Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Ubisoft gaat crossplatform-ondersteuning toevoegen aan zijn virtualreality-games. Spelers van Eagle Flight kunnen nu met elkaar spelen, ongeacht of ze de Rift, Vive of PSVR gebruiken. Werewolves Within en Star Trek: Bridge Crew krijgen dezelfde functie wanneer ze uitkomen.

De beslissing van Ubisoft betekent niet alleen dat er bruggen geslagen worden tussen de verschillende headsets, maar ook tussen de platformen waar die headsets op draaien. De PlayStation VR draait immers vanzelfsprekend op de PlayStation 4 en de overige twee headsets zijn weer voor de pc. Het is al langer bekend dat die overbrugging van platformen bij deze generatie consoles mogelijk is, maar het wordt nog nauwelijks toegepast. Een ander voorbeeld van een game die crossplatform-ondersteuning heeft, is Rocket League.

Eagle Flight is al verkrijgbaar voor de Oculus Rift en PlayStation VR en komt op 20 december uit voor de HTC Vive. De andere twee games, Werewolves Within en Star Trek: Bridge Crew, komen uit op respectievelijk 6 december en 14 maart. Werewolves Within is gebaseerd op het bordspel dat in het Nederlands bekendstaat als Weerwolven van Wakkerdam. Ubisoft maakt niet bekend of het crossplatform-ondersteuning bij meer toekomstige titels beschikbaar wil maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Denk dat ze hier vooral de moeite erin steken omdat de adoptie van VR nog relatief klein is. Bij eagle flight op de rift is het soms lastig om andere spelers te vinden. Op deze manier wordt dat mooi overbrugt hopelijk
Crossplatform ondersteuning zal zeker goed zijn voor een grotere adoptie van VR!
Ik vind dit zo mooi nieuws dat er een grotere kans bestaat dat ik een VR game van Ubisoft ga kopen voor mijn Vive. Eerst had ik niet zo een interesse in die 3 titels, want gaan ze wel populair genoeg zijn om leuk multiplayer te doen? Als je alle spelers van alle 3 de platformen bij elkaar voegt dan maak ik me daar geen zorgen om. Zolang genoeg anderen dat denken krijg je niet alleen meer spelers door de platformen te combineren, maar ook omdat meer mensen de spellen kopen vanwege die ondersteuning.

Eagle Flight heb ik heel toevallig zaterdag nog op de PSVR uitgeprobeerd in free flight mode. Wel leuk, maar 40 euro vind ik het niet waard (vooral vanwege reviews die aangeven dat er eigenlijk gamemodes missen). Ook heb ik de voorkeur voor roomscale VR games. Hopelijk raakt het een keer goed in de aanbieding voor de Vive.

Werewolves Within weet ik nog te weinig van af. Weerwolven van Wakkerdam is een geweldig spel om te doen, dus een VR versie heeft zeker mijn interesse. Echter zijn er onderdelen anders, alleen al door de kleinere hoeveelheid spelers. Normaal wil je minstens 8 en liever zo rond de 14 spelers hebben met Weerwolven, terwijl het er hier maar 6 zijn. Hopelijk blijven de leuke aspecten van Weerwolven intact en brengt het wat extras. Voor 30 euro is het zeker iets om over na te denken.

Star Trek: Bridge Crew klonk voor mij als een te simpel spel. Maar ik denk dat ik me er toch maar wat ga in verdiepen, misschien onderschat ik het wel gewoon. Maarja, voorlopig is die nog niet uit.
Aan de andere kant komen er ook verbazingwekkend veel games in korte tijd uit voor VR. Geweldig natuurlijk, maar je hebt maar een beperkte hoeveelheid tijd en geld. Bij multiplayer merk je dan dat er niet zoveel anderen zijn op een bepaald moment. Dit is de reden dat ik nu geen multiplayer games speel in VR en als anderen dat ook niet doen wordt het weer rustiger.
Genoeg VR games inderdaad, maar kwalitatief goede met replayability zijn op 1 hand te tellen momenteel.
Ik denk dat het ook wel aan de content ligt en met name aan de fysieke aspecten van VR die een lange sessie toch wel pittig maken.

Als je community bestaat uit spelers die slechts een half uur in sessie zijn wordt het ook met crossplatform natuurlijk nooit echt een winnende formule. En als de content er dan ook niet toe aanzet heel regelmatig terug te komen... dan is elke community per game dood geboren.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 november 2016 16:49]

Dit is super. Je ziet bij Rocket League hèt voorbeeld hoe Cross-Platform Multiplayer de game kan versterken voor iedereen. In plaats van de 5.000-10.000 concurrent spelers op XBox One bij release, kregen ze er 150.000 bij nadat Cross-Platform geïntroduceerd werd. Voor een multiplayer game is dit funest, om het kip/ei probleem van speler-populatie te voorkomen (als er weinig spelers zijn, gaan weinig mensen het spelen).

Goed dat Ubisoft dit al geïntegreerd heeft bij de 'eerste generatie' van VR games. Hopelijk volgen anderen en wordt de nieuwe generatie van VR multiplayer games niet DoA (dead on arrival) door het aantal spelers verdeeld over verschillende VR platformen.
Rocket League is ook een game waarvoor dit goed kan werken, er zijn veel andere games waar de balans tussen controller / muiskeyboard (of zelfs grafische eigenschappen) simpelweg ver te zoeken is, dat het verre van wenselijk is. Games als WoT, FH3 of KI zijn games die op de platformen nagenoeg hetzelfde spelen, zulke games zouden het bijna standaard moeten hebben.

Natuurlijk heb je dan nog het aspect van PVE/PVP, waarin bij PVE (zoals Fable) het best mogelijk is, zou ik een Warframe (sorti defense) nooi met een console speler samen willen spelen.

Voordeel in de basis bij VR, de input is allemaal hetzelfde. Een headset en een motion controller, zou de basis moeten zijn voor elke crossplay mogelijkheid. Maarja, concurrentie is een sterk factor hier.
Het is al langer bekend dat die overbrugging van platformen bij deze generatie consoles mogelijk is.

Echt nieuw is dit niet overigens. De PS3 ondersteunde ook al cross-platform gaming met verschillende titels, zoals Portal 2. Zelfs de PS2 ondersteunde het met Final Fantasy XI. Die kon je cross-platform spelen met PC en zelfs de Xbox 360 (de enige PS-Xbox crossplatform game).

Wel een goede initiatief, VR is al een veel kleiner markt met daardoor minder gamers. Door ze cross-platform te maken wordt de community waarmee je kan spelen een stuk groter.
Ik hoop dat dit met titanfall 2 ook gaat gebeuren. Er zijn bijzonder weinig mensen online op Xbox live. Sommige gamemodes zijn daardoor simpelweg niet te spelen
Die kon je cross-platform spelen met PC en zelfs de Xbox 360 (de enige PS-Xbox crossplatform game).
Dat is niet correct, Shadowrun was ook een game waarbij dat kon. Wellicht dat er nog meer zijn maar dat weet ik niet.
Kon je Shadowrun crossplatform spelen tussen PlayStation en Xbox ja? Ik lees namelijk alleen tussen Xbox en PC.
Ik las PC-Xbox, mijn fout.
Mooi initiatief van Ubisoft. Op dit moment moet de VR wereld zijn krachten bundelen om het tot een succes te maken. Wat in mijn ogen zeker gaat lukken.
Das goed nieuws, 2017 is voor mij het jaar om de 2de generatie vr te kopen, en ws ook nieuw pc. :Y)
Wat een onzin zeg.. Cross platform VR is gewoon identiek als dat je een online game als Battlefield aan het spelen bent, de een heeft betere specs als de ander.
Een VR headset is echt wel even wat meer dan zomaar een monitor op je smoel, en op dit moment is er gewoonweg nog geen fatsoenlijke standaard (nee SteamVR/OpenVR is nog steeds geen fatsoenlijke standaard, ja het is al een stap in de goede richting, maar de performance van bv OculusSDK is een stuk beter dan die van SteamVR).
Op dit moment zijn alle 3 de headsets nog eigenlijk echt redelijk losse platformen, dus op dit moment is er nog zeker sprake van crossplatform VR..
Je zegt het eigenlijk precies goed het is letterlijk gewoon een monitor op je smoel zetten.
Je bewegingen die je maakt op jouw eigen game unit wordt zoals elk ander via een netwerk gesynced met andere spelers. Het is niet alsof iemand met een oculus een ander beweging door geeft als iemand met een vive.
Je zegt toch ook niet dat het crossplatform is tussen keyboards omdat ze allemaal een eigen driver aansturing hebben.
Of dat het cross platform is tussen mensen die freesync,gsync en vertical sync gebruiken terwijl het allemaal fundamentele andere beeldscherm technieken zijn?
Als een VR headset ook effectief niet meer was dan een monitor op je smoel had je gelijk.
Maar alle VR headsets doen tracking op hun eigen manier.

Bij Oculus heb je specifiek ontwikkelde cameras die de locatie van de headset en controllers calculeren.
Bij Vive doen de lighthouse boxen niets anders dan infrarood uitstralen terwijl de headset juist de locatie calculeert.
Bij PSVR gebruiken ze dan weer de PlayStation eye camera die de locatie calculeert met een vrij normale camera.

Aangezien niet gewoon coördinaten doorgegeven worden, kan je dus niet zomaar over cross platform spreken.
Toch niet tot dat er een hoop standaarden ontwikkeld zijn voor VR.
Ik denk dat je nog even goed in de definitie van een 'platform' moet duiken. Een platform heeft zijn eigen SDK, zijn eigen implementatie van het opslaan/doorgeven/netwerken van input en output, zijn eigen firmware, enzovoort. Het is meer dan het wel of niet ondersteunen van één of een stel settings.

PC is een platform omdat we dezelfde 'taal' gebruiken en we een OS draaien dat met die taal overweg kan, en dingen als Vsync worden in diezelfde taal geimplementeerd (om het Jip en Janneke te houden...). De consoles idem dito, en ook VR spreekt weer wat anders per headset.
Los van de argumenten met betrekking tot de hardware (die al genoemd zijn) gaat het potentieel ook nog eens over meerdere verschillende eco systemen qua storefront/software.

Het is storend genoeg niet eens vanzelfsprekend dat je multiplayer kan spelen tussen spellen die via uplay, oculus store en steam worden gekocht.

Daarnaast heb je dus straks spelers die met/tegen elkaar gaan spelen die elk een move, oculus touch of vive controller hebben. Daar zal ook rekening mee moeten worden gehouden.

Dus nee, niet "kansloos".
En daarom heb je games in steam die zowel oculus vive en osvr ondersteunen en ongeacht welke je hebt je speelt met elkaar via multiplay.

Nieuwe headline voor Valve "Steam ondersteunt Crossplatform VR" .......

Dat men (timed/) exclusives wil maken om zo hun eigen platform marketing op gang te krijgen zoals uplay en oculus store ect.. het doet wil niet zeggen dat een "crossplatform" game zich ook maar een seconde zich aan trekt welke beeldscherm techniek je gebruikt.

Het is alsof men compleet vergeten is hoe multiplay gaming werkt met servers.... Wat er aan jouw kant gebeurt op de client om de input te maken heeft geen ruk met de server te maken. De server heeft geen idee welke monitor, tv, beamer, headset, keyboard, muis, gamepad, motion controller of wat dan ook gebruikt en het maakt ook allemaal niet uit. Het is de game zelf die netwerk packets verstuurt met welke invoer jij heb gedaan en niet je rift vive of psvr.
Ik zeg ook niet dat het persé een technische issue is. In veel gevallen is het een marketing strategie.

In dit geval is de strategie om de spellen voor zoveel mogelijk platformen beschikbaar te maken, ondanks het feit dat ubi een eigen storefront heeft.

Logische keuze maar geen vanzelfsprekendheid. Vandaar dat het noemenswaardig is.

Wat controllers betreft: technisch maakt het geen donder uit met wat voor controllers iemand speelt, dat ben ik met je eens, maar qua usability en balancing is dat natuurlijk wél anders. Met de Star Trek game zal het wellicht meevallen maar als de actie nauw luistert kan vive VS move hetzelfde soort voordelen als muis/kb VS controller tot gevolg hebben.
EVE Valkyrie heeft ook cross-platform functionaliteit en werkt prima. Het enige jammere is het geen cross-platform voice chat heeft. PS4 gebruikers kunnen alleen praten met andere PS4 gebruikers in een party chat en de vive/rift gebruikers gebruiken Discord.

Bij een spel als Star Trek: Bridge Crew kan ik mij voorstellen dat de mogelijkheid om met elkaar te praten nog belangrijker wordt, dus ik ben benieuwd of Ubisoft hierover ook heeft nagedacht.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True