
ze kunnen beide ongeveer het zelfde,
zelf een pc heeft geen mega verschillen.

een fiat tegen over een ferrari dat is een verschil. maar ja ook alleen op de racebaan.

ik heb een ps3 en geen enkele reden om een ps4 of xbox te kopen, geen games die ik wil op een console ,zou een ps4 of xbox niet eens gratis willen hebben want ik zou hem echt 0,0 gebruiken.

nieuwe laptop gaat er wel komen, maar ik zat voor de gein de beelden van ps4 en 1060 kaart eens te bekijken, ik vind het verschil echt weinig.

kortom ps3 ps4 laptop1060 lijkt allemaal op mekaar tis gewoon wat je voorkeur is. maar een masterrace is er niet enkel persoonlijke voorkeur
Aangezien consoles closed platforms zijn is het wel belangrijk dat er genoeg marktaandeel behaald wordt, anders komen er te weinig spellen. Dit zie je bij de Wii U waar de thirdparty devs nauwelijks games voor maken. Omgekeerde zag je de thirdparties rennen om games op de Wii uit te brengen toen die onverwachts zo'n groot amrktaandeel behaalde. In die zin is er wel een race.
Oké, dit kan ik gewoon echt niet laten gaan. Dit is gewoon echt volledig valse informatie. Ookal vind ik de PS3 beter dan de Xbox 360, vind ik de 360 inderdaad wel de 'King' van die generatie en de console die de generatie beschreef, maar ga nou niet zeggen dat de PS3 alleen meer is verkocht omdat die langer verkocht werd, want dat is gewoon echt bullshit. De enige reden waarom de Xbox 360 in totaal steeds meer verkocht was, is omdat die een jaar eerder te koop was. Ik weet niet hoe het in het begin van de cyclus was maar ik weet dat de PS3 elk jaar meer verkocht.

[Reactie gewijzigd door EpPart op 8 december 2016 21:51]

Die spellen komen ook uit op PS3.
PS3? GT Sport, LOU2 et cetera zijn voor PS4 generatie.
Er waren ook zeker goede acties tijdens Black Friday voor de PS4, zelfs in Nederland. Combineer dat met het feit dat er net twee nieuwe versies van het product uit zijn en ik geloof die recordverkoop wel.
In de week van black friday zouder en 2 miljoen stukt zijn verkocht volgens een ubisoft medewerker. Het zal er wel mee te maken hebben dat black friday steeds een wereldwijd fenomeen wordt inplaats van alleen Amerikaans. In duitsland kon je trouwens als een nieuwe slim voor 196 euro krijgen.
De ps4 is ook goedkoper dan de ps3. Ik had toen ¤650 betaald (in de eerste week). En toen was de euro iets meer waard ;)
Ach pff, PS2 + GT3 was iets van 1000 gulden :p. Ondertussen is 1 gulden van toen 1 euro van nu.

[Reactie gewijzigd door batjes op 7 december 2016 23:16]

De PS3 was ¤600 kaal tijdens launch. Ja ok en een game er bij om te kunnen spreken spelen. Maar console alleen was ¤600. Als je ¤650 betaald hebt voor alleen de PS3 tijdens launch dan heef de verkoper een lekkere winst gescoord. Ik heb er zelfs op dag één maar ¤600 voor betaald.
"De mijlpaal van vijftig miljoen PS4-consoles is behaald binnen drie jaar na de release. Ten tijde van de PS3 duurde het 17 maanden langer om tot vijftig miljoen verkochte exemplaren te komen."

Hielp ook niet mee dat de PS3 een lanceerprijs van 600 euro had, waardoor Sony vanaf het begin achter de feiten aanliep. Na een aantal prijsdalingen werd het de goedkoopste bluray player die je op dat moment kon kopen. Nog knap dat ze uiteindelijk bijna de X360 hebben ingehaald, maar na het immense succes van de PS2 was het toch een domper dat ze net iets meer dan 50% van die verkoopcijfers konden overleggen

[Reactie gewijzigd door anargeek op 7 december 2016 17:18]

Gemiddeld 7,4..doe ik aardig mee met drie PS4's en 100 fysieke games :+

Mooie aantallen, gun het alle drie de partijen om goede verkoopaantallen te hebben. Des te meer (goede) games.
wat moet je in godnaam met 3 ps4s ?
Lekker bezig Sony!

Toch wel jammer dat de PS Store nog steeds niet fatsoenlijk draait (laden van content), maar ook geen verdere ontwikkeling van apps van derden er is.... Ook het cooöpen is erg matig.
Hopelijk blijven de verkopen goed gaan. Sony kan het goed gebruiken, we houden graag concurrentie. Ook in de console wereld.
Netjes Sony!
Goed om te zien dat de Playstation Nation nog altijd groeiende is.
7,4 games is niet heel veel ... ik ken mensen met kasten vol.
Ik denk dat we ook allemaal wel die mensen kennen die in die 3 jaar alleen maar 3 verschillende versies van een game kapot hebben gespeeld en er dus maar 3 gekocht hebben ;)
Voor de PS3 en volgens mij ook de PS2 was dit lager omdat veel mensen deze apparaten kochten om de DVD/Blu-ray drive.
Dus omdat jij mensen kent die kasten vol met PS4-games hebben, is een gemiddelde van 7,4 games niet veel...?
Ooit van de drogreden 'anekdotisch bewijs' gehoord?
Juist omdat hij mensen kent met kasten vol is het vanuit zijn referentie kader gezien erg weinig. Dat je dan heel wijs de definitie van een drogreden erbij gaat betrekken snap ik ook niet, nergens is hij bezig de cijfers uit het artikel te weerleggen, eerder zijn verbazing te uiten gezien zijn persoonlijke ervaring. Er is geen sprake van bewijs want meneer post überhaupt geen betoog. Jouw post is daarom irrelevant en klinkt lang niet zo slim als je zelf blijkbaar had gedacht.

Zelf vind ik het niet zo heel gek, als je kijkt wat het gemiddelde omlaag trekt: veel PS3's zijn gekocht als bluray speler, in een bundel met 1 game waarna ze stof liggen te happen, en er is volk dat graag exclusives speelt maar graag terugvalt op de PC of een andere console als de game daar beschikbaar is. Die consumenten meegerekend brengen zo'n gemiddelde hard omlaag. Het is mij ook niet duidelijk hoe het gemiddelde is berekend.
Dan moet je zijn/haar post beter lezen. Zo lang is deze niet, dus dat zou niet bijster problematisch moeten zijn.
Ik kan althans nergens iets over verbazing lezen; slechts een (in zijn/haar ogen) feitelijke constatering met een drogreden als onderbouwing voor die constatering. Soit.

Korte tip: probeer aannames te vermijden wanneer je een post plaatst.

[Reactie gewijzigd door Rabelais op 8 december 2016 11:11]

Uit je eerste post kon ik al opmaken dat Jvann je vermoedelijk een keer heeft gekwetst, maar ik wist niet dat het zo erg zou zijn.

De constatering is duidelijk gebaseerd op zijn eigen ervaring, dat is tegenwoordig niet meer verboden. Het word problematisch als hij een betoog voert en dit als drijfveer gaat gebruiken. Zeg eens eerlijk, is er sprake van een dergelijk onrecht hier? Dat je een debat op de letter na gaat volgen en jouw tegenpartij gaat afbranden, dat moet jij weten, maar wat je hier doet zit wel zo weinig proportioneel. Ik zou in ieder geval wel een tweede keer nadenken voordat ik een mening plaats want ik moet er toch niet aan denken dat deze niet conform Rabelais' richtlijnen der formulering en gemeenschappelijke bijdrage des Tweakers Community zou zijn. :')
Wederom een reeks aannames.
Ik pas ditmaal, daar de taalfouten en het gebrek aan logica in jouw posts mij weinig fiducie in een enigszins vruchtbare uitkomst schenken.
Een fijne dag gewenst.
En hij blijft nog steeds zo zuur formeel :')

Nou, doeidoei dan maar. :>
Zelf heb ik niet meer dan 2 fysieke games thuis, meer tijd om te spelen heb ik toch niet. Dus ben ik er flauw van, geen tijd of uitgespeeld, dan gaat hij op tweakers of MP. Zo is de hobby ook nog relatief goedkoop :) Moet er zelf niet aan denken dat ik alleen maar niet door te verkopen digitale exemplaren heb...
Vraag me eigenlijk dan af of het om de fysieke verkopen van games gaat en vergeet niet, genoeg mensen die 2ehands nog games kopen. Ik doe dat zo min mogelijk, liefst nieuw, maar komt wel veel voor.
kocht mn PS3 eigenlijk voornamelijk voor de bluray speler en OtherOS, games was een leuke bijkomst, inmiddels zo'n 160 PS3 discbased games.. LOL..
160 ? waar halen jullie in godsnaam de tijd vandaan om zoveel gamen, wonen jullie bij je ouders?, geen sport ? geen vrouw ?

ik moet als ik een game wil spelen daar gewoon tijd voor inplannen en mag al blij zijn als ik 6 games uitspeel in 3 jaar
Ik zeg niet dat ik ze allemaal gespeeld heb, verre van. En nee, op alleen lego star wars (ep 1-6) heb ik de volle projs van 30 euro voor betaald, de rest max 15 euro (vaker 10) ,en op 1 na, allemaal nieuw (tja, gewoon een kwestie van goed rondkijken).
Denk niet dat ik de 7 haal.

Cod
Bf4 bf1
Devision
Siege
Rocksmith2014
Sniper elite

Nou bijna.

Koop geen retail alles via PSN.

Dat ligt meer aan dat ik ook PC gamer ben. Al is mijn PC aan pensioen toe. Dus geen PS4 pro voor mij eerst betere game
PC.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*