Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar krijgt SteamVR werkend op PlayStation VR

Door , 62 reacties

Een ontwikkelaar is erin geslaagd om de SteamVR-software werkend te krijgen op de PlayStation VR. Dat betekent dat geļnteresseerden met een Windows-pc hun Steam-games kunnen spelen met de virtual reality-bril van Sony.

De benodigde software is ontwikkeld door Trinus, en is gratis ter beschikking gesteld. Via een demonstratievideo wordt getoond hoe geïnteresseerden de driver aan de praat kunnen krijgen. Vervolgens kunnen vr-games uit de Steam-library gespeeld worden met de PlayStation VR.

Wel zijn er nog enkele beperkingen voor het gebruik van SteamVR op de PlayStationVR. Zo kunnen er geen games gespeeld worden die de Vive-controllers vereisen; alleen games met ondersteuning voor toetsenbord en muis, of Xbox- en PlayStation-controllers werken. Tenslotte is de verversingssnelheid nog beperkt tot 60Hz. Een toekomstige update moet hier verandering in brengen.

Sony begon in oktober met de levering van de PlayStation VR in de Benelux. Het apparaat is bedoeld om gekoppeld te worden met een PlayStation 4, en is daardoor dus niet geschikt voor andere vr-platforms. Er zijn inmiddels al een groot aantal gameontwikkelaars die vr-games voor de PlayStation 4 op de markt hebben gebracht, of dit nog gaan doen.

Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

11 december 2016 09:32

62 reacties

Linkedin Google+

Reacties (62)

Wijzig sortering
Ben nu al enige tijd aan het spelen met mijn oculus + touch en ik kan kort zijn.
Op deze ervaring zit ik al 30 jaar te wachten. Het gratis spel bullet-train al 10 keer gespeeld omdat het zo realistisch is! Na 1 minuut ben je volledig weg met de touch controllers en de nauwkeurigheid is prachtig. Ik kan niet vergelijken omdat ik enkel de Oculus heb maar man.. wat een ervaring! Gewoon KEI-HARD de moeite en het geld waard! _/-\o_
Dat de software werkt wil nog niet zeggen dat je met de psvr bril ook deze games kan spelen... Als die niet compatible is met psvr maar alleen met vive gaat t toch echt niet werken...
Dat is geen probleem. Je kan met behulp van vridge (riftcat) je pc laten denken dat je een HTC Vive hebt aangesloten en deze games daar naartoe streamen. Ik speel probleemloos HTC Vive games vanaf steamVR naar mn OnePlus 3. Dergelijke emulatue zou dan ook prima kunnen met de PSVR.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 11 december 2016 10:35]

Oh, interessant... heb je misschien wat meer informatie over wat je er precies mee kan en hoe je dat opzet?
Verdiep je eens in de materie zou ik zeggen. Er is genoeg op google te vinden. Maar ik gebruik dus dit: https://riftcat.com/ . Er zijn ook anderen, zoals TrinusVR (die dus ook dit met de PSVR werkend heeft gekregen) die iets minder gebruiksvriendelijk is in mijn ogen. Ook niet VR-games, zoasl GTA V, kun je met Trinus in VR spelen. Zeker in combinatie met TriDef die er "echte" 3D van kan maken.

Let wel, het is lang geen echte VR experience. Je merkt dat de hardware gewoon minder is waardoor ik toch wel last krijg van motion sickness. Ik vermoed dat ik dat minder zou hebben met een echte VR bril. Al heb ik die nooit lang genoeg op gehad om het echt te kunnen vallideren. Ik heb mn telefoon dan gewoon in zo'n 15 euro AliExpress VR Bril (een Fiitt VR 2S is een aanrader schijnt), een XBox One S controller en een USB verlengkabel. Dan heb je, naast de telefoon, voor 100 euro een "Oculus Thrift" om eens met VR te spelen en te wachten tot de echte hardware+standaarden wat volwassener zijn voor je er honderden euro's in wil investeren.

Ook hier geldt: Gooi dit soort termen in google/youtube en kijk wat men doet ;)

[Reactie gewijzigd door GENETX op 11 december 2016 11:25]

Net even geprobeerd nav je post, maar wat een slechte ervaring is dat zeg. Totaal niet te vergelijken met bv een Rift/Vive. Nu zal het deels ook te maken hebben met het scherm dat in mij LG G4 zit en met een OLED low persistence scherm zal het best beter zijn, maar dit is gewoon misselijk makend. Slechtere resolutie dan op de Vive, lage verversingssnelheid, artifacts, etc. Vive kan ik rustig een uurtje doen, maar na 10 sec moest ik hier toch echt mee stoppen.

Het jammere van dit soort oplossingen is dat ze VR een slechte naam geven als mensen dit proberen, zonder een Vive/Rift te proberen.
Tsja, heb je ook eens even lopen met de settings? Heb je lopen USB tetheren (en niet via de wifi dus) bijvoorbeeld? Heb je lopen spelen met de tracking opties? Ik heb namelijk amper lag, een snelle 60fps refreshrate en absoluut geen artifacts.

En ja, uiteraard hangt het af van je setup, telefoon en je games. In sommige spellen kan ik er ook niet veel mee, maar een Project Cars geeft bij mij toch wel een aardige ervaring.

Ben het met je eens dat dit VR een slechte naam kan geven en raadt dan ook iedereen aan om eens een echte bril te testen.
Zou je mij misschien met enig toeval je settings kunnen DM'en? Ik heb zelf ook de OP3 en wil dit graag proberen!
Nee, want dat hangt af van je hardware en ook je games. Zoveel settings zijn het ook niet en een aantal zijn zelfs afhankelijk van de gebruiker en het spel, met name dan de tracking mode. Wel kan ik USB tethering aanbevelen en de render mode op immediate (in de app).
Hoe heb je je telefoon verbonden? Draadloos gaat het simpelweg te slecht met veel latency, maar de stijve OnePlus 3 kabel is ook niets.
Ik tether ethernet door USB. Wel heb ik een ander USB-C kabelteje gehaald die de telefoon helaas niet snel genoeg kan bijladen... Wifi 802.11ac zou ook moeten werken, maar heb zelf weinig interesse om 200 euro in een router te investeren.
Honderden euro's voor wifi ac valt wel mee je moet gewoon een adhoc verbinding maken dan heb je aan een ac pcie kaartje van enkele tientjes genoeg en anders inderdaad gewoon een goede usb kabel
zelfde hier verhaal maar dan met streamtheater naar me s7 edge en gearvr

als telefoons een tango module hadden zouden we nog 3d positional tracking kunnen hebben

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 11 december 2016 10:56]

Maar heb je dan ook echte VR? Volgens mij is dat slecht het "zitten in de BIOS met je game op een enorm groot virtueel bioscoopscherm"... De tools die ik beschrijf zijn echte VR zodat je echt rond kan kijken en er midden in zit.

Positional tracking zou nog vetter zijn inderdaad, net als wat goede remotes :P

[Reactie gewijzigd door GENETX op 11 december 2016 11:53]

ja het is niet zo immersive op de normale settings, maar je kan het inzoomen zodat het bijna precies dekkend is
Maar dan kun je alsnog niet rondkijken toch? Dat kan dus met VRidge wel. Ik speel bijvoorbeeld Obduction, daar kan ik gewoon 360 graden lekker ronddraaien in de virtuele wereld.
jawel dat kan wel. als je telefoon een gyroscoop heeft gebruikt ie die om je muis camera te veranderen van richting. er zijn filmpjes op youtube van
Je hebt het filmpje bekeken?
Een zeer goede ontwikkeling, ik vind de PSVR het meest comfortabel om te dragen. Zelfs voor mijn grote bril is er genoeg ruimte, wat de Vive en OR niet bieden. Hopelijk wordt dit doorontwikkeld en zal Valve het niet blokkeren, dan weet ik welke VR headset ik ga kopen.
Wat vind je van het verschil in beeldkwaliteit tussen de 3?

[Reactie gewijzigd door JopV op 11 december 2016 10:46]

Ik vond de Vive en Oculus qua beeld kwaliteit beter, echter is de PSVR veel comfortabeler. Dat beeld kwaliteit is ook niet zo boeiend, dit is bij alle 3 nog ruk.
Om eerlijk te zijn vond ik het verschil in beeldkwaliteit tussen de Oculus Rift, Playstation VR en HTC Vive verwaarloosbaar. De PSVR gebruikt geen Pentile OLED scherm, maar hexagon-vormige subpixels. Verder wordt er geen gebruik gemaakt van fresnel lenzen. Door deze combinatie heeft de PSVR het minst last van het 'screendoor effect' van de drie HMDs, ondanks de iets lagere resolutie.

Het grootste verschil tussen de 3 is draagcomfort en 'roomscale tracking' (positie tracking van HMD en eventuele controllers).

Over het draagcomfort kunnen we kort en duidelijk zijn. Hier steekt de PSVR met kop en schouders boven zijn duurdere concurrentie uit. Het gewicht is iets hoger, maar de HMD draag je als een helm. Hierdoor ontstaat er geen overhangend gewicht wat op je neus/wangen drukt. Als runner up zou ik de Oculus aanwijzen, hij is het makkelijkst op te zetten en weegt het minst. Toch krijg ik na een uur dragen last van het gewicht wat op mijn wangen drukt, ook sluit de Oculus slecht af rond de neus waardoor licht duidelijk waarneembaar is. De HTC heeft dit weer beter geregeld.

Waar de HTC Vive echter het meest scoort is de implementatie van 'roomscale'. Het gebruik van 2 base-stations die alleen van stroom hoeft worden te voorzien, is subliem. De tracking wordt gedaan door controllers en de headset, waardoor je geen extra USB kabels hoeft te trekken vanaf deze base-stations naar de PC. De Oculus en de PSVR doen het omgekeerde waarbij gebruik gemaakt wordt van camera's. Beide delen wat mij betreft ook de tweede plaats. De roomscale van Oculus is beter, het duurde heel lang voordat er eindelijk controllers waren die je terug ziet in VR. Helaas heeft de Oculus standaard maar 1 base-station, 2 zodra je Oculus touch besteld en je hebt er nog 1 nodig om goed 360 te kunnen draaien. Standaard kun je je hoofd al volledig draaien bij de PSVR door gebruik van LEDs op de achterkant van je hoofd. Controllers kunnen dat helaas niet doordat er maar 1 camerapunt is.

Om het nog even kort over de controllers te hebben. Oculus Touch ($200,- redelijk hoog geprijsd) controllers zijn erg goede en fijne controllers die precies alles combineren wat je van een VR controller mag verwachten. Naast de thumb sticks wordt er ook gebruik gemaakt van capacitive touch waardoor de controller vingers kan simuleren. Bij de HTC Vive krijg je de controllers er bij. Ook is de tracking van de controllers veel beter geregeld (de vloer positie is ook echt de vloer). Helaas neemt de Oculus Rift de vloer niet mee in hun configuratie waardoor je niets kan oprapen. Een gemiste kans. De Playstation Move is gewoon te oud om te kunnen concurreren met de andere controllers, ook een gemiste kans van Playstation dus.

TL;DR; Het beeld en draagcomfort van de PSVR zijn zeker de beste eigenschappen van de HMD. Eigenlijk nog beter als de duurdere concurrentie. De tracking is okay van de headset, maar er missen goede controllers.

[Reactie gewijzigd door FricoRico op 11 december 2016 13:57]

Een mooie beschrijving, maar je zegt de oculus touch controllers belachelijk duur zijn, maar die 200 euro plus 700 euro is net zo duur als de htc vive, zo heel gek is de prijs niet vergeleken met de concurrent. Bij oculus moet je er nog wel een derde sensor van 80 euro bij halen voor complete room tracking.
De oculus touch worden in reviews en de preview van tweakers boven de move controllers van de vive verkozen. Room tracking van de oculus kan ik niks vertellen. Maar al en al gaan de brillen kwalitief ongeveer gelijk op voor bijna dezelfde prijs.
Dat is gedeeltelijk waar, de Rift heeft een prijswijziging gehad waar de headset nu voor $599,- wordt verkocht en een bundel met controllers voor $799,-. Echter hebben een hoop consumenten de headset zelf gekocht voor $799,- waar nu nog eens $200,- bovenop komt. Dat komt alsnog neer op $100,- meer dan dat je voor een HTC Vive betaalde bij launch.

EDIT: Prijs was niet $799,- bij launch maar $599,- of ook wel ¤699,- in europa: nieuws: Consumentenversie vr-bril Oculus Rift gaat 699 euro kosten

[Reactie gewijzigd door FricoRico op 11 december 2016 13:58]

Klopt dat wel wat je zegt? als ik het goed heb kostte de oculus rift bij launch in Amerika 599 dollar en in europa 699 euro.
http://www.mirror.co.uk/t...elease-date-price-8641277
Met de touch is het dus even duur als de htc vive. Wil je er een 3e sensor voor room scaling bij ben je dus wel 80 euro extra lichter.
Je hebt gelijk, ik heb niet goed opgelet. De prijs was inderdaad ¤699,- bij launch:

nieuws: Consumentenversie vr-bril Oculus Rift gaat 699 euro kosten
Goh, de Oculus touch controllers zijn gewoon een beetje nieuwer en er zit ook wel wat een self-fulfilling prophecy achter, vandaar dat er mensen enthousiast over zijn. Maar er valt op zich niets op te merken aan de Vive controllers, ze werken nagenoeg perfect en er is niemand met klachten.
Ik zeg ook niet die van de vive niet goed zijn, ze hebben vrijwel perfecte tracking. Maar de oculus touch schijnen fijner in de hand te zitten en ze kunnen ook je fingers tracken.
Door de camera's van de rift iets hoger te plaatsen en wat schuiner kun je perfect ook dingen van de vloer pakken, dat is inmiddels ook gebleken, dus dat punt is mute.
Oculus vraagt bij tracking instellingen om de hoogte van de speler, om zo de vloer goed te positioneren.
Ik volgde dit al een poosje. Mooi om te zien dat het nu wat gemakkelijker wordt om de PSVR aan de praat te krijgen. Er is aardig wat voorwerk verricht om hier te komen.

En intussen is er al een hoop bekend wat er in die connectorbox zit:

The 'breakout box' is a quad-core SOC with 1GB RAM, 4GB Flash, Ethernet, Audio, 4k HDMI output, and a multi-core 8 shader GPU capable of 267M triangles a second and supporting OpenGL (ES3 and Desktop2), OpenCL, DirectFB and DirectX.

En naar alle waarschijnlijkheid draait er Linux of android op.
Sony is meer van FreeBSD.
Een belangrijke reden daarvoor is dat de BSD licentie hen de mogelijkheid geeft om de code te gebruiken zonder dat men verplicht is alle aanpassingen opnieuw openbaar te maken. Iets wat ze met Linux wel hadden moeten doen.
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn. Op dit moment weten we helaas nog niet wat er op die box draait.

Al blijft het leuk om te zien dat je nu al een PSVR op een pc kan inpluggen.
En naar alle waarschijnlijkheid draait er Linux of android op.
Een aangepaste FreeBSD net als de PS4 zelf lijkt me waarschijnlijker.
Gaaf dus met een goeie hack kan het apparaat ook geheel los van de ps4 opereren.
Is zeker een mooie ontwikkeling, ben erg benieuwd wat Sony hier van vind, opzich zou het slim zijn als ze dit aanmoedigen om de verkoop van de psvr te laten stijgen als ook de pc gebruikers de bril gaan kopen.
Tenzij ze de prijs van dat ding gesubsideerd hebben vanwege de inkomsten van spellen...
Het zou erg dom zijn als ze de psvr zo eenvoudig te hacken maken en er dan op vertrouwen dat niemand dit gaat proberen. PC compatibiliteit zou best te voorkomen zijn geweest met een of andere encrypted authenticatie van de hardware. Des noods met een online activatie oid.
Ind, maar dacht ergens te hebben gelezen (weet de bron niet meer) dat deze met winst word verkocht.
Sony heeft zelf gezegd dat ze winst maken op een verkochte psvr. Maar ze maken waarschijnlijk de meeste winst op de ps move, camera en hun exclusive games van eigen studio. Maar als Sony meer losse vr brillen verkoopt, verdienen ze ook hun ontwikkelings geld terug plus hoe meer je er produceert, hoe goedkoper het wordt.
Misschien heb ik het mis, maar zou je met de pc niet een hele andere markt aansnijden? Als in de meeste pc gamers hebben geen ps4. Dan zou je kunnen beredeneren dat het alleen maar een win win situatie is.
Als de PSVR tegen verlies wordt verkocht met als winstdoel om games te verkopen zijn verkopen voor de PC-markt effectief een verliespost, omdat zij nooit de PlayStation Store zullen gebruiken.
Misschien als ze Playstation Now's assortiment uitbreiden met PSVR games.

One can only dream ...
Simpele oplossing: bundel hem met een PS4 game. Dan ervaren PS4 gebruikers een korting (game gratis) terwijl je geen verlies op de hardware hoeft te pakken.
Niet als je bril onder kostprijs verkoopt in de hoop winst op de games te maken.
Iemand een idee wat de systeemeisen zijn ???

De rift en htc zijn nogal zwaar ... maar bij de PSVR zit een apart kastje met processor .... betekend dit dat de systeemeisen voor VR op pc hiermee omlaag gaan ???
Dat kastje is meer voor de audio. En het "omzetten" van het signaal van de VR.
https://www.vrfocus.com/2...on-vrs-breakout-box-does/
Damn :|

Das jammer ... heb een BTO gaming laptop met een gtx980M en desktop I7

Heb wel erg goede VR resultaten gezien op youtube met de gtx980m ... maar durf het niet aan om een rift of htc aan te schaffen. Dus had gehoopt dat dit kastje een beetje zou helpen

Thanks voor de link
Beter deze ontwikkeling, wacht nog tot de prijzen iets zakken maar heb geen zin om zometeen 3 verschillende brillen nodig te hebben omdat overal limitaties op zijn.
Ik snap best dat er competitie moet blijven tussen pc en consoles onderling maar vr is een flinke investering en dan verwacht ik wel dat alles op alles werkt
Nee, vooral Oculus is hard met exclusiviteitsdeals bezig
Toch heb ik het idee dat de meeste boeiende games die nu uitkomen, allemaal met Vive-controls werken
Moet je toch eens op de Oculus store kijken, veel mooi afgewerkte games tussen.

Gelukkig bestaat Revive waardoor ze alsnog via Vive gespeeld kunnen worden.
Tuurlijk, er zitten veel leuke spellen tussen, maar voor mn gevoel heeft momenteel Vive toch een streepje voor omdat het je veel beter in de waan laat dat je echt ergens mee bezig bent. En zelfs gimmicky games voelen toch een stuk volwassener aan met die controls. Ik heb al een aantal video's van een bepaald youtubekanaal zitten kijken wat gaat over een game van een burger-restaurant, puur omdat het er zo komisch uit ziet. Ik zie nu ook vooral veel youtubes Vive games spelen en Oculus moet dan ook opschieten met hun motion controls, anders missen ze hun momentum.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 11 december 2016 14:50]

Oculus heeft inderdaad veel verkopen misgelopen met het laten wachten van de touch controllers, maar de touch controllers van oculus schijnen toch fijner/beter te zijn dan die van de vive. Maar aangezien de touch controllers afgelopen week zijn gelaunched gaat de strijd weer gelijk op. Oculus heeft een paar exclusives die er goed uit zien, maar de Vive heeft weer games die alleen werken met hun room tracking en controllers.
Komen we ook meteen weer met een probleem voor VR, door de 2 verschillende standaarden moet de ene partij content missen. En dat is al bij 2 partijen en er komen er vast nog meer aan in de toekomst. Een ander probleem is dat bijvoorbeeld de oculus touch vinger tracking ondersteund, wat de vive dus niet doet. Games die dit ondersteunen hebben dus een probleem op de htc vive en moet er iets anders bedacht worden.
Zeker interessant gezien de psvr gewoon een stuk goedkoper is dan de rest. Misschien is dit eindelijk een reden voor me om een psvr in huis te halen.
Leuk om eens mee te beginnen met VR voor een leuke prijs :)
Interessante ontwikkeling maar goed zolang de verversingssnelheid nog beperkt is tot 60hz is het nog geen waardig alternatief.
Als je de prijs binnen beschouwing houdt kan dit nog wel een interessant alternatief zijn. Daarnaast zegt de developer eraan te werken. Ik ben wel benieuwd :)